Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.72.2020.14.MC
Faktury VAT cząstkowe wystawiane ze stawką 0% przez członków konsorcjum oraz podwykonawców na zamawiającego są prawidłowe, gdy dostawy dotyczą podmiotu z immunitetem z VAT. Zastosowany schemat dokumentowania dostaw i usług przy współpracy z członkami konsorcjum, podwykonawcami i poddostawcami spełnia wymogi dla zwolnienia od VAT.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
1.ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 12 lutego 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 marca 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 1279/20 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 7 sierpnia 2025 r.)oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 kwietnia 2025 r. sygn. akt I FSK 1891/21 (data wpływu orzeczenia - 1 lipca 2025 r.) i
2.stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lutego 2020 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokumentowania czynności zrealizowanych przez Lidera, podwykonawcę oraz poddostawcę na rzecz Spółki oraz zastosowania przez Lidera, podwykonawcę oraz poddostawcę stawki podatku VAT w wysokości 0% dla czynności dokonanych na rzecz Spółki.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.) oraz pismem z 23 kwietnia 2020 r. (data wpływu 23 kwietnia 2020 r.), a także pismem z 7 maja 2020 r. (data wpływu 7 maja 2020 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:
- Spółka 1
2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
- Spółka 2
3)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
- Spółka 3
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka 1 oraz Spółka założyły konsorcjum reprezentowane na zewnątrz przez Spółkę 1- Lidera konsorcjum w celu wyprodukowania i dostarczenia dla Spółki (dalej Spółka) z siedzibą w (…), (…) szt. specjalnych przewoźnych jednostek nadzoru, które będą następnie użytkowane w różnych krajach Unii Europejskiej.
Spółka 1 na podstawie Protokołu w sprawie Przywilejów i Immunitetów Wspólnot Europejskich, załączonego do Traktatu, podpisanego w Brukseli 8 kwietnia 1965 r. (…), jest podmiotem zwolnionym ze wszelkich obciążeń podatkowych, w tym od podatku od towarów i usług.
Oprócz obu konsorcjantów w realizacji zadania inwestycyjnego będą uczestniczyć także podwykonawcy i poddostawcy.
Umowa konsorcjum i umowa z podwykonawcami precyzyjnie określa podział obowiązków oraz kwotę wynagrodzenia przypadającego na każdego z konsorcjantów oraz podwykonawców i poddostawców z tytułu wykonania swojego zadania w ramach przedmiotowego kontraktu.
Obaj konsorcjanci, podwykonawcy i poddostawcy są podatnikami VAT w kraju, w którym są rezydentami.
Ze Spółki podpisze umowę wyłącznie Lider konsorcjum. Umowa konsorcjalna i umowy z podwykonawcami i poddostawcami będą przewidywały, że każdy z Członków konsorcjum, podwykonawcy i poddostawcy pozostają właścicielami swojej części przedmiotu umowy do chwili odbioru całego przedmiotu umowy przez Końcowego Użytkownika.
Każdy z konsorcjantów, podwykonawców i poddostawców udziela również we własnym zakresie gwarancji na swoją część przedmiotu umowy.
Faktury zbiorcze i specyfikacje, stanowiące załącznik Nr (…) do tych faktur, będą określały wartość współwłasności przedmiotu umowy, przypadające na każdego konsorcjantów, podwykonawców i poddostawców.
Przewiduje się następujący sposób rozliczeń: każdy z Członków konsorcjum oraz każdy z podwykonawców i poddostawców, oprócz Lidera konsorcjum wystawia fakturę w Euro (waluta kontraktu) na swoją część przedmiotu umowy, adresowaną bezpośrednio na Zamawiającego i przesyła ją do Lidera.
Lider konsorcjum wystawia na podstawie tych faktur cząstkowych fakturę zbiorczą, uwzględniając również swoją część przedmiotu umowy. Wszystkie faktury są fakturami z zerową stawką VAT.
Zamawiający otrzymuje tylko fakturę zbiorczą od Lidera konsorcjum wraz z załącznikiem (specyfikacją), wskazującym jaka część faktury przypada na każdy z podmiotów uczestniczących w realizacji przedmiotu umowy.
Każdy z Członków konsorcjum otrzyma od Spółki certyfikat, potwierdzający zwolnienie podmiotowe dostaw i usług, realizowanych dla tej instytucji. Lider i Członek konsorcjum, podwykonawcy i poddostawcy w przychodach podatkowych ewidencji sprzedaży VAT uwzględnią tylko swoją część przedmiotu umowy wyszczególnioną w załączonej do faktury specyfikacji.
Opisane zdarzenie jest zdarzeniem przyszłym.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wezwałem Państwa o wskazanie:
1)jaką konkretnie rolę (funkcję) w ramach opisanego we wniosku zadania inwestycyjnego pełnią poszczególni Zainteresowani niebędący stroną postępowania, tj. Spółki 4, Spółki 2, Spółki 5, Spółki 6, Spółki 3, tak aby z opisu sprawy jednoznacznie wynikało jakich konkretnie skutków podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług dotyczy złożony wniosek w odniesieniu do poszczególnych Zainteresowanych niebędących stroną postępowania,
2)kim są poszczególne podmioty biorące udział w zadaniu inwestycyjnym będącym przedmiotem wniosku, tj. Lider konsorcjum, członkowie konsorcjum, podwykonawcy, poddostawcy,
3)jakie podmioty założyły konsorcjum reprezentowane na zewnątrz przez Lidera,
4)pomiędzy jakimi podmiotami została zawarta umowa nazwana we wniosku „umową z podwykonawcami”,
5)na czym konkretnie polega oraz w jaki sposób jest realizowane zadanie inwestycyjne będące przedmiotem wniosku - należy szczegółowo opisać czego dotyczy przedmiotowe zadanie inwestycyjne, do dokonania jakich czynności zobowiązane jest konsorcjum, co dokładnie jest przedmiotem konsorcjum,
6)na jakich zasadach Lider konsorcjum oraz członkowie konsorcjum, uczestniczą w zadaniu inwestycyjnym będącym przedmiotem wniosku (jaką pełnią rolę w przedmiotowym zadaniu inwestycyjnym),
7)na jakich zasadach podwykonawcy i poddostawcy, uczestniczą w zadaniu inwestycyjnym będącym przedmiotem wniosku (jaką pełnią rolę w przedmiotowym zadaniu inwestycyjnym),
8)do wykonania jakich konkretnie czynności na podstawie umowy konsorcjum zobowiązani są Lider konsorcjum oraz członkowie konsorcjum,
9)do wykonania jakich konkretnie czynności na podstawie „umowy z podwykonawcami” zobowiązani są podwykonawcy oraz poddostawcy,
10)na czyją rzecz - każdy z podmiotów biorących udział w zadaniu inwersyjnym, tj. Lider konsorcjum, członkowie konsorcjum, podwykonawcy, poddostawcy - wykonuje poszczególne czynności,
11)na czyją rzecz członkowie konsorcjum, podwykonawcy oraz poddostawcy przenoszą prawo do rozporządzania towarem jak właściciel, w szczególności należy wskazać czy podmioty te przenoszą prawo do rozporządzania towarem na Lidera konsorcjum czy bezpośrednio na zamawiającego,
12)w jaki sposób - zgodnie z umową konsorcjum oraz „umową z podwykonawcami” - są wystawiane faktury dokumentujące czynności wykonane w ramach zadania inwestycyjnego będącego przedmiotem wniosku przez poszczególne podmioty,
13)który z podmiotów (ewentualnie czy wszyscy) ponoszą odpowiedzialność za prawidłowość dostarczanego przedmiotu zamówienia, kto odpowiada w zakresie obowiązków reklamacyjnych, gwarancyjnych.
