Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.168.2025.2.ASZ
Zwolnienie podatkowe z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT znajduje zastosowanie wyłącznie wobec nagród przyznanych bezpośrednio nabywcy towarów lub usług w związku z realizacją umowy sprzedaży premiowej, a nie pośredników czy osób działających na rzecz nabywcy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 29 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 1 października 2025 r. (wpływ 8 października 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą pozarolniczej działalności gospodarczej (dalej jako: „Wnioskodawca”), zamieszkałą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, będącą polskim rezydentem podatkowym.
Wnioskodawca planuje zatrudnić się w jednym ze sklepów spożywczych (dalej jako: Pracodawca) w oparciu o umowę o pracę bądź umowę zlecenia. W ramach zakresu obowiązków Wnioskodawca będzie zobowiązany składać zamówienia na towary sprzedawane u Pracodawcy. Zamówienia na niektóre z towarów składane będą u przedstawicieli handlowych Dystrybutorów (dalej jako: Premiowane Towary).
Premiowane Towary stanowią przedmiot programu motywacyjnego (dalej jako: Program) prowadzonego przez jedną z agencji reklamowych (dalej jako: Agencja). Celem Programu jest rozbudowa dystrybucji towarów oferowanych do sprzedaży przez jeden z podmiotów, na zlecenie którego Agencja organizuje Program (dalej jako: Sponsor lub Dystrybutor). Sponsor posiada sieć dystrybucyjną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W ramach Programu Wnioskodawca będzie jego Uczestnikiem.
Program polega na tym, że:
Wnioskodawca będzie składał zamówienie na Premiowane towary u przedstawicieli handlowych Dystrybutora.
Wnioskodawcy będzie przysługiwała Nagroda, jeżeli zamówienie będzie obejmowało Premiowane towary określonego rodzaju i ilości. Agencja w regulaminie Programu ustali, na jakiego rodzaju i na jaką ilość Premiowanych towarów należy złożyć zamówienie, tak aby Wnioskodawca (Uczestnik) nabył prawo do Nagrody.
Przykładowo: za złożenie zamówienia na trzy kartony Premiowanych towarów będzie przysługiwała Wnioskodawcy Nagroda w postaci dwóch kompletów pościeli.
Nagrodami w Programie będą nagrody rzeczowe oraz nagrody pieniężne (dalej jako Nagrody). Zasady przyznawania Nagród określone będą w regulaminie sporządzonym przez Agencję (dalej jako: Regulamin).
Ponadto, Program będzie przewidywał dodatkowe Nagrody (dalej jako: Nagrody dodatkowe) za podejmowanie przez Wnioskodawcę czynności promocyjnych, mających na celu zwiększenie sprzedaży Premiowanych towarów (dalej jako: Czynności okołohandlowe). Analogicznie jak w przypadku opisanym powyżej, Nagroda dodatkowa będzie przysługiwała Wnioskodawcy za podjęcie określonych Czynności okołohandlowych. Przykładowo, w przypadku udostępnienia zdjęcia Premiowanych towarów w mediach społecznościowych, Wnioskodawcy przysługiwać będzie jeden komplet pościeli. Nagrody dodatkowe również przyjmą postać nagród rzeczowych lub pieniężnych.
Jednostkowa wartość Nagrody lub Nagrody dodatkowej będzie wynosiła poniżej 2.000,00 PLN.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Nagrody oraz Nagrody dodatkowe będą przekazywane bezpośrednio Wnioskodawcy, jako osobie fizycznej - uczestnikowi Programu, na dane osobowe Wnioskodawcy (imię, nazwisko, numer PESEL).
Udział w Programie będzie miał charakter dobrowolny - uczestnictwo w Programie nie będzie obowiązkowym elementem wynikającym ze stosunku pracy lub umowy zlecenia zawartej z Pracodawcą/Zleceniodawcą. Wnioskodawca w ramach zawartej umowy o pracę bądź umowy zlecenia będzie zobowiązany do składania zamówień na towary, jednak nie zostanie wyszczególnione, iż będą to Premiowane towary. Wnioskodawca weźmie udział w Programie poprzez akceptację Regulaminu i przesłanie formularza zgłoszenia bezpośrednio do Agencji bądź za pośrednictwem przedstawiciela handlowego Dystrybutora.
