Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.772.2025.2.MŻ
Zbycie składników majątkowych i niemajątkowych związanych z prowadzeniem hotelu stanowi sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a tym samym, w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie pytań nr 1 i 2a.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że zespół składników majątkowych przeznaczonych do prowadzenia Hotelu na dzień Jego sprzedaży, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym jego sprzedaż na rzecz Kupującego będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy oraz prawa Kupującego do odliczenia podatku naliczonego w związku z Transakcją.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 października 2025 r.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowana będąca stroną postępowania:
- A. sp. z o.o.
2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
- B. sp. z o.o.
Opis zdarzenia przyszłego ostatecznie sformułowany w nadesłanym uzupełnieniu
A. Sp. z o.o. („Spółka”) jest podmiotem działającym jako operator hoteli zlokalizowanych w różnych miejscowościach na terytorium Polski. Działalność operatora hotelu polega na prowadzeniu działalności hotelowej tj. usług noclegowych, restauracyjnych w hotelach, konferencyjnych oraz pozostałych dostępnych w danym obiekcie hotelowym.
Spółka prowadzi działalność m.in. w oparciu o umowę franczyzową zawartą z siecią (...), w ramach której korzysta ze znaku towarowego (...) oraz wsparcia sieci (...) w zamian za opłaty franczyzowe, które są w głównej części oparte o wysokość obrotów danego hotelu (są również opłaty stałe oraz zobowiązania budżetowe dla danego hotelu).
Spółka nie jest właścicielem nieruchomości hotelowych, lecz ich najemcą tzn. dysponuje hotelami na podstawie długoterminowej umowy najmu od właściciela (dalej Właściciel). Czynsz najmu jest co do zasady oparty o wysokość obrotu danego hotelu (jest również tzw. czynsz minimalny).
Działalność Spółki w sensie operacyjno-finansowym składa się zatem z:
- przychodów z działalności hotelowej (noclegi, restauracje hotelowe, sale konferencyjne, inne usługi hotelowe);
- kosztów rzeczowych oraz kosztów usług zewnętrznych związanych z ww. działalnością;
- kosztów osobowych (szczególnie pracowników) związanych z ww. działalnością.
Spółka dokonuje rejestracji hoteli, w których prowadzi działalność hotelową w rejestrze prowadzonym przez marszałka województwa. Hotele nie są jednak formalnie wydzielone jako oddziały Spółki.
Spółka prowadzi księgi rachunkowe dla całości własnego przedsiębiorstwa, ale w sposób pozwalający na odrębną ewidencję księgowo-finansową dla każdego prowadzonego hotelu. Ewidencja ta pozwala na ustalenie stanu aktywów i zobowiązań każdego hotelu oraz wyniku finansowego każdego hotelu. Spółka - dla potrzeb sprawozdawczości zarządczej oraz dla potrzeb swych zobowiązań wynikających z umowy najmu oraz zobowiązań franczyzowych - monitoruje tym samym rentowność działalności prowadzonej w każdym hotelu odrębnie.
Spółka planuje obecnie sprzedaż szeregu aktywów i zasobów składających się na działalność prowadzoną w jednym z hoteli, tj. hotelu zlokalizowanego w (…), działającego pod franczyzą sieci (...) („Hotel”).
Przedmiotem planowanej sprzedaży („Transakcja”) będą wszystkie poniższe aktywa i prawa związane z Hotelem na dzień Transakcji:
- maszyny, narzędzia i wyposażenie a także inne rzeczy ruchome niezbędne oraz używane do zapewnienia funkcjonowania Hotelu („Wyposażenie”);
- zapasy tzn. produkty i półprodukty bieżącego użytku przeznaczone do użycia lub sprzedaży w ramach działalności Hotelu, („Zapasy”);
- dokumentacja hotelowa, instrukcje hotelowe i inne dokumenty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Hotelu („Dokumentacja”);
- prawa i obowiązki oraz informacje związane z bieżącymi umowami, rezerwacjami oraz ofertami jak również korespondencją z klientami w związku z działalnością Hotelu („Rezerwacje”);
- (pod warunkiem udzielenia zgody przez podmioty trzecie) prawa i obowiązki z umów zawartych przez Spółkę z dostawcami w związku z działalnością Hotelu jak również informacje kontaktowe takie jak nr telefonów, adresy e-mail, adresy stron www, adresy mediów społecznościowych („Umowy”);
- wszelkie aktywa niematerialne niezbędne do prowadzenia działalności Hotelu takie jak know-how, prawa autorskie do menu restauracyjnego, itp. („Prawa niematerialne”).
