Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.838.2025.1.AWY
Zbycie elementów infrastruktury telekomunikacyjnej, takich jak linie światłowodowe i szafy telekomunikacyjne, nie stanowi sprzedaży budowli w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a u.p.t.u., a zatem nie podlega zwolnieniu z VAT. Transakcja musi być opodatkowana wg. stawki właściwej dla towarów.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie braku zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy do transakcji zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej, ze względu na to, że elementy te nie będą stanowić budynku, budowli lub ich części i będą opodatkowane stawką właściwą dla tego rodzaju towarów.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy do sprzedaży elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej, w skład której wchodzą kable będące liniami światłowodowymi oraz szafy telekomunikacyjne.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. Spółka Akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką kapitałową, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Spółka posiada swoją siedzibę na terytorium Polski.
Przeważającym przedmiotem działalności spółki jest działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej. Spółka zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku towarów i usług (dalej: „VAT”).
W ramach prowadzonej działalności Spółka planuje dokonać na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej zbycia na rzecz swojego kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą w profilu zbliżonym do Spółki (dalej: „Kontrahent”) elementów sieci telekomunikacyjnej stanowiących środki trwałe Spółki (dalej: „Infrastruktura Telekomunikacyjna”). Kontrahent, podobnie jak Spółka, jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W skład Infrastruktury Telekomunikacyjnej wchodzą wyłącznie kable będące liniami światłowodowymi oraz szafy telekomunikacyjne, w których mieszczą się miejsca zakończenia linii światłowodowych stanowiące integralne elementy tego rodzaju urządzeń (tzw. ODF). Linie światłowodowe wchodzące w skład sprzedawanej przez Spółkę Infrastruktury Telekomunikacyjnej są zawieszone na liniach wysokiego napięcia będących własnością Kontrahenta (poza krótkim fragmentem, który ulokowany jest pod ziemią w kanalizacji kablowej należącej do Kontrahenta). Spółka wskazuje także, że szafy telekomunikacyjne, w których znajdują się zakończenia wskazanych linii światłowodowych, mieszczą się w budynkach będących własnością Kontrahenta. Linie światłowodowe stanowiące element zbywanej na rzecz Kontrahenta Infrastruktury Telekomunikacyjnej składają się z następujących typów kabli światłowodowych:
a)Kabel światłowodowy typu OPGW (Optical Ground Wire) - to specjalistyczny przewód zawieszony na słupach energetycznych. Stanowi on napowietrzny przewód odgromowy/uziemiający zintegrowany z włóknami światłowodowymi, który służy dwóm celom: ochronie linii wysokiego napięcia (jako uziemienie i ochrona przed wyładowaniami) oraz transmisji danych.
b)Kabel światłowodowy typu ADSS (All-Dielectric Self-Supporting) - całkowicie dielektryczny (nieprzewodzący) kabel światłowodowy, który jest samonośny i zawieszany na słupach energetycznych. Jest fizycznie oddzielony od przewodów wysokiego napięcia i pełni wyłącznie funkcję transmisji danych.
c)Kabel światłowodowy ziemny typu Z-XOTKtsd 36J - kabel światłowodowy poprowadzony przez kanalizację kablową będącą własnością Kontrahenta. Kabel tego typu pełni wyłącznie funkcję transmisji danych.
Spółka wskazuje, że elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej, które mają zostać zbyte na rzecz Kontrahenta zostały wybudowane w latach 1998 - 2001 i oddane do użytku w tym okresie na podstawie dokumentów OT. Wyjątek stanowi kabel światłowodowy ziemny typu Z-XOTKtsd 36J, który został oddany do użytkowania w 2007 roku również na podstawie dokumentu OT.
Ponadto, Spółka wskazuje, że przedmioty składające się na zbywaną Infrastrukturę Telekomunikacyjną do dnia złożenia niniejszego wniosku nie były ulepszane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „Ustawa o CIT”).
Pytania
1.Czy zbywane przez Spółkę elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej stanowić będą budowle w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775, dalej: „Ustawa o VAT”)?
