Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.571.2025.2.RST
Dostawa towarów w modelu dropshipping dokonywana na rzecz Klienta, będącego importerem na terenie UE, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce ani w innym państwie członkowskim UE, lecz w państwie trzecim jako miejsce rozpoczęcia wysyłki, a Wnioskodawca nie jest zobowiązany do stosowania kas fiskalnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 27 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania realizowanego świadczenia za dostawę towarów, miejsca opodatkowania świadczenia oraz braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 października 2025 r. (data wpływu 13 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pani A. A. (dalej jako Wnioskodawczyni) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zgodnie z PKD jest Pośrednictwo w sprzedaży detalicznej niewyspecjalizowanej 47.91.Z.
W ramach działalności zajmuje się sprzedażą towarów w modelu biznesowym określanym powszechnie jako dropshipping. Obecnie głównym produktem sprzedawanym przez Wnioskodawczynię są (...). Działalność prowadzona w modelu dropshippingu charakteryzuje się tym, że oferta towarów podąża za trendami rynkowymi i może się dynamicznie zmieniać w zależności od popytu. W związku z tym Wnioskodawczyni nie wyklucza w przyszłości rozszerzenia swojej oferty o różnorodny, niezwiązany ze sobą asortyment, np. (...).
Zgodnie z przyjętym modelem działania, sprzedaż realizowana jest za pośrednictwem własnych sklepów internetowych, gdzie oferowane są produkty pochodzące od zagranicznych dostawców z Chin. Odbiorcami oferowanych towarów są przede wszystkim konsumenci, czyli osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (dalej: Klienci). Zdarza się również, że nabywcami są przedsiębiorcy. Przedmiotem niniejszego wniosku jest jednak wyłącznie sprzedaż skierowana do konsumentów zamieszkujących na terytorium Polski.
Wnioskodawczyni w ich imieniu zawiera umowy kupna-sprzedaży z dostawcami, obsługuje płatności, a następnie przekazuje zamówienia do zagranicznego kontrahenta sprzedawcy danego produktu po uprzednim potrąceniu swojej prowizji. W razie potrzeby zapewniana jest również pomoc dla Klientów, zarówno w zakresie zapytań dotyczących oferowanych produktów, jak i w toku ewentualnych postępowań reklamacyjnych prowadzonych z zagranicznym sprzedawcą.
Działalność Wnioskodawczyni koncentruje się na organizowaniu zakupu towarów oferowanych przez sprzedawców z państw trzecich (głównie z Chin; dalej jako: Sprzedawcy). Po zaksięgowaniu płatności towar jest wysyłany przez zagranicznego dostawcę bezpośrednio do Klienta, przy czym to właśnie sprzedawca odpowiada za realizację dostawy. Zatem, działalność polega na zamawianiu towarów oferowanych przez sprzedawców z krajów trzecich.
Po dokonaniu zapłaty przez Klienta, Sprzedawca realizuje wysyłkę towaru bezpośrednio do Klienta. Produkt nie trafia do Wnioskodawczyni, zawsze kierowany jest bezpośrednio do odbiorcy końcowego. Wnioskodawczyni nie ma styczności z towarem i ogranicza się do roli pośrednika w sprzedaży artykułów należących do Sprzedawcy. Całość działalności opiera się na modelu, w którym obowiązki związane z logistyką pozostają po stronie Sprzedawcy, a sprzedaż odbywa się za pośrednictwem sklepów internetowych prowadzonych przez Wnioskodawczynię.
Sklepy internetowe są w pełni zarządzane przez Wnioskodawczynię, która przygotowuje opisy produktów w języku polskim, a także dokonuje ich modyfikacji zarówno tekstowych, jak i graficznych w celu lepszego dopasowania prezentacji towarów do oczekiwań i potrzeb Klientów.
W sytuacji, gdy Klient złoży zamówienie za pośrednictwem sklepu prowadzonego przez Wnioskodawczynię i dokona przedpłaty na jego rzecz, ten następnie składa zamówienie u chińskiego Sprzedawcy, przekazuje mu dane Klienta niezbędne do wysyłki oraz dokonuje płatności za towar. Produkt wysyłany jest bezpośrednio z Chin do Klienta, bez pośrednictwa Wnioskodawczyni w zakresie fizycznej obsługi przesyłki.
W praktyce oznacza to, że Klient przekazuje należność za towar bezpośrednio na rachunek Wnioskodawczyni, który następnie opłaca zamówienie u zagranicznego Sprzedawcy. Tym samym Wnioskodawczyni pełni funkcję pośrednika zarówno w zakresie realizacji zamówienia, jak i obsługi płatności.