W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał, że:
„Ad IV. 1)
We wniosku wyraźnie zostały określone role (funkcje) każdego z wymienionych podmiotów, tj.- Konsorcjum :
- Spółka 1 - Lider konsorcjum - odpowiedzialny za całość projektu, koordynator, integrator
- Spółka 4 - Członek konsorcjum - odpowiedzialny za system (…)(firma została wykreślona z listy zainteresowanych, ponieważ jest podatnikiem innego kraju (…).
- Podwykonawcy i poddostawcy:
- Spółka 2 - podwykonawca, (…);
- Spółka 5 - poddostawca, producent (…) (firma została wykreślona z listy zainteresowanych);
- Spółka 4 - poddostawca, (…) (…) (firma została wykreślona z listy zainteresowanych);
- Spółka 6 - poddostawca, (…).
Skutki podatkowe:
Spóła wystawia fakturę zbiorczą ze stawką VAT „0”. Spółka 5 jako podmiot z (…) wystawia fakturę cząstkową ze stawką VAT „0”, co nie wymaga interpretacji i w związku z tym firma (…) została wykreślona z listy podmiotów zainteresowanych. Interpretacji wymaga wystawienie przez poddostawcę (Spółkę 3) i podwykonawcę (Spółkę 2) faktur cząstkowych, ze stawką VAT „0”. Interpretacji wymaga także (w zakresie podatku dochodowego) uznanie, że faktura zbiorcza nie jest przychodem Spółki 1, a stanowi sumę przychodów wszystkich uczestniczących podmiotów, które wystawiają faktury cząstkowe.
Ad. IV.2)
Odpowiedź identyczna, jak w Ad. IV. 1)
Ad. IV.3)
W pierwszym zdaniu opisu zdarzenia przyszłego wniosku jest napisane, że konsorcjum składa się z 2 podmiotów: Spółka 1. - Lidera konsorcjum i Spółka 4 - Członka konsorcjum.
Ad. IV.4)
Nigdzie we wniosku nie jest napisane, że zostały zawarte umowy z podwykonawcami i poddostawcami. Umowy dopiero zostaną zawarte po uzyskaniu interpretacji indywidualnej. Od niej zależy treść tych umów. Umowy zostaną zawarte pomiędzy Spółką 1 i podwykonawcą - firmą Spółka 2 oraz poddostawcą - firmą Spółka 3.
Ad. IV.5)
W pierwszym zdaniu opisu zdarzenia przyszłego wniosku jest napisane: „...w celu wyprodukowania i dostarczenia dla Spółki z siedzibą w (…), (…) szt. specjalnych przewoźnych jednostek nadzoru, które będą następnie użytkowane w różnych krajach (…)
Ad. IV.6)
Odpowiedź taka jak w Ad. IV. 1) z tym, że jest jeden Członek konsorcjum.
Ad. IV.7)
Spółka 2 jest podwykonawcą, a firma Spółka 3 poddostawcą. Odpowiedź taka, jak w Ad. IV. 1).
Ad. IV.8)
I członek konsorcjum (nie członkowie) - odpowiedź taka, jak w Ad. IV. 1)
Ad. IV.9)
Odpowiedź taka, jak w Ad. IV. 1)
Ad. IV.10)
Tak jak opisano we wniosku każdy z podmiotów wykonuje poszczególne czynności na rzecz Spółki.
Ad. IV.11)
Tak jak opisano we wniosku każdy z podmiotów przenosi prawo do rozporządzania towarem jako właściciel na Spółkę.
Ad. IV.12)
Tak jak dokładnie opisano we wniosku. Członek konsorcjum, podwykonawca i poddostawca wyszczególnieni w niniejszym wniosku wystawiają faktury cząstkowe ze stawką VAT 0% na Spółkę. W fakturach tych jako płatnik jest wskazany Lider konsorcjum. Lider konsorcjum tworzy fakturę zbiorczą, uwzględniając w niej oprócz faktur cząstkowych również swoją część zadania inwestycyjnego. Po otrzymaniu od Spółki zapłaty za fakturę zbiorczą realizuje całą zapłatę podmiotom za ich faktury cząstkowe.
Ad. IV.13)
Każdy za swoją część, tak jak to zostało opisane we wniosku.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że produkt jest dostarczany w miejsce wskazane przez Lidera konsorcjum i instalowany w pojeździe. Odbiorcą produktu jest Spółka. Podwykonawca/poddostawca wystawia cząstkową fakturę ze stawką 0% na Spółkę, wskazując w niej Lidera jako płatnika i przesyłają do Lidera. Lider tworzy fakturę zbiorczą i wysyła ją do Spółki. Po otrzymaniu ze Spółki środków, całość kwot należnych Członkowi konsorcjum, podwykonawcy i poddostawcy Lider przesyła do wystawcy faktury bez prawa do jakichkolwiek potrąceń. Lider uwzględnia w swojej księgowości wyłącznie przychody związane ze swoją częścią udziału w inwestycji.
Jednocześnie, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w przypadku podmiotów gospodarczych, których usługi korzystają ze zwolnienia z podatku VAT (np. firmy ubezpieczeniowe) inne podmioty, tj. płatnicy VATu zobowiązane są do wystawiania im faktur obejmujących VAT w obowiązującej stawce, a podmioty te nie mają prawa do odliczenia tego podatku. W takim przypadku VAT stanowi koszt dla podmiotów zwolnionych z VATu i nie ma podstaw do wystawienia takiemu podmiotowi faktury bez uwzględnienia obowiązującej stawki VAT.
Jednakże w przypadku Spółki sytuacja jest specyficzna albowiem jest to podmiot, który korzysta z tzw. „immunitetu z VAT”. Spółka w oparciu o Protokół w sprawie przywilejów i Immunitetów Wspólnot Europejskich, stanowiący załącznik do Traktatu ustanawiającego Jedną Radę i Jedną Komisję Wspólnot Europejskich z dnia 8 kwietnia 1965 roku, korzysta z pełnego zwolnienia podmiotowego z VAT.
Spółka uzyskując „immunitet VAT” wymaga, aby wszystkie podmioty świadczące usługi na rzecz Spółki wystawiały na rzecz Spółki faktury VAT ze wskazaniem stawki VAT 0%. Spółka posiada Certyfikat o zwolnieniu Spółki z VATu i Akcyzy na terenie całej Unii Europejskiej.
Na podstawie obowiązujących przepisów oraz statusu Spółki żaden podmiot świadczący usługi na rzecz Spółki nie może mu wystawić faktury obejmującej VAT.
Ponadto wezwałem Państwa o uzupełnienie wniosku poprzez:
I.wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego, do którego ma się odnieść tut. Organ tak aby zawierało wszystkie okoliczności istotne z punktu widzenia przepisów, których interpretacji oczekują Zainteresowani poprzez:
1)wskazanie co konkretnie stanowi przedmiot zamówienia (kontraktu), jakie elementy są dostarczane przez Lidera, podwykonawcę i poddostawcę,
2)wskazanie jaką część zadania inwestycyjnego wykonuje Wnioskodawca na rzecz Spółki? Do wykonania jakich czynności jest zobowiązany na podstawie zawartej umowy? czy Lider przenosi prawo do rozporządzania towarem w postaci (…)?
