Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.647.2025.1.WK
Działania Województwa jako organu władzy publicznej, realizujące zadania publiczne bez charakteru zarobkowego, nie stanowią czynności opodatkowanych VAT, a wydatki na te działania nie dają prawa do odliczenia VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż brak jest związku z czynnościami opodatkowanymi.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
1)opodatkowania czynności wykorzystywania przez Województwo prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców;
2)podlegania opodatkowaniu czynności nieodpłatnego przekazania Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych, zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych;
3)podlegania opodatkowaniu czynności nieodpłatnego przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców;
4)prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.
Uzupełnili go Państwo pismem z 15 października 2025 r. (wpływ 15 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Województwo (...) (dalej: Wnioskodawca lub Województwo lub Główny Beneficjent) będące jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, stosownie do art. 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566), wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Województwo posiada status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług oraz składa jako podatnik VAT stosowne deklaracje rozliczeniowe dla potrzeb podatku od towarów i usług.
Województwo (...) jako Partner wiodący przygotowuje dokumentację, pozwalającą na uzyskanie dofinansowania projektu pn. „(...)”, planowanego do realizacji w partnerstwie z 83 Partnerami Projektu – wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi oraz jednostkami samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 38 ust. 8 i ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, partner wiodący to podmiot uprawniony do reprezentowania pozostałych partnerów projektów realizacji projektu partnerskiego. W Projekcie rolę Partnera wiodącego pełni Beneficjent Projektu, tj. Wnioskodawca – Województwo (...).
Projekt realizowany będzie w ramach Priorytetu (…), Działania (…).
Projekt pn. „(...)” opiera się na budowie trwałych partnerstw w regionie na rzecz poprawy jakości usług i rozwoju administracji, służących wzrostowi komfortu zarówno pracownikom beneficjenta, partnerów, jak i mieszkańców oraz przedsiębiorców przez dostarczanie nowoczesnych rozwiązań cyfrowych.
Projekt stanowi element realizacji Strategii Rozwoju Województwa (...) 2030+ Innowacyjne (...) – w szczególności w obszarze wsparcia wzrostu konkurencyjności regionu przez rozwój działalności gospodarczej oraz transfer i wykorzystanie nowych technologii, a także poprawę jakości życia i wykorzystanie kapitału społecznego do tworzenia nowoczesnej gospodarki.
Projekt realizuje cele Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa (...) na lata 2020-2030 w zakresie (...).
Cele, o których mowa powyżej realizowane będą przez wdrażanie oprogramowania i udostępnianie usług (portal usług cyfrowych (...), systemy klasy ERP, rozwiązania informatyczne i modernizacja istniejących rozwiązań mających wpływ na proces transformacji cyfrowej administracji samorządowej) oraz cyfryzację danych przestrzennych i materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w celu ich udostępniania.
Projekt został wpisany do Programu Transformacji Cyfrowej Województwa (...) na lata 2025-2026 będącego dokumentem wdrożeniowym do Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa (...) na lata 2020-2030 w Rozdziale (...).
Projekt jest zgodny z celami polityki spójności – wspiera wzrost gospodarczy, sprzyja tworzeniu miejsc pracy, rozwija konkurencyjność przedsiębiorstw. Zakładane w Projekcie rozwiązania elektronizacji usług i ich powszechnej dostępności w szerokim zbiorze jednostek partnerskich wzmocni spójność społeczną i terytorialną, a także zapewni równość szans rozwojowych w poszczególnych regionach, w szczególności niwelować będzie dysproporcje między obszarami wiejskimi i obszarami o niekorzystnych warunkach przyrodniczych lub demograficznych, a obszarami rozwiniętymi infrastrukturalnie i przemysłowo. Rozwiązania infrastruktury technicznoinformatycznej przyczynią się rozwojowi zasobów ludzkich oraz wspierać będą integrację społeczną na rynku pracy.
Projekt jest zgodny z celami polityki ochrony środowiska – przyczynia się do wypełnienia tzw. celu regeneracyjnego wzrostu gospodarczego, obniżając wykorzystanie zasobów naturalnych dla potrzeb gospodarki, m.in. w zakresie potrzeb produkcji papieru, paliwa do transportu, wyposażenia stanowisk bezpośredniej obsługi klienta. Projekt ograniczy zatem procesy degradacji środowiska, emisji zanieczyszczeń, zredukuje presję na środowisko i klimat, sprzyjać będzie poprawie dobrostanu mieszkańców kraju i Europy. W krótkiej perspektywie czasowej doprowadzi do podniesienia jakości usług przy jednoczesnej redukcji kosztów ich obsługi (oszczędność materiałowa). Projekt, dzięki uproszczeniu procesów usługowych, świadczonych przez administrację samorządową zagwarantuje zaspokojenie potrzeb mieszkańców, a z drugiej strony doprowadzi do zmniejszenia produkcji odpadów, w tym niebezpiecznych dla środowiska jak tonery do drukarek oraz istotnie obniży emisję spalin związaną z potrzebą transportową klientów urzędów, co wpłynie pozytywnie na poprawę jakości życia obecnych i przyszłych pokoleń.
