Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.585.2025.2.WK
Usługi korepetycji online z zakresu statystyki świadczone przez wnioskodawcę nie spełniają warunków zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, gdyż nie są uznawane za nauczanie powszechne lub wyższe ze względu na ich specjalistyczny charakter i brak szerokiego zakresu tematycznego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, planowanego świadczenia usług przez Pana w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…). Uzupełnił go Pan pismem z 26 września 2025 r. (wpływ 2 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2020 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG, której przedmiot działalności określony został między innymi poniższymi kodami PKD:
-85.51 Z jako pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
-85.52.Z jako pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
-85.59.B jako pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
-85.60.Z jako działalność wspomagająca edukację.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) dalej jako „u.p.d.o.f.”. Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) dalej jako „u.p.t.u.”.
Główna działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług edukacyjnych. Usługi te przyjmują formę korepetycji oraz gotowych kursów edukacyjnych – zarówno z udziałem spotkań online, jak i bez nich. Ponadto Wnioskodawca zajmuję się sprzedażą (…).
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca planuje wprowadzenie nowej usługi. Polegać ona ma na świadczeniu usług korepetycji online skierowanych do studentów uczelni wyższych. Ich głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…). Korepetycje realizowane będą w formie specjalistycznego kursu online (dalej jako „kurs”). W ramach kursu szczególny nacisk zostanie położony na rozwijanie umiejętności związanych z planowaniem i realizacją badań, doborem metod analizy danych, interpretacją wyników oraz obsługą narzędzi statystycznych (takich jak (…)). Kurs będzie pomocny zarówno dla studentów przygotowujących samodzielne badania empiryczne, jak i tych, którzy chcą lepiej zrozumieć metodykę badań.
Główne zagadnienia omawiane w kursie to m.in.:
(…).
Pozostałe elementy (…) – będą stanowiły wsparcie uzupełniające i opcjonalne, dostępne w ramach rozszerzonych modułów lub indywidualnych konsultacji.
W ramach dostępu do kursu, uczestnik otrzyma dostęp do platformy z przygotowanym kursem, przykładową część badawczą wraz z metodologią. Przykładowy rozdział teoretyczny. Omówienie i opracowanie metod statystycznych. W ramach kursu, omawiane będą między innymi takie metody statystyczne jak:
(…).
Oprócz powyższych, uczestnik będzie miał możliwość konsultacji online w formie rozmowy bądź odpowiedzi mailowej na nurtujące pytania.
Kurs zostanie opracowany samodzielnie przez Wnioskodawcę, który jest odpowiedzialny za cały proces jego przygotowania: dobór i opracowanie materiałów merytorycznych, przygotowanie przykładów i ćwiczeń, nagranie lekcji wideo, przygotowanie materiałów tekstowych i graficznych, a także zamieszczenie tych treści na swojej platformie edukacyjnej online.
Wnioskodawca ukończył liceum, a następnie zdobył wykształcenie wyższe, uzyskując następujące tytuły zawodowe:
(…).
W trakcie studiów oraz pracy zawodowej Wnioskodawca nabył kompetencje z zakresu badań społecznych i rynkowych, metod statystycznych, analizy danych, ekonomii, a także praktycznego zastosowania narzędzi analitycznych, w szczególności arkuszy kalkulacyjnych oraz specjalistycznego oprogramowania statystycznego. Ponadto Wnioskodawca nieustannie poszerza swoją wiedzę realizując kursy w zakresie statystyki, analizy danych i innych specjalistycznych kursach niezbędnych do najlepszego przygotowania merytorycznego w zakresie szeroko pojętej statystyki.
Wnioskodawca posiada również doświadczenie w opracowywaniu materiałów dydaktycznych oraz prowadzeniu zajęć edukacyjnych o charakterze wspierającym – zarówno w formie indywidualnych korepetycji, jak i szkoleń online.
Od kilku lat Wnioskodawca prowadzi specjalistyczny blog edukacyjny „(...)”, który pełni funkcję platformy wsparcia (…). (…). Treści dostępne są bezpłatnie, a ich celem jest samodzielne rozwijanie przez studentów kompetencji akademickich.
W ramach bloga Wnioskodawca prowadzi również (…), na którym publikowane są materiały edukacyjne w formie wideo nagrane przez zleceniobiorcę Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca oferuje kursy online oraz produkty cyfrowe (…). Wszystkie działania mają charakter dydaktyczny i są ukierunkowane na praktyczne wsparcie studentów w zakresie metodologii badań oraz statystyki akademickiej.
Omawiany kurs, realizowany będzie na rzecz studentów – uczestnikami będą osoby uczęszczające na studia wyższe, zarówno stacjonarne, jak i niestacjonarne. Stroną umowy mogą być sami studenci lub inne osoby (np. rodzice studentów), jednak usługa zawsze świadczona jest na rzecz studentów.
Kursy będą sprzedawane za pomocą kontaktu mailowego i zamówień telefonicznych. Po opłaceniu kursu przez użytkownika, użytkownikowi zostaną przesłane materiały z kursu.
Kursy mogą być z opcją kontaktu mailowego bądź rozmowy – uczestnik ma możliwość zadawania pytań, na które odpowiada Wnioskodawca. Materiały będą przeznaczone wyłącznie dla kursanta – nie mogą być dalej udostępniane osobom trzecim. Użytkownik będzie miał jednak możliwość wielokrotnie odtwarzać nagrania oraz drukować materiały wyłącznie na własny użytek.
