Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.868.2025.1.PRP
Sprzedaż artykułów w budynku gastronomicznym oraz odpłatne udostępnianie sprzętu wodnego i miejsc parkingowych przez gminę stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, co przyznaje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami w te obiekty. Przedsięwzięcie należy traktować jako działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:
-uznania sprzedaży artykułów spożywczych w Budynku gastronomicznymza działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku,
-uznania odpłatnego udostępniania sprzętu wodnego oraz miejsc parkingowych na Parkingu za działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku,
-pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu Wydatków inwestycyjnych poniesionych na Budynek Gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Działalność Gminy obejmuje m.in. realizację zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025, poz. 1153, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”).
Wykonując swoje zadania własne, o których mowa powyżej, Gmina w latach 2023-2024 zrealizowała inwestycję.
Przedmiotem Inwestycji było zaprojektowanie i zagospodarowanie terenów turystyczno-rekreacyjnych na trzech działkach. W ramach Inwestycji Gmina zrealizowała m.in. następujące zadania:
1)Obiekt - Gmina poniosła w tym zakresie wydatki inwestycyjne na:
-roboty budowlane, m.in. wybudowała budynek gastronomiczny wraz wyposażeniem niezbędnym do jego funkcjonowania (dalej: „Budynek gastronomiczny”), hangar do przechowywania sprzętu wodnego (dalej: „Hangar”), budynek sanitarny oraz wiatę śmietnikową;
-roboty elektryczne, dostawę i montaż wodnego placu zabaw, dostawę i montaż kina letniego z systemem oświetlenia i nagłośnienia oraz
-zakup sprzętu wodnego – w tym zakresie Gmina zakupiła sprzęt wodny - kajaki, deski SUP, rowerki wodne, kamizelki ratunkowe (dalej: „Sprzęt wodny”).
2)Obiekt - Gmina poniosła wydatki inwestycyjne na zagospodarowanie terenu parkingu i prace budowlane, drewnianą wiatę, zakup wyposażenia oraz roboty elektryczne (dalej: „Parking”).
Gmina wskazała, że przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie wydatki inwestycyjne poniesione na Budynek gastronomiczny, Sprzęt wodny, Hangar oraz Parking. Jednocześnie, Gmina wskazuje, że posiada obiektywną możliwość bezpośredniego przyporządkowania poniesionych wydatków pomiędzy realizowane w ramach przedmiotowej Inwestycji rodzaje infrastruktury, w tym w szczególności w odniesieniu do ww. kategorii wydatków. Jednocześnie, przedmiotem niniejszego wniosku nie są pozostałe wydatki poniesione przez Gminę w ramach Inwestycji.
W związku z realizacją Inwestycji Gmina poniosła liczne wydatki inwestycyjne związane z Budynkiem Gastronomicznym, Sprzętem wodnym, Hangarem oraz Parkingiem (dalej „Wydatki inwestycyjne”). Wydatki te były będą każdorazowo dokumentowane otrzymanymi od dostawców/wykonawców fakturami VAT, na których Gmina widnieje jako nabywca przedmiotowych towarów/usług.
Po zakończeniu realizacji Inwestycji, Gmina przekazała do użytkowania i zarządzania powstałą w tym zakresie infrastrukturę swojej jednostce budżetowej, w konsekwencji, gdy w dalszej części wniosku będzie mowa o Gminie, należy przyjąć, iż chodzi o działania realizowane przez Gminę, jak również o działania, które będą realizowane przez Gminę za pośrednictwem Jednostki.
W tym miejscu Gmina wskazała, że Budynek gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do odpłatnej działalności komercyjnej.
W Budynku gastronomicznym Gmina samodzielnie prowadzi działalność obejmującą m.in. sprzedaż artykułów spożywczych.
Natomiast, Sprzęt Wodny na podstawie zarządzenia Gmina udostępnia wyłącznie odpłatnie na rzecz zainteresowanych podmiotów (osób fizycznych, grup zorganizowanych, jak również na rzecz innych podmiotów zewnętrznych). Jednocześnie Gmina wskazała, że Sprzęt wodny jest magazynowany w Hangarze.
