Interpretacja indywidualna z dnia 22 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.683.2025.2.AG
W sytuacji omyłki w systemie CEIDG podatnik musi w terminie zgłosić pisemnie zmianę formy opodatkowania, w przeciwnym razie dotychczasowa forma ryczałtu pozostaje wiążąca. Opłaty zaliczek na zasadach ogólnych bez formalnego oświadczenia nie skutkują ich wyborem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 20 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 18 września 2025 r. (wpływ 18 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej w styczniu 2017 roku w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Od czerwca 2019 r. zawiesiła Pani działalność gospodarczą, która na moment zawieszenia opodatkowana była ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Od dnia 01 listopada 2023 r. wznowiła Pani prowadzenie działalności gospodarczej, wypełniając w dniu 06 listopada 2023 r. wniosek do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej. Wznawiając działalność gospodarczą, jednocześnie dokonała Pani zmiany formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogóIne. W związku z tym, że nie mogła Pani wysłać wypełnionego wniosku elektronicznie (błąd systemu), wniosek został wydrukowany i pojechała Pani z nim do Urzędu Gminy (…). Ponieważ w Urzędzie Gminy (…) nie przyjmują gotowych wypełnionych wniosków od petentów, obsługująca Panią Pani wprowadziła do systemu nowy wniosek, który podpisała Pani lecz nie zauważyła Pani, że nie została zmieniona pozycja 15 wniosku dotycząca oświadczenia o formie opłacania podatku. Przez cały czas od listopada 2023 r. miała Pani pewność, że Pani forma opodatkowania to zasady ogóIne, zgodnie z wnioskiem o zmianę wpisu, z którym udała się Pani do Gminy (...).
Od tego momentu nieprzerwanie opłaca Pani zaliczki i składki ZUS wg zasad dla opodatkowania na zasadach ogóInych. Prowadzi Pani podatkową książkę przychód i rozchodów, sporządzała Pani remanenty na koniec każdego roku, składała Pani zeznania podatkowe PIT-36 za lata 2023 i 2024, które nie były kwestionowane przez organ podatkowy. Dodatkowo za lata 2023 i 2024 otrzymała Pani z Urzędu Skarbowego zwrot ulgi na dziecko. Urząd nie poinformował Panią, że złożyła Pani zeznanie na niewłaściwym formularzu, że rozliczyła się Pani wg błędnej formy opodatkowania i że ulga na dziecko Pani nie przysługuje. W dniu 4 sierpnia 2025 roku złożyła Pani w Urzędzie Skarbowym (…) wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami, wówczas otrzymała Pani telefoniczną informację od pracownika Urzędu Skarbowego o zaistniałym błędzie.
Uzupełnienie wniosku
W którym miesiącu uzyskała Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r.?
Grudzień 2023 r.
W którym miesiącu uzyskała Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r.?
Styczeń 2024 r.
W którym miesiącu uzyskała Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2025 r.?
Styczeń 2025 r.
Kiedy (dd-mm-rrrr) dokonała Pani wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym w 2023 r. uzyskała Pani pierwszy przychód?
Nie wychodziły zaliczki.
Kiedy (dd-mm-rrrr) dokonała Pani wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym w 2024 r. uzyskała Pani pierwszy przychód?
Nie wychodziły zaliczki.
Kiedy (dd-mm-rrrr) dokonała Pani wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym w 2025 r. uzyskała Pani pierwszy przychód?
−pierwsza zaliczka w kwocie (…) zł za czerwiec 2025 r.,
−kolejna (…) zł za lipiec 2025 r.,
−(…) zł za sierpień 2025 r.
Jaki identyfikator podatkowy wpisała Pani w przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego przy wpłacie zaliczek, o których mowa w pkt 4, pkt 5 i pkt 6 wezwania?
Posługiwałam się NIP (…) oraz dopisywała Pani – PIT 36.
Pytanie
Czy w opisanej sytuacji, kierując się art. 2a Ordynacji Podatkowej – „Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepis w prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika” można uznać, że wobec braku świadomości przedsiębiorcy co do faktu zaistnienia błędu oraz zaniechania jakichkolwiek działań przez organ podatkowy przedsiębiorca, działając w dobrej wierze, prawidłowo realizował formę opodatkowania?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie – w zaistniałej wyżej sytuacji organ podatkowy winien dojść do porozumienia z organem ewidencyjnym, jakim był w tym przypadku Urząd Gminy (…). Rozumie Pani, że podpisanie przez Panią wniosku o odwieszenie działalności stanowi jego akceptację, jednakże wniosek o wpis zarejestrowany w systemie był niezgodny z Pani wolą, czego dowodem jest wydruk z systemu CEiDG z dnia 06 listopada 2023 r., gdzie w poz. 15 zaznaczyła Pani chęć opodatkowania na zasadach ogóInych, która to zmiana nie została przez urzędnika wprowadzona do systemu. Ponadto wszystkie następujące później czynności po odwieszeniu wskazują na to, że pozostawała Pani w pełnej świadomości stosowania właściwej formy opodatkowania – zapłaty zaliczek, składek ZUS, składanie PIT 36.
