Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.592.2025.7.AC
Działalność polegająca na tworzeniu utworów muzycznych oraz udzielaniu licencji do nich nie stanowi działalności wytwórczej, a przychody z takiego działania należy kwalifikować jako przychody z działalności usługowej. Przepisy zryczałtowanego podatku dochodowego określają opodatkowanie tych przychodów stawką właściwą dla usług, nie zaś dla działalności wytwórczej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 8 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 sierpnia 2025 r. (wpływ 25 sierpnia 2025 r.) oraz pismem z 30 września 2025 r. ( wpływ 30 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A., zarejestrowaną pod numerem (...). Przedmiotem Pana działalności jest przede wszystkim działalność artystyczna w zakresie twórczości muzycznej, wykonawstwa artystycznego oraz działalność pokrewna.
Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Działalność jest prowadzona w sposób ciągły, zorganizowany we własnym imieniu i w celach zarobkowych.
Jest Pan artystą muzycznym specjalizującym się w gatunku muzyki hip-hop/rap, występującym publicznie pod pseudonimem artystycznym "(...)". W ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizuje Pan szereg czynności związanych z tworzeniem, wykonywaniem i udostępnianiem utworów muzycznych.
Proces twórczy i powstanie utworów
Pana działalność twórcza rozpoczyna się od koncepcji artystycznej utworu muzycznego. Tworzy Pan teksty utworów, komponuje melodie, opracowuje strukturę rytmiczną charakterystyczną dla muzyki rapowej.
Proces ten wymaga indywidualnego wkładu twórczego, gdyż każdy utwór stanowi odzwierciedlenie Pana osobistych doświadczeń, przemyśleń i wizji artystycznej. Po opracowaniu koncepcyjnym utworu, przystępuje Pan do jego realizacji w warunkach studyjnych. Proces nagrywania obejmuje wielokrotne próby wykonania utworu, dobór odpowiedniej intonacji, modulacji głosu, interpretacji tekstu.
Uczestniczy Pan również w procesie produkcji muzycznej, współdecydując o ostatecznym brzmieniu utworu, doborze instrumentów, efektów dźwiękowych oraz ogólnej estetyce nagrania. Finalnym etapem jest proces postprodukcji, w którym Pan uczestniczy przy miksowaniu i masteringu nagrań, dbając o to, aby ostateczna wersja utworu odpowiadała jego wizji artystycznej.
Powstałe w ten sposób nagrania stanowią utwory w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do których przysługują Panu autorskie prawa osobiste i majątkowe. Podczas tego procesu, współpracuje Pan z innymi artystami przy tworzeniu utworów – z twórcami podkładów muzycznych (tzw. bitów/beatów), producentami muzycznymi, osobami odpowiedzialnymi za postprodukcję (mix/master).
W ramach swojej działalności artystycznej podejmuje Pan również współpracę twórczą z innymi artystami. Współpraca ta polega na wspólnym tworzeniu utworów muzycznych, gdzie każdy z artystów wnosi swój indywidualny wkład twórczy. W przypadku utworów hip-hopowych może to polegać na tym, że jeden artysta tworzy pierwszą zwrotkę utworu, drugi artysta kolejną, wspólnie opracowują refren, lub jeden z artystów odpowiada za warstwę muzyczną, a drugi za warstwę tekstową. Każdy ze współtwórców zachowuje przy tym swoją odrębność i niezależność. Współtwórcy nie tworzą żadnej jednostki organizacyjnej, każdy działa we własnym imieniu i na własny rachunek. Powstały w wyniku współpracy utwór stanowi dzieło współautorskie, do którego prawa przysługują wszystkim współtwórcom w częściach odpowiadających ich wkładowi twórczemu.
Wynagrodzenie z tytułu eksploatacji takiego utworu jest dzielone między współtwórców zgodnie z ustaleniami między nimi lub proporcjonalnie do wkładu twórczego. Zdarza się też, że jeden twórca udziela się w utworze drugiego twórcy zupełnie bez wynagrodzenia.
Współpraca z wytwórniami muzycznymi i dystrybutorami
W celu komercjalizacji swojej twórczości, nawiązuje Pan współpracę z profesjonalnymi podmiotami działającymi na rynku muzycznym. Na przykład, zawarł Pan umowę fonograficzno-managerską z wydawcą prowadzącym działalność pod firmą „X”.
