Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.689.2025.3.IM
Usługi zdalne świadczone przez polskiego rezydenta podatkowego, uzyskane w ramach zagranicznego samozatrudnienia, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce, bez możliwości zastosowania metody zaliczenia proporcjonalnego zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytań od nr 1 do nr 10:
–w zakresie pytań nr 1, nr 5, nr 7, nr 9 i nr 10 – jest prawidłowe,
–w zakresie pytań nr 2, nr 4 i nr 6 – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 23 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 19 września 2025 r. (wpływ 19 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani obcokrajowcem, ale mieszka Pani na stałe w Polsce (więcej niż 183 dni w roku). Planuje Pani w swoim kraju (X) prowadzić samozatrudnienie (nie wie Pani, jaka jest prawidłowa nazwa tej formy w Polsce; ta forma jest podobna do działalności nierejestrowanej w Polsce), w ramach której planuje Pani prowadzić konsultacje astrologiczne w formie zdalnej dla osób fizycznych (osoby fizyczne są też z X).
To nie jest działalność gospodarcza. To jest uproszczona forma prowadzenia działalności, która nie wymaga specjalnej rejestracji i nie wymaga prowadzenia księgowości.
W Pani kraju w ramach samozatrudnienia jest obowiązek płacenia podatku z dochodów 4%. Później planuje Pani zarejestrować działalność gospodarczą w X po przekroczeniu limitu dochodów z samozatrudnienia.
Z X jest zawarta Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (metoda zaliczenia proporcjonalnego).
Na czym konkretnie będą polegać świadczone przez Panią konsultacje astrologiczne; proszę szczegółowo przedstawić cały proces świadczenia tych usług (proszę opisać).
Konsultacje astrologiczne:
–korzystanie z mediów społecznościowych do poszukiwania klientów i promocji;
–klient pisze do Pani w wiadomościach prywatnych w mediach społecznościowych i komunikatorach z prośbą o konsultację;
–prosi Pani o zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z prawem X;
–doprecyzowuje Pani zapytanie/temat konsultacji (na przykład, życie osobiste, zawód, praca, talenty i umiejętności, prognoza w różnych sferach życia itp.) i prosi Pani o dane potrzebne do konsultacji (data, godzina i miejsce urodzenia) oraz inne informacje niezbędne do konsultacji –ustala Pani termin i godzinę konsultacji;
–klient musi wnieść opłatę za konsultację i zaakceptować ofertę zgodnie z prawem X, dalej wysyła Pani klientowi paragon za opłatę wystawiony przez aplikację dla samozatrudnionych w X;
–przygotowanie do konsultacji: do sporządzenia horoskopu korzysta Pani z programu astrologicznego (program stworzony w X), analizuje Pani i interpretuje Pani horoskop w oparciu o zdobytą wiedzę z astrologii, korzysta Pani z własnych notatek, książek i doświadczenia astrologicznego. Przygotowanie do konsultacji obejmuje analizę horoskopu urodzeniowego, stosowanie różnych metod prognoz astrologicznych, prognozy krótkoterminowe, analizę relacji (synastria), wybór korzystnych terminów oraz rekomendacje. Przygotowanie zależy od zapytania klienta. Przygotowuję odpowiedzi na pytania klienta;
–przed konsultacją przygotowuje Pani link do (...) na rozmowę online albo przeprowadza Pani rozmowę w komunikatorze – zależnie od wygody klienta;
–podczas konsultacji odpowiada Pani na pytania klienta, przekazuje Pani dodatkowe informacje w ramach zapytania, a także odpowiada Pani na dodatkowe pytania, które pojawią się w trakcie konsultacji;
–konsultacja trwa średnio 1-2 godziny;
–po konsultacji klient ma możliwość zadawania pytań już w korespondencji w komunikatorze;
–na życzenie może Pani przesłać klientowi nagranie konsultacji.
Którego roku podatkowego dotyczy Pani wniosek?
2025 i dalej 2026, 2027 i tak dalej.