Projekt jest zgodny z celami polityki UE w obszarze transformacji cyfrowej i społeczeństwa Informacyjnego oraz polityki równych szans – przewidziana w Projekcie elektronizacja usług sprzyja w sposób niezwykle wymierny zasadzie równości szans kobiet i mężczyzn w życiu społecznym, a także na wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnościami lub ograniczoną mobilnością w dostępie do infrastruktury publicznej i aktywnościach działalności społecznej i obywatelskiej. Rozwiązania cyfrowe znacznie ułatwią załatwianie spraw urzędowych osobom z niepełnosprawnościami, które w celu jej realizacji nie będą zmuszone do udania się do urzędu i pokonania barier fizycznych. Nieodpłatne usługi elektroniczne otwierają szeroki dostęp do spraw załatwianych w urzędach zarówno osobom pracującym zawodowo, jak i pozostającym w domu z uwagi na ograniczenia fizyczne, konieczność opieki nad osobami nieletnimi. Zastosowanie standardu WCAG w udostępnianych zdalnie informacjach i usługach w znacznym stopniu podniesie stopień dostępności zasobów dla osób o szczególnych potrzebach. Wdrożenie w ramach Projektu systemów dziedzinowych do zarządzania infrastrukturą i zasobami znacznie uprości obsługę realizacji sprawy w urzędzie. Dostępność danych w postaci elektronicznej będzie rozwiązaniem, które zastąpi konieczność przeszukiwania dokumentów papierowych, magazynowanych i archiwizowanych w rozległych i nieporęcznych tomach oraz mniej dostępnych lokalizacjach fizycznych. Projekt będzie przeciwdziałał cyfrowemu wykluczeniu.
Projekt przewiduje realizację 4 głównych zadań merytorycznych, w tym:
1)zwiększenie efektywności pozyskiwania, udostępniania i analiz danych poprzez modernizację istniejących lub wdrożenie nowych systemów informatycznych;
2)cyfryzacja materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w celu ich udostępniania;
3)zapewnienie infrastruktury teleinformatycznej w celu realizacji Projektu;
4)wsparcie techniczne i merytoryczne uczestników Projektu w jego realizacji.
W ramach zadania merytorycznego „Zwiększenie efektywności pozyskiwania, udostępniania i analiz danych poprzez modernizację lub wdrożenie nowych systemów informatycznych” planowana jest realizacja następujących przedsięwzięć:
1)Zakup lub opracowanie i wdrożenie systemu klasy ERP (ang. Enterprise Resources Planning) w (...) Centrum Pomocy Społecznej, (...) Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy w (...) i Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w (...) w celu usprawnienia procesów biznesowych.
2)Wdrożenie systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją w modelu chmury obliczeniowej w Wojewódzkich Samorządowych Jednostek Organizacyjnych i Jednostkach Samorządu Terytorialnego z wykorzystaniem systemu EZD RP stworzonego przez specjalistów z Państwowego Instytutu Badawczego NASK nadzorowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji. Zgodnie z deklaracją NASK „(...)”. Realizacja przedsięwzięcia pozwoli zachować zdolność sprawnego funkcjonowania infrastruktury jednostek, a jednocześnie wpłynie na bezpieczeństwo danych, pozwoli na sprawne zarządzanie zasobem (w tym dystrybucją zmian optymalizacyjnych) i ujednoliceniem zasad bezpieczeństwa.
3)Rozwój oprogramowania (...) w Urzędzie Marszałkowskim Województwa (...) w (...).
Województwo (...) w ramach subskrypcji posiada dostęp do oprogramowania (...) firmy (...) świadczonego w formie usługi w modelu chmury obliczeniowej tzw. usługa (...) dla (...) Użytkowników. Licencje dla Użytkowników zapewnione są na poziomie (...) wraz z usługami Wsparcia Technicznego (HelpDesk). W ramach możliwości korzystania przez pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) w (...) z instruktaży udostępnianych na platformie, zakłada się zakup dalszego dostępu do oprogramowania (...) wraz ze świadczeniem usług wsparcia technicznego (HelpDesk) i usług konsultacyjnych w zakresie rozwoju rozwiązania.
Platforma szkoleniowa (...) umożliwi kompleksowe zarządzanie zarówno użytkownikami jak i harmonogramem realizacji czy zewnętrznie importowanymi treściami edukacyjnymi. Umożliwi również implementację zewnętrznych treści szkoleniowych w formie e-learningów, dostarczanych w uniwersalnym formacie SCORM, który jest interoperacyjny z innymi systemami. W szybki i nowoczesny sposób, z wykorzystaniem BI, umożliwi raportowanie o procesach szkoleniowych zarówno w czasie rzeczywistym, jak i na potrzeby audytów czy kontroli. Będzie stanowić niezastąpione narzędzie w przypadku weryfikacji realizacji obowiązków szkoleniowych pracowników samorządowych nakładanych przez zewnętrzne instytucje bądź regulacje prawne, a także jako źródło informacji o zmianach aktów własnych i dokumentów w organizacji.