Budynek ten jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby magazynowania Sprzętu wodnego, który musi być przechowywany w odpowiednich warunkach, które umożliwiają wykorzystanie zgodne z przeznaczaniem, a także ograniczą ryzyko uszkodzenia czy kradzieży. Przechowywanie Sprzętu wodnego „na zewnątrz”, w szczególności w przypadku nieodpowiednich warunków atmosferycznych, naraża na zużycie w stopniu wyższym niż zużycie będące następstwem prawidłowego używania. Bez Hangaru Sprzęt wodny może być narażony na uszkodzenie, zniszczenie a nawet kradzież, co w konsekwencji uniemożliwiałoby Gminie wykonywanie działalności polegającej na odpłatnym udostępnieniu Sprzętu wodnego na rzecz zainteresowanych. Mając na uwadze powyższe, Hangar jest wykorzystywany przez Gminę wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności związanej z odpłatnym udostępnianiu Sprzętu wodnego.
Parking Gmina również udostępnia na rzecz zainteresowanych (osób fizycznych, grup zorganizowanych, jak również na rzecz innych podmiotów zewnętrznych) wyłącznie za odpłatnością. Zgodnie z Regulaminem Parking jest udostępniany wyłącznie odpłatnie, we wszystkie dni tygodnia, w godzinach od 10:00 do 18:00. W pozostałych godzinach Parking jest zamknięty, co oznacza, że w tych godzinach przedmiotowy obiekt nie jest/nie będzie wykorzystywany w jakikolwiek inny sposób.
Zgodnie z powyższym, Gmina podkreśla, że Budynek Gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz Hangarem oraz Parking, po oddaniu do użytkowania nie były wykorzystywane przez Gminę nieodpłatnie. Zgodnie z założeniami, Gmina wyklucza nieodpłatne wykorzystanie wyżej wymienionej infrastruktury. W szczególności, Gmina nie wykorzystywała/nie wykorzystuje/nie będzie wykorzystywać infrastruktury będącej przedmiotem wniosku nieodpłatnie na cele stricte publiczne, w szczególności na potrzeby własne Gminy lub na rzecz jej jednostek organizacyjnych.
Odpłatne czynności wykonywane przez Gminę, związane z wykorzystaniem infrastruktury będącej przedmiotem wniosku, Gmina ewidencjonuje w swoich rozliczeniach VAT.
Pytania
1)Czy sprzedaż artykułów spożywczych przez Gminę w Budynku gastronomicznym stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku?
2)Czy odpłatne udostępnianie przez Gminę Sprzętu wodnego oraz miejsc parkingowych na Parkingu stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?
3)Czy Gmina ma pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu Wydatków inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na Budynek Gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Sprzedaż artykułów spożywczych przez Gminę w Budynku gastronomicznym stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.
2)Odpłatne udostępnianie przez Gminę Sprzętu wodnego oraz miejsc parkingowych na Parkingu, stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
3)Gmina ma pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu Wydatków inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na Budynek Gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Ad. 1, 2
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z powyższym, podatnik VAT to podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą, niekoniecznie zaś wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu, w związku z czym podlegałby obowiązkowi podatkowemu.
Przywołana wyżej definicja działalności gospodarczej pozwala na uznanie za podatników wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym i to niezależnie od celu takiej działalności ani od jej rezultatu, bowiem działalność gospodarcza nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku. To pozwala na uznanie za podatników VAT także tych podmiotów, które nie działają w celu osiągnięcia zysku. Należy przyjąć, że działalnością gospodarczą jest aktywność wykonywana zawodowo, w sposób profesjonalny. Wykonywanie czynności okazjonalnie - poza sferą prowadzonej przez dany podmiot działalności gospodarczej - uniemożliwia uznanie podmiotu za podatnika, oczywiście w zakresie przedmiotowych czynności.
Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Gmina wykorzystuje infrastrukturę będącą przedmiotem niniejszego wniosku wyłącznie w celu świadczenia odpłatnych czynności, tj. odpowiednio do: sprzedaży artykułów spożywczych, udostępnienia Sprzętu wodnego oraz miejsc parkingowych.
Gmina niewątpliwie działać będzie w sposób profesjonalny, wykonując działalność gospodarczą w sposób zorganizowany i ciągły. Gmina prowadzi/prowadzić będzie działalność będącą przedmiotem wniosku w celach zarobkowych, gdyż jej efektem będzie powstanie przychodów z tytułu: sprzedaży artykułów spożywczych w Budynku gastronomicznym, pobierania opłat za korzystanie ze Sprzętu wodnego przechowywanego w Hangarze oraz pobierania opłat za udostępnienie miejsca na Parkingu.