Czy jest Pani wyłącznie obywatelem X; czy jest Pani również obywatelem jakiegoś innego państwa (np. Polski)?
Tak, jest Pani tylko obywatelem X.
W którym państwie (w X czy w Polsce ) – w okresie będącym przedmiotem Pani zapytania – przebywa Pani najbliższa rodzina (mąż, dzieci, rodzice, rodzeństwo)?
Mąż jest w Polsce, rodzice i rodzeństwo są w X.
W którym państwie (w X czy w Polsce) – w okresie będącym przedmiotem Pani zapytania – była Pani aktywność społeczna, polityczna, obywatelska – proszę podać jaka i gdzie?
Nie prowadziła Pani żadnej aktywności społecznej, politycznej ani obywatelskiej ani w Polsce, ani w X w tym okresie.
Jakie – w okresie, którego dotyczy wniosek – były Pani powiązania majątkowe z Polską, a jakie z X; gdzie (w jakim państwie) posiada Pani nieruchomości, konta bankowe, inwestycje, ubezpieczenia, kredyty, majątek ruchomy – np. samochód itp.?
Nie posiada Pani żadnego majątku ani w Polsce, ani w X. Nie ma Pani żadnych kredytów ani w Polsce, ani w X. Rachunki bankowe ma Pani zarówno w Polsce, jak i w X. Ubezpieczenie ma Pani zarówno w Polsce, jak i w X.
Jakie – w okresie, którego dotyczy wniosek – były Pani powiązania osobiste z Polską, a jakie z X, np. znajomi?
Zarówno w X, jak i w Polsce ma Pani przyjaciół.
Czy zarejestrowała Pani w Polsce działalność gospodarczą w zakresie konsultacji astrologicznych?
Nie rejestrowała Pani działalności gospodarczej w Polsce w zakresie konsultacji astrologicznych. I w Polsce nie prowadzi Pani działalności nierejestrowanej w zakresie konsultacji astrologicznych.
Czy zawiera Pani umowy cywilnoprawne w zakresie usług astrologicznych; jeżeli tak – jaki jest charakter prawny tych umów, czego one dotyczą?
Tak, planuje Pani przygotować pakiet dokumentów wraz z prawnikami w X dla konsultacji astrologicznych (oferta, zgoda na przetwarzanie danych osobowych, polityka prywatności oraz inne dokumenty). Oferta to publiczna propozycja zawarcia umowy. Aby umowa weszła w życie, wystarczy, że klient opłaci usługi lub zarejestruje się — jest to uznawane za zgodę na warunki (akcept). Po akcepcie powstaje umowa w formie pisemnej, nawet bez podpisu na papierze. Jest to legalny sposób współpracy, który chroni obie strony. Oferta publiczna obejmuje w szczególności: dane przedsiębiorcy świadczącego usługi, opis oferowanych usług, warunki i sposób świadczenia usług, ceny i zasady płatności, prawa i obowiązki stron, odpowiedzialność oraz procedurę składania reklamacji, moment zawarcia umowy (uznawany w chwili akceptacji oferty przez klienta, na przykład przez dokonanie płatności lub rejestrację), a także inne postanowienia wymagane przez obowiązujące przepisy. Polityka prywatności informuje klientów, jakie dane osobowe są zbierane, w jakim celu, na jakiej podstawie prawnej, w jaki sposób i gdzie są przetwarzane oraz przechowywane, komu mogą być przekazywane, a także o prawach użytkowników w odniesieniu do tych danych. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych to potwierdzenie, że klient świadomie i dobrowolnie udzielił zezwolenia na zbieranie, przechowywanie i przetwarzanie swoich danych osobowych.
Czy działalność prowadzi Pani z Polski w budynku/lokalu znajdującym się w Polsce; jeżeli tak – to jaki ma Pani tytuł prawny do korzystania z tego budynku/lokalu?
Nie posiada Pani osobnego budynku ani lokalu do prowadzenia konsultacji w Polsce; konsultacje będzie Pani prowadzić online (zdalnie) z mieszkania wynajętego w Polsce.