Skutkiem Transakcji będzie również przejście wszystkich pracowników związanych z Hotelem ze Spółki na Kupującego z mocy prawa na zasadzie i według procedur zgodnych z art. 23¹ Kodeksu pracy. Strony zaproponują również przejście na Kupującego wszystkim osobom zaangażowanym w Hotelu na podstawie umów cywilnoprawnych (wspólnie z pracownikami zwani dalej („Pracownikami”).
Wyposażenie, Zapasy, Dokumentacja, Rezerwacje, Umowy, Prawa niematerialne razem z Pracownikami składają się łącznie na całość składników majątkowych i niemajątkowych wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia Hotelu.
Transakcja przewiduje zasadę, że wszelkie należności i przychody, jak również zobowiązania i koszty wynikające z działania Hotelu, przypadające (zgodnie z przepisami prawa) na okres przed dniem Transakcji należą do Spółki. Wszelkie analogiczne pozycje przypadające po dniu Transakcji należą do Kupującego.
Przedmiotem Transakcji nie będą zobowiązania oraz środki pieniężne Spółki dotyczące Hotelu. Przedmiotem Transakcji nie będą również nazwa i znaki towarowe samej Spółki, które nie są wykorzystywane w Hotelu.
Kupującym będzie B. Sp. z o.o. („Kupujący”) spółka prowadząca działalność analogiczną do Spółki, tj. działająca jako operator hoteli. Kupujący należy do międzynarodowej grupy kapitałowej zarządzającej hotelami na całym świecie.
Kupujący jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Zamiarem Kupującego jest kontynuowanie niezmienionego, nieprzerwanego działania Hotelu. Działalność ta (m.in. usługi noclegowe, restauracyjne, konferencyjne) podlegać będzie podatkowi VAT według właściwych stawek.
Transakcja ma być przeprowadzona pod warunkiem:
- rozwiązania przez Spółkę umowy najmu Hotelu oraz zawarcia takiej umowy z Właścicielem przez Kupującego;
- zawarcia umowy trójstronnej pomiędzy Spółką, Kupujący a Franczyzodawcą w sprawie przeniesienia umowy franczyzowej ze Spółki na Kupującego.
Transakcja będzie przeprowadzona tak, aby Hotel funkcjonował bez zakłóceń, w szczególności wszelkie rezerwacje dokonane przez gości hotelowych przed Transakcją będą honorowane przez Kupującego a Strony będą sobie udzielały w tym zakresie wzajemni ej pomocy.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W nadesłanym uzupełnieniu w odpowiedzi na wezwanie wskazali Państwo:
1. Środki pieniężne
Przedmiotem Transakcji nie będą zobowiązania oraz środki pieniężne Spółki dotyczące Hotelu, za wyjątkiem:
a) tzn. „wolnej” gotówki znajdującej się w bieżącym użytku Hotelu – składnik ten jest elementem kalkulacyjnym ceny sprzedaży Hotelu,
b) gotówki na rachunku bankowym Spółki w części dotyczącej przedpłat (depozytów) klientów na poczet przyszłych świadczeń Hotelu - składnik ten ma charakter depozytu i tym samym nie jest elementem kalkulacyjnym ceny sprzedaży Hotelu.
Pkt b) stanowić będzie wyłącznie wykonanie przez Spółkę obowiązku przekazania środków pieniężnych na rzecz Kupującego, gdyż to Kupujący będzie wykonywał świadczenia hotelowe (po Transakcji nabycia Hotelu), na poczet których środki te zostały przez Spółkę – w formie przedpłat i depozytów – od klientów pobrane.
Strony rozliczą również gotówkę pozostałą w sejfie Hotelu na dzień Transakcji tzn. Kupujący zwróci Sprzedającemu gotówkę wynikającą z usług hotelowych wykonanych przed dniem Transakcji.
2. Zobowiązania pracownicze
W uzupełnieniu wniosku w odniesieniu do akapitu zawartego w opisie zdarzenia przyszłego: „Skutkiem Transakcji będzie również przejście wszystkich pracowników związanych z Hotelem ze Spółki na Kupującego z mocy prawa na zasadzie i według procedur zgodnych z art. 23¹ kodeksu pracy. Strony zaproponują również przejście na Kupującego wszystkim osobom zaangażowanym w Hotelu na podstawie umów cywilnoprawnych (wspólnie z pracownikami zwani dalej „Pracownikami”).