Przedmiotem tej umowy jest kompleksowa współpraca obejmująca wydanie Pana albumów muzycznych, przy czym umowa szczegółowo reguluje kwestie praw autorskich, sposobu wynagradzania oraz wzajemnych obowiązków stron. Na mocy przedmiotowej umowy zobowiązał się Pan do stworzenia i dostarczenia wydawcy dwóch albumów muzycznych w określonych terminach. Każdy z albumów powinien zawierać co najmniej 40 minut materiału muzycznego, co odpowiada branżowym standardom pełnowartościowego wydawnictwa albumowego.
W zakresie praw autorskich, oświadczył Pan, że jest właścicielem autorskich praw osobistych i majątkowych do utworów, które znajdą się na albumach, oraz że utwory te nie są obciążone prawami osób trzecich. Na podstawie umowy przenosi Pan na wydawcę na czas nieokreślony prawa wyłącznego producenta do utworów, przy czym razem z przeniesieniem praw producenta, na wydawcę przechodzi wyłączne prawo udzielania zezwoleń na wykonywanie autorskiego prawa zależnego. Jednocześnie przysługują Panu niezbywalne prawa autorskie osobiste do stworzonych utworów.
Dodatkowo zawarł Pan umowy dotyczące dystrybucji cyfrowej z podmiotami z grupy „Y” oraz „Z”. Umowa z „Y” dotyczy wyłącznej dystrybucji cyfrowej nagrań dźwiękowych artysty. Na podstawie tej umowy udziela Pan „Y” wyłącznej licencji w zakresie wprowadzenia do obrotu, rozpowszechniania nagrań dźwiękowych artystów wykonawców, materiałów wizualnych w tym teledysków, materiałów promocyjnych, kontentu graficznego w tym zdjęć, grafik zarówno w formie tradycyjnej (sprzedaż nośników fizycznych), jak również w zakresie nowych technologii. Zawiera Pan podobne umowy i nie wyklucza zawierania innych w przyszłości.
Podpisuje Pan umowy z wybranymi wytwórniami, na mocy których:
1.Udzieli wytwórni wyłącznej licencji na korzystanie i rozporządzanie:
a)artystycznymi wykonaniami oraz prawami producenta fonogramu do nagrań i albumów
b)autorskimi prawami majątkowymi oraz prawami pokrewnymi do teledysków i materiałów promocyjnych
c)prawami autorskimi do materiałów graficznych na następujących polach eksploatacji:
- w zakresie publicznego udostępniania w taki sposób, aby każdy mógł mieć dostęp do utworów i przedmiotów praw pokrewnych w miejscu i w czasie przez siebie wybranym (m.in. udostępnianie w Internecie, np. w ramach dowolnych stron internetowych oraz jakichkolwiek serwisów odpłatnych lub nieodpłatnych, w tym z towarzyszeniem reklam, w szczególności (...)), z wykorzystaniem technologii (...), a także w ramach dowolnych usług telekomunikacyjnych z zastosowaniem jakichkolwiek systemów i urządzeń (m.in. telefonów stacjonarnych i/lub komórkowych, komputerów stacjonarnych i/lub przenośnych, monitorów, odbiorników telewizyjnych, a także przekazów z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technologii, np.(...), itp. za pomocą telekomunikacyjnych sieci przesyłu danych), również jako ilustracji audiowizualnej, w tym tzw. powitania, pozdrowienia lub tzw. udostępnienia „na życzenie” oraz poprzez umieszczanie na fixed playlistach i udostępnianie jako UGC;
- korzystania z Nagrań, Albumu, Teledysku, Kontentu Graficznego oraz Materiałów Promocyjnych, w dowolnym formacie do sieci multimedialnej (Internet), sieci telefonii komórkowej i obrotu nimi w serwisach, w sieciach internetowych oraz sieciach GSM, Internetowych, węzłach telekomunikacyjnych, w szczególności w Nowych Technologii i/lub Streamingu.
2.Udziela licencji zarówno do dystrybucji cyfrowej utworów, jak i fizycznej (w postaci płyt CD) – natomiast osobiście nie będzie odpowiadał za produkcję lub dostarczenie fizycznych płyt do kontrahenta. To wytwórnia na podstawie licencji sama organizuje kwestie techniczne tłoczenia i sprzedaży płyt.