Wnioskodawca we własnym imieniu dokona swojego zgłoszenia do Programu poprzez przesłanie formularza zgłoszenia bezpośrednio do Agencji bądź za pośrednictwem przedstawiciela handlowego Dystrybutora.
Zamówienia na Premiowane towary składane przez Wnioskodawcę są dokonywane w imieniu i na rzecz Pracodawcy/Zleceniodawcy, który następnie reguluje należność wobec Dystrybutora.
Nagrody oraz Nagrody dodatkowe (rzeczowe oraz pieniężne) będą przekazywane Wnioskodawcy bezpośrednio przez Agencję organizującą Program. Wypłata Nagród oraz Nagród dodatkowych w formie pieniężnej nastąpi w następujący sposób:
1) Nagrody oraz Nagrody dodatkowe w postaci Czeków BLIK: Agencja wygeneruje Czek BLIK w postaci 9-cyfrowego kodu, który następnie wraz z hasłem, służącym do jego użycia, przekaże Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z Czeku BLIK w wybrany przez siebie sposób tj. wykorzystać do płacenia za usługi, zakupy bądź do wypłacania środków pieniężnych z bankomatu;
2) Nagrody oraz Nagrody dodatkowe w postaci karty przedpłaconej: Agencja przekaże na rzecz Wnioskodawcy kartę przedpłaconą do wykorzystania w bankomatach i punktach sprzedaży akceptujących karty płatnicze.
Uczestnictwo w Programie jest ograniczone wyłącznie do pracowników/zleceniobiorców zatrudnionych u Pracodawcy/Zleceniodawcy. Uczestnictwo w Programie nie obejmuje innych osób (np. właścicieli sklepów, członków ich rodzin).
Sprzedaż premiowa będzie polegała na zakupie u Dystrybutora Premiowanych towarów przez Pracodawcę. Zamówienie na Premiowane towary składać będzie Wnioskodawca, jako osoba odpowiedzialna za składanie zamówień u Pracodawcy, za pośrednictwem przedstawicieli handlowych Dystrybutora. W związku ze złożonym zamówieniem, po spełnieniu kryteriów określonych w Regulaminie Programu, Wnioskodawca nabędzie prawo do otrzymania Nagrody jako osoba, która doprowadziła do zakupu Premiowanych towarów przez Pracodawcę u Dystrybutora.
Wnioskodawca nie będzie stroną umowy sprzedaży. Stronami umowy sprzedaży Premiowanych towarów będzie Pracodawca/Zleceniodawca oraz Dystrybutor.
Sprzedaż premiowa będzie dotyczyła produktów Dystrybutora tj. mrożonych słodyczy.
Sprzedaż premiowa będzie połączona z gwarancją przyznania Nagrody na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca nabędzie prawo do Nagrody za złożenie zamówienia na Premiowane towary określonego rodzaju i ilości. Agencja w Regulaminie Programu ustali, na jakiego rodzaju i na jaką ilość Premiowanych towarów należy złożyć zamówienie, tak aby Wnioskodawca (Uczestnik) nabył prawo do Nagrody.
Przykładowo: za złożenie zamówienia na trzy kartony Premiowanych towarów będzie przysługiwała Wnioskodawcy Nagroda w postaci dwóch kompletów pościeli.
Prawa do Nagrody nie otrzyma tylko wybrana grupa osób. Prawo do Nagrody otrzymają wszyscy pracownicy/zleceniobiorcy, którzy spełnią kryteria określone w Regulaminie - nie będzie dokonywany wybór uczestników uprawnionych do Nagrody.
Uczestnicy opisanej sprzedaży premiowej nie będą rywalizować między sobą. Każda osoba, która spełni kryteria określone w Regulaminie, będzie uprawniona do otrzymania Nagrody.
Program będzie organizowany przez Agencję na zasadzie przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 k.c. W myśl tego przepisu prawa Agencja, jako organizator, przyrzeka nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności. Tym samym oznacza to, że jeśli Wnioskodawca wypełni wymagania stawiane przez Agencję w treści Regulaminu Programu, to będzie mu przysługiwać wyłącznie w stosunku do Agencji roszczenie o wydanie Nagrody. Wnioskodawca nie będzie miał prawa aby kierować jakichkolwiek roszczeń wobec Sponsora. Obowiązkiem Agencji będzie więc zapewnienie aby dysponowała ona adekwatnymi zasobami finansowymi aby być w stanie zaspokoić wszystkie roszczenia o Nagrody zgłaszane przez Uczestników Programu. Na tym więc etapie organizacji Programu to Agencję będzie obciążał prawny oraz ekonomiczny obowiązek zapewnienia Nagród w Programie.
