Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.525.2025.1.DS
Podłoga interaktywna wraz z akcesoriami nie stanowi sprzętu komputerowego uprawniającego do zastosowania stawki VAT 0%, gdyż nie jest wymieniona w katalogu załącznika nr 8 ustawy o VAT, co wyklucza stosowanie preferencyjnej stawki podatkowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki 0% w przypadku dostawy na rzecz placówek oświatowych podłogi interaktywnej „(...)”, w tym także akcesoriów w postaci maty lub stołu. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest (...) podłogi interaktywnej – urządzenia edukacyjnego pod nazwą handlową „(...)”. Wskazana nazwa produktu może oczywiście podlegać zmianom, stosownie do okoliczności rynkowych i bieżącej polityki Wnioskodawcy. Różnymi określeniami posługują się również placówki oświatowe w dokumentach zamówieniowych.
„(...)” składa się z:
1)jednostki centralnej komputera, składającej się z płyty głównej, kart sieciowych, karty dźwiękowej, procesora, karty graficznej, zasilacza komputerowego, pamięci RAM,
2)urządzenia wyjścia w postaci projektora krótkoogniskowego, który wyświetla obraz na podłodze na dowolnej powierzchni i w ten sposób umożliwia komunikację użytkownika z jednostką centralną komputera,
3)urządzenia wejścia w postaci kamery, która rozpoznaje ruch na powierzchni wyświetlanego obrazu i w ten sposób umożliwia komunikację użytkownika z jednostką centralną komputera.
Wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowią zestaw. Podłoga interaktywna „(...)” posiada w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, pracę w arkuszu kalkulacyjnym, tworzenie prezentacji multimedialnych, edycję zdjęć, przeglądanie sieci Internet, itp. Do urządzenia można podłączyć wszelkie inne urządzenia peryferyjne współpracujące z komputerem stacjonarnym, takie jak myszka, klawiatura, drukarka, skaner czy pamięć przenośna. Całość jest zatem sprzężona ze sobą, podzespoły są zależne od siebie stanowiąc zestaw komputera stacjonarnego.
Urządzenia sprzedawane są w całości, jako kompleksowy, integralny sprzęt bez żadnych zmian i uzupełnień. Stanowią stacjonarny zestaw komputerowy montowany / użytkowany z założenia w jednym miejscu, jak każdy komputer stacjonarny. Częścią zestawu jest uchwyt mocujący urządzenie do sufitu lub ściany albo statyw, na którym urządzenie jest montowane. Zestaw obejmować może dodatkowe urządzenia wejścia zapewniające komunikację użytkownika z jednostką centralną komputera (takie jak np. pisaki interaktywne).
Podłoga interaktywna „(...)” może również zawierać dodatkowe akcesoria: matę lub stół, w pełni kompatybilne z podłogą interaktywną, na których wyświetlany jest obraz doskonale dopasowany do dostępnej powierzchni. Mata / stół są wykonane z odpowiednich materiałów, zapewniających wyrazisty obraz. Stół umożliwia pracę na urządzeniu osobom z niepełnosprawnościami i poruszającym się na wózkach.
Przy dostawie zestawów komputerowych „(...)” do placówek oświatowych, Wnioskodawca zamierza stosować stawkę VAT 0%. Jednocześnie Wnioskodawca będzie posiadać stosowne zamówienie, potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę zgodnie z odrębnymi przepisami oraz przekaże kopię tego dokumentu do właściwego urzędu skarbowego - zgodnie z zapisami art. 83 ust. 14-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy Wnioskodawca, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 83 ust. 14-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jest uprawniony do zastosowania stawki 0% w przypadku dostawy na rzecz placówek oświatowych podłogi interaktywnej „(...)”, w tym także do dostarczanych łącznie z podłogą interaktywną „(...)” akcesoriów w postaci maty lub stołu?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 83 ust. 14-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jest uprawniony do zastosowania stawki 0% w przypadku dostawy na rzecz placówek oświatowych podłogi interaktywnej „(...)”, w tym także do dostarczanych łącznie z podłogą interaktywną „(...)” akcesoriów w postaci maty lub stołu.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”: Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy: Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy: Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy: W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy: Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a)dla placówek oświatowych,
b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym – przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy: Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:
1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
2.Drukarki
3.Skanery
4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy: Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Ponadto, stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy: Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
Art. 43 ust. 9 ustawy stanowi, że: Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Warto wskazać, że na tle przepisów art. 83 ustawy wprowadzających stawkę 0% wyrażano pogląd, iż powinny być one postrzegane jako normy celu społecznego. Dokonując wykładni takiej normy należy mieć na uwadze cel, któremu ona przyświeca i objąć jej dyspozycją działania gospodarcze, które nawet w sposób pośredni realizują objęty tą normą cel (por. Ryszard Mastalski, „Stosowanie prawa podatkowego”, Warszawa 2008 r., str. 93-94 i np. wyrok NSA z 29 października 2020 r., I FSK 220/18).