Rozwijana będą również funkcjonalności oparte o AI umożlwiające generowanie treści szkoleniowych optymalizując koszt i czas gotowego e-learningu. Nowoczesne rozwiązania przyspieszą możliwość dotarcia ze zmianami np. aktów prawnych, do urzędników.
Zapewniona zostanie możliwość monitorowania postępów realizacji szkoleń przez wszystkich pracowników urzędu, a ich przełożeni w czasie rzeczywistym będą widzieć obłożenie i stan realizacji przydzielonych treści szkoleniowych.
Rozwój oprogramowania (...) pozwoli na osiągnięcie wskaźnika rezultatu RCR011, tj. „(…)”.
Rozwój (...) Systemu Informacji Przestrzennej ((...)SIP), będącego integratorem danych przestrzennych na (...), poprzez modernizację oraz zakup i wdrożenia nowych elementów (...)SIP w celu zwiększenia możliwości wykonywania analiz na większej liczbie danych przestrzennych (z wykorzystaniem danych wchodzących w skład (...)SIP oraz danych pochodzących z zewnętrznych źródeł np. danych satelitarnych) oraz przeprowadzenie cyfryzacji danych przestrzennych, które wzbogacą zasoby Portalu Mapowego Województwa (...) czym zwiększą atrakcyjność i funkcjonalność publikowanych map i usług danych przestrzennych.
Zadanie zostanie zrealizowane w połączeniu z modernizacją portalu (...), która będzie polegała na integracji wypracowanych w ramach rozwoju (...)SIP systemów z portalem (...), a także zwiększenie poziomu bezpieczeństwa oraz świadczenie nowych usług w celu zapewnienie szerokiego dostępu do oferowanych usług na platformach wdrożonych w ramach projektów realizowanych przez Województwo (...).
Wdrożenie rozbudowanego Systemu Informacji Geograficznej (GIS) funkcjonującego w modelu udostępniania oprogramowania w chmurze obliczeniowej (w postaci (...)) na potrzeby Jednostek Samorządu Terytorialnego wraz z elementami centralnymi wdrożonymi w infrastrukturze technicznej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa (...) w (...).
System zakłada dostarczenie e-usług na 4 poziomie dojrzałości cyfrowej.
System charakteryzuje się szerokim wachlarzem zastosowań i przynosi wymierne korzyści podczas zadań związanych z operowaniem danymi przestrzennymi, w tym m.in.:
a)gromadzenie danych przestrzennych,
b)zarządzanie danymi przestrzennymi,
c)tworzenie indywidualnych portali mapowych (wewnętrznych i zewnętrznych),
d)tworzenie i udostępnianie on-line interaktywnych map,
e)tworzenie i udostępnianie aplikacji internetowych korzystających z podkładów mapowych,
f)analizowanie danych przestrzennych i tworzenie raportów z wyników analiz,
g)prezentowanie danych przestrzennych w postaci wskaźników i diagramów,
h)dostęp on-line do oprogramowania GIS,
i)dostęp do oprogramowania GIS Desktop,
j)tworzenie i udostępnianie internetowych formularzy elektronicznych, które mogą być wzbogacone o interaktywne podkłady mapowe – ankietyzacja,
k)zbieranie danych przestrzennych z terenu z wykorzystaniem aplikacji mobilnych,
l)udostępnianie danych przestrzennych, formularzy, wyników analiz i wykresów.
Rozwiązanie będzie oferowało dla Jednostek Samorządu Terytorialnego zintegrowany portal mapowy pozwalający na zbieranie i zarządzanie danymi przestrzennymi, umożliwiający analizowanie i łatwe udostępnianie on-line, za pomocą mechanizmów wspomagających, różnego rodzaju map, witryn internetowych, a także aplikacji internetowych funkcjonujących w połączeniu z GIS.
W ramach systemu dostarczone zostaną technologie pozwalające na zaspokojenie różnorodnych potrzeb – wśród procesów obsługiwanych przez to rozwiązanie można wymienić:
a)udostępnianie danych przestrzennych (wizualizacja danych przestrzennych na portalach mapowych),
b)zbieranie danych terenowych z aplikacji mobilnych (np. zgłaszanie awarii, ankietyzacja),
c)udostępnianie dedykowanych aplikacji internetowych z aktualnymi danymi przestrzennymi w sytuacjach kryzysowych (monitorowanie awarii, powodzie, pożary, susza, itp.),
d)prowadzenie budżetu obywatelskiego (w tym np. udostępnienie strony internetowej, zgłaszanie projektów, prezentacja projektów, weryfikacja projektów, wizualizacja przestrzenna, głosowania na projekty, publikacja wyników, itd.),
e)wspomaganie działań związanych z rewitalizacją oraz uchwałą krajobrazową (w tym np. udostępnienie stron internetowych, przyjmowanie zgłoszeń, prezentacja danych, wizualizacja przestrzenna, prezentacja zmian, zbieranie propozycji, głosowania, itd.).
