Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.533.2025.2.MAZ
Transakcje realizowane w modelu dropshipping przez wnioskodawcę stanowią odpłatną dostawę towarów, gdzie miejscem jej opodatkowania z uwagi na transakcję łańcuchową oraz rozpoczęcie transportu jest państwo trzecie, co wyklucza opodatkowanie VAT w Polsce.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 28 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący wykonywanego świadczenia jako dostawy usług oraz miejsca opodatkowania opisanych czynności dotyczących działalności w modelu dropshipping, wpłynął 29 sierpnia 2025 r. Wniosek uzupełnił Pan - w odpowiedzi na wezwanie Organu - pismem z 29 września 2025 r. (wpływ 1 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Pan … (dalej jako: Wnioskodawca) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest zgodnie z PKD 47.91.Z Pośrednictwo w sprzedaży detalicznej niewyspecjalizowanej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się handlem towarami w modelu biznesowym typu dropshipping. Aktualna oferta obejmuje szeroki asortyment produktów, w tym m.in. szczoteczki do zębów, gadżety, urządzenia oraz zabawki. Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości asortyment zostanie poszerzony o kolejne kategorie towarów.
W ramach przyjętego modelu sprzedaży, Wnioskodawca za pośrednictwem własnej strony internetowej sprzedaje produkty należące do zagranicznych sprzedawców z Chin. Klientami Wnioskodawcy są głównie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (dalej jako: „Klienci”). Klientami mogą być również podmioty prowadzące działalność gospodarczą zarówno w formie spółek, jak również jednoosobowych działalności gospodarczych. Niemniej jednak przedmiotem wniosku jest sprzedaż wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumenci), zamieszkałych w Polsce.
Działalność Wnioskodawcy polega na zbieraniu zamówień od Klientów poprzez utworzoną stronę internetową i zawieraniu w ich imieniu umów kupna-sprzedaży ze sprzedawcą, obsłudze płatności i przekazywaniu zamówień do podmiotu zagranicznego, będącego sprzedawcą danego towaru wraz z opłatą za zamówienie, po wcześniejszym potrąceniu prowizji oraz w razie potrzeby pomoc Klientom w przypadku zapytań dotyczących produktu/produktów lub w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą. Po otrzymaniu płatności za towar podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do Klienta i dopełnia wszystkich formalności związanych z procesem wysyłki. Zakupiony w ten sposób towar nie trafia [do] Wnioskodawcy jako pośrednika w łańcuchu dostawy, lecz zawsze wysyłany jest bezpośrednio do Klienta. W żadnym momencie Wnioskodawca nie otrzymuje fizycznie towaru, a jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów będących własnością podmiotów zagranicznych, które są sprzedawcami. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego na stronie internetowej stworzonej przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca wystawia produkty od chińskiego sprzedawcy na własnej stronie internetowej. Strona internetowa jest obsługiwana przez Wnioskodawcę, tworzone są opisy towarów w języku polskim, dodawane dodatkowe opisy oraz edycje graficzne zdjęć towarów, celem dostosowania prezentowanych towarów do potrzeb odbiorcy. Jeżeli kupujący złoży zamówienie na stronie internetowej Wnioskodawcy i wpłaci mu z góry pieniądze za dany produkt, Wnioskodawca zamawia go i opłaca u sprzedawcy z Chin, podaje szczegółowe dane kupującego do wysyłki i sprzedawca z Chin wysyła produkt bezpośrednio do Klienta. Klient po zakupie wpłaca pieniądze bezpośrednio na konto Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zamawia dla Klienta produkt i opłaca go u chińskiego sprzedawcy. Tym samym Wnioskodawca pośredniczy w płatnościach oraz zamówieniach. Zatem realnym wynagrodzeniem Wnioskodawcy jest w tym przypadku kwota prowizji, rozumiana jako różnica między kwotą wpłaconą przez Klienta a kwotą przekazaną do sprzedawcy z Chin tytułem ceny za zamówiony w imieniu Klienta towar.
Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy pośrednictwa ze sprzedawcą z Chin. Od chińskiego sprzedawcy otrzymuje dokument za zakup, wraz z zestawieniem poszczególnych transakcji.