Czy w okresie ostatnich 60 miesięcy – przed rozpoczęciem działalności nierejestrowanej, która jest przedmiotem wniosku – nie wykonywała Pani działalności gospodarczej?
Nie wykonywała Pani działalności gospodarczej. I w Polsce nie prowadzi Pani i nie prowadziła Pani działalności nierejestrowanej.
Czy Pani działalność nierejestrowana wiąże się z koniecznością posiadania odpowiedniej koncesji, licencji lub pozwolenia?
Nie.
Czy przychód należny z Pani planowanej działalności nierejestrowanej nie przekroczy w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r poz. 1773)?
Na razie przychód z planowanego samozatrudnienia w X nie będzie przekraczał w żadnym miesiącu 75% wysokości minimalnego wynagrodzenia, jednak w przyszłości możliwe jest, że przekroczy tę kwotę.
Czy i w jaki sposób będzie Pani dokumentować przychody i koszty osiągane z działalności nierejestrowanej?
Jeżeli chodzi o samozatrudnienie w X, to dla klientów przygotowany będzie pakiet dokumentów oraz paragon za opłatę wystawiony przez aplikację dla samozatrudnionych w X. Będzie Pani również prowadzić osobną tabelę z danymi.
Czy i w jaki sposób będzie Pani ewidencjonować Pani przychody i koszty osiągane z tej działalności nierejestrowanej?
Jeżeli chodzi o samozatrudnienie w X tak, będzie Pani ewidencjonować przychody i koszty w formie uproszczonej ewidencji — przez prowadzenie własnej tabeli w arkuszu kalkulacyjnym, w której będzie Pani zapisywać wszystkie uzyskane przychody oraz poniesione koszty wraz z datami i krótkim opisem.
Czy uzyskuje Pani inne dochody; jeżeli tak – to proszę wskazać z jakich tytułów?
Niedawno zakończyła Pani wykonywanie umowy o dzieło, jeśli mowa o roku 2025. Innych dochodów obecnie Pani nie ma.
Pytania
1.Czy musi Pani w tym przypadku płacić podatek w Polsce z dochodów zagranicznych w ramach samozatrudnienia/działalności gospodarczej za granicą?
2.Jeśli podatek musi zostać zapłacony, to biorąc pod uwagę, że w swoim kraju płaci Pani 4%. Kraj uzyskania dochodu ma umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania z Polską. W takim przypadku wysokość podatku w Polsce może wynosić 8% (12% – 4%, które już zapłaciła Pani w swoim kraju, przy dochodzie do 120 000 zł), czy tak?
3.Czy wymagane jest przedstawienie dokumentów potwierdzających opłacenie podatku 4% za granicą w ramach samozatrudnienia/działalności gospodarczej, jeżeli opłacenie podatku będzie 8% (12% – 4%)?
4.Czy dotyczy Pani w tej sytuacji ulga abolicyjna?
5.Jaka będzie podstawa wymiaru podatku: pełna kwota czy pełna kwota minus składki ZUS?
6.Czy należy złożyć PIT-36? Do jakiej kategorii w tej deklaracji należy zakwalifikować ten dochód?
7.Czy dla tego rodzaju dochodu obowiązuje kwota wolna od podatku (30 000 zł)?
8.Czy przy składaniu deklaracji do Urzędu Skarbowego należy przedstawić jakieś dokumenty potwierdzające samozatrudnienie/działalność gospodarczą w innym kraju?
9.Dochód będzie otrzymany w innej walucie. Czy dochód i podatek zapłacony w innym państwie należy przeliczyć na złote do deklaracji zgodnie z art. 11a ust. 1 i 3 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
10.Jeśli będzie Pani przelewać dochód uzyskany za granicą z samozatrudnienia/działalności gospodarczej do Polski (np. istotnie dochód będzie na zagranicznych koncie, a dalej będzie przelew na konto bankowe w Polsce lub przez systemy płatnicze), czy musi Pani dodatkowo uzasadniać?