Istotne jest w tym kontekście także to, że w wypadku załącznika numer 8 do ustawy VAT ustawodawca odszedł od normalnie stosowanego w zakresie podatku VAT, odsyłania do klasyfikacji do statystycznych. Wymienił tylko, jakie urządzenia jego zdaniem podlegają stawce 0%. Nie należy zatem odwoływać się do nazw handlowych poszczególnych urządzeń, do tego, czy nazwa handlowa urządzenie zawiera słowo wymienione w załączniku nr 8.
O uznaniu urządzenia za wyrób wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy powinny decydować właściwości tego wyrobu – to, czy urządzenie ma cechy zestawu komputera stacjonarnego (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 22 stycznia 2025 r., I SA/Wr 415/24).
Zdaniem Wnioskodawcy, istnieją wszelkie podstawy, by uwzględniając powyższe wskazania uznać podłogę interaktywną „(...)” o cechach określonych w opisie zdarzenia przyszłego za zestaw komputera stacjonarnego. Argumentów za takim stanowiskiem dostarcza interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 marca 2025 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.600.2018.20.MKA dotycząca podłogi interaktywnej o analogicznej budowie i funkcjach. W interpretacji tej organ interpretacyjny powołał się na uprzedni wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, cytując co następuje: „(…) Urządzenie opisane przez Skarżącą nie posiada żadnych cech, które wykluczałyby przypisanie jej cech zestawu komputera stacjonarnego, zwłaszcza z uwagi na wskazane we wniosku części składowe tego urządzenia oraz sposób jego wykorzystywania (edytowanie tekstu, praca w arkuszu kalkulacyjnym, edycje zdjęć, przeglądanie internetu, itp. (…)”
„(…) Większość komputerów jest wyposażona w coraz to nowe urządzenia, pozwalające w różny sposób rejestrować oraz odtwarzać obraz, w tym chociażby monitor może być zastępowany właśnie projektorem. Sąd nie dopatruje się zatem powodów, aby z pojęcia zestawu komputerowego wyłączyć dane urządzenie tylko dlatego, że zamiast monitora jego elementem składowym jest projektor, a zamiast myszki bądź klawiatury – czujnik ruchu. Ponadto projektor jest niczym innym jak substytutem monitora, gdyż tak jak monitor służy „komunikowaniu się” komputera z użytkownikiem. Zarówno monitor jak i projektor są zatem urządzeniami zewnętrznymi, których zasadniczym celem jest odbiór i wyświetlanie informacji w formie obrazu z jednostki centralnej, Sposób wyświetlania obrazu (na podłodze/stole czy na ekranie monitora) ma w tym wypadku znaczenie drugorzędne.
„(…) zestaw komputerowy tworzy nie tylko jednostka centralna (płyta główna, procesor, pamięć wewnętrzna, karta graficzna itp.), ale również urządzenia zewnętrzne służące przekazywaniu informacji do jednostki centralnej (tzw. urządzenia wejścia) oraz urządzenia zewnętrzne służące odbieraniu informacji z jednostki centralnej (tzw. urządzenia wyjścia). Wspomniane urządzenia połączone są do gniazd znajdujących się w jednostce centralnej lub łączą się z nią bezprzewodowo (…)”.