Klienci zawsze składają zamówienia na towary za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy. Przed złożeniem zamówienia Klient jest zobligowany do zaakceptowania regulaminu strony internetowej, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane sprzedawcy oraz do wpłacenia pieniędzy w wysokości zamówienia. Wnioskodawca korzysta z usług pośredników płatności takich jak m.in. … . Klienci wpłacają pieniądze za zamówienie na konto pośrednika płatności, skąd później, po potrąceniu prowizji pośrednika, są transferowane na konto bankowe Wnioskodawcy.
Sprzedawcami są kontrahenci z Chin. Dostawy do klientów są realizowane z terytorium państw trzecich (terytorium poza UE), głównie Chiny. Klientami są wyłączenie osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Aktualnie Klientami nie będą podmioty z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Być może w przyszłości się to zmieni, natomiast wniosek dotyczy wyłączenie sprzedaży na rzecz konsumentów w Polsce. Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał fizycznego kontaktu z produktem, który będzie wysłany prosto do Klienta w Polsce.
Po złożeniu zamówienia i opłaceniu przez Klienta, Wnioskodawca zamawia towar u sprzedawcy. Po otrzymaniu płatności za towar Sprzedawca zrealizuje jego wysyłkę bezpośrednio do Klienta. Zakupiony w ten sposób towar nigdy nie trafi do Wnioskodawcy jako pośrednika, lecz zawsze bezpośrednio do Klienta. Zapłata obejmuje cenę samego towaru oraz koszty transportu, a także ewentualne należności podatkowe. Wnioskodawca dokonuje płatności za towar zamówiony przez Klienta środkami pieniężnymi wpłaconymi przez Klienta za pośrednictwem swojego rachunku bankowego. Zamawiając towar u sprzedawcy Wnioskodawca wpisuje dane bezpośrednio Klienta, a nie swoje, które są danymi dla sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów. Wnioskodawca nie zawiera pisemnych umów ze sprzedawcami. Sposób ustalania wynagrodzenia Wnioskodawcy i zakres świadczeń jest wynikiem zawiązania stosunku prawnego z Klientem (elementy stosunku prawnego określone są przez regulamin strony internetowej).
Klient nabywa prawo do rozporządzenia towarem w momencie złożenia przez Wnioskodawcę zamówienia u sprzedawcy. Wartość towarów nabywanych przez Klientów nie przekroczy, wyrażonej w złotych, kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro, jeżeli chodzi o pojedynczą wartość towaru. Mogą zdarzyć się sytuacje, w których Klient zamówi kilka towarów w jednej paczce i wartość takiej paczki przekroczy 150 euro. Natomiast wartość pojedynczych towarów w paczce tego limitu nie będzie przekraczać.
Zatem model sprzedażowy można przedstawić następującym schematem:
1. Klient wchodzi na stronę internetową Wnioskodawcy i wybiera interesujący go towar. Składa zamówienie z jednoczesną akceptacją regulaminu sklepu i dokonuje płatności za zakupiony towar.
2. Po otrzymaniu zamówienia i opłaceniu towaru przez Klienta, Wnioskodawca zamawia towar u sprzedawcy z Chin w imieniu Klienta, podając wszelkie niezbędne dane do wysyłki bezpośrednio na adres Klienta oraz opłaca zamówienie po potrąceniu prowizji. Zatem u Wnioskodawcy pozostaje kwota (prowizja) wynikająca z różnicy między kwotą otrzymaną od Klienta a przekazaną sprzedawcy z Chin.
3. Po otrzymaniu zamówienia i opłaceniu zamówienia towaru przez Wnioskodawcę w imieniu Klienta, sprzedawca z Chin wysyła towar bezpośrednio do Klienta w Polsce. Tak zamówiony towar nigdy fizycznie nie trafia do Wnioskodawcy tylko od razu do ostatecznego Klienta.
Klient informowany jest przez Wnioskodawcę o czasie dostawy towarów przed zakupem. Informacja ta jest zawarta w regulaminie sprzedaży na stronie. Klient dostaje również taką informację w e-mailu potwierdzającym złożone zamówienie. Klient otrzymuje również kod i link śledzący do swojej paczki, gdzie może w każdym momencie zweryfikować, gdzie znajduje się jego przesyłka. W razie pytań i wątpliwości może skontaktować się również z Wnioskodawcą, który udziela odpowiedzi na pytania związane z dostawą. Wnioskodawca na bieżąco ma stały kontakt ze sprzedawcą z Chin i dostęp do informacji co dzieje się z zamówioną paczką. Wnioskodawca na bieżąco kontaktuje się z Klientami i odpisuje na emaile w tym zakresie, gdy zachodzi taka konieczność.