Modernizacja i rozwój o nowe moduły elektronicznego Systemu wspomagania zarządzania drogami wojewódzkimi (...) (np. moduł wymiany danych, czy moduł dotyczący kanałów technologicznych) służącego do prowadzenia ewidencji dróg i obiektów mostowych, który umożliwia wykonanie analiz wstecz, w przód lub na temat stanu obecnego infrastruktury liniowej, w odniesieniu do kosztów jej eksploatacji i utrzymania. Związane będzie to z zapewnieniem opieki technicznej na dalszy rozwój aplikacji, utrzymaniem oraz bieżącą aktualizacją wersji oprogramowania.
Zadaniem towarzyszącym przedsięwzięciu będzie aktualizacja bazy danych o drogach będących własnością województwa (...) i uzupełnienie jej o atrybuty wymagane przez nowe moduły, a następnie cykliczne utrzymanie jej aktualności w oparciu o zachodzące zmiany. Zostaną również opublikowane e-usługi na 3 i 4 poziomie dojrzałości, a także usługi danych przestrzennych (WMS i WFS), które następnie będą publikowane na Portalu Mapowym Województwa (...).
W ramach zadania merytorycznego „(…)” planowana jest realizacja następujących przedsięwzięć:
1)Aktualizacja zbiorów danych bazy danych obiektów topograficznych (BDOT10k) z opracowaniem lub aktualizacją obiektów kategorii „rzeźba terenu” dla obszaru wybranych powiatów województwa (...), zakup opieki technicznej oprogramowania klasy GIS niezbędnego do zarządzania i kontroli danych aktualizowanej bazy BDOT10k w celu zapewnienie aktualnych i wiarygodnych danych, które będą udostępniane w ramach bezpłatnego, otwartego dostępu do informacji sektora publicznego w obszarze danych przestrzennych.
Aktualizacja zbiorów danych bazy danych obiektów topograficznych BDOT10k jest zadaniem Marszałka Województwa (...) wynikającym z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Zgodnie z ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne baza BDOT10k stanowi własność Skarbu Państwa, a jej udostępnianie jest bezpłatne (art. 40 ust. 2 oraz 40a ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).
Celem aktualizacji zbiorów danych bazy danych obiektów topograficznych BDOT10k jest dostarczenie aktualnych danych topograficznych, a także:
a)umożliwienie podejmowania właściwych decyzji mieszkańcom województwa; przedsiębiorcom, administracji różnych szczebli w planowaniu ładu przestrzennego i w procesach inwestycyjnych;
b)umożliwienie budowania gospodarki opartej na wiedzy i zrównoważonym rozwoju regionu;
c)uzupełnienie Krajowej Infrastruktury Informacji Przestrzennej – zasilenie Geoportalu krajowego, zasilenie (...)SIP;
d)wsparcie zarządzania zasobami gospodarczymi państwa;
e)wsparcie w zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego;
f)umożliwienie tworzenia map i opracowań analitycznych, które wykorzystują Siły Zbrojne RP, pozostałe służby mundurowe, służby ratownicze, administracja publiczna oraz obywatele i przedsiębiorcy;
g)stymulacja rozwoju nauki, kultury.
Zapewnienie i udostępnianie, w tym za pomocą usług danych przestrzennych, aktualnych danych bazy BDOT10k przyczyni się do optymalizacji działań zarządczych i organizacyjnych, a także wpłynie na trafność podejmowanych decyzji przez wyżej wymienione grupy odbiorców. Podjęcie działań polegających na intensyfikacji procesu aktualizacji bazy BDOT10k na możliwie największym obszarze województwa, przyczyni się do wsparcia wzrostu konkurencyjności regionu oraz poprawi jakość życia i bezpieczeństwo jego mieszkańców.
2)Cyfryzacja materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (PZGiK) na rzecz Jednostek Samorządu Terytorialnego polegająca na utworzeniu, modernizacji lub aktualizacji baz danych PZGiK oraz przekształceniu materiałów do postaci cyfrowej w drodze skanowania dokumentacji analogowej.
Dane te będą udostępniane m.in. poprzez publikację za pomocą usług danych przestrzennych z wykorzystaniem istniejących narzędzi informatycznych będących w dyspozycji Beneficjenta i partnerów Projektu.
Sposób gromadzenia, prowadzenia oraz udostępniania materiałów gromadzonych w PZGiK określa ustawa z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne. PZGiK stanowi własność Skarbu Państwa, służy gospodarce narodowej, obronności państwa, ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego, nauce, kulturze, ochronie przyrody i potrzebom obywateli. Dane PZGiK stanowią podstawę do kształtowania ładu przestrzennego, realizacji potrzeb inwestycyjnych gospodarki narodowej o charakterze budowlanym, w tym infrastrukturalnym oraz służą do tworzenia innych opracowań i baz geodezyjnych.