Wynagrodzenie Wnioskodawczyni stanowi różnica pomiędzy kwotą wpłaconą przez Klienta, a sumą przekazaną zagranicznemu Sprzedawcy tytułem zapłaty za zamówiony towar. Kwota ta stanowi prowizję należną Wnioskodawczyni. Zatem, realnym wynagrodzeniem Wnioskodawczyni jest w tym przypadku kwota prowizji, rozumiana jako różnica między kwotą wpłaconą przez Klienta, a kwotą przekazaną do Sprzedawcy z Chin tytułem ceny za zamówiony w imieniu Klienta towar.
Wnioskodawczyni nie posiada podpisanej umowy o współpracy w zakresie pośrednictwa z chińskim Sprzedawcą. Pomimo braku formalnej umowy, każdorazowo po dokonaniu zakupu otrzymuje od tego dokument potwierdzający zakup.
Zamówienia są składane wyłącznie za pośrednictwem sklepów internetowych prowadzonych przez Wnioskodawczynię. Przed dokonaniem zakupu Klient zobowiązany jest do zaakceptowania regulaminu, wprowadzenia danych potrzebnych do realizacji dostawy oraz dokonania płatności za zamówienie.
Obsługa płatności realizowana jest przy wykorzystaniu zewnętrznych operatorów, takich jak np. (...). Klienci przekazują środki pieniężne na rachunek operatora płatności, skąd po potrąceniu prowizji kwoty są transferowane na konto bankowe Wnioskodawczyni.
Sprzedawcami są podmioty z Chin, a dostawy towarów do Klientów realizowane są z państw trzecich, tj. spoza obszaru Unii Europejskiej (głównie z terytorium Chin). Jak wcześniej wskazano odbiorcami towarów są wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zamieszkujące na terytorium Polski. Wnioskodawczyni na żadnym etapie nie ma i nie będzie mieć fizycznego kontaktu z towarem. Produkt jest wysyłany bezpośrednio od zagranicznego Sprzedawcy do końcowego odbiorcy w Polsce.
Po otrzymaniu przez Wnioskodawczynię płatności od Klienta i przyjęciu zamówienia, Wnioskodawczyni składa zamówienie na dany towar u zagranicznego Sprzedawcy. Po zaksięgowaniu płatności, Sprzedawca realizuje wysyłkę produktu bezpośrednio do Klienta, z pominięciem Wnioskodawczyni jako ogniwa w fizycznym łańcuchu dostaw. Zamówiony towar nigdy nie trafia do Wnioskodawczyni dostawa następuje zawsze bezpośrednio z zagranicy do finalnego odbiorcy. Cena opłacana przez Klienta obejmuje wartość samego towaru, koszty transportu oraz ewentualne należności podatkowe. Wnioskodawczyni dokonuje zapłaty na rzecz Sprzedawcy z wykorzystaniem środków finansowych uprzednio wpłaconych przez Klienta, które wpływają na jego rachunek bankowy za pośrednictwem operatora płatności.
Podczas składania zamówienia u Sprzedawcy Wnioskodawczyni wskazuje dane Klienta jako odbiorcy, nie posługuje się własnymi danymi adresowymi. Współpraca z chińskimi kontrahentami nie jest regulowana na podstawie pisemnych umów, współpraca ta opiera się na bieżącej realizacji zamówień bez formalnego zobowiązania umownego.
Wynagrodzenie Wnioskodawczyni wynika z relacji prawnej zawartej pomiędzy nią a Klientem, jej szczegółowe warunki zostały określone w regulaminie sklepu. To właśnie z Klientem zawierany jest stosunek prawny, w ramach którego Wnioskodawczyni dokonuje zakupu towaru u Sprzedawcy.
Z chwilą złożenia zamówienia przez Wnioskodawczynię u zagranicznego Sprzedawcy, Klient nabywa prawo do rozporządzania towarem. Wartość poszczególnych zamówień składanych przez Klientów nie przekracza równowartości 150 euro.
Zatem, model sprzedażowy można przedstawić następującym schematem:
- Wnioskodawczyni wyszukuje towary oferowane przez Sprzedawców, kierując się m.in. jakością oferowanych produktów oraz oceną ogólną sprzedawcy (bazującą na opiniach kupujących).