Wnioskodawca przyjmuje również zwroty towarów bezpośrednio do siebie, jeżeli Klient po zakupie decyduje się zwrócić towar z różnej przyczyny. Wówczas Wnioskodawca zwraca całą kwotę jaką Klient zapłacił za zamówienie. Gwarancja na towar wynosi 2 lata. Jeżeli coś stanie się z produktem i minie czas na zwrot, jest on wymieniany na nowy bez żadnego problemu.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że towary są wysyłane bezpośrednio od kontrahenta z Chin do Klienta w Polsce. Sprzedawca z Chin jest odpowiedzialny za przygotowanie zamówienia, wysyłkę i transport. Pakowaniem towarów i ich dostarczeniem do przewoźnika zajmuje się sprzedawca, to sprzedawca z Chin jest organizatorem transportu.
Transport towaru rozpoczyna się w Chinach, natomiast zgodnie z informacjami otrzymanymi od sprzedawcy, towary są importowane w innym niż Polska państwie członkowskim UE. Zatem, państwem importu jest inne państwo członkowskie UE. Następnie towar przemieszczany jest do Polski do finalnego nabywcy. Wnioskodawca jeszcze raz pragnie zaznaczyć, że towar nigdy do niego nie trafia fizycznie, tylko od razu do Klienta. W związku z tym Wnioskodawca nie jest importerem tego towaru na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Z informacji pozyskanych od sprzedawcy z Chin wynika, że importerem towaru jest ostateczny Klient. Zatem, to ostateczny Klient jest importerem tego towaru na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia celnego ani nie występuje jako przedstawiciel Klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru nie będzie spoczywać na Wnioskodawcy. Zakupiony towar nie trafia do Wnioskodawcy, ale bezpośrednio do Klienta, zgodnie z przekazanymi od sprzedawcy informacjami. To czy podatek VAT jest rzeczywiście naliczany i odprowadzany przez Klienta, czy też inny podmiot i od jakich wartości, jest poza jego gestią. Zakupiony towar nie trafia do Wnioskodawcy, ale bezpośrednio do Klienta zgodnie z przekazanymi do sprzedawcy informacjami.
Obecnie Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Niemniej jednak, w świetle przedstawionego modelu działania, pojawiła się wątpliwość, czy opisane transakcje rzeczywiście podlegają opodatkowaniu VAT na terytorium Polski, a co za tym idzie, czy obrót z tego tytułu powinien być uwzględniany przy kalkulacji limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego.
Wnioskodawca nie wyklucza rejestracji do VAT zarówno dobrowolnej, jak i obowiązkowej, w przypadku przekroczenia limitu obrotu lub rozpoczęcia sprzedaży towarów wyłączonych ze zwolnienia, o ile transakcje opisane we wniosku okażą się podlegające opodatkowaniu VAT w Polsce. W związku z powyższym, niniejszy wniosek został złożony w celu uzyskania jednoznacznej interpretacji przepisów prawa podatkowego
W uzupełnieniu wniosku z 29 września 2025 r. Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na pytania Organu:
1. Pytanie Organu: Kto decyduje o tym, które konkretnie towary będą prezentowane na Pana stronie internetowej, kto wybiera towary na tę stronę - Pan czy sprzedawca/sprzedawcy z Chin?
Odpowiedź: Wyłącznie Wnioskodawca decyduje o tym jakie towary umieszczane są na stronie.
2. Pytanie Organu: Kto ustala ostateczną cenę za towary oferowane na Pana stronie internetowej - Pan czy sprzedawca/sprzedawcy z Chin?
Odpowiedź: Wyłącznie Wnioskodawca ustala cenę za towary umieszczane na stronie internetowej.
3. Pytanie Organu: Czy klienci będą zlecali Panu jakie konkretne towary chcieliby nabyć, czy też klienci będą mogli zakupić wyłącznie towar, który został już zamieszczony na Pana stronie internetowej?
