Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.483.2025.3.JKU
Dostawa monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego do publicznych i niepublicznych placówek oświatowych uprawnia do zastosowania stawki 0% VAT zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Jednakże dostawy do podmiotów niewymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy nie są uprawnione do preferencyjnego opodatkowania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług dotyczące zastosowania stawki podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz załącznika nr 8 do ustawy dla sprzedaży monitora interaktywnego w konfiguracji stołu edukacyjnego na rzecz:
1)publicznych i niepublicznych przedszkoli; szkół podstawowych i średnich; szkół wyższych; liceów; uniwersytetów; specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych będących placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; ośrodków szkolno-wychowawczych w których funkcjonują szkoły oraz przedszkola (a ww. monitory będą przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania przez ww. szkoły i przedszkola) – jest prawidłowe,
2)ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych, które nie stanowią placówek opiekuńczo-wychowawczych w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy sprzedaż monitora interaktywnego w konfiguracji stołu edukacyjnego do placówek oświatowych jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz załącznika nr 8 do ustawy. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 sierpnia 2025 r. (wpływ 19 sierpnia 2025 r.) oraz z 15 września 2025 r. (wpływ 15 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Państwa firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży sprzętu elektronicznego. W ramach tej działalności planują Państwo sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu do placówek oświatowych (szkół, przedszkoli, żłobków, uczelni publicznych). Monitor interaktywny to kompletne urządzenie interaktywne, łączące funkcjonalność monitora dotykowego edukacyjnego. Sprzęt posiada następujące cechy: (…), Funkcje interaktywne: (...), Przeznaczenie: edukacja i rozrywka w placówkach oświatowych. Każdy monitor interaktywny posiada specyfikację techniczną oraz wymagane certyfikaty zgodności dla sprzętu edukacyjnego.
1.Czy sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego będzie dokonywana przez Państwo na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Tak, sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego będzie dokonywana też na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT. Państwa klientami są w szczególności: publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe i średnie, inne jednostki objęte systemem oświaty, działające na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe.
2.Czy w związku ze sprzedażą monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego na rzecz placówek oświatowych będą Państwo posiadać dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy? Tak, w związku ze sprzedażą dla placówek oświatowych, posiadają Państwo stosowne zamówienia wystawione przez daną placówkę, potwierdzone przez organ nadzorujący, zgodnie z art. 83 ust. 14 ustawy o VAT. W przypadku szkół publicznych jest to zwykle organ prowadzący (np. gmina lub powiat), a w przypadku jednostek niepublicznych – zaświadczenie o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych.
3.Czy w związku ze sprzedażą monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego przekażą Państwo kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy do właściwego urzędu skarbowego? Tak, zgodnie z obowiązującymi przepisami, przekazują Państwo do właściwego urzędu skarbowego kopie dokumentów wymaganych do zastosowania stawki 0% VAT, zgodnie z art. 83 ust. 14 ustawy.
4.Czy sprzedawane przez Państwo monitory interaktywne w konfiguracji stołu edukacyjnego są wymienione w załączniku nr 8 do ustawy? Jeśli tak – proszę wskazać, który towar spośród wymienionych w tym załączniku stanowi opisany monitor interaktywny w konfiguracji stołu edukacyjnego. Tak, produkt spełnia kryteria wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, tj.: monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, jednostki centralne komputerów. PKWiU 26.20.1 – Komputery i urządzenia peryferyjne (w tym tablice interaktywne, monitory interaktywne i inne urządzenia cyfrowe wspierające edukację).
Uzupełnienie wniosku
W odpowiedzi na prośbę, aby wymienili Państwo podmioty, które zostały ujęte w opisie sprawy jako: „(…) inne jednostki objęte systemem oświaty, działające na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe”, to: inne jednostki objęte systemem oświaty to: wyższe szkoły; liceum; uniwersytety; specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, wskazali Państwo, co następuje: wyższe szkoły; liceum; uniwersytety; specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze.