3.Upoważnia także wytwórnię do wykonywania w imieniu Wykonawcy oraz podmiotów uprawnionych autorsko i wykonawczo do Nagrań, Albumów, Teledysku, Kontentu Graficznego oraz Materiałów Promocyjnych ich odpowiednio osobistych praw wykonawczych lub osobistych praw autorskich (z prawem do udzielania dalszych upoważnień).
4.Udziela wytwórni zgody na korzystanie z imienia, nazwiska, pseudonimu, wizerunku, biografii Wykonawców dla celów związanych z promocją, komercjalizacją, sprzedażą i eksploatacją Nagrań, Albumów lub Teledysków.
5.Udziela na rzecz wytwórni niewyłącznej licencji do znaków towarowych, grafik i oznaczeń udostępnionych wytwórni w ramach wykonania Umowy.
Forma i charakter otrzymywanego wynagrodzenia.
System Pana wynagradzania za działalność twórczą i wykonawczą został skonstruowany w sposób typowy dla branży muzycznej. Z tytułu udzielenia licencji (na wszystkich wymienionych w umowie polach eksploatacji), przeniesienia praw autorskich i zgód w zakresie i na zasadach opisanych umowa na rzecz wytwórni, otrzymuje Pan wynagrodzenia stanowiące:
a.określony procent sprzedaży netto w ramach dystrybucji cyfrowej,
b.określony procent sprzedaży netto w ramach dystrybucji fizycznej (standardowej),
c.określony procent sprzedaży netto z tytułu dystrybucji fizycznej wersji specjalnych i preorder,
d.określony procent zysku z merchandisingu,
e.określone kwotowo lub procentowo wynagrodzenie za działalność koncertową.
Wszystkie opisane formy wynagrodzenia mają charakter honorariów za działalność twórczą i wykonawczą, stanowią bowiem wynagrodzenie za pracę twórczą w wolnym zawodzie artysty muzyka.
Działalność koncertowa
Istotnym elementem Pana działalności są występy sceniczne, podczas których wykonuje Pan publicznie swoje utwory. Koncerty stanowią nie tylko źródło przychodów, ale przede wszystkim formę bezpośredniego kontaktu z publicznością i sposób upowszechniania twórczości muzycznej. Podczas występów prezentuje Pan zarówno utwory własne, jak i czasami wykonuje utwory innych twórców w swojej interpretacji. Pana występy koncertowe mają charakter profesjonalny. Są one realizowane na podstawie umów zawieranych z organizatorami wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych.
Organizatorami mogą być podmioty prowadzące kluby muzyczne, agencje eventowe, organizatorzy festiwali, instytucje kultury. Nie zajmuje się Pan samodzielną sprzedażą biletów na swoje koncerty - ta część działalności leży po stronie organizatorów.
Podczas występów często współpracuje Pan z innymi muzykami, takimi jak DJ-e zapewniający oprawę muzyczną czy tzw. hypemani wspierający występ. Każdy z uczestników takiego wydarzenia zachowuje swoją niezależność i otrzymuje odrębne wynagrodzenie za swój udział w koncercie. Wynagrodzenie za występy koncertowe jest ustalane indywidualnie dla każdego wydarzenia i wypłacane w formie honorarium za występ artystyczny.
Działalność marketingowa i inna.
Oprócz działalności stricte artystycznej, świadczy Pan również usługi marketingowe na rzecz podmiotów zewnętrznych, może sprzedawać różne towary i udzielać się zawodowo w inny sposób, niezwiązany bezpośrednio z uzyskiwaniem przychodów ze swojej twórczości artystycznej. Ta część działalności ma charakter typowo komercyjny i nie budzi Pana wątpliwości co do sposobu opodatkowania - usługi te są i będą opodatkowane według stawki podstawowej VAT. Działalność ta jest wyraźnie oddzielona od działalności artystycznej i nie stanowi przedmiotu niniejszego wniosku o interpretację.
W kontekście zryczałtowanego podatku dochodowego.
W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania nie przekroczył Pan limitu przychodów 2.000.000 euro uprawniającego do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w tej formie w ustawowym terminie. Na podstawie prowadzonej dokumentacji księgowej może Pan wyodrębnić przychody z poszczególnych rodzajów działalności. Wniosek dotyczy roku bieżącego oraz przyszłych lat. Informacja o wyborze ryczałtu została złożona terminowo, w poprawny sposób.
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że:
1.Od 3 grudnia 2018 roku prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą.