3)precyzyjne wskazanie czy Spółki 2 - podwykonawca, producent zabudowy dokonuje wyłącznie dostawy (…) czy też dokonuje tej dostawy wraz z montażem? Należy wskazać kto i gdzie montuje tą zabudowę,
4)precyzyjne wskazanie czy Spółki 3 - poddostawca, (…) ruchu realizując swoją część przedmiotu zamówienia dokonuje wyłącznie dostawy towaru w postaci (…) czy też dostawy wraz z montażem. Należy wskazać kto i gdzie montuje ww. towary,
5)wskazanie czy Spółka jest instytucją Unii Europejskiej lub organem utworzonym przez Unię Europejską, do którego ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. poz. 864/4, z późn. zm.),
6)wskazanie czy Spółka posiada przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, jeżeli tak należy wskazać:
a)czy towary/usługi dostarczone przez Lidera, w ramach realizacji części przedmiotu zamówienia przypisanej do Lidera, będą dostarczane na rzecz tego przedstawicielstwa,
b)czy towary/usługi dostarczone przez podwykonawcę, w ramach realizacji części przedmiotu zamówienia przypisanej do podwykonawcy, będą dostarczane na rzecz tego przedstawicielstwa,
c)czy towary/usługi dostarczone przez poddostawcę, w ramach realizacji części przedmiotu zamówienia przypisanej do poddostawcy, będą dostarczane na rzecz tego przedstawicielstwa,
7)wskazanie czy towary/usługi dostarczone przez Lidera, w ramach realizacji części przedmiotu zamówienia przypisanej do Lidera, będą wykorzystywane przez Spółkę do celów służbowych Spółki,
8)wskazanie czy towary/usługi dostarczone przez podwykonawcę, w ramach realizacji części przedmiotu zamówienia przypisanej do podwykonawcy, będą wykorzystywane przez Spółkę do celów służbowych Spółki,
9)wskazanie czy towary/usługi dostarczone przez poddostawcę, w ramach realizacji części przedmiotu zamówienia przypisanej do poddostawcy, będą wykorzystywane przez Spółkę do celów służbowych Spółki,
10)wskazanie Spółkę nabędzie towary/usługi będące przedmiotem zamówienia na własny użytek, czy też Spółka odsprzedaje nabyte towary/usługi,
11)wskazanie czy Lider, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadać wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 ze zm.),
12)wskazanie świadectwo zwolnienia z podatku VAT będzie potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium Spółki posiada przedstawicielstwo,
13)wskazanie czy Lider, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadać zamówienie dotyczące towarów/usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT,
14)wskazanie czy podwykonawca, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadać wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, ze zm.),
15)wskazanie czy świadectwo zwolnienia z podatku VAT będzie potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium Spółki posiada przedstawicielstwo,
16)wskazanie czy podwykonawca, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadać zamówienie dotyczące towarów/usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT,
17)wskazanie czy poddostawca, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadać wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.),
18)wskazanie czy świadectwo zwolnienia z podatku VAT będzie potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium Spółki posiada przedstawicielstwo,
19)wskazanie czy poddostawca, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadać zamówienie dotyczące towarów/usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:
Ad. A.I.1)
Spółka 1 jako Lider Konsorcjum razem z podmiotem prawa (…) firmą (…) wygrała przetarg ogłoszony przez Spółki dotyczący zamówienia i dostawy (…) przewoźnych jednostek nadzoru. W ramach realizowanego zamówienia Konsorcjum jest zobowiązane do przygotowania przedmiotu zamówienia w postaci stworzenia na bazie pojazdu bazowego przewoźnej jednostki nadzoru. Zamówienie realizowane jest przez Członka konsorcjum Spółki 5 i Wnioskodawcę oraz jej podwykonawcę i poddostawców (w tym nie zgłoszonych jako podmioty zainteresowane).
W załączeniu Wnioskodawca przedstawia szczegółowe warunki przetargu, ogłoszonego przez Spółkę w formie wyciągu z oryginalnego ogłoszenia o przetargu w postaci wydruku oraz informuję, że Konsorcjum (…) wygrało i uzyskało zamówienie w zakresie (…), czyli jednej z trzech części przetargu.
Części współwłasności są przypisane następująco:
- Lider konsorcjum odpowiada i otrzymuje wynagrodzenie za obsługę przetargu i kontraktu, dostawę i instalację map elektronicznych, koordynację procesu produkcyjnego, zapewnienie i kontrolę jakości i terminów dostaw, dostawę okablowania specjalistycznego, organizację procesu badań produktu przez akredytowane laboratorium zewnętrzne, przygotowanie dokumentacji technicznej i szkoleniowej, przeprowadzenie szkoleń użytkowników, instruktorów i służb serwisowych, dostawę towaru do Zamawiającego, rozdysponowanie zapłaty otrzymanej od Zamawiającego na każdy z podmiotów uczestniczących w zadaniu inwestycyjnym, obsługę serwisową swojej części przedmiotu zamówienia, zawarcie umów z Członkiem konsorcjum, podwykonawcą i poddostawcami (w tym nie występującymi jako Strony zainteresowane niniejszą interpretacją);
- Podwykonawca Spółka 2 dostarcza, montuje, udziela gwarancji i zapewnia serwis gwarancyjny na wyspecyfikowane w ich ofercie stanowiącej zał. Nr (…) do niniejszego wyjaśnienia produkty i usługi, wszystkie te elementy są montowane w zakładzie Spółki 2 i dostarczane bezpośrednio na miejsce wskazane w Spółce, przy czym przy odbiorze Wnioskodawca uczestniczy w całej procedurze wyłącznie jako akceptant. Podmiotem uprawnionym do ostatecznego odbioru przedmiotu dostawy jest Spółka.
- Poddostawca Spółka 3 dostarcza (…) nie wymagające montażu, ponieważ działają autonomicznie, przeprowadza pomiary ich skuteczności, udziela na nie gwarancji i zapewnia serwis gwarancyjny bezpośrednio do odbiorcy, to jest Spółka.
Ad. A.I.2)
Część zadania wykonywanego przez Wnioskodawcę jest taka, jak w pkt Ad. A.I.1) Lider konsorcjum nie przenosi prawa na Spółka, a każdy z wykonawców w swoim zakresie przenosi prawo do rozporządzania swoją częścią współwłasności, które to części stanowią współwłasność zaimplementowaną w produkcie pod nazwą „przewoźna jednostka nadzoru”.
Ad. A.1.3)
Odpowiedź taka, jak w Ad. A. 1.1)
Ad. A.I.4)
Odpowiedź taka, jak w Ad. 1.1.1)
Ad. A.I.5)
Spółka jest (…). Spółka w oparciu o Protokół w sprawie Przywilejów i Immunitetów Wspólnot Europejskich stanowiący załącznik do Traktatu ustanawiającego Jedną Radę i Jedną Komisję Wspólnot Europejskich z dnia 8 kwietnia 1965 roku korzysta z pełnego zwolnienia podmiotowego z VAT.