- Informacje dotyczące towarów oferowanych przez Sprzedawców (treść ofert) są pobierane, modyfikowane i prezentowane na prowadzonej przez Wnioskodawczynię stronie internetowej. Modyfikacja ta obejmuje m.in. tłumaczenie na język polski, tworzenie spersonalizowanych opisów, edycję graficzną zdjęć produktowych wszystko w celu dostosowania oferty do potrzeb polskiego odbiorcy.
- Klient odwiedza stronę internetową Wnioskodawczyni, wybiera interesujący go towar, składa zamówienie, akceptuje regulamin sklepu i dokonuje płatności.
- Po otrzymaniu zamówienia i dokonaniu płatności przez Klienta, Wnioskodawczyni zamawia towar u Sprzedawcy w Chinach, który jest technicznie zintegrowany z systemem sklepu Wnioskodawczyni i otrzymuje zamówienia bezpośrednio. Jednocześnie Wnioskodawczyni opłaca zamówienie, potrącając swoją prowizję. W efekcie, u Wnioskodawczyni pozostaje kwota odpowiadająca różnicy między ceną zapłaconą przez Klienta a kwotą przekazaną Sprzedawcy.
- Po opłaceniu zamówienia przez Wnioskodawczynię, Sprzedawca z Chin wysyła towar bezpośrednio do Klienta w Polsce. Towar nie trafia fizycznie do Wnioskodawczyni, wysyłka odbywa się bezpośrednio od Sprzedawcy do Klienta.
Przed dokonaniem zakupu Klient jest informowany o przewidywanym czasie dostawy, stosowne informacje zawarte są w regulaminie sklepu internetowego oraz w wiadomości e-mail potwierdzającej złożenie zamówienia. Klient otrzymuje również link oraz numer umożliwiający śledzenie przesyłki. W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących dostawy, Klient może kontaktować się z Wnioskodawczynią który pozostaje w stałym kontakcie z chińskim Sprzedawcą oraz posiada bieżący dostęp do informacji o statusie przesyłki. Wnioskodawczyni odpowiada na zapytania Klientów drogą mailową i udostępnia dane do śledzenia przesyłki na żądanie.
W przypadku, gdy Klient decyduje się na zwrot towaru po jego zakupie, Wnioskodawczyni przyjmuje zwracany produkt bezpośrednio do siebie. W takiej sytuacji Klient otrzymuje zwrot pełnej kwoty, którą uprzednio zapłacił za zamówienie.
Towary są wysyłane bezpośrednio od chińskiego Sprzedawcy do Klienta na terytorium Polski. Sprzedawca z Chin odpowiada za przygotowanie zamówienia, jego spakowanie, przekazanie przewoźnikowi oraz organizację transportu. Zatem pełna odpowiedzialność za proces logistyczny od momentu skompletowania zamówienia do jego nadania spoczywa na zagranicznym Sprzedawcy.
Transport towaru rozpoczyna się na terytorium Chin, a jego import może przebiegać według jednego z następujących wariantów:
1. Import w Polsce, towary są importowane bezpośrednio na terytorium Polski, a następnie dostarczane do Klienta posiadającego miejsce zamieszkania w Polsce.
2. Import w innym państwie członkowskim UE, towary są importowane w innym kraju Unii Europejskiej, po czym dostarczane do Klienta na terytorium Polski.
W każdej z powyższych konfiguracji towar nie trafia fizycznie do Wnioskodawczyni jest wysyłany bezpośrednio do Klienta. Z tego względu Wnioskodawczyni nie pełni roli importera. Status importera posiada Klient końcowy niezależnie od tego, czy import odbywa się na terytorium Polski czy innego państwa członkowskiego UE.
Wnioskodawczyni nie dokonuje zgłoszenia celnego ani nie występuje jako przedstawiciel Klienta w rozumieniu przepisów celnych ani w charakterze przedstawiciela bezpośredniego, ani pośredniego. Obowiązki związane z dokonaniem formalności importowych nie spoczywają na Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie jest i nie będzie importerem towaru ani na terytorium Polski ani też na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Importerem jest ostateczny Klient.
Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana w procedurze Import One-Stop Shop (IOSS) i nie planuje takiej rejestracji.
Obecnie Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.
Niemniej jednak, w świetle przedstawionego modelu działania pojawiła się wątpliwość, czy opisane transakcje rzeczywiście podlegają opodatkowaniu VAT na terytorium Polski, a co za tym idzie czy obrót z tego tytułu powinien być uwzględniany przy kalkulacji limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego.