Część treści kursów nie będzie indywidualnie dostosowywana – każda osoba otrzyma ten sam zakres materiałów edukacyjnych niemniej jednak w zależności od potrzeb kursanta. Wnioskodawca dopasuje indywidualnie materiały. Do korzystania z kursu niezbędne będzie posiadanie urządzenia z dostępem do Internetu.
W związku z powyższym, Wnioskodawca zastanawia się nad możliwością zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług do planowanego świadczenia usług korepetycji w formie kursu online.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1.
Celem świadczonych usług jest wsparcie studentów w procesie kształcenia w zakresie statystyki, metod analizy danych oraz (…). Usługi mają charakter dydaktyczny i polegają na przekazywaniu wiedzy oraz kształtowaniu umiejętności praktycznych w obszarze analizy statystycznej i opracowania wyników badań. Pana celem nie jest wykonanie pracy za studenta, lecz nauczenie go, jak samodzielnie przeprowadzić analizę danych i zinterpretować jej wyniki, (…).
2.Pytanie nr 2:
Czy planowane świadczenie usług w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) będą usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) zwane dalej ustawą?
Pana odpowiedź:
Nie, planowane świadczenie usług w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…), nie będę usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.).
3.Pytanie nr 3.
Czy będzie świadczył Pan usługi w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystki, analiz statystycznych oraz (…), jako jednostka objęta systemem oświaty? Jeżeli, tak, to czy posiada/będzie posiadał Pan zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia z 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 ze zm.)?
Pana odpowiedź:
Nie, nie będzie Pan świadczył usług w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystki, analiz statystycznych oraz (…), jako jednostka objęta systemem oświaty.
4.
Planowane świadczenie usług w zakresie korepetycji w formie kursów online, których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystki, analiz statystycznych oraz (…), będą równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego.
Bowiem celem świadczonych usług jest wsparcie studentów w procesie kształcenia w zakresie statystyki, metod analizy danych oraz (…). Usługi mają charakter dydaktyczny i polegają na przekazywaniu wiedzy oraz kształtowaniu umiejętności praktycznych w obszarze analizy statystycznej i opracowania wyników badań. Pana celem nie jest wykonanie pracy za studenta, lecz nauczenie go, jak samodzielnie przeprowadzić analizę danych i zinterpretować jej wyniki, (…).
5.
Zakres planowanego świadczenia usług w zakresie korepetycji w formie kursów online, których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…), mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie wyższym. Dodatkowo należy wskazać, iż napisanie pracy dyplomowej jest warunkiem ukończenia studiów.
6.
Planowane świadczenie usług w zakresie korepetycji w formie kursów online, których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) świadczył na własny rachunek i odpowiedzialność.
7.
Posiada Pan wiedzę oraz kwalifikacje zdobyte w ramach oficjalnego systemu nauczania w Polsce, adekwatne do zakresu planowanego świadczenia usług korepetycji.
Ukończył Pan studia wyższe magisterskie, (…).
Ukończył Pan również studia wyższe z (…), a w programie tych studiów uwzględnione są przedmioty z zakresu statystyki opisowej, metod ilościowych, ekonometrii oraz analizy danych. Statystyka stanowi podstawowe narzędzie w procesach podejmowania decyzji menedżerskich, badania rynku, analizy efektywności przedsiębiorstw czy oceny ryzyka. (…).
Ponadto od kilku lat prowadził Pan działalność edukacyjną, skupioną na korepetycjach, konsultacjach indywidualnych oraz szkoleniach dla studentów uczelni wyższych, głównie w zakresie:
-projektowania narzędzi badawczych (ankiety, wywiady),
-analizy danych (…),
-formułowania i operacjonalizacji hipotez badawczych.
8.
Istnieje bezpośredni związek pomiędzy posiadanymi przez Pana kwalifikacjami a zakresem usług. Kwalifikacje obejmują wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu statystyki, metodologii badań oraz analizy danych, które stanowią podstawę świadczenia usług korepetycji w zakresie (…).
Mianowicie ukończył Pan studia wyższe magisterskie, (…), w trakcie których zdobył Pan wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych, statystyki oraz analizy danych, zarówno ilościowych jak i jakościowych.
Ukończył Pan również studia wyższe z (…), a w programie tych studiów uwzględnione są przedmioty z zakresu statystyki opisowej, metod ilościowych, ekonometrii oraz analizy danych. Statystyka stanowi podstawowe narzędzie w procesach podejmowania decyzji menedżerskich, badania rynku, analizy efektywności przedsiębiorstw czy oceny ryzyka. (…).
Pana wykształcenie oraz praktyka zawodowa pozwalają Panu swobodnie poruszać się w obszarze analizy danych i badań empirycznych, co przekłada się na realne wsparcie dla studentów przy opracowywaniu metodologii badań i interpretacji wyników.
W związku z powyższym, jest Pan w pełni przygotowany do prowadzenia działalności edukacyjnej w tym zakresie. Pana kompetencje są adekwatne do udzielania korepetycji, konsultacji i prowadzenia szkoleń wspierających studentów uczelni wyższych w realizacji obowiązków akademickich, (…).