11.Czy jest w takim przypadku obowiązek rejestracji JDG w Polsce (jeżeli już będzie zarejestrowane samozatrudnienie/działalność gospodarcza w X, klienci są też z X (albo krajów poza UE), ale mieszka Pani na stałe w Polsce)?
12.Czy jest w takim przypadku obowiązek prowadzenia działalności nierejestrowanej w Polsce (jeżeli już będzie zarejestrowane samozatrudnienie/działalność gospodarcza w X, klienci są też z X (albo krajów poza UE), ale mieszka Pani na stałe w Polsce)?
Pytania wynikają z uzupełninia wniosku.
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – tak, jako rezydent podatkowy Polski, podlega Pani opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, w tym dochodów uzyskanych za granicą. Jednakże, na podstawie umowy między Polską a X o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatek zapłacony w X może być odliczony metodą proporcjonalnego zaliczenia.
Podstawa prawa:
–art. 3 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 27 ust. 9 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 4a Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 21 Umowy między Polską a X o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – wysokość podatku w Polsce będzie różnicą między polską stawką podatku a podatkiem zapłaconym w X. Jeśli zapłaci Pani 4% w X a polska stawka podatku dochodowego wynosi 12% w ramach PIT skali podatkowej, podatek w Polsce wyniesie 8%.
Podstawa prawa:
–art. 21 Umowy między Polską a X o unikaniu podwójnego opodatkowania,
–art. 4a Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 27 ust. 1 i ust. 9 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 30c ust. 5 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 3 – nie jest Pani zobowiązana do automatycznego dostarczania dokumentów potwierdzających opłacenie podatku w X (4%) przy składaniu PIT/ZG. Musi Pani jednak przechowywać takie dokumenty (np. zaświadczenie o zapłaconym podatku lub kopię deklaracji podatkowej z X), aby przedstawić je w razie kontroli podatkowej.
Podstawa prawna:
–art. 27 ust. 9 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 45 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 82 § 1 u Art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 4 – ulga abolicyjna ma zastosowanie do dochodów uzyskanych za granicą i może być zastosowana w celu zmniejszenia podatku w Polsce do kwoty odpowiadającej podatkowi zapłaconym za granicą. Art. 27g ustawy o PIT pozwala zastosować ulgę, jeśli podatek w Polsce byłby wyższy niż za granicą.
Podstawa prawna:
–art. 27g ust. 1-2 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 5 – podstawą wymiaru podatku będzie pełna kwota dochodu (przychód minus koszty uzyskania przychodu), pomniejszona o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne (ZUS), jeżeli takie składki są opłacane w Polsce lub w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Konfederacji Szwajcarskiej i podlegają odliczeniu.
Podstawa prawna:
–art. 22 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 26 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 6 – dochód należy wykazać w zeznaniu PIT-36 z załącznikiem PIT/ZG. Kwoty dochodu i podatku do zapłaty wskazuje Pani wyłącznie w załączniku PIT/ZG.
Podstawa prawna:
–art. 45 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 7 – tak, kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł obowiązuje.
Podstawa prawna:
–art. 27 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 8 – przy składaniu deklaracji podatkowej (PIT-36 z załącznikiem PIT/ZG) do Urzędu Skarbowego nie jest Pani zobowiązana do automatycznego przedstawiania dokumentów potwierdzających samozatrudnienie lub działalność gospodarczą w X. Jednak musi Pani przechowywać dokumenty potwierdzające Pani dochody oraz fakt rejestracji samozatrudnienia lub działalności gospodarczej w X, aby móc je przedstawić w razie kontroli podatkowej.
Podstawa prawna:
–art. 27 ust. 9 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 45 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
–art. 82 § 1 u Art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 9 – dochód uzyskany w innej walucie należy przeliczyć na złotówki. „Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego Narodowego Banku Polskiego (NBP) z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Kwoty uprawniające do odliczenia od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub obniżenia podatku, wydatki oraz podatek, wyrażone w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia wydatku lub zapłaty podatku”.
Podstawa prawna:
–art. 11a ust. i 3 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 10 – dochód przelany do Polski nie wymaga dodatkowego uzasadnienia, należy go wykazać w zeznaniu podatkowym. Obowiązek podatkowy ogranicza się do deklaracji dochodów w zeznaniu, bez wymogu dodatkowego uzasadnienia transferów finansowych, o ile nie zachodzą okoliczności wskazujące na naruszenia, regulowane odrębnymi przepisami.
Podstawa prawna:
–art. 45 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest:
–w zakresie pytań nr 1, nr 5, nr 7, nr 9 i nr 10 – jest prawidłowe,
–w zakresie pytań nr 2, nr 4 i nr 6 – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Według art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Jako pierwszy warunek przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania, kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.
Przez „centrum interesów osobistych” należy rozumieć wszelkie powiązania rodzinne, tzn. ognisko domowe, aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależność do organizacji/klubów, uprawiane hobby itp. Z kolei „centrum interesów gospodarczych” to przede wszystkim miejsce prowadzenia działalności zarobkowej, źródła dochodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ww. ustawy analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów życiowych.
We wniosku poinformowała Pani, że:
1)jest Pani obywatelem X, na stałe mieszka Pani w Polsce (więcej niż 183 dni w roku),
2)w okresie będącym przedmiotem Pani zapytania mąż przebywa w Polce, rodzice i rodzeństwo w X,
3)w okresie będącym przedmiotem Pani zapytania nie prowadziła Pani żadnej aktywności społecznej, politycznej ani obywatelskiej, ani w Polsce ani w X,
4)nie posiada Pani żadnego majątku ani w Polsce, ani w X; nie ma Pani żadnych kredytów ani w Polsce, ani w X; rachunki bankowe ma Pani zarówno w Polsce, jak i w X; ubezpieczenie ma Pani zarówno w Polsce, jak i w X,
5)w okresie, którego dotyczy wniosek, ma Pani przyjaciół zarówno w X, jak i w Polsce.
W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W Pani sprawie zastosowanie znajdzie Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem X w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w).
Jak wynika z art. 1 ust. 2 umowy polsko-X:
W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce jej stałego pobytu, miejsce zarejestrowania osoby prawnej albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jeżeli dochód jest osiągany przez spółkę jawną, to miejsce zamieszkania ustala się w miejscu pobytu osoby podlegającej opodatkowaniu od takiego dochodu.
Przepis art. 1 ust. 4 umowy polsko-X stanowi, że:
Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 2 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status będzie określony według następujących zasad:
a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
b) jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zwykle przebywa,
c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,
d) jeżeli jest ona obywatelem obu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie informacji przedstawionych we wniosku stwierdzam, że w Polsce ma Pani centrum interesów osobistych i gospodarczych. W Polsce bowiem mieszka Pani na stałe i w Polsce przebywa Pani mąż. Pani ośrodek interesów gospodarczych znajduje się również w Polsce, ponieważ posiada Pani w Polsce główne źródło dochodu, planuje Pani z Polski – z wynajętego mieszkania – prowadzić konsultacje astrologiczne w formie zdalnej dla klientów zagranicznych.
Oznacza to, że będzie Pani podlegać w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.
Odnosząc się do Pani wątpliwości odnośnie do opodatkowania dochodów uzyskanych z samozatrudnienia/pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej zdalnie z terytorium Polski wskazuję, co następuje:
W odniesieniu do działalności nierejestrowej prowadzonej w Polsce zwracam uwagę, że działalność nierejestrowa to:
–sposób na to, by postawić pierwsze kroki w biznesie, bez szeregu obowiązków administracyjnych i fiskalnych związanych z działalnością gospodarczą,
–możliwość prowadzenia bez wpisu do CEIDG działalności na niewielką skalę, dorywczej, np. udzielania korepetycji – bez ryzyka, że taka działalność zostanie uznana przez urzędy za działalność gospodarczą.