Wnioskodawczyni nie wyklucza rejestracji do VAT zarówno dobrowolnej, jak i obowiązkowej w przypadku przekroczenia limitu obrotu lub rozpoczęcia sprzedaży towarów wyłączonych ze zwolnienia, o ile transakcje opisane we wniosku okażą się podlegające opodatkowaniu VAT w Polsce.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
1.jakie podmioty biorą udział w opisanej we wniosku transakcji, czy są to: Sprzedawca z Chin, Wnioskodawczyni oraz ostateczni Klienci, jeśli nie to należało wymienić podmioty biorące udział w transakcji i wskazać jaką rolę pełnią;
W transakcji biorą udział następujące podmioty:
- Sprzedawca z Chin – pełni on rolę dostawcy bazowego, sprzedaje towar, który Wnioskodawczyni zamawia u niego w imieniu ostatecznego Klienta. Sprzedawca z Chin przygotowuje całe zamówienie i wysyła na wskazany przez Wnioskodawczynię adres już do ostatecznego Klienta. Sprzedawca z Chin jest dostawcą towaru.
- Wnioskodawczyni - z kolei rolą Wnioskodawczyni jest zbieranie zamówień składanych przez Klientów, pobranie płatności, następnie zamówienie wskazanego towaru u sprzedawcy z Chin z podaniem adresu do wysyłki bezpośrednio do Klienta ostatecznego, przekazanie środków do Sprzedawcy (po potrąceniu swojej prowizji). Jak wcześniej wskazano prowizją Wnioskodawczyni jest różnica między kwotą otrzymaną od Klienta a kwotą płaconą do chińskiego Sprzedawcy.
- Klient (konsument) - Klient pełni rolę ostatecznego konsumenta, który kupuje interesujący go towar i jest ostatnim odbiorcą w łańcuchu dostawy.
- Platformy sprzedażowe – miejsce, gdzie Wnioskodawczyni wyszukuje towary, a także składa zamówienie bezpośrednio u Sprzedawców z Chin poprzez jak wcześniej wskazano techniczną integrację sklepu internetowego Wnioskodawczyni z platformą na której Sprzedawcy z Chin oferują swoje towary. Platformy te pełnią jednak wyłącznie rolę techniczną/pośredniczącą w kontakcie Wnioskodawczyni ze Sprzedawcą, ale nie są stroną umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem, ani pomiędzy Sprzedawcą a Wnioskodawczynią w sensie przeniesienia prawa do rozporządzaniem towarem na Wnioskodawczynię w imieniu platformy. Sprzedawcą dla Wnioskodawczyni jest podmiot oferujący towar na danej platformie, a nie sama platforma sprzedażowa.
Reasumując, transakcja sprzedaży realnie odbywa się między 3 podmiotami: chiński Sprzedawca, Wnioskodawczyni oraz Klient (konsument).
2.czy Sprzedawcy mają świadomość, że Wnioskodawczyni nie jest ostatecznym nabywcą towarów, należało wyjaśnić;
Wnioskodawczyni składa zamówienie na określone towary i dokonuje za nie płatności. Jednocześnie wskazuje Sprzedawcy adres ostatecznego Klienta, na który towar ma zostać wysłany. Sprzedawca realizuje wysyłkę zgodnie z tą dyspozycją. Z tego względu Wnioskodawczyni występuje wobec Sprzedawcy w roli nabywcy towarów, jednak wskazuje dane do wysyłki dotyczące ostatecznego odbiorcy. W konsekwencji należy uznać, że Sprzedawcy z Chin mają pełną świadomość, iż faktycznym (końcowym) nabywcą towaru jest inny podmiot niż Wnioskodawczyni.
3.czy w którymkolwiek momencie opisywanej we wniosku transakcji Wnioskodawczyni ma prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (nie chodzi tutaj o fizyczne posiadanie towaru lub aspekt prawny lecz o rozporządzanie nim, np. prawo do jego sprzedaży);
Zdaniem Wnioskodawczyni, pomimo, że działa w modelu dropshippingu, bez fizycznego kontaktu z towarem, nabywa od Sprzedawcy prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (ekonomicznie), a następnie przenosi je na Klienta. Wynika to z faktu, że Wnioskodawczyni samodzielnie kształtuje oferty i ceny sprzedaży, przyjmuje płatności, nabywa towar od Sprzedawcy oraz rozpatruje ewentualne zwroty towarów.
4.czy Klienci zlecają Wnioskodawczyni jakie konkretne towary chcieliby nabyć, czy też Klienci mogą zakupić towar który został już zamieszczony w sklepie internetowym;
Klienci mogą zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na stronie Wnioskodawczyni. Klient nie zleca zamówienia towaru, który nie znajduje się na stronie.