Ponadto od kilku lat prowadził Pan działalność edukacyjną, skupioną na korepetycjach, konsultacjach indywidualnych oraz szkoleniach dla studentów uczelni wyższych, głównie w zakresie:
-projektowania narzędzi badawczych (ankiety, wywiady),
-analizy danych (…),
-formułowania i operacjonalizacji hipotez badawczych.
Dzięki temu jest Pan w stanie nie tylko przekazać wiedzę teoretyczną, ale również praktyczną, potrzebną do (…).
9.Pytanie nr 9:
Czy ww. korepetycje online będą świadczone wyłącznie w formie przygotowanych wcześniej nagrań? Jeśli nie, to proszę konkretnie wskazać w jakiej formie.
Odpowiedź:
Nie, korepetycje online nie będą świadczone wyłącznie w formie przygotowanych wcześniej nagrań. Będą świadczone w formie nagrań, materiałów pisemnych oraz w formie konsultacji bezpośrednich online z uczestnikiem. Główną cechą korepetycji jest aktywne zaangażowanie nauczyciela, czyli Pana, a nie pasywne odtwarzanie treści przez ucznia.
10.
W trakcie korepetycji online będzie następowała bezpośrednia interakcja pomiędzy kursantem a prowadzącym, zarówno w formie konsultacji online, jak i poprzez bieżącą wymianę wiadomości oraz ewentualne omawianie postępów. Uczestnik będzie miał bowiem możliwość konsultacji online w formie rozmowy bądź odpowiedzi mailowej na nurtujące pytania.
11.
Korepetycje będą dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczestników. Materiały bazowe mogą być wspólne dla określonej grupy, jednak treść zajęć oraz konsultacje będą modyfikowane i uzupełniane w zależności od potrzeb konkretnego uczestnika.
12.Pytanie nr 12:
Czy możliwe jest nabycie ww. korepetycji online bez możliwości udziału Pana (kontakt mailowy bądź rozmowy), o których mowa w opisie sprawy?
Odpowiedź:
Nie, nabycie korepetycji będzie zawsze wiązało się z możliwością kontaktu z Panem – zarówno w formie konsultacji online, jak i poprzez komunikację mailową.
13.Pytanie nr 13:
Czy planowane świadczenie usług w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…), będzie stanowić usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt. 26 ustawy?
Odpowiedź:
Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, planowane świadczenie usług nie będzie stanowić usług elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT. Usługi te mają charakter edukacyjny i wymagają istotnego udziału człowieka w procesie nauczania.
14.Pytanie nr 14:
Czy planowane świadczenie ww. korepetycji online będzie zautomatyzowane, a udział człowieka będzie niewielki? Jeśli nie, to należy dokładnie opisać udział człowieka w świadczeniu tych usług?
Odpowiedź:
Nie, świadczenie usług będzie oparte na bezpośrednim udziale człowieka. Prowadzący będzie odpowiadał za przygotowanie materiałów dydaktycznych, wyjaśnianie zagadnień, prowadzenie konsultacji oraz bieżące wsparcie uczestników.
15.
Nie, świadczenie korepetycji online nie będzie możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej, gdyż forma świadczenia korepetycji zakłada korzystanie z komunikacji internetowej oraz elektronicznego przekazywania materiałów.
Pytanie
Czy planowane świadczenie opisanych we wskazanym wniosku usług, polegające na udzielaniu korepetycji w formie kursu online przygotowanego przez Wnioskodawcę może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775)?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, planowane świadczenie usług opisane w rozpatrywanym wniosku, polegające na udzielaniu korepetycji w formie kursu przygotowanego przez Wnioskodawcę może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – dalej jako: u.p.t.u.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.t.u., rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 u.p.t.u., przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art 7.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 u.p.t.u., wynosi 22%. z zastrzeżeniem ust. 2-12C, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art 43 u.p.t.u.
Zgodnie z art. 43 ust 1 u.p.t.u., świadczenie niektórych kategorii usług zwolnione jest od podatku od towarów i usług. Jedną z nich stanowią wskazane w pkt 27 tego przepisu usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
W orzecznictwie krajowych sądów administracyjnych dotyczącym zakresu analizowanego tu zwolnienia podatkowego wskazuje się. że tym zwolnieniem objęte może być nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Natomiast określenie „prywatne nauczanie” obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność oraz we własnym imieniu bez względu od istnienia prawnej relacji w formie umowy między nauczycielem, a uczniem (bądź uczniami), przeważnie formę tą mają udzielane przez nauczycieli korepetycje Tym samym tylko usługi wypełniające dyspozycje powyższej normy mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w VAT (np. wyrok WSA w Gdańsku z 8 stycznia 2019 r. I SA/Gd 1040/18; wyrok WSA w Gliwicach z 19 kwietnia 2018 r. III SA/G11/18; wyrok WSA w Gliwicach z 26 października 2022 r, I SA/GI 432/ 22; wyrok WSA w Olsztynie z 4 stycznia 2023 r. I SA/Ol 552/22).
Odwołując się do słownikowego znaczenia pojęcia „nauczyciel” – chodzi o osobę, która przekazuje wiedzę i swoje umiejętności uczniom.
W interpretacji indywidualnej z 11 października 2022 r. 0112-KDIL3.4012-293.2022.2.MBN wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wskazano, że:
„Zgodnie ze słownikiem języka polskiego przez nauczyciela należy rozumieć:
-osobę trudniącą się uczeniem kogoś
-czynnik kształtujący czyjąś świadomość, regulujący czyjeś postępowanie.
