Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.459.2025.4.MW
Sprzedaż udziału w nieruchomości zabudowanej przez gminę nie może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, ale może być zwolniona, jeśli spełnia warunki art. 43 ust. 1 pkt 10a. Zwolnienie gruntów przysługuje tylko częściom nieuznanym za tereny budowlane.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegozdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 28 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży przez Gminę nieruchomości zabudowanej, wpłynął 28 lipca 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismami z 1 października 2025 r. (data wpływu 1 października 2025 r.) oraz z 30 października 2025 r. (data wpływu 30 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
Gmina (…) nabyła - w drodze ustawowego dziedziczenia - udział w wysokości 1/2 części w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym o pow. użytkowej (…) oraz budynkiem mieszkalnym w stanie surowym zamkniętym o pow. użytkowej (…) położonej w (…) przy ul. (…), oznaczonej numerami (…), (…), (…) i (…), co zostało stwierdzone postanowieniem Sądu Rejonowego w (…) o stwierdzenie nabycia spadku po spadkodawcy.
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (…):
- działka (…), znajduje się w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonej symbolami „C 145 MN” i „C 148 MN” - powierzchnia (…), częściowo w terenach rolniczych z przewagą gruntów ornych oznaczonych symbolem „R” (…), częściowo w terenach rolniczych z przewagą łąk i pastwisk oznaczonych symbolem „RZ” (…) oraz częściowo w terenach dróg publicznych dojazdowych oznaczonych symbolem „100 KDD” (…);
- działka (…), znajduje się w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonej symbolem „C 148 MN” powierzchnia (…), częściowo w terenach rolniczych z przewagą gruntów ornych oznaczonych symbolem „R” – powierzchnia (…) oraz częściowo w terenach dróg publicznych dojazdowych oznaczonych symbolem „100 KDD” powierzchnia (…);
- działki (…)znajdują się w terenach rolniczych z przewagą gruntów ornych oznaczonych symbolem „R”.
Działka (…) zabudowana jest budynkiem mieszkalnym i budynkiem w stanie surowym zamkniętym.
Działka (…) zabudowana jest częściowo budynkiem w stanie surowym zamkniętym.
Działki (…) są niezabudowane.
Budynek mieszkalny został wybudowany w 2003 roku i ma powierzchnię użytkową (…), powierzchnia zabudowy – (…).
Budynek w stanie surowym: budowę rozpoczęto w 1992 roku i przerwano w (...) 2001 r. Budynek ten ma powierzchnię użytkową (…). Posiada stolarkę okienną i drzwiową oraz dach.
Gmina dowiedziała się, że stała się współwłaścicielem nieruchomości na podstawie wydanego Postanowienia Sądu Rejonowego w (…) z dnia (...) 2018 r. o stwierdzenie nabycia spadku po (…).
Gmina stała się współwłaścicielem nieruchomości z dniem śmierci spadkodawcy tj. (...) 2013 r.
Gmina (…), od momentu powzięcia informacji o otrzymanym spadku, nie zajmowała się, nie używała ani nie użytkowała przedmiotowej nieruchomości w żaden sposób.
Do dnia dzisiejszego nie ponosi i nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie budynków ani ich części.
W związku z nabyciem wyżej wymienionej nieruchomości Gminie (…) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nadto, Wnioskodawca nie poniósł żadnych wydatków na ulepszenie wyżej wymienionych budynków.
Gmina (…) zamierza sprzedać swój udział w wysokości 1/2 części w nieruchomości położonej w (…) stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…) zabudowaną budynkiem mieszkalnym i budynkiem w stanie surowym, działkę nr (…) częściowo zabudowaną budynkiem w stanie surowym i działki numer (…).
Do wniosku załączono (...) dla działek (…) oraz (...).
W uzupełnieniu wniosku z 1 października 2025 r. wskazali Państwo, że:
- Na działce nr (…) znajdują się linię rozgraniczające.
- Nie wszystkie tereny budowalne na ww. działce - w ramach linii rozgraniczających - będą zabudowane.