„(…) elementy zestawu komputerowego (ich rodzaj) są uzależnione od jego przeznaczenia. Innego zestawu potrzebuje zwykły użytkownik, zaś innego grafik komputerowy lub osoba zajmująca się obróbką i montażem filmów. Przeznaczenie zestawu komputerowego wpływa zatem nie tylko na wydajność jednostki centralnej, ale również na rodzaj podłączonych do tej jednostki urządzeń peryferyjnych. Warunkiem zastosowania stawki preferencyjnej jest, aby zestaw był dostarczany do placówek oświatowych, które, co należy podkreślić, z uwagi na profil kształcenia mogą potrzebować mniej lub bardziej rozbudowanego i specjalistycznego sprzętu. Ustawodawca nie ograniczył preferencji podatkowej tylko do zestawów podstawowych, zawierających np. wyłącznie jednostki główne o podstawowych parametrach, wyposażone w monitor, klawiaturę i mysz (…)”.
Uwzględniając powyższe stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że wszystkie warunki niezbędne do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy podłogi interaktywnej, zostaną spełnione i uznał, że wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 26 ustawy. Dodać należy, że takie stanowisko w odniesieniu do podłóg interaktywnych organ interpretacyjny wyrażał również w przeszłości (por. np. interpretacje indywidualne: z 17 kwietnia 2018 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.143.2018.2.AK; z 3 stycznia 2019 r., nr 0112-KDIL2-2.4012.503.2018.2.AKR).
Podkreślić trzeba, że uznanie podłóg interpretacyjnych za zestaw komputera stacjonarnego opodatkowany stawką VAT 0% znalazło potwierdzenie także w orzeczeniach sądowych – poza wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, do którego odwoływał się Dyrektor KIS (wyrok z 6 grudnia 2023 r., I SA/Sz 371/23) są to także wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z 11 września 2024 r., I FSK 513/24; z 17 stycznia 2023 r., I FSK 1362/19; z 6 sierpnia 2020 r., I FSK 1806/17).
Zwrócić należy również uwagę, że Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował również w ostatnim czasie próbę zmiany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej korzystnej dla podatnika interpretacji. W wyroku z 27 maja 2025 r., I FSK 58/22, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że nie ma podstaw do podważania twierdzenia, iż urządzenie interaktywne o takich samych cechach jak podłoga interaktywna „(...)” mieści się w pojęciu „zestaw komputerowy stacjonarny” w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy w związku z poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy.
NSA powtórzył wyrażony we wcześniejszym orzecznictwie pogląd, iż: „zestaw komputera” można zdefiniować jako urządzenie w skład którego wchodzą: jednostka centralna komputera (potocznie zwana komputerem, której podstawowe elementy stanowi: płyta główna, procesor, pamięć RAM, dysk twardy, zasilacz), urządzenia wejścia (np. mysz, klawiatura, mikrofon, skaner, kamera, kierownica, joystick itp.) i urządzenia wyjścia (np. monitor, drukarka, głośniki, słuchawki, ale również projektor). Z kolei „stacjonarny” oznacza tyle, co przystosowany do używania w stałym miejscu, w stałej lokalizacji, w której został zainstalowany. Podłoga interaktywna „zawiera wszystkie elementy składowe „zestawu komputerowego stacjonarnego”, wskazane w powyższej definicji. Ponadto do urządzenia można podłączyć urządzenia peryferyjne dedykowane dla komputerów stacjonarnych takie jak monitor, myszka, klawiatura, drukarka, skaner, czy pamięć przenośna. Bez znaczenia jest przy tym, że wyrób o nazwie urządzenie interaktywne (podłoga interaktywna) nie jest wymieniony w załączniku nr 8 do u.p.t.u. Istotnym jest bowiem, aby urządzenie to miało elementy składowe i cechy „zespołu komputerowego”, a nie jego nazwa.” Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił również, że stawkę 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT dla placówek oświatowych.
Przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) jak również ust. 13-15 nie uzależniają tej stawki od sposobu wykorzystywania tego sprzętu przez ww. placówki. Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Zdaniem Sądu, nie można pomijać, że urządzenia interaktywne takie jak „podłoga interaktywna” mogą znaleźć zastosowanie edukacyjne w placówkach oświatowych takich jak przedszkola publiczne i niepubliczne, a również w szkołach takie urządzenia mogą być bardzo przydatne urozmaicając tradycyjne metody nauczania poprzez interaktywne gry i aplikacje rozwijające, np. logiczne myślenie i naukę poprzez doświadczenie. W cytowanym wyroku NSA odniósł się również do kwestii „stacjonarności” urządzenia, zauważając, że kiedy określa się komputer stacjonarny wskazuje się, że to rodzaj komputera przeznaczony do użytku w jednym, określonym miejscu, zazwyczaj na biurku, ze względu na swoje gabaryty i ciężar, który w związku z tym nie ma charakteru przenośnego (co nie wyklucza oczywiście możliwości jego przenoszenia). Uwzględniając, że urządzenie interaktywne (podłoga interaktywna) mieści w sobie wszystkie jej składowe elementy, oznacza to, że charakteryzuje się gabarytami i ciężarem nie mniejszym niż komputer uznawany za stacjonarny. A zatem, nawet w przypadku takiego urządzenia, które nie jest montowane do sufitu, a jedynie np. na statywie, nie ma podstaw to twierdzenia, że ma ono charakter przenośny. Mając powyższe na uwadze Naczelny Sąd Administracyjny uznał za trafne interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzające stawkę 0% dla podłóg interaktywnych i przyjął, że także w rozpatrywanej sprawie nie było podstaw do zmiany takiej interpretacji na podstawie art. 14e ustawy Ordynacja podatkowa.
Wnioskodawca podnosi, że z art. 14e Ordynacji podatkowej wynika pośrednio, że przy wydawaniu interpretacji indywidualnych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej powinien uwzględniać orzecznictwo sądowe, a niezależnie od tego wzgląd na zasadę budowania zaufania do organów podatkowych oraz zasadę równości opodatkowania powinien przemawiać za tym, by podłoga interaktywna „(...)” produkowana przez Wnioskodawcę korzystała z takiej samej stawki VAT, jak produkty konkurentów dysponujących interpretacjami podatkowymi zapewniającymi im ochronę prawną (art. 121 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, art. 32 ust. 1 i art. 84 Konstytucji RP).
Dla uniknięcia wątpliwości, Wnioskodawca dąży do ustalenia, czy stawka 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy będzie miała zastosowanie również do dostarczanych łącznie (w zestawie) z podłogą interaktywną „(...)” akcesoriów w postaci maty lub stołu. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podłoga interaktywna może zawierać w zestawie także akcesoria: matę lub stół, w pełni kompatybilne z podłogą interaktywną, na których wyświetlany jest obraz doskonale dopasowany do dostępnej powierzchni. Mata / stół są wykonane z odpowiednich materiałów, zapewniających wyrazisty obraz. Stół umożliwia pracę na urządzeniu osobom z niepełnosprawnościami i poruszającym się na wózkach.
Zdaniem Wnioskodawcy, także wymienione akcesoria powinny być traktowane jako część zestawu komputera stacjonarnego, są bowiem ściśle związane z podłogą interaktywną i pełnią względem niej służebną rolę (nie mają dla nabywcy samoistnej wartości użytkowej). Mata lub stół sprzedawane w zestawie z podłogą interaktywną powinny zatem również korzystać ze stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Podsumowując, Wnioskodawca, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 83 ust. 14-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jest uprawniony do zastosowania stawki 0% w przypadku dostawy na rzecz placówek oświatowych podłogi interaktywnej „(...)”, w tym także do dostarczanych łącznie z podłogą interaktywną „(...)” akcesoriów w postaci maty lub stołu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t .j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43 % oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż 6 %: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23 %.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248 ze zm.) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3 % wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23 %.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a)dla placówek oświatowych,
b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:
1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
2.Drukarki
3.Skanery
4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:
Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Ponadto stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
Jednocześnie w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:
Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Z powołanych przepisów wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, a także organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Przepisy ustawy przewidują warunki, jakie należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki czy skanery.