2.W przypadku gdy stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania nr 1 zostanie uznane za prawidłowe - czy transakcja zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej podlegać będzie opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT?
3.W przypadku gdy stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania nr 1 zostanie uznane za nieprawidłowe - czy zbycie elementów Infrastruktury będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT przewidzianemu w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ze względu na spełnienie przez sprzedawane elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej kryterium budowli i to, że pierwsze zasiedlenie rozumiane jako oddanie do użytkowania elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej miało miejsce w latach 1998-2001 oraz w 2007 roku oraz w związku z faktem, że nie były dokonywane ulepszenia tych elementów w rozumieniu przepisów ustawy o CIT?
4.W przypadku gdy stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do pytania nr 3 zostanie uznane za prawidłowe - czy Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 poprzez złożenie przed dniem dokonania zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej wraz z Kontrahentem zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W opinii Wnioskodawcy elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej będące przedmiotem transakcji zbycia na rzecz Kontrahenta nie będą stanowić budowli w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.
2.W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy wyrażonego w uzasadnieniu do pytania nr 1 za prawidłowe - w opinii Wnioskodawcy transakcja zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej podlegać będzie opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
3.W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy wyrażonego w uzasadnieniu do pytania nr 1 za nieprawidłowe - Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zbycie na rzecz Kontrahenta elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania VAT przewidzianemu w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ze względu na spełnienie przez sprzedawane elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej kryterium budowli i to, że pierwsze zasiedlenie rozumiane jako oddanie do użytkowania elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej miało miejsce w latach 1998-2001 oraz w 2007 roku oraz w związku z faktem, że nie były dokonywane ulepszenia tych elementów w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.
4.W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy wyrażonego w uzasadnieniu do pytania nr 3 za prawidłowe - Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia przewidzianego w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 poprzez złożenie przed dniem dokonania zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej wraz z Kontrahentem zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad 1
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie zaś z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z treści powyższych przepisów wynika, że w celu zastosowania ww. zwolnień z opodatkowania VAT konieczne jest w pierwszej kolejności, żeby przedmiot dostawy dokonywanej przez podatnika stanowił budynek, budowlę lub ich część.
Z racji tego, że ustawa o VAT nie zawiera autonomicznych definicji tych pojęć, w celu ich prawidłowej wykładni zasadne w opinii Wnioskodawcy jest sięgnięcie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418, dalej: „Prawo budowlane”), która zawiera definicje wskazanych pojęć. Taki sposób postępowania wskazuje również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacjach z 2 czerwca 2023 r. ozn. 0111-KDIB3-3.4012.126.2023.3.MS oraz z 31 stycznia 2020 r. ozn. 0114-KDIP4-1.4012.21.2019.3.AM stwierdza:
„Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” lub ich części. W tym zakresie należy odnieść się do treści ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.”
Zgodnie z art. 3 pkt 1 Prawa budowlanego przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Zgodnie zaś z treścią art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Zdaniem Spółki elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej mające być przedmiotem zbycia na rzecz Kontrahenta potencjalnie mogłyby spełniać przesłanki do uznania ich za budowlę w rozumieniu ww. przepisów Prawa budowlanego poprzez spełnienie cech kwalifikujących elementy takiej Infrastruktury za obiekt liniowy (w wypadku linii światłowodowych) bądź wolnostojące urządzenie techniczne (w przypadku szaf telekomunikacyjnych). Niemniej jednak w opinii Spółki ze względu na charakter elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej nie dojdzie do spełnienia przesłanek, które pozwoliłyby zakwalifikować te elementy ani jako obiekt liniowe, ani jako wolnostojące urządzenie techniczne w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego.
Zgodnie bowiem z treścią art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, linie światłowodowe składające się na Infrastrukturę Telekomunikacyjną są, poza krótkim fragmentem ulokowanym pod ziemią w kanalizacji kablowej należącej do Kontrahenta, zawieszone na liniach wysokiego napięcia będących własnością Kontrahenta. Oznacza to, że przedmiotowe linie światłowodowe nie spełniają ww. definicji obiektu liniowego ze względu na to, że:
- w części ulokowanej na liniach wysokiego napięcia - zostały dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej,
- w części ulokowanej pod ziemią - są zainstalowane w kanalizacji kablowej.