Zeskanowana dokumentacja pozwoli na przyspieszenie realizacji prac geodezyjnych poprzez automatyzację procesu udostępniania tych materiałów.
Zgodnie z art. 40a ust. 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, materiały PZGiK udostępniane są odpłatnie, wg stawek opłat określonych w załączniku do ustawy – wyjątki od tej zasady przewiduje art. 40a ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, w którym enumeratywnie wymienione są przypadki, w których opłat za udostępnianie nie pobiera się.
Zgodnie z art. 41b ust. 1 i 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, dysponentami środków pozyskiwanych z opłat za udostępnianie materiałów PZGiK są odpowiednio organy samorządu województwa oraz samorządu powiatu.
W art. 41b ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne ustawodawca nałożył odpowiednio na organy samorządu województwa i powiatu obowiązek wydatkowania wyżej wymienionych środków, w wysokości nie mniejszej niż uzyskana w roku poprzednim kwota wpływów, na zadania związane z gromadzeniem, aktualizacją, uzupełnianiem, udostępnianiem i zabezpieczaniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wyłączaniem materiałów z zasobu. Poza powyższymi regulacjami przypadki nieodpłatnego udostępniania danych przestrzennych w postaci usług danych przestrzennych określają przepisy ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej – w myśl art. 12 ust. 1 dostęp do usług, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2, jest powszechny i nieodpłatny.
W ramach zadania merytorycznego „(…)” planowana jest realizacja następujących przedsięwzięć:
1)Zakup infrastruktury techniczno-informatycznej niezbędnej do transformacji cyfrowej administracji Jednostek Organizacyjnych, wraz z instalacją i konfiguracją zapewniającą prawidłowe działanie, a także świadczenie usług wsparcia technicznego, gwarancji i rękojmi celem wdrożenia nowych rozwiązań informatycznych i publikacji e-Usług oraz zapewnieniu ich prawidłowego działania.
Przeprowadzono kompleksową analizę posiadanego przez Jednostki Samorządu Terytorialnego i Wojewódzkie Samorządowe Jednostki Organizacyjne sprzętu i w większości jest on niewystarczający do współpracy z planowanymi do wdrożenia systemami funkcjonującymi w środowisku chmurowym. W ramach działania proponuje się zakup infrastruktury technicznoinformatycznej dla Beneficjenta i Partnerów zaangażowanych w realizację Projektu typu stacje komputerowe, drukarki i skanery kodów kreskowych, urządzenia wielofunkcyjne i inne dedykowane wprowadzanym rozwiązaniom, w tym m.in. do obsługi systemu EZD RP, systemów klasy ERP i podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa.
2)Opracowanie projektu i rozbudowa Data Center pod nazwą Wojewódzkiego Centrum Usług Teleinformatycznych (WCUT), projekt i budowa sieci WAN zapewniającej połączenia między Partnerami i Data Center, udostępnienie Partnerom usług chmurowych, opracowanie procesów i procedur formalno-prawnych działania i udostępniania zasobów Data Center.
W ramach działania proponuje się zapewnienie środowiska chmurowego dla podmiotów biorących udział w Projekcie. Środowisko będzie budowane nie tylko z myślą o systemach wdrażanych w ramach opisywanego Projektu, ale także o przedsięwzięciach Samorządu Województwa (...), w ramach których przewidziano wdrażanie systemów teleinformatycznych. Komplementarność działań z pozostałymi projektami zapewni rozwój Data Center oraz jego redundantność z uwzględnieniem najnowszych standardów cyberbezpieczeństwa.
3)Zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie (w modelu chmury obliczeniowej) wojewódzkiego centrum cyberbezpieczeństwa na potrzeby Wojewódzkich Samorządowych Jednostek Organizacyjnych i Samorządu Województwa (...) pełniącego funkcję systemu SOC (ang. Security Operations Center).
Wdrożone rozwiązanie będzie realizowało następujące funkcje:
a)szybsze wykrywanie zagrożeń – stały monitoring systemów pozwalający na natychmiastową identyfikację incydentów bezpieczeństwa,
b)szybka reakcja na incydenty – zespół SOC będzie natychmiast reagować i ograniczać skalę zagrożenia,
c)zwiększenie odporności organizacji – proaktywne podejście do cyberzagrożeń wzmocni bezpieczeństwo całej infrastruktury IT (Beneficjenta i Partnerów),
d)spełnienie wymagań regulacyjnych – SOC ułatwi zapewnienie zgodność z normami takimi jak RODO, ISO 27001, czy NIS2,
e)centralizacja zarządzania bezpieczeństwem – umożliwi lepszą koordynację, analizę i raportowanie,
f)redukcja kosztów – minimalizowanie skutków incydentów obniży długoterminowe wydatki związane z cyberatakami,
g)zarządzanie uprawnieniami.
W ramach zadania merytorycznego „Wsparcie techniczne i merytoryczne uczestników Projektu w jego realizacji” wyłonione zostaną podmioty eksperckie, których rolą będzie aktywne wspieranie Zamawiającego w realizacji powyższych zadań.