5.czy Sprzedawcy mają prawo do dokonywania zmian w opisie towarów zamieszczonych w sklepie internetowym Wnioskodawczyni lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru w sklepie internetowym;
Nie, Sprzedawcy z Chin nie ingerują w opisy towarów na stronie Wnioskodawczyni, ani nie dokonują żadnych zmian. Za opis towarów zamieszczony na stronie odpowiada wyłącznie Wnioskodawczyni.
6.kto decyduje jakie towary i za jaką cenę są oferowane przez Wnioskodawczynię w sklepie internetowym;
Wyłącznie Wnioskodawczyni decyduje o tym jakie towary umieszczane są na stronie.
7.czy wysokość wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni wynika z uzgodnień zawartych ze Sprzedawcami, czy Sprzedawcy mają jakiś wpływ na wysokość wynagrodzenia Wnioskodawczyni, należało opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie;
Nie, wysokość wynagrodzenia Wnioskodawczyni nie wynika z uzgodnień zawartych z chińskimi Sprzedawcami. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni jak wcześniej wskazano stanowi prowizja między kwotą, która wpłaca Klient tytułem zamówienia a kwotą przekazywaną do chińskiego Sprzedawcy.
8.kto jest stroną odstąpienia w przypadku odstąpienia Klienta od umowy zawartej na odległość, czy jest to Wnioskodawczyni czy Sprzedawca – należało krótko opisać okoliczności zdarzenia;
Stroną umowy w przypadku odstąpienia Klienta od umowy zawartej na odległość jest Wnioskodawczyni. Klient zgłasza odstąpienie bezpośrednio do Wnioskodawczyni, która przyjmuje zwrot towaru i zwraca Klientowi należne środki. Towar w takim przypadku trafia bezpośrednio do Wnioskodawczyni lub odsyłany jest bezpośrednio do Sprzedawcy z Chin.
9.w jaki sposób Klienci Wnioskodawczyni reklamują uszkodzony towar? W jaki sposób odbywa się rozpatrzenie reklamacji. Czy Klient składa reklamację na uszkodzony towar do Wnioskodawczyni – należało krótko opisać ten proces;
Klient składa reklamację na uszkodzony towar bezpośrednio do Wnioskodawczyni. Reklamacja jest rozpatrywana przez Wnioskodawczynię, która – w zależności od ustaleń – zwraca Klientowi pieniądze lub wymienia towar na nowy. Towar w ramach reklamacji również trafia bezpośrednio do Wnioskodawczyni lub wysłany jest bezpośrednio do Sprzedawcy z Chin.
10.co oznacza/jak należy rozumieć, że „Cena opłacana przez Klienta obejmuje wartość samego towaru, koszty transportu oraz ewentualne należności podatkowe”, z czym należy identyfikować należności podatkowe i który podmiot jest zobowiązany do rozliczenia tych należności podatkowych;
Jako należności podatkowe należy identyfikować ewentualne należności celne, chociaż te ze względu na wartość towaru (poniżej 150 euro) nie powinny być naliczane. Jako należności podatkowe Wnioskodawczyni wskazuje również podatek VAT z tytułu importu, do którego zobowiązanym do zapłaty jest Klient. Jak wskazano w treści wniosku, Wnioskodawczyni nie jest importerem towaru, gdyż towar nigdy do niego nie trafia. Wnioskodawczyni nie dokonuje zgłoszenia celnego, ani nie występuje jako przedstawiciel Klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru nie spoczywa na Wnioskodawczyni. To czy podatek VAT jest faktycznie odprowadzany leży poza gestią Wnioskodawczyni. Mogą mieć miejsce sytuacje w której podatek VAT z tytułu importu pobierany jest przez błędnie przez Sprzedawcę z Chin w ramach procedury IOSS. Wynika to z faktu, że Wnioskodawczyni jak wcześniej wskazano podaje dane do wysyłki ostatecznego Klienta (konsumenta). Zatem z tej perspektywy może wystąpić mylne przeświadczenie Sprzedawcy z Chin, że dokonuje sprzedaży bezpośrednio na rzecz konsumenta, a nie Wnioskodawczyni, co za tym idzie omyłkowo deklaruje podatek VAT w ramach procedury IOSS, która nie powinna mieć zastosowania, gdyż zdaniem Wnioskodawczyni najpierw następuje sprzedaż na zasadzie relacji B2B między Sprzedawcą z Chin a Wnioskodawczynią, która nie powinna podlegać na deklarowaniu podatku VAT w ramach IOSS, a następnie sprzedaż w relacji B2C między Wnioskodawczynią a Klientem końcowym.
