Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.687.2025.4.JK2
Przekazywanie paczek promocyjnych osobom fizycznym może skutkować uznaniem wartości świadczeń za przychód z innych źródeł, aczkolwiek na podmiocie dokonującym przekazania nie ciążą obowiązki płatnika związane z poborem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 września 2025 r. (data wpływu 4 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W swojej działalności prowadzicie Państwo sprzedaż towarów, kosmetyków i wyrobów medycznych oraz przeprowadzacie szkolenia z zakresu zabiegów kosmetycznych. Zamierzacie Państwo przeprowadzić kampanię reklamową polegającą na przekazywaniu paczek z produktami o wartości do 700 zł brutto. Paczki z produktami mają być opatrzone logo firmy i przekazane do losowo wybranych osób fizycznych, które nie są Państwa klientami ani kontrahentami. Na zawartość paczki mają składać się pełnowartościowe towary handlowe i dodatkowo gadżety takie jak np. klamra do włosów, pomadka itd. Celem jest promocja firmy, zwiększenie świadomości marki oraz pozyskiwanie przyszłych klientów.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Grono uczestników będzie ograniczone.
W kampanii reklamowej uczestniczyć będą osoby zarówno prowadzące jak i nieprowadzące działalności gospodarczej.
Przyznawanie paczek będzie uregulowane w wewnętrznym dokumencie, powstanie regulamin przyznawania paczek.
Doprecyzowując wniosek zostało ustalone, że paczki nie będą wysyłane wybranym losowo osobom. Osoby, którym będą wysyłane paczki będą wybierane na social mediach np. (…).
Dział marketingu będzie oceniał profil potencjalnej osoby pod kątem zasięgów, zainteresowań, sposobu prowadzenia konta. Jeśli uzna, że jest to osoba, która może być zainteresowana Państwa produktami wyśle zapytanie czy możecie Państwo wysłać paczkę PR-ową zawierającą Państwa produkty. Paczki będą wysyłane kurierem po otrzymaniu danych adresowych od osoby zainteresowanej.
Osoby, które otrzymają paczki nie będą zobowiązane do spełnienia jakichkolwiek warunków. Tak jak zostało to opisane powyżej konto na social mediach potencjalnej osoby powinno być dla Państwa interesujące.
Osoby, które otrzymają paczki nie będą zobowiązane do wykonywania na Państwa rzecz jakichkolwiek czynności.
Poniesione wydatki na paczki, o których mowa we wniosku zostaną sfinansowane ze środków obrotowych Spółki.
Zasady uczestnictwa w kampanii reklamowej nie będą jednakowe dla wszystkich uczestników.
Korzyść z tytułu otrzymania paczki będzie możliwa do przypisana indywidualnie każdej wybranej losowo osobie.
Osoby obdarowane będą możliwe do zidentyfikowania z imienia i nazwiska.
Pytania
1. Czy wydatki poniesione na przygotowanie i wysyłkę paczek mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów?
2. Czy po stronie odbiorców paczek powstaje przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, a Państwo macie obowiązek poboru PIT?
3. Czy przekazanie paczek w ramach opisanej kampanii reklamowej stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?
Interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych (pyt. Nr 2). Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pyt. Nr 1) oraz podatku od towarów i usług (pyt. 3) zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Państwa stanowisko
Ad 2.
Państwa zdaniem, nie powstaje obowiązek podatkowy, ponieważ paczki są przekazywane masowo, bez identyfikacji odbiorcy i bez charakteru nagrody.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1) obliczenie,
2) pobranie,
3) wpłacenie
- podatku.
Tak określone obowiązki determinują także zakres odpowiedzialności płatnika.
W myśl art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów są m.in.:
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3)
- inne źródła (pkt 9).
Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.
Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zastosowanie w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w tym przepisie. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b powołanej ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:
- tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;
- obliczenie i pobór podatku przez płatnika.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w art. 32, 33, 34, 35, 41 i 42e. Wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. na:
- zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej - w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, a także wypłacanych przez nie zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego oraz wypłat z nadwyżki bilansowej (art. 32);
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej - w odniesieniu do dokonywanych na rzecz osób określonych w art. 3 ust. 1 świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 (art. 41 ust. 1);
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej - w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4).
Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:
- określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
- określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.
Ponadto ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty wypłacające należności lub realizujące świadczenia na rzecz podatników:
- nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale
- mają obowiązki o charakterze informacyjnym.
Obowiązek informacyjny został zaś uregulowany w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy w związku z planowaną kampanią reklamową polegającą na przekazywaniu paczek opatrzonych logo firmy z produktami o wartości do 700 zł brutto do losowo wybranych osób fizycznych, zarówno prowadzących jak i nieprowadzących działalności gospodarczej, będą ciążyć na Państwu obowiązki płatnika.
Co do zasady, żaden z przepisów nie nakłada na dany podmiot obowiązków płatnika w stosunku do przychodów uzyskiwanych od tego podmiotu przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.
