Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.670.2025.1.KM
Przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług na rzecz podmiotu zagranicznego, których miejsce świadczenia zgodnie z art. 28b ustawy o VAT znajduje się poza terytorium kraju, nie wliczają się do limitu zwolnienia z VAT określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 16 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wskazania, czy przychody osiągane z tytułu świadczenia usług na rzecz podmiotów posiadających swoją siedzibę za granicą, należy wliczyć do wartości limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni, „AA”, jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą „AAA” (NIP …). Dochody uzyskiwane w ramach tej działalności są opodatkowane według 19% stawki liniowej.
Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem VAT – korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”), ponieważ wartość sprzedaży nie przekroczyła progu 200 000 zł. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni zajmuje się m.in. tworzeniem i sprzedażą autorskich materiałów edukacyjnych oraz projektów graficznych.
Odbiorcami usług są zarówno klienci krajowi, jak i zagraniczni. W Polsce działalność polega na sprzedaży e-booków, kursów online, projektów edukacyjnych, kart pracy i ćwiczeń multimedialnych, a także na organizacji płatnych warsztatów online dla nauczycieli i rodziców.
Dodatkowo Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z zagranicy, świadcząc usługi twórcze na rzecz podmiotu "BB” Ltd z siedzibą w Australii – platformy umożliwiającej użytkownikom tworzenie i edytowanie projektów graficznych online. Wnioskodawczyni posiada dwa konta „CC” i publikuje na nich własne projekty graficzne (szablony, ilustracje, elementy), które – po zaakceptowaniu przez „BB” – trafiają do globalnej biblioteki platformy.
Współpraca z „BB” odbywa się na podstawie regulaminu (umowy adhezyjnej), który określa m.in. zasady publikacji treści, sposób udzielania licencji, warunki wypłaty wynagrodzenia i ograniczenia w ich dalszym rozpowszechnianiu. „BB” określa warunki udostępniania treści, zarządza ich publikacją oraz odpowiada za kontakt z użytkownikami końcowymi.
Wnioskodawczyni nie ma żadnych relacji z klientami końcowymi i nie jest wskazywana jako sprzedawca usług – imię i nazwisko twórcy nie pojawia się na rachunkach ani potwierdzeniach płatności wystawianych użytkownikom. Platforma „BB” działa we własnym imieniu i na własny rachunek – nie jako pośrednik – i to ona świadczy usługę na rzecz końcowych użytkowników, udzielając im licencji na korzystanie z projektów graficznych.
„BB” Pty Ltd z siedzibą w Australii jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT – prowadzi samodzielną działalność gospodarczą, jest zidentyfikowana do celów podatku od wartości dodanej i posiada siedzibę poza terytorium Polski. Usługi nie są świadczone na rzecz żadnego innego stałego miejsca prowadzenia działalności tej spółki.
Odbiorcą usług Wnioskodawczyni pozostaje wyłącznie „BB” Pty Ltd z siedzibą w Australii. Wynagrodzenie za udostępnianie projektów graficznych jest naliczane przez platformę automatycznie, w oparciu o wewnętrzny system raportowania – według liczby wykorzystań danego zasobu przez użytkowników końcowych w danym miesiącu. Wypłata następuje poprzez system płatniczy (...), w dolarach amerykańskich (USD), na konto „DD” lub konto bankowe.
Od 1 kwietnia 2024 r. wynagrodzenie to podlega amerykańskiemu podatkowi u źródła (US RWHT) w wysokości 10%, który jest potrącany i wykazywany przez Wnioskodawczynię w deklaracji PIT-ZG. Przed 1 kwietnia 2024 r. „BB” rozliczała te kwoty z australijskim urzędem skarbowym. Przychody uzyskane od „BB” traktowane są jako przychody z tytułu praw autorskich, kwalifikowane jako przychody z działalności gospodarczej. Są rozpoznawane w dniu ich otrzymania i przeliczane na złote polskie według kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Ewidencjonowane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz „BB” są usługami twórczymi, w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.), a konkretnie: twórczymi projektami graficznymi – szablonami edukacyjnymi, grafikami, ilustracjami. Ich udostępnienie następuje drogą elektroniczną – wyłącznie poprzez platformę „BB”. Proces publikacji, licencjonowania i udostępniania użytkownikom końcowym jest w dużej mierze zautomatyzowany, jednak samo przygotowanie projektów wymaga znacznego zaangażowania człowieka, twórczego podejścia i wiedzy projektowej. Bez użycia technologii informacyjnej świadczenie tych usług byłoby niemożliwe.
Zatem, usługi świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz „BB” Pty Ltd stanowią usługi świadczone drogą elektroniczną za pomocą Internetu, których miejsce opodatkowania – zgodnie z art. 28b ustawy o VAT – znajduje się poza terytorium kraju, tj. w Australii (siedziba usługobiorcy będącego podatnikiem).