Ponadto uzupełnili Państwo wniosek o następujące informacje:
1.Pytanie: Na rzecz jakich podmiotów będzie dokonywana sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego?
odpowiedź:
1.publiczne i niepubliczne przedszkola;
2.szkoły podstawowe i średnie;
3.inne jednostki objęte systemem oświaty, działające na podstawie przepisów ustawy „Prawo oświatowe”:
-wyższe szkoły;
-liceum;
-uniwersytety;
-specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze.
2.Ośrodki szkolno-wychowawcze, na rzecz których następuje sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego, o których mowa w opisie sprawy, są placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 49).
Jednocześnie sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego będzie dokonywana do ośrodków szkolno-wychowawczych, które nie są wymienione w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 49).
3.Pytanie: Jeżeli dostawa monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego będzie dokonywana również na rzecz żłobków, to należy wskazać, czy stanowią one placówki opiekuńczo-wychowawcze w rozumieniu ww. ustawy?
odpowiedź:
Na rzecz żłobków prywatnych również jest możliwe dokonywanie dostawy monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego jeżeli będą takie zamówienia. Takie dostawy jednocześnie mogą być dokonywane do żłobków, które stanowią placówki opiekuńczo-wychowawcze w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 49).
4.Pytanie: Czy w ramach specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych funkcjonują szkoły/przedszkola? Jeśli tak, proszę wskazać, czy monitory interaktywne w konfiguracji stołu edukacyjnego, o których mowa w opisie sprawy, będą przeznaczone do wykorzystywania wyłącznie przez ww. szkoły/przedszkola?
odpowiedź:
Tak, w ramach specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych funkcjonują szkoły oraz przedszkola i monitory interaktywne w konfiguracji stołu edukacyjnego, o których mowa w opisie sprawy, będą przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania przez ww. szkoły i przedszkola zgodnie z Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 49).
Pytanie
Czy sprzedaż monitora interaktywnego w konfiguracji stołu edukacyjnego do placówek oświatowych może podlegać stawce 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz załącznika nr 8 do ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśnie z 15 września 2025 r.)
W Państwa ocenie, Firma (…) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży sprzętu multimedialnego i dydaktycznego. W ramach oferty dostarczane są m.in. interaktywne monitory wbudowane w konstrukcję stołu, które przeznaczone są do wykorzystania w procesie dydaktycznym w placówkach oświatowych (szkoły podstawowe, szkoły średnie, przedszkola).
Sprzęt ten umożliwia prowadzenie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem interaktywnych treści edukacyjnych, pozwala uczniom na równoczesną pracę grupową oraz rozwija kompetencje cyfrowe.
Dostawa monitorów odbywać się będzie bezpośrednio do placówek oświatowych, które składają wymagane oświadczenie o przeznaczeniu sprzętu dla celów dydaktycznych. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Rodzaje sprzętu objętego preferencją zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykazu sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, do którego stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.
Interaktywny monitor wbudowany w konstrukcję stołu jest urządzeniem pełniącym identyczne funkcje jak monitor interaktywny przeznaczony do montażu ściennego lub na stojaku. Forma jego zabudowy nie zmienia funkcjonalności ani przeznaczenia – sprzęt nadal umożliwia interaktywną obsługę treści, wspiera proces nauczania oraz służy do realizacji zadań dydaktycznych.