- Na dzień dostawy, nie cała działka (…) będzie miała przeznaczenie budowlane.
- Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka ta znajduje w (...) jednostkach strukturalnych planu: tj. tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej „C 148 MN” (tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej „C 145 MN” , tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych „R” , tereny rolnicze z przewagą łąk i pastwisk „RZ” oraz tereny dróg publicznych dojazdowych „100 KDD”.
- Dla działki (…) nie została wydana i nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ani też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
- Na działce (…) znajdują się linie rozgraniczające.
- Tereny budowlane na działce (…) nie będą zabudowane.
- Na dzień dostawy, niecała działka (…) będzie miała przeznaczenie budowlane.
- Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka ta znajduje w (...) jednostkach strukturalnych planu: tj. tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej „C 148 MN” tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych „R” oraz tereny dróg publicznych dojazdowych „100 KDD”.
- Dla działki (…) nie została wydana i nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ani też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
- Na działce niezabudowanej nr (…) nie znajdują się linie rozgraniczające.
- Na działce niezabudowanej nr (…) nie znajdują się linie rozgraniczające.
- Na dzień dostawy niezabudowane działki nr (…) nie będą miały przeznaczenia budowlanego. Dla działek tych nie została wydana i nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ani też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
- Budynki znajdujące się na działkach numer (…) spełniają definicję budynków zgodnie z ustawą Prawo budowlane.
- Gmina (…) nabyła nieruchomość z dniem (...) 2013 r. Od tego momentu nieruchomość nie była w żaden sposób użytkowana przez gminę, ani nie została przez gminę oddana do użytkowania osobie trzeciej. Gmina nie wykorzystywała nieruchomości na potrzeby własne.
- Budynek mieszkalny znajdujący się na działce (…) został oddany do użytkowania w 2003 r. i był zamieszkały przez współwłaściciela i spadkodawcę. Aktualnie budynek jest wykorzystywany na potrzeby własne przez współwłaściciela. Natomiast dla budynku w stanie surowym znajdującym się na działkach (…) nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie/pierwsze użytkowanie.
- Współwłaściciel nie ponosił i nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie budynków.
Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 30 października 2025 r. wskazali Państwo, że:
- Dla działki numer (…) w częściach oznaczonych symbolami: „R” - tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych oraz „RZ” - tereny rolnicze z przewagą łąk i pastwisk, dopuszczalna jest zabudowa tj.: budynki i urządzenia związane z produkcją rolniczą, niewymagające zgody na nierolnicze przeznaczenie gruntów rolnych; budynki mieszkalne jednorodzinne budowane w celu poprawy warunków bytowych rodziny, w granicach siedliska zabudowy siedliskowej; budynki gospodarcze garaże. W terenach „R” i „RZ” możliwa jest wyłącznie zabudowa siedliskowa dla rolnika.
- Dla działki numer (…) w częściach oznaczonych symbolami: „R” - tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych oraz „RZ” - tereny rolnicze z przewagą łąk i pastwisk, dopuszczalna jest zabudowa tj.: budynki i urządzenia związane z produkcją rolniczą, niewymagające zgody na nierolnicze przeznaczenie gruntów rolnych; budynki mieszkalne jednorodzinne budowane w celu poprawy warunków bytowych rodziny, w granicach siedliska zabudowy siedliskowej; budynki gospodarcze garaże. W terenach „R” i „RZ” możliwa jest wyłącznie zabudowa siedliskowa dla rolnika.
- Budynek mieszkalny posadowiony na działce (…), znajduje się w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonej symbolem „C 148 MN”. Część budynku w stanie surowym zamkniętym posadowionego na działce (…), znajduje się w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonej symbolem „C 148 MN”.
- Część budynku w stanie surowym zamkniętym posadowionego na działce (…), znajduje się w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonej symbolem „C 148 MN”.