Nie są to usługi świadczone na rzecz konsumenta, ani w Polsce, ani w UE. W świetle art. 9a ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 282/2011, „BB” uznawana jest za usługodawcę końcowego wobec użytkowników. Wnioskodawczyni zbliża się obecnie do limitu 200.000 zł zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, i według prognoz przekroczy ten limit jeszcze w 2025 roku – głównie za sprawą rosnących przychodów z platformy „BB”.
Celem złożonego wniosku o interpretację indywidualną jest więc jednoznaczne potwierdzenie, czy przychody te należy zaliczać do wartości sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju – a tym samym, czy mają wpływ na utratę zwolnienia podmiotowego.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym przychody osiągane przez Wnioskodawczynię prowadzącą działalność gospodarczą z tytułu świadczenia usług na rzecz podmiotów posiadających swoją siedzibę za granicą, w opisanym we wniosku stanie faktycznym, nie wliczają się do ustalenia wartości limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2024 roku, poz. 361 ze zm.)?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody osiągane w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług twórczych na rzecz podmiotu zagranicznego – „BB” Pty Ltd z siedzibą w Australii – nie powinny być wliczane do limitu 200 000 zł, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”), ponieważ usługi te nie stanowią sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika, którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Z kolei art. 113 ust. 2 stanowi, że do tej wartości nie wlicza się m.in. odpłatnego świadczenia usług, których miejsce świadczenia (określone zgodnie z przepisami ustawy) znajduje się poza terytorium kraju.
Dodatkowo, zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku przekroczenia tej wartości, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono limit.
Z kolei art. 113 ust. 9 wskazuje, że zwolnienie przysługuje również podatnikowi rozpoczynającemu działalność w trakcie roku, pod warunkiem że przewidywana wartość sprzedaży – w proporcji do okresu prowadzenia działalności – nie przekroczy limitu wskazanego w ust. 1.
Dla potrzeb powyższego, kluczowe znaczenie ma właściwe określenie miejsca świadczenia usług. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia jest miejsce, w którym ten podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej.
„BB” Pty Ltd jest podmiotem zarejestrowanym poza terytorium Polski, prowadzącym samodzielnie działalność gospodarczą, a zatem w świetle art. 28b ust. 1 ustawy – miejscem świadczenia usług przez Wnioskodawczynię jest Australia.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają jedynie czynności dokonane na terytorium kraju – w tym odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Z zasady terytorialności wynika, że czynności podlegają opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy miejscem ich świadczenia jest Polska. W niniejszym przypadku nie mamy do czynienia z dostawą towarów ani ze świadczeniem usług na terytorium Polski. Dla porządku, zgodnie z definicjami zawartymi w ustawie:
•art. 2 pkt 1 stanowi, że przez „terytorium kraju” rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
•art. 2 pkt 22 wskazuje, że przez „sprzedaż” rozumie się m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
•art. 7 ust. 1 definiuje dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,
•art. 8 ust. 1 stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że czynności Wnioskodawczyni nie stanowią sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż nie są wykonywane na terytorium kraju. W tym kontekście nie powinny być uwzględniane przy obliczaniu wartości sprzedaży dla celów zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Co więcej, zgodnie z art. 9a ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 282/2011, w przypadku gdy usługi elektroniczne są udostępniane za pośrednictwem platformy, która:
•określa warunki korzystania z treści,
•zarządza dostępem do nich,
•przyjmuje płatności i
•uniemożliwia bezpośredni kontakt z twórcą,
to taka platforma jest uznawana za podmiot świadczący usługi we własnym imieniu.
W opisanym przypadku „BB” spełnia wszystkie powyższe warunki, a zatem to ona uznawana jest za usługodawcę końcowego wobec użytkowników. Wnioskodawczyni świadczy usługę wyłącznie na rzecz „BB” (relacja B2B), a nie na rzecz konsumenta końcowego.
