Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.462.2025.2.DK
Dochody przeznaczone na utrzymanie nieruchomości wynajmowanej odpłatnie nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nawet jeśli są związane z działalnością kulturalną beneficjenta najmu, ponieważ stanowią działalność gospodarczą.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowy od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy dochody Stowarzyszenia przeznaczone i następnie wydatkowane przez Stowarzyszenie na cele związane z utrzymaniem Budynku będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.
Uzupełnili go Państwo pismem z 2 października 2025 r., które wpłynęło do Organu 3 października 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie A. w Polsce z siedzibą w (…) (dalej: „Wnioskodawca” lub „Stowarzyszenie”) jest osobą prawną zarejestrowaną w Rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem (...), prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 z późn. zm.).
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236, dalej: „u.p.p.”). Uzyskiwane przez Stowarzyszenie dochody korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „Ustawa o CIT”), a w szczególności do Stowarzyszenia nie mają zastosowania ograniczenia wskazane w art. 17 ust. 1a oraz art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775).
Stowarzyszenie działa na podstawie statutu z dnia 20 czerwca 2021 roku. Zgodnie ze statutem, przedmiot działalności Stowarzyszenia obejmuje:
a)gromadzenie i przechowywanie obiektów związanych z historią i kulturą (…),
b)konserwację, dokumentację i katalogowanie obiektów kultury materialnej (...),
c)inicjowanie badań,
d)organizowanie kursów edukacyjnych dla środowisk polskich i zagranicznych,
e)organizowanie nauki języków (…),
f)działalność wydawniczą o charakterze naukowym, edukacyjnym i popularyzatorskim,
g)współdziałanie z B., polegające w szczególności na wszechstronnym wspieraniu działalności Instytutu oraz wymianie informacji i doświadczeń, w tym udostępnianie na podstawie umowy depozytu bądź użyczenia zbiorów muzealnych, bibliotecznych i archiwalnych stanowiących własność Stowarzyszenia, jak również użyczenie powierzchni nieruchomości położonej przy ul. (…), będącej siedzibą Stowarzyszenia i stanowiącej własność Stowarzyszenia,
h)wspieranie Muzeum (...), którego Stowarzyszenie jest inicjatorem i współzałożycielem, poprzez realizowanie uprawnień Stowarzyszenia wynikających z umów założycielskich muzeum i statutu muzeum, jak też realizację innych obowiązków, które Stowarzyszenie przyjęło na siebie w tych umowach,
i)wspieranie organizacji realizujących cele tożsame lub podobne do celów działalności Stowarzyszenia poprzez pozyskiwanie środków finansowych od darczyńców na wspólnie realizowane projekty, przekazywanie środków finansowych, pomoc merytoryczną oraz udzielanie konsultacji,
j)inicjowanie powstania stowarzyszeń i fundacji wspierających działania Stowarzyszenia w kraju i poza granicami.
B. (dalej: „Instytut”) jest instytucją naukowobadawczą zajmującą się historią i kulturą (...), ze szczególnym uwzględnieniem dziejów (...) w Polsce oraz (…). Jego działalność obejmuje również sprawowanie pieczy nad zbiorami archiwalnymi, w tym Archiwum (…), tj. (...).
Wnioskodawca jest właścicielem budynku stanowiącego odrębną nieruchomość, wpisanego do rejestru zabytków prowadzonego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków pod numerem (…) (dalej: „Budynek”) oraz użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym Budynek ten jest posadowiony, położonego w (….), przy ul. (…). Przed wojną, Budynek ten był siedzibą Głównej Biblioteki (…) oraz Instytutu (…).
Realizując misję Stowarzyszenia, na podstawie umowy użyczenia nieruchomości z dnia 24 lutego 2011 roku, Stowarzyszenie udostępniło Budynek Instytutowi. Obecnie, w ramach tej samej misji, Stowarzyszenie planuje zmienić podstawę prawną udostępnienia Budynku na rzecz Instytutu, a mianowicie Stowarzyszenie zamierza zawrzeć z Instytutem stosowną umowę najmu. Co do zasady, czynsz najmu będzie ustalony na warunkach rynkowych, jednak Stowarzyszenie dopuszcza także możliwość ustalenia czynszu poniżej cen rynkowych, jeśli wymagać tego będzie sytuacja finansowa Instytutu.