Ad. A.I.6)
Spółka posiada swoje przedstawicielstwa we wszystkich krajach (...) z tym, że Kwatera Główna znajduje się pod adresem (…).
a) Przedmiot zamówienia będzie dostarczany na rzecz Zamawiającego w Polsce, a po procedurze odbioru już jako własność Spółki będzie na koszt Lidera dostarczony do wyznaczonych przez Spółkę miejsc ich użytkowania w celu ochrony zewnętrznych granic (…) do kilku krajów - członków (…), tak jak to zostało opisane we wniosku;
b) Odbiorcą towarów i usług jest Zamawiający, a nie jego przedstawicielstwa;
c) Identycznie jak w ppkt. b).
Ad. A.I.7)
Całość przedmiotu zamówienia dostarczanego do Spółki przez Lidera będzie użytkowana wyłącznie do celów służbowych.
Ad. A.I.8)
Całość przedmiotu zamówienia dostarczanego do Spółki przez podwykonawcę będzie użytkowana wyłącznie do celów służbowych.
Ad. A.I.9)
Całość przedmiotu zamówienia dostarczanego do Spółki przez poddostawców będzie użytkowana wyłącznie do celów służbowych.
Ad. A.I.10)
Całość przedmiotu zamówienia dostarczanego do Spółki będzie przeznaczona na własny użytek Spółki lub jego przedstawicielstw w krajach (…).
Ad. A.I.11)
Zarówno Lider i Członek konsorcjum, jak i podwykonawca i poddostawcy będą posiadać taki certyfikat.
Ad. A.I.12)
Przedmiot zamówienia będzie realizowany na terytorium Polski, jak również dostawy będą dokonywane na terytorium Polski, Spółka dostarczy zainteresowanym podmiotom potwierdzony certyfikat odnoszący się do podmiotowego zwolnienia z VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami polskimi.
Ad. A.I.13)
Zamówienie wraz ze specyfikacją stanowiącą jego integralną część zostało już udzielone w postaci podpisanej ze Spółką umowy ramowej, a zakres obowiązków wynikających z tej specyfikacji został przydzielony konkretnemu podwykonawcy i poddostawcom. Nie zostały jedynie podpisane umowy pomiędzy Liderem, podwykonawcą i poddostawcami wyłącznie ze względu na przeciągający się proces procedowania interpretacji indywidualnej.
Ad. A.I.14)
Podobnie jak w pkt Ad. A.I.13)
Ad. A.1.15)
Podobnie jak w pkt Ad. A.1.12)
Ad. A.I.16)
Podobnie jak w pkt Ad. A.1.13)
Ad. A.I.17); 18) i 19)
Podobnie jak w przypadku Lidera i podwykonawcy.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że działając jako Lider zamierza realizować przedmiot opisanego w niniejszym piśmie zamówienia publicznego wspólnie z Członkiem konsorcjum, podwykonawcą oraz poddostawcami. Wszelkie działania w ramach realizowanego zamówienia będą podejmowane przez poszczególne zobowiązane do tego podmioty, tj. każdy z zaangażowanych podmiotów będzie realizował zmówienie we własnym zakresie i dostarczał je bezpośrednio do Spółki, co ostatecznie złoży się na całość przedmiotu zamówienia. Przedmiot umowy jako całość ostatecznie stanowi przewoźną jednostkę nadzoru. Zamówienia realizowane są etapami i Spółki decyduje, ile przewoźnych jednostek nadzoru zamawia jednocześnie. Zamówienie Spółki może opiewać na jedną lub więcej jednostek nadzoru. Lider i Członek konsorcjum, jak również podwykonawca i poddostawcy realizują swoje zadania po otrzymaniu zamówienia od Spółki.
Ostatecznym odbiorcą przewoźnej jednostki nadzoru jest Spółka. Spółka jest stroną jednak wyłącznie umowy z Liderem, ale jest poinformowana o fakcie wykorzystania podwykonawcy i poddostawców przy realizacji przedmiotu umowy, jak również zna treść umowy konsorcjum, a odpowiedzialność Lidera i Członka konsorcjum jest solidarna wobec Spółki.
Umowa konsorcjum i umowa z podwykonawcą precyzyjnie określa podział obowiązków oraz kwotę wynagrodzenia przypadającego na każdego z konsorcjantów oraz podwykonawcę i poddostawców z tytułu wykonania swojego zadania w ramach przedmiotowego kontraktu. Obaj konsorcjanci, podwykonawca i poddostawcy są podatnikami VAT w kraju, w którym są rezydentami. Umowa konsorcjalna i umowy z podwykonawcą i poddostawcami będą przewidywały, że każdy z Członków konsorcjum, podwykonawca i poddostawcy pozostają właścicielami swojej części przedmiotu umowy do chwili odbioru całego przedmiotu umowy przez Końcowego Użytkownika. Każdy z konsorcjantów, podwykonawca i poddostawcy udzielają również we własnym zakresie gwarancji na swoją część przedmiotu umowy.
Wniosek o interpretację został złożony celem potwierdzenia przyjętych rozliczeń w zakresie realizowanego zamówienia. Wnioskodawca chce uzyskać potwierdzenie czy analizowany przez niego scenariusz jest poprawny.
Każdy z Członków konsorcjum, podwykonawca i poddostawcy, oprócz Lidera konsorcjum wystawia fakturę w Euro (waluta kontraktu) na swoją część przedmiotu umowy, adresowaną bezpośrednio na Zamawiającego, ale wskazującą Lidera Konsorcjum jako płatnika i przesyła ją do Lidera. Lider konsorcjum wystawia na podstawie tych faktur cząstkowych fakturę zbiorczą, uwzględniając również swoją część przedmiotu umowy. Wszystkie faktury są fakturami z zerową stawką VAT. Zamawiający otrzymuje tylko fakturę zbiorczą od Lidera konsorcjum wraz z załącznikiem (specyfikacją), wskazującym jaka część faktury przypada na każdy z podmiotów uczestniczących w realizacji przedmiotu umowy.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 maja 2020 r.)
1.Czy obaj Członkowie konsorcjum, będą postępowali prawidłowo, wystawiając faktury cząstkowe VAT ze stawką ”0” bezpośrednio na Zamawiającego na swoją część przedmiotu kontraktu, gdzie oryginał dokumentu pozostanie u Lidera konsorcjum, Zamawiający otrzyma tylko fakturę zbiorczą a Członek konsorcjum otrzyma płatność wyłącznie za pośrednictwem Lidera Konsorcjum?
2.Czy podwykonawca i poddostawcy będą postępowali prawidłowo wystawiając faktury cząstkowe VAT ze stawką „0” bezpośrednio na Zamawiającego na swoją część przedmiotu kontraktu, gdzie oryginał dokumentu pozostanie u Lidera konsorcjum, Zamawiający otrzyma tylko fakturę zbiorczą a podwykonawca i poddostawcy otrzymają środki za pośrednictwem Lidera?
3.Czy Lider będzie postępował prawidłowo, księgując fakturę zbiorczą, uwzględniając w przychodach podatkowych i ewidencji sprzedaży VAT jedynie swoją część przedmiotu zamówienia, wyszczególnioną w załączonej do faktury specyfikacji, pomimo, że faktura zbiorcza będzie opiewała na całość przedmiotu kontraktu?
Państwa stanowisko w sprawie
W świetle obowiązującego stanu prawnego, postępowanie opisane w zapytaniu o wydaniu interpretacji będzie prawidłowe.
Interpretacja indywidualna Nr IPPP3/443-348/14-3/18/S/KC wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie podobnego zapytania, ale dotycząca wyłącznie relacji pomiędzy konsorcjantami bez podwykonawców i poddostawców potwierdziła prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy.