Podsumowując, Gmina w ramach wykonywania czynności będących przedmiotem wniosku, działa/będzie działać w sposób profesjonalny, zorganizowany oraz w celach zarobkowych. Wszystkie działania Gminy stanowią/będą stanowić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż w zakresie w jakim jednostki samorządu terytorialnego działają na podstawie umów cywilnoprawnych działają one w charakterze podatnika VAT, a nie organu władzy publicznej.
Zatem w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - jest traktowana jako podatnik podatku od towarów i usług, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyrażał wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny, m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. sygn. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż: „(…) w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż: „(…) podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) – gmina”.
Zawierane przez Gminę umowy sprzedaży artykułów spożywczych, a także umowy w ramach których jest/będzie udostępniony Sprzęt wodny przechowywany w Hangarze oraz miejsca znajdujące się na Parkingu, będą klasycznymi umowami adhezyjnymi zawieranymi poprzez przystąpienie, która została uregulowana w art. 384 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny (t. j. Dz.U. z 2024, poz. 1061 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści (jeżeli posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte). Przepis ten obejmuje konsumentów w zakresie umów powszechnie zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego.
Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Gmina wskazała, iż zainteresowani będą zawierać umowę cywilnoprawną z Gminą w zakresie sprzedaży artykułów spożywczych bądź za udostępnienie Sprzętu wodnego przechowywanego w Hangarze lub udostępnienie miejsc parkingowych na Parkingu. Jednocześnie, za ww. czynności Gmina otrzymywać będzie stosowne wynagrodzenie. W konsekwencji, w ocenie Gminy, w analizowanej sytuacji, sprzedając artykuły spożywcze, a także udostępniając odpłatnie Sprzęt wodny przechowywany w Hangarze oraz udostępniając miejsca parkingowe znajdujące się na Parkingu na rzecz zainteresowanych podmiotów, Gmina działać będzie w charakterze podatnika VAT.
Z tego względu, Gmina stoi na stanowisku, iż sprzedaż artykułów spożywczych, a także świadczenie na rzecz zainteresowanych odpłatnych usług udostępniania Sprzętu wodnego przechowywanego w Hangarze oraz udostępniania miejsc parkingowych znajdujących się na Parkingu stanowi/stanowić będzie podstawę do uznania Gminy za podatnika VAT działającego w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów.
Tym samym, zdaniem Gminy sprzedaż artykułów spożywczych na rzecz zainteresowanych osób stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednocześnie, zdaniem Gminy czynność odpłatnego udostępnienia Sprzętu wodnego przechowywanego w Hangarze, a także miejsc parkingowych znajdujących się na Parkingu, nie stanowi dostawy towaru, ale stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Stanowisko takie znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 23 grudnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.677.2024.1.AA, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: „(…) mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że planowane odpłatne udostępnienie miejsc parkingowych spowoduje, że będą Państwo występować w roli podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w ramach odpłatnego udostępnienia miejsc parkingowych będą Państwo dokonywać odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1, które podlega opodatkowaniu w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu, który powstaje w ramach Zadania, należy uznać za działalność gospodarczą, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wskazać należy, że niektóre czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zaznaczenia wymaga, że zastosowanie zwolnienia od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy. W ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy, odpłatne świadczenie usług udostępnienia miejsc parkingowych nie zostało wymienione wśród usług zwolnionych od podatku. Tym samym, odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu, który powstanie w ramach Zadania będzie stanowić działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, nieobjętą zwolnieniem od podatku.”.
Świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT będzie również odpłatne udostępnianie Sprzętu wodnego przechowywanego w Hangarze. Powyższe potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 kwietnia 2025 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.127.2025.1.AK, której przedmiotem były m.in. pobierane opłaty z tytułu wypożyczenia sprzętu, udostępniania domków letniskowych czy najem pól namiotowych i miejsca dla kamperów. W wydanej interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „w rozpatrywanej sytuacji, występują skonkretyzowane świadczenia, które wykonane są między dwoma stronami umowy, tj. między Państwem (zobowiązali się Państwo umożliwić korzystanie z obiektu), a podmiotami trzecimi, którzy zobowiązali się do wniesienia zapłaty wynagrodzenia na rzecz Państwa w związku z ww. możliwością korzystania z obiektu. Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanymi płatnościami, a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz podmiotów trzecich należy stwierdzić, że opisane we wniosku odpłatne Czynności wykonywane w Obiekcie będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a Państwo będą występowali w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT”.