Obecnie, Stowarzyszenie ponosi wydatki związane z utrzymaniem Budynku, w tym koszty bieżącej eksploatacji oraz remontów. Po zmianie tytułu prawnego udostępnienia Budynku Instytutowi, Stowarzyszenie nadal będzie ponosić te wydatki. Stowarzyszenie planuje („zdarzenie przyszłe”), iż finansowanie tych wydatków odbywać się będzie zarówno ze środków uzyskanych z czynszu najmu, jak też z innych środków pozyskiwanych przez Stowarzyszenie, w tym z darowizn, grantów oraz środków uzyskanych z odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Umowa najmu zostanie zawarta na 25 lat.
Czynsz najmu będzie kalkulowany na podstawie operatu wykonanego przez niezależnego rzeczoznawcę – firmę (...).
Czynsz najmu będzie pobierany w okresach miesięcznych.
Środki będą gromadzone aż do czasu zgromadzenia odpowiedniej kwoty wystarczającej na przeprowadzenie niezbędnych remontów i inwestycji. W przypadku powstania nadwyżek zostaną one przeznaczone na wspólne projekty realizujące cele statutowe Stowarzyszenia i B.
Realizowanym celem jest działalność kulturalna.
Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o CIT.
Stowarzyszenie pozostawia sobie możliwość korzystania z trzech pomieszczeń o łącznej powierzchni 30 m2. Są to pomieszczenia biurowe i magazynowe, w których przechowujemy naszą bieżącą dokumentację.
Pytanie
Czy dochody Stowarzyszenia przeznaczone i następnie wydatkowane przez Stowarzyszenie na cele związane z utrzymaniem Budynku będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Stowarzyszenia przeznaczone i następnie wydatkowane przez Stowarzyszenie na cele związane z utrzymaniem Budynku będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, nie dotyczy:
a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
b) dochodów z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k Ustawy o CIT,
c) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie.
Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy nie ma też zastosowania w:
a) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach,
b) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
c) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadków komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami, ani też dochodów z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k Ustawy o CIT. Nie ulega także wątpliwości, że Wnioskodawca nie jest żadnym z podmiotów wskazanych w art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT.
W ocenie Wnioskodawcy, należy również uznać, iż jego dochody przeznaczone i wydatkowane na cele związane z utrzymaniem Budynku, w tym również w zakresie objętym zdarzeniem przyszłym, są wykorzystane na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT. Przemawiają za tym następujące argumenty.
Przede wszystkim, udostępnienie Budynku Instytutowi, niezależnie od tego, czy jest odpłatne, czy nieodpłatne, realizuje cele statutowe Wnioskodawcy, obejmujące m.in. wspieranie organizacji zajmujących się ochroną i opracowaniem obiektów kultury materialnej (...), a w szczególności wspieranie Instytutu. Niewątpliwie bowiem udostępnienie Budynku o wyjątkowej wartości historycznej, bezpośrednio związanej z misją Instytutu, należy uznać za wsparcie jego działalności. Należy też zauważyć, że wymienione wyżej cele statutowe mieszczą się wśród celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT jako działalność oświatowa i kulturalna.
Dodatkowo, należy też zauważyć, iż dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na cele związane z utrzymaniem Budynku nie można uznać za wydatkowane na potrzeby działalności gospodarczej, gdyż udostępnienie Budynku Instytutowi nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 u.p.p., zgodnie z którym działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. W tym wypadku, nie są bowiem spełnione dwie przesłanki niezbędne do uznania najmu za działalność gospodarczą, a mianowicie przesłanki zorganizowania i ciągłości. Wnioskodawca nie prowadzi bowiem w sposób zorganizowany i ciągły działalności zarobkowej zmierzającej do uzyskiwania przychodów z najmu. Zawarcie umowy najmu Budynku będzie zdarzeniem jednorazowym, niewymagającym specjalnych przygotowań organizacyjnych, a najemcą nie jest przypadkowy podmiot, lecz Instytut, którego misja związana jest z historią Budynku. Innymi słowy, Wnioskodawca nie ma zamiaru uczestniczenia w obrocie profesjonalnym, polegającym na oferowaniu usług najmu na rynku w sposób zorganizowany i z zamiarem powtarzalności (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 lipca 2018 r., sygn. akt II FSK 2027/16, LEX nr 2596934).
