Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.480.2025.2.AP
Przychody z usług projektowania i rozwijania technologii informatycznych, związanych z oprogramowaniem, klasyfikowanych jako PKWiU 62.01.12.0, podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawką 12% jako usługi związane z oprogramowaniem; refakturowane koszty logistyczne należy również uwzględnić w tej stawce.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 8 i 31 października 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą X z siedzibą w A, wpisaną do rejestru CEDIG, gdzie jako przeważający przedmiot prowadzonej działalności wskazana jest działalność kwalifikująca się do grupowania PKWiU 62.20.B – Pozostała działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz zarządzaniem urządzeniami informatycznymi.
W dniu 1 września 2025 r. Wnioskodawca zawarł z klientem umowę o świadczenie usług polegających na doradztwie oraz projektowaniu systemów ERP dla klientów i ich kontrahentów, uwzględniając zapotrzebowanie tych podmiotów na konkretne elementy takiego systemu. ERP jest to system komputerowy służący do zarządzania przedsiębiorstwem i jego zasobami. Działa on w oparciu o bazę danych, w której przechowywane i przetwarzane są dane ze wszystkich aspektów działalności danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu działalność poszczególnych działów jest bardziej zintegrowana ze sobą, nawet jeżeli operują one na innym oprogramowaniu. Przykładowo, (...).
Wnioskodawca w ramach swojej działalności świadczy wobec swoich klientów oraz ich kontrahentów usługi polegające na projektowaniu systemu ERP i jego funkcji, które będą najbardziej odpowiadać ich zapotrzebowaniu, mając na uwadze działalność, którą podmioty te prowadzą. Po dokładnym zapoznaniu się z potrzebami klienta lub jego kontrahenta Wnioskodawca dobiera odpowiednie elementy systemu ERP oraz konfiguruje je w taki sposób, aby działy jak najbardziej efektywnie i odpowiadały zapotrzebowaniu podmiotu, dla którego są tworzone. Ponadto Wnioskodawca nie wyklucza możliwości przeprowadzenia szkolenia dla pracowników klientów i ich kontrahentów, w zakresie korzystania z systemu ERP jako dodatkowej usługi wspierającej podstawą usługę doradztwa w zakresie systemu ERP.
Działania wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności można scharakteryzować jako:
·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym ERP (analiza biznesowa);
·konfigurowanie w systemie ERP gotowych rozwiązań;
·opracowywanie i doskonalenie koncepcji procesów operacyjnych, dostosowanych do specyfiki i celów organizacji w obszarze (...);
·współpraca z zespołami eksperckimi w celu zapewnienia spójności rozwiązań z oczekiwaniami biznesowymi i wymogami organizacji;
·przygotowanie klienta do pracy z systemem ERP, uwzględniając szkolenia oraz migrację danych z innych systemów do systemu ERP;
·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego ERP;
·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego ERP;
·ułatwianie komunikacji między jednostkami biznesowymi a zespołami realizującymi zmiany, w tym doprecyzowanie wymagań oraz bieżące monitorowanie ich wdrażania.
W celu kompleksowego świadczenia oferowanych usług Wnioskodawca może podróżować do siedziby lub zakładu podmiotu, dla którego ma być skonfigurowany system ERP. Konieczność podróżowania w celu świadczenia omawianych usług, może wynikać z potrzeby zgłoszonej przez klienta, że część czynności związanych z projektowaniem systemów ERP jest możliwa do dokonania jedynie poprzez bezpośredni kontakt oraz zbadanie struktur sieci komputerowej i informatycznej klienta. Podróż ta wiąże się z różnymi dodatkowymi kosztami jak np. koszty dojazdu, zakwaterowania, diety (dalej: koszty logistyczne). Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec powyższego Wnioskodawca podjął wątpliwość co do wysokości stawki ryczałtu PIT, którą powinien uiszczać od dochodów, które zostały osiągnięte w wyniku prowadzenia przez niego działalności gospodarczej w zakresie Systemów ERP (tj. w zakresie opisanym powyżej).
Uzupełnienie wniosku
Wniosek dotyczy roku podatkowego 2025 (tj. rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej z datą rejestracji w CEIDG 1 września 2025 r.) a także kolejnych lat podatkowych.
Wnioskodawca nie uzyskał żadnego dochodu z tytułu działalności gospodarczej w roku ubiegłym. Jest to jego pierwsza działalność.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają/nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)
Wnioskodawca wskazał, że złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nastąpiło poprzez rejestrację w CEIDG, gdzie wybrana została właśnie ta forma opodatkowania.