11.czy w związku ze sprzedażą towarów za pośrednictwem sklepu internetowego prowadzi Pani ewidencję otrzymanych zapłat oraz informacji jakiej dostawy dotyczyła konkretna zapłata i na czyją rzecz została dokonana dostawa.
Tak, Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję otrzymanych zapłat od Klientów oraz realizowanych zamówień. Z ewidencji tej będzie wynikać, jakiego konkretnie towaru dotyczyła i na czyją rzecz (którego Klienta) została dokonana. Ewidencja jest prowadzona na podstawie m.in. danych z systemu sprzedażowego strony internetowej oraz wyciągów bankowych.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię na rzecz Klientów należy uznać za odpłatną dostawę towarów czy też za odpłatne świadczenie usług?
2.W przypadku uznania czynności dokonywanych przez Wnioskodawczynię za odpłatną dostawę towarów, w sytuacji, gdy państwem importu jest Polska - czy miejscem opodatkowania dostawy na rzecz Klienta posiadającego miejsca zamieszkania w Polsce będzie terytorium poza UE, tj. Chiny?
3.W przypadku uznania czynności dokonywanych przez Wnioskodawczynię za odpłatną dostawę towarów, w sytuacji, gdy państwem importu jest inne państwo członkowskie UE - czy miejscem opodatkowania dostawy na rzecz Klienta posiadającego miejsca zamieszkania w Polsce będzie terytorium poza UE, tj. Chiny?
4.Czy w przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 2 lub 3 Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do ewidencji sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej?
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawczyni czynności dokonywane na rzecz Klientów wypełniają zmamiona handlu towarem. Efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) jest konkretny towar w postaci produktu prezentowanego na stronie internetowej, który w takiej postaci jest dostarczany bezpośrednio Klientowi (ostatecznemu nabywcy). Czynności podejmowane przez Wnioskodawczynię w celu zrealizowania zamówienia nie stanowią dla Klientów celu samego w sobie, Klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego produktu. W chwili złożenia zamówienia u Sprzedawcy, na Klienta zostaje przeniesione prawo do rozporządzania towarem jak właściciel.
Przenosząc powyższe ustalenia na grunt niniejszej sprawy należy zatem stwierdzić, że w przypadku, w którym Wnioskodawczyni dokonuje zamówienia towaru na rzecz Klientów, dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
Ad 2, 3
Zdaniem Wnioskodawczyni dostawa towarów dokonywana na rzecz Klienta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.
W przypadku uznania czynności dokonywanych przez Wnioskodawczynię za dostawę towarów, dojdzie do tzw. transakcji łańcuchowej. W takim przypadku na gruncie podatku VAT dojdzie do dwóch dostaw:
1. Dostawy dokonanej przez kontrahenta z Chin na rzecz Wnioskodawczyni;
2. Dostawy dokonanej przez Wnioskodawczynię na rzecz Klienta.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:
2. w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2a. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
2b. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2c. w przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
2d. przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:
w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1. pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2. ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:
1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
W myśl art. 22 ust. 4 ustawy w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu lub zaimportowania tych towarów. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów.
Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium państwa członkowskiego UE opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Należy wskazać, że w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tą zaangażowane są następujące podmioty: chiński dostawca, Wnioskodawczyni oraz ostateczny Klient. W ramach omawianej transakcji towar wysyłany jest bezpośrednio z kraju trzeciego do Polski (państwo importu) lub z kraju trzeciego na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (państwo importu) skąd dalej trafia bezpośrednio do Klienta. W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją w której można mówić o relacji podmiotu chińskiego (dostawcy) dokonującego sprzedaży na rzecz Wnioskodawczyni (B2B), a Wnioskodawczynią dokonującym sprzedaży na rzecz ostatecznego Klienta który jest osobą fizyczną (relacja B2C).
Do ustalenia miejsca opodatkowania przedmiotowej transakcji, w której to Wnioskodawczyni dokonuje sprzedaży towarów na rzecz Klienta ostatecznego istotna jest wskazana przez Wnioskodawczynię informacja, że w transakcji tej jako importer towarów rozliczający podatek z tego tytułu będzie występował ostateczny Klient. W takiej sytuacji transakcja dokonana przez chińskiego dostawcę na rzecz Wnioskodawczyni podlegać będzie opodatkowaniu poza terytorium UE.