W rezultacie zdaniem Wnioskodawcy, dochody Stowarzyszenia przeznaczone i następnie wydatkowane przez Stowarzyszenie na cele związane z utrzymaniem Budynku będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 ze zm.).
Jak stanowi art. 2 ust. 1 tej ustawy,
stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 ww. ustawy,
stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
Zatem, stowarzyszenia - tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną - podlegają ogólnym regułom podatkowym określonym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
a)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
b) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
c) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Z powyższych regulacji wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego dochodu na ściśle określone, preferowane przez ustawodawcę cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.
Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe (wyraźnie sprecyzowane w statucie danej osoby prawnej) ponieważ z podatkowego punktu widzenia chodzi o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. W tym zakresie nie może mieć zastosowania wykładnia rozszerzająca ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.
Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy Stowarzyszenie działa na podstawie statutu z dnia 20 czerwca 2021 roku. Zgodnie ze statutem, przedmiot działalności Stowarzyszenia obejmuje:
a)gromadzenie i przechowywanie obiektów związanych z historią i kulturą (...),
b)konserwację, dokumentację i katalogowanie obiektów kultury materialnej (...),
c)inicjowanie badań,
d)organizowanie kursów edukacyjnych dla środowisk polskich i zagranicznych,
e)organizowanie nauki języków (…),
f)działalność wydawniczą o charakterze naukowym, edukacyjnym i popularyzatorskim,
g)współdziałanie z B., polegające w szczególności na wszechstronnym wspieraniu działalności Instytutu oraz wymianie informacji i doświadczeń, w tym udostępnianie na podstawie umowy depozytu bądź użyczenia zbiorów muzealnych, bibliotecznych i archiwalnych stanowiących własność Stowarzyszenia, jak również użyczenie powierzchni nieruchomości położonej przy ul. (…), będącej siedzibą Stowarzyszenia i stanowiącej własność Stowarzyszenia,
h)wspieranie Muzeum (...), którego Stowarzyszenie jest inicjatorem i współzałożycielem, poprzez realizowanie uprawnień Stowarzyszenia wynikających z umów założycielskich muzeum i statutu muzeum, jak też realizację innych obowiązków, które Stowarzyszenie przyjęło na siebie w tych umowach,
i)wspieranie organizacji realizujących cele tożsame lub podobne do celów działalności Stowarzyszenia poprzez pozyskiwanie środków finansowych od darczyńców na wspólnie realizowane projekty, przekazywanie środków finansowych, pomoc merytoryczną oraz udzielanie konsultacji,
j)inicjowanie powstania stowarzyszeń i fundacji wspierających działania Stowarzyszenia w kraju i poza granicami.
B. (dalej: „Instytut”) jest instytucją naukowobadawczą zajmującą się historią i kulturą (…), ze szczególnym uwzględnieniem dziejów (...) w Polsce oraz (…). Jego działalność obejmuje również sprawowanie pieczy nad zbiorami archiwalnymi, w tym Archiwum (…) dokumentacją życia i zagłady (...) w Polsce w okresie II wojny światowej.
Wnioskodawca jest właścicielem budynku stanowiącego odrębną nieruchomość, wpisanego do rejestru zabytków prowadzonego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków pod numerem (…) (dalej: „Budynek”) oraz użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym Budynek ten jest posadowiony, położonego w (…), przy ul. (…).
Realizując misję Stowarzyszenia, na podstawie umowy użyczenia nieruchomości z dnia 24 lutego 2011 roku, Stowarzyszenie udostępniło Budynek Instytutowi. Obecnie, w ramach tej samej misji, Stowarzyszenie planuje zmienić podstawę prawną udostępnienia Budynku na rzecz Instytutu, a mianowicie Stowarzyszenie zamierza zawrzeć z Instytutem stosowną umowę najmu. Co do zasady, czynsz najmu będzie ustalony na warunkach rynkowych, jednak Stowarzyszenie dopuszcza także możliwość ustalenia czynszu poniżej cen rynkowych, jeśli wymagać tego będzie sytuacja finansowa Instytutu.