Dokumentację podatkową prowadzoną przez Wnioskodawcę stanowią faktury VAT, ewidencja przychodów, rejestr VAT, deklaracja VAT-7, deklaracja podatku dochodowego.
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawca osiąga dochody z tytułu umowy o pracę na pełen etat.
Według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi podlegać będą pod PKWiU 62.01.12.0, tj. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wnioskodawca nadmienił, że system SAP winien być traktowany jako zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem (ERP), a nie oprogramowanie jako takie.
Pytania (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, w zakresie w jakim zajmować on będzie się projektowaniem Systemów ERP na potrzeby konkretnych klientów w sposób opisany w niniejszym wniosku, tj. przychód z działalności oznaczonej kodem PKWiU 62.01.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego stawką podatku PIT w wysokości 8,5%?
2.Czy stawką ryczałtu jaką należy opodatkować usługi wskazane w pytaniu nr 1, opodatkowane będą również przychody Wnioskodawcy wynikające z wystawienia refakturowania na klienta kosztów logistycznych powstałych w związku z świadczonymi usługami?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, celem prawidłowego wyliczenia kwoty należnego podatku PIT z tytułu przychodu uzyskanego w związku wykonywaniem działalności w zakresie usług klasyfikowanych kodem PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, należy zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% (zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie).
Realizowane przez Wnioskodawcę czynności i usługi dotyczą branży IT i technologii informatycznych. W procesie świadczenia usługi nie powstaje jednak program komputerowy. Wszelkie czynności związane z tworzeniem, rozwojem i testowaniem nowego/rozwiniętego oprogramowania wykonywane będą przez inne, kompetentne w tym zakresie osoby. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest typową działalnością usługową łączącą usługi o różnym charakterze (wymienione w punktach powyżej). Dodatkowo wszelkie prace na rzecz klienta wykonywane są w ramach ściśle określonych standardów klienta odnośnie do technologii, urządzeń, oprogramowania, bezpieczeństwa.
Tym samym Wnioskodawca nie doradza swoim kontrahentom (lub ich klientom) w zakresie oprogramowania ani sprzętu komputerowego.
W zakresie właściwej stawki ryczałtu Wnioskodawca wskazał, że skoro świadczone przez niego usługi nie zostały wymienione wprost w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to zastosowanie powinna znaleźć stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a tej ustawy.
Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, że obecnie w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, a wyłącznie działalność związaną z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Na żadnym etapie prac wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia tych usług nie ma i nie będzie mieć miejsca programowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania.
Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, że każda interpretacja indywidualna wydawana jest w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, z uwzględnieniem jego specyfiki, a treść interpretacji nie stanowi prawa powszechnie obowiązującego znajdującego zastosowanie wobec innych podatników. Jednak, zdaniem Wnioskodawcy, warto mieć na uwadze, że stanowisko podobne do stanowiska wyrażonego przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku, przedstawiły już organy podatkowe w odniesieniu do podobnych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych będących przedmiotami wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej. Jako przykłady takich decyzji organów można wskazać, zgodnie z wcześniejszą klasyfikacją przed rokiem 2025:
·Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 maja 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.132.2021.1 .MR;
·Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 marca 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.693.2019.2.MJ;
·Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-1.4011.68.2019.1 .KF;
·Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lutego 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.482.2017.3.MJ;
·Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 marca 2016 r., sygn. ILPB1/4511-1-14/16-2/AA;
·Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 kwietnia 2015 r., sygn. ILPB1/4511-1-92/15-2/AA.
Wnioskodawca zaznaczył, że przedmiotem pytania nr 1 zawartego w niniejszym wniosku jest kwestia tego, czy Wnioskodawca prawidłowo wskazał stawkę ryczałtu podatkowego PIT dla prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w wysokości 8,5%. W szczególności przedmiotem zapytania Wnioskodawcy nie jest ustalenie tego czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował usługi świadczone w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej do odpowiedniego grupowania klasyfikacji PKWiU.
Ad. 2
Świadczenie przez Wnioskodawcę usług wskazanych w stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku wiąże się z koniecznością podróżowania do zakładów podmiotów, dla których świadczona jest usługa projektowania systemu ERP.
Część czynności związanych z projektowaniem systemów ERP jest możliwa do dokonania jedynie poprzez bezpośredni kontakt oraz zbadanie struktur sieci komputerowej i informatycznej klienta. Również skonfigurowanie nowego systemu ERP, sprawdzenie poprawności jego działania oraz funkcjonalności, jak również przeprowadzenia szkolenia pracowników klienta w zakresie obsługi nowego systemu ERP wymaga od Wnioskodawcy osobistego pojawienia się w siedzibie lub zakładzie klienta.