Wskazali Państwo, że w ramach Transakcji sprzedaży Hotelu – z mocy prawa – dojdzie do przejścia obowiązku zaspokojenia przez Kupującego zobowiązań wobec przejętych Pracowników, i w tym zakresie Spółka zobowiązana będzie przekazać Kupującemu proporcjonalną część wynagrodzeń dla Pracowników za miesiąc Transakcji tj. w części dotyczącej dni tego miesiąca przepracowanych przez Pracowników u Spółki jako pracodawcy.
Spółka podaje również, że wraz z Pracownikami – zgodnie z obowiązującym prawem - przekazane zostanie na rzecz Kupującego saldo środków zgromadzonych na utworzonym dla Pracowników Hotelu Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych.
3. Zobowiązania związane z Hotelem
Wskazali Państwo, że poza obowiązkami wymienionymi w pkt 1 i 2 powyżej, na dzień Transakcji nie będą występowały ujawnione zobowiązania finansowe związane z Hotelem a zatem nie będą one przedmiotem Transakcji. Warunkiem Transakcji jest bowiem rozwiązanie przez Spółkę umowy najmu z Właścicielem oraz umowy z Franczyzodawcą i w tych względów Spółka nie będzie posiadała zobowiązań związanych z Hotelem.
Spółka nie może wykluczyć, że zobowiązania takie mogą się ujawnić po Transakcji np. w zakresie rozliczeń z Pracownikami lub kontrahentami, którzy nie wyrażą zgody na przejście do Kupującego.
4. Odrębność Hotelu na płaszczyźnie organizacyjnej i funkcjonalnej
Wskazali Państwo, że na dzień Transakcji:
a)na płaszczyźnie organizacyjnej, Hotel będzie wyodrębniony w przedsiębiorstwie Spółki jako jednostka rejestrowa (odrębny wpis Hotelu do ewidencji prowadzonej przez marszałka województwa na podstawie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych);
b)na płaszczyźnie funkcjonalnej Hotel będzie w pełni zdolny do bieżącego i przyszłego samodzielnego funkcjonowania w oparciu o składniki majątkowe wymienione w opisie przedmiotu Transakcji oraz zespół Pracowników. Hotel będzie w sposób nieprzerwany świadczył pełne usługi hotelowe takie jak noclegi, restauracje hotelowe, sale konferencyjne, inne usługi hotelowe.
5. Stan Hotelu na dzień Transakcji oraz kontynuacja działalności Hotelu po Transakcji
Transakcja sprzedaży Hotelu odbywać się będzie w okolicznościach pełnej kontynuacji działalności hotelowej. Hotel będzie mógł w sposób niezakłócony funkcjonować dzień przed Transakcją oraz w dniu Transakcji, a Kupujący będzie miał faktyczną możliwość kontynuować działalność Hotelu natychmiast po Transakcji.
Warunkiem Transakcji jest zawarcie przez Kupującego umowy najmu Hotelu z Właścicielem nieruchomości hotelowej oraz umowy z Franczyzodawcą. Z natury rzeczy Kupujący będzie również dokonywał działań dostosowujących Hotel do własnych potrzeb i procedur m.in. „podpięcie” Hotelu do własnego systemu rezerwacyjnego (poza systemem franczyzowym).
Działania te spowodują lub mogą spowodować konieczność zaangażowania przez Kupującego dodatkowych zasobów finansowych.
Wyjaśnili Państwo, że w zdaniu:
„(…) Transakcja przewiduje zasadę, że wszelkie należności i przychody, jak również zobowiązania i koszty wynikające z działania Hotelu, przypadające (zgodnie z przepisami prawa) na okres przed dniem Transakcji należą do Spółki”.
Słowo „zobowiązania” dotyczy stanu majątkowego Hotelu przypadającego na okres przed dniem Transakcji. Strony uzgodniły, że dzień Transakcji będzie rozdzielał ciężary i pożytki związane z Hotelem pomiędzy Spółką a Kupującym. W konsekwencji, zobowiązania Spółki związane z Hotelem przypadające na okres przed dniem Transakcji są zobowiązaniami Spółki i nie stanowią przedmiotu Transakcji. Natomiast zobowiązania przypadające już po dniu Transakcji stanowią wyłączne zobowiązania Kupującego.