W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy linie światłowodowe stanowiące element Infrastruktury Telekomunikacyjnej nie stanowią budowli w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego.
W opinii Wnioskodawcy definicji budowli nie spełniają również szafy telekomunikacyjne stanowiące elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej. Zdaniem Wnioskodawcy z racji tego, że przedmiotowe szafy są umieszone wewnątrz budynków stanowiących własność Kontrahenta nie stanowią one wolno stojących urządzeń technicznych, które wchodziłyby w zakres definicji budowli przewidziany w art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego.
W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy należy uznać, że zwolnienia przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT nie znajdą zastosowania do transakcji zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej ze względu na niespełnienie przesłanek do uznania elementów takiej Infrastruktury za budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego.
Ad 2
W przypadku uznania stanowiska Spółki wyrażonego w uzasadnieniu do pytania nr 1 za prawidłowe, w opinii Spółki transakcja zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej podlegać będzie opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie zaś z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zbycie elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej spełnia definicję dostawy towarów zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem, a jej efektem będzie przeniesienie na Kontrahenta prawa do rozporządzania elementami Infrastruktury Telekomunikacyjnej jak właściciel.
Zbycie elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej będzie zatem skutkować powstaniem obowiązku podatkowego po stronie Spółki, jako podmiotu dokonującego odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Spółka zobowiązana będzie do udokumentowania zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej za pomocą faktury, a także do rozliczenia podatku należnego na ogólnych zasadach, tj. z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla zbywanych towarów.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie zaś z treścią art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT prowadzący działalność gospodarczą w powyższym rozumieniu. W konsekwencji, czynności dokonane przez Spółkę i wskazane w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT skutkują powstaniem po stronie Spółki obowiązku podatkowego w VAT, o ile nie podlegają one zwolnieniu z tego podatku na podstawie przepisów ustawy o VAT bądź przepisów wykonawczych do tego aktu prawnego.
Niemniej jednak, jak wskazano w uzasadnieniu do stanowiska wyrażonego przez Wnioskodawcę w zakresie pytania nr 1, transakcja zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej nie będzie w jego opinii podlegać zwolnieniom przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT ze względu na brak spełnienia kryteriów do uznania elementów zbywanej Infrastruktury Telekomunikacyjnej za budowle w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego.
Należy zatem stwierdzić, że w przypadku dokonania zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej Spółka będzie występowała w charakterze podatnika VAT, co spowoduje, że powyższa transakcja będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i w konsekwencji będzie podlegać opodatkowaniu według stawek określonych zgodnie z art. 41 ustawy o VAT dla każdego elementu Infrastruktury Telekomunikacyjnej zbywanego na rzecz Kontrahenta.
Ad 3
W przypadku uznania stanowiska przedstawionego w uzasadnieniu do pytania nr 1 za nieprawidłowe i uznania elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej za budowle wchodzące w zakres zwolnień przewidzianych w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT, w opinii Wnioskodawcy do przedmiotowej transakcji zastosowanie znajdzie zwolnienie z VAT wymienione w pkt 10 wskazanego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego przepisu wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona z opodatkowania VAT za wyjątkiem dostawy dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie zaś z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, sieci światłowodowe oraz szafy telekomunikacyjne stanowiące elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej zostały wybudowane w latach 1998-2001 i oddane do użytku w tym okresie na podstawie dokumentów OT, za wyjątkiem kabla światłowodowego ziemnego typu Z-XOTKtsd 36J, który został wybudowany i oddany do użytku w 2007 roku. Spółka podkreśla także, że elementy składające się na zbywaną Infrastrukturę Telekomunikacyjną do dnia złożenia niniejszego wniosku nie były ulepszane w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Mając na uwadze wskazane okoliczności Spółka stoi na stanowisku, że do transakcji zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej zastosowanie znajdzie ww. zwolnienie z opodatkowania VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Wnioskodawca opiera powyższą konkluzję na piśmiennictwie organów skarbowych odnoszącym się do aportów innego typu infrastruktur przesyłowych stanowiących, podobnie jak planowane zbycie elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej, odpłatne dostawy towarów, w stosunku do których należy przeanalizować warunki zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej 13 stycznia 2017 r. interpretacji indywidualnej, ozn. 2461-IBPP1.4512.784.2016.3.ES, stwierdził, że:
„Gmina przedmiotową infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną wybudowaną w latach 2007-2010 przekazała w nieodpłatne dzierżenie powołanej 5 lipca 1996 r. spółce z o.o., w której Gmina posiada 100% udziałów. (...) W związku z powyższym planowany przez Wnioskodawcę aport przedmiotowej infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej objętej wnioskiem nie zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia”.
Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 10 października 2016 r., ozn. ILPP3/4512-1-18/16-6/NS, wskazał, że:
„Planowany aport budowli, o których mowa we wniosku, nie zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - budowle te powstawały w różnych okresach w latach 1997-2012 i zostały już zasiedlone, a ich zajęcie (używanie) trwa dłużej niż 2 lata. Jednocześnie z uwagi na fakt, że Zainteresowany w trakcie użytkowania budowli wskazanych w poz. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 i 10, nie poczynił wydatków na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, natomiast dokonał ulepszenia sieci wodociągowej po zakończeniu budowy tylko w poz. nr 8, jednak wydatki na ulepszenie były niższe niż 30% wartości początkowej budowli, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.”
Przedmiotowa transakcja nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem rozumianym jako wybudowanie i oddanie elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej upłynął okres dłuższy niż dwa lata, bowiem jak wspomniano wyżej elementy składające się na nią zostały wybudowane i oddane do użytkowania w latach 1998-2001 oraz w 2007 roku. Ponadto, elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej do momentu złożenia przedmiotowego wniosku nie były ulepszane w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.
W konsekwencji, w opinii Spółki należy uznać, że zbycie elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania VAT przewidzianego w treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Ad 4
W przypadku uznania stanowiska przedstawionego w uzasadnieniu do pytania nr 3 za prawidłowe i uznania, że zbycie elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, Spółka będzie miała możliwość z jego rezygnacji po złożeniu razem z Kontrahentem zgodnego oświadczenia zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a.przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b.w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Z kolei zgodnie z treścią art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno Spółka jak i Kontrahent są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Jednocześnie zbycie elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej zostanie dokonano na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej, toteż w tej sytuacji nie znajdzie zastosowania dyspozycja art. 43 ust. 10 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. W konsekwencji, w przypadku zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej właściwą formą rezygnacji przez Spółkę ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT będzie złożenie przed dokonaniem transakcji wraz z Kontrahentem zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 lit. a ustawy o VAT.
W konsekwencji, mając powyższe na uwadze, w opinii Spółki w przypadku złożenia przed dokonaniem zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej zgodnego oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z VAT w rozumieniu art. 43 ust. 10 ustawy o VAT zawierającego poza przedmiotowym oświadczeniem co najmniej elementy wymienione w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, zbycie elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej podlegać będzie opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT według stawki VAT właściwej dla dostawy poszczególnych elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie braku zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy do transakcji zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej, ze względu na to, że elementy te nie będą stanowić budynku, budowli lub ich części i będą opodatkowane stawką właściwą dla tego rodzaju towarów.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzą Państwo działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej.
W ramach prowadzonej działalności planują Państwo dokonać na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej zbycia na rzecz Kontrahenta elementów sieci telekomunikacyjnej stanowiących środki trwałe Państwa Spółki (dalej: „Infrastruktura Telekomunikacyjna”). W skład Infrastruktury Telekomunikacyjnej wchodzą wyłącznie kable będące liniami światłowodowymi oraz szafy telekomunikacyjne.