Nauczyciel jest zatem osobą, która przekazuje swoją wiedzę i umiejętności uczniom. Co istotne, ustawa o VAT nie definiuje, jakie warunki należy spełnić, żeby być uznanym za nauczyciela Ustawa o VAT, ani też znaczenie językowe nie wymagają, aby nauczyciel był kimś, kto posiada odpowiedni dyplom ukończenia studiów, czy też był zatrudniony w placówce oświatowej, istotny jest tutaj aspekt funkcjonalny tzn. pełnienie roli nauczyciela, a nie to czy ma ona formalnie przygotowanie bądź wykształcenie pedagogiczne lub jest pracownikiem oświaty”.
W Wyroku WSA w Gdańsku z 2 sierpnia 2022 r. I SA/Gd 289/22 sąd wskazał, iż: „Przepis art. 43 ust 1 pkt 27 u.p.t.u. nie zawiera wymogu posiadania przez nauczyciela wykształcenia kierunkowego w danej dziedzinie”. Ponadto WSA w Poznaniu w Wyrok z 4 sierpnia 2021 r. I SA/Po 387/21 stwierdził, iż: „Przepis art. 43 ust 1 pkt 27 u.p.tu. nie zawiera wymogu, by kwalifikacje wynikały z posiadania przez nauczyciela wykształcenia kierunkowego w danej dziedzinie”.
Odnieść można się również do Wyrok WSA w Gdańsku z 8 stycznia 2019 r. I SA/Gd 1040/18, w którym to stwierdzono, iż: „zwolnienie obejmujące wyłącznie usługi „prywatnego” nauczania wyklucza stosowanie wskazanego przepisu do usług świadczonych przez nauczycieli w ramach zajęć organizowanych przez podmiot trzeba ze zwolnienia korzystają więc usługi „prywatnego” nauczania charakteryzujące się związkiem prawnym pomiędzy uczniami a podmiotem świadczącym usługi”.
Wnioskodawca posiada odpowiednie kwalifikacje merytoryczne oraz doświadczenie niezbędne do prowadzenia planowanego świadczenia opisanych we wskazanym wniosku usług, polegających na udzielaniu korepetycji w formie kursu Ukończył bowiem liceum (…), a następnie zdobył wykształcenie wyższe, uzyskując następujące tytuły zawodowe:
(…).
W trakcie studiów oraz pracy zawodowej Wnioskodawca nabył kompetencje z zakresu badań społecznych i rynkowych, metod statystycznych, analizy danych, ekonomii, a także praktycznego zastosowania narzędzi analitycznych, w szczególności arkuszy kalkulacyjnych oraz specjalistycznego oprogramowania statystycznego.
Wnioskodawca posiada również doświadczenie w opracowywaniu materiałów dydaktycznych oraz prowadzeniu zajęć edukacyjnych o charakterze wspierającym zarówno w formie indywidualnych korepetycji, jak i szkoleń online.
Od kilku lat wnioskodawca prowadzi specjalistyczny blog edukacyjny „(...)”, który pełni funkcję platformy wsparcia (…). (…). Treści dostępne są bezpłatnie, a ich celem jest samodzielne rozwijanie przez studentów kompetencji akademickich.
W ramach bloga Wnioskodawca prowadzi również (…), na którym publikowane są materiały edukacyjne w formie wideo nagrane przez zleceniobiorcę Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca oferuje kursy online oraz produkty cyfrowe (…). Wszystkie działania mają charakter dydaktyczny i są ukierunkowane na praktyczne wsparcie studentów w zakresie metodologii badań oraz statystyki akademickiej.
Dzięki zdobytemu wykształceniu oraz wieloletniemu doświadczeniu w pracy ze studentami. Wnioskodawca posiada kwalifikacje niezbędne do samodzielnego tworzenia i prowadzenia kursów edukacyjnych o wysokim poziomie merytorycznym, w szczególności w zakresie analiz statystycznych (…).
Kurs, mimo braku kontaktu na żywo, stanowi formę samodzielnego i zorganizowanego przekazywania wiedzy. Z punktu widzenia jego celu edukacyjnego i zakresu merytorycznego wpisuje się w formę kształcenia na poziomie wyższym – przygotowuje studentów do realizacji zadań wynikających z programu studiów, zwłaszcza do napisania pracy dyplomowej. W konsekwencji, usługi te mają charakter dydaktyczny i służą rozwijaniu kompetencji studentów w zakresie wymaganym przez szkolnictwo wyższe.
„Mając na uwadze całokształt okoliczności przedstawionych przez Pana należy uznać w tym konkretnym przypadku, ze spełnia Pan definicję nauczyciela, gdyż posiada wiedzę i kwalifikacje do pełnienia roli nauczyciela matematyki na poziomie podstawowym (przygotowanie do egzaminu ośmioklasisty) i ponadpodstawowym (przygotowanie do egzaminu maturalnego) na potrzeby art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Pomimo faktu, iż nie ukończył Pan jeszcze studiów, to w tym przypadku należy uznać, że posiada Pan wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela dla ośmioklasistów i maturzystów z matematyki.
W konsekwencji, analiza powołanych przepisów prawa, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawionych przez Pana okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że świadczone przez Pana usługi w zakresie kursów online z matematyki korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy”.
Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 grudnia 2024 r. 0114-KDIP4-2.4012.636.2024.2.MMA:
„(…) Mając na uwadze zakres świadczonych przez Pana usług gotowych kursów z matematyki ze spotkaniami oraz bez spotkań online (przygotowanych przez Pana w pełni samodzielnie) należy uznać, że stanowią one usługi nauczania na poziomie ponadpodstawowym.
Natomiast w odniesieniu do przesłanki podmiotowej, zauważenia wymaga, że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności, przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła stosowny kurs kierunkowy, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Zauważyć bowiem należy, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela.
(...) Biorąc powyższe informacje pod uwagę należy stwierdzić, że posiada Pan wiedzę i kwalifikacje z zakresu matematyki – tym samym, została spełniona również przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 i pkt 27 ustawy.
W konsekwencji, analiza powołanych przepisów prawa, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawionych przez Pana okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że sprzedawane przez Pana gotowe kursy z matematyki ze spotkaniami oraz bez spotkań online (przygotowane przez Pana w pełni samodzielnie) korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art 43 ust. 1 pkt 27 ustawy”.
Wobec powyższego stwierdzić należy jak na wstępie, iż świadczenie opisanych we wskazanym wniosku usług, polegające na udzielaniu korepetycji w formie kursu przygotowanego przez Wnioskodawcę może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775).
Jednocześnie należy wskazać, iż Wnioskodawca zawierać będzie umowę bezpośrednio z uczniem, bądź rodzicem ucznia wobec czego spełniona zostanie przesłanka dotycząca prywatnego nauczania. Potwierdza to przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 24 października 2023 r. 0112-KDIL1-2.4012.381.2023.2.DS:
„Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym”.
Ponadto zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 dotyczy usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli. Należy więc odnieść się również do poziomu na jakim prowadzony będzie przez Wnioskodawcę kurs. Mianowicie prowadzony przez Wnioskodawcę kurs, prowadzony będzie na poziomie wyższym. Wnioskodawca określa dobór odpowiednich form kształcenia dla swoich uczniów jednak skupia się jedynie na kształceniu wyższym ze względu na przedmiot kursu dotyczący statystyki w pracach dyplomowych. Wnioskodawca przekazywać będzie wiedzę niezbędną do przygotowania pracy dyplomowej będącą wymaganiem obligatoryjnym, aby uzyskać stosowny tytuł po ukończeniu studiów wyższych wobec czego świadczone przez Wnioskodawcę usługi korepetycji w formie kursu online będą świadczone na odpowiednim poziomie wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 27 u.p.t.u.
Ponadto potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy są również interpretacje indywidualne wydane w zbliżonym do Wnioskodawcy zdarzeniu przyszłym. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 27 czerwca 2025 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.267.2025.4.MSU, organ zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy i uznał je za prawidłowe pomimo, iż Wnioskodawca nie miał ukończonych kierunkowych studiów wyższych w zakresie udzielanych korepetycji, to jego wiedza i umiejętności zdobyte na przestrzeni lat były wystarczające do uznania, iż posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela dla ośmioklasistów i maturzystów z matematyki. Mianowicie organ wskazał, iż: „(...) W opisie sprawy wskazał Pan, że posiada wiedzę, umiejętności i doświadczenie zdobyte na przestrzeni lat. Od wielu lat interesuje się Pan matematyką, osiągając w tej dziedzinie liczne sukcesy naukowe. Już od najmłodszych lat pomaga dla swoich znajomych zrozumieć skomplikowane i zawiłe zagadnienia matematyczne. W 2019 r. został Pan laureatem Konkursu z Matematyki. Od 2019 do 2022 r. uczęszczał Pan do Liceum Ogólnokształcącego, gdzie jednym z przedmiotów rozszerzonych była matematyka. W maju 2022 r. przystąpił Pan do matury osiągając wynik 100% z matematyki na poziomie podstawowym oraz 94% z matematyki na poziomie rozszerzonym. Aktualnie jest Pan studentem matematyki stosowanej na Politechnice, co świadczy o kontynuacji Pana rozwoju naukowego w tej dziedzinie. (Z podanych przez Pana dat wynika, że jest to prawdopodobnie 3 rok studiów.)
Ponadto stworzył Pan autorski programu prywatnego nauczania. Program ten jest oparty na technikaliach polskiego programu nauczania oraz uwzględnia najczęstsze trudności uczniów w przyswajaniu materiału matematycznego. Wykorzystuje Pan tę wiedzę w praktyce, prowadząc platformę edukacyjną, która pozwala na efektywne przygotowanie uczniów klas szkół podstawowych oraz uczniów klas szkół średnich (kursantów) do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego. W ramach tej platformy zajmuje się Pan tworzeniem kursów online z zakresu matematyki oraz następnie ich sprzedażą na rzecz kursantów. Oprócz tego zajmuje się Pan również bieżącym rozwiązywaniem problemów, które napotykają kursanci podczas rozwiązywania zadań matematycznych”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wnioskujest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:
Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:
Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:
Ust. 1 obejmuje w szczególności:
a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f)usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
Ust. 1 nie ma zastosowania do:
a)usług nadawczych;
b)usług telekomunikacyjnych;
c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f)płyt CD i kaset magnetofonowych;
g)kaset wideo i płyt DVD;
h)gier na płytach CD-ROM;
i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l)hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n)usług centrum wsparcia telefonicznego;
o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q)(uchylona)
r)(uchylona)
s)(uchylona)
t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:
Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.