2.Usługi, których dotyczy wniosek to:
- 59.20.11.0 - Usługi w zakresie nagrywania dźwięku (tworzenie utworów muzycznych)
- 59.20.40.0 - Udzielanie licencji na korzystanie z praw do oryginałów nagrań dźwiękowych i muzycznych
- ·59.11.12.0 - Usługi produkcji filmów i nagrań wideo (teledyski)
- 90.01.10.0 - Usługi artystów wykonawców
3. Czynności wykonywane w ramach każdej ze świadczonych usług to:
59.20.11.0 - Usługi w zakresie nagrywania dźwięku:
- Pisze Pan teksty utworów hip-hopowych
- Komponuje Pan melodie i struktury rytmiczne
- Nagrywa Pan wokale w studio nagraniowym
- Uczestniczy Pan w procesie produkcji muzycznej
- Współdecyduje Pan o aranżacji i brzmieniu utworów
- Uczestniczy Pan w miksowaniu i masteringu
Efektem jest gotowy utwór muzyczny w formie pliku audio, do którego sprzedaje Pan prawa autorskie lub udziela licencji tych praw.
59.20.40.0 - Udzielanie licencji:
- Udziela Pan wytwórniom praw do korzystania ze swoich utworów
- Przekazuje Pan prawa do dystrybucji cyfrowej i fizycznej
- Upoważnia Pan do eksploatacji utworów na różnych polach
Efektem jest możliwość komercyjnego wykorzystania utworów przez wytwórnie.
59.11.12.0 - Usługi produkcji filmów i nagrań wideo:
- Opracowuje Pan koncepcję teledysków
- Występuje Pan w teledyskach
- Reżyseruje Pan przebieg nagrań
- Tworzy Pan krótkie materiały video
Efektem są teledyski i materiały promocyjne w formie plików wideo.
90.01.10.0 - Usługi wykonawców:
- Występuje Pan publicznie jako raper
- Wykonuje Pan swoje utwory na żywo
- Prezentuje Pan show sceniczne
- Współpracuje Pan z DJ-ami podczas występów
Efektem jest artystyczne wykonanie utworów przed publicznością.
4.Zdarza się Panu działać biznesowo jeszcze na innych polach - np. sprzedawać usługi reklamowe, towary w postaci ciuchów i gadżetów i inne. Nie zamyka się Pan tylko na opisaną we wniosku działalność, natomiast pozostałe Pana źródła dochodów nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Co istotne, nie są to żadne czynności wymienione w art. 8 ustawy o ryczałcie.
5.Prowadzi Pan szczegółową ewidencję przychodów pozwalającą na identyfikację przychodów z poszczególnych rodzajów działalności. Natomiast z usług opisanych we wniosku wyróżnia Pan działalność koncertową, sprzedaż praw autorskich do Pana utworów oraz udzielanie licencji do utworów. Działalność promocyjna i tworzenia teledysków nie stanowi wartości samej w sobie i nie otrzymuje Pan za nią wynagrodzenia. Są to jedynie działania, które potencjalnie mogą wpłynąć na zwiększenie Pana przychodów z tyt. udzielenia licencji lub sprzedaży praw autorskich do utworów muzycznych.
6.Żadne z wyłączeń wymienionych w art. 8 ustawy nie ma zastosowania do Pana działalności.
Pytania
1.Czy świadczone przez Pana usługi w zakresie:
a.tworzenia i udzielania licencji do utworów na podstawie przedstawionych zapisów umownych
b.produkcji teledysków i materiałów promocyjnych
c.występów koncertowych
jako artysta wykonawca, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców?
2. Czy przychody osiągane przez Pana z tytułu przeniesienia praw autorskichdo wytwarzanych przez Pana utworów muzycznych lub słowno-muzycznych sklasyfikowanych w PKWiU pod kodem 59.20.11.0 będą opodatkowane według stawki 5,5% jako przychody z działalności wytwórczej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
3. Czy przychody osiągane przez Pana z tytułu udzielania licencji do praw autorskichwytwarzanych przez Pana utworów muzycznych lub słowno-muzycznych sklasyfikowanych w PKWiU pod kodem 59.20.40.0 będą opodatkowane według stawki 5,5% jako przychody z działalności wytwórczej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Niniejsza interpretacja jest odpowiedzią na pytanie nr 2 i nr 3 w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług została udzielona w odrębnym rozstrzygnięciu.