Jednakże Sponsor będzie zwracał Agencji wszelkie poniesione przez nią wydatki, jakie były niezbędne do sfinansowania Nagród - Agencja będzie wystawiać na rzecz Sponsora faktury VAT lub noty obciążeniowe. Oznacza to tym samym, że finalnie koszt ekonomiczny Nagród będzie ponosił właśnie Sponsor i w tym kontekście to Sponsor może zostać uznany za ekonomicznego fundatora wszystkich Nagród, jakie będą wydawane w ramach Programu.
W przypadku Nagród dodatkowych przyznawanych za podejmowanie czynności promocyjnych, będą to czynności podejmowane przez Wnioskodawcę poza stosunkiem pracy/zlecenia, za pośrednictwem prywatnego konta Wnioskodawcy w mediach społecznościowych.
W przypadku publikacji treści promocyjnych w mediach społecznościowych będą one zamieszczane na prywatnych profilach Wnioskodawcy.
Nie jest przewidziana jakakolwiek umowa cywilnoprawna zawierana pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją (organizatorem Programu), regulująca zasady wykonywania czynności promocyjnych. Zasady przyznawania Nagród dodatkowych zostaną określone w Regulaminie Programu, który Wnioskodawca akceptuje zgłaszając swoje uczestnictwo w Programie.
Agencja będzie weryfikować faktyczne dokonanie Czynności okołohandlowej przez Wnioskodawcę poprzez ustanowienie w Regulaminie obowiązku Wnioskodawcy wysłania potwierdzenia dokonania Czynności okołohandlowych, tj. przesłanie zrzutu ekranu obejmującego wpis na mediach społecznościowych; zdjęcia ekspozycji Premiowanych towarów.
„Czynnościami „okołohandlowymi" będą:
1) udostępnienie na mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram) treści promocyjnych dot. Premiowanych towarów;
2) ekspozycja Premiowanych towarów na terenie sklepu;
3) udział w quizach, konkursach, ankietach;
4) uczestnictwo w szkoleniach typu e-learning, itp.
Regulamin Programu będzie określał wprost kryteria uzyskania Nagród oraz Nagród dodatkowych oraz sposób ich przyznawania, a także będzie dostępny dla uczestników Programu.
Regulamin przewiduje limit wartości Nagród oraz Nagród dodatkowych na jednego uczestnika Programu, w tym sensie, że za złożenie określonego zamówienia bądź podjęcia Czynności okołohandlowej w jednej edycji Programu, uczestnikowi przysługiwać będzie tylko jedna określona Nagroda bądź Nagroda dodatkowa. Oznacza to, że nawet w przypadku gdy uczestnik złoży dwa zamówienia na Premiowane towary bądź dokona dwóch Czynności okołohandlowych, to przysługiwać będzie mu odpowiednio jedna Nagroda bądź jedna Nagroda dodatkowa.
Pytania
1) Czy w opisanym Zdarzeniu przyszłym, przekazanie Nagród na rzecz Wnioskodawcy w ramach Programu będzie stanowiło „sprzedaż premiową" w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, a w konsekwencji będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT?
2) Czy w opisanym Zdarzeniu przyszłym przekazanie Nagród dodatkowych na rzecz Wnioskodawcy w ramach Programu będzie stanowiło „sprzedaż premiową" w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, a w konsekwencji będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
Odpowiedź na pytanie nr 1 powinna brzmieć następująco: Tak, w opisanym Zdarzeniu przyszłym, przekazanie Nagród na rzecz Wnioskodawcy w ramach Programu będzie stanowiło „sprzedaż premiową” w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, a w konsekwencji będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Odpowiedź na pytanie nr 2 powinna brzmieć następująco: Tak, w opisanym Zdarzeniu przyszłym przekazanie Nagród dodatkowych na rzecz Wnioskodawcy w ramach Programu będzie stanowiło „sprzedaż premiową” w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, a w konsekwencji będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Uzasadnienie
W ocenie Wnioskodawcy, przekazanie na jego rzecz Nagród oraz Nagród dodatkowych w ramach Programu, będzie stanowiło sprzedaż premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
W pierwszej kolejności warto odwołać się do art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, zgodnie z którym:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:
2) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Niemniej, jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT:
Wolne od podatku dochodowego są:
68) wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Wobec czego warto zauważyć, że przepisy Ustawy o PIT stosują pojęcie „sprzedaży premiowej” trzykrotnie:
- dwukrotnie w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, w przypadku wygranych i nagród o wartości do 2 000 zł oraz
- raz w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, stanowiącym o zryczałtowanym opodatkowaniu stawką 10% wartości nagród związanych ze sprzedażą premiową.
Dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT niezbędne jest zatem, aby:
- otrzymane nagrody były związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
- jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2 000 zł,
- nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Ustawa o PIT w żadnym miejscu jednak nie definiuje pojęcia „sprzedaży premiowej”. Zatem, słowa „premia" (rzeczownik) oraz „premiowa" (przymiotnik) nie posiadają definicji legalnej. W związku z powyższym należy odwołać się do językowej wykładni, zgodnie z którą - według słownika internetowego sjp.pwn.pl - słowo „premia" należy rozumieć jako:
1)dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy;
2)nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną;
3)bezpłatny dodatek dla prenumeratorów jakiegoś pisma, wydawnictwa itp.
4)w zawodach kolarskich: miejsce na trasie wyścigu, gdzie pierwsi przejeżdżający kolarze mogą zdobyć dodatkowe punkty; też: tak zdobyte punkty.
Użycie słowa „premiowa” w ww. przepisach można odnieść przede wszystkim do elementu w słowniku języka polskiego oznaczonego jako drugie, tj. „nagrody za coś, często mającej zachęcić do czegoś osobę nagradzaną”. Oczywistym jest natomiast, że znaczenie opisane w punkcie 1. powyżej nie znajduje zastosowania w interpretacji pojęcia „sprzedaż premiowa”, ponieważ odnosi się ono do najbardziej potocznego rozumienia uzyskania dodatkowego wynagrodzenia w związku z osiągniętymi wynikami pracy.
Historyczne, tożsame z aktualnym, znaczenie słowa „premiowy” można znaleźć także w Słowniku języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego (sjp.pwn.pl), zgodnie z którym:
premiowy «związany z premią, odnoszący się do premii: Wyższą formę wynagrodzeń, dostosowaną do jakości i ilości pracy, stanowi system akordowy prosty i premiowy. Skrzyw. Przem. II, 10. W konkursie „Toto-Lotek” z dnia 25 maja br. stwierdzono 1 rozwiązanie z 5 trafieniami premiowymi. Prz. Sport. 85, 1958. Pożyczka premiowa «pożyczka państwowa połączona z losowanymi premiami zamiast procentów: Kupię sobie kilka pożyczek premiowych. PKUS NOW. II, 7. Papiery premiowe «papiery wartościowe, obligacje pożyczki premiowej»: Występkiem skarbowym jest czyn (...) polegający na naruszeniu przepisów w zakresie ceł, monopolów, akcyz pobieranych na rzecz Skarbu Państwa, obrotu papierami premiowymi, podatków bezpośrednich i opłat skarbowych. Państwo 2,1954, s. 377. IISW.
Użyte w powyższej definicji sformułowanie „związany z premią, odnoszący się do premii” należy uznać za aktualne i mające zastosowanie do sformułowania „sprzedaż premiowa”.
W związku z powyższym nie sposób dojść do innego wniosku niż taki, że pojęcie „sprzedaż premiowa” w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT oznacza:
sprzedaż to znaczy: każdą umowę, w ramach której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę;
premiową to znaczy: związaną z premią.
Dodatkowo, należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem, ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała w związku z transakcją sprzedaży towaru lub usługi, przyrzeczoną nagrodę, także inna osoba niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania ww. zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a zrealizowaną sprzedażą.