Reasumując, z zastrzeżeniem powyższych modyfikacji wniosku zgodnie z pkt 1-5, przedmiotem Transakcji nie będą żadne zobowiązania Spółki.
Pytania
1. Czy Transakcja sprzedaży Hotelu - przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego - będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?
2. Czy Kupujący będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT od Transakcji nabycia Hotelu:
a) w przypadku uznania Transakcji sprzedaży Hotelu za niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?
b) w przypadku uznania Transakcji sprzedaży Hotelu za podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?
Stanowisko Zainteresowanych
Ad 1
Transakcja sprzedaży Hotelu przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad 2
Kupujący:
a) w przypadku uznania Transakcji sprzedaży Hotelu za niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od tej Transakcji.
b) w przypadku uznania Transakcji sprzedaży Hotelu za podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od tej Transakcji.
Uzasadnienie
Spółka zakłada, że planowana Transakcja będzie spełniała kryteria zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie będzie podlegała ustawie o VAT.
Zgodnie z art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług („ustawa o VAT”) przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza konieczność ustalenia, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Reasumując, na gruncie ustawy o VAT mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych a ich zespół mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania (wyodrębnienie funkcjonalne);
Zespół składników
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Prawidłowa wykładnia wskazanych przepisów wymaga odwołania się do przepisów unijnych. Stanowią one bowiem implementację do polskiego porządku prawnego art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej „Dyrektywa VAT”), zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.
W celu wyjaśnienia ww. przepisów należy powołać tezy wyroku TSUE z 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes (C-497/01), w którym Trybunał stwierdził, że:
„(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”.
Z orzeczenia tego wynika, że w świetle tej normy dyrektywy nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.
Prounijna wykładnia pojęcia „zespołu składników” prowadzi zatem do wniosku, że chodzi o związek biznesowy, nacelowany na działanie tych składników jako całość a nie w oderwaniu od siebie. Taki związek niewątpliwie zachodzi w przypadku składników opisanych jako przedmiot działalności Hotelu i zarazem przedmiot Transakcji. Dopiero połączenie składników (Wyposażenie, Zapasy, Dokumentacja, Rezerwacje, Umowy, Prawa niematerialne), obsługiwanych przez Pracowników daje rzeczywisty obraz działalności prowadzonej w ramach sprzedawanego Hotelu.
W kolejnym wyroku z 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Christel Schriever TSUE uznał, że:
„Jeśli przekazane aktywa są wystarczające do prowadzenia przez nabywcę w sposób trwały samodzielnej działalności gospodarczej, to zbycie tych aktywów jest wyłączone spod opodatkowania VAT”.
Co istotne, kwestię, czy „całość lub część aktywów” musi obejmować określone dobra, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej (a więc istotna jest jej specyfika).
W tym kontekście trzeba dostrzec specyfikę działania Spółki jako operatora Hotelu. W szczególności, funkcjonowanie Hotelu nie wymaga posiadania przez Spółki własności nieruchomości, na której Hotel jest posadowiony. Działalność operacyjna w Hotelu jest bowiem niezależna od tytułu prawnego do nieruchomości hotelowej (w omawianym wypadku jest to umowa najmu zawarta z Właścicielem).
Jak podkreślił TSUE w omawianym wyroku:
„Przekazanie aktywów może nastąpić, jeżeli lokal handlowy zostanie udostępniony nabywcy w drodze dzierżawy lub jeżeli nabywca dysponuje odpowiednią nieruchomością, do której może przenieść całość przejętych aktywów i gdzie może kontynuować działalność gospodarczą”.
W analizowanym przypadku elementem (warunkiem) Transakcji jest „przejęcie” tytułu prawnego do nieruchomości hotelowej, co nastąpi w formie rozwiązania umowy najmu z Właścicielem przez Spółkę z jednoczesnym zawarciem tej Umowy przez Kupującego. Działalność Spółki w Hotelu będzie zatem prowadzona przez Kupującego w oparciu o tą samą podstawę prawną co w przypadku Spółki.