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 2
Uważa Pan, że przychody osiągane przez Pana z tytułu przeniesienia praw autorskich do wytwarzanych przez Pana utworów muzycznych lub słowno-muzycznych sklasyfikowanych w PKWiU pod kodem 59.20.11.0 będą opodatkowane według stawki 5,5% jako przychody z działalności wytwórczej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ad. 3
Uważa Pan, że przychody osiągane przez Pana z tytułu udzielania licencji do praw autorskich do wytwarzanych przez Pana utworów muzycznych lub słowno-muzycznych sklasyfikowanych w PKWiU pod kodem 59.20.40.0 będą opodatkowane według stawki 5,5% jako przychody z działalności wytwórczej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzasadnienie do obu punktów:
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika. Kluczowe znaczenie ma tutaj zwrot "w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji", który - jak wynika z najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych - wskazuje jedynie przykładowy sposób komercjalizacji wytworzonych wyrobów.
W przypadku Wnioskodawcy, w zakresie istotnym dla zadanych pytań, proces wytwórczy obejmuje:
1. Komponowanie muzyki;
2. Pisanie tekstów;
3. Aranżację utworów;
4. Nagrywanie ścieżek wokalnych i instrumentalnych;
5. Produkcję muzyczną (w tym mix, mastering);
W wyniku tych działań powstają nowe, oryginalne wyroby w postaci utworów muzycznych i słownomuzycznych.
Wnioskodawca uzyskuje przychody z tych wyrobów poprzez sprzedaż (przeniesienie) praw autorskich do tych utworów lub poprzez udzielanie licencji wytwórni, która następnie zajmuje się ich dystrybucją. Co do przeniesienia praw autorskich do wytworzonych przez Wnioskodawcę utworów muzycznych i słowno-muzycznych nie ma najmniejszych wątpliwości, że jest to uzyskiwanie przychodów z działalności wytwórczej i powinno być opodatkowane stawką 5,5% ryczałtu. Nie stanowi w tym przeszkody fakt, że wynagrodzenie nie jest wypłacane jednorazowo, a okresowo w zależności od przychodów uzyskiwanych przez dystrybutora.
Natomiast co do uzyskiwania przychodów za udzielenie licencji do utworów muzycznych i słownomuzycznych, to jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 11 października 2023 r. (sygn. akt I SA/Kr 656/23) umowa licencyjna w tym przypadku "stanowi środek służący do osiągnięcia korzyści z czynności, jaką jest wytworzenie utworu muzycznego".
WSA we wspomnianym wyroku wskazał również, że "samo wytworzenie określonego wyrobu samo w sobie nie może przynieść korzyści w postaci uzyskania przychodu. Podatnik będący wytwórcą określonego wyrobu, musi w tym celu wprowadzić go na rynek w taki sposób, aby czerpać z niego korzyści. Ustawodawca w powyższym przepisie jedynie przykładowo wskazał, że jednym ze sposobów uzyskania przychodu z wytworzonego wyrobu, jest jego sprzedaż. Konstrukcja tego przepisu wskazuje, że czynność w postaci sprzedaży wyrobu wskazana została jedynie przykładowo. Świadczy o tym sformułowanie 'w tym również sprzedaż...'."
Należy podkreślić, że podstawową formą prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę nie jest zawieranie umów licencyjnych, lecz wytwarzanie utworów. To wytworzenie utworów pozwala Wnioskodawcy na osiąganie przychodów, nie zaś sama umowa licencyjna. WSA w cytowanym wyroku stwierdził, że "przychody, które podatnik uzyskuje na podstawie umowy licencyjnej są ściśle związane z wytworzeniem utworów. To wytworzenie utworów pozwala podatnikowi na osiąganie przychodów, nie zaś sama umowa licencyjna."
Ponadto, jak wskazał WSA, "art. 4 ust. 1 pkt 4 u.z.p.d. należy rozumieć w ten sposób, iż każda działalność wytwórcza, bez względu na to czy jej efekty będą przedmiotem umowy sprzedaży, najmu licencji, etc. zalicza się do działalności wytwórczej."
Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję przychodów, pozwalającą na wyodrębnienie przychodów z działalności wytwórczej od przychodów z pozostałej działalności. W związku z tym spełnione są wszystkie przesłanki do zastosowania 5,5% stawki ryczałtu dla tej części działalności:
1. Prowadzona jest działalność wytwórcza skutkująca powstaniem nowych wyrobów.
2. Wnioskodawca czerpie przychody z wytworzonych wyrobów.
3. Istnieje możliwość wyodrębnienia przychodów z działalności wytwórczej.
Przyjęcie odmiennej interpretacji, zgodnie z którą przychody z licencji nie mogłyby korzystać ze stawki właściwej dla działalności wytwórczej, prowadziłoby do nieuzasadnionego zawężenia możliwości czerpania korzyści z wytworzonych wyrobów jedynie do ich sprzedaży, co stoi w sprzeczności z aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów jest:
pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do art. 14 ust. 2 w/w ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również:
11) przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
Stosownie natomiast do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:
- wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,
- usługi stanowią:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazanymi w pkt 5.3.2, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym;
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
- 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Zgodnie z art. 659 § 1 oraz art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Natomiast ocenę umowy licencyjnej do utworu, jako umowy o podobnym charakterze do umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy można dokonać w oparciu o art. 67 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.):
1. Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.
2. Jeżeli umowa nie zastrzega wyłączności korzystania z utworu w określony sposób (licencja wyłączna), udzielenie licencji nie ogranicza udzielenia przez twórcę upoważnienia innym osobom do korzystania z utworu na tym samym polu eksploatacji (licencja niewyłączna).
3. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, licencjobiorca nie może upoważnić innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji.
4. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, uprawniony z licencji wyłącznej może dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia autorskich praw majątkowych, w zakresie objętym umową licencyjną.
5. Umowa licencyjna wyłączna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
- działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
- działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
W opisie sprawy podał Pan informacje, z których wynika, że przedmiotem Pana działalności jest przede wszystkim działalność artystyczna w zakresie twórczości muzycznej, wykonawstwa artystycznego oraz działalność pokrewna. Jest Pan artystą muzycznym specjalizującym się w gatunku muzyki hip-hop/rap. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizuje Pan szereg czynności związanych z tworzeniem, wykonywaniem i udostępnianiem utworów muzycznych. Pana działalność twórcza rozpoczyna się od koncepcji artystycznej utworu muzycznego. Tworzy Pan teksty utworów, komponuje melodie, opracowuje strukturę rytmiczną charakterystyczną dla muzyki rapowej. Powstałe w ten sposób nagrania stanowią utwory w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do których przysługują Panu autorskie prawa osobiste i majątkowe.
Na podstawie umowy przenosi Pan na wydawcę na czas nieokreślony prawa wyłącznego producenta do utworów, przy czym razem z przeniesieniem praw producenta, na wydawcę przechodzi wyłączne prawo udzielania zezwoleń na wykonywanie autorskiego prawa zależnego. Jednocześnie przysługują Panu niezbywalne prawa autorskie osobiste do stworzonych utworów. Dodatkowo zawarł Pan umowy dotyczące dystrybucji cyfrowej z podmiotami z grupy Y oraz Z.
Podpisując umowy z wytwórniami, wskazał Pan, że:
Udzieli wytwórni wyłącznej licencji na korzystanie i rozporządzanie m. in.:
- artystycznymi wykonaniami oraz prawami producenta fonogramu do nagrań i albumów
- autorskimi prawami majątkowymi oraz prawami pokrewnymi do teledysków i materiałów promocyjnych
Opisane usługi, tj. tworzenie i udzielanie licencji do utworów, produkcji teledysków i materiałów promocyjnych oraz świadczenie występów koncertowych, świadczy Pan jako indywidualny twórca i artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Odnosząc się do Pana wątpliwości w zakresie stawki ryczałtu do przychodów uzyskiwanych z udzielania licencji i przenoszenia praw majątkowych do utworów muzycznych, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy przedmiot Pana działalności gospodarczej stanowi działalność wytwórczą, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
W komentarzu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:
W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.
Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).
Jednocześnie zauważyć należy, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) Sekcja J obejmuje – „Usługi w zakresie informacji i komunikacji”.
Sekcja ta obejmuje: usługi związane z działalnością wydawniczą, włącznie z publikowaniem oprogramowania, usługi związane z produkcją filmów i nagrań dźwiękowych, usługi związane z działalnością radiofoniczną i telewizyjną, usługi telekomunikacyjne, usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz usługi powiązane, usługi w zakresie informacji.