Odpowiedź: Klienci mogą zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na stronie Wnioskodawcy. Klient nie zleca zamówienia towaru, który nie znajduje się na stronie.
4. Pytanie Organu: Czy sprzedawca/sprzedawcy z Chin będą mieli prawo dokonywania zmian w opisie towarów na Pana stronie internetowej lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na tej stronie?
Odpowiedź: Nie, sprzedawcy z Chin nie ingerują w opisy towarów na stronie Wnioskodawcy, ani nie dokonują żadnych zmian. Za opis towarów zamieszczony na stronie odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.
5. Pytanie Organu: Czy wysokość Pana wynagrodzenia wynika z uzgodnień zawartych ze sprzedawcą/sprzedawcami z Chin? Czy podmioty te będą miały jakiś wpływ na wysokość Pana wynagrodzenia?
Odpowiedź: Nie, wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy nie wynika z uzgodnień zawartych z chińskimi sprzedawcami. Wynagrodzenie Wnioskodawcy, jak wcześniej wskazano, stanowi prowizja między kwotą, którą wpłaca Klient tytułem zamówienia a kwotą przekazywaną do chińskiego sprzedawcy.
6. Pytanie Organu: Czy w sytuacji, w której towar nie dotarłby do klienta, czy to Pan zwraca środki za taki towar klientowi czy chiński sprzedawca?
Odpowiedź: Wnioskodawca zwraca w takiej sytuacji środki Klientowi, a nie chiński sprzedawca.
7. Pytanie Organu: Jak wygląda postępowanie w przypadku reklamacji składanych przez klientów, jaki jest w nim Pana udział i zakres odpowiedzialności?
Odpowiedź: Stroną umowy w przypadku odstąpienia Klienta jest Wnioskodawca. Klient składa reklamację na towar bezpośrednio do Wnioskodawcy. Reklamacja jest rozpatrywana przez Wnioskodawcę, który - w zależności od ustaleń - zwraca Klientowi pieniądze lub wymienia towar na nowy. Towar w ramach reklamacji również trafia bezpośrednio do Wnioskodawcy.
8. Pytanie Organu: Czy będzie Pan ponosił odpowiedzialność tytułem rękojmi za wady towaru prezentowanego na Pana stronie internetowej? W jaki konkretnie sposób? Proszę dokładnie opisać Pana rolę w takiej procedurze.
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec klientów z tytułu rękojmi za wady towarów prezentowanych stronie internetowej. Oznacza to, że w razie problemów klient zawsze zgłasza się bezpośrednio Wnioskodawcy, a nie do sprzedawcy z Chin.
W takiej sytuacji Wnioskodawca przyjmuje zgłoszenie reklamacyjne, kontaktuję się z Klientem i ustala, czy towar ma zostać wymieniony, naprawiony czy powinienem zwrócić pieniądze. Wnioskodawca samodzielnie zwraca Klientowi pełną zapłaconą kwotę albo organizuję wymianę towaru na nowy.
Klient nie ma obowiązku samodzielnego kontaktowania się z kontrahentem w Chinach - wszystkie sprawy załatwia z Panem. Dopiero później Pan rozlicza się ze sprzedawcą, ale to już odbywa się niezależnie od Klienta.
9. Pytanie Organu: Czy dokonał Pan rejestracji do szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych, przewidzianej w dziale XII, rozdziale 9 ustawy o VAT (tzw. procedury IOSS)?
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawca nie dokonywał i nie zamierza dokonywać rejestracji do procedury VAT-IOSS.
Pytania
1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów należy uznać za odpłatną dostawę towarów czy też za odpłatne świadczenie usług ?
2. W przypadku uznania czynności dokonywanych przez Wnioskodawcę za odpłatną dostawę towarów, czy miejscem opodatkowania takiej dostawy na rzecz Klienta będzie terytorium poza UE, tj. Chiny ?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane na rzecz Klientów noszą znamiona handlu towarem. Efektem tych działań, a zarazem istotą zamówienia, jest konkretny produkt prezentowany na stronie internetowej, który w niezmienionej formie trafia bezpośrednio do Klienta ostatecznego nabywcy. Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w celu realizacji zamówienia nie stanowią dla Klienta celu samego w sobie, Klientowi zależy przede wszystkim na nabyciu określonego towaru. Z chwilą złożenia zamówienia u sprzedawcy, na Klienta przenoszone jest prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.
Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca zamawia towar w imieniu Klienta, dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa towarów dokonywana na rzecz klienta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.
W przypadku uznania czynności dokonywanych przez Wnioskodawcę za dostawę towarów, dojdzie do tzw. transakcji łańcuchowej. W takim przypadku na gruncie podatku VAT dojdzie do dwóch dostaw:
1. dostawy dokonanej przez kontrahenta z Chin na rzecz Wnioskodawcy;
2. dostawy dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:
2. W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2a. W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
2b. W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2c. W przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
2d. Przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
W świetle art. 22 ust. 2e ustawy, w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1) pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2) ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:
1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
W myśl art. 22 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu lub zaimportowania tych towarów. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów.
Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium państwa członkowskiego UE, opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy, miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Należy wskazać, że w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tą zaangażowane są następujące podmioty: chiński dostawca, Wnioskodawca oraz ostateczny Klient. W ramach omawianej transakcji towar wysyłany jest bezpośrednio z kraju trzeciego innego państwa członkowskiego UE (państwo importu), a następnie przemieszczany jest do Polski. W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją, w której można mówić o relacji podmiotu chińskiego (dostawcy) dokonującego sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy (B2B), a Wnioskodawcą dokonującym sprzedaży na rzecz ostatecznego Klienta, który jest osobą fizyczną (relacja B2C).
Do ustalenia miejsca opodatkowania przedmiotowej transakcji, w której to Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów na rzecz Klienta ostatecznego istotna jest wskazana przez Wnioskodawcę informacja, że w transakcji tej jako importer towarów rozliczający podatek z tego tytułu będzie występował ostateczny Klient. W takiej sytuacji transakcja dokonana przez chińskiego dostawcę na rzecz Wnioskodawcy podlegać będzie opodatkowaniu poza terytorium UE.
Jak wcześniej wskazano, Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia celnego, ani nie występuje jako przedstawiciel Klienta (bezpośredni lub pośredni). A zatem w sytuacji, gdy importerem nie jest Wnioskodawca, a jak przedstawiono w stanie faktycznym ostateczny Klient, to dostawa między Wnioskodawcą a Klientem (B2C) jest dostawą niepodlegającą opodatkowaniu w państwie członkowskim UE, ani tym bardziej w Polsce, gdyż jest dostawą następującą przed importem.
W takim przypadku transakcję dostawy towaru na rzecz polskiego Klienta, będącego jednocześnie importerem towaru, należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. Oznacza to, że dokonywane przez Wnioskodawcę dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do odbiorców w Polsce nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawcę na terytorium kraju, a miejscem opodatkowania przedmiotowych dostaw towarów jest terytorium kraju trzeciego w tym przypadku Chin.
Reasumując, sprzedaż towarów przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel […].
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Pana wątpliwości wyrażone w zadanych pytaniach dotyczą:
- uznania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów za odpłatną dostawę towarów lub za odpłatne świadczenie usług (pytanie nr 1);
- wskazania, że miejscem opodatkowania takiej dostawy na rzecz Klienta będzie terytorium poza UE, tj. Chiny, w przypadku uznania czynności dokonywanych przez Wnioskodawcę za odpłatną dostawę towarów (pytanie nr 2).
Aby ustalić czy wykonuje Pan czynności stanowiące dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, czy też będą one nosiły znamiona świadczenia usług, należy przeanalizować przedstawiony opis stanu faktycznego.
