Jak powinno wyglądać prowadzenie księgowości oddziału spółki z o.o.
PROBLEM
Prawnik spółki z o.o. złożył 16 czerwca 2023 r. uchwałę do KRS o następującej treści: „1. Zarząd Noemasoft Sp z o.o. niniejszym postanawia utworzyć oddział spółki w Mysłowicach, który będzie działał pod firmą „Noemasoft Sp. z o.o. oddział w Mysłowicach”, przy czym, siedziba oddziału będzie mieścić się w Mysłowicach przy ul. Wałowa 7. 2. Oddział jest odrębnym od spółki pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy i może we własnym imieniu zatrudniać pracowników oraz dokonywać wszelkich czynności w sprawach zakresu prawa pracy. 3. Oddziałem zarządza kierownik oddziału, który uprawniony jest do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy w imieniu oddziału. Kierownik oddziału może zostać odwołany z funkcji przez zarząd spółki w każdym czasie. Pan/Pani Elżbieta X zostaje wyznaczona pierwszym kierownikiem oddziału. 4. Zarząd Noemasoft Sp. z o.o. postanawia, iż oddział nie będzie oddziałem samobilansującym zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości”. Oddział zaczyna działalność od 1.09.2025 r. Po konsultacji z Ministerstwem Finansów dotyczącej oddziału jako odrębnego pracodawcy spółka została zgłoszona na formularzu NIP-2 w celu m.in. uzyskania numeru NIP. Zatrudnieni pracownicy zgodnie z treścią powyższej uchwały będą zatrudnieni nie przez samą spółkę ale przez oddział, który jest odrębnym od spółki pracodawcą. 1. Jak powinno wyglądać prowadzenie księgowości oddziału spółki, skoro według punktu 4 uchwały nie jest to oddział samobilansujący? Czy trzeba i czy wystarczy wyszczególnić osobne konta dla tego oddziału (oddział będzie otrzymywać osobną dotację z urzędu miasta)? 2. Jak powinno wyglądać sprawozdanie finansowe w tym przypadku? 3. Czy oddział będący odrębnym pracodawcą nie wyklucza oddziału nie samobilansującego się? 4. Czy związku z otwarciem tego oddziału posiadamy jeszcze jakieś obowiązki?