Dyrektywa stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.
Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.
Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Powyższy przepis jest odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu).
Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C‑473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że:
„Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Z kolei w wyroku TSUE z 14 czerwca 2007 r. C-445/05 w sprawie Werner Haderer, Trybunał wskazał, że:
„28. Ponadto, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. j) szóstej dyrektywy, nie wystarcza, aby lekcje obejmowały nauczanie na poziomie szkolnym lub uniwersyteckim; poza tym musi być to „nauczanie prywatne przez nauczycieli”.
29. Aczkolwiek z akt postępowania przed sądem krajowym wynika, że W. Haderer udziela lekcji jako nauczyciel, co nie zostało zakwestionowane ani przez państwa członkowskie, ani przez Komisję w uwagach przedstawionych na podstawie art. 23 statutu Trybunału Sprawiedliwości, to jednak pojawia się pytanie, czy lekcje te są udzielane „prywatnie”.
30. To ostatnie określenie umożliwia odróżnienie usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy od usług wymienionych w tym samym ust. 1 pod lit. j), które są wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i na ich własną odpowiedzialność.
31. Do tych ostatnich usług można zaliczyć na przykład kursy indywidualne, w którym to przypadku zasadniczo istnieje związek pomiędzy treścią danej lekcji a kwalifikacjami nauczającego. W tym zakresie brzmienie art. 13 część A ust. 1 szóstej dyrektywy w żaden sposób nie sprzeciwia się temu, aby lekcje udzielane na rzecz większej liczby osób jednocześnie były objęte zwolnieniem ustanowionym w tym przepisie.”
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C-73/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że: „Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
Powyższe przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którymi:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
i)kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
j)nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
W tym miejscu należy przywołać wyrok TSUE z dnia 21 października 2021 r. w sprawie C-373/19 Dubrovin & Tröger GbR – Aquatics, w którym Trybunał rozpatrywał kwestię, czy pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania.
Jak wskazał TSUE:
(20) Artykuł 132 dyrektywy 2006/112 przewiduje zwolnienia, które, jak wskazuje tytuł rozdziału, w którym przepis ów się znajduje, mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności wykonywanych w interesie publicznym. Niemniej jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności w interesie publicznym, a jedynie tych, które zostały w sposób szczegółowy wyliczone i opisane (wyroki: z 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU;C;2019;202, pkt 17).
21 Wedle orzecznictwa Trybunału omawiane zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcie prawa Unii, które mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich.
22 Trybunał orzekł już, że wyrażenia użyte do określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 dyrektywy 2006/112 powinny podlegać wykładni ścisłej, ponieważ stanowią one wyjątki od wynikającej z art. 2 tej dyrektywy zasady ogólnej, zgodnie z którą VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Niemniej jednak powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień przewidzianych w owym art. 132 należy interpretować w sposób, który pozbawiałby te zwolnienia skuteczności (wyroki: z dnia 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 19).
23 Należy przypomnieć, że art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 nie zawiera żadnej definicji pojęcia „kształcenia powszechnego lub wyższego”.
24 Niemniej jednak Trybunał uznał, po pierwsze, że przekazywanie wiedzy i kompetencji pomiędzy nauczycielem i uczniami jest szczególnie ważnym elementem działalności kształcenia (wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 18; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 21).
25 Po drugie, Trybunał wyjaśnił, że „pojęcie kształcenia powszechnego i wyższego” w rozumieniu dyrektywy 2006/112 nie ogranicza się jedynie do nauczania, które kończy się egzaminami w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu, ale obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w szkołach lub na uniwersytetach w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem iż działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego (wyroki: z dnia 28 stycznia 2010 r., Eulitz, C-473/08, EU:C:2010:47, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 22, 23).
26 W związku z tym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 obejmuje rodzaje działalności, które różnią się ze względu na swój charakter, jak i ze względu na ramy, w jakich są prowadzone (zob. podobnie wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 20, z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 24).
27 Z powyższego wynika, że w pojęciu tym prawodawca Unii zamierzał zawrzeć określony rodzaj systemu nauczania, który jest wspólny dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od cech własnych każdego z systemów krajowych (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 25).
28 Tym samym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu systemu VAT odsyła co do zasady do zintegrowanego systemu przekazywania wiedzy i kompetencji dotyczącego obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, jak również do pogłębiania i rozwoju owej wiedzy i kompetencji przez uczniów i studentów w miarę ich postępów i ich specjalizacji w ramach poszczególnych stopni składających się na ten system (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 26).
W konsekwencji TSUE orzekł:
31 Tymczasem należy zauważyć, że choć prawdą jest, że udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania, takie jak to, o którym mowa w postępowaniu głównym, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego (zob. analogicznie wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 29; a także postanowienie z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst, C-47/19, niepublikowane, EU:C:2019:840, pkt 33).
32 O ile bowiem nie można zanegować znaczenia wiedzy przekazanej w ramach kształcenia związanego z kierowaniem pojazdami samochodowymi oraz nauki żeglarstwa, w szczególności w celu stawienia czoła trudnym sytuacjom, a ogólniej w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności fizycznej osób, o tyle Trybunał orzekł, odpowiednio, w wyroku z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie (C-449/17, EU:C:2019:202) i w postanowieniu z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst (C-47/19, niepublikowanym, EU:C:2019:840), że tego rodzaju nauczanie nie jest objęte pojęciem „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.