Ponadto środki będą gromadzone aż do czasu zgromadzenia odpowiedniej kwoty wystarczającej na przeprowadzenie niezbędnych remontów i inwestycji. W przypadku powstania nadwyżek zostaną one przeznaczone na wspólne projekty realizujące cele statutowe Stowarzyszenia i B.
Obecnie, Stowarzyszenie ponosi wydatki związane z utrzymaniem Budynku, w tym koszty bieżącej eksploatacji oraz remontów. Stowarzyszenie pozostawia sobie możliwość korzystania z trzech pomieszczeń o łącznej powierzchni 30 m2. Są to pomieszczenia biurowe i magazynowe, w których Stowarzyszenie przechowuje swoją bieżącą dokumentację.
Zdaniem organu nie można uznać, że wynajem części budynku służy bezpośredniej realizacji celów statutowych (kulturalnych) Stowarzyszenia, które są wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Ustawa o CIT nie definiuje pojęć odnoszących się do poszczególnych rodzajów działalności statutowej, natomiast zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) „kultura” to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.
Działalność podatnika, która wiąże się z osiąganiem jakichkolwiek przychodów, nakierowana na generowanie zysku to działalność gospodarcza. W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji działalności gospodarczej. W związku z tym, należy odwołać się do definicji określonej w art. 3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którą przez działalność gospodarczą należy rozumieć każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.
Zgodnie natomiast z art. 3 powołanej ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1).
Obie przytoczone powyżej ustawy, definiując działalność gospodarczą, wskazują na jej zarobkowy charakter, gdyż stanowi on podstawową, konieczną i konstruktywną cechę działalności gospodarczej. Dana działalność jest zarobkowa, jeżeli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu rozumianego jako nadwyżka przychodów nad nakładami tej działalności.
Należy podkreślić, że działania mające na celu „generowanie dochodów” należy traktować jako działalność gospodarczą (zarobkową).
Przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania tego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
W ocenie organu należy oddzielić działania statutowe Stowarzyszenia realizowane m.in. poprzez współdziałanie z B. i użyczeniem powierzchni do realizacji tych celów od odpłatnego udostępniania części nieruchomości, nawet jeżeli wynajmujący podmiot również wykorzystuje najmowaną powierzchnię na działalność kulturalną. W przypadku odpłatnego najmu trudno doszukać się bezpośredniego związku realizacją celów statutowych Wnioskodawcy. Należy podkreślić, że czym innym jest odpłatne oddanie w wynajem nieruchomości Instytutowi, a czym innym jej wspieranie i popieranie. Jeżeli nawet poprzez swoje działania podatnik przyczyni się do pośredniego powstania skutku w postaci określonego efektu kulturowego, nie będzie to implikowało uzasadnionej konstatacji, że w przedmiotowym budynku w całości podatnik wykonywał działalność statutową, a nieruchomość bezpośrednio jej służyła.
Jak Państwo wskazują dochody Stowarzyszenia będą wykorzystywane na cele związane z utrzymaniem Budynku, który będzie wynajmowany odpłatnie (...) Instytutowi (...) przez okres 25 lat.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że wynajęcie budynku przez Stowarzyszenie na okres 25 lat nosi znamiona działalności gospodarczej.
Tym samym dochody przeznaczone przez Stowarzyszenie i wydatkowane na działalność gospodarczą (utrzymanie wynajętego budynku), która nawet jeżeli jest zgodna z celami statutowymi Stowarzyszenia, nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Powyższe dochody będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy o CIT w części, w której przeznaczone są na utrzymanie budynku w proporcji, w której budynek jest wynajmowany.
Natomiast wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, które będą przeznaczone i bez względu na termin faktycznie wydatkowanew celu prowadzenia działalności statutowej wpisanej w cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w ww. przepisie.
Tym samym w zakresie Państwa pytania stanowisko dotyczące możliwości zwolnienia od opodatkowania na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochodów przeznaczonych na utrzymanie budynku, w części:
- przeznaczonej i wydatkowanej na realizację celów statutowych Stowarzyszenia w zakresie w jakim nieruchomość będzie przez nią na te cele użytkowana – jest prawidłowe;
- w jakiej nieruchomość nie będzie przeznaczona na realizację celów statutowych (wynajem) – jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