Rozporządzenie Ministra Finansów nie zawęża stosowania stawki 0% wyłącznie do określonego sposobu montażu monitorów interaktywnych. Wymienia je ogólnie jako kategorię sprzętu dydaktycznego. Tym samym zarówno monitory ścienne, przenośne, jak i wbudowane w konstrukcję stołu należy traktować w sposób równorzędny. Forma montażu (na ścianie, stojaku czy w stole) nie ma wpływu na zastosowanie stawki, ponieważ decydujące znaczenie ma przeznaczenie sprzętu do celów edukacyjnych i jego dostawa do placówki oświatowej.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach wskazuje, że o zastosowaniu stawki 0% decyduje funkcja dydaktyczna sprzętu oraz jego dostawa do placówki oświatowej, a nie jego konstrukcja techniczna czy sposób montażu. Sprzedaż monitora interaktywnego w konfiguracji stołu edukacyjnego do placówek oświatowych podlega do opodatkowania stawką VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Sprzęt ten spełnia kryteria monitorów interaktywnych wymienionych w katalogu urządzeń objętych preferencją i jest przeznaczony do wykorzystania w placówkach oświatowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku dotyczące zastosowania stawki podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz załącznika nr 8 do ustawy dla sprzedaży monitora interaktywnego w konfiguracji stołu edukacyjnego na rzecz placówek oświatowych:
1)publicznych i niepublicznych przedszkoli; szkół podstawowych i średnich; szkół wyższych; liceów; uniwersytetów; specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych będących placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; ośrodków szkolno-wychowawczych w których funkcjonują szkoły oraz przedszkola (a ww. monitory będą przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania przez ww. szkoły i przedszkola) – jest prawidłowe,
2)ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych, które nie stanowią placówek opiekuńczo-wychowawczych w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a)dla placówek oświatowych,
b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:
1Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
2Drukarki
3Skanery
4Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
5Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:
Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Ponadto, stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
Przepis art. 43 ust. 9 ustawy stanowi, że:
Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego czy też innych urządzeń dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy). Dostawca zobowiązany jest także przekazać kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).
Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, czy też nie każde urządzenie, będące przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują warunki, jakie należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego, czy też urządzeń wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem, dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego czy też urządzeń (drukarki, skanery) na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Zatem, nie każdy sprzęt komputerowy, czy też nie każde urządzenie będzie opodatkowane 0% stawką podatku, lecz wyłącznie takie, które zostało wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego, czy też wszystkie niewymienione w tym załączniku urządzenia będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków formalnych wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że:
·Państwa firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży sprzętu elektronicznego. W ramach tej działalności planują Państwo sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu do placówek oświatowych (szkół, przedszkoli, żłobków, uczelni publicznych). Monitor interaktywny to kompletne urządzenie interaktywne, łączące funkcjonalność monitora dotykowego edukacyjnego. Przeznaczenie: edukacja i rozrywka w placówkach oświatowych. Każdy monitor interaktywny posiada specyfikację techniczną oraz wymagane certyfikaty zgodności dla sprzętu edukacyjnego,
·sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego będzie dokonywana też na rzecz placówek oświatowych, o których mowa w art. 43 ust. 9 ustawy. Państwa klientami są w szczególności: publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe i średnie, inne jednostki objęte systemem oświaty, działające na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe,
·Państwa klientami są w szczególności: publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe i średnie, inne jednostki objęte systemem oświaty, działające na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe,
·podmioty, które zostały ujęte w opisie sprawy jako: „(…) inne jednostki objęte systemem oświaty, działające na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe”, to: wyższe szkoły; liceum; uniwersytety; specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
·w związku ze sprzedażą dla placówek oświatowych, posiadają Państwo stosowne zamówienia wystawione przez daną placówkę, potwierdzone przez organ nadzorujący, zgodnie z art. 83 ust. 14 ustawy. W przypadku szkół publicznych jest to zwykle organ prowadzący (np. gmina lub powiat), a w przypadku jednostek niepublicznych – zaświadczenie o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych,
·zgodnie z obowiązującymi przepisami, przekażą Państwo do właściwego urzędu skarbowego kopie dokumentów wymaganych do zastosowania stawki 0% VAT, zgodnie z art. 83 ust. 14 ustawy,
·produkt spełnia kryteria wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.: monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, jednostki centralne komputerów. PKWiU 26.20.1 – Komputery i urządzenia peryferyjne (w tym tablice interaktywne, monitory interaktywne i inne urządzenia cyfrowe wspierające edukację),
·ośrodki szkolno-wychowawcze, na rzecz których następuje sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego, o których mowa w opisie sprawy, są placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Jednocześnie sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego będzie dokonywana do ośrodków szkolno-wychowawczych, które nie są wymienione w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
·na rzecz żłobków prywatnych również jest możliwe dokonywanie dostawy monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego, jeżeli będą takie zamówienia. Takie dostawy jednocześnie mogą być dokonywane do żłobków, które stanowią placówki opiekuńczo-wychowawcze w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
·w ramach specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych funkcjonują szkoły oraz przedszkola, a monitory interaktywne w konfiguracji stołu edukacyjnego, o których mowa w opisie sprawy, będą przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania przez ww. szkoły i przedszkola zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy sprzedaż monitora interaktywnego w konfiguracji stołu edukacyjnego do placówek oświatowych jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz załącznika nr 8 do ustawy.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia PKWiU, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie należy wskazać, że monitory interaktywne opisane we wniosku, które – jak wskazał Wnioskodawca – spełniają kryteria wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj. monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, jednostki centralne komputerów, których dostawa – po spełnieniu określonych w przepisach ustawy warunków – jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Zgodnie z przywołanym już powyżej art. 43 ust. 9 ustawy, ustawodawca przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Przepis ten odnosi się zatem do:
-szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych określonych w art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.)
