Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń 12/2025 z 05.12.2025 [dodatek: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń]
Artykuł aktualny
na dzień 05.12.2025
Data publikacji: 28.10.2025
Koniec obowiązku przechowywania papierowych zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych
Od 4 listopada 2025 r. płatnicy składek nie muszą już przechowywać w formie papierowej dokumentów zgłoszeniowych do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego przesłanych do ZUS drogą elektroniczną. Okres przechowywania tych dokumentów wynosił dotychczas 5 lat i został uchylony.
Jednym z obowiązków płatników składek było przechowywanie papierowych dokumentów zgłoszeniowych, które zostały przekazane do ZUS drogą elektroniczną. W konsekwencji dokumenty te, mimo iż znajdowały się już w systemie informatycznym ZUS i kadrowo-płacowym, jednocześnie należało archiwizować fizycznie, i to przez okres 5 lat. Nowelizacja ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa) zwalnia przedsiębiorców z tego obowiązku.