Jak wcześniej wskazano, Wnioskodawczyni nie dokonuje zgłoszenia celnego, ani nie występuje jako przedstawiciel klienta (bezpośredni lub pośredni). A zatem w sytuacji, gdy importerem nie jest Wnioskodawczyni, a jak przedstawiono w stanie faktycznym ostateczny Klient, to dostawa między Wnioskodawczynią a Klientem (B2C) nie będzie podlegała opodatkowaniu ani w Polsce (w przypadku importu bezpośrednio do Polski) ani też w innym państwie członkowskim UE (w przypadku importu w innym państwie członkowskim UE).
W takim przypadku transakcję dostawy towaru na rzecz Klienta, będącego jednocześnie importerem towaru, należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. Oznacza to, że dokonywane przez Wnioskodawczynię dostawy towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do odbiorców w Polsce oraz innych państwach członkowskich UE, niezależnie od państwa importu- nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez Wnioskodawczynię na terytorium kraju ani na terytorium innego państwa członkowskiego UE, a miejscem opodatkowania przedmiotowych dostaw towarów jest terytorium kraju trzeciego w tym przypadku Chin.
Reasumując, sprzedaż towarów przez Wnioskodawczynię nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce ani na terytorium innego państwa członkowskiego UE, tylko na terytorium państwa trzeciego (Chiny).
Ad 4
Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej. Zgodnie z art. 111 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem, skoro czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię stanowią odpłatną dostawę towarów poza terytorium kraju, to nie mieszczą się pod pojęciem sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym nie podlegają ewidencji na kasie fiskalnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:
przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni w ramach działalności zajmuje się sprzedażą towarów w modelu biznesowym określanym powszechnie jako dropshipping. Zgodnie z przyjętym modelem działania, sprzedaż realizowana jest za pośrednictwem własnych sklepów internetowych, gdzie oferowane są produkty pochodzące od Sprzedawców z Chin. Odbiorcami oferowanych towarów są przede wszystkim konsumenci z miejscem zamieszkania na terytorium Polski.
Model sprzedażowy można przedstawić następującym schematem:
- Wnioskodawczyni wyszukuje towary oferowane przez Sprzedawców, kierując się m.in. jakością oferowanych produktów oraz oceną ogólną Sprzedawcy.
- Informacje dotyczące towarów oferowanych przez Sprzedawców (treść ofert) są pobierane, modyfikowane i prezentowane na prowadzonej przez Wnioskodawczynię stronie internetowej.
- Klient odwiedza stronę internetową Wnioskodawczyni, wybiera interesujący go towar, składa zamówienie, akceptuje regulamin sklepu i dokonuje płatności.
- Po otrzymaniu zamówienia i dokonaniu płatności przez Klienta, Wnioskodawczyni zamawia towar u Sprzedawcy w Chinach, który jest technicznie zintegrowany z systemem sklepu Wnioskodawczyni i otrzymuje zamówienia bezpośrednio.
- Po opłaceniu zamówienia przez Wnioskodawczynię, Sprzedawca z Chin wysyła towar bezpośrednio do Klienta w Polsce.
Stroną umowy w przypadku odstąpienia Klienta od umowy zawartej na odległość jest Wnioskodawczyni. Klient zgłasza odstąpienie bezpośrednio do Wnioskodawczyni, która przyjmuje zwrot towaru i zwraca klientowi należne środki. Również reklamację na uszkodzony towar Klient składa bezpośrednio do Wnioskodawczyni. Reklamacja jest rozpatrywana przez Wnioskodawczynię, która – w zależności od ustaleń – zwraca Klientowi pieniądze lub wymienia towar na nowy.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pani wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia czy czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię na rzecz Klientów należy uznać za odpłatną dostawę towarów czy też za odpłatne świadczenie usług (pytanie nr 1).
Mając na uwadze Pani wątpliwości przedstawione w pytaniu nr 1 należy wskazać, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W analizowanej sprawie Klient wybiera towar w Pani sklepie internetowym, a następnie składa zamówienie, akceptując regulamin i dokonując płatności na Pani rachunek bankowy. Po zaksięgowaniu wpłaty, zamawia Pani towar u chińskiego Sprzedawcy, który następnie bezpośrednio wysyła produkt na adres Klienta. Choć nie ma Pani fizycznego kontaktu z towarem, który jest dostarczany bezpośrednio od Sprzedawcy do Klienta, co jednak istotne, jak wskazała Pani we wniosku, nabywa Pani od Sprzedawcy prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (ekonomicznie), a następnie przenosi je na Klienta. Skoro przenosi Pani prawo do rozporządzania towarem jak właściciel to tym samym transakcja realizowana przez Panią wpisuje się w definicję dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Natomiast przedmiotem Pani wątpliwości przedstawionych w pytaniu nr 2 i 3 jest ustalenie czy w sytuacji, gdy państwem importu jest Polska lub inne państwo członkowskie UE miejscem opodatkowania dostawy na rzecz Klienta posiadającego miejsca zamieszkania w Polsce będzie terytorium poza UE, tj. Chiny.