Wnioskodawca zajmuje się handlem towarami w modelu biznesowym typu dropshipping. Wnioskodawca za pośrednictwem własnej strony internetowej sprzedaje produkty należące do zagranicznych sprzedawców z Chin. Przedmiotem wniosku jest sprzedaż wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumenci), zamieszkałych w Polsce. Działalność Wnioskodawcy polega na zbieraniu zamówień od Klientów poprzez utworzoną stronę internetową i zawieraniu w ich imieniu umów kupna-sprzedaży ze sprzedawcą, obsłudze płatności i przekazywaniu zamówień do podmiotu zagranicznego, będącego sprzedawcą danego towaru wraz z opłatą za zamówienie, po wcześniejszym potrąceniu prowizji oraz w razie potrzeby pomoc Klientom w przypadku zapytań dotyczących produktu/produktów lub w postępowaniu reklamacyjnym z zagranicznym sprzedawcą. Po otrzymaniu płatności za towar podmiot zagraniczny realizuje jego wysyłkę bezpośrednio do Klienta i dopełnia wszystkich formalności związanych z procesem wysyłki. Zakupiony towar nie trafia do Wnioskodawcy jako pośrednika w łańcuchu dostawy, lecz zawsze wysyłany jest bezpośrednio do Klienta. W żadnym momencie Wnioskodawca nie otrzymuje fizycznie towaru, a jedynie pośredniczy w sprzedaży towarów będących własnością podmiotów zagranicznych, które są sprzedawcami. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego na stronie internetowej stworzonej przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca wystawia produkty od chińskiego sprzedawcy na własnej stronie internetowej. Strona internetowa jest obsługiwana przez Wnioskodawcę, tworzone są opisy towarów w języku polskim, dodawane dodatkowe opisy oraz edycje graficzne zdjęć towarów, celem dostosowania prezentowanych towarów do potrzeb odbiorcy. Wyłącznie Wnioskodawca decyduje o tym jakie towary umieszczane są na stronie internetowej i ustala cenę za te towary. Klienci mogą zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na stronie Wnioskodawcy. Klient nie zleca zamówienia towaru, który nie znajduje się na stronie. Sprzedawcy z Chin nie ingerują w opisy towarów na stronie Wnioskodawcy, ani nie dokonują żadnych zmian. Za opis towarów zamieszczony na stronie odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.
Przed złożeniem zamówienia Klient jest zobligowany do zaakceptowania regulaminu strony internetowej, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane sprzedawcy oraz do wpłacenia pieniędzy w wysokości zamówienia. Jeżeli kupujący złoży zamówienie na stronie internetowej Wnioskodawcy i wpłaci mu z góry pieniądze za dany produkt, Wnioskodawca zamawia go i opłaca u sprzedawcy z Chin, podaje szczegółowe dane kupującego do wysyłki i sprzedawca z Chin wysyła produkt bezpośrednio do Klienta. Wnioskodawca pośredniczy w płatnościach oraz zamówieniach. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy jest w tym przypadku kwota prowizji, rozumiana jako różnica między kwotą wpłaconą przez Klienta a kwotą przekazaną do sprzedawcy z Chin tytułem ceny za zamówiony w imieniu Klienta towar. Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy pośrednictwa ze sprzedawcą z Chin. Od chińskiego sprzedawcy otrzymuje dokument za zakup, wraz z zestawieniem poszczególnych transakcji.
Dostawy do Klientów są realizowane z terytorium państw trzecich (terytorium poza UE), głównie Chiny. Pakowaniem towarów i ich dostarczeniem do przewoźnika zajmuje się sprzedawca z Chin - jest organizatorem transportu. Transport towaru rozpoczyna się w Chinach, natomiast zgodnie z informacjami otrzymanymi od sprzedawcy, towary są importowane w innym niż Polska państwie członkowskim UE. Następnie towar przemieszczany jest do Polski do finalnego nabywcy. Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia celnego ani nie występuje jako przedstawiciel Klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru nie będzie spoczywać na Wnioskodawcy.
Zapłata obejmuje cenę samego towaru oraz koszty transportu, a także ewentualne należności podatkowe. Sposób ustalania wynagrodzenia Wnioskodawcy i zakres świadczeń jest wynikiem zawiązania stosunku prawnego z Klientem (elementy stosunku prawnego określone są przez regulamin strony internetowej). Wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy nie wynika z uzgodnień zawartych z chińskimi sprzedawcami.
Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał fizycznego kontaktu z produktem, który będzie wysłany prosto do Klienta w Polsce. Klient nabywa prawo do rozporządzenia towarem w momencie złożenia przez Wnioskodawcę zamówienia u sprzedawcy. Wartość towarów nabywanych przez Klientów nie przekroczy, wyrażonej w złotych, kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro, jeżeli chodzi o pojedynczą wartość towaru. Mogą zdarzyć się sytuacje, w których Klient zamówi kilka towarów w jednej paczce i wartość takiej paczki przekroczy 150 euro. Natomiast wartość pojedynczych towarów w paczce tego limitu nie będzie przekraczać.
