Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.357.2025.2.MK
Wniesienie aportu przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółki kapitałowej w postaci autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą technologiczną, przenoszące prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 5 sierpnia 2025 r. (wpływ 11 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) (dalej: Miasto) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Z dniem 1 stycznia 2017 r. podjęła scentralizowane rozliczanie podatku VAT wraz z jednostkami organizacyjnymi Miasta (…) i zakładem budżetowym. Z dniem 31 maja 2023 r. nastąpiła likwidacja samorządowego zakładu budżetowego. Zlikwidowany samorządowy zakład budżetowy został przejęty przez istniejącą jednostkę budżetową pod nazwą A w (…), która przejęła zadania realizowane przez zlikwidowany zakład.
Jako jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST) posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2024 r. 1465 ze zm.) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2024 r. poz. 1530 ze zm.). Miasto wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne i na mocy art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, jest odpowiedzialne m.in. za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie kultury fizycznej, turystyki i rekreacji, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń i obiektów sportowych. A także inne zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom ustawy o VAT.
Realizacja usług publicznego transportu drogowego w Mieście (…) jest realizowana przez spółkę miejską pod nazwą B sp. z o. o. (dalej: Spółka), której Miasto jest założycielem i 100% udziałowcem.
Spółka posiada status podmiotu wewnętrznego w rozumieniu obowiązujących przepisów i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, której podstawowym celem i przedmiotem działania jest wykonywanie zadania własnego Miasta w zakresie transportu zbiorowego, wynikającego z przepisu art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym. Spółka jest odrębnym, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Miasto (…) powierzyło Spółce z o.o. świadczenie usług publicznych transportu zbiorowego na terenie Miasta i gmin - (…), (…), (…) z którymi zostały zawarte przez Miasto (…) stosowne porozumienia międzygminne. Na realizację zadania z zakresu przewozów pasażerskich o charakterze użyteczności publicznej powyższe gminy zgodnie z zawartymi porozumieniami w formie dotacji celowej przekazują Miastu środki finansowe na podstawie comiesięcznego rozliczenia kosztów świadczonych usług lokalnego przewozu zbiorowego (wykonania na terenie ww. gmin wozokilometrów i ustalonego w drodze negocjacji wskaźnika kosztu 1 wozokilometra).
Miasto (…) posiada 100% udziałów w Spółce i ma wpływ na decyzje strategiczne i indywidualne w zakresie zarządzania oraz sprawowania skutecznej kontroli, zgodnie z zawartą umową wykonawczą z dnia 30 grudnia 2024 r. o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Miasto (…) realizuje projekt dofinansowany w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Umowa nr (…)). W ramach powyższego projektu Miastu zostało udzielone dofinansowanie w formie dotacji na zaplanowany zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Przewidziany całkowity koszt realizacji powyższego przedsięwzięcia wynosi (…) zł (słownie: (…)) bez podatku VAT, w tym koszty kwalifikowalne w pełnej kwocie (…) zł, bez podatku VAT.
W ramach powyższego przedsięwzięcia pn. „(…)” Miasto planuje zakup 6 autobusów o napędzie elektrycznym. Autobusy o długości 12,5 m napędzane silnikiem o mocy do 220 kW, zasilanym baterią High Energy o pojemności 240kW, wyposażone w klimatyzację elektryczną. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany roczny przebieg zakupionych autobusów to (…) km/rok. W celu ładowania zakupionego taboru autobusowego projekt przewiduje zakup i montaż na terenie B Sp. z o. o. w (…), na działce nr 1 stacji ładowania. Będzie to 6 jednostanowiskowych stacji ładowania prądem stałym o mocy 60 kW każdy punkt ładowania, łącznie 6 sztuk (6x60kW). Ponadto w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 50 kierowców i naukę obsługi pojazdów. Termin zakończenia projektu przewidywany na 31 grudnia 2025 r.