W niniejszej sprawie dostawa elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej będzie dotyczyła składników majątku Państwa przedsiębiorstwa i będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Dla sprzedaży budynków, budowli lub ich części ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedlenie - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Należy zauważyć, że powyższe przepisy dotyczą wyłącznie budynków, budowli lub ich części a zatem istotne jest aby przedmiot sprzedaży dotyczył tych właśnie towarów.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” oraz „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 1, pkt 2, pkt 3, pkt 3a ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1)obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
2)budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
3)budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
3a) obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.
Zgodnie z Państwa wskazaniem, przedmiotem sprzedaży na rzecz Kontrahenta będą elementy Infrastruktury Telekomunikacyjnej, w skład której wchodzą wyłącznie kable będące liniami światłowodowymi oraz szafy telekomunikacyjne, w których mieszczą się zakończenia linii światłowodowych stanowiące integralne elementy tego rodzaju urządzeń. Sprzedawane linie światłowodowe są zawieszone na liniach wysokiego napięcia będących własnością Kontrahenta (poza krótkim fragmentem, który ulokowany jest pod ziemią w kanalizacji kablowej należącej do Kontrahenta). Jak wynika z wniosku linie światłowodowe zostały dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej lub też są zainstalowane w kanalizacji kablowej. Szafy telekomunikacyjne, w których znajdują się zakończenia wskazanych linii światłowodowych, mieszczą się w budynkach również będących własnością Kontrahenta.
W tak opisanym zdarzeniu, nie można uznać, że Spółka będzie dokonywać sprzedaży budowli, budynku lub ich części. Sprzedawane kable światłowodowe same w sobie nie stanowią budowli, nie mogą także stanowić części budowli sprzedawanej przez Spółkę, ponieważ są one zawieszone na liniach wysokiego napięcia (dowieszone do istniejącej linii kablowej), które są własnością Kontrahenta, a nie Spółki. Analogicznie, w przypadku kabli światłowodowych, które umieszczone są pod ziemią. Kable są ulokowane w kanalizacji kablowej należącej również do Kontrahenta Spółki, a nie do Spółki.
Jeśli chodzi o sprzedaż szaf telekomunikacyjnych, jak z wniosku wynika, szafy te mieszczą się w budynkach należących do Kontrahenta. Sprzedaż ta nie może być zatem rozpatrywana jako sprzedaż dokonana przez Spółkę, której przedmiotem będzie część budynku należącego do innego podmiotu. Z opisu sprawy nie wynika też, aby szafy telekomunikacyjne stanowiły część budynku połączoną z nim w sposób trwały tak, aby oddzielenie ich od budynku było co do zasady niemożliwe. Ponadto budynek nie jest własnością Spółki.
Mając przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że przedmiotem sprzedaży dokonywanej przez Spółkę, w okolicznościach opisanych we wniosku, nie będą budowle, budynki lub ich części. Charakter elementów sieci telekomunikacyjnej, które będą przedmiotem dostawy (tj. kabli będących liniami światłowodowymi oraz szaf telekomunikacyjnych), nie wskazuje na to, że elementy te stanowią towary, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.
Tym samym, sprzedaż elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej - w skład której wchodzą wyłącznie kable będące liniami światłowodowymi oraz szafy telekomunikacyjne, w których mieszczą się zakończenia linii światłowodowych - nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ponieważ przedmiotem sprzedaży nie będzie budowla, budynek lub ich część. W konsekwencji sprzedaż kabli będących liniami światłowodowymi oraz szaf telekomunikacyjnych będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT właściwą dla dostawy tych towarów.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie braku zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy do transakcji zbycia elementów Infrastruktury Telekomunikacyjnej, ze względu na to, że elementy te nie będą stanowić budynku, budowli lub ich części i będą opodatkowane jako odpłatna dostawa towarów stawką właściwą dla tego rodzaju towarów jest prawidłowe.
W związku z tym, że stanowisko w powyższym zakresie uznano za prawidłowe, nie odnoszę się do Państwa stanowiska w pozostałej części.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