Jeśli podatnik prowadzi drobną działalność (np. handlową) i nie osiąga z niej w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, to może wykonywać ją bez wpisu do CEIDG, nawet jeśli działalność jest zorganizowana i ciągła (tj. ma cechy działalności gospodarczej). Jeżeli podatnik wykonywał działalność gospodarczą w okresie ostatnich 60 miesięcy, nie może prowadzić działalności nierejestrowej. Nie można także prowadzić działalności nierejestrowej w tych obszarach, w których wymagana jest koncesja, zezwolenie albo wpis do rejestru działalności regulowanej. Jednocześnie przekroczenie miesięcznego progu przychodu powoduje, że działalność nierejestrowa staje się działalnością gospodarczą.
Dochody z działalności nierejestrowej są zaliczane do innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i opodatkowane na zasadach ogólnych według skali podatkowej i rozliczane w rocznym zeznaniu PIT-36.
Natomiast definicję działalności gospodarczej określa art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Ponadto, stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu omawianej ustawy to działalność, która ma następujące cechy:
-jest działalnością zarobkową;
-jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;
-jest prowadzona we własnym imieniu.
Działalność „zarobkowa” to działalność, której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze. Brak osiągnięcia celu, jakim jest realny zysk, nie oznacza, że prowadzona działalność nie miała charakteru zarobkowego. Istotny jest bowiem cel jej prowadzenia, a nie ostateczne efekty.
Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza konieczności spełnienia formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:
·„zorganizowany” to będący efektem „organizowania”; „organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie” albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);
·„ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania; kryterium „ciągłości” służy wyeliminowaniu z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym; nie oznacza to jednak, że działalność gospodarcza nie może być prowadzona tylko sezonowo albo przez powtarzanie cyklu lub określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu o charakterze zarobkowym (bez względu na okres, w jakim powiązane ze sobą czynności służące realizacji tego celu miałyby być realizowane).
Dochody z działalności gospodarczej są zaliczane do źródła działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i podlegają opodatkowaniu oraz rozliczeniu w zeznaniu rocznym przypisanym do wybranej formy opodatkowania.
Na mocy art. 5 ust. 1 umowy polsko-X:
Zyski osiągane w jednym Umawiającym się Państwie przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w pierwszym Państwie tylko wówczas, gdy dane zyski są osiągane przez położony w tym Państwie zakład i tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
W myśl art. 5 ust. 2 umowy polsko-X:
Z zastrzeżeniem postanowień ustępu 3, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielna osoba i był całkowicie niezależny w stosunkach z osobą, której jest zakładem.
Stosownie do art. 5 ust. 3 umowy polsko-X:
Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się potrącenie wydatków ponoszonych na działalność tego zakładu. Dopuszcza się przy tym podział udokumentowanych wydatków między osobą mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie a jej zakładem położonym w drugim Umawiającym się Państwie. Takie wydatki obejmują koszty zarządzania i ogólne koszty administracyjne, wydatki na badania i rozwój, odsetki, honoraria za sprawowanie zarządu, konsultacje, pomoc techniczną, niezależnie od tego, czy powstały one w Państwie, w którym jest położony zakład, czy gdzie indziej.
Jak wynika z art. 5 ust. 4 umowy polsko-X:
Ustalanie zysków zakładu powinno być dokonywane każdego roku w ten sam sposób, chyba że istnieją uzasadnione powody, aby postąpić inaczej.
Natomiast z art. 19 umowy polsko-X wynika, że:
Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Przepisy art. 5 umowy polsko-rosyjskiej odnoszą się do dochodów przedsiębiorstw (w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą).
Zyski przedsiębiorstwa umawiających się państw (Polski) podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba, że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie (X) przez położony zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to jego zyski mogą być opodatkowane w tym drugim umawiającym się państwie (X), lecz tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Jednocześnie działalność nierejestrowa nie jest działalnością gospodarczą. To oznacza, że do działalności nierejestrowej nie znajdzie zastosowanie art. 5 umowy polsko-rosyjskiej. Jeżeli do danego dochodu nie znajduje zastosowanie żaden inny przepis, to należy sięgnąć do art. 19 umowy polsko-X, który stanowi, że dochody osoby mającej miejsce zamieszkania w umawiającym się Państwie (w Polsce), bez względu na to, gdzie są osiągane, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie (w Polsce).