Pytanie
Czy sprzedaż prawa własności 1/2 udziału w nieruchomości zabudowanej, jest czynnością zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a w związku z art. 29a ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przesłanki ustawowe wynikające z art. 43 ust. pkt 10, 10a oraz art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług dla opisanego stanu faktycznego [winno być zdarzenia przyszłego – przypis Organu] sprzedaż 1/2 udziału w nieruchomości zabudowanej podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż udziału w wysokości 1/2 części w działce oznaczonej numerem (…) o pow. (…)zabudowanej budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej (…) oraz budynkiem w stanie surowym zamkniętym o pow. użytkowej (…) oraz w działce oznaczonej numerem (…) o pow. (…) ha częściowo zabudowanej budynkiem w stanie surowym zamkniętym położonych w (...), podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a oraz art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego [zdarzenia przyszłego] Gmina stała się współwłaścicielem planowanej do sprzedaży zabudowanej nieruchomości z dniem śmierci spadkodawcy tj. (...) 2013 r. o czym Gmina dowiedziała się z Postanowienia Sądu Rejonowego w (…) z dnia (...) 2018 r. o stwierdzenie nabycia spadku.
Gmina, od momentu powzięcia informacji o otrzymanym spadku, nie używała i nie użytkowała przedmiotowej nieruchomości w żaden sposób.
W związku z nabyciem udziału w opisanej nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Gmina nie ponosi ani nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie opisanych budynków.
Zdaniem Wnioskodawcy zachodzą przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a ustawy o VAT. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie także do sprzedaży udziału działek zabudowanych, na których znajdują się opisane budynki zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Towarem jest także udział w prawie własności. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:
Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
1)określone udziały w nieruchomości,
2)prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
3)udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.
W świetle art. 195 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.):
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).
Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się - jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji - przepisy odnoszące się do własności. Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.
Art. 198 ustawy Kodeks cywilny stanowi, że:
Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.
Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela.
Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:
Należy zauważyć, że stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:
-gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
-gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wynika z tego, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Wskazali Państwo, że Gmina zamierza sprzedać swój udział w wysokości 1/2 części w nieruchomości położonej w (...) stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…) zabudowaną budynkiem mieszkalnym i budynkiem w stanie surowym, działkę nr (…) częściowo zabudowaną budynkiem w stanie surowym i działki numer (…).
Z opisu sprawy wynika, że działka:
-nr (…) – jest zabudowana budynkiem mieszkalnym oraz budynkiem w stanie surowym zamkniętym;
-nr (…) – jest zabudowana częściowo budynkiem w stanie surowym zamkniętym;
-nr (…) – jest działką niezabudowaną;
-nr (…) – jest działką niezabudowaną.
W analizowanej sprawie są Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a sprzedaż nieruchomości składającej się z ww. działek będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia sięodpodatkudostawęterenówniezabudowanychinnychniżterenybudowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.
Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:
Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz – w przypadku braku takiego planu – wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130, ze zm.):
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Natomiast w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.
Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Zwrócić w tym miejscu należy uwagę na kwestię opodatkowania różnymi stawkami podatku VAT jednej dostawy towaru, w której to kwestii TSUE w sprawie C-251/05 Talacre Beach Caravan Sales Ltd v Commisioners of Customs & Excise z dnia 6 lipca 2006 r., stwierdził co następuje cyt.: „Okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty przez ustawodawstwo danego państwa członkowskiego zwolnieniem dającym prawo do zwrotu zapłaconego podatku w rozumieniu art. 28 ust. 2 lit. a) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, zmienionej dyrektywą Rady 92/77/EWG z dnia 19 października 1992 r. uzupełniającą wspólny system podatku od wartości dodanej i zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG (zbliżanie stawek VAT), oraz z drugiej strony towary wyłączone przez to ustawodawstwo z zakresu zastosowania tego zwolnienia, nie stoi na przeszkodzie temu, aby dane państwo członkowskie pobierało podatek VAT od dostawy towarów wyłączonych według stawki zwykłej”.
Tak więc, z powyższego wynika iż dopuszczalne jest opodatkowanie jednej dostawy towaru różnymi stawkami podatku VAT. Tym samym jeśli np. z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, iż działka ewidencyjna znajduje się w części na terenach przeznaczonych pod zabudowę, a w części na terenach nieprzeznaczonych pod zabudowę, to dostawa takiej działki może podlegać opodatkowaniu różnymi stawkami VAT.
