Postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 29 października 2025 r., sygn. IV SA/Po 666/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Rowiński Sędzia WSA Monika Świerczak Asesor sądowy WSA Jacek Rejman (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 29 października 2025 r. sprawy ze skargi P. W. na postanowienie Nadleśnictwa z dnia 30 maja 2025 r. nr [...] (znak: [...]) w przedmiocie szkód łowieckich postanawia 1. odrzucić skargę; 2. zwrócić skarżącemu P. W. uiszczony wpis od skargi w kwocie 100 zł (słownie: sto złotych).
Uzasadnienie
P. W., prezentowany przez pełnomocnika procesowego - A. W. (dalej również: skarżący; strona), wniósł skargę na postanowienie Nadleśniczego (dalej również: Nadleśniczy; organ) z dnia 30 maja 2025 r. nr [...] (znak: [...]) wydane w przedmiocie szkód łowieckich. Skarga został opłacona wpisem w wysokości 100 zł.
Skarżący powołał się na art. 156 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej również: k.p.a.) oraz art. 3 § 2 pkt 6 i art. 145 § 1 pkt 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej również: p.p.s.a.), wnosząc o "stwierdzenie nieważności postanowienia Nadleśnictwa" nr [...] z dnia 30 maja 2025 r., jako wydanego z rażącym naruszeniem prawa.
W uzasadnieniu podniósł zarzuty dotyczące braku doręczenia protokołów szacowania szkód w prawidłowej formie i trybie, stwierdzając, że protokoły szacowania szkód z dnia 15 maja 2025 r., będące podstawą wydania przedmiotowego postanowienia, nie zostały doręczone w wymaganej przez prawo formie. W tym zakresie strona powołała się na art. 46 ust. 3a Prawa łowieckiego i wady otrzymanych w dniu 29 maja 2025 r. wydruków protokołów w wersji papierowej, tj. doręczonych czternaście dni po oględzinach.
Ponadto przedstawił argumentację na poparcie tezy o nierzetelności i powierzchowności oszacowanie szkód dla obszaru ok. 70 ha przez Komisję dokonującą oględzin w porównaniu do praktyki Koła Łowieckiego "[...]", co czyni działania Nadleśnictwa nieporównywalnie mniej transparentnymi i rzetelnymi. W tym względzie odwołał się również do § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 sierpnia 2022 r., który stanowi wprost, że "protokół szacowania szkody sporządza się w obecności właściciela albo posiadacza gruntów rolnych oraz podpisuje przez wszystkie osoby uczestniczące w szacowaniu" oraz wskazał a naruszenie art. 10 § 1 k.p.a. - zasady czynnego udziału strony w postępowaniu.