W konsekwencji, należy uznać, iż sprzedaż artykułów spożywczych, a także świadczenie na rzecz zainteresowanych odpłatnych usług udostępniania Sprzętu wodnego przechowywanego w Hangarze oraz miejsc parkingowych znajdujących się na Parkingu stanowi/stanowić będzie czynności podlegające opodatkowaniu VAT wykonywane w ramach prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej. Zważywszy natomiast, że ani ustawa VAT ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia nie przewidują zwolnienia z VAT dla tych czynności powyższe nie będą podlegać takiemu zwolnieniu.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy:
·sprzedaż artykułów spożywczych dokonywana przez Gminę z wykorzystaniem Budynku gastronomicznego;
·odpłatne udostępnianie Sprzętu wodnego przechowywanego w Hangarze;
·odpłatne udostępnianie miejsc parkingowych na Parkingu,
- stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.
Ad. 3
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści powyższego przepisy wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z uwagi na brzmienie przepisów ustawy o VAT należy zauważyć, że w celu określenia przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia VAT, konieczne jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którymi wydatki te są związane. Jeśli ponoszone wydatki służą podatnikowi wyłącznie do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT z ww. wydatków.
W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym oraz uzasadnieniu stanowiska Gmina wskazała, iż jej zdaniem Wydatki inwestycyjne poniesione na Budynek gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem do jego przechowywania oraz Parking będą bezpośrednio związane z wykonywaniem działalności gospodarczej.
Gmina poniosła Wydatki inwestycyjne w celu wykonywania działalności polegającej na sprzedaży artykułów spożywczych, świadczenia na rzecz zainteresowanych odpłatnych usług udostępniania Sprzętu wodnego przechowywanego w Hangarze oraz miejsc parkingowych znajdujących się na Parkingu, co stanowić będzie czynności opodatkowane VAT wykonywane przez Gminę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Dodatkowo, w analogiczny sposób będzie wykorzystywany Hangar, który służy wyłącznie do przechowywania Sprzętu wodnego. Bez tej infrastruktury Sprzęt wodny narażony jest na zużycie w stopniu wyższym niż zużycie będące następstwem prawidłowego używania, a także istnieje ryzyko uszkodzenia czy kradzieży, co w konsekwencji uniemożliwiałoby Gminie wykonywanie działalności polegającej na odpłatnym udostępnieniu Sprzętu wodnego na rzecz zainteresowanych. Tym samym, w ocenie Gminy istnieje ścisły związek pomiędzy poniesionymi Wydatkami inwestycyjnymi na Hangar, a działalnością gospodarczą polegającą na odpłatnych usługach udostępniania Sprzętu wodnego.
Gmina pragnie wskazać, iż jej stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2021 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.61.2021.1.AR, w której DKIS stwierdził, iż „Z opisu sprawy wynika, że wstęp i korzystanie z infrastruktury na terenie Ośrodka będzie wyłącznie odpłatne. Jak wskazał Wnioskodawca po zakończeniu opisanego zadania Gmina planuje wprowadzić opłaty od osób za każdorazowy wstęp na teren Ośrodka (w odniesieniu do właścicieli domków letniskowych Gmina planuje wprowadzić ryczałtową opłatę za wstęp). Wniesienie opłaty umożliwi osobom przebywającym na terenie Ośrodka korzystanie z pomostu, plaży, placów zabaw, placu fitness, boisk do siatkówki, dróg wewnętrznych. Dodatkowo Gmina (za pośrednictwem Zakładu) w dalszym ciągu będzie pobierała opłaty za pobyt w pokojach hotelowych, wynajem domków letniskowych, usługi świadczone przez pola namiotowe, korzystanie z pryszniców i toalet, parking. Ponadto Zakład jako administrator Ośrodka będzie odpłatnie wynajmował kajaki, łodzie, rowery wodne, gokarty, udostępnianie budynku wypożyczalni z zapleczem, z uwzględnieniem dostępnego wyposażenia i sprzętu. Wymienione czynności, za które Gmina, w tym za pośrednictwem Zakładu, będzie pobierała opłatę, będą stanowiły świadczenie usług wykonywane w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W tej sytuacji infrastruktura powstała na terenie Ośrodka będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków na nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania należy wskazać, że analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione. Gmina bowiem jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją zadania będą miały związek - jak wskazano wyżej – z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.”
Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w:
·interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.127.2025.1.AK,
·interpretacji indywidualnej z dnia 23 grudnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.677.2024.1.AA,
·interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.290.2023.1.IZ.
Ponadto Gmina podkreśla, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytoczyła orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.
Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od Wydatków poniesionych na Budynek Gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem do jego przechowywania oraz Parking. Wynika to z faktu, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a Wydatki mają/będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i jednocześnie nie występują negatywne przesłanki wymienione w art. 88 ustawy o VAT.
Podsumowując, mając na uwadze, że otrzymane przez Gminę faktury VAT dokumentują Wydatki inwestycyjne poniesione przez Gminę na Budynek Gastronomiczny, Sprzęt wodny oraz Parking, które związane są/będą z odpłatnym udostępnianiem ww. infrastruktury, tj. czynnościami opodatkowanymi VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z ww. faktur.
W ocenie Gminy, wskazana metodologia odliczenia VAT naliczonego znajdzie zastosowanie również do Wydatków inwestycyjnych poniesionych na Hangar. Przedmiotowy budynek jest bowiem niezbędny do wykonywanej przez Gminę działalności związanej z odpłatnym udostępnianiem Sprzętu Wodnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W latach 2023-2024 zrealizowali Państwo inwestycję. W ramach Inwestycji zrealizowali Państwo m.in. następujące zadania:
1)Obiekt – ponieśli Państwo w tym zakresie wydatki inwestycyjne na:
-roboty budowlane, m.in. wybudowali budynek gastronomiczny wraz wyposażeniem niezbędnym do jego funkcjonowania (dalej: „Budynek gastronomiczny”), hangar do przechowywania sprzętu wodnego (dalej: „Hangar”), budynek sanitarny oraz wiatę śmietnikową;
-roboty elektryczne, dostawę i montaż wodnego placu zabaw, dostawę i montaż kina letniego z systemem oświetlenia i nagłośnienia oraz
-zakup sprzętu wodnego – w tym zakresie Państwo zakupili sprzęt wodny - kajaki, deski SUP, rowerki wodne, kamizelki ratunkowe (dalej: „Sprzęt wodny”).
2)Obiekt– ponieśli Państwo wydatki inwestycyjne na zagospodarowanie terenu parkingu i prace budowlane, drewnianą wiatę, zakup wyposażenia oraz roboty elektryczne (dalej: „Parking”).
Wskazali Państwo, że posiadają obiektywną możliwość bezpośredniego przyporządkowania poniesionych wydatków pomiędzy realizowane w ramach przedmiotowej Inwestycji rodzaje infrastruktury, w tym w szczególności w odniesieniu do ww. kategorii wydatków. Wydatki te były będą każdorazowo dokumentowane otrzymanymi od dostawców/wykonawców fakturami VAT, na których Państwo widnieją jako nabywca przedmiotowych towarów/usług. Po zakończeniu realizacji Inwestycji, przekazali Państwo do użytkowania i zarządzania powstałą w tym zakresie infrastrukturę swojej jednostce budżetowej, tj. Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Wskazali Państwo, że Budynek gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do odpłatnej działalności komercyjnej. W Budynku gastronomicznym samodzielnie prowadzą Państwo działalność obejmującą m.in. sprzedaż artykułów spożywczych. Natomiast, Sprzęt Wodny na podstawie zarządzenia udostępniają Państwo wyłącznie odpłatnie na rzecz zainteresowanych podmiotów (osób fizycznych, grup zorganizowanych, jak również na rzecz innych podmiotów zewnętrznych). Jednocześnie wskazali Państwo, że Sprzęt wodny jest magazynowany w Hangarze. Budynek ten jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby magazynowania Sprzętu wodnego, który musi być przechowywany w odpowiednich warunkach, które umożliwiają wykorzystanie zgodne z przeznaczaniem, a także ograniczą ryzyko uszkodzenia czy kradzieży. Hangar jest wykorzystywany przez Państwa wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności związanej z odpłatnym udostępnianiu Sprzętu wodnego. Parking również udostępniają Państwo na rzecz zainteresowanych (osób fizycznych, grup zorganizowanych, jak również na rzecz innych podmiotów zewnętrznych) wyłącznie za odpłatnością. Zgodnie z Regulaminem Parking jest udostępniany wyłącznie odpłatnie, we wszystkie dni tygodnia, w godzinach od 10:00 do 18:00. W pozostałych godzinach Parking jest zamknięty, co oznacza, że w tych godzinach przedmiotowy obiekt nie jest/nie będzie wykorzystywany w jakikolwiek inny sposób. Podkreślają Państwo, że Budynek Gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz Hangarem oraz Parking, po oddaniu do użytkowania nie były wykorzystywane przez Państwa nieodpłatnie.
