Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.715.2025.6.IZ
Zwolnieniu z podatku VAT podlega dostawa udziału w niezabudowanych działkach, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie są przeznaczone pod zabudowę, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Działki te nie spełniają definicji terenów budowlanych, co pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 22 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla dostawy 1/2 udziału w niezabudowanych działkach nr 1/1 i nr 2/1. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 października 2025 r. (wpływ 7 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W dniu 7 sierpnia 2013 r. został zawarty akt notarialny repertorium (…) umowa przeniesienia prawa własności i umowa sprzedaży. Pani wraz z mężem nabyła od A. i B.C. niezabudowane działki nr 2/1 i 1/1 w miejscowości (…) w udziałach wynoszących po 1/2 części każda z nich do majątku osobistego (w Pani małżeństwie panuje ustrój rozdzielności majątkowej od 22 grudnia 2011 r., rep. (...).
Swój udział 1/2 w działkach 2/1 i 1/1 wprowadziła Pani do działalności gospodarczej, jako środek trwały, który nie był amortyzowany. W międzyczasie zostały wykonane badania geologiczne pod kątem wydobywania kruszywa i zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, które były kosztem (ostatni koszt dotyczący ww. działek poniesiony w związku ze zmianą planu 6 lutego 2019 r. na rzecz Gminy (...) zł).
Uchwałą nr (…) z dnia 23 grudnia 2019 r. Gmina dokonała zmiany planu zagospodarowania przestrzennego dla obu działek pod wydobycie kruszywa oznaczonych symbolem PG - tereny powierzchniowej eksploatacji złoża. Zmiana nastąpiła w związku z tym, iż działka 1/1 była tylko w studium zagospodarowania przestrzennego.
1 stycznia 2022 r. zawiesiła Pani wykonywanie działalności gospodarczej. Obecnie ubiega się Pani o wydanie koncesji na wydobycie kruszywa na ww. działkach, która jest niezbędna do sprzedaży ww. działek.
W chwili obecnej ww. działki znajdują się w takim samym stanie faktycznym, jak podczas nabycia (na działce 1/1 jest uprawiane zboże, a działka 2/1 jest pozostałością po działalności wydobywczej przez Gminę, która zbyła ją na rzecz B.C, który nie prowadził tam eksploatacji, Pani również nie prowadziła i nie prowadzi .
W wpisie do działalności gospodarczej ma Pani zawarty kod PKD 08.12.Z: wydobywanie żwiru i piasku, natomiast nigdy tego Pani nie wykonywała. Przedmiotem Pani działalności był kod 41.20.Z: roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych.
Po zbyciu ww. działek zamierza Pani zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej.
Od listopada 2022 r. do stycznia 2023 r. pracowała Pani w (…). Od stycznia 2023 r. do chwili obecnej jest Pani zatrudniona w (…).
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Działki zostały nabyte w celu inwestycyjnym. Był pomysł ewentualnej eksploatacji złoża, ale na przestrzeni lat nie doszło to do skutku. Po kilkuletnim prowadzeniu działalności gospodarczej postanowiła Pani nie podejmować działań na tych działkach, a działalność gospodarczą całkowicie zlikwidować. Obecnie pracuje Pani w (…) na umowę o pracę. Fakt jest taki, iż ma Pani obecnie zawieszoną działalność gospodarczą ze względu na środki trwałe, które są sprzedawane, a sprzedaż rozliczana z urzędem skarbowym. Udział 1/2 w działkach 1/1 i 2/1 to ostatni środek trwały, który był wprowadzony do działalności gospodarczej.
1/2 udziału w działkach nr 2/1 i 1/1 została wciągnięta do działalności gospodarczej jako środek trwały, który nie był amortyzowany. Nie likwidowała Pani działalności gospodarczej ponieważ nosi się właśnie z zamiarem sprzedaży tych działek i wystąpiła Pani o wydanie koncesji na wydobycie do Urzędu Marszałkowskiego, co uważa Pani, że ułatwi sprzedaż. Natomiast nie planuje Pani prowadzenia eksploatacji kruszywa. Po sprzedaży działek w udziale 1/2 działalność Pani zostanie zamknięta. Wystąpiła Pani z wnioskiem o interpretacje jak te działki sprzedać ponieważ nikt nie potrafi udzielić odpowiedzi na te pytanie.
