Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.824.2025.2.JM
Sprzedaż posiłków realizowana przez gminną stołówkę na rzecz odbiorców niebędących uczniami szkół podstawowych podlega opodatkowaniu VAT. Obowiązek ewidencji na kasie fiskalnej dotyczy tylko sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:
- uznania za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku (innych niż uczniowie szkół podstawowych) – jest prawidłowe;
- obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce przy zastosowaniu kasy rejestrującej realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- uznania za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku;
- uznania sprzedaży obiadów w ogólnodostępnej stołówce realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku jako usługi sklasyfikowanej według PKWiU (2015) 56.29.19.0;
- obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce przy zastosowaniu kasy rejestrującej realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku.
Uzupełnili go Państwo pismem z 10 października 2025 r. (wpływ 10 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina posiadająca NIP:, jako jednostka samorządu terytorialnego oraz czynny podatnik VAT, prowadzi stołówkę ogólnodostępną. Stołówka ta świadczy usługi gastronomiczne dla różnych grup odbiorców, w tym:
·uczniów i nauczycieli szkół podstawowych,
·dzieci i nauczycieli z niepublicznego przedszkola prowadzonego przez osobę fizyczną,
·uczestników półkolonii organizowanych przez Forum,
·osób biorących udział w imprezach sportowych organizowanych przez gminę oraz stowarzyszenia.
Sprzedaż posiłków dla wszystkich klientów jest opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%.
Ewidencja sprzedaży prowadzona jest w następujący sposób:
·za pomocą kasy fiskalnej - sprzedaż na rzecz uczniów i nauczycieli szkół podstawowych (obrót roczny ok. zł brutto),
·poprzez wystawienie faktur VAT lub not księgowych - sprzedaż na rzecz pozostałych podmiotów (obrót roczny na pozostałą kwotę).
Roczny obrót ze sprzedaży posiłków wynosi około zł brutto.
Wpłaty ewidencjonowane na kasie fiskalnej dokonywane są tylko w formie gotówkowej. W przypadku przedszkola oraz półkolonii i imprez sportowych zawierane są umowy na sprzedaż posiłków i wystawiane faktury VAT.
W związku z wezwaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 03 października 2025 r. (data wpływu: 03 października 2025 r.) do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawca niniejszym składa uzupełnienie wniosku dotyczące przedstawionego stanu faktycznego.
Na pytania:
a)Czy sprzedaż posiłków w stołówce realizują Państwo w ramach zadań własnych, wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153)? Jeśli tak to proszę podać podstawę prawną, wynikającą z ww. ustawy.
b)Proszę wskazać na rzecz których konkretnie odbiorców wskazanych w opisie sprawy, realizowana przez Państwa sprzedaż posiłków jest przedmiotem wniosku i postawionych pytań?
c)Jakie podstawy prawne regulują zasady sprzedaży posiłków w stołówce, objętej Państwa wnioskiem oraz wysokość opłat jakie mogą Państwo pobierać z tytułu tej sprzedaży?
d)Jeśli nie istnieją podstawy prawne regulujące wprost wykonywanie powyższych czynności, to w jaki inny sposób (wg jakich zasad i przez kogo określonych) uregulowana została sprzedaż obiadów na rzecz każdego z ww. nabywców oraz wysokość odpłatności za nie?
e)Czy wysokość opłat za sprzedaż posiłków ustalana jest według wartości rynkowych posiłków?
f)Czy wysokość opłat za ww. posiłki odpowiada rzeczywistym kosztom ponoszonym przez Państwa w związku z przygotowaniem posiłków?
g)Czy realizują Państwo sprzedaż posiłków w stołówce na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych czy również na rzecz innych nabywców (np. podmiotów prowadzących działalność gospodarczą) – proszę wskazać jakich?
h)W związku ze wskazaniem w opisie sprawy że:
W przypadku przedszkola oraz półkolonii i imprez sportowych zawierane są umowy na sprzedaż posiłków i wystawiane faktury VAT.
proszę wyjaśnić: z kim zawierane są umowy na sprzedaż posiłków, kto jest nabywcą tych posiłków oraz na kogo są wystawiane faktury dokumentujące sprzedaż tj.:
·czy z podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność gospodarczą,
·czy z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, rolnikami ryczałtowymi
·inne podmioty – jakie?