Wobec powyższego Wnioskodawca ponosi koszty logistyczne w celu świadczenia usług, które muszą zostać zrealizowane w siedzibie lub zakładzie klienta. Koszty te Wnioskodawca początkowo pokrywa z własnych środków, a następnie „refakturuje” je na klienta, dla którego jest wykonywana usługa, tj. Wnioskodawca wystawia swojemu klientowi fakturę obejmującą właśnie koszty logistyczne.
Wnioskodawca oświadcza, że w zakresie kosztów logistycznych faktura obejmuje tylko ich rzeczywisty koszt. Wnioskodawca nie nakłada z tego tytułu marży.
Jednocześnie Wnioskodawca oświadczył, że koszty objęte refakturowaniem, którymi w ostateczności obciążony jest klient, wiążą się z wykonaniem umowy, której przedmiotem jest świadczenie przez Wnioskodawcę usług skwalifikowanych pod kodem PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wnioskodawca w trakcie podróży służbowej, w związku z którą ponoszone są koszty logistyczne, nie świadczy usług innego rodzaju.
W świetle rozważań dotyczących stawki ryczałtu podatku PIT jaką Wnioskodawca powinien zastosować w odniesieniu do przychodów osiąganych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opisanych w pkt 1 stanowiska własnego w niniejszym wniosku, Wnioskodawca podjął wątpliwość co do tego czy przychody osiągnięte w wyniku refakturowania na klienta kosztów logistycznych, powinny być opodatkowane taką samą stawką jak przychody z usług, w wyniku których koszty te są ponoszone.
Zdaniem Wnioskodawcy, wobec przychodów osiąganych w wyniku przenoszenia na klienta kosztów logistycznych, które ponoszone są w celu realizacji usług oznaczonych kodem PKWiU 62.01.12.0, opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, należy zastosować stawkę ryczałtu podatkowego w takiej samej wysokości jak dla przychodów wynikających z świadczenia tych usług, tj. 8,5%.
Mając na uwadze, że kwestie związane z rozliczaniem refakturowanych kosztów nie zostały wprost uregulowane w przepisach ustawy o podatku dochodowym, należy stwierdzić, że powinno się w tym przypadku stosować ogólne reguły prawa podatkowego.
Jak wskazuje art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z działalność gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o ryczałcie. Należy stwierdzić, że przepis ten dotyczy wszystkich przychodów osiąganych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika, który złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ustawy i którego nie obejmuje katalog wyłączeń wskazanych w art. 8 ustawy.
Stawka opodatkowania jaką należy przyjąć zależy od przedmiotu działalności podatnika i ustala się ją w oparciu o treść art. 12 ust. 1 ustawy.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki ryczałtu podatkowego PIT, jaką powinien zastosować w odniesieniu do przychodów osiąganych w wyniku prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej opisane zostało w pkt 1 stanowiska własnego.
Wobec faktu, że przychody wynikające z refakturowania kosztów logistycznych na klienta powstają w wyniku świadczenia usług oznaczonych kodem PKWiU 62.01.12.0 oraz w celu umożliwienia prawidłowego świadczenia tych usług, a zarówno przychód ten, jak i koszt podatkowy nie powstałaby, gdyby Wnioskodawca nie świadczył wobec klienta przedmiotowych usług.
Zdaniem Wnioskodawcy przychód wynikający z refakturowania tych kosztów powinien być opodatkowany wg takiej samej stawki podatkowej, jak świadczone usługi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan dla klientów oraz ich kontrahentów usługi, polegające na projektowaniu systemu ERP i jego funkcji, które będą najbardziej odpowiadać ich zapotrzebowaniu, mając na uwadze działalność, którą podmioty te prowadzą. Po dokładnym zapoznaniu się z potrzebami klienta lub jego kontrahenta dobiera Pan odpowiednie elementy systemu ERP oraz konfiguruje je w taki sposób, aby działy jak najbardziej efektywnie i odpowiadały zapotrzebowaniu podmiotu, dla którego są tworzone. Ponadto nie wyklucza Pan możliwości przeprowadzenia szkolenia dla pracowników klientów i ich kontrahentów, w zakresie korzystania z systemu ERP jako dodatkowej usługi wspierającej podstawą usługę doradztwa w zakresie systemu ERP.