W Urzędzie Skarbowym (…) poinformowano Panią i męża, aby zwrócić się o informację, jak dokonać tej sprzedaży, ponieważ zakupiła Pani z mężem działki do majątku osobistego w udziale po 1/2 i minęło już sporo lat od ich zakupu.
Swój udział w działkach 2/1 i 1/1 wciągnęła Pani do działalności gospodarczej, jako środek trwały, który nie był amortyzowany. W międzyczasie zostały wykonane badania geologiczne pod kątem wydobywania kruszywa i zmiana planu zagospodarowania przestrzennego, które były kosztem (ostatni koszt dotyczący wyżej wymienionych działek poniesiony w związku ze zmianą planu 6 lutego 2019 r. na rzecz Gminy, kwota (...) zł)
Na działkach do tej pory nic nie jest robione, są w takim samym stanie jak podczas zakupu.
Na działce 1/1 jest uprawiane zboże a działka 2/1 jest pozostałością po wydobyciu kruszywa przez Gminę. Wcześniejszy właściciel, który tę działkę kupił od Gminy, a sprzedał Pani i mężowi również nie podejmował tam żadnych działań. Działka 2/1 pozostaje cały czas w tym samym stanie od zakupu do dnia dzisiejszego.
Działki nie zostały sprzedane.
Działki nie były kiedykolwiek i nie są obecnie przedmiotem zawartych z podmiotami trzecimi odpłatnych umów.
Zleciła Pani wykonanie badań geologicznych w celu rozpoznania czy pokłady złoża są większe i uzyskania koncesji na wydobycie, również wystąpiła Pani o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego. Mąż wyraził zgodę na te działania.
Ubiega się o wydanie koncesji na wydobycie kruszywa w celu sprzedaży działek. Raczej bez koncesji będzie trudno sprzedać. Na chwilę obecną mąż wyraził zgodę.
Nie będzie Pani podejmowała działań mających na celu uatrakcyjnienie i podniesienie ich wartości poprzez media, ogrodzenia, wytyczenia dróg i nie będzie występowała o ich podział i pozwolenia budowlane.
Nie planuje Pani zawierać z przyszłymi nabywcami umów przedwstępnych sprzedaży, w których będą określone warunki, od spełnienia których będzie zależało podpisanie ostatecznej umowy sprzedaży.
Nie planuje udzielać żadnych pełnomocnictw w związku ze sprzedażą udziału w działkach.
Nie będzie Pani podejmowała żadnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami, wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia.
Udział 1/2 działek nie został wycofany z działalności gospodarczej.
W wpisie do działalności gospodarczej ma Pani zawarty kod PKD 08.12.Z wydobywanie żwiru i piasku - natomiast nigdy tego Pani nie wykonywała.
Przedmiotem Pani działalności były roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych kod 41.20.Z, którą prowadziła Pani dokonując zakupu działek, budowy budynków mieszkalnych i ich sprzedaży.
Od sprzedanych nieruchomości odprowadzała Pani podatek VAT i dochodowy. Był to przedmiot działalności.
Z posiadanego majątku nie planuje Pani dokonywać sprzedaży, jedynie swój udział 1/2 w działkach 1/1 i 2/1.
Obecny miejscowy plan zagospodarowania terenu nie przewiduje zabudowy tych działek.
Nabycie działek nie było opodatkowane podatkiem VAT.
W momencie nabycia wyżej wymienionych działek była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od 2011 r. W chwili obecnej działalność jest zawieszona od 1 stycznia 2022 r.
Nie przysługiwało Pani, jak również mężowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem działek. Nabycie działek było na podstawie aktu notarialnego w 2013 r. do majątku osobistego.