i)Jaki jest symbol PKWiU z 2015 r. oraz nazwa grupowania, wynikające z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r. wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. poz. 1676 ze zm.) dla sprzedaży posiłków, którą realizują Państwo w związku z prowadzeniem stołówki? Należy podać pełny, siedmiocyfrowy symbol PKWiU.
j)Czy stołówka jest stacjonarną placówką gastronomiczną?
k)Czy w związku z prowadzeniem stołówki świadczą Państwo usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)?
l)Czy zawierają Państwo umowy, z których wynika na czyją rzecz realizują Państwo sprzedaż posiłków w stołówce? Jeśli tak, to proszę wskazać kto będzie nabywcą posiłków sprzedawanych w stołówce.
m)Czy zasady sprzedaży posiłków w stołówce zawierają warunki sprzedaży, z których wynika Państwa odpowiedzialność wobec nabywcy za wykonaną sprzedaż? Jeśli tak, to wobec kogo ponoszą Państwo taką odpowiedzialność.
odpowiedzieli Państwo, że:
Ad. 1
Tak, sprzedaż posiłków dla uczniów szkół podstawowych prowadzonych przez gminę realizują Państwo w ramach zadań własnych gminy dotyczących edukacji publicznej. Art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym stanowi, że do zadań własnych gminy należą sprawy edukacji publicznej. Zapewnienie wyżywienia w placówkach oświatowych jest uznawane za czynność pomocniczą niezbędną do realizacji tego zadania. Natomiast sprzedaż posiłków dla pozostałych grup odbiorców (nauczyciele i pracownicy obsługi szkół podstawowych, dzieci i nauczyciele niepublicznego przedszkola, dzieci uczestniczące w półkoloniach, dzieci i dorośli biorący udział w imprezach sportowych organizowanych przez gminę oraz stowarzyszenia) jest realizowana poza sferą zadań własnych gminy.
Ad. 2
Wniosek i postawione pytania dotyczą sprzedaży posiłków na rzecz wszystkich wymienionych w opisie sprawy grup odbiorców.
Wymienione grupy to:
1.Uczniowie i nauczyciele szkół podstawowych,
2.Dzieci i nauczyciele z niepublicznego przedszkola,
3.Uczestnicy półkolonii organizowanych przez Forum,
4.Osoby biorące udział w imprezach sportowych organizowanych przez gminę i stowarzyszenia.
Ad. 3 i 4
Wysokość opłat dla wszystkich nabywców jest ustalana na podstawie zarządzenia Burmistrza, które reguluje cenę za obiad w stołówce dla poszczególnych nabywców. Sprzedaż dla niepublicznego przedszkola, uczestników półkolonii organizowanych przez Forum oraz osób biorących udział w imprezach sportowych jest regulowana poprzez umowy cywilnoprawne sporządzane na podstawie ww. zarządzenia Burmistrza.
Ad. 5 i 6
Opłata za sprzedaż posiłków dla uczniów szkół podstawowych nie jest ustalana według wartości rynkowej. Opłata ustalana jest jako koszt surowców potrzebnych do wytworzenia posiłków, nie pokrywa kosztów pracy i mediów. Zatem opłata ta nie odpowiada wartości rynkowej posiłku ani całkowitym rzeczywistym kosztom jego przygotowania.
Opłata za sprzedaż posiłków dla pozostałych nabywców (nauczycieli szkół podstawowych, uczestników półkolonii oraz imprez sportowych) ustalana jest w oparciu o koszt zbliżony do rzeczywistych kosztów przygotowania posiłków (koszty surowców, media). Nie pokrywa natomiast kosztów pracy.
Ad. 7
Gmina realizuje sprzedaż na rzecz obu typów nabywców:
1.Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej:
- uczniowie szkół podstawowych,
2.Inni nabywcy:
- Niepubliczne przedszkole (prowadzone przez osobę fizyczną),
- Forum (organizator półkolonii),
- Kluby sportowe, stowarzyszenia (organizatorzy imprez sportowych).
Ad. 8
Umowy są zawierane i faktury są wystawiane na nabywcę usługi (organizatora):
1.Dzieci z niepublicznego przedszkola - Umowa zawierana jest z niepublicznym przedszkolem prowadzonym przez osobę fizyczną. Nabywcą jest ten podmiot, a faktura jest wystawiana na jego dane.