Zakup majątku dla Spółki, tj. 6 autobusów i 6 stacji ładowania zostanie udokumentowany fakturami VAT wystawionymi na Miasto (…). Wartość początkowa zakupionego doposażenia majątku dla Spółki będzie aktualizowana poprzez odpisy amortyzacyjne na zasadach ogólnych, uwzględniając przy ustalaniu okresu i rocznej stawki amortyzacyjnej okres ekonomicznej użyteczności zgodnie z art. 32 Ustawy o rachunkowości.
Miasto zamierza przekazać Spółce w formie aportu zakupiony majątek nie wykorzystując go po zakupie do jakichkolwiek innych celów.
Uzyskane w formie aportu doposażenia majątku będą wykorzystywane przez Spółkę do realizacji świadczenia usług publicznych w miejskiej komunikacji zbiorowej na terenie Miasta (…) i ościennych gmin, w formie bezpłatnych usług przewozowych.
W konsekwencji Spółka będzie realizować usługi transportowe na otrzymanym w formie aportu majątku.
Wniesienie wkładu niepieniężnego zostanie udokumentowane za pomocą faktury wystawionej przez Miasto dla Spółki na kwotę brutto. Kwota netto tej faktury odpowiadać będzie wartości nominalnej udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny (aport).
Miasto za doposażenie majątku Spółki zapłaci kwotę brutto kontrahentowi, natomiast do Spółki z o. o. majątek zostanie przekazany aportem w wartości netto. W związku z czym udziały jakie otrzyma Miasto będą wartością netto zakupionego doposażenia majątku dla Spółki z o.o., czyli wartość nominalna udziałów to koszt nabycia po umorzeniu bez podatku VAT taboru autobusowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą.
Spółka z o. o. otrzyma od Miasta fakturę VAT celem uregulowania na rachunek bankowy Miasta podatku VAT od aportu wniesionego w wartości netto. Spółka będzie zobowiązana do dokonania na rzecz Miasta dodatkowo poza udziałami płatności odpowiadającej wartości podatku VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wartość przedmiotu aportu wnoszonego do Spółki z o.o. zostanie określona w zarządzeniu Prezydenta Miasta (…) w sprawie wniesienia aportu do B sp. z o. o. w (…) oraz Uchwale Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego. Całkowita wartość przedmiotu aportu w kwocie netto wg oferty to (…) zł (słownie: (…)), kwota brutto aportu (…) zł (słownie: (…)). Miasto (…) obejmie udziały w kwocie netto, tj. (…) zł (słownie: (…)).
B sp. z o. o. w (…), do której będzie wniesiony aport nie będzie zobligowana do dodatkowego świadczenia względem Miasta (…) z tytułu wniesionego aportu.
Stacje ładowania pojazdów nie stanowią budynków/budowli, także nie stanowią urządzeń budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Pytania
1.Czy przekazanie przez Miasto (…) Spółce z o.o. aportu doposażenia majątku - autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT a nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT po stronie Miasta?
2.Czy Miasto (…) będzie mieć prawo do odliczenia całego naliczonego podatku VAT od zakupionego doposażenia majątku Spółki z o.o.?
Państwa stanowisko w sprawie
Odpowiedź na pytanie 1: Miasto (…) stoi na stanowisku, iż przekazanie doposażenia Spółce z o. o. w formie aportu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie Miasta i nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Wniesienie aportu rzeczowego do miejskiej Spółki z o. o. stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 u.p.t.u. Dostawa towarów odbywa się za wynagrodzeniem (istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie mającej wartość pieniężną udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami (będącymi przedmiotem aportu) jak właściciel.
W konsekwencji transakcja wniesienia aportu do Spółki z o. o. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, oznacza to, że:
1)czynność wniesienia aportu będzie podlegała opodatkowaniu, jeżeli wnoszącym aport będzie podatnik podatku VAT;
2)wniesienie aportu do Spółki będzie podlegało opodatkowaniu, jeżeli aport jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT;
3)aport polega opodatkowaniu w sposób uzależniony od tego, co jest przedmiotem aportu.
Podmiotem wnoszącym aport jest czynny podatnik podatku VAT, którym jest Miasto (…), wniesienie aportu jest więc czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat takiej działalności.