Usługa wsparcia technicznego i merytorycznego obejmuje udostępnienie zespołu specjalistów posiadających odpowiednie doświadczenie i kompetencje techniczne, którzy będą pełnić funkcję wspierającą Beneficjenta i Partnerów Projektu na różnych etapach realizacji projektu.
Zakres zadania obejmuje w szczególności:
a)przygotowane analiz technicznych, architektonicznych i funkcjonalnych dotyczących wdrażanych rozwiązań IT,
b)opracowanie dokumentacji technicznej, w tym m.in. specyfikacji wymagań, opisów przedmiotów zamówienia, koncepcji architektury systemów,
c)wsparcie merytoryczne podczas procesu wyboru wykonawców oraz w trakcie realizacji dostaw i usług IT,
d)udział w odbiorach realizowanych prac informatycznych poprzez analizę ich zgodności z dokumentacją projektową, wymaganiami technicznymi i umowami,
e)bieżące doradztwo w zakresie dobrych praktyk oraz rekomendowanych rozwiązań technologicznych,
f)bieżąca obsługa wdrożonych rozwiązań informatycznych.
Celem usługi jest zapewnienie wysokiej jakości, efektywności i zgodności wdrażanych komponentów informatycznych z założeniami projektu oraz obowiązującymi przepisami i standardami.
Koszty pośrednie zostały ustalone na poziomie 7% całej kwoty projektu. Koszty pośrednie będą finansowane w podziale 50 % UE i 50% Województwo (...). Z kosztów pośrednich będą finansowane wynagrodzenia osób zaangażowanych w projekt u Partnera Wiodącego oraz bieżące koszty operacyjne związane z realizacją projektu.
Prawo własności do zakupionych w ramach realizacji Projektu wartości niematerialnych i prawnych – aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych, przysługiwać będzie Województwu.
Prawo własności do środków trwałych – urządzeń – zakupionych w ramach realizacji Projektu przysługiwać będzie poszczególnym Partnerom Projektu, zgodnie z lokalizacją tych urządzeń.
Prawo własności wartości niematerialnych i prawnych – oprogramowania lub licencji zakupionych w ramach Projektu dla Partnera Projektu przysługiwać będą Partnerowi Wiodącemu i/lub Partnerowi Projektu, w zależności od warunków licencji udostępnionych przez Wykonawców.
Własność majątku nabytego w trakcie realizacji Projektu i w okresie trwałości jego utrzymania określona zostanie w umowach partnerskich zawartych pomiędzy Beneficjentem a Partnerami Projektu.
Lista Partnerów Projektu (...): (…)
Przewidziane zostały działania informacyjno-promocyjne obejmujące kampanie promocyjne i informacyjne skierowane do różnych grup społecznych i szerokiej publiczności.
W ramach działań zostaną zapewnione obowiązki wynikające ze wskazań Instytucji Pośredniczącej. Wszystkie rozwiązania wdrożone w ramach projektu pozwolą na innowacyjne sposoby edukacji i prezentacji, które mogą być bardziej przystępne i atrakcyjne dla młodszych pokoleń oraz osób z ograniczeniami fizycznymi, przyciągając jednocześnie nowych użytkowników i inwestorów zainteresowanych nowoczesnymi rozwiązaniami.
W zakresie informacji i promocji planowane są postępowania przetargowe na zakup następujących produktów/przedsięwzięć:
1)Tablica informacyjna projektów wspólna;
2)Tablice informacyjne i promocyjne;
3)Plakat;
4)Ulotka;
5)Catering;
6)Spotkanie otwierające;
7)Śniadanie prasowe;
8)Warsztaty szkoleniowo-rozwojowe (dwie grupy);
9)Artykuł prasowy;
10)Spotkanie zamykające.
Województwo realizując wyżej wymienione zadania, w ramach ww. Projektu nie będzie działało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Przedmiotowy projekt realizowany będzie przez Województwo jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), który wykonuje czynności publicznoprawne.
Pytanie
1.Czy w związku z wykorzystaniem przez Województwo prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo wykona czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?
2.Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych, zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych, Województwo wykona czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
3.Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo wykona czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?
4.Czy w związku z realizacją Projektu Wnioskodawcy – jako Liderowi Projektu – będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W związku z wykorzystaniem przez Województwo prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
2.W związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych, zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych, Województwo nie wykona czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
3.W związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
4.W związku z realizacją Projektu Wnioskodawcy – jako Liderowi Projektu – nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: „ustawa” i „ustawa o VAT”), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:
a)odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik VAT,
b)towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej także: „VAT”) zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.
Przy czym, aby dana czynność podlegała VAT musi być ona realizowana przez „podatnika” w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Istotnym elementem definicji działalności gospodarczej jest wykonywanie jej do celów zarobkowych. Oznacza to więc, że działalność wykonywana w celach niezarobkowych nie powinna co do zasady podlegać opodatkowaniu VAT.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym: Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki.