W sekcji tej zawarty jest dział 59 – „USŁUGI ZWIĄZANE Z PRODUKCJĄ FILMÓW, NAGRAŃ WIDEO, PROGRAMÓW TELEWIZYJNYCH, NAGRAŃ DŹWIĘKOWYCH I MUZYCZNYCH”.
Natomiast w klasie 59.20 wskazano „USŁUGI W ZAKRESIE NAGRAŃ DŹWIĘKOWYCH I MUZYCZNYCH”
Zauważyć należy, że grupowanie to obejmuje: udzielanie licencji na korzystanie z praw do reprodukcji, dystrybucji i odtwarzania muzycznych nagrań wzorcowych, takich jak nagrania dźwiękowe, nagrane wstępnie taśmy i przedruki.
Biorąc pod uwagę opisane okoliczności prowadzonej przez Pana działalności oraz przytoczone przepisy i zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskazać należy, że Pana działalność, z tytułu której uzyskuje Pan wynagrodzenie za udzielanie licencji lub przeniesienie praw majątkowych do wykorzystania Pana utworów muzycznych lub słownomuzycznych w reklamach, filmach i innych projektach nie stanowi działalności wytwórczej.
W świetle bowiem zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie. Trudno w opisanych okolicznościach uznać, że skomponowane i wyprodukowane na zlecenie kontrahentów utwory muzyczne występują w obrocie, skoro udziela Pan do nich licencji lub też przenosi do nich autorskie prawa majątkowe, a zatem jedynie „korzysta” Pan z przysługujących autorskich praw do stworzonych utworów muzycznych. Pana działalność, polegająca na samodzielnym komponowaniu, produkcji i realizacji utworów muzycznych na zlecenie kontrahentów w celu udzielenia licencji lub alternatywnie przeniesieniu autorskich praw majątkowych ma niewątpliwie charakter działalności usługowej, a nie wytwórczej.
Zatem, w tym przypadku nie mamy do czynienia z działalnością wytwórczą, lecz z działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Należy wskazać w tym miejscu, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie definiuje pojęć takich, jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych jak, np. „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego.
Uwzględniając powyższe, w przypadku podatnika, którego działalność zarobkowa jest związana z korzystaniem z praw autorskich (rozporządzaniem takimi prawami) – a przy tym jest wykonywana ramach działalności gospodarczej – to uzyskane z tego tytułu przychody stanowią przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stanowisko tut. organu w tym zakresie pośrednio obrazuje pogląd wyrażony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 14 czerwca 2022 r., sygn. akt: I SA/Rz 270/22, w którym WSA uznał, że:
W przypadku dzierżawy prawa majątkowego przychód określa treść umowy dzierżawy, a nie treść prawa majątkowego. W przypadku dzierżawy prawa majątkowego, jakim jest znak towarowy, źródła przychodu należy upatrywać bezpośrednio w dzierżawie, nie zaś w prawie majątkowym.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że przychody, które Pan osiąga z tytułu udzielania licencji do wyprodukowanych utworów muzycznych kwalifikują się do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT, jako przychody z umów o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy składników majątku związanych z działalnością gospodarczą i są opodatkowane według stawki w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Skoro bowiem – jak wynika z opisu sprawy – tworzy Pan utwory w ramach działalności gospodarczej, stanowią one niewątpliwie składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.
Natomiast przychody osiągane przez Pana z tytułu przeniesienia praw majątkowych do wyprodukowanych utworów muzycznych – opodatkowane są według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W opisanych przypadkach – jak już wcześniej wskazano – nie mamy do czynienia z działalnością wytwórczą, lecz z działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowując powyższe, w przypadku komponowania, produkcji i realizacji utworów muzycznych na które następnie udziela Pan licencji lub przenosi prawa majątkowe do tych utworów celem wykorzystania w reklamach, filmach i innych projektach (PKWiU 59.20.11.0 i PKWiU 59.20.40.0), przychody z tej działalności są opodatkowane w następujący sposób:
- przychody uzyskiwane z tytułu udzielania licencji do wyprodukowanych przez siebie utworów muzycznych, które kwalifikują się do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT – według stawki w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- przychody uzyskiwane z tytułu przeniesienia praw majątkowych do utworów muzycznych – według stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy.
Tym samym nieprawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym przychody uzyskiwane z tytułu opisanej działalności opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 5,5%, przewidzianą dla działalności wytwórczej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
