Czas pracy w jednostkach samorządu terytorialnego
Choć normy i wymiar czasu pracy zostały określone w powszechnie obowiązujących przepisach, to jednak organizacja czasu pracy, na którą składa się stosowanie odpowiednich systemów i rozkładów czasu pracy, w dużym stopniu zależy od woli pracodawcy i pracownika. Jakie decyzje mogą podjąć w tym zakresie, by uelastycznić swoją współpracę jeszcze przed powszechnym skróceniem czasu pracy? W niniejszym artykule przedstawiamy mniej i bardziej znane możliwości wynikające z przepisów.
Planowane zmiany w zakresie skrócenia czasu pracy
Samorządy zwolennikami krótszego czasu pracy
Zagadnienie czasu pracy, choć niezmiernie istotne w codziennym funkcjonowaniu każdego zakładu pracy, w ostatnich miesiącach mocno zyskało na znaczeniu. Stało się tak po tym, gdy rządzący zapowiedzieli, że zamierzają skrócić czas pracy obowiązujący pracowników, a w przestrzeni publicznej rozgorzała dyskusja na temat możliwych skutków takiego posunięcia – zarówno z punktu widzenia pracowników, jak i pracodawców. Szybko również okazało się, że wśród pracodawców to właśnie samorządy są tą grupą, która jest zwolennikiem wprowadzenia takiego rozwiązania, a co więcej, nie czekając na powszechnie obowiązujące regulacje, wdraża je we własnym zakresie. Zdaniem włodarzy, rozwiązanie to zwiększa atrakcyjność zatrudnienia w jednostkach samorządowych i widocznie przyczynia się do rozwiązania problemu wakatów, z którym ta grupa pracodawców boryka się od dłuższego czasu. Jednocześnie podnosi morale i wydajność już zatrudnionych osób i nie wpływa na dostępność usług świadczonych przez urzędy.
Pilotaż prowadzony przez resort pracy
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi obecnie pilotaż skróconego czasu pracy. Wnioski o udział w nim można było składać do 15 września 2025 r. i mogli to zrobić pracodawcy zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego. Do 15 października 2025 r. nastąpi rozstrzygnięcie naboru oraz publikacja listy pracodawców, którzy zakwalifikowali się do pilotażu. Jednak czy fakt, że pracodawca się do niego nie zakwalifikował lub nie zdecydował się na wzięcie udziału w naborze, oznacza, że nie ma on żadnych możliwości wprowadzenia dla swoich pracowników korzystnych, elastycznych regulacji dotyczących czasu pracy? W artykule analizujemy obowiązujące przepisy dotyczące tej problematyki i wskażemy rozwiązania, które mogą zostać zastosowane na gruncie już obecnie obowiązujących regulacji.