Ponadto Województwo, jak wynika z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa, wykonuje zadania publiczne o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżone ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, województwo wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 8 ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami.
Jak wskazano w przedmiotowym wniosku, towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane na rzecz społeczności regionalnej. Zakres Projektu oraz oferowane w nim formy wsparcia na rzecz ostatecznych odbiorców nie dają podstaw do uznania, że w zakresie planowanych w projekcie czynności przysługiwałoby odliczenie podatku VAT. Oferowane usługi elektroniczne będą miały charakter nieodpłatny.
Projekt obejmuje komponenty związane z: zakupem i wdrożeniem nowoczesnego oprogramowania, modernizacją i zapewnieniem opieki technicznej używanego oprogramowania, procesem cyfryzacji danych przestrzennych, cyfryzacją, aktualizacją zbiorów geodezyjnych (w tym pochodzących z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego), zakupem infrastruktury techniczno-informatycznej, zakupem usług chmury obliczeniowej, udzielaniem wsparcia technicznego oraz działaniami promocyjno-informacyjnymi. Działania skierowane będą bezpośrednio do podmiotów publicznych, a poszczególne komponenty przez nie wykorzystywane do realizacji publicznych zadań niekomercyjnych.
Jednostki samorządu terytorialnego oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne nie będą pobierać opłat za korzystanie z efektów projektu, co jednoznacznie potwierdza brak ich wykorzystania do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a projekt będzie realizowany wyłącznie w ramach zadań publicznych, bez charakteru zarobkowego.
W związku z powyższym, nie zostaną spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, co oznacza, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację przedmiotowego projektu.
W podobnych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajmował stanowisko tożsame ze stanowiskiem Wnioskodawcy. Przykładowo:
1)w interpretacji indywidualnej z 28 maja 2024 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.170.2024.1.AR, z której wynikało, iż Gmina zamierzała aplikować o przyznanie środków w ramach konkursów dotyczących utworzenia miejsca do prowadzenia zajęć przyrodniczych, mających na celu polepszenie warunków nauczania dzieci i młodzieży z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Dyrektor KIS potwierdził, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jak wskazał Organ: „W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania”.
2)w interpretacji indywidualnej z 8 lipca 2024 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.424.2024.1.PRP stwierdzono, że: „jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu”.
3)w interpretacji indywidualnej z 13 listopada 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.612.2018.1.MD, w której wskazano, iż gmina miejska, która wdraża projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), mający służyć społeczeństwu i ułatwiać kontakty pomiędzy interesantami urzędu a jego pracownikami, Dyrektor KIS również potwierdził, że: „Gmina realizując przedmiotowy projekt wykonuje przede wszystkim zadania własne w ramach władztwa publicznego, nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym oraz ustawą o samorządzie powiatowym. Co prawda, w analizowanej sprawie, występują czynności cywilnoprawne, jednak jak wynika z opisu sprawy, są one znikome. W związku z powyższym należy stwierdzić, że czynności te nie przesądzają o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż związek ten jest zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT”.
Odnosząc się do sformułowania oceny prawnej zdarzeń przyszłych opisanych w pytaniach nr 1-4, stanowiącej własne stanowisko Wnioskodawcy, Województwo wskazuje, iż na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.
Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednakże należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W konsekwencji, kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika podatku od towarów i usług jest charakter wykonywanych przez tą jednostkę czynności, a mianowicie dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT. Oznacza to, iż w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na Województwo na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Wnioskodawca nadmienia również, że faktury, dokumentujące zakup towarów i usług, związanych z realizacją przedmiotowego projektu, zostaną wystawione wyłącznie na Województwo. Jednak towary i usługi te oraz wszystkie środki trwałe wraz z wartościami niematerialnymi i prawnymi, jak również efekty opisanego ww. wniosku projektu, nie będą związane z działalnością gospodarczą oraz nie będą wykorzystywane przez Województwo do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. czynności podlegających rozliczeniu podatkiem naliczonym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z wykorzystaniem towarów i usług do ich dalszej sprzedaży), natomiast Województwo i partnerzy będą wykorzystywali ww. usługi oraz składniki majątkowe do czynności zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Powyższą argumentację potwierdza interpretacja indywidualna z 21 marca 2017 r., sygn. 2461IBPP1.4512.69.2017.2.SS, w której Dyrektor KIS wskazał, że: „w ramach przedmiotowego Projektu Powiat i Partnerzy nie będą wykonywali żadnych czynności cywilno-prawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT. Faktury za sprzęt na towary i usługi, które Wnioskodawca otrzyma w ramach projektu, będą wystawiane bezpośrednio na Gminę. Ponadto efekty planowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym.[...] Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie w zakresie realizacji przedmiotowego projektu nie są i nie będą spełnione, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż jak wskazał zainteresowany, w ramach Projektu Powiat i Partnerzy nie będą dokonywali żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT, a efekty planowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do doliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT”.