W Pani ocenie organ podatkowy winien weryfikować tego typu niezgodności pomiędzy CEiDG a systemem podatkowym na bieżąco, a w przypadku niezgodności informować przedsiębiorcę. W Pani przypadku, gdyby nie złożyła Pani wniosku o zaświadczenie, nadal pozostawałaby Pani w błędzie co do formy opodatkowania.
Uważa Pani, że w tej konkretnej sytuacji, mając na względzie dobro przedsiębiorcy i dalsze zagrożone funkcjonowanie firmy, organ podatkowy winien przychylić się do wniosku i uznać za prawidłowe opłacanie podatku na zasadach ogóInych. Powyższe działanie byłoby zgodne z art. 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 z późn. zm.), który stanowi, że Organ kieruje się w swoich działaniach zasadą zaufania do przedsiębiorcy, zakładając, że działa on zgodnie z prawem, uczciwie oraz z poszanowaniem dobrych obyczajów (ust. 1), jak również, że jeżeli przedmiotem postępowania przed organem jest nałożenie na przedsiębiorcę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie uprawnienia, a w tym zakresie pozostają niedające się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organ rozstrzyga je na korzyść przedsiębiorcy (ust. 2).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Natomiast jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania, jaką jest ryczał od przychodów ewidencjonowanych, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne, to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.
Tym samym, gdy podatnik chce zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia na piśmie o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od czerwca 2019 r. zawiesiła Pani działalność gospodarczą, która na moment zawieszenia opodatkowana była ryczałtem od przychód w ewidencjonowanych. Od 1 listopada 2023 r. wznowiła Pani prowadzenie działalności gospodarczej, wypełniając 6 listopada 2023 r. wniosek do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej. Wznawiając działalność gospodarczą, Pani zamiarem była zmiana formy opodatkowania z ryczałtu na zasady ogóIne. Nie mogła Pani wysłać wypełnionego wniosku elektronicznie (błąd systemu). Dlatego wniosek został wydrukowany i pojechała Pani z nim do Urzędu Gminy. Osoba obsługująca Panią w Urzędzie Gminy wprowadziła do systemu nowy wniosek, który podpisała Pani, lecz nie zauważyła Pani, że nie została zmieniona pozycja 15 wniosku dotycząca oświadczenia o formie opłacania podatku. Przez cały czas od listopada 2023 r. miała Pani pewność, że Pani forma opodatkowania to zasady ogóIne zgodnie z wnioskiem o zmianę wpisu, z którym udała się Pani do Gminy. Od tego momentu opłaca Pani zaliczki wg zasad dla opodatkowania na zasadach ogóInych. Składała Pani zeznania podatkowe PIT-36 za lata 2023 i 2024, które nie były kwestionowane przez organ podatkowy. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskała Pani w grudniu 2023 r., w 2024 r. – w styczniu 2024 r., natomiast w 2025 r. – w styczniu 2025 r. Zarówno w 2023 r., jak i w 2024 r. nie dokonywała Pani wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za miesiąc, w którym uzyskała Pani pierwszy przychód w danym roku, ponieważ nie było takiego obowiązku (jak Pani wskazała, nie wychodziły zaliczki). Natomiast w 2025 r. dokonała Pani wpłaty pierwszej zaliczki za czerwiec 2025 r. W przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego przy wpłacie zaliczek wpisała Pani PIT-36.
Ponownie zaznaczam, że w sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to ma obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia na piśmie o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Tymczasem – jak Pani wskazała – zarówno za grudzień 2023 r., jak i za styczeń 2024 r. nie dokonała Pani wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w terminie wskazanym przez ustawodawcę. Podobnie w 2025 r. pierwszy przychód uzyskała Pani w styczniu 2025 r., natomiast pierwszą zaliczkę wpłaciła Pani za miesiąc czerwiec 2025 r. Zatem tu także nie dotrzymała Pani terminu do złożenia oświadczenia o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na rzecz zasad ogólnych.
Dowody wpłaty mogą zostać uznane za złożenie oświadczenia w wyborze/rezygnacji z danej formy opodatkowania, ale tylko wtedy, gdy znany jest wpłacający, prawidłowo został oznaczony identyfikator podatku, którego dotyczy zapłata, a wpłata miała miejsce do upływu terminu na złożenie tego oświadczenia. Pani natomiast tych terminów w latach 2023-2025 nie dotrzymała.
W konsekwencji w 2023 r., w 2024 r. i w 2025 r. nie złożyła Pani skutecznie oświadczenia o zmianie formy opodatkowania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne. Tym samym uzyskiwane przez Panią dochody w latach 2023-2025 nie mogły/nie mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych.
Podsumowanie: w żadnym ze wskazanych we wniosku lat, tj. 2023-2025 nie doszło do skutecznej zmiany formy opodatkowania Pani przychodów (dochodów) z działalności gospodarczej z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