W opisie sprawy wskazała Pani, że w Polsce mieszka Pani na stałe. Planuje Pani w X prowadzić samozatrudnienie, w ramach którego planuje Pani prowadzić konsultacje astrologiczne w formie zdalnej z Polski. Wskazała Pani, że nie jest to działalność gospodarcza, jest to uproszczona forma prowadzenia działalności, która nie wymaga specjalnej rejestracji i nie wymaga prowadzenia księgowości. Ponadto wskazała Pani, że w X w ramach samozatrudnienia jest obowiązek płacenia podatku z dochodów 4%. Później planuje Pani zarejestrować działalność gospodarczą w X po przekroczeniu limitu dochodów z samozatrudnienia. Działalność tę prowadzi Pani w Polsce w wynajętym mieszkaniu.
Ponadto w interpretacji tej wskazałem, że jest Pani rezydentem Polski.
Ma Pani wątpliwości, czy dochody z wykonywanej zdalnie z terytorium Polski będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.
Skoro usługi będzie Pani wykonywać zdalnie z terytorium Polski przy jednoczesnym posiadaniu miejsca zamieszkania w tym Polsce, stwierdzam, że będzie Pani prowadzić działalność nierejestrową/ działalność gospodarczą w Polsce. Dlatego Pani dochody podlegają w Polsce opodatkowaniu.
Podsumowanie: od dochodów uzyskanych w ramach działalności nierejestrowej/działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce jest Pani zobowiązana płacić podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce.
Uzyskany przez Panią dochód z prowadzonej w Polsce działalności podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. W Pani sytuacji nie ma zastosowania metoda o unikaniu podwójnego opodatkowania wskazana w umowie polsko-rosyjskiej (metoda zaliczenia proporcjonalnego). Zatem nie może Pani pomniejszyć należnego podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce o zapłacony podatek w X.
Z uwagi na opodatkowanie uzyskanych przez Panią dochodów tylko w Polsce bezzasadna jest odpowiedź na pytanie nr 3 oraz pytanie nr 8.
Jednocześnie wskazuję, że ulga abolicyjna została uregulowana w art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie zgodnie z ust. 1 tego przepisu:
Podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:
1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub
2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi
‒ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.
Na mocy art. 27g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć kwoty 1360 zł.
Według art. 27g ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisu ust. 2 zdanie drugie nie stosuje się do dochodów osiąganych w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 8 lit. a i pkt 9, jeżeli dochody te są osiągane z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw.
W świetle art. 27g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2.
W Pani przypadku nie ma zastosowania ulga abolicyjna, o której mowa w art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wyjaśniam, że jednym z warunków zastosowania ulgi abolicyjnej, o której mowa w tej regulacji, jest rozliczanie dochodów według zasad wynikających z art. 27 ust. 9 lub ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji gdy dochody podatnika nie są rozliczane z zastosowaniem metody unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia, o której mowa w art. 27 ust. 9 lub ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma on również uprawnień do skorzystania z ulgi abolicyjnej.
Podsumowanie: nie dotyczy Pani ulga abolicyjna.
W Polsce dochód z działalności nierejestrowej/działalności gospodarczej należy opodatkować według zapisów wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bądź – w przypadku wyboru formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).
Uzyskany dochód/przychód należy wykazać i opodatkować w składanych zeznaniach podatkowych.
W przypadku opodatkowania działalności nierejestrowej/działalności gospodarczej według zasad ogólnych (skala podatkowa) określonych w art. 27 ust. 1 ustawy dochody takie należy wykazać i opodatkować w zeznaniu podatkowym PIT-36.
W zakresie działalności gospodarczej i wyboru opodatkowania podatkiem liniowym 19%, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody z działalności gospodarczej należy wykazać w zeznaniu PIT-36L.