33 Z uwagi na powyższe na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, iż pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie obejmuje ono udzielania lekcji pływania przez szkołę pływania.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy planowane świadczenie usług przez Pana w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) spełniają kryteria uprawniające do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W odniesieniu do Pana wątpliwości w pierwszej kolejności ustalenia wymaga, czy planowane świadczenie usług w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) stanowią usługi elektroniczne.
Analiza przedstawionego przez Pana opisu sprawy oraz definicji usług elektronicznych zawartej w rozporządzeniu 282/2011 pozwala na stwierdzenie, że oferowane przez Pana kursy online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…), nie stanowią usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011. W analizowanym przypadku nie można uznać, że świadczenie usług będzie zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w świadczeniu tych usług będzie minimalny. Jak wskazał Pan we wniosku, korepetycje online nie będą świadczone wyłącznie w formie przygotowanych wcześniej nagrań. Będą świadczone w formie nagrań, materiałów pisemnych oraz w formie konsultacji bezpośrednich online z uczestnikiem. Główną cechą korepetycji jest aktywne zaangażowanie nauczyciela, czyli Pana, a nie pasywne odtwarzanie treści przez ucznia. W trakcie korepetycji online będzie następowała bezpośrednia interakcja pomiędzy kursantem a prowadzącym, zarówno w formie konsultacji online, jak i poprzez bieżącą wymianę wiadomości oraz ewentualne omawianie postępów. Uczestnik będzie miał bowiem możliwość konsultacji online w formie rozmowy bądź odpowiedzi mailowej na nurtujące pytania. Korepetycje będą dostosowywane do indywidualnych potrzeb uczestników. Materiały bazowe mogą być wspólne dla określonej grupy, jednak treść zajęć oraz konsultacje będą modyfikowane i uzupełniane w zależności od potrzeb konkretnego uczestnika. Nabycie korepetycji będzie zawsze wiązało się z możliwością kontaktu z Panem – zarówno w formie konsultacji online, jak i poprzez komunikację mailową. Planowane świadczenie usług nie będzie stanowić usług elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy. Usługi te mają charakter edukacyjny i wymagają istotnego udziału człowieka w procesie nauczania. Świadczenie usług będzie oparte na bezpośrednim udziale człowieka. Prowadzący będzie odpowiadał za przygotowanie materiałów dydaktycznych, wyjaśnianie zagadnień, prowadzenie konsultacji oraz bieżące wsparcie uczestników. Świadczenie korepetycji online nie będzie możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej, gdyż forma świadczenia korepetycji zakłada korzystanie z komunikacji internetowej oraz elektronicznego przekazywania materiałów. Tym samym stwierdzenia wymaga, że planowane świadczenie usług przez Pana w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…), nie spełniają przesłanek wskazanych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
Analizując możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do planowanego świadczenia usług przez Pana w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…), należy również wskazać, że jak wynika z powołanych wyżej uregulowań, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Jak wskazał Pan w opisie sprawy, planowane świadczenie usług w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…), nie będę usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Nie będzie Pan świadczył usług w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystki, analiz statystycznych oraz (…), jako jednostka objęta systemem oświaty. Dodatkowo należy wskazać, że ww. usługi będzie Pan świadczył na własny rachunek i odpowiedzialność.
Zatem dla planowanego świadczenia usług przez Pana w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
W dalszej kolejności przeanalizowania wymaga czy planowane świadczenie usług w zakresie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz opracowywania części badawczej prac dyplomowych spełniają warunki zwolnienia od podatku od towarów i usług, określone w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Z powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe.
Zatem warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
·przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji oraz
·przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem.
Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Za nauczyciela należy uznać osobę, która świadcząc usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym dysponuje wiedzą w danym przedmiocie do nauczania na odpowiednim poziomie kształcenia.
Ponadto, pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.). Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła zorganizowany przez Polski Związek Szachowy kurs instruktora szachowego, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Zauważyć bowiem należy, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela. Również np. osoba kończąca studia na kierunku farmacji, która nabyła w ich toku szeroką wiedzę z zakresu chemii, może być uznana za nauczyciela tego przedmiotu.
Z opisu sprawy wynika, że ukończył Pan studia wyższe magisterskie, (…), w trakcie których zdobył Pan wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych, statystyki oraz analizy danych, zarówno ilościowych jak i jakościowych. Ukończył Pan również studia wyższe z (…), a w programie tych studiów uwzględnione są przedmioty z zakresu statystyki opisowej, metod ilościowych, ekonometrii oraz analizy danych. Statystyka stanowi podstawowe narzędzie w procesach podejmowania decyzji menedżerskich, badania rynku, analizy efektywności przedsiębiorstw czy oceny ryzyka. (…). Ponadto od kilku lat prowadził Pan działalność edukacyjną, skupioną na korepetycjach, konsultacjach indywidualnych oraz szkoleniach dla studentów uczelni wyższych, głównie w zakresie: projektowania narzędzi badawczych (ankiety, wywiady), analizy danych, formułowania i operacjonalizacji hipotez badawczych. Wskazał Pan również, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy posiadanymi przez Pana kwalifikacjami a zakresem usług. Kwalifikacje obejmują wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu statystyki, metodologii badań oraz analizy danych, które stanowią podstawę świadczenia usług korepetycji w zakresie opracowania części badawczej prac dyplomowych. Pana wykształcenie oraz praktyka zawodowa – Pana zdaniem – pozwalają Panu swobodnie poruszać się w obszarze analizy danych i badań empirycznych, co przekłada się na realne wsparcie dla studentów przy opracowywaniu metodologii badań i interpretacji wyników.