Ponieważ jednak relacje pomiędzy uczestniczącymi w realizacji zadania inwestycyjnego podmiotami będą identyczne, tj. żaden z konsorcjantów, podwykonawców, ani poddostawców nie przekaże na rzecz któregokolwiek z uczestników projektu prawa własności na swoją część współwłasności, a jedynym ostatecznym odbiorcą będzie Spółka, zwolniony z podatków od towarów i usług, to również w tym przypadku postępowanie takie zdaniem Wnioskodawcy powinno zostać uznane za prawidłowe.
W odpowiedzi na wezwanie o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, wskazano, że Wnioskodawca uznaje, że według jego stanowiska zastosowanie stawki VAT 0% przez każdy z podmiotów jest prawidłowe.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z przyjętym stanowiskiem wnioskodawcy opartym na wcześniej już wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 24 stycznia 2018 r. interpretacji indywidualnej Nr IPPP3/443-348/14-3/18/S/KC w sprawie podobnego zapytania, przyjęte stanowisko będzie prawidłowe, tj.
1)W przypadku konsorcjantów dopuszczalne będzie wystawienie przez Członka konsorcjum faktury ze stawką VAT „0” na podstawie określonego stanu faktycznego, albowiem Członek konsorcjum nie będzie przenosił własności realizowanych zadań na Lidera (Wnioskodawcę), a ostatecznym odbiorcą i podmiotem, na który zostanie przeniesiona własność przedmiotu zamówienia będzie Spółka jako ostateczny odbiorca. Skoro zatem drugi Członek konsorcjum przekaże swoją część zamówienia bezpośrednio do Spółki, jak również udzieli gwarancji na zrealizowaną przez siebie część zamówienia bezpośrednio do Spółki, a Spółka jako agencja Unii Europejskiej jest podmiotem podmiotowo zwolnionym z VAT to uznać należy, iż wystawienie faktury ze stawką VAT „0” przez Członka konsorcjum w zastosowanym schemacie jest prawidłowe.
2)W przypadku podwykonawcy i poddostawców dopuszczalne będzie wystawienie przez podwykonawcę lub odpowiednio przez poddostawców faktury ze stawką VAT „0” na podstawie określonego stanu faktycznego albowiem taki poddostawca lub podwykonawcy na podstawie umowy zawartej z Liderem konsorcjum nie będzie przenosił własności realizowanych zadań na Lidera (Wnioskodawcę), a ostatecznym odbiorcą i podmiotem na który zostanie przeniesiona własność przedmiotu zamówienia będzie Spółka jako ostateczny odbiorca. Skoro zatem podwykonawca/poddostawcy przekaże swoją część zamówienia bezpośrednio do Spółki, jak również udzieli gwarancji na zrealizowaną przez siebie część zamówienia bezpośrednio do Spółki, a Spółka jako agencja (…) jest podmiotem podmiotowo zwolnionym z VAT to uznać należy, iż wystawienie faktury ze stawką VAT „0” przez takiego poddostawcę/podwykonawców w zastosowanym schemacie jest prawidłowe.
3)W ocenie Wnioskodawcy Lider działając jedynie jako pośrednik pomiędzy Członkiem konsorcjum, podwykonawcą i poddostawcami będzie działał prawidłowo księgując fakturę zbiorczą, uwzględniając w przychodach podatkowych i ewidencji sprzedaży VAT jedynie swoją część przedmiotu zamówienia, wyszczególnioną w załączonej do faktury specyfikacji, albowiem Lider konsorcjum nie jest dostawcą a jedynie reprezentantem dla Członka konsorcjum oraz podwykonawcy i poddostawców w zakresie realizowanego zamówienia. Całość zamówienia jest realizowana przez poszczególne podmioty bezpośrednio do Spółki.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek wspólny - 14 maja 2020 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0114-KDIP4-2.4012.72.2020.5.MC, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie:
- prawidłowości dokumentowania czynności zrealizowanych przez Lidera, podwykonawcę oraz poddostawcę na rzecz Spółki za nieprawidłowe,
- zastosowania przez Lidera, podwykonawcę oraz poddostawcę stawki podatku VAT w wysokości 0% dla czynności dokonanych na rzecz Spółki za prawidłowe.
Interpretację doręczono Państwu 14 maja 2020 r.
Skarga na interpretację indywidualną
8 czerwca 2020 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Wnieśli Państwo o:
1)uchylenie Interpretacji - w części uznającej w jakiej Dyrektor KIS uznał stanowisko Skarżącej za nieprawidłowe,
2)zasądzenie od Dyrektora KIS zwrotu kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm prawem przepisanych.
Postępowanie przed sądem administracyjnym
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił skarżoną interpretację w części uznającej stanowisko Skarżącej za nieprawidłowe - wyrokiem z 30 marca 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 1279/20.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny - wyrokiem z 15 kwietnia 2025 r. sygn. akt I FSK 1891/21 oddalił skargę kasacyjną.
Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 15 kwietnia 2025 r.
Odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 marca 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 1279/20 wpłynął do Organu 7 sierpnia 2025 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku wspólnego- wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
- ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów
Z okoliczności analizowanej sprawy wynika, że firmy Spółka 1 oraz Spółka 5 założyły konsorcjum reprezentowane na zewnątrz przez Spółkę 1 - Lidera konsorcjum w celu wyprodukowania i dostarczenia Spółki z siedzibą w (…) sztuk specjalnych przewoźnych jednostek nadzoru, które będą następnie użytkowane w różnych krajach (…).
W ramach realizowanego zamówienia Konsorcjum jest zobowiązane do przygotowania przedmiotu zamówienia w postaci stworzenia na bazie pojazdu bazowego przewoźnej jednostki nadzoru. Zamówienie realizowane jest przez Członka konsorcjum Spółki 4 i Spółki 1 oraz jej podwykonawcę i poddostawców.
Lider konsorcjum odpowiada i otrzymuje wynagrodzenie za obsługę przetargu i kontraktu, dostawę i instalację map elektronicznych, koordynację procesu produkcyjnego, zapewnienie i kontrolę jakości i terminów dostaw, dostawę okablowania specjalistycznego, organizację procesu badań produktu przez akredytowane laboratorium zewnętrzne, przygotowanie dokumentacji technicznej i szkoleniowej, przeprowadzenie szkoleń użytkowników, instruktorów i służb serwisowych, dostawę towaru do Zamawiającego, rozdysponowanie zapłaty otrzymanej od Zamawiającego na każdy z podmiotów uczestniczących w zadaniu inwestycyjnym, obsługę serwisową swojej części przedmiotu zamówienia, zawarcie umów z Członkiem konsorcjum, podwykonawcą i poddostawcami.
Podwykonawca Spółka 2 dostarcza, montuje, udziela gwarancji i zapewnia serwis gwarancyjny na wyspecyfikowane w ich ofercie produkty i usługi, wszystkie te elementy są montowane w zakładzie Spółki 2 i dostarczane bezpośrednio na miejsce wskazane przez Spółkę, przy czym przy odbiorze Wnioskodawca uczestniczy w całej procedurze wyłącznie jako akceptant. Podmiotem uprawnionym do ostatecznego odbioru przedmiotu dostawy jest Spółka.