Jeśli do dochodów z działalności gospodarczej wybierze Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i spełni wszystkie warunki określone ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym do jego zastosowania, to przychody z tej działalności należy wykazać w zeznaniu PIT-28.
Jednocześnie wyjaśniam, że PIT/ZG „Informacja o wysokości dochodów / przychodów z zagranicy i zapłaconym podatku” wypełniają podatnicy, którzy uzyskali dochody/przychody opodatkowane zgodnie m.in. z art. 27 ust. 8, 9, 9a, art. 30c ust. 4, 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Załącznik PIT/ZG składa się odrębnie dla każdego państwa uzyskania dochodu/przychodu.
Skoro uzyskuje Pani przychody/dochody na terenie Polski, jako rezydent podatkowy Polski, przy składaniu zeznania rocznego nie składa Pani załącznika PIT/ZG.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b- 3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:
a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu
– odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku
Zgodnie z art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnik uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1, 1a i 1d, opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od przychodów stratę, o której mowa w art. 9 ust. 3-3b ustawy o podatku dochodowym, oraz wydatki określone w art. 26 ust. 1 pkt 2, 2a, 2b, 2c, 5-6a i 9, art. 26h ust. 1 oraz art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym
Obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pozwalają na odliczenie składek zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia społeczne podatnika.
Dlatego też ma Pani możliwość odliczenia zapłaconych przez Panią składek na ubezpieczenie społeczne w Polsce.
Podsumowanie: dochody/przychody osiągane przez Panią na terenie Polski z działalności nierejestrowej/działalności gospodarczej jest Pani zobowiązana wykazać w stosowanym zeznaniu rocznym, bez załączania do niego załącznika PIT/ZG. Podstawą wymiaru Pani podatku dochodowego będzie kwota dochodu/przychodu pomniejszona o zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne.
W odniesieniu do zastosowania kwoty wolnej od podatku (30 000 zł) wskazuję, co następuje.
Zasady ustalania podstawy obliczenia podatku określa art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast o skali podatkowej stanowi art. 27 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy:
Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:
| Podstawa obliczenia podatku w złotych | Podatek wynosi | |
| Ponad | do | |
| 120 000 | 12% minus kwota zmniejszająca podatek 3 600 zł | |
| 120 000 | 10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł | |
Do dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej (tu: działalność nierejestrowa/działalność gospodarcza, która podlega opodatkowaniu wg zasad ogólnych) ma zastosowanie kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie (czyli podstawa obliczenia podatku, od której nie powstaje obowiązek zapłaty podatku).
Podsumowanie: dla uzyskanych przez Panią dochodów z działalności nierejestrowej/działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej będzie miała zastosowanie kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie.
Odnosząc się do Pani wątpliwości co do przeliczenia przychodu w obcej walucie, wyjaśniam, że w Pani sytuacji znajdzie zastosowanie przepis art. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Zatem przychody w walutach obcych należy przeliczyć na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Podsumowanie: Pani przychód w walucie obcej należy przeliczyć na złote zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatek zapłacony w X nie podlega odliczeniu zatem nie wymaga przeliczenia na złote.
W odniesieniu do pytania nr 10 wskazuję, że jest Pani rezydentem podatkowym Polski. Ponadto Pani przychody/dochody z działalności nierejestrowej/działalności gospodarczej podlegają w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.
Dlatego też transfer dochodów, które będą opodatkowane w Polsce, z zagranicznego rachunku bankowego na polski nie rodzi już po Pani stronie żadnych obowiązków podatkowych, o ile nie zachodzą okoliczności wskazujące na naruszenia regulowane odrębnymi przepisami.
Podsumowanie: opisana operacja transferu pieniędzy z zagranicznego konta bankowego do Polski nie będzie kwalifikowana jako dochód do opodatkowania zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja dotyczy pytań nr 1-10. Wniosek w zakresie pytań nr 11 i nr 12 (oznaczonych we wniosku nr 12 i nr 13) oraz podatku od towarów i usług podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