Jednostki samorządu terytorialnego są również czynnymi podatnikami VAT jednak tylko w zakresie czynności cywilnoprawnych, są to przede wszystkim, np. czynności sprzedaży, dzierżawy, wynajmu, itp., umów prawa cywilnego.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że dla zamierzonej czynności aportu doposażenia majątku Spółki tytułem wkładu do Spółki z o. o. w zamian za objęcie udziałów (świadczenie wzajemne) Miasto (…) będzie występowało w charakterze podatnika VAT w myśl art. 15 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług. Miasto podczas czynności aportu doposażenia działa na zasadach tożsamych dla wielu innych udziałowców (w tym komercyjnych), którzy dokonują wkładów rzeczowych (aportu). W myśl przepisów regulowanych ustawą o VAT są one opodatkowane podatkiem od towarów i usług, aby nie zaburzać zasad konkurencji na rynku.
Niezależnie od faktu, iż sprawy lokalnego transportu drogowego należą do zadań własnych miasta (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz. U. z 2024 r. poz. 1465) Miasto wykonując te zadania działa w charakterze podatnika VAT.
Czynność wniesienia aportem przez Miasto do Spółki z o. o. doposażenia majątku będzie opodatkowana podatkiem VAT, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podatkiem od towarów i usług wg skali 23%. Z uwagi na charakter czynności nie ma tu zastosowanie w tym przypadku żadne zwolnienie z podatku VAT.
Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone następującymi Indywidualnymi Interpretacjami Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
1)Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2019 r. 0111-KDIB3-2-4012.350.2019.2.SR;
2)Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2020 r. 0113-KDIPT1-3.4012.73.2020.2.MJ.
Odpowiedź na pytanie nr 2: Zdaniem Miasta, Miasto będzie miało prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od zakupionego doposażenia majątku Spółki. Z uwagi na opodatkowanie podatkiem VAT czynności wniesienia do Spółki nowego doposażenia majątku (aport autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą) Miastu przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup tego doposażenia majątku Spółki z o. o.
Zakup powyższego doposażenia będzie dokonany w celu wykonania czynności opodatkowanej podatkiem VAT - dokonania aportu do Spółki.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. Ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego VAT stanowi suma kwot podatku VAT określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższych przepisów podatkowych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek VAT został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie i powstanie obowiązku podatkowego.
Miasto (…), jak i Spółka z o. o. są zarejestrowanymi, czynnymi i odrębnymi podatnikami podatku VAT, a zakupione przez Miasto doposażenie majątku Spółki z o. o. będą służyły czynnościom opodatkowanym (przekazanie w formie aportu). Nie będzie tu miało zastosowanie pre-wskaźnika czy też wskaźnika sprzedaży, ponieważ przekazanie aportem doposażenia majątku Spółki z o. o. będzie służyło w całości działalności opodatkowanej, a Miasto będzie zobowiązane wykazać i odprowadzić podatek należny od aportu. Ponadto Miasto (…) jest w stanie przyporządkować zakup doposażenia majątku dla Spółki z o. o. do czynności opodatkowanych.
Miasto dokona zakupu doposażenia majątku, tj. zakup elektrycznych autobusów wraz infrastrukturą, które to składniki jest w stanie bezpośrednio i w całości przyporządkować do działalności gospodarczej (aport autobusów elektrycznych wraz infrastrukturą).
W konsekwencji czynności aportu doposażenia majątku Spółki z o. o. Miastu przysługuje prawo do odliczenia całości naliczonego podatku VAT z faktur dotyczących zakupu przedmiotu aportu. Fakt współfinansowania za pomocą dotacji NFOŚiGW przedmiotowych składników doposażenia majątku Spółki z o. o. nie ma znaczenia w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, ponieważ Miasto (…) określiło podatek VAT jako niekwalifikowalny we wniosku dotacyjnym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
Art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby niebędące dostawą. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Usługą nie będzie natomiast takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów.
Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych:
‒wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku,
‒w zamian za aport wnoszący otrzymuje pewne uprawnienia (udziały) mające określoną wartość.