Działania wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności można scharakteryzować jako:
·mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym ERP (analiza biznesowa);
·konfigurowanie w systemie ERP gotowych rozwiązań;
·opracowywanie i doskonalenie koncepcji procesów operacyjnych, dostosowanych do specyfiki i celów organizacji w obszarze (...);
·współpraca z zespołami eksperckimi w celu zapewnienia spójności rozwiązań z oczekiwaniami biznesowymi i wymogami organizacji;
·przygotowanie klienta do pracy z systemem ERP, uwzględniając szkolenia oraz migrację danych z innych systemów do systemu ERP;
·wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego ERP;
·wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego ERP;
·ułatwianie komunikacji między jednostkami biznesowymi a zespołami realizującymi zmiany, w tym doprecyzowanie wymagań oraz bieżące monitorowanie ich wdrażania.
W celu kompleksowego świadczenia oferowanych usług może Pan podróżować do siedziby lub zakładu podmiotu, dla którego ma być skonfigurowany system ERP. Konieczność podróżowania w celu świadczenia omawianych usług może wynikać z potrzeby zgłoszonej przez klienta, że część czynności związanych z projektowaniem systemów ERP jest możliwa do dokonania jedynie poprzez bezpośredni kontakt oraz zbadanie struktur sieci komputerowej i informatycznej klienta. Podróż ta wiąże się z różnymi dodatkowymi kosztami, jak np. koszty dojazdu, zakwaterowania, diety (dalej: koszty logistyczne).
Ww. usługi zaklasyfikował Pan do grupowania PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Odnosząc się do ustalenia właściwej stawki ryczałtu, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
-pisanie programów na zlecenie użytkownika,
-projektowanie stron internetowych.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Z treści wyjaśnień GUS do PKWiU 2015 wynika, że:
Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Z kolei grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Grupowanie to nie obejmuje:
−usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Odnosząc się do powyższego, kategoria PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi, mieszczącesię w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, mają związek z oprogramowaniem.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy zadania, które realizuje Pan w ramach prowadzonej działalności obejmują m.in. mapowanie wymagań klienta oraz projektowanie koncepcji rozwiązania w systemie informatycznym ERP, konfigurowanie w systemie ERP gotowych rozwiązań, opracowywanie i doskonalenie koncepcji procesów operacyjnych, dostosowanych do specyfiki i celów organizacji w obszarze (...), wykonywanie analizy przedwdrożeniowej systemu informatycznego ERP, wsparcie w trakcie uruchamiania systemu informatycznego ERP.
System ERP, który – jak Pan wskazał – winien być traktowany jako zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem, jest niewątpliwie systemem informatycznym, obejmującym oprogramowanie, który pomaga organizacjom usprawnić podstawowe procesy biznesowe — w tym (...) — dzięki ujednoliconemu wglądowi w działalność i stanowi jedno źródło wiarygodnych informacji. Jak sam Pan wskazał dla efektywnego działania przedsiębiorstwa pomiędzy tymi działami musi istnieć zorganizowany system wymiany danych, żeby np. (...). W tym celu wykorzystywany jest system ERP, który gromadzi wszystkie dane z poszczególnych oprogramowań wykorzystywanych w przedsiębiorstwie oraz umożliwia prosty sposób ich obsługi. Zatem Pana czynności dotyczące systemu ERP niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.
Zauważyć należy ponadto, że system informatyczny to potocznie zespół systemów komputerowych, sieci i specyficznego, dedykowanego indywidualnym potrzebom kontrahenta oprogramowania, służący do przetwarzania informacji. Zatem biorąc pod uwagę opisany zakres świadczonych przez Pana usług nie sposób twierdzić, że nie dotyczą one oprogramowania. Jakkolwiek sprzęt komputerowy (hardware) jest niezbędnym elementem systemu informatycznego przedsiębiorstwa, przy czym co do zasady jest to sprzęt typowy, powszechnie dostępny na rynku, to dopiero zaprojektowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta, odpowiadające charakterowi jego działalności, stworzone i zaimplementowane na nim oprogramowanie (software) decyduje o możliwości zbierania, przechowywania, przetwarzania i komunikowania informacji przez przedsiębiorstwo. Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu, wszelkie Pana działania dokonywane w ramach zawartej umowy, mają związek z oprogramowaniem.
