Od 1 stycznia 2026 r. wzrośnie zasiłek pogrzebowy
Od 1 stycznia 2026 r. wysokość zasiłku pogrzebowego wzrośnie z obecnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. Od 1 marca 2026 r. świadczenie będzie podlegało waloryzacji, jeżeli wskaźnik inflacji w poprzednim roku przekroczy 5 proc. Zasiłek przysługuje osobom, które pokryły koszty pogrzebu osoby ubezpieczonej w ZUS lub członka jej rodziny, a w przypadku instytucji – w wysokości faktycznie poniesionych wydatków, nie wyższej jednak niż obowiązujący limit.

Członkom rodziny zmarłego przysługuje pełna kwota zasiłku pogrzebowego – 4 tys. zł do końca 2025 r., a od 2026 r. – 7 tys. zł – niezależnie od poniesionych kosztów pogrzebu. Jeżeli koszty pogrzebu zostaną pokryte przez osobę spoza rodziny, świadczenie przysługuje w wysokości faktycznie poniesionych wydatków, nie wyższej jednak niż obowiązujący limit. Natomiast gdy koszty pogrzebu pokrywa kilka osób lub instytucji, zasiłek pogrzebowy przyznaje się proporcjonalnie do ich udziału w tych kosztach.
Zasiłek przysługuje temu, kto pokrył koszty pogrzebu osoby ubezpieczonej w ZUS (pracownik, emeryt, rencista) lub członka jej rodziny. Do rodziny zalicza się m.in. małżonka, rodziców, dzieci (własne, przysposobione, z rodziny zastępczej), rodzeństwo, dziadków, wnuki czy osoby pod opieką prawną. Świadczenie mogą też otrzymać pracodawca, DPS, gmina, powiat lub instytucja religijna, jeśli pokryły koszty pogrzebu.
Jak złożyć wniosek o zasiłek pogrzebowy
Aby otrzymać zasiłek pogrzebowy, należy wypełnić formularz Z-12 i złożyć go w oddziale ZUS, przesłać pocztą tradycyjną, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE/eZUS) lub przekazać za pośrednictwem upoważnionego zakładu pogrzebowego. Trzeba jednak pamiętać, że w celu wypłaty zasiłku pogrzebowego Zakład Ubezpieczeń Społecznych musi potwierdzić tożsamość osoby ubiegającej się o ten zasiłek. Można tego dokonać za pośrednictwem upoważnionego zakładu pogrzebowego lub stawiając się osobiście w placówce ZUS z dokumentem tożsamości. Choć sam wniosek można złożyć elektronicznie lub wysłać pocztą, rachunki potwierdzające poniesione koszty pogrzebu muszą być złożone w oryginale, chyba, że zostały wystawione w formie elektronicznej.
Kosztami pogrzebu są udokumentowane rachunkami koszty powstałe od chwili śmierci osoby, po której przysługuje zasiłek, do chwili zakończenia pochówku. Nie mogą to być koszty, które nie zostały poniesione bezpośrednio na pochówek, np. koszty nagrobka, koszty pobieranej przez zakład pogrzebowy opłaty za złożenie w oddziale ZUS wniosku o zasiłek, koszty konsolacji czy kwiatów.
Jeśli oryginały rachunków zostały przekazane do banku, należy dołączyć kopie potwierdzone przez bank za zgodność z oryginałem.
Do wniosku należy również dołączyć:
• Odpis skrócony aktu zgonu osoby zmarłej.
W przypadku dziecka, które urodziło się martwe – odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją urzędnika stanu cywilnego, że dziecko urodziło się martwe. Jeżeli taki akt nie został sporządzony, należy przedłożyć kartę zgonu (lub jej kopię) albo zaświadczenie o martwym urodzeniu wydane przez lekarza posiadającego tytuł specjalisty w dziedzinie położnictwa i ginekologii, lekarza w trakcie odbywania specjalizacji w tej dziedzinie, albo położną na podstawie dokumentacji medycznej, niezależnie od czasu trwania ciąży.
• Dokumenty potwierdzające pokrewieństwo lub powinowactwo osoby składającej wniosek ze zmarłym, np.: skrócone odpisy aktów stanu cywilnego, dowód osobisty zawierający odpowiednie dane.
W przypadku, gdy osoba zmarła była ubezpieczona lub była członkiem rodziny osoby ubezpieczonej, należy dołączyć zaświadczenie płatnika składek (np. pracodawcy) o podleganiu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym przez osobę, której dotyczy wniosek, lub przez osobę zmarłą w dniu jej śmierci. Wymogu tego nie stosuje się wobec osób prowadzących działalność na własny rachunek ani osób z nimi współpracujących.
Na złożenie wniosku jest rok
Prawo do zasiłku pogrzebowego wygasa, jeśli wniosek nie zostanie złożony w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci osoby, po której zasiłek przysługuje. Gdy nie ma takiej możliwości, na przykład z powodu późniejszego odnalezienia lub identyfikacji osoby zmarłej albo z innych przyczyn niezależnych od wnioskodawcy, wniosek można złożyć w ciągu 12 miesięcy od dnia pogrzebu.
Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych
