Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.491.2025.2.MW
Sprzedaż egzekucyjna niezabudowanych działek o numerach 1 i 2 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działki te są terenami budowlanymi w świetle wydanych warunków zabudowy, co wyklucza zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2025 r. za pośrednictwem systemu e-Doręczenia wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży egzekucyjnej niezabudowanych działek nr 1 i 2. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 sierpnia 2025 r. (wpływ 29 sierpnia 2025 r.) oraz pismem z 2 października 2025 r. (wpływ 2 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W związku z planowaną sprzedażą egzekucyjną nieruchomości tj. trzech działek o numerach ewidencyjnych 1, 2 i 3 objętych KW nr (...) organ egzekucyjny przedstawia stan faktyczny dotyczący przedmiotowych nieruchomości. Informacja ta została przekazana przez Prezydenta Miasta (...).
1)Na działkę 1/1 obr. (...) (z której w wyniku podziału powstały działki 1 i 2 obr. (...)) zostały wydane warunki zabudowy w dniu (...) r. Znak: (...) dla inwestycji pn.: „Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych” na działkach nr: 2/2, 3/3, 4/4, 5/5, 6/6, 7/7, 8/8, obr. (...) położonych w (...) przy ul. (...) oraz pozwolenia na budowę nr (...) znak (...) z dnia (...) r. dla zamierzenia budowlanego pod nazwą: „Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego (...), wyposażonego w instalacje wewnętrzne wody, kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania i instalacji elektrycznej, budowa miejsc postojowych” - 1 etap inwestycji: Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych na działkach nr 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, 5/5, 6/6, 7/7 obr. (...) w (...) przy ul. (...)”, oraz nr (...) znak: (...) z dnia (...) r. zmieniającą decyzję Nr (...), znak: (...), z dnia (...) r., wydaną przez Prezydenta Miasta (...) udzielającą A. Sp. z o.o., (...) i udzielającą pozwolenia na budowę II etapu inwestycji: budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego (...) wyposażonego w instalacje wewnętrzne: wody, kanalizacji sanitarnej, c.o. i instalacji elektrycznej, budowa miejsc postojowych i instalacji zewnętrznej oświetleniowej na działkach nr 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, 5/5, 6/6, 7/7, 8/8, 9/9, 10/10, 11/11 obr. (...), objętych projektem zmian.
2)Na działkę nr 3 obr. (...) nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy ani decyzja o pozwoleniu na budowę.
Według wypisu z rejestru gruntów działka o nr 1 stanowi grunty orne, działka nr 2 stanowi pastwiska trwałe i grunty orne, działka nr 3 stanowi grunty orne. Według zaświadczenia Prezydenta Miasta (...) z dnia (...) r. numer: (...) nie ma Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego a zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta (...) z dnia (...) r.: działka nr 1 obr. (...) ma kierunek B.M.3 - obszary mieszkaniowe, działka nr 2 obr. (...) ma kierunek B.M.3 - obszary mieszkaniowe, działka nr 3 obr. (...) ma kierunek B.M.3 - obszary mieszkaniowe. Brak jest planu zagospodarowania przestrzennego.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Prosiłem, żeby:
I.doprecyzował Pan opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:
1)danych Dłużnika, w szczególności czy Dłużnik jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, czy podmiotem prowadzącym taką działalność,
2)czy Dłużnik był/jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT? Jeśli tak, należało wskazać w jakim okresie i z tytułu jakiej dokładnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT,
3)kiedy Dłużnik nabył nieruchomość składającą się z działek nr 1, 2, 3,
4)czy nabycie ww. nieruchomości było udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT i czy z tytułu nabycia przysługiwało Dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego,
5)do jakich czynności Dłużnik wykorzystywał przedmiotową nieruchomość? Czy były to czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione, niepodlegające temu podatkowi? Informacji prosiłem udzielić dla każdej z działek,
6)czy ww. nieruchomość była przedmiotem umów najmu, dzierżawy, użyczenia lub innych umów o podobnym charakterze? Jeśli tak, należało wskazać na jaki okres zostały one zawarte i czy miały charakter odpłatny. Informacji należało udzielić dla każdej z działek osobno,
7)czy Dłużnik udzielił/udzieli podmiotom trzecim pełnomocnictwa do występowania w jego imieniu w sprawach, które dotyczą przedmiotowej nieruchomości składającej się z działek nr 1, 2, 3? Jeśli tak to jakie działania podjął/podejmie pełnomocnik,
8)czy Dłużnik dokonywał już wcześniej sprzedaży nieruchomości i czy z tytułu jej sprzedaży był zobowiązany wykazać należny podatek VAT od tej sprzedaży,
9)czy Dłużnik prowadził jakieś działania, żeby uatrakcyjnić przedmiotową nieruchomość (dla celów sprzedaży) lub podnieść jej wartość (ogrodzenie nieruchomości, wydzielenie dróg wewnętrznych, itp.)? Informacji należy udzielić dla każdej z działek wchodzących w skład nieruchomości,
10)na czyj wniosek wydano decyzję o warunkach zabudowy lub pozwolenie na budowę w odniesieniu do działek o nr ewidencyjnych 1, 2, z których wynika, że działki te przeznaczone są pod zabudowę? Prosiłem wyjaśnić okoliczności zdarzenia,
11)czy działki o nr ewidencyjnych 1, 2, 3 stanowią nieruchomość niezabudowaną czy zabudowaną,
12)jeśli działki stanowią nieruchomość zabudowaną to prosiłem wskazać:
a)czy na ww. działkach znajdują się budynki lub budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)? Prosiłem wskazać, jakie budynki, budowle znajdują się na konkretnej działce,
b)czy budynek/budynki znajdujące się na działkach o nr ewidencyjnych 1, 2, 3 zostały nabyte czy wybudowane przez Dłużnika (kiedy),
c)kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków i budowli znajdujących się na działkach o nr ewidencyjnych 1, 2, 3 przez co rozumie się oddanie do użytkowania/wykorzystywania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi tych budynków, budowli lub ich części,
d)czy od momentu rozpoczęcia użytkowania (wykorzystywania) budynków i budowli znajdujących się na działkach o nr ewidencyjnych 1, 2, 3 do momentu sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat,
e)czy w ostatnich 2 latach ponoszone były nakłady na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na działkach o nr ewidencyjnych 1, 2, 3, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych budynków i budowli oraz czy od tych nakładów Dłużnik miał prawo do odliczenia podatku VAT,
f)w jaki sposób budynki/budowle znajdujące się na działkach o nr ewidencyjnych 1, 2, 3 w stanie ulepszonym były wykorzystywane (należy wskazać do jakiej działalności były wykorzystywane i w jakim okresie, tj. czy były wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zwolnionej, czy do czynności niepodlegających opodatkowaniu).
II.Jeśli nie posiada Pan informacji, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług prosiłem, aby jednoznacznie wskazał Pan, czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji, czy działania te zostały udokumentowane oraz czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika (przy czym informowałem, że nie powinien Pan opisywać podejmowanych czynności ani przesyłać zgromadzonych w tej sprawie dokumentów, ponieważ w ramach wydawania interpretacji prawa podatkowego nie prowadzę postępowania dowodowego).
W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że prowadzi postępowanie egzekucyjne z wniosku wierzyciela: B. Sp. z o. o., (...), przeciwko dłużnikowi: C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, (...) i poinformował, że nie jest możliwe wskazanie wszystkich informacji o które wzywa Organ. W związku z tym, wystosował Pan pismo do dłużnej spółki, aby ta udzieliła żądanych informacji. Wystosowane pisma w toku postępowania egzekucyjnego nie pozwoliły na uzyskanie niezbędnych danych od dłużnika. Działania te są udokumentowane.
Znane organowi egzekucyjnemu fakty:
C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) - dane pobrane z portalu: (...).
Według danych z KRS spółka jest zarejestrowana od (...) r. i prowadzi działalność między innymi w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (główne PKD 41 10 Z).
Przedmiotowe działki tj. działki o nr: 1, 2 i 3 stanowią nieruchomość niezabudowaną.
Na działce nr 1 znajduje się mały budynek letniskowy i nie jest trwale związany z gruntem, jest w złym stanie technicznym.
Na działkę nr 3 obr. (...) nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy ani decyzja o pozwoleniu na budowę.
Obszar działek jest zaniedbany, porośnięty jest niekoszoną roślinnością trawiastą, zakrzaczony i zadrzewiony.
Pytanie
Czy sprzedaż egzekucyjna nieruchomości tj. trzech działek o numerach ewidencyjnych 1, 2 i 3 objętych KW nr (...) będzie objęta podatkiem VAT?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie organu egzekucyjnego mająca nastąpić sprzedaż wskazanej nieruchomości tj. działek o numerach ewidencyjnych 1, 2 i 3 objętych KW nr (...) nie będzie objęta podatkiem od towarów i usług (VAT).
Działka ewidencyjna nr 1 obr. (...), według wypisu z rejestru gruntów stanowi grunty orne, brak jest Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, na przedmiotową działkę zostały wydane warunki zabudowy a w następstwie pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Inwestycja została zakończona a budynki zostały oddane do użytku. W związku ze zrealizowaniem inwestycji w całości i nie zabudowaniu fizycznie przedmiotowej działki nawet w części, pomimo iż pozwolenie na budowę obejmowało również działkę nr 1, należy uznać że warunki zabudowy wydane na działkę nr 1 zostały skonsumowane.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 12 lipca 2017 r. sygn. akt II SA/Bd 329/17 - Wpływ wydania decyzji o pozwoleniu na budowę na decyzję o warunkach zabudowy. Skutki uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Skutki wygaszenia decyzji o warunkach zabudowy. Charakter decyzji o warunkach zabudowy.
Pozwolenie na budowę konsumuje decyzję o warunkach zabudowy (por. wyroki WSA we Wrocławiu z dnia 2 lipca 2011 r. II SA/Wr 259/11, WSA w Poznaniu z 23 września 2015 r. II SA/Po 516/15.
Teza aktualna: Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę konsumuje decyzję o warunkach zabudowy, jednak decyzja ta pozostaje w obrocie prawnym i jest związana realizacją inwestycji w wydanym pozwoleniu na budowę. Natomiast chęć wybudowania nowego lub innego obiektu budowlanego na terenie inwestycji wymaga ponownej oceny wpływu takiego zamierzenia budowlanego na ład przestrzenny.
Działka ewidencyjna nr 2 obr. (...), według wypisu z rejestru gruntów stanowi grunty orne, brak jest Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, na przedmiotową działkę zostały wydane warunki zabudowy a w następstwie pozwolenie na budowę dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Inwestycja została zakończona a budynki zostały oddane do użytku. W związku ze zrealizowaniem inwestycji w całości i nie zabudowaniu fizycznie przedmiotowej działki nawet w części, pomimo iż pozwolenie na budowę obejmowało również działkę nr 1, należy uznać że warunki zabudowy wydane na działkę nr 1 zostały skonsumowane.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 12 lipca 2017 r. sygn. akt II SA/Bd 329/17 - Wpływ wydania decyzji o pozwoleniu na budowę na decyzję o warunkach zabudowy. Skutki uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Skutki wygaszenia decyzji o warunkach zabudowy. Charakter decyzji o warunkach zabudowy.
Pozwolenie na budowę konsumuje decyzję o warunkach zabudowy (por. wyroki WSA we Wrocławiu z dnia 2 lipca 2011 r. II SA/Wr 259/11, WSA w Poznaniu z 23 września 2015 r. II SA/Po 516/15.
Teza aktualna: Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę konsumuje decyzję o warunkach zabudowy, jednak decyzja ta pozostaje w obrocie prawnym i jest związana realizacją inwestycji w wydanym pozwoleniu na budowę. Natomiast chęć wybudowania nowego lub innego obiektu budowlanego na terenie inwestycji wymaga ponownej oceny wpływu takiego zamierzenia budowlanego na ład przestrzenny.
Działka ewidencyjna nr 3 według wypisu z rejestru gruntów stanowi grunty orne, brak jest Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, ponadto na przedmiotową działkę nie zostały wydane warunki zabudowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), zgodnie z którym:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów tej ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość gruntowa spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Należy zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Według przepisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.
Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży tej nieruchomości, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.
Z wniosku wynika, że C. Spółka z o.o. (Dłużnik) będąca czynnym podatnikiem podatku VAT jest właścicielem m.in. działek nr 1 i 2. Planuje Pan przeprowadzić sprzedaż egzekucyjną ww. nieruchomości. Według danych z KRS Spółka jest zarejestrowana od (...) r. i prowadzi działalność między innymi w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (główne PKD 41 10 Z). Przedmiotowe działki stanowią nieruchomość niezabudowaną. Na działce nr 1 znajduje się mały budynek letniskowy i nie jest trwale związany z gruntem, jest w złym stanie technicznym. Obszar działek jest zaniedbany, porośnięty jest niekoszoną roślinnością trawiastą, zakrzaczony i zadrzewiony. Na działkę 1/1 obr. (...) (z której w wyniku podziału powstały działki 1 i 2 obr. (...)) w dniu (...) r. zostały wydane warunki zabudowy dla inwestycji pn.: „Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych” oraz pozwolenia na budowę z dnia (...) r. dla zamierzenia budowlanego pod nazwą: „Budowa budynku mieszkalnego wielorodzinnego (...), wyposażonego w instalacje wewnętrzne wody, kanalizacji sanitarnej, centralnego ogrzewania i instalacji elektrycznej, budowa miejsc postojowych” - 1 etap inwestycji: Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz z dnia (...) r. zmieniającą decyzję z dnia (...) r., wydaną przez Prezydenta Miasta (...) udzielającą A. Sp. z o.o. pozwolenia na budowę II etapu inwestycji: budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego (...) wyposażonego w instalacje wewnętrzne: wody, kanalizacji sanitarnej, c.o. i instalacji elektrycznej, budowa miejsc postojowych i instalacji zewnętrznej oświetleniowej.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sprzedaż w drodze licytacji ww. działek nr 1 i 2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z okoliczności sprawy wynika, że dłużnik jest spółką z o.o. i prowadzi działalność między innymi w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Z tego względu, co do zasady, wszystkie dokonywane przez dłużnika transakcje (takie jak np. sprzedaż) uznaje się jako czynności dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem przy sprzedaży działek nr 1 i 2 spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W konsekwencji, sprzedaż działek nr 1 i 2 w drodze licytacji publicznej będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.
Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Według art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
W myśl art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz – w przypadku braku takiego planu – wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona od podatku od towarów i usług.
W opisie sprawy wskazał Pan, że dla działek nr 1 i 2 nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przy czym dla działki nr 1/1, z której w wyniku podziału powstały działki 1 i 2 w dniu (...) r. zostały wydane warunki zabudowy dla inwestycji pn.: „Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych”. W konsekwencji, dostawa działek nr 1 i 2 nie będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ grunty te stanowią teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy.
W tej sytuacji należy przeanalizować przesłanki do ewentualnego zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W analizowanej sprawie przedstawiony opis zdarzenia przyszłego nie pozwala jednoznacznie stwierdzić, czy sprzedaż przez Pana w drodze licytacji komorniczej niezabudowanych działek nr 1 i 2 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisu.
W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że nie jest możliwe wskazanie wszystkich informacji o które wzywa Organ. W związku z tym, wystosował Pan pismo do dłużnej spółki, aby ta udzieliła żądanych informacji. Wystosowane pisma w toku postępowania egzekucyjnego nie pozwoliły na uzyskanie niezbędnych danych od dłużnika. Działania te są udokumentowane.
Z uwagi na powyższe wskazać należy na art. 43 ust. 21 ustawy, z którego wynika, że:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Powyższe oznacza, że dostawa towarów dokonana w trybie egzekucji jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.
W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, o ile podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.
Zaznaczyć jednocześnie należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Pana nie była przedmiotem mojej analizy.
Tym samym, w analizowanym przypadku, sprzedaż egzekucyjna niezabudowanych działek nr 1 i 2 będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, stosownie do art. 43 ust. 21 ustawy.
W związku z powyższym Pana stanowisko w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży egzekucyjnej niezabudowanych działek nr 1 i 2 uznaję zanieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1 i 2. W zakresie opodatkowania sprzedaży działki nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