Państwa wątpliwości wyrażone w pytaniu dotyczą ustalenia, czy sprzedaż prawa własności 1/2 udziału w nieruchomości zabudowanej jest czynnością zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a w związku z art. 29a ustawy o VAT.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego planują Państwo sprzedać (...) działki, jednak zabudowane są tylko działki oznaczone nr (…).
Wobec tego Państwa wątpliwości zawarte w pytaniu oraz stanowisku dotyczą w istocie tylko sprzedaży działek nr (…).
Działka nr (…) zabudowa jest budynkiem mieszkalnym oraz budynkiem w stanie surowym zamkniętym.
Działka nr (…) zabudowana jest częściowo budynkiem w stanie surowym zamkniętym.
Odnosząc się do sprzedaży budynku mieszkalnego znajdującego się na działce nr (…) stwierdzić należy, że dostawa ww. budynku nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak Państwo wskazali został on oddany do użytkowania w 2003 r. i był zamieszkany przez współwłaściciela i spadkodawcę. Aktualnie budynek jest wykorzystywany na potrzeby własne przez współwłaściciela. Zatem od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres przekraczający 2 lata.
Zarówno Państwo jak i Współwłaściciel nie ponosiliście wydatków na ulepszenie budynku. Zatem spełniony został również drugi warunek umożliwiający zastosowanie zwolnienia od podatku do dostawy ww. budynku jednorodzinnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynku minął okres dłuższy niż 2 lata.
Podsumowując, dostawa budynku mieszkalnego znajdującego się na działce nr (…) (Państwa udziału) korzystała będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Natomiast odnosząc się do sprzedaży Państwa udziału w budynku w stanie surowym zamkniętym znajdującym się na działce nr (…) i w części na działce nr (…)stwierdzić należy, że nie zostaną spełnione warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, budynek ten nie został w ogóle oddany do użytkowania, nie doszło więc do jego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt. 14 ustawy o VAT.
W związku z brakiem możliwości zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Aby dostawa budynku mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone w tym przepisie.
Z opisu sprawy wynika, że nabycie przez Państwa przedmiotowego budynku w stanie surowym zamkniętym nie było opodatkowane podatkiem VAT, jak bowiem wynika z podanego opisu sprawy weszli Państwo w posiadanie tego budynku w drodze nabycia spadku, co zostało stwierdzone postanowieniem sądu. Ponadto zarówno Państwo jak i Współwłaściciel nie ponosiliście wydatków na ulepszenie tego budynku. Powyższe wskazuje, więc, że w stosunku do przedmiotowego budynku w stanie surowym zamkniętym nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że dostawa budynku w stanie surowym zamkniętym będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Przechodząc do kwestii zastosowania zwolnień gruntu (działek) na którym znajdują się budynek mieszkalny i budynek w stanie surowym zamkniętym, wskazali Państwo, że na działkach nr (…) oraz nr (…) znajdują się linie rozgraniczające.
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka nr (…) znajduje w (...) jednostkach strukturalnych planu: tj. tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej „C 148 MN” tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej „C 145 MN”, tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych „R”, tereny rolnicze z przewagą łąk i pastwisk „RZ” oraz tereny dróg publicznych dojazdowych „100 KDD”.
Wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, że dla działki numer (…) w częściach oznaczonych symbolami: „R” - tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych oraz „RZ” - tereny rolnicze z przewagą łąk i pastwisk dopuszczalna jest zabudowa.
Wskazali Państwo, że nie wszystkie tereny budowalne na ww. działce - w ramach linii rozgraniczających - będą zabudowane.