Taka transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest konieczne, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku, z którym wnoszący aport uzyskuje pewną wymierną korzyść.
Wniesienie aportu do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem – istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów.
Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, wniesienie aportem składników majątku w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:
‒gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
‒gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Natomiast w związku z realizacją zadań, które organ władzy publicznej podejmuje jako podmiot prawa publicznego, nie będzie podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach przedsięwzięcia pn. „(…)” planują Państwo zakup 6 autobusów o napędzie elektrycznym. W celu ładowania zakupionego taboru autobusowego projekt przewiduje zakup i montaż stacji ładowania. Stacje ładowania pojazdów nie stanowią budynków/budowli, także nie stanowią urządzeń budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.
Realizacja usług publicznego transportu drogowego w Mieście (…) jest realizowana przez spółkę miejską pod nazwą B sp. z o. o., której są Państwo założycielem i 100% udziałowcem.
Zamierzają Państwo przekazać Spółce w formie aportu zakupiony majątek nie wykorzystując go po zakupie do jakichkolwiek innych celów. Uzyskane w formie aportu doposażenia majątku będą wykorzystywane przez Spółkę do realizacji świadczenia usług publicznych w miejskiej komunikacji zbiorowej na terenie Miasta (…) i ościennych gmin, w formie bezpłatnych usług przewozowych.
Za doposażenie majątku Spółki zapłacą Państwo kwotę brutto kontrahentowi, natomiast do Spółki z o. o. majątek zostanie przekazany aportem w wartości netto. W związku z czym udziały jakie otrzymają Państwo będą wartością netto zakupionego doposażenia majątku dla Spółki z o.o., czyli wartość nominalna udziałów to koszt nabycia po umorzeniu bez podatku VAT taboru autobusowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Spółka będzie zobowiązana do dokonania na Państwa rzecz dodatkowo poza udziałami płatności odpowiadającej wartości podatku VAT.
Wartość przedmiotu aportu wnoszonego do Spółki z o.o. zostanie określona w zarządzeniu Prezydenta Miasta (…) w sprawie wniesienia aportu do B sp. z o. o. w (…) oraz Uchwale Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego. Całkowita wartość przedmiotu aportu w kwocie netto wg oferty to (…) zł, kwota brutto aportu (…) zł. Miasto (…) obejmie udziały w kwocie netto, tj. (…) zł. B sp. z o. o., do której będzie wniesiony aport nie będzie zobligowany do dodatkowego świadczenia względem Państwa z tytułu wniesionego aportu.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przekazanie przez Państwa Spółce aportu doposażenia majątku - autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wnosząc do Spółki aport w postaci autobusów wraz z infrastrukturą będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów, a nie w roli organu władzy publicznej. Czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towaru dokonywana za wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
·towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
·przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Niniejsza sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie bowiem zamierzają Państwo przekazać Spółce w formie aportu zakupiony majątek (autobusy i stacje do ładowania) nie wykorzystując go po zakupie do jakichkolwiek innych celów.
Przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują, w okolicznościach przedstawionych we wniosku zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportem do Spółki ww. składników majątku.
Zatem planowane przez Państwa przekazanie majątku, tj. autobusów wraz ze stacjami do ładowania w formie aportu do Spółki stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem VAT według właściwej stawki.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także prawa do odliczenia VAT naliczonego od zakupionego doposażenia majątku Spółki.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
‒podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
‒towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W analizowanej sprawie, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a wydatki poniesione na zakup autobusów wraz z infrastrukturą będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jak rozstrzygnięto bowiem powyżej, czynność wniesienia aportem autobusów wraz ze stacjami do ładowania do Spółki będzie opodatkowana podatkiem VAT i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.
Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie autobusów wraz ze stacjami do ładowania, ponieważ będą one związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. aportem tych autobusów wraz ze stacjami do ładowania do Spółki. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone.
Jednocześnie informuję, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku VAT dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być rozstrzygnięta tylko w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