Na Pani 1/2 części działek nie była przez Panią prowadzona działalność gospodarcza, do chwili obecnej nie posiada Pani koncesji na wydobywanie. Do działalności gospodarczej były tylko wciągnięte koszty związane z badaniami geologicznymi, jak i ostatni koszt związany ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego w dniu 6 lutego 2019 r. Wykonywała Pani działalność od 2011 r. wznoszenie budynków i od ich sprzedaż był odprowadzany podatek dochodowy i podatek VAT do Urzędu Skarbowego.
Na działce 1/1 jest uprawiane zboże, a na działce 2/1 jest częściowe wyrobisko po wydobyciu przez Gminę, od której działkę nabyła osoba, która z kolei zbyła na rzecz Pani i Pani męża w udziale po 1/2.
Jest Pani rolnikiem ryczałtowym.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług
Czy przedmiotowa sprzedaż jest zwolniona przedmiotowo z podatku VAT na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy jako dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane?
Pani stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług
Sprzedaż jest zwolniona przedmiotowo z podatku VAT na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy jako dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.), zwanej dalej: Kodeks cywilny.
Zgodnie z art. 195 ww. ustawy - Kodeks cywilny:
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).
Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się – jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji – przepisy odnoszące się do własności. Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.
Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również zbycie udziału w towarze (np. współwłasność nieruchomości) stanowi odpłatną dostawę towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 2/11.
Jak wynika z art. 196 § 1 ustawy - Kodeks cywilny:
Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną.
W myśl art. 198 ustawy - Kodeks cywilny:
Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.
Podkreślić więc należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela, a rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie robót budowalnych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych – dokonywała Pani zakupu działek, budowała budynki mieszkalne i je sprzedawała. Działalność ta była opodatkowana podatkiem VAT, od 2011 r. jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. W 2013 r. nabyła Pani 1/2 udziału w działkach nr 1/1 i 2/1. Z tytułu tej transakcji nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego. Działki zostały nabyte w celu inwestycyjnym. Udział w działkach wprowadziła Pani do działalności gospodarczej jako środek trwały. Zleciła Pani wykonanie badań geologicznych na ww. działkach w celu rozpoznania, czy pokłady złoża (kruszywa) są większe. Na Pani wniosek Gmina dokonała zmiany planu zagospodarowania przestrzennego dla obu działek pod wydobycie kruszywa oznaczonych symbolem PG - tereny powierzchniowej eksploatacji złoża. Obecnie ubiega się Pani o wydanie koncesji na wydobycie kruszywa na ww. działkach. W związku z zamiarem zlikwidowania prowadzonej działalności, której prowadzenie zawiesiła Pani od stycznia 2022 r., zamierza Pani sprzedaż 1/2 udziału w działkach nr 1/1 i 2/1.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy 1/2 udziału w działkach nr 1/1 i nr 2/1.
Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego dla sprzedaży opisanych we wniosku działek (udziału w działkach) wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.
W myśl art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
Państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.
Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
Z opisu sprawy wynika, że działki nr 1/1 i nr 2/1 są niezabudowane i są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który jak Pani wskazała nie przewiduje ich zabudowy.
Oznacza to, że działek nr 1/1 i 2/1 nie można uznać za tereny budowlane w rozumieniuart. 2 pkt 33 ustawy.
W konsekwencji dla dostawy posiadanych przez Panią udziałów w działkach nr 1/1 i nr 2/1, które są niezbudowane i nie stanowią terenów budowlanych możliwe będzie zastosowanie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Tym samym Pani stanowisko w sprawie uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W tym miejscu podkreślić należy, że zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Uwzględniając powyższe w niniejszej interpretacji dokonano wyłącznie oceny Pani stanowiska odnoszącego się do sformułowanego we wniosku pytania w zakresie możliwości zastosowania dla dostawy 1/2 udziału w działkach nr 1/1 i nr 2/1 zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywać się ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