Do powyższego warto dodać, że przepis art. 21 ust. 1 ustawy o PIT posługuje się pojęciem „otrzymanym (...) od (...)”, m.in. w:
- art. 21 ust. 1 pkt 11b: „wartość otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów (...)";
- art. 21 ust. 1 pkt 46: „dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: [lit. a)] pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO (...)";
- art. 21 ust. 1 pkt 89: „wartość świadczeń otrzymanych przez studentów od uczelni, na podstawie odrębnych przepisów, w związku ze skierowaniem przez uczelnię na studenckie praktyki zawodowe"
a także, na tej samej zasadzie, skonstruowano art. 21 ust. 1 punkty 47d, 67b, 89, 98b, 114, 117.
Wszystkie wyżej wskazane przepisy jednoznacznie posługują się sformułowaniem „otrzymane (...) od (...)”, aby ograniczyć krąg podmiotów, od których świadczenie będzie korzystało ze zwolnienia. Zatem ustawodawca, chcąc wprowadzić ograniczenie zwolnień przedmiotowych wynikające z art. 21 ust. 1, posługuje się sformułowaniem „otrzymane (...) od (...)”. Ustawodawca nie posłużył się takim, ani innym podobnym, określeniem w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Istotą „sprzedaży premiowej" jest zatem okoliczność, iż otrzymanie przyrzeczonej nagrody jest związane z zakupem określonego produktu, zaś z przepisów nie wynika, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia tylko wtedy, gdy premię otrzymuje nabywca towarów w związku z zawartą przez niego umową sprzedaży.
Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej jako: k.c.). I tak, zgodnie z treścią art. 535 § 1 ustawy k.c., przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Wykładnia przepisu art. 535 k.c. połączona z wykładnią językową art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT nie pozwalają na dokonanie żadnych dalej idących ustaleń. W szczególności z powyższego nie wynika żadne zawężenie pojęcia „związana". Ustawodawca nie określił jakie ma być to „związanie" pod kątem przedmiotowym, z przepisu nie wynika, czy związek ma być bezpośredni, pośredni, w określonym czasie etc. Ustawodawca nie ograniczył „związania z premią" pod kątem podmiotowym, z tym zastrzeżeniem, że - co wynika jednoznacznie z pozostałej treści przepisu - że premia ma przysługiwać osobie, która korzysta ze zwolnienia.
W tym miejscu warto dodać, że powyższe stanowisko ma odzwierciedlenie w podstawowych zasadach wykładni przepisów prawa podatkowego. Przede wszystkim należy mieć na uwadze zasadę: lege non distinguente nec nostrum est distinguere (gdy ustawa nie rozróżnia, nie do nas należy rozróżnianie). Rezultatem zastosowania ww. zasady powinno być takie wykładanie przepisów prawa podatkowego, które to w sposób jak najbardziej zbliżony odpowiadałoby literalnemu brzmieniu tej normy prawnej. W konsekwencji, dokonując wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, mając na względzie ww. dyrektywę interpretacyjną, warto wskazać, że skoro ustawodawca nie wyjaśnił, na czym polega „związanie”, to nie sposób jest uznać, że koniecznym jest, aby to „związanie” dotyczyło podmiotu uczestniczącego w umowie sprzedaży (tj. nabywcy oraz sprzedawcy). Ponadto, przepisy podatkowe powinny być interpretowane ściśle tj. bez stosowania wykładni rozszerzającej, która to nie jest dozwolona, ale również wykładni zawężającej, gdy nie ma takowej potrzeby. W przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie Zdarzenia przyszłego, zdecydowanie nie istnieją wątpliwości tego rodzaju, aby stosować innego rodzaju wykładnię, niż językowa, w odniesieniu do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Jak wynika z art. 217 Konstytucji RP obowiązuje zakaz domniemania istnienia obowiązku podatkowego, jeżeli nie wynika on wprost z ustawy, która winna określać w sposób precyzyjny elementy norm podatkowych. Powyższe oznacza przede wszystkim, że niedopuszczalna jest wykładnia rozszerzająca przepisów dotyczących obowiązku podatkowego. Jednak, nakazuje ona również ścisłe interpretowanie wyjątków od zasady powszechności opodatkowania. „Ścisła" wykładnia przepisów nie skutkuje automatycznie stosowaniem wykładni zawężającej - jeżeli wykładnia językowa nie pozostawia wątpliwości, to nie ma konieczności, aby interpretować przepisy podatkowe zawężająco.