Równocześnie w opisie sprawy wskazał Pan, że celem świadczonych przez Pana usług jest wsparcie studentów w procesie kształcenia w zakresie statystyki, metod analizy danych oraz (…). Usługi te mają charakter dydaktyczny i polegają na przekazywaniu wiedzy oraz kształtowaniu umiejętności praktycznych w obszarze analizy statystycznej i opracowania wyników badań. Pana celem nie jest wykonanie pracy za studenta, lecz nauczenie go, jak samodzielnie przeprowadzić analizę danych i zinterpretować jej wyniki, (…).
Z powyższego wynika, że powyższe czynności stanowią element metodyki (…).
(…).
Warto dodać, że pracownik naukowy, który jest specjalistą w danej dziedzinie, posiada wiedzę i doświadczenie, które pozwalają mu na udzielanie fachowych porad i konsultacji, w tym także przekazywaniu wiedzy oraz kształtowaniu umiejętności praktycznych w obszarze analizy statystycznej i opracowania wyników badań w danej dziedzinie.
Z przedstawionego opisu sprawy nie wykazał Pan, że posiada Pan wykształcenia kierunkowe ściśle w tym zakresie.
Należy bowiem powtórzyć, że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Nauczycielem może być osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe. „Nauczyciel” powinien zatem legitymować się wiedzą, kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania (czy to publicznym, czy prywatnym) np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym.
Zatem w analizowanym przypadku nie będzie spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Odnośnie natomiast przesłanki przedmiotowej należy zwrócić uwagę na orzeczenie TSUE z 7 października 2019 r. w sprawie C-47/19, które odnosi się do lekcji surfingu i żeglarstwa udzielonych szkołom i uniwersytetom, w których lekcje te są częścią programu zajęć sportowych lub kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego i mogą być uwzględnione przy wystawianiu ocen. Pomimo, że nauczanie surfingu i żeglarstwa wpisuje się w program nauczania tych szkół i uniwersytetów, TSUE stwierdził, że jest to nauczanie specjalistyczne i selektywne, które nie jest równoznaczne z nauczaniem, utrwalaniem i rozwijaniem wiedzy i umiejętności dotyczących szerokiego i zróżnicowanego zakresu przedmiotów, co jest charakterystyczne dla nauczania szkolnego i uniwersyteckiego.
Również, w powołanym powyżej wyroku z 21 października 2021 r. w sprawie C-373/19 TSUE wskazał, że choć prawdą jest, że udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego. Jednocześnie TSUE powołał się na inne rozstrzygnięcia, tj. wyrok z 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul Akademie, C-449/17, a także postanowienie z 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst, C-47/19).
Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-373/19 należy uznać, że świadczone przez Pana usługi w zakresie udzielania korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) nie są usługami obejmującymi kształcenie powszechne na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Opisane przez Pana usługi mają charakter nauczania specjalistycznego i nie stanowią usług nauczania powszechnego lub wyższego, gdyż nie wiąże się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz rozwojem. Fakt, że jak Pan wskazał we wniosku zakres ww. usług mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie wyższym oraz (…) nie przesądza o zastosowaniu zwolnienia od podatku VAT, ponieważ udzielanie korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) nie stanowi „kształcenia powszechnego lub wyższego”. Ponadto należy zaznaczyć, że jak Pan sam wskazał we wniosku, ww. korepetycje realizowane będą w formie specjalistycznego kursu online. W ramach kursu szczególny nacisk zostanie położony na rozwijanie umiejętności związanych z planowaniem i realizacją badań, doborem metod analizy danych, interpretacją wyników oraz obsługą narzędzi statystycznych (takich jak (…)). Kurs będzie pomocny zarówno dla studentów przygotowujących samodzielne badania empiryczne, jak i tych, którzy chcą lepiej zrozumieć metodykę badań. W związku z powyższym, studenci którzy uczestniczą w prowadzonych przez Pana zajęciach online biorą udział w specjalistycznym kursie w związku z doraźnymi potrzebami (…).
Zatem świadczone przez Pana usługi w zakresie udzielania korepetycji w formie kursów online, których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) nie wiążą się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz rozwojem.
W rozpatrywanej sprawie nie można uznać, że usługi w zakresie udzielania korepetycji w formie kursów online, których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) mają charakter kształcenia powszechnego, czy też wyższego.
Zatem, analiza powołanych przepisów prawa, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawionych przez Pana okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że świadczone przez Pana usługi w zakresie udzielania korepetycji w formie kursów online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…), mające na celu wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…), nie wypełniają również przesłanki przedmiotowej, której spełnienie jest warunkiem do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż mają charakter nauczania specjalistycznego, a tym samym nie stanowią usług nauczania powszechnego lub wyższego.
Podsumowanie
Planowane świadczenie usług polegające na udzielaniu korepetycji w formie kursu online których głównym celem będzie wsparcie studentów w zakresie statystyki, analiz statystycznych oraz (…) nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan opisu sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenie przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