Podkreślenia wymaga zamiar kontynuowania przez Kupującego działania Hotelu po jego nabyciu, przy czym będzie to realizowane z wykorzystaniem ogółu składników stanowiących przedmiot Transakcji oraz z udziałem Pracowników przejętych od Spółki. Właśnie nabycie przez Kupującego całego zespołu tych składników oraz przejęcie Pracowników pozwoli na utrzymanie działania Hotelu bez jednego dnia przerwy i bez zmiany prowadzonej w nim działalności, a także bez zakłóceń dla gości i klientów hotelowych (w tym poprzez honorowanie przyjętych przed transakcją Rezerwacji). Świadczy to jednoznacznie o tym, że przedmiotem Transakcji nie jest losowa lista składników majątkowych, ale biznesowo połączony zespół tych składników.
Wyodrębnienie organizacyjne
Organizacyjny aspekt wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” (w rozumieniu Dyrektywy VAT oraz ustawy o VAT) powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie organizacyjne występuje zarówno w przypadku, gdy zbywane elementy mają swoją formę organizacyjną (taką jak np. oddział), jak też, gdy wydzielenie to nie jest dokonane w sposób formalny. Fakt istnienia odrębności organizacyjnej warunkuje bowiem przede wszystkim rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Stąd, wyodrębnienie organizacyjne może mieć charakter faktyczny. Istotne jest przy tym, aby pomiędzy zespołem składników istniały takie powiązania i zależności, aby wspólnie (jako zorganizowany zespół) mogły one służyć realizacji określonego celu gospodarczego. Przykładowo, stanowisko o braku wymogu formalnego wyodrębnienia organizacyjnego dla istnienia ZCP zostało zaprezentowane w wyrokach: Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 kwietnia 2018 r. (sygn. akt I FSK 1113/16), Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 24 stycznia 2017 r. (sygn. akt I SA/Wr 1125/16) oraz WSA w Warszawie z 21 czerwca 2012 r. (sygn. akt III SA/Wa 2836/11).
Bez wątpienia w przypadku przedmiotu Transakcji spełniony jest wymóg wyodrębnienia organizacyjnego. Działalność Hotelu jest bowiem realizowana przy wykorzystaniu konkretnych składników dotyczących Hotelu i w nim umiejscowionych (jak wykazano powyżej - również zespołowo ze sobą powiązanych) a obsługę w Hotelu zapewniają Pracownicy, dla których Hotel stanowi zakład pracy w rozumieniu art. 23¹ Kodeksu pracy. Dodatkowo, zasady, na jakich prowadzony jest Hotel, określone są w umowie franczyzowej, której przejęcie przez Kupującego (w drodze umowy trójstronnej) również jest warunkiem Transakcji.
Wyodrębnienie finansowe
Kolejną przesłanką dla zakwalifikowania przedmiotu Transakcji jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest jego wyodrębnienie finansowe. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Wymóg ten oznacza, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza natomiast samodzielności finansowej (tak np. DKIS w interpretacji indywidualnej z 15 czerwca 2020 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.149.2020.2.MN, czy NSA w wyroku z 28 stycznia 2019 r. sygn. akt I FSK 293/17).
W opinii Spółki wymóg ten należy uznać za spełniony w przypadku planowanej Transakcji. Jak bowiem wskazano, możliwe jest jednoznaczne przypisanie/alokowanie:
(i) przychodów i kosztów oraz
(ii) aktywów i zobowiązań dotyczących Hotelu.
W rezultacie, ewidencja prowadzona przez Spółkę pozwala na ustalenie wyniku finansowego z działalności Hotelu. Jest to m.in. podyktowane wymogami w zakresie raportowania nałożonymi na Spółkę na mocy umowy franczyzowej oraz na mocy umowy najmu z Właścicielem. Hotel jest traktowany jako oddzielny biznes w odniesieniu, do którego ustalane są w szczególności opłaty należne Franczyzodawcy i Właścicielowi.
Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki, w przypadku Restauracji spełniony jest wymóg wyodrębnienia finansowego.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie (oraz zdolność) do realizacji określonych zadań gospodarczych. Konsekwentnie, transakcja mająca za przedmiot zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa przy użyciu nabytych składników, przy ewentualnym dopełnieniu tych składników o zasoby (m.in. finansowe) nabywcy.
W opinii Spółki, w przypadku Hotelu wymóg ten należy uznać za spełniony, gdyż składające się na Hotel składniki zostały zorganizowane/powiązane w taki sposób, aby przy ich wykorzystaniu możliwe było prowadzenie w Hotelu działalności hotelowej działającej samodzielnie (w oparciu o system franczyzowy).