Należy zatem wskazać, że obszary działki nr (…), które w ramach linii rozgraniczających nie będą zabudowane, a w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczone są jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej „C 145 MN”, tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych „R”(na których dopuszczalna jest zabudowa siedliskowa), tereny rolnicze z przewagą łąk i pastwisk „RZ” ”(na których dopuszczalna jest zabudowa siedliskowa) oraz tereny dróg publicznych dojazdowych „100 KDD” będą stanowiły teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie sprzedaż udziału w tych części działki nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Zatem dla ww. części działki nr (…) należy rozpatrzeć możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2.
Wskazali Państwo, że weszli w posiadanie nieruchomości będącej przedmiotem wniosku w drodze ustawowego dziedziczenia. Tym samym w związku z nabyciem nieruchomości nie wystąpił podatek VAT, który ewentualnie mógłby podlegać odliczeniu. Nie można, więc mówić, że przy nabyciu przysługiwało lub nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że dla części działki nr (…) stanowiącej teren budowlany, oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej „C 145 MN”, tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych „R”, tereny rolnicze z przewagą łąk i pastwisk „RZ” oraz tereny dróg publicznych dojazdowych „100 KDD” nie zostały spełnione również warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Natomiast budynek mieszkalny oraz budynek w stanie surowym zamkniętym znajdują się w części działki nr (…) oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonej symbolem „C 148 MN”.
W związku z tym, że dostawa budynku mieszkalnego korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to w związku z art. 29a ust. 8 ustawy odpowiednio zwolnieniem tym objęta jest także transakcja sprzedaży udziału przypisanego do niego proporcjonalnie gruntu (…) na której usytuowany jest przedmiotowy budynek.
Natomiast, w związku z tym, że dostawa budynku w stanie surowym zamkniętym będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT to w związku z art. 29a ust. 8 ustawy odpowiednio zwolnieniem tym objęta jest także transakcja sprzedaży udziału przypisanego do niego proporcjonalnie gruntu (…) na której usytuowany jest przedmiotowy budynek.
W odniesieniu do sprzedaży udziału w działce nr (…) należy wskazać, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka ta znajduje w (...) jednostkach strukturalnych planu: tj. tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej „C 148 MN”, tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych „R” oraz tereny dróg publicznych dojazdowych „100 KDD”.
Wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, że dla działki numer (…) w część oznaczonej symbolem: „R” - tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych dopuszczalna jest zabudowa.
Należy zatem wskazać, że obszary działki, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczone są jako tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych „R” oraz tereny dróg publicznych dojazdowych „100 KDD” będą stanowiły teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie sprzedaż udziału w tych części działki nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Zatem dla ww. części działki nr (…) należy rozpatrzeć możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2.
Jak już wskazano wyżej, weszli Państwo w posiadanie nieruchomości będącej przedmiotem wniosku w drodze ustawowego dziedziczenia. Tym samym w związku z nabyciem nieruchomości nie wystąpił podatek VAT, który ewentualnie mógłby podlegać odliczeniu. Nie można, więc mówić, że przy nabyciu przysługiwało lub nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że dla części działki nr (…) stanowiącej teren budowlany, oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny rolnicze z przewagą gruntów ornych „R” (możliwa zabudowa siedliskowa dla rolnika) oraz tereny dróg publicznych dojazdowych „100 KDD” nie zostały spełnione również warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Budynek w stanie surowym zamkniętym znajduje się w części działki nr (…) oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonej symbolem „C 148 MN”.
W związku z tym, że dostawa budynku w stanie surowym zamkniętym będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy to w związku z art. 29a ust. 8 ustawy odpowiednio zwolnieniem tym objęta jest także transakcja sprzedaży udziału przypisanego do niego proporcjonalnie gruntu (…) na której usytuowany jest przedmiotowy budynek.
W związku z powyższym Państwa stanowisko, że sprzedaż ½ udziału w nieruchomości zabudowanej podlega zwolnieniu z podatku VAT należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
W związku z tym, możliwość zastosowania zwolnień dla sprzedaży udziału w niezabudowanych działkach nr (…) nie była przedmiotem analizy, działki te nie były bowiem objęte Państwa wnioskiem, nie zadano w ich zakresie pytania ani nie przedstawiono w ich zakresie stanowiska.
Jestem również ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