Podatnicy, będący przedsiębiorcami zobowiązani są do klasyfikowania wartości otrzymanych świadczeń jako przychodu uzyskanego w ramach źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza” w każdym tym przypadku, w którym świadczenia są otrzymywane przez nich w związku z działalnością gospodarczą. Przychody te podlegają zatem opodatkowaniu na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z tej działalności uzyskiwane przez uczestnika przedsięwzięcia.
W przypadku kwalifikacji danego przychodu do źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”, podatnicy, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sami dokonują opodatkowania takich dochodów.
Stosownie bowiem do ww. przepisu:
Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.
Wobec powyższego, na gruncie niniejszej sprawy, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, która otrzyma od Państwa paczkę, sama dokonuje opodatkowania przekazanych przez Państwa paczek zgodnie z wybraną formą opodatkowania.
Tym samym, w związku z przekazaniem paczek dla osób prowadzących działalność gospodarczą nie będą spoczywały na Państwu jakiekolwiek obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast odnosząc się do sytuacji, kiedy paczki, będą przekazywane przez Państwa osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej (z osobami, z którymi nie wiąże Państwa żadna umowa), należy wyjaśnić, co następuje.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że celem kampanii jest promocja firmy, zwiększenie świadomości marki oraz pozyskiwanie przyszłych klientów. W tym celu będą Państwo wysyłali do wybranych za pośrednictwem internetu osób paczki z produktami o wartości do 700 zł brutto. Jak wynika z Państwa wyjaśnień dział marketingu będzie oceniał profil potencjalnej osoby pod kątem zasięgów, zainteresowań, sposobu prowadzenia konta i jeśli uzna, że jest to osoba, która może być zainteresowana Państwa produktami – wyśle zapytanie, czy możecie Państwo wysłać paczkę PR-ową zawierającą Państwa produkty. Paczki będą wysyłane kurierem po otrzymaniu danych adresowych od osoby zainteresowanej.
Dzięki opisanym działaniom będą Państwo informować o marce lub produkcie, budować relacje oraz zwiększać świadomości marki, a także uzyskiwać promocję Spółki w mediach społecznościowych. Powyższe działania wpisują się w działania o charakterze reprezentacyjnym, ponieważ będą skierowane do wybranej, określonej grupy twórców internetowych, np. blogerów lub influencerów w ramach działań PR-owych, w celu budowania i utrzymywania pozytywnych, wzajemnie korzystnych relacji między Spółką a tymi osobami w postaci przychylności, wsparcia i przewagi konkurencyjnej, co prowadzić może do długoterminowych korzyści dla Spółki. Za pośrednictwem skomponowanego w paczce zestawu produktów, materiałów promocyjnych i upominków wysyłanych do influencerów można zbudować pozytywny wizerunek marki, zwiększyć jej rozpoznawalność i wygenerować pozytywne recenzje. Jest to nowoczesne narzędzie marketingowe, które wyróżni firmę na tle konkurencji i pozwoli dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, często poprzez spontaniczne materiały publikowane przez odbiorców paczki, którzy zostaną świadomie wybrani do kształtowania korzystnej opinii publicznej, budowania zaufania oraz rozpowszechniania wizerunku marki w ramach swojej aktywności w internecie.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że przekazywanie przez Państwa paczek będzie miało charakter reprezentacyjny.
Skoro paczki nie będą wydawane wszystkim, a będzie to uzależnione od pozytywnej przez Państwa oceny, to trudno wskazać, że jest to reklama. Poza tym wręczanie paczek, gadżetów w ramach reklamy nie może wiązać się z żadną inną czynnością wzajemną. Natomiast w przedmiotowej sprawie odbiorcy paczki zostają świadomie wybrani do kształtowania korzystnej opinii publicznej, budowania zaufania oraz rozpowszechniania wizerunku marki w ramach swojej aktywności w internecie.
Ponadto jak wynika z opisu sprawy osoby obdarowane będą możliwe do zidentyfikowania z imienia i nazwiska, a korzyść z tytułu otrzymania paczki będzie można przypisać indywidualnie każdej wybranej losowo osobie.
W związku z powyższym, z tytułu przekazanych paczek osoby nieprowadzące działalności gospodarczej uzyskają przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na Państwu nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 1. Natomiast będą Państwo zobligowani do wystawienia informacji PIT-11, o której mowa art. 42a ww. ustawy.
Zatem brak obowiązku podatkowego po Państwa stronie (brak obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych) w związku z przekazaniem paczek nie wynika z tego, że osoby, które otrzymają paczki nie uzyskają z tego tytułu przychodu, ale z tego, że:
- osoby prowadzące działalność gospodarczą sami dokonują opodatkowania przekazanych przez Państwa paczek zgodnie z wybraną formą opodatkowania,
- osoby nieprowadzące działalności gospodarczej uzyskają z tego tytułu przychód z innych źródeł, od którego Państwo nie są zobowiązani do poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Zatem Państwa stanowisko w całości uznałem za nieprawidłowe,gdyż brak obowiązku podatkowego po Państwa stronie nie wynika z faktu, że po stronie osób, którym zostaną przekazane paczki nie powstanie przychód ze względu na masowe przekazanie tych paczek bez identyfikacji odbiorców i bez charakteru nagrody.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