-szkół wyższych, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.),
-placówek opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 49 ze zm.)
W opisie sprawy wskazali Państwo, że sprzedaż monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego, objętych zakresem pytania, będzie dokonywana na rzecz: publicznych i niepublicznych przedszkoli szkół podstawowych i średnich, szkół wyższych, liceów, uniwersytetów; specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych będących placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; ośrodków szkolno-wychowawczych, w których funkcjonują szkoły oraz przedszkola (a ww. monitory będą przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania przez ww. szkoły i przedszkola), ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych, które nie stanowią placówek w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
W związku z powyższym, wymienione przez Państwa specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz żłobki prywatne, które nie stanowią placówek opiekuńczo-wychowawczych, na rzecz których ma być dostarczony sprzęt komputerowy jako takie nie są zatem podmiotami, dla których dostawy mogą korzystać ze stawki podatku w wysokości 0%, gdyż nie zostały wymienione w art. 43 ust. 9 ustawy.
Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, będą posiadali Państwo stosowne zamówienie, potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę zgodnie z odrębnymi przepisami oraz przekażą Państwo kopię tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego – zgodnie z zapisami art. 83 ust. 14-15 ustawy.
Należy zatem stwierdzić, że w analizowanej sprawie, dla dostawy ww. monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego, na rzecz: publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych i średnich, szkół wyższych, liceów, uniwersytetów; specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych będących placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; ośrodków szkolno-wychowawczych, w których funkcjonują szkoły oraz przedszkola (a ww. monitory będą przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania przez ww. szkoły i przedszkola), zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Natomiast dostawa ww. monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego na rzecz ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych, które nie stanowią placówek opiekuńczo-wychowawczych w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, skutkuje brakiem spełnienia warunku podmiotowego dla skorzystania z 0% stawki podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Podsumowanie
W związku ze sprzedażą monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego na rzecz publicznych i niepublicznych przedszkoli; szkół podstawowych i średnich; szkół wyższych; liceów; uniwersytetów; specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych, będących placówkami opiekuńczo-wychowawczymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ośrodków szkolno-wychowawczych w których funkcjonują szkoły oraz przedszkola (a ww. monitory będą przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania przez ww. szkoły i przedszkola), przysługuje Państwu prawo do stosowania stawki VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14-15 ustawy.
W tej części Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Natomiast do dostawy monitorów interaktywnych w konfiguracji stołu edukacyjnego na rzecz ośrodków szkolno-wychowawczych oraz żłobków prywatnych, które nie stanowią placówek opiekuńczo-wychowawczych w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, nie ma zastosowania stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W tej części Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia opisanego zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W szczególności wydaną interpretację oparto na stwierdzeniu Wnioskodawcy, że: „(…) dostawy jednocześnie mogą być dokonywane do żłobków, które stanowią placówki opiekuńczo-wychowawcze w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 49)”. Powyższa kwestia nie była przedmiotem analizy (przyjąłem ją jako element opisu sprawy). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