Wskazał Pan, że zawarł z klientem umowę o świadczenie usług, polegających na doradztwie oraz projektowaniu systemów ERP dla klientów i ich kontrahentów, uwzględniając zapotrzebowanie tych podmiotów na konkretne elementy takiego systemu. Dodatkowo wyjaśnił Pan, że ERP działa w oparciu o bazę danych, w której przechowywane i przetwarzane są dane ze wszystkich aspektów działalności danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu działalność poszczególnych działów jest bardziej zintegrowana ze sobą, nawet jeżeli operują one na innym oprogramowaniu. Opisany przez Pana przedmiot wykonywanych usług przesądza o ich związku z oprogramowaniem. Pana prace projektowe stanowią bowiem bardzo wczesny etap tworzenia/rozwoju oprogramowania, jakim jest system ERP, w szczególności jego funkcjonalności.
W przedstawionych okolicznościach trudno więc przyjąć, że Pana usługi, dla których wskazał grupowanie PKWiU 62.01.12.0, a więc mieszczące się w kategorii PKWiU 62.01.1, nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W tym kontekście podnoszona okoliczność, że na żadnym etapie prac wykonywanych w ramach świadczenia usług nie ma i nie będzie mieć miejsca programowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania – w sytuacji, gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności tworzenia/rozbudowy oprogramowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.
Reasumując, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia opisanych usług, mieszczących się w kategorii PKWiU 62.01.1, dla których podał Pan grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Przechodząc do kwestii zastosowania właściwej stawki ryczałtu w odniesieniu do Pana przychodów wynikających z refakturowania na klienta kosztów logistycznych powstałych w związku ze świadczonymi usługami, wskazać należy, że w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
„Kwoty należne” to te przychody, które wynikają ze źródła przychodów jakim jest działalność gospodarcza i które w następstwie prowadzenia tej działalności stają się wymagalną wierzytelnością, choćby faktycznie środków z tego tytułu jeszcze nie uzyskano. Termin „kwota należna” jest w tym ujęciu tożsamy z pojęciem „wymagalne świadczenie (wierzytelność)”.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Powyższy przepis wyłącza z przychodów z działalności gospodarczej kwoty zwrócone podatnikowi na pokrycie wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.
Odnosząc się szczegółowo do tego unormowania należy wskazać, że „zwrot” w języku powszechnym oznacza oddanie, zwrócenie czegoś.
Użyte w art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie „inne wydatki” koresponduje natomiast z poprzedzającym go art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy, dotyczącym zwrotu określonego rodzaju wydatków. Przez inne wydatki należy zatem rozumieć wydatki inne niż wymienione w art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego, jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym. Takie rozwiązanie wynika literalnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, posługując się zasadami wnioskowania a contrario, z treści art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mając przy tym na względzie art. 14 ust. 1 ww. ustawy, można wyprowadzić zasadę, że zwrócone wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów stanowią przychody podatnika.
Tym samym skutki podatkowe związane ze zwrotem wydatków są generalnie uzależnione od tego, czy wydatki, które będą zwracane mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisami, czy też nie.
Powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników, którzy jako formę opodatkowania wybrali zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W takim przypadku opodatkowaniu podlega przychód, a koszty uzyskania przychodu są tylko hipotetyczne, gdyby podatnik wybrał inną formę opodatkowania.
Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy, zwrot wydatków poniesionych przez Pana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dotyczy kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza takich wydatków z katalogu kosztów uzyskania przychodów. Zatem powinny stanowić u Pana przychód podlegający opodatkowaniu. Wobec tego Pan jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, otrzymująca rekompensatę pieniężną w kwocie odpowiadającej poniesionym wydatkom, jest zobowiązany uznać ten wpływ za przychód podatkowy.
Biorąc powyższe pod uwagę, w przedmiotowej sprawie otrzymany od klienta zwrot wydatków, jakie ponosi Pan w związku z usługami świadczonymi na podstawie umowy (kosztów logistycznych), stanowi przychód z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, który należy opodatkować stawką właściwą dla rodzaju działalności, w związku z którą ten przychód powstał.
Z uwagi na fakt, iż – jak rozstrzygnięto w niniejszej interpretacji – właściwą stawką ryczałtu dla świadczonych przez Pana usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, jako związanych z oprogramowaniem, jest stawka 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to konsekwentnie do przychodów osiąganych z tytułu refakturowania na klienta kosztów logistycznych należy również zastosować taką samą stawkę, a więc 12%.
Zatem Pana stanowisko, zgodnie z którym dla przychodów z tytułu świadczenia opisanych usług oraz refakturowania kosztów logistycznych należy zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejszą interpretację indywidualną wydano w oparciu o opis okoliczności sprawy przedstawiony we wniosku, w szczególności wskazane grupowanie PKWiU dla świadczonych usług przyjęto jako element opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