Jest to konkretnie określone zadanie gospodarcze, do realizacji którego składniki Hotelu (i planowanej Transakcji) są przeznaczone. Na zasadność zaklasyfikowania przedmiotu Transakcji jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie powinna wpływać okoliczność, iż Spółka nie przenosi na Kupującego takich składników jak nieruchomość hotelowa, środki pieniężne czy własna nazwa. Podkreślić bowiem należy, że Spółka sama nie posiada własności nieruchomości Hotelu a działalność w nim prowadzi (pod tytułem najmu). Również model umowy franczyzy, nie wymaga by franczyzobiorca był właścicielem obiektu Hotelu. Irrelewantność braku prawa własności do obiektu, w którym funkcjonuje zorganizowana część przedsiębiorstwa znajduje jednoznaczne potwierdzenie w cytowanym powyżej wyroku TSUE w sprawie C-444/10 Christel Schriever.
Na potwierdzenie powyższego stanowiska można także wskazać wyrok z 28 sierpnia 2013 r. (sygn. akt II FSK 2529/11), w którym NSA stwierdził, że:
„żaden z przepisów (...) nie zawiera wprost, dosłownie i jednoznacznie wymogu, zgodnie z którym dla bytu prawnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części niezbędne jest prawo własności nieruchomości”.
Reasumując, fakt wynajmowania nieruchomości Hotelu przez Spółkę w dotychczasowej działalności świadczy o tym, że do prowadzenia tej działalności (działalności Hotelu) nie jest konieczne dysponowanie przez Spółkę własnymi nieruchomościami.
Z ocenie Spółki, do kluczowych składników Hotelu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie należą, ani zobowiązania, ani środki pieniężne. Jest bowiem naturalne, że Kupujący podejmie - po dniu Transakcji - własne zobowiązania dotyczące bieżącej działalności Hotelu jak również zaangażuje własne środki pieniężne (w tym pochodzące z bieżącej działalności operacyjnej hotelu po dniu Transakcji).
Również z natury rzeczy, nie są składnikiem planowanej Transakcji nazwa i znaki towarowe Spółki, gdyż nie są one wykorzystywane w działalności Hotelu.
Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki planowaną Transakcję należy uznać za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co w związku z art. 6 ustawy o VAT skutkuje wyłączeniem jej spod zakresu działania ustawy o VAT.
Ad 2a
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ustawa o VAT precyzuje dalej (art. 86 ust. 2 pkt 1 a), że kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jednocześnie, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, podatnik nie jest uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie jest opodatkowana VAT lub jest zwolniona z VAT.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że uprawnienie Kupującego w pierwszym rzędzie zależne jest od tego czy Transakcja w ogóle podlega opodatkowaniu VAT. W przypadku zatem, gdy interpretacja indywidualna uzna stanowisko w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, brak będzie podatku naliczonego, który można by rozważać w kategoriach uprawnienia Kupującego do odliczenia. W konsekwencji uprawnienie to po stronie Kupującego nie powstanie.
Ad 2b
W przypadku, gdy interpretacja indywidualna uzna stanowisko w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, Transakcja dotycząca Hotelu będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
W takiej sytuacji, w normalnym toku rzeczy, Spółka wystawi wówczas Kupującemu fakturę (faktury VAT) z naliczonym podatkiem VAT według właściwych stawek.
Elementem kluczowym dla rozstrzygnięcia o uprawnieniu Kupującego do odliczenia podatku VAT, jest fakt, że Kupujący będzie kontynuował działalność Hotelu a tym samym składniki majątkowe nabyte w ramach będą wykorzystywane przez Kupującego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Jak wynika bowiem z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Kupujący jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny a zatem po nabyciu Hotelu, Kupujący zamierza prowadzić w nim taką samą działalność jaka była prowadzona przez Spółkę a tym samym będzie prowadził działalność generującą sprzedaż opodatkowaną VAT.
W świetle powyższego, w przypadku uznania przez Organ w interpretacji, że Transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT, Kupujący będzie posiadał pełne prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury (faktur) dokumentujących Transakcję a także pełne prawo do obniżenia za następne okresy kwoty podatku należnego o nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym powstałą w okresie rozliczeniowym lub prawo do zwrotu różnicy bezpośrednio na rachunek bankowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie pytań nr 1 i 2a.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie przepis art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
I tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01 Zita-Modes, TSUE stwierdził, że:
„Celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel Dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.”
Ponadto TSUE zauważył, że przejmującego należy traktować jako następcę zbywającego, przy czym, aby przejmujący mógł zostać uznany za następcę zbywającego, musi on kontynuować działalność prowadzoną przez zbywcę.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że:
„(…) regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.”