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują z kolei na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Zatem, nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego nie będą opodatkowane stawką 0%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Są Państwo (...) podłogi interaktywnej – urządzenia edukacyjnego pod nazwą handlową „(...)”.
„(...)” składa się z:
- jednostki centralnej komputera, składającej się z płyty głównej, kart sieciowych, karty dźwiękowej, procesora, karty graficznej, zasilacza komputerowego, pamięci RAM,
- urządzenia wyjścia w postaci projektora krótkoogniskowego, który wyświetla obraz na podłodze na dowolnej powierzchni i w ten sposób umożliwia komunikację użytkownika z jednostką centralną komputera,
- urządzenia wejścia w postaci kamery, która rozpoznaje ruch na powierzchni wyświetlanego obrazu i w ten sposób umożliwia komunikację użytkownika z jednostką centralną komputera.
Wszystkie te części są zamontowane wewnątrz jednej, bezpiecznej obudowy, ściśle ze sobą współpracując i stanowią zestaw. Podłoga interaktywna „(...)” posiada w pełni funkcjonalny system operacyjny, który umożliwia edytowanie tekstu, pracę w arkuszu kalkulacyjnym, tworzenie prezentacji multimedialnych, edycję zdjęć, przeglądanie sieci Internet, itp. Do urządzenia można podłączyć wszelkie inne urządzenia peryferyjne współpracujące z komputerem stacjonarnym, takie jak myszka, klawiatura, drukarka, skaner czy pamięć przenośna. Całość jest zatem sprzężona ze sobą, podzespoły są zależne od siebie stanowiąc zestaw komputera stacjonarnego.
Urządzenia sprzedawane są w całości, jako kompleksowy, integralny sprzęt bez żadnych zmian i uzupełnień. Stanowią stacjonarny zestaw komputerowy montowany / użytkowany z założenia w jednym miejscu, jak każdy komputer stacjonarny. Częścią zestawu jest uchwyt mocujący urządzenie do sufitu lub ściany albo statyw, na którym urządzenie jest montowane. Zestaw obejmować może dodatkowe urządzenia wejścia zapewniające komunikację użytkownika z jednostką centralną komputera (takie jak np. pisaki interaktywne).
Podłoga interaktywna „(...)” może również zawierać dodatkowe akcesoria: matę lub stół, w pełni kompatybilne z podłogą interaktywną, na których wyświetlany jest obraz doskonale dopasowany do dostępnej powierzchni. Mata / stół są wykonane z odpowiednich materiałów, zapewniających wyrazisty obraz. Stół umożliwia pracę na urządzeniu osobom z niepełnosprawnościami i poruszającym się na wózkach.
Mają Państwo wątpliwości dotyczące możliwości zastosowania stawki 0% w przypadku dostawy na rzecz placówek oświatowych podłogi interaktywnej „(...)”, w tym także do dostarczanych łącznie z podłogą interaktywną „(...)” akcesoriów w postaci maty lub stołu.
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ww. ustawy wskazują na istnienie warunków formalnych niezbędnych do zastosowania stawki podatku wynoszącej 0%. Spełnienie warunków wynikających z powyższego przepisu pozwala na opodatkowanie dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych stawką 0%.
Co istotne, wskazane uprawnienie odnosi się wyłącznie do dostawy takiego sprzętu komputerowego, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisów ustawy wynika, że preferencyjną stawką podatku VAT – 0% objęto dostawę konkretnego sprzętu komputerowego.
W celu określenia, dostawa jakiego sprzętu podlega opodatkowaniu powyższą stawką, art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki czy skanery. Precyzyjnie określony w załączniku do ustawy wykaz sprzętu komputerowego, którego dostawa podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku pozwala na uznanie, że jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających.
Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie należy wskazać, że nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku wyposażenie wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego nie korzystają z tej preferencji podatkowej, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.
