Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 lipca 2024 r., sygn. VIII SA/Wa 389/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Owsińska-Gwiazda (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Justyna Mazur, Sędzia WSA Renata Nawrot, , Protokolant Specjalista Marlena Stolarczyk, , po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2024 r. w Radomiu sprawy ze skargi B. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w R. z dnia 15 marca 2024 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w R. z 15.03.2024 r. [...] utrzymująca w mocy decyzję Zarządu Powiatu w R. z 29.11.2022 roku, znak: [...] odmawiającą B. W. (dalej: skarżący) zgody na lokalizację zjazdu zwykłego z drogi powiatowej [...] do działki nr ew. [...] w miejscowości
J., gm. J..
Zaskarżona decyzja zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Decyzją z 29 listopada 2022 roku wydaną w wyniku ponownego rozpatrzenia wniosku skarżącego, Zarząd Powiatu w R. odmówił wyrażenia zgody na lokalizację zjazdu zwykłego z drogi powiatowej [...] do działki nr ew. [...] w miejscowości J., gm. J.. Uzasadniając rozstrzygnięcie organ I
instancji uznał, że całokształt materiału zebranego w sprawie wskazuje, że za odmownym charakterem decyzji przemawiają względy zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zwrócił uwagę na konieczność zapewnienia na zjeździe wolnego
od przeszkód pola widoczności przy ruszaniu z miejsca zatrzymania, co jest jednym z warunków zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego – wynikającym expressis verbis z § 81 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 r.
w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. 2022 poz. 1518) – dalej: Rozporządzenie). Wskazał, że lokalizacja zjazdu do działki
o nr [...] przed zatoką postojową do skośnego parkowania, jak również w odległości ok. 5 m od istniejącego przejścia dla pieszych stwarzałaby zagrożenie dla niechronionych uczestników ruchu drogowego, a także ograniczałaby widoczność uczestników zbliżających się do punktów kolizji w stosunku do uczestników ruchu