Ponadto, Wnioskodawca zauważa, iż w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (w tym m.in. byłych pracowników, wspólników, udziałowców)
2)przekazanie wszelkich innych darowizn – jeżeli podatnikowi przysługiwałoby, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Niespełnienie tego warunku – co dotyczy Województwa (a także Partnerów) Projektu – jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizn) – w świetne art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Województwo dodatkowo zaznacza, iż ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem rozumieniu przepisów dyrektywy a towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24). Dostawa towarów, jak i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, o ile są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług, działającego w tym charakterze.
Województwo realizując wyżej wymienione zadania, w ramach ww. Projektu nie będzie działał charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Przedmiotowy projekt realizowany będzie przez Województwo jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), który wykonuje czynności publicznoprawne. W związku z powyższym:
-w związku z wykorzystaniem przez Województwo prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
-w związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych, zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych, Województwo nie wykona czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
-w związku z nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, Województwo nie wykona czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Uwzględniając zatem powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stanowisko Województwa jest takie, iż nie przysługuje Województwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku realizacją projektu. W konsekwencji, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że zdaniem Województwa nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Podsumowując, zgodnie z przytoczonymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zdaniem Województwa, związek taki nie wystąpi, ponieważ nabywane przez Województwo towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Powyższe determinuje, iż Wnioskodawcy nie przysługuje – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usługi co do zasady podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise) przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.
Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
·istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
·wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy,
·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
·odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają także wszelkie inne przekazania oraz darowizny wskazane w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów (w tym darowizny) – w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, podatnik nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.
Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Przepis ten wyjaśnia, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zapis art. 15 ust. 6 ustawy jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
(...).
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W myśl art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 581):
1. Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.
2. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie promocji i ochrony zdrowia.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy wykonają Państwo czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w związku z:
·wykorzystaniem przez Państwa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych oraz prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
·nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), oraz
·nieodpłatnym przekazaniem Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
W tym celu należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa ww. Projektu będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Jak Państwo wskazali, prawo własności do zakupionych w ramach realizacji Projektu wartości niematerialnych i prawnych – aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych, przysługiwać będzie Państwu. Prawo własności do środków trwałych – urządzeń – zakupionych w ramach realizacji Projektu przysługiwać będzie poszczególnym Partnerom Projektu, zgodnie z lokalizacją tych urządzeń. Prawo własności wartości niematerialnych i prawnych – oprogramowania lub licencji zakupionych w ramach Projektu dla Partnera Projektu przysługiwać będą Partnerowi Wiodącemu i/lub Partnerowi Projektu, w zależności od warunków licencji udostępnionych przez Wykonawców. Ponadto, własność majątku nabytego w trakcie realizacji Projektu i w okresie trwałości jego utrzymania określona zostanie w umowach partnerskich zawartych pomiędzy Beneficjentem a Partnerami Projektu. Przedmiotowy projekt realizowany będzie przez Województwo jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, który wykonuje czynności publicznoprawne.
Równocześnie z wniosku wynika, że działania skierowane będą bezpośrednio do podmiotów publicznych, a poszczególne komponenty przez nie wykorzystywane do realizacji publicznych zadań niekomercyjnych. Jednostki samorządu terytorialnego oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne nie będą pobierać opłat za korzystanie z efektów Projektu.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że realizując opisany Projekt nie będą Państwo wykonywali działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (nie zostaną tu bowiem spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych), w związku z czym nie można będzie Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu. Tym samym realizując ww. Projekt nie będą występowali Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie będą działali Państwo jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy. W konsekwencji czynności te nie będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, a Państwo realizując ww. Projekt nie będą działać w charakterze podatnika podatku VAT.
Podsumowanie
Państwa działania w związku z realizacją ww. Projektu, tj.:
1)wykorzystanie przez Państwa prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych oraz prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców;
2)nieodpłatne przekazanie Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych, zgodnie z lokalizacją tych środków trwałych;
3)nieodpłatne przekazanie Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców
nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, 2 i 3 jest zatem prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą rozstrzygnięcia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłatyprzed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywaneprzez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak wyżej wskazano, Państwa działania w związku z realizacją ww. Projektu, tj.: wykorzystanie przez Państwa prawa własności do aplikacji celowych wykonanych w ramach realizacji Projektu wraz z prawem do kodów źródłowych oraz prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych, nieodpłatne przekazanie Partnerom Projektu w ramach realizacji Projektu prawa własności do środków trwałych oraz nieodpłatne przekazanie Partnerom Projektu prawa własności do wartości niematerialnych i prawnych w zależności od warunków licencyjnych udostępnionych przez Wykonawców, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, a Państwo realizując ww. Projekt nie będą działać w charakterze podatnika podatku VAT.
W konsekwencji nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowanie
W związku z realizacją Projektu Wnioskodawcy – jako Liderowi Projektu – nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji Projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan opisu sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie sprawy lub we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, w związku z poniesionymi wydatkami na realizację Projektu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