O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
W złożonym wniosku wskazali Państwo, że są podmiotem prowadzącym działalność jako operator hoteli zlokalizowanych w różnych miejscowościach na terytorium Polski. Państwa działalność obejmuje m.in. usługi hotelowe, noclegowe, konferencyjne oraz inne usługi związane z funkcjonowaniem hoteli. Prowadzą Państwo działalność w oparciu m.in. o umowę franczyzową zawartą z siecią (...), w ramach której korzystają Państwo ze znaku towarowego (...) oraz ze wsparcia tej sieci, w zamian za opłaty franczyzowe uzależnione głównie od obrotu danego hotelu. Nie są Państwo właścicielami nieruchomości hotelowych – korzystają Państwo z nich na podstawie długoterminowych umów najmu zawieranych z właścicielami. Czynsz najmu jest uzależniony od obrotu danego hotelu i obejmuje również czynsz minimalny.
Planują Państwo obecnie sprzedaż szeregu aktywów i zasobów składających się na działalność prowadzoną w jednym z hoteli, tj. hotelu zlokalizowanego w (...), działającego pod franczyzą sieci (...). Przedmiotem planowanej sprzedaży będą wszystkie aktywa i prawa związane z Hotelem, tj:
- maszyny, narzędzia i wyposażenie, a także inne rzeczy ruchome niezbędne oraz używane do zapewnienia funkcjonowania Hotelu („Wyposażenie”);
- zapasy, tj. produkty i półprodukty bieżącego użytku przeznaczone do użycia lub sprzedaży w ramach działalności Hotelu („Zapasy”);
- dokumentacja hotelowa, instrukcje hotelowe i inne dokumenty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Hotelu („Dokumentacja”);
- prawa i obowiązki oraz informacje związane z bieżącymi umowami, rezerwacjami oraz ofertami, jak również korespondencją z klientami w związku z działalnością Hotelu („Rezerwacje”);
- (pod warunkiem udzielenia zgody przez podmioty trzecie) prawa i obowiązki z umów zawartych przez Państwa z dostawcami w związku z działalnością Hotelu, jak również informacje kontaktowe, takie jak numery telefonów, adresy e-mail, adresy stron internetowych, adresy mediów społecznościowych („Umowy”);
- wszelkie aktywa niematerialne niezbędne do prowadzenia działalności Hotelu, takie jak know-how, prawa autorskie do menu restauracyjnego itp. („Prawa niematerialne”).
Jak Państwo zaznaczyli przedmiotowa Transakcja przeprowadzona zostanie pod warunkiem rozwiązania przez Państwa Spółkę umowy najmu Hotelu i zawarcia takiej umowy z Właścicielem przez Kupującego oraz zawarcia umowy trójstronnej pomiędzy Spółką, Kupujący a Franczyzodawcą w sprawie przeniesienia umowy franczyzowej ze Spółki na Kupującego.
Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie sprowadzają się do ustalenia czy planowana sprzedaż składników majątkowych wchodzących w skład Hotelu na rzecz Kupującego będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji przedmiotowa transakcja będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy i w związku z tym Kupujący nie będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT z tytułu tej Transakcji.
Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Hotelu będący przedmiotem sprzedaży na rzecz Kupującego stanowić będzie na dzień Jego sprzedaży zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ odznaczać się będzie odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Z opisu sprawy wynika bowiem, że na dzień Transakcji Hotel będzie wyodrębniony w Państwa strukturze jako jednostka rejestrowa. Jak Państwo wskazali, do działalności w zakresie prowadzenia Hotelu przypisane są składniki majątkowe pozwalające na realizację określonych celów gospodarczych. Pomimo, że – jak Państwo wskazali – Hotel nie jest formalnie wydzielony jako oddział w Państwa strukturze hotelowej, jednak korzysta ze swoich zasobów, które są odrębne od innych hoteli. Hotel funkcjonuje jako samodzielna jednostka biznesowa, wykorzystując konkretne składniki majątkowe oraz pracowników zaangażowanych w jego obsługę. Tym samym warunek wyodrębnienia organizacyjnego sprzedawanych składników majątkowych wchodzących w skład Hotelu należy uznać za spełniony.