W rezultacie:
•usługi te nie są wykonywane na terytorium kraju,
•nie stanowią sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT,
•nie są opodatkowane w Polsce,
•i tym samym nie powinny być wliczane do limitu 200 000 zł, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:
•interpretacja z 11 października 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.561.2023.2.AM: „Organ podatkowy uznał, że wartość usług świadczonych na nieruchomościach położonych w Belgii nie powinna być wliczana do limitu 200.000 zł, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Usługi te nie stanowią sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT, ponieważ są świadczone poza terytorium Polski i nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
W związku z tym, wnioskodawca nie musi uwzględniać tych usług przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT”
•interpretacja z 3 listopada 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.470.2023.2.AMA,
•interpretacja z 2 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.897.2022.1.JSZ,
•interpretacja z 26 listopada 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.618.2018.2.JN,
•interpretacja z 26 kwietnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.120.2018.3.RD.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem „podatnik” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia usług. Kwestie dotyczące miejsca świadczenia (opodatkowania) przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Według art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Jak stanowi art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
-jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
a)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)(uchylony)
Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pani czynnym podatnikiem VAT – korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. W ramach prowadzonej działalności zajmuje się Pani m.in. tworzeniem i sprzedażą autorskich materiałów edukacyjnych oraz projektów graficznych. Odbiorcami usług są zarówno klienci krajowi, jak i zagraniczni. W Polsce działalność polega na sprzedaży e-booków, kursów online, projektów edukacyjnych, kart pracy i ćwiczeń multimedialnych, a także na organizacji płatnych warsztatów online dla nauczycieli i rodziców. Dodatkowo uzyskuje Pani przychody z zagranicy, świadcząc usługi twórcze na rzecz podmiotu „BB” Pty Ltd z siedzibą w Australii – platformy umożliwiającej użytkownikom tworzenie i edytowanie projektów graficznych online. Posiada Pani dwa konta „CC” i publikuje na nich własne projekty graficzne (szablony, ilustracje, elementy), które – po zaakceptowaniu przez „BB” – trafiają do globalnej biblioteki platformy. Współpraca z BB odbywa się na podstawie regulaminu (umowy adhezyjnej), który określa m.in. zasady publikacji treści, sposób udzielania licencji, warunki wypłaty wynagrodzenia i ograniczenia w ich dalszym rozpowszechnianiu. „BB” określa warunki udostępniania treści, zarządza ich publikacją oraz odpowiada za kontakt z użytkownikami końcowymi. Nie jest Pani wskazywana jako sprzedawca usług. Platforma „BB” działa we własnym imieniu i na własny rachunek – nie jako pośrednik – i to ona świadczy usługę na rzecz końcowych użytkowników, udzielając im licencji na korzystanie z projektów graficznych. „BB” Pty Ltd z siedzibą w Australii jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy i posiada siedzibę poza terytorium Polski. Usługi nie są świadczone na rzecz żadnego innego stałego miejsca prowadzenia działalności tej Spółki. Ich udostępnienie następuje drogą elektroniczną – wyłącznie poprzez platformę „BB”. Usługi świadczone przez Panią na rzecz „BB” Pty Ltd stanowią usługi świadczone drogą elektroniczną za pomocą Internetu. Nie są to usługi świadczone na rzecz konsumenta, ani w Polsce, ani w UE. Usługi świadczone przez Panią na rzecz „BB” Pty Ltd stanowią usługi świadczone drogą elektroniczną za pomocą Internetu, których miejsce opodatkowania – zgodnie z art. 28b ustawy – znajduje się poza terytorium kraju, tj. w Australii (siedziba usługobiorcy będącego podatnikiem).
Pani wątpliwości dotyczą wskazania, czy przychody osiągane z tytułu świadczenia usług na rzecz podmiotów posiadających swoją siedzibę za granicą, należy wliczyć do limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Odnosząc się do kwestii objętych zakresem zadanego pytania należy zauważyć, że z opisu sprawy wynika, że usługi świadczone przez Panią na rzecz „BB” Pty Ltd stanowią usługi świadczone drogą elektroniczną za pomocą Internetu, których miejsce opodatkowania – zgodnie z art. 28b ustawy – znajduje się poza terytorium kraju, tj. w Australii (siedziba usługobiorcy będącego podatnikiem).
Podkreślić należy, że w świetle art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatne świadczenie usług, których miejsce świadczenia (opodatkowania) znajduje się poza terytorium kraju nie stanowi sprzedaży w rozumieniu ustawy. Tym samym przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy nie uwzględnia się świadczenia usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.
Podsumowując, należy stwierdzić, że skoro usługi świadczone przez Panią na rzecz „BB” Pty Ltd stanowią usługi świadczone drogą elektroniczną za pomocą Internetu, których miejsce opodatkowania – zgodnie z art. 28b ustawy – znajduje się poza terytorium kraju, tj. w Australii (siedziba usługobiorcy będącego podatnikiem), to do wartości limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie powinna Pani wliczać kwot otrzymanych z tytułu wykonania tych usług.
Jednocześnie należy wskazać, że jeżeli, w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, wartość sprzedaży opodatkowanej na terytorium Polski przekroczy kwotę 200 000 zł, to utraci Pani prawo do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy i będzie Pani wówczas zobowiązana do rejestracji jako podatnik VAT czynny. Zwolnienie to utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona wskazana kwota limitu, stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy.
Tym samym, Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem wydając przedmiotową interpretację –zgodnie z przedstawionym przez Panią stanem faktycznym – jako element opisu sprawy przyjęto, że usługi świadczone przez Panią na rzecz „BB” Pty Ltd stanowią usługi świadczone drogą elektroniczną za pomocą Internetu, których miejsce opodatkowania – zgodnie z art. 28b ustawy – znajduje się poza terytorium kraju, tj. w Australii (siedziba usługobiorcy będącego podatnikiem). Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Panią opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