Potwierdzenie takowego stanowiska można odnaleźć w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, w Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 czerwca 2019 r., sygn. akt: I SA/Wr 237/19, wskazano, że:
„Standardy wykładni prawa podatkowego, w szczególności w zakresie pozostającym poza wpływem prawa unijnego, wskazuję na pierwszeństwo wykładni językowej oraz subsydiarność pozostałych zasad wykładni prawa: systemowej i funkcjonalnej. Przy czym tak ustalona kolejność preferowania wykładni jest związana z niejednoznacznym wynikiem wykładni językowej.”
Zatem, wykładnia językowa zakreśla granice dwóch pozostałych rodzajów wykładni, tj. systemowej i celowościowej. Ważne jest także to, że w przypadku, kiedy wykładnia językowa pozwala na jednoznaczne ustalenie normy prawnej na podstawie obowiązujących przepisów, niedopuszczalne jest „korygowanie” przepisu w wyniku procesu wykładni systemowej lub celowościowej.
Dopiero w sytuacji, gdy w rezultacie wykładni rozszerzającej, poczynione wnioski byłyby absurdalne, rażąco niesprawiedliwe bądź oderwane od aksjologii samego przepisu, można poczynić odstępstwa od prymatu wykładni językowej. Prowadzi to do wniosku, że wykładnia funkcjonalna i systemowa są subsydiarne względem wykładni językowej.
Mając na względzie powyższe z całą pewnością uznać należy, że zaprezentowana przez Wnioskodawcę argumentacja pozostaje w zgodzie z wykładnią językową przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT. Bez wątpienia istnieje nierozerwalny związek pomiędzy przyznaną Nagrodą oraz Nagrodą dodatkową, a sprzedażą Premiowanych towarów. Jak bowiem wynika z opisu Zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w pierwszej kolejności zobowiązany będzie do złożenia zamówienia na Premiowane towary podlegające dalszej sprzedaży. Dopiero spełnienie takowego warunku będzie skutkowało przyznaniem Nagrody. Powyższy związek istnieje również pomiędzy sprzedażą Premiowanych towarów a Nagrodą dodatkową, albowiem Czynności okołohandlowe bezpośrednio zmierzają i mają na celu sprzedaż Premiowanych towarów. Dopiero w przypadku podjęcia Czynności okołohandlowych Wnioskodawca uprawniony będzie do otrzymania Nagrody dodatkowej.
Zostaje również spełniona druga z przesłanek z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT - jednostkowa wartość Nagród lub Nagród dodatkowych wynosi poniżej 2.000,00 zł.
Podsumowując, w przypadku przekazania na rzecz Wnioskodawcy Nagród oraz Nagród dodatkowych, zastosowanie będzie miało zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku PIT określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Zaprezentowane stanowisko zostało potwierdzone przez Organ w najnowszych interpretacjach indywidualnych:
a. interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., znak: 0113-KDIPT2-3.4011.843.2023.2.MS;
b. interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2024 r., znak: 0114-KDIP3-1.4011.1041.2023.1.EC;
c. interpretacja indywidualna z dnia 5 lutego 2024 r., znak: 0115-KDIT2.4011.522.2023.1.ENB.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Natomiast stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym odrębnym źródłem przychodów są / jest:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta - pkt 1;
- działalność wykonywana osobiście - pkt 2;
- inne źródła wskazane - pkt 9.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 2:
przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki , jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.
W myśl natomiast art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju programach. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
O przychodzie podatkowym należy mówić więc w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
W myśl zaś art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Pana wątpliwość budzi czy przekazanie nagród oraz nagród dodatkowych w ramach programu będzie stanowiło sprzedaż premiową.
Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
W myśl ww. przepisu zwolnieniu podlegają m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
- otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
- jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
- nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w ww. przepisach wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie w zwolnieniu przedmiotowym, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania ww. przepisów ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. Kodeksu:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś - internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Zaznaczyć również należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna niż nabywca towaru lub usługi.
Istotne z punktu widzenia tego, czy mamy do czynienia ze „sprzedażą premiową” jest wystąpienie sprzedaży oraz związku między sprzedażą i nagrodą. Te elementy w analizowanej sprawie jednak nie zaistnieją, bowiem sprzedaż premiowanych produktów występuje między Pana pracodawcą (zamówienia dokonywane przez Pana są w imieniu i na rzecz Pana pracodawcy/zleceniodawcy), który następnie reguluje należność wobec Dystrybutora. Wynika z tego, iż nie jest Pan stroną umowy sprzedaży.