O wyodrębnieniu finansowym zespołu składników majątkowych wchodzących w skład Hotelu świadczy fakt, że Państwo prowadzą księgi rachunkowe dla całości własnego przedsiębiorstwa, ale w sposób pozwalający na odrębną ewidencję księgowo-finansową dla każdego prowadzonego hotelu. Ewidencja ta pozwala na ustalenie stanu aktywów i zobowiązań każdego hotelu oraz wyniku finansowego każdego hotelu. Zgodnie z Państwa wskazaniem dla potrzeb sprawozdawczości zarządczej a także dla potrzeb Państwa zobowiązań wynikających z umowy najmu oraz zobowiązań franczyzowych – istnieje monitorują tym samym rentowność działalności prowadzonej w każdym hotelu odrębnie.
Wyodrębnienie nastąpi również na płaszczyźnie funkcjonalnej, gdyż zespół składników majątkowych będący przedmiotem niniejszego wniosku stanowi samodzielną jednostkę przeznaczoną do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Jak Państwo wskazali – Hotel jest w pełni zdolny do bieżącego i samodzielnego funkcjonowania.
Co ważne, Kupujący po nabyciu składników majątkowych wchodzących w skład Hotelu będzie mógł w sposób nieprzerwany świadczyć pełne usługi hotelowe, takie jak usługi noclegowe, restauracyjne, usługi konferencyjne w oparciu o przekazane składniki majątkowe.
Dodatkowo, wskazali Państwo, że warunkiem Transakcji jest zawarcie przez Kupującego umowy najmu Hotelu z Właścicielem nieruchomości hotelowej oraz umowy z Franczyzodawcą.
Istotnym aspektem jest to, że w ramach planowanej transakcji sprzedaży dojdzie do przejęcia pracowników związanych z Hotelem na podstawie art. 23¹ Kodeksu pracy. Warto zaznaczyć, że w ramach Transakcji Kupujący będzie zobowiązany do zaspokojenia zobowiązań wobec przejętych pracowników. Dodatkowo, wraz z przejętymi pracownikami przekażą Państwo na rzecz Kupującego saldo środków zgromadzonych na utworzonym dla pracowników Hotelu Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Jednocześnie wskazali Państwo, że przedmiotem Transakcji nie będą zobowiązania, gdyż na moment jej dokonania takie zobowiązania nie będą istniały. W konsekwencji, w chwili Transakcji nie będą istniały zobowiązania, które mogłyby zostać przypisane do zbywanego Hotelu ani przeniesione na Kupującego.
Należy wskazać, że nie w każdym przypadku konieczne jest przeniesienie wszystkich elementów wchodzących w skład standardowych elementów typowych dla transakcji dotyczących zbycia przedsiębiorstwa czy ZCP ważne, aby nabywca mógł kontynuować działalność gospodarczą w oparciu o składniki materialne i niematerialne będące przedmiotem transakcji – co będzie miało miejsce w opisanym przypadku. Jak wynika z wniosku, Kupujący będzie miał możliwość kontynuowania działalności hotelarskiej (usługi noclegowe, restauracyjne, konferencyjne) w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji i będzie tę działalność kontynuował.
Tym samym należy zgodzić się z Państwem, że opisany we wniosku zespół składników majątkowych wchodzących w skład Hotelu będzie stanowić na dzień jego sprzedaży zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, i w konsekwencji planowana przez Państwa sprzedaż nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących kwestii prawa Kupującego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia Hotelu, należy zauważyć, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Aby Kupującemu - Zainteresowanemu niebędącemu stroną postepowania - przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanej faktury VAT, faktura musi dokumentować czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, nie korzystającą ze zwolnienia od podatku.
W związku z tym, że ustalono w odpowiedzi na pytanie nr 1, iż nabywany przez Kupującego – B. sp. z o.o. - zespół składników wchodzących w skład Hotelu będzie stanowił na dzień tej sprzedaży zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, to Transakcja ta będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
W związku z powyższym, skoro na rzecz B. sp. z o.o. nie zostanie wykonana czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, to mając na uwadze wyżej powołany art. 86 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, Kupującemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Hotelu, gdyż Transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2a również uznaję za prawidłowe.
W związku z rozstrzygnięciem, że planowana transakcja sprzedaży zespołu składników majątkowych wchodzących w skład Hotelu będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa i tym samym będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, a w konsekwencji Kupującemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Hotelu – udzielenie odpowiedzi na pytanie 2b stało się bezprzedmiotowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A. sp. z o.o. (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