Poddostawca Spółka 3 dostarcza (…) niewymagające montażu, ponieważ działają autonomicznie, przeprowadza pomiary ich skuteczności, udziela na nie gwarancji i zapewnia serwis gwarancyjny bezpośrednio do odbiorcy, to jest Spółka.
Lider konsorcjum nie przenosi prawa na Spółkę, a każdy z wykonawców w swoim zakresie przenosi prawo do rozporządzania swoją częścią współwłasności, które to części stanowią współwłasność zaimplementowaną w produkcie pod nazwą „przewoźna jednostka nadzoru”.
Spółka na podstawie Protokołu w sprawie Przywilejów i Immunitetów Wspólnot Europejskich, załączonego do Traktatu, podpisanego w Brukseli 8 kwietnia 1965 r. (…), jest podmiotem zwolnionym ze wszelkich obciążeń podatkowych, w tym od podatku od towarów i usług.
Oprócz obu konsorcjantów w realizacji zadania inwestycyjnego będą uczestniczyć także podwykonawcy i poddostawcy. Umowa konsorcjum i umowa z podwykonawcami precyzyjnie określa podział obowiązków oraz kwotę wynagrodzenia przypadającego na każdego z konsorcjantów oraz podwykonawców i poddostawców z tytułu wykonania swojego zadania w ramach przedmiotowego kontraktu. Obaj konsorcjanci, podwykonawcy i poddostawcy są podatnikami VAT w kraju, w którym są rezydentami. Ze Spółki podpisze umowę wyłącznie Lider konsorcjum. Umowa konsorcjalna i umowy z podwykonawcami i poddostawcami będą przewidywały, że każdy z Członków konsorcjum, podwykonawcy i poddostawcy pozostają właścicielami swojej części przedmiotu umowy do chwili odbioru całego przedmiotu umowy przez Końcowego Użytkownika. Każdy z konsorcjantów, podwykonawców i poddostawców udziela również we własnym zakresie gwarancji na swoją część przedmiotu umowy.
Faktury zbiorcze i specyfikacje, stanowiące załącznik Nr (…) do tych faktur, będą określały wartość współwłasności przedmiotu umowy, przypadające na każdego konsorcjantów, podwykonawców i poddostawców. Każdy z Członków konsorcjum oraz każdy z podwykonawców i poddostawców, oprócz Lidera konsorcjum wystawia fakturę w Euro (waluta kontraktu) na swoją część przedmiotu umowy, adresowaną bezpośrednio na Zamawiającego i przesyła ją do Lidera. Lider konsorcjum wystawia na podstawie tych faktur cząstkowych fakturę zbiorczą, uwzględniając również swoją część przedmiotu umowy.
Zamawiający otrzymuje tylko fakturę zbiorczą od Lidera konsorcjum wraz z załącznikiem (specyfikacją), wskazującym jaka część faktury przypada na każdy z podmiotów uczestniczących w realizacji przedmiotu umowy. Każdy z Członków konsorcjum otrzyma od Spółki certyfikat, potwierdzający zwolnienie podmiotowe dostaw i usług, realizowanych dla tej instytucji. Lider i Członek konsorcjum, podwykonawcy i poddostawcy w przychodach podatkowych ewidencji sprzedaży VAT uwzględnią tylko swoją część przedmiotu umowy wyszczególnioną w załączonej do faktury specyfikacji.
Lider konsorcjum (Spółka 1) jest odpowiedzialny za całość projektu, koordynator, integrator. Członek konsorcjum jest odpowiedzialny za system (…). Podwykonawca to producent zabudowy. Poddostawca to producent (…).
Umowy zostaną zawarte pomiędzy Spółką 1 i podwykonawcą - firmą Spółka 2 oraz poddostawcą - firmą Spółka 3.
Każdy z podmiotów przenosi prawo do rozporządzania towarem jako właściciel na Spółki.
Członek konsorcjum, podwykonawca i poddostawcą wystawiają faktury cząstkowe ze stawką VAT 0% na Spółkę. W fakturach tych jako płatnik jest wskazany Lider konsorcjum. Lider konsorcjum tworzy fakturę zbiorczą, uwzględniając w niej oprócz faktur cząstkowych również swoją część zadania inwestycyjnego. Po otrzymaniu od Spółki zapłaty za fakturę zbiorczą realizuje całą zapłatę podmiotom za ich faktury cząstkowe.
Każdy z podmiotów ponosi odpowiedzialność za prawidłowość dostarczanego przedmiotu zamówienia za swoją część oraz odpowiada w zakresie obowiązków reklamacyjnych, gwarancyjnych za swoją część.
Produkt jest dostarczany w miejsce wskazane przez Lidera konsorcjum i instalowany w pojeździe.
Spółka jest (…).Spółka w oparciu o Protokół w sprawie przywilejów i Immunitetów Wspólnot Europejskich stanowiący załącznik do Traktatu ustanawiającego Jedną Radę i Jedną Komisję Wspólnot Europejskich z dnia 8 kwietnia 1965 roku korzysta z pełnego zwolnienia podmiotowego z VAT.
Spółka posiada swoje przedstawicielstwa we wszystkich krajach Unii Europejskiej z tym, że Kwatera Główna znajduje się w (…).
Przedmiot zamówienia będzie dostarczany na rzecz Zamawiającego w Polsce, a po procedurze odbioru już jako własność Spółka będzie na koszt Lidera dostarczony do wyznaczonych przez Spółkę miejsc ich użytkowania w celu ochrony zewnętrznych granic Unii Europejskiej do kilku krajów - członków Unii Europejskiej. Odbiorcą towarów i usług jest Zamawiający, a nie jego przedstawicielstwa.
Całość przedmiotu zamówienia dostarczanego do Spółki przez Lidera będzie użytkowana wyłącznie do celów służbowych.
Całość przedmiotu zamówienia dostarczanego do Spółki przez podwykonawcę będzie użytkowana wyłącznie do celów służbowych.
Całość przedmiotu zamówienia dostarczanego do Spółki przez poddostawców będzie użytkowana wyłącznie do celów służbowych.
Całość przedmiotu zamówienia dostarczanego do Spółki będzie przeznaczona na własny użytek Spółki lub jego przedstawicielstw w krajach (…).
Ponadto, jak Państwo wskazali, zarówno Lider, jak i podwykonawca i poddostawcy będą posiadać certyfikat, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będą posiadać wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 ze zm.)
Przedmiot zamówienia będzie realizowany na terytorium Polski, jak również dostawy będą dokonywane na terytorium Polski, Spółka dostarczy zainteresowanym podmiotom potwierdzony certyfikat odnoszący się do podmiotowego zwolnienia z VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami polskimi.
Zamówienie wraz ze specyfikacją stanowiącą jego integralną część zostało już udzielone w postaci podpisanej ze Spółki umowy ramowej, a zakres obowiązków wynikających z tej specyfikacji został przydzielony konkretnemu podwykonawcy i poddostawcom.
Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy Lider będzie postępował prawidłowo, księgując fakturę zbiorczą, uwzględniając w ewidencji sprzedaży VAT jedynie swoją część przedmiotu zamówienia, wyszczególnioną w załączonej do faktury specyfikacji, pomimo, że faktura zbiorcza będzie opiewała na całość przedmiotu kontraktu oraz ustalenie, czy podwykonawca i poddostawca będą postępowali prawidłowo wystawiając faktury cząstkowe VAT bezpośrednio na Zamawiającego na swoją część przedmiotu kontraktu, gdzie oryginał dokumentu pozostanie u Lidera konsorcjum, Zamawiający otrzyma tylko fakturę zbiorczą, podwykonawca i poddostawca otrzymają środki za pośrednictwem Lidera.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej (…). Jednocześnie z powołanego powyżej art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą między innymi sprzedaż, zaś zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumienie się między innymi odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W analizowanej sprawie, jak wynika z okoliczności sprawy, w ramach realizowanego zamówienia Konsorcjum jest zobowiązane do przygotowania przedmiotu zamówienia w postaci stworzenia na bazie pojazdu bazowego przewoźnej jednostki nadzoru. Zamówienie realizowane jest przez członka konsorcjum oraz Państwa, a także podwykonawcę i poddostawców.
Lider konsorcjum odpowiada i otrzymuje wynagrodzenie za obsługę przetargu i kontraktu, dostawę i instalację map elektronicznych, koordynację procesu produkcyjnego, zapewnienie i kontrolę jakości i terminów dostaw, dostawę okablowania specjalistycznego, organizację procesu badań produktu przez akredytowane laboratorium zewnętrzne, przygotowanie dokumentacji technicznej i szkoleniowej, przeprowadzenie szkoleń użytkowników, instruktorów i służb serwisowych, dostawę towaru do Zamawiającego, rozdysponowanie zapłaty otrzymanej od Zamawiającego na każdy z podmiotów uczestniczących w zadaniu inwestycyjnym, obsługę serwisową swojej części przedmiotu zamówienia, zawarcie umów z Członkiem konsorcjum, podwykonawcą i poddostawcami. Podwykonawca dostarcza, montuje, udziela gwarancji i zapewnia serwis gwarancyjny na wyspecyfikowane w ich ofercie produkty i usługi (wszystkie te elementy są montowane w zakładzie podwykonawcy i dostarczane bezpośrednio na miejsce wskazane przez Spółkę). Podmiotem uprawnionym do ostatecznego odbioru przedmiotu zamówienia jest Spółka. Poddostawca dostarcza (…) nie wymagające montażu, ponieważ działają autonomicznie, przeprowadza pomiary ich skuteczności, udziela na nie gwarancji i zapewnia serwis gwarancyjny bezpośrednio do odbiorcy, to jest Spółka.
Umowę ze Spółki zawarł tylko Lider konsorcjum. To bowiem Lider konsorcjum razem z podmiotem bułgarskim (członkiem konsorcjum) wygrał przetarg publiczny na dostawę przewoźnych jednostek nadzoru. Tylko zatem Lider jest stroną umowy ze Spółki na dostawę przewoźnych jednostek nadzoru.
Podmiotami solidarnie odpowiedzialnymi wobec Spółki za wykonanie tej umowy są Lider konsorcjum oraz członek konsorcjum (podmiot).
Innymi słowy to te podmioty są odpowiedzialne za dostarczenie na rzecz (…) przedmiotu umowy, tj. przewoźnych jednostek nadzoru. Spółka w związku z tym ma dokonać zapłaty za dostarczone przewoźne jednostki nadzoru na rzecz Lidera.
Jak wynika ponadto z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedmiot umowy - przewoźne jednostki nadzoru - zostaną wykonane w wyniku współdziałania kilku podmiotów. Przedmiot umowy (zamówienia publicznego) zostanie zrealizowany przez Lidera wspólnie z członkiem konsorcjum, podwykonawcą oraz poddostawcami.
Chodzi tu o umowy o współpracy i osiągnięcie wspólnego celu/ przedsięwzięcia (kooperację). Ten wspólny cel ma być osiągnięty przez członków konsorcjum (Lidera i podmiot bułgarski) oraz kooperantów (Lidera, Spółkę 2 i Spółkę 3 - na podstawie umów o współpracy).
Podmioty wskazane we wniosku mają wyprodukować i dostarczyć dla Spółki specjalne przewoźne jednostki nadzoru. Jest to wspólne przedsięwzięcie.
Celem jest wspólna realizacja zamówienia dla Spółki.
Umowa konsorcjum (umowa o współpracy) należy do grupy tak zwanych umów nienazwanych, jej elementy podmiotowo i przedmiotowo istotne nie zostały określone w żadnym akcie prawnym i funkcjonuje ona w obrocie prawnym na podstawie zasady swobody umów stanowiącej, że każda umowa jest dopuszczalna jeżeli nie jest zakazana. Należy również zauważyć, że skoro umowa konsorcjum (umowa o współpracy) należy do niezabronionych przez prawo umów pozakodeksowych, to organy podatkowe nie mogą zakwestionować prawa do takiego wzajemnego ustawienia stosunków pomiędzy konsorcjantem (kooperantem) a liderem, dopóki nie stwierdzą, że działanie ma na celu obejście przepisów prawa podatkowego.
Schemat umowy konsorcjum (umowy o współpracę) w ogólnym zarysie (istnieją różne modyfikacje) polega zasadniczo na tym, że co najmniej dwa podmioty gospodarcze podejmuje się wykonania określonego zamówienia, przy czym zawarty przez nich związek (konsorcjum, kooperacja) nie posiada osobowości prawnej, a także - co istotne nie jest podatnikiem podatku VAT. Regulacje ustawy o VAT nie dają żadnych odpowiedzi co do rozliczeń na gruncie obowiązku w tym podatku.
Dokonując zatem oceny takich rozliczeń każdorazowo należy dokonywać analizy umowy konsorcjum (umowy kooperacyjnej/ o współpracy), która może przyjąć różne rozwiązania.
Z reguły za wykonanie zamówienia odpowiadają przed inwestorem (zamawiającym) wszystkie podmioty uczestniczące w konsorcjum (kooperacji) lub też odpowiada jeden podmiot z reguły zwany liderem.
W sytuacji gdy stroną umowy z zamawiającym jest wyłącznie Lider (wyłoniony jako wykonawca zamówienia w drodze przetargu) i w związku z tym fakturę na rzecz zamawiającego ma wystawić Lider i zamawiający ma się rozliczać wyłącznie z Liderem, to okoliczność, że przedmiot zamówienia ma być realizowany przez kilka podmiotów w ramach umów o współpracy (kooperacji), nie powinna mieć wpływu na ww. ustalenia wynikające z umowy zawartej przez Lidera z zamawiającym. W sytuacji realizacji zamówienia w ramach kooperacji, podmioty uczestniczące w tym przedsięwzięciu (kooperanci) nie są zobowiązani do wystawienia faktur VAT na rzecz zamawiającego, lecz są obowiązani do przekazania Liderowi wszelkich informacji koniecznych do wystawienia faktury przez Lidera na rzecz zamawiającego. Lider na podstawie tych danych wystawia fakturę na zamawiającego, załączając do niej specyfikację, z której wynika jaka część zamówienia została wykonana przez poszczególnych kooperantów (co przekłada się m.in. na kwestie związane z udzielonymi gwarancjami na poszczególne części zamówienia, jego moduły).
Zamawiający płaci Liderowi. Lider na podstawie not księgowych przekazuje kooperantom należne im kwoty z tytułu udziału w tej kooperacji i realizacji zamówienia na rzecz zamawiającego. W konsekwencji Lider w ewidencji sprzedaży VAT uwzględnia jedynie swoją część przedmiotu zamówienia, pomimo że wystawiona przez niego faktura (tzw. faktura zbiorcza) opiewa na całość przedmiotu zamówienia.