2.Uczestnicy półkolonii - Umowa zawierana jest z Forum (podmiotem prowadzącym półkolonie). Nabywcą jest Forum, a faktura jest wystawiana na jego dane.
3.Osoby biorące udział w imprezach sportowych - Umowa zawierana jest ze stowarzyszeniem, klubem sportowym lub organizatorem imprezy. Nabywcą jest organizator, a faktura jest wystawiana na jego dane.
Ad. 9
Dla usług gastronomicznych (sprzedaż posiłków) stosuje się Symbol PKWiU (2015) 56.29.19.0 - Pozostałe usługi gastronomiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Ad. 10
Tak, stołówka gminna jest stacjonarną placówką gastronomiczną.
Ad. 11
Nie, nie świadczą Państwo usług cateringu.
Ad. 12
Tak, w przypadku przedszkola, półkolonii i imprez sportowych zawierane są umowy. Nabywcą posiłków jest zawsze podmiot, który zawiera umowę i na który wystawiana jest faktura (tj. niepubliczne przedszkole, Forum, kluby sportowe, stowarzyszenia, które organizują imprezy sportowe).
Ad. 13
Gmina jako sprzedawca posiłków (usługi gastronomicznej) ponosi odpowiedzialność cywilnoprawną wobec nabywcy, w szczególności za jakość i bezpieczeństwo żywności. W przypadku uczniów i nauczycieli szkół podstawowych odpowiedzialność ta jest ponoszona wobec konsumentów (osób fizycznych). W przypadku niepublicznego przedszkola, uczestników półkolonii oraz osób biorących udział w imprezach sportowych odpowiedzialność jest ponoszona wobec podmiotu, organizacji, z którym zawarto umowę (nabywcy z faktury).
Pytania
1)(we wniosku 1) Czy sprzedaż posiłków przygotowywanych w stołówce gminnej dla uczniów szkół, pracowników pedagogicznych, pracowników administracji i obsługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
2)(we wniosku 3) Czy gmina musi stosować kasę fiskalną?
3)(we wniosku 4) Czy jeżeli część osób będzie płacić przelewem za obiady a część gotówką to gmina musi stosować kasę fiskalną?
Państwa stanowisko w sprawie
1.(we wniosku 1) Czy sprzedaż posiłków przygotowywanych w stołówce gminnej dla uczniów szkół, pracowników pedagogicznych, pracowników administracji i obsługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
Tak, sprzedaż obiadów uczniom, pracownikom pedagogicznym, pracownikom administracji i obsługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina, jako czynny podatnik VAT, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług gastronomicznych. Zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, działalność ta stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu. Nie ma podstaw do wyłączenia tej sprzedaży spod opodatkowania, ponieważ jest to działalność wykraczająca poza zadania publiczne gminy.
2.(we wniosku 3) (Czy gmina musi stosować kasę fiskalną?
Tak, Gmina musi stosować kasę fiskalną. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących. W stanie faktycznym sprzedaż obiadów dla uczniów i nauczycieli (osób fizycznych) generuje roczny obrót w wysokości około 240 000 zł, co znacznie przekracza limit zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (20 000 zł).
3.(we wniosku 4) Czy jeżeli część osób będzie płacić przelewem za obiady a część gotówką to gmina musi stosować kasę fiskalną?
Tak, nawet jeśli część osób płaci przelewem, a część gotówką, gmina musi stosować kasę fiskalną. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej dotyczy całej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o ile łączny obrót przekracza 20 000 zł rocznie. Rodzaj płatności (gotówka, przelew) nie ma wpływu na sam obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Gmina może jednak dokumentować sprzedaż dla osób, które płacą przelewem, wystawiając faktury (zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT), jeśli dane dotyczące płatności są znane i możliwe do zidentyfikowania nabywcy. Sprzedaż gotówkowa musi być bezwzględnie ewidencjonowana na kasie fiskalnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
- uznania za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku (innych niż uczniowie szkół podstawowych) – jest prawidłowe;
- obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce przy zastosowaniu kasy rejestrującej realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Aby uznać dane świadczenie usług za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W celu określenia możliwości zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy, który wyłącza organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) z grona podatników podatku od towarów i usług, konieczne jest ustalenie, czy zadania realizowane przez te organy (np. gminę) są zadaniami, dla których zostały powołane w ramach reżimu publicznoprawnego, czy też są to czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe oznacza, że decydującą przesłanką przesądzającą o uznaniu, bądź nieuznaniu organu władzy publicznej za podatnika tego podatku, jest zachowanie się tego organu jako organu władzy publicznej, bądź jako podatnika w stosunku do określonych świadczeń. Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej (oraz urzędów obsługujących te organy) z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.
Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
·podmiotem jest wyłącznie organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ,
·wykonywane są czynności, które związane są wyłącznie z realizacją zadań nałożonych na ten podmiot przepisami prawa, do realizacji których został on powołany.
Konieczność spełniania dwóch warunków wyłączających organy publiczne z opodatkowania VAT (wykonywanie czynności przez organ podlegający prawu publicznemu oraz wykonywanie danej czynności przez podmiot działający w charakterze organu publicznego w odniesieniu do tej czynności) była wielokrotnie podkreślana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Jak stwierdził TSUE w orzeczeniu w sprawie C-4/89 – Comune di Carpaneto Piascentino i inni a Ufficio provinciale imposta sul valore aggiunto di Piacenza – art. 4(5) VI Dyrektywy należy interpretować w taki sposób, aby czynności wykonywane przez organy publiczne w rozumieniu tego przepisu stanowiły czynności wykonywane przez organy prawa publicznego podlegające szczególnym zasadom prawnym mającym do nich zastosowanie. Drugi akapit tej regulacji należy natomiast interpretować w taki sposób, aby Państwa Członkowskie zobowiązane były zapewnić, by organy prawa publicznego traktowane były jak podatnicy w związku z czynnościami wykonywanymi w charakterze organów publicznych w przypadku, gdy czynności te mogą być również podejmowane w ramach działalności konkurencyjnych przez przedsiębiorców prywatnych, jeśli traktowanie tych organów jako podmiotów nieposiadających statusu podatnika mogłoby prowadzić do istotnego naruszenia zasad konkurencji.
Z wyroku tego wynika, że wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania i jako takie musi być ściśle interpretowane.
Zatem, wyłączenie z grona podatników podatku od towarów i usług organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasady konkurencji.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań publicznych o charakterze gminnym, które wykonuje gmina został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Skoro – jak wskazują powołane przepisy – jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że spełniają zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy definicję podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników tego podatku.
Zatem w przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego (np. gmina) wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – jest traktowana jako podatnik podatku od towarów i usług, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego oraz czynny podatnik VAT, prowadzi stołówkę ogólnodostępną. Stołówka ta świadczy usługi gastronomiczne. Wniosek i postawione pytania dotyczą sprzedaży posiłków na rzecz wszystkich wymienionych w opisie sprawy grup odbiorców. Wymienione grupy to:
1.Uczniowie i nauczyciele szkół podstawowych,
2.Dzieci i nauczyciele z niepublicznego przedszkola,
3.Uczestnicy półkolonii organizowanych przez Forum,
4.Osoby biorące udział w imprezach sportowych organizowanych przez gminę i stowarzyszenia.
Sprzedaż posiłków dla uczniów szkół podstawowych prowadzonych przez gminę realizują Państwo w ramach zadań własnych gminy dotyczących edukacji publicznej. Art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że do zadań własnych gminy należą sprawy edukacji publicznej. Zapewnienie wyżywienia w placówkach oświatowych jest uznawane za czynność pomocniczą niezbędną do realizacji tego zadania. Natomiast sprzedaż posiłków dla pozostałych grup odbiorców (nauczyciele i pracownicy obsługi szkół podstawowych, dzieci i nauczyciele niepublicznego przedszkola, dzieci uczestniczące w półkoloniach, dzieci i dorośli biorący udział w imprezach sportowych organizowanych przez gminę oraz stowarzyszenia) jest realizowana poza sferą zadań własnych gminy. Wysokość opłat dla wszystkich nabywców jest ustalana na podstawie zarządzenia Burmistrza, które reguluje cenę za obiad w stołówce dla poszczególnych nabywców. Sprzedaż dla niepublicznego przedszkola, uczestników półkolonii organizowanych przez Forum oraz osób biorących udział w imprezach sportowych jest regulowana poprzez umowy cywilnoprawne sporządzane na podstawie ww. zarządzenia Burmistrza. Opłata za sprzedaż posiłków dla uczniów szkół podstawowych nie jest ustalana według wartości rynkowej. Opłata ustalana jest jako koszt surowców potrzebnych do wytworzenia posiłków, nie pokrywa kosztów pracy i mediów. Zatem opłata ta nie odpowiada wartości rynkowej posiłku ani całkowitym rzeczywistym kosztom jego przygotowania. Opłata za sprzedaż posiłków dla pozostałych nabywców (nauczycieli szkół podstawowych, uczestników półkolonii oraz imprez sportowych) ustalana jest w oparciu o koszt zbliżony do rzeczywistych kosztów przygotowania posiłków (koszty surowców, media). Nie pokrywa natomiast kosztów pracy.
Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności uznania za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku.
W tym miejscu należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z okoliczności sprawy sprzedaż posiłków na rzecz wskazanych odbiorców odbywa się odpłatnie, jak również dotyczy takiej sfery działalności (rodzaju usług), w której na rynku działają również inne podmioty, których działalność nie podlega wyłączeniu z zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług. Opłata za sprzedaż posiłków dla nabywców (innych niż uczniowie szkół podstawowych) ustalana jest w oparciu o koszt zbliżony do rzeczywistych kosztów przygotowania posiłków (koszty surowców, media).
Realizowane przez Państwa świadczenie związane ze sprzedażą posiłków w ogólnodostępnej stołówce na rzecz wskazanych we wniosku grup odbiorców (innych niż uczniowie szkół podstawowych) - jest realizowana – jak Państwo wskazali - poza sferą zadań własnych gminy.
Okoliczności analizowanej sprawy wskazują, że Państwo dokonując sprzedaży posiłków na rzecz ww. nabywców zobowiązują się wykonać określone czynności na rzecz konkretnego podmiotu, za które dokonywane są opłaty w określonej wysokości. Skoro jest możliwe zidentyfikowanie konkretnego świadczenia wykonywanego przez Państwa na rzecz określonego podmiotu (nabywcy), należy uznać je za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.
W rozpatrywanej sprawie zachodzi związek pomiędzy otrzymywanymi wpłatami uiszczanymi przez ww. odbiorców (innych niż uczniowie szkół podstawowych), a zobowiązaniem się Państwa do wykonania określonych czynności. Tym samym, uiszczane opłaty są niczym innym jak wynagrodzeniem wnoszonym na rzecz świadczenia usług dokonywanych przez Państwa. Jednocześnie podobne lub takie same czynności mogą być wykonywane przez inne podmioty, tzw. podmioty konkurencyjne (np. osoby fizyczne, prawne). Zatem, wyłączenie z zakresu opodatkowania sprzedaży posiłków prowadzonej przez Państwa w ogólnodostępnej stołówce dla wskazanych w opisie sprawy nabywców (innych niż uczniowie szkół podstawowych) stanowiłoby zakłócenie konkurencji i nierówne traktowanie podmiotów wykonujących te same usługi w stosunku do innych niż Państwo podmiotów.
W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że w zakresie sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce prowadzonej przez Państwa na rzecz wskazanych we wniosku odbiorców (innych niż uczniowie szkół podstawowych), tj. nauczycieli szkół podstawowych, pracowników obsługi szkół podstawowych, nauczycieli z niepublicznego przedszkola, niepublicznego przedszkola (jako nabywcy i organizatora posiłków dla dzieci), Forum (organizatora półkolonii), klubów sportowych, stowarzyszeń (organizatorów imprez sportowych), osób biorących udział w imprezach sportowych organizowanych przez gminę działają Państwo jako podatnik, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, a czynności te stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które zgodnie z art. 5 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem oceniając Państwo stanowisko w części dotyczącej uznania za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku (innych niż uczniowie szkół podstawowych) uznałem je za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce przy zastosowaniu kasy rejestrującej realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku należy zauważyć, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z ww. przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
W tym miejscu należy wskazać, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…).
Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydanych rozporządzeń w tym zakresie.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 1902), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20.000 zł.