Klient informowany jest przez Wnioskodawcę o czasie dostawy towarów przed zakupem. Informacja ta jest zawarta w regulaminie sprzedaży na stronie. Klient dostaje również taką informację w e-mailu potwierdzającym złożone zamówienie. Klient otrzymuje również kod i link śledzący do swojej paczki, gdzie może w każdym momencie zweryfikować, gdzie znajduje się jego przesyłka. W razie pytań i wątpliwości może skontaktować się również z Wnioskodawcą, który udziela odpowiedzi na pytania związane z dostawą. Wnioskodawca na bieżąco ma stały kontakt ze sprzedawcą z Chin i dostęp do informacji co dzieje się z zamówioną paczką.
Wnioskodawca przyjmuje również zwroty towarów bezpośrednio do siebie, jeżeli Klient po zakupie decyduje się zwrócić towar z różnej przyczyny. Wówczas Wnioskodawca zwraca całą kwotę jaką Klient zapłacił za zamówienie. Gwarancja na towar wynosi 2 lata. Jeżeli coś stanie się z produktem i minie czas na zwrot, jest on wymieniany na nowy bez żadnego problemu. Stroną umowy w przypadku odstąpienia klienta jest Wnioskodawca. Klient składa reklamację na towar bezpośrednio do Wnioskodawcy. Reklamacja jest rozpatrywana przez Wnioskodawcę, który - w zależności od ustaleń - zwraca Klientowi pieniądze lub wymienia towar na nowy. Towar w ramach reklamacji również trafia bezpośrednio do Wnioskodawcy. W sytuacji, w której towar nie dotarłby do klienta, Wnioskodawca zwraca środki klientowi, a nie chiński sprzedawca.
Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec Klientów z tytułu rękojmi za wady towarów prezentowanych stronie internetowej. Oznacza to, że w razie problemów Klient zawsze zgłasza się bezpośrednio Wnioskodawcy, a nie do sprzedawcy z Chin. W takiej sytuacji Wnioskodawca przyjmuje zgłoszenie reklamacyjne, kontaktuję się z Klientem i ustala, czy towar ma zostać wymieniony, naprawiony czy powinienem zwrócić pieniądze. Wnioskodawca samodzielnie zwraca Klientowi pełną zapłaconą kwotę albo organizuje wymianę towaru na nowy.
Obecnie Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca nie dokonywał i nie zamierza dokonywać rejestracji do procedury VAT-IOSS.
Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiujący pojęcie „dostawa towarów” nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego. W konsekwencji pojęcie „dostawa towarów” oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem.
Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
Transakcja opisana we wniosku stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Czynności, które są wykonywane przez Pana w ramach prowadzonej działalności, wypełniają znamiona handlu towarami, a nie znamiona świadczenia usług.
Należy zauważyć, że przedmiotem nabycia przez Klientów są konkretne towary, oferowane na stronie internetowej należącej do Pana. Klienci, chcąc nabyć konkretny towar są zobligowani do zaakceptowania regulaminu tej strony. To Wnioskodawca bowiem decyduje jakie towary i za jaką ostateczną cenę zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronie internetowej. Chiński sprzedawca nie ma prawa do zmian w opisach na Pana stronie internetowej, jak również wpływu na wysokość ceny za oferowane towary i Pana wynagrodzenia. Tym samym ma Pan pełną autonomię w ustaleniu Pana wynagrodzenia, które stanowić będzie prowizję, tj. różnicę pomiędzy kwotą zapłaconą przez Klienta za zamówiony towar, a kwotą przekazaną przez Pana do sprzedawcy z Chin. Podejmuje Pan zatem kluczowe decyzje prowadzące do przedstawienia Klientom skonkretyzowanej oferty handlowej w zakresie dostawy towarów z Chin oraz uzyskania wynagrodzenia od Klientów. Klienci nie będą mogli zlecić Wnioskodawcy nabycia towarów, które nie zostały zamieszczone na stronie internetowej. Zapłata za towar od Klientów dokonywana jest - za pośrednictwem operatorów płatności - na Pana rachunek bankowy. Wnioskodawca udziela pomocy Klientom w przypadku postępowania reklamacyjnego, odpowiada z tytułu rękojmi za wady towaru, odpowiada w sytuacji braku dostawy towaru, wymiany towaru lub zwrotu płatności za towar, udziela niezbędnych wyjaśnień i odpowiada na pytania dotyczące dostawy. Dopiero później Wnioskodawca rozlicza się ze sprzedawcą , co odbywa się niezależnie od Klienta. Zatem całokształt przedstawionych powyżej okoliczności wskazuje, że to Wnioskodawca posiada władztwo ekonomiczne nad oferowanymi na stronie internetowej towarami i praktyczną możliwość dysponowania nimi jak właściciel.
Mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy, w tym fakt, że efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) jest konkretny towar w postaci produktu prezentowanego na stronie internetowej Wnioskodawcy, dostarczany bezpośrednio Klientowi (ostatecznemu nabywcy), a Pan w ramach transakcji będzie przenosił na klienta prawo do dysponowania towarem jak właściciel, świadczenie stanowi dostawę towarów ć na gruncie podatku od towarów i usług. Opisany zestaw czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę, w celu zrealizowania zamówienia, nie stanowi dla Klientów celu samego w sobie, bowiem Klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego towaru.
Jak już powyżej wskazano, pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Zatem chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość dysponowania towarem w postaci np. jego sprzedaży, a nie rozporządzania nim w sensie prawnym. Co ważne, istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. Zatem skoro to Wnioskodawca decyduje jakie towary są oferowane na jego stronie internetowej i za jaką cenę, tworząc swoją ofertę w oparciu o ofertę chińskiego sprzedawcy, gdy zapłata za towar trafia na Pana konto bankowe, a to Pan będzie nadzorował prawidłowość realizacji zamówienia (przekazywał informacje o zamówieniu i adresie do wysyłki towaru chińskiemu sprzedawcy, dokonywał płatności za towar do tego sprzedawcy), udzielał klientowi niezbędnych informacji co dostawy, prawa zwrotu, reklamacji, to realizowane świadczenie należy uznać za dostawę towarów. Ma Pan przy tym możliwość dysponowania towarami pomimo braku fizycznego kontaktu z nimi i dokonywania ich sprzedaży (przenoszenia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) na rzecz Klientów.
Reasumując - w przedstawionym stanie faktycznym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów, stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się do wątpliwości w zakresie miejsca opodatkowania realizowanych przez Pana czynności stanowiących dostawę towarów, należy wskazać, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Jednocześnie stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:
1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Przy tym stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa), na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Należy wskazać, że w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tę zaangażowane będą następujące podmioty: chiński sprzedawca, Wnioskodawca oraz ostateczny Klient w Polsce. W ramach omawianej transakcji, w łańcuchu sprzedaży, towar wysyłany jest bezpośrednio z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej (państwa członkowskiego innego niż Polska), a następnie do Polski (do ostatecznego Klienta). W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją, w której można mówić o relacji podmiotu chińskiego (sprzedawcy) dokonującego sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy (B2B), a Wnioskodawcą dokonującym sprzedaży na rzecz ostatecznego Klienta, który jest osobą fizyczną (relacja B2C).
W przedmiotowej sprawie istotne jest, który w kolejności uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Do ustalenia miejsca opodatkowania przedmiotowej transakcji, w której to Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów na rzecz Klienta, istotna jest wskazana przez Pana w opisie stanu faktycznego informacja, że to Klient jest importerem towaru. Tak wiec to Klient jako importer jest co do zasady zobowiązany do wypełnienia formalności celnych i rozliczenia podatku VAT z tytułu ewentualnych należności podatkowych i celnych. Skoro podatnikiem z tytułu importu towarów jest Klient, to miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz tego Klienta, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie miejsce rozpoczęcia wysyłki, tj. terytorium kraju trzeciego (Chin).
Miejsce opodatkowania tej dostawy będzie w miejscu rozpoczęcia transportu, czyli w Chinach. Tym samym dostawa towarów dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Dodatkowo zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