Dostarczana przez Państwa na rzecz placówek oświatowych podłoga interaktywna „(...)”, w tym także dostarczane łącznie z ww. podłogą akcesoria w postaci maty lub stołu, nie zostały wprost wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, zatem ich dostawa nie będzie podlegała opodatkowaniu preferencyjną 0% stawką podatku VAT.
Ponadto ani przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zastosowania zwolnienia od podatku lub obniżonych stawek podatku VAT dla dostaw ww. urządzenia. Nie można zatem zgodzić się z Państwa poglądem, że sprzęt będący przedmiotem zamówienia należy uznać za zestaw komputera stacjonarnego.
Przyjmuje się bowiem, że na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia. Urządzeniem wejścia co do zasady jest np. klawiatura, myszka, itp. Urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer „komunikuje” się z użytkownikiem. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) „stacjonarny” oznacza „znajdujący się gdzieś na stałe, niezmieniający miejsca pobytu lub swego położenia”. Zestaw komputera stacjonarnego jest więc zestawem komputerowym przystosowanym do używania w stałym miejscu, tj. w lokalizacji, w której został zainstalowany, zamontowany.
Innymi słowy, zestaw komputera stacjonarnego to rodzaj komputera osobistego, który składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej (systemowej), monitora i klawiatury, zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku, głównie ze względu na swoje gabaryty i ciężar, jak również ze względu na sposób pracy z tym urządzeniem. Nie każdy komputer, którego przenoszenie jest utrudnione, może być uznany za komputer stacjonarny w rozumieniu omawianego tu przepisu.
Przyjęcie definicji zestawów komputerów stacjonarnych wykraczającej poza wskazane powyżej rozumienie potoczne, może oprowadzić do rozszerzenia preferencyjnej stawki VAT na szeroki wachlarz urządzeń interaktywnych (np. systemów do gier). Tymczasem z treści załącznika nr 8 ustawy o VAT wynika, że wolą ustawodawcy było objęcie stawką preferencyjną jedynie sprzętu komputerowego mającego charakter podstawowej pomocy dydaktycznej.
Stwierdzić zatem należy, że opisane we wniosku urządzenie: podłoga interaktywna „(...)” wraz z przynależnymi do niej akcesoriami (mata/stół), nie jest towarem zawartym w wykazie określonym przez załącznik nr 8 ustawy.
W konsekwencji, z uwagi na fakt, że podłogi interaktywnej „(...)” wraz z akcesoriami w postaci maty lub stołu nie można utożsamiać z „zestawami komputerów stacjonarnych”, a także nie została ona wprost wymieniona w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, to stwierdzić należy, że do ich dostawy na rzecz placówek oświatowych nie będzie mogła mieć zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Ponadto wskazać należy, iż interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydane przez upoważniony do tego organ, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.
Powołana przez Państwa interpretacja indywidualna sygn. z 10 marca 2025 r. nr 0115-KDIT1-2.4012.600.2018.20.MKA została wydana po wyroku sądu WSA w Warszawie z 6 grudnia 2023 r. sygn. akt I SA/Sz 371/23.
Natomiast wskazane przez Państwa interpretacje:
- z 17 kwietnia 2018 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.143.2018.2.AK została zmieniona interpretacją z 13 grudnia 2019 r. znak DPP8.8101.148.2019.PBD;
- z 3 stycznia 2019 r., nr 0112-KDIL2-2.4012.503.2018.2.AKR została zmieniona interpretacją z 11 grudnia 2019 r. nr DPP8.8101.149.2019.PBD.
W rozstrzygnięciach zmieniających ww. interpretacje Szef KAS wskazał, że z uwagi na fakt, że urządzenia „podłoga interaktywna” (…) nie można utożsamiać z „zestawami komputerów stacjonarnych”, a także nie zostało wprost wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, do ich dostawy na rzecz placówek oświatowych nie będzie mogła mieć zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, a zatem sprzedaż przedmiotowych podłóg interaktywnych będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa wyroków wskazuję, że wyroki sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami odnoszącymi się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane przez Państwa orzecznictwo potraktowałem jako element Państwa argumentacji, nie miało ono natomiast mocy wiążącej w analizowanej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeżeli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
