Wyrok NSA z dnia 27 września 2023 r., sygn. I FSK 852/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Ryszard Pęk, Sędzia NSA Mariusz Golecki, Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 27 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. B. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 8 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/Bk 469/22 w sprawie ze skargi A. B. M. na decyzję Naczelnika Podlaskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białymstoku z dnia 18 sierpnia 2022 r., nr 318000-COP.4103.9.2022 w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od marca do października 2016 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A. B. M. na rzecz Naczelnika Podlaskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białymstoku kwotę 12.500 (słownie: dwanaście tysięcy pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 8 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/Bk 469/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę A. B. M. na decyzję Naczelnika Podlaskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białymstoku z dnia 18 sierpnia 2022 r. o nr 318000-COP.4103.9.2022 w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od marca do października 2016 r.
Sąd I instancji uznał, że organy podatkowe, na podstawie art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zasadnie pozbawiły skarżącą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur mających dokumentować dostawy paliw, wystawionych przez spółki z o.o.: P., P1., K. i M. W ocenie Sądu zgromadzony materiał dowodowy potwierdza, że ww. podmioty nie prowadziły rzeczywistej działalności gospodarczej (w odniesieniu do M. ustalono, że podmiot ów nie prowadził działalności w zakresie hurtowej sprzedaży paliw na rzecz skarżącej), podobnie jak ich rzekomi dostawcy, a kwestionowane faktury nie dokumentują rzeczywistych zdarzeń gospodarczych, lecz wystawione zostały jedynie w celu wydłużenia łańcucha dostawców, aby utrudnić wykrycie procederu obrotu paliwem, od którego na wcześniejszych etapach nie został zapłacony podatek. Dodatkowo rolą spółki K. było wykorzystanie jej danych na 25 fakturach, które miały pozorować legalny zakup oleju napędowego, w sytuacji gdy przedmiotem obrotu było paliwo sprowadzone przez skarżącą nielegalnie jako olej techniczny i odsprzedawane jako olej napędowy.