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że Stroną umowy ze Spółką na dostawę przewoźnych jednostek nadzoru jest wyłącznie Lider. Przedmiot umowy (zamówienia publicznego) jest realizowany przez kooperantów w ramach umów o współpracy.
W analizowanym przypadku, jak wskazano we wniosku, podwykonawca oraz poddostawca nie przenoszą prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na Lidera oraz nie świadczą na jego rzecz usług, lecz bezpośrednio na rzecz Zamawiającego. Jednakże Lider w ramach umowy konsorcjum jest uprawniony do wystawienia faktury zbiorczej na rzecz Spółki dokumentującej całość przedmiotu zamówienia, pomimo, że Lider przenosi na rzecz Spółki jedynie swoją część przedmiotu zamówienia.
Zatem mając na uwadze orzeczeniaWojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 marca 2021 r. sygn. akt III SA/Wa 1279/20 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 kwietnia 2025 r. sygn. akt I FSK 1891/21 zapadłe w tej sprawie oraz tezy w nich przedstawione za prawidłowy należy uznać sposób rozliczeń przedstawiony we wniosku, zgodnie z którym podwykonawca oraz poddostawca wystawia fakturę na swoją część przedmiotu umowy, adresowaną bezpośrednio na Zamawiającego i przesyła ją do Lidera, zaś Lider wystawia na podstawie tych faktur cząstkowych fakturę zbiorczą, uwzględniając również swoją część przedmiotu umowy. Zamawiający natomiast otrzymuje tylko fakturę zbiorczą od Lidera konsorcjum wraz z załącznikiem (specyfikacją), wskazującym jaka część faktury przypada na każdy z podmiotów uczestniczących w realizacji przedmiotu umowy. Za prawidłowe należy także uznać postępowanie, zgodnie z którym podwykonawca i poddostawca będą wystawiać faktury cząstkowe bezpośrednio na Zamawiającego na swoją część przedmiotu kontraktu, przy czym oryginał dokumentu pozostanie u Lidera konsorcjum, a Zamawiający otrzyma tylko fakturę zbiorczą.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku Lider (Spółka 1) dokonując dostawy towarów/świadczenia usług na terytorium kraju jest zobowiązany do udokumentowania tej czynności poprzez wystawienie faktury, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, mimo, że realizuje na rzecz Spółki część przedmiotu zamówienia.
Zatem stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku wystawiana przez Lidera (Spółkę 1) faktura powinna dokumentowaćcałość przedmiotu zamówienia realizowanego w ramach umowy konsorcjum. Wskazać bowiem należy, że z zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 2 pkt 22 ustawy podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju. Oznacza to, że jest dopuszczalne jest wystawienie faktury przez Lidera, która dokumentuje dostawę/świadczenie usług zrealizowaną przez poddostawcę oraz podwykonawcę na rzecz Zamawiającego (Spółkę).
Tym samym biorąc pod uwagę całokształt okoliczności przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku podstawę opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, stanowi całość przedmiotu realizacji zamówienia w ramach umowy o współpracy (realizowana przez Lidera, podwykonawcę i poddostawcę).
Zatem wskazać należy, że Lider (Spółka 1) w ewidencji sprzedaży VAT winien uwzględniać jedynie swoją część przedmiotu zamówienia, pomimo że wystawiona przez niego faktura obejmuje całość przedmiotu zamówienia. W konsekwencji, Lider na podstawie not księgowy przekazuje podwykonawcy oraz poddostawcy, na podstawie not księgowych, należne im kwoty z tytułu udziału w tej kooperacji i realizacji zamówienia na rzecz zamawiającego. Lider natomiast, jak ustalono powyżej, jest uprawniony do wystawienia faktury zbiorczej na rzecz Zamawiającego dokumentującej całość przedmiotu zamówienia a Zamawiający otrzymuję fakturę zbiorczą.
Zatem oceniając Państwa stanowisko w zakresie prawidłowości dokumentowania dostaw towarów/świadczenia usług zrealizowanych przez Lidera, podwykonawcę oraz poddostawcę na rzecz Spółki należało uznać je zaprawidłowe.
Ponadto, ze złożonego wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie,czy Lider konsorcjum, podwykonawca oraz poddostawca będą postępowali prawidłowo, wystawiając faktury cząstkowe ze stawką „0” bezpośrednio na Zamawiającego na swoją część przedmiotu kontraktu.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy:
stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast, jak stanowi art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zauważyć jednak należy, że stosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania stawki obniżonej czy zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy:
dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy:
w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Stosownie do art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy:
minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020, poz. 527), zwanego dalej rozporządzeniem:
obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. poz. 864/4, z późn. zm.), zwanych dalej „instytucjami lub organami Unii Europejskiej”, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych tych instytucji lub organów.
W myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia:
przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
1)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 - wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
2)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
3)zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.
Stosownie do § 8 ust. 6 rozporządzenia:
w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.
Zgodnie z § 8 ust. 7 rozporządzenia:
w przypadku, o którym mowa w ust. 6, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku do dostaw towarów zrealizowanych przez Lidera, poddostawcę oraz podwykonawcę zastosowanie znajdzie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
W analizowanej sprawie, jak Państwo wskazują, nabywca towarów, tj. Spółka jest (…). Spółka w oparciu o Protokół w sprawie przywilejów i Immunitetów Wspólnot Europejskich stanowiący załącznik do Traktatu ustanawiającego Jedną Radę i Jedną Komisję Wspólnot Europejskich z dnia 8 kwietnia 1965 roku. Siedzibą Spółki jest (…). Jednocześnie Spółka posiada swoje przedstawicielstwa we wszystkich krajach (…).
Ponadto, jak wskazano we wniosku, całość przedmiotu zamówienia dostarczanego do Spółki będzie użytkowana wyłącznie do celów służbowych.
Jednocześnie, w odpowiedzi na wezwanie o wskazanie czy Lider, podwykonawca oraz poddostawca, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będą posiadać wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011, str. 1, ze zm.), wskazali Państwo, że zarówno Lider, jak i podwykonawca i poddostawca będą posiadać taki certyfikat.
Ponadto, odpowiadając na wezwanie o wskazanie czy Lider, podwykonawca oraz poddostawca, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będą posiadać zamówienie dotyczące towarów/usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT, wskazali Państwo, że zamówienie wraz ze specyfikacją stanowiącą jego integralną część zostało już udzielone w postaci podpisanej ze Spółką umowy ramowej. Przy czym, z uzupełnienia wniosku wynika, że przedmiotowe wskazanie dotyczy również podwykonawcy oraz poddostawcy.
Zatem stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku zostały spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT. Tym samym dla dostawy towarów dostarczanych przez Lidera, podwykonawcę oraz poddostawcę na rzecz Zamawiającego, tj. Spółki zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie zastosowania przez Lidera, podwykonawcę oraz poddostawcę stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostaw towarów/świadczenia usług dokonanych na rzecz Spółki należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania pierwotnej interpretacji, tj. 14 maja 2020 r.
Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w odniesieniu do podmiotów składających niniejszy wniosek wspólny, tj. Spółki 1, Spółki 2, Spółki 3, nie wywołuje natomiast skutków dla pozostałych podmiotów uczestniczących w realizacji zamówienia opisanego w przedmiotowym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Spółka 1 (Zainteresowana będąca stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