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Z treści § 2 ust. 2 rozporządzenia wynika, że:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W poz. 42 załącznika zostało wskazane świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
I tak w myśl § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n) parkingu samochodów i innych pojazdów,
o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
W odniesieniu do Państwa wątpliwości uwzględniając powyższe regulacje prawne, należy uznać, że sprzedaż posiłków realizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2027 r., ponieważ realizowana przez Państwa sprzedaż została wskazana w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i rozporządzenia jako wyłączona ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zatem w związku z realizacją tej sprzedaży nie mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej wskazanego w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika.
Zatem, w przypadku sprzedaży realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tj., na rzecz nauczycieli szkół, pracowników obsługi szkół podstawowych, nauczycieli niepublicznego przedszkola, osób biorących udział w imprezach sportowych organizowanych przez gminę, mają Państwo obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej niezależnie od formy płatności.
Odnosząc się natomiast do obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, gdy nabywcą posiłków są uczniowie szkół podstawowych, należy wskazać, że w świetle interpretacji ogólnej Ministra Finansów PT1.8101.3.2019 oraz wydanego postanowienia nr 0113-KDIPT1-3.4012.1078.2025.1.JM, stwierdzającego, że Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce realizowanej na rzecz uczniów szkół podstawowych, dotyczy:
·zagadnienia, objętego ww. interpretacją ogólną;
·tych samych przepisów, co ww. interpretacja ogólna (tego samego stanu prawnego),
realizowana przez Państwa sprzedaż na rzecz ww. uczniów szkół stanowi czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem dla tych czynności nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wobec powyższego, nie mają Państwo obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków realizowanej w stołówce na rzecz uczniów szkół podstawowych.
Odnośnie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce przy zastosowaniu kasy rejestrującej realizowanej na rzecz niepublicznego przedszkola, Forum (organizator półkolonii), klubów sportowych, stowarzyszeń (organizatorów imprez sportowych), należy zauważyć, że jak stanowi art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.):
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Z zasady tej wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego.
Jak wyżej wskazano kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Tym samym, obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi podmiotów, tj. firm, przedsiębiorstw, organizacji, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, bowiem sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność jak wynika z niżej wskazanego przepisu należy udokumentować fakturą.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że w przypadku:
1.Uczestników półkolonii - Umowa zawierana jest z Forum (podmiotem prowadzącym półkolonie). Nabywcą jest Forum, a faktura jest wystawiana na jego dane.
2.Osób biorących udział w imprezach sportowych - Umowa zawierana jest ze stowarzyszeniem, klubem sportowym lub organizatorem imprezy. Nabywcą jest organizator, a faktura jest wystawiana na jego dane.
3.Dzieci z niepublicznego przedszkola - Umowa zawierana jest z niepublicznym przedszkolem prowadzonym przez osobę fizyczną. Nabywcą jest ten podmiot, a faktura jest wystawiana na jego dane.
Nabywcą posiłków jest zawsze podmiot, który zawiera umowę i na który wystawiana jest faktura (tj. niepubliczne przedszkole, Forum, kluby sportowe, stowarzyszenia, które organizują imprezy sportowe). Gmina jako sprzedawca posiłków (usługi gastronomicznej) ponosi odpowiedzialność cywilnoprawną wobec nabywcy. W przypadku uczestników półkolonii oraz osób biorących udział w imprezach sportowych odpowiedzialność jest ponoszona wobec podmiotu, organizacji, z którym zawarto umowę (nabywcy z faktury).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce realizowanej na rzecz nabywców innych niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i rolnicy ryczałtowi nie mają Państwo obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży posiłków na rzecz niepublicznego przedszkola, Forum (organizatora półkolonii), klubów sportowych, stowarzyszeń (organizatorów imprez sportowych), gdy nabywcą posiłków są ww. podmioty i odpowiedzialność ponoszą Państwo wobec tych podmiotów, organizacji, z którym zawarli Państwo umowę (nabywcy z faktury) nie mają Państwo obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Oceniając całościowo Państwa stanowisko w części dotyczącej obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce przy zastosowaniu kasy rejestrującej, realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku uznałem je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej uznania za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku (innych niż uczniowie szkół podstawowych) oraz obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków w ogólnodostępnej stołówce przy zastosowaniu kasy rejestrującej realizowanej na rzecz grup odbiorców wskazanych we wniosku. Natomiast w pozostałym zakresie wniosek został załatwiony odrębnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