Odnosząc się do wątpliwości w zakresie miejsca opodatkowania realizowanej przez Panią transakcji należy wskazać, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:
2. w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2a. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
2b. w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2c. w przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
2d. przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:
w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1.pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2.ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:
1.poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2.następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
W myśl art. 22 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Jak wynika z opisu sprawy Klienci (osoby fizyczne z Polski) zamawiają towar od Wnioskodawczyni. Jednak w chwili przyjęcia zamówienia nie posiada Pani danego towaru i zamawia go u Sprzedawców z Chin. Dokonuje więc Pani zamówienia u chińskiego Sprzedawcy i zleca też temu Sprzedawcy wysłanie towaru bezpośrednio na adres Klienta w Polsce. Zatem należy wskazać, że w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tę zaangażowane są trzy następujące podmioty: chiński Sprzedawca, Wnioskodawczyni oraz Klienci (konsumenci). Przy czym każdorazowo transport towaru rozpoczyna się na terytorium Chin, a następnie towary albo są importowane bezpośrednio na terytorium Polski i dostarczane do Klienta w Polsce, albo są importowane w innym kraju Unii Europejskiej, po czym dostarczane do Klienta na terytorium Polski. W opisanym przypadku mamy do czynienia z transakcją, w której można mówić o relacji chińskiego Sprzedawcy dokonującego sprzedaży na rzecz Wnioskodawczyni (B2B), a Wnioskodawczynią dokonującą sprzedaży na rzecz ostatecznego Klienta (relacja B2C).
Dodatkowo wskazała Pani, że nie jest Pani importerem towaru ani na terytorium Polski ani też na terytorium innego państwa członkowskiego UE, nie dokonuje Pani zgłoszenia celnego ani nie występuje jako przedstawiciel Klienta w rozumieniu przepisów celnych ani w charakterze przedstawiciela bezpośredniego, ani pośredniego. Obowiązki związane z dokonaniem formalności importowych nie spoczywają na Wnioskodawczyni. Importerem jest ostateczny Klient. A zatem w sytuacji, gdy w stanie faktycznym opisanym we wniosku podatnikiem z tytułu importu towarów, jak sama Pani wskazała, jest ostateczny odbiorca nabywający od Pani towar to miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Panią na rzecz tego Klienta zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy jest miejsce rozpoczęcia wysyłki tj. terytorium kraju trzeciego. Oznacza to, że dostawa towarów dokonana przez Panią na rzecz Klientów niezależnie od państwa importu nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.
W konsekwencji Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 i 3 należy uznać za prawidłowe.
Ponadto Pani wątpliwości dotyczą także ustalenia czy w opisanym stanie faktycznym będzie Pani zobowiązana do ewidencji sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej (pytanie nr 4).
Odnośnie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej należy wskazać, że w myśl art. 111 ust. 1 ustawy:
podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie art. 111 ust. 3a ustawy:
podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
1.wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a.w postaci papierowej lub
b.za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony;
2.dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
3.udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
4.poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
5.(uchylony)
6.przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217);
7.stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b;
8.dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b;
9.prowadzić i przechowywać dokumentację o przebiegu eksploatacji kasy rejestrującej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 7a i ust. 9 pkt 1;
10.(uchylony)
11.poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji;
12.zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3;
13.zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.
Cytowany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W analizowanej sytuacji, mimo że Wnioskodawczyni dokonuje co do zasady transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to czynności opisane w stanie faktycznym nie podlegają rejestracji za pomocą kas rejestrujących. Powyższe wynika z faktu, że miejscem świadczenia (opodatkowania) dokonywanych dostaw nie jest terytorium Polski tylko kraj trzeci tj. Chiny. Przez sprzedaż, jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W związku z powyższym w przypadku transakcji opisanych we wniosku wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdzie miejscem świadczenia i opodatkowania dostawy nie jest terytorium Polski, Wnioskodawczyni nie musi ewidencjonować sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 4 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