Mając na uwadze powyższe, omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy towarów lub usług (kupującemu) i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności. Nabywca zakupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię. Sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, tj. polecenia towarów lub usług danego podmiotu innym potencjalnym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.
Takie stanowisko jest zgodne z ukształtowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Zarówno w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak również w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, zgodnie z którym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem z podatku są objęte wyłącznie wartości nagród przyznanych nabywcy towaru/usługi, w sytuacji gdy ta nagroda jest związana ze sprzedażą premiową.
Przykładem prezentowanej linii orzeczniczej jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2015 r. sygn. akt II FSK 1759/14, w którym sąd uznał, że:
Skoro zatem pojęcie "sprzedaż premiowa" zostało zaczerpnięte z języka potocznego, to jego znaczenie dla potrzeb wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 PDoFizU należy przyjąć w znaczeniu potocznym, co oznacza - jak prawidłowo przyjął sąd pierwszej instancji - sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego.
Innym przykładem takiego stanowiska jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2505/18, w którym sąd stwierdził, że:
Skoro bowiem ustawodawca zwolnienie podatkowe powiązał ze sprzedażą, to przy ocenie dopuszczalności skorzystania z niego należy brać pod uwagę podmioty będące stronami tej transakcji, a więc nabywającego towar lub usługę i zbywającego towar lub usługę. Inaczej mówiąc, za istotną należy uznać transakcję sprzedaży, a nie czynniki, które do niej doprowadziły (ustawodawca nie powiązał sprzedaży z żadnymi innymi okolicznościami, np. procesem poprzedzającym sprzedaż).
Z kolei w wyroku z 4 sierpnia 2021 r. sygn. akt II FSK 123/19, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że:
(…) "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.
Podobnie wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 2512/18, wskazując:
Wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje przyjąć, iż ustanowione tym przepisem zwolnienie od podatku obejmuje, w warunkach przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wyłącznie wartość nagród przyznanych kupującemu, w sytuacji gdy nagroda jest związana ze sprzedażą premiową. Gdyby wolą ustawodawcy byłoby zwolnienie od podatku osób mających wpływ na decyzje o zakupie towarów, czyli doradców kupującego, to zważywszy na jego racjonalizm, zawarłby odpowiedni zapis w ustawie.
Podsumowując, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są nagrody otrzymane, w związku z zawarciem umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu/usługi, otrzymane wyłącznie przez kupującego (nabywcę) od sprzedawcy towarów lub usług, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, gdy nagrody te nie są otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Z opisu sprawy wynika, że osoba otrzymująca nagrodę nie jest bezpośrednio nabywcą towaru, lecz jedynie pracownikiem/zleceniobiorcą dokonującego zakupu. Tym samym nie ma możliwości aby zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to, jak zostało wyjaśnione powyżej, skierowane jest tylko i wyłącznie do nabywców towarów lub usług.
Podsumowując, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, objęte są nagrody otrzymane, w związku z zawarciem umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu/usługi, otrzymane wyłącznie przez kupującego (nabywcę) od sprzedawcy towarów lub usług, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, gdy nagrody te nie są otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Ponadto z opisu sprawy wynika, iż Uczestnicy nie będą rywalizować między sobą. Każda osoba, która spełni kryteria określone w Regulaminie, będzie uprawniona do otrzymania Nagrody.
Tym samym, Pana stanowisko - zgodnie z którym przekazanie Nagród i Nagród dodatkowych z tytułu złożenia zamówienia na premiowane towary bądź za podjęcie czynności promocyjnych stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową i korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - należy uznać za nieprawidłowe.
W świetle przedstawionych wyjaśnień, przychód otrzymany przez Pana z tytułu złożenia zamówienia na premiowane towary bądź za podjęcie czynności promocyjnych należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów tych nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Niezależnie zatem od wysokości uzyskanych nagród (czy ich wartość przekracza jednorazowo lub łącznie 2000 zł) przychód ten podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Ponadto wskazuję, że powołane we wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedstawionych przez Panią kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że - moim zdaniem - teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w tym postępowaniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