W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą uznania sprzedaży artykułów spożywczych w Budynku gastronomicznym oraz odpłatnego udostępniania Sprzętu Wodnego oraz miejsc parkingowych na Parkingu za działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Wskazali Państwo, że Budynek gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do odpłatnej działalności komercyjnej. Zgodnie z założeniami, wykluczają Państwo nieodpłatne wykorzystanie wyżej wymienionej infrastruktury.
Zatem, w przedstawionych przez Państwa okolicznościach sprzedaż artykułów spożywczych w Budynku gastronomicznym oraz odpłatne udostępnianie Sprzętu Wodnego przechowywanego w Hangarze oraz miejsc parkingowych na Parkingu świadczą/będą świadczyć Państwo w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Należy wskazać, że w rozpatrywanej sytuacji, wystąpią/występować będą skonkretyzowane świadczenia, które wykonywane są/będą między dwoma stronami umowy, tj. między Państwem (sprzedaż artykułów spożywczych w Budynku gastronomicznym oraz udostępnianie Sprzętu Wodnego przechowywanego w Hangarze oraz miejsc parkingowych na Parkingu) a podmiotami trzecimi, które są/będą zobowiązywać się do wniesienia zapłaty wynagrodzenia (opłaty za zakup artykułów spożywczych w Budynku gastronomicznym oraz korzystanie ze Sprzętu Wodnego oraz miejsc parkingowych na Parkingu) na rzecz Państwa.
Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanymi płatnościami, a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz podmiotów trzecich należy stwierdzić, że opisane we wniosku czynności sprzedaży artykułów spożywczych w Budynku gastronomicznym oraz odpłatnego udostępniania Sprzętu Wodnego przechowywanego w Hangarze oraz miejsc parkingowych na Parkingu są/będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a Państwo są/będą występowali w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W tym miejscu należy wskazać, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla opisanych we wniosku czynności. W związku z tym, czynności te opodatkowane są/będą według właściwej stawki podatku.
Podsumowując stwierdzam, że sprzedaż artykułów spożywczych w Budynku gastronomicznym oraz odpłatne udostępnianie Sprzętu Wodnego przechowywanego w Hangarze oraz miejsc parkingowych na Parkingu stanowią/będą stanowiły działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 uznaje za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również tego, czy mają/będą mieć Państwo pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu Wydatków inwestycyjnych poniesionych na Budynek Gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking.
W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W oparciu o art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak rozstrzygnięto powyżej, sprzedaż artykułów spożywczych w Budynku gastronomicznym oraz odpłatne udostępnianie Sprzętu Wodnego przechowywanego w Hangarze oraz miejsc parkingowych na Parkingu stanowią/będą stanowiły działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku. Ponadto jak wynika z opisu sprawy, Budynek gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do odpłatnej działalności komercyjnej oraz nie wykorzystywali/nie wykorzystują/nie będą wykorzystywać Państwo infrastruktury będącej przedmiotem wniosku nieodpłatnie na cele stricte publiczne, w szczególności na Państwa potrzeby własne lub na rzecz Państwa jednostek organizacyjnych.
Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, mają/będą Państwo mieli pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych poniesionych na Budynek gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking. Wynika to z faktu, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki mają/będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
oraz
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem okoliczność, że Budynek gastronomiczny, Sprzęt wodny wraz z Hangarem oraz Parking były/są/będą wykorzystywane wyłącznie do odpłatnej działalności komercyjnej, przyjęto jako element opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
