Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.172.2025.2.AS1
Przychody z działalności składającej się na sprzedaż licencji na fonty w stanie nieprzetworzonym podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, natomiast przychody z projektowania i sprzedaży własnych krojów pisma winny być opodatkowane 8,5% do 100 000 zł, a nadwyżka - 12,5%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
- prawidłowe – w części dotyczącej zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio licencji na fonty (z prawem do rozpowszechniania) od innych projektantów fontów,
- nieprawidłowe – w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 22 września 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochody opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ryczałtem). Dochody Wnioskodawcy nie przekroczyły w roku poprzednim kwoty 2.000.000 EUR. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest projektowanie, wytwarzanie i sprzedaż fontów (krojów pisma).
Historia czcionek nierozerwalnie wiąże się z drukarstwem – od czasów Gutenberga, którego wynalazek druku z ruchomą czcionką w XV wieku zapoczątkował epokę masowego rozpowszechniania tekstu. Czcionki stanowiły podstawę działalności drukarzy, a oficyny wydawnicze przez stulecia samodzielnie projektowały i produkowały własne kroje pisma, dostosowując je do potrzeb odbiorców i charakteru publikacji. Do dziś fonty pełnią tę samą funkcję, co niegdyś czcionki metalowe – są niezbędnym narzędziem w procesie publikowania i reprodukcji tekstu, zarówno w druku, jak i w mediach cyfrowych.
Projektowanie krojów pisma polega na tworzeniu zestawów znaków, które następnie zapisywane są jako pliki fontów cyfrowych (np. (...)). Proces ten obejmuje opracowanie koncepcji, rysowanie glifów, przygotowanie wariantów ((...) itp.), a następnie wygenerowanie gotowego pliku oraz sprzedaż licencji na jego użytkowanie.
Fonty znajdują zastosowanie zarówno w druku przemysłowym, jak i prywatnym. Realizacja tych usług wymaga znajomości specjalistycznych programów, doświadczenia oraz zmysłu estetycznego. Efektem końcowym jest plik elektroniczny spełniający standardy typograficzne i oczekiwania klienta.
W ramach tej działalności Wnioskodawca:
‒projektuje kroje pisma, które objęte są ochroną według przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
‒sprzedaje projekty fontów na podstawie umowy cywilnoprawnej, w oparciu o szczegółowe wymogi zamawiającego, przy czym udzielana licencja ma charakter wyłączny;
‒sprzedaje licencje poprzez pośredników (...);
‒prowadzi sklep internetowy, przez który sprzedaje Pan własne kroje, gdzie konieczne jest wykupienie licencji niewyłącznej na prawo do korzystania z fontów przez użytkowników.
‒nabywa licencje na fonty (z prawem do rozpowszechniania) od innych projektantów fontów do dalszej odsprzedaży.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Wnioskodawca spełnia warunki określane w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec Wnioskodawcy nie zachodzą również przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ww. ustawy.
Złożony wniosek dotyczy roku 2025 oraz lat przyszłych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi opisane we wniosku świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osoby prawnej, przy czym zaznaczyć należy, że Wnioskodawca nie jest wspólnikiem, a także nie zasiada w zarządzie spółki (Zleceniodawcy) oraz na rzecz klientów komercyjnych (osób fizycznych, niepowiązanych osobowo i kapitałowo z Wnioskodawcą).
Usługi są wykonywane na rzecz Zleceniodawcy, jednak nie pod jego kierownictwem.
Wnioskodawca posiada autonomię co do sposobów wykonania usług będących przedmiotem umowy.
Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył usług w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11.
Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochody opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ryczałtem). Dochody Wnioskodawcy nie przekroczyły w roku poprzednim kwoty 2.000.000 EUR.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Usługa, którą świadczy Wnioskodawca (pod PKWiU 18.13.30.0 „Usługi wspomagające drukowanie”) obejmuje opracowanie koncepcji kroju pisma, rysowanie znaków, przygotowanie wariantów ((...) itp.), a następnie wygenerowanie plików oraz sprzedaż licencji. Sprzedaż licencji może odbywać się poprzez własny sklep internetowy, poprzez platformy pośredników (...) lub na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Wnioskodawca sprzedaje także licencje fontów zaprojektowanych przez innych twórców, które włącza do własnej oferty usług. Za udostępnianie tych fontów Wnioskodawca pobiera 30% kwoty ich sprzedaży. Licencje te Wnioskodawca sprzedaje w stanie nieprzetworzonym.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z PKWiU 58.11.60.0, 58.12.30.0, 58.14.40.0, 58.19.30.0, 58.21.40.0, 58.29.50.0.
Wszystkie wymienione elementy są integralną częścią świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.
Historia czcionek nierozerwalnie wiąże się z drukarstwem – od czasów Gutenberga, którego wynalazek druku z ruchomą czcionką w XV wieku zapoczątkował epokę masowego rozpowszechniania tekstu. Czcionki stanowiły podstawę działalności drukarzy, a oficyny wydawnicze przez stulecia samodzielnie projektowały i produkowały własne kroje pisma, dostosowując je do potrzeb odbiorców i charakteru publikacji. Do dziś fonty pełnią tę samą funkcję, co niegdyś czcionki metalowe – są niezbędnym narzędziem w procesie publikowania i reprodukcji tekstu. Fonty znajdują zastosowanie zarówno w druku przemysłowym, jak i prywatnym. Realizacja tych usług wymaga znajomości specjalistycznych programów, doświadczenia oraz zmysłu estetycznego.
Kroje pisma objęte są ochroną według przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Wnioskodawca spełnia warunki określane w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie zachodzą wobec Wnioskodawcy również przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ww. ustawy.
Złożony wniosek dotyczy roku 2025 oraz lat przyszłych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi opisane we wniosku Wnioskodawca świadczy w ramach działalności gospodarczej na rzecz osób prawnych, przy czym nie jest wspólnikiem ani nie zasiada w zarządzie spółki (Zleceniodawcy). Wnioskodawca świadczy również usługi na rzecz klientów komercyjnych – osób fizycznych, które nie są z Wnioskodawcą powiązane osobowo ani kapitałowo. Usługi Wnioskodawca wykonuje samodzielnie, zachowując pełną autonomię co do sposobu ich realizacji.
Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył usług w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11.
Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody z tytułu działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 2015 18.13.30.0 „Usługi wspomagające drukowanie”, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% przychodu – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody z tytułu działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 2015 – 18.13.30.0 „Usługi wspomagające drukowanie”, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% przychodu – na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ww. ustawy użyte w tej ustawie określenia oznaczają:
1.działalność usługowa – działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),
2.działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika (pkt 4).
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
1.wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
2.wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów między innymi z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej, w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Wskazać należy, że w cyt. wyżej przepisie, świadczenie usług związanych z przygotowaniem do druku, oznaczonych symbolem PKWiU 18.13.30.0 „Usługi wspomagające drukowanie”, nie zostało wymienione, wobec czego usługi jakie świadczy Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zatem stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług mieszczących się w grupie PKWiU 18.13.30.0 „Usługi wspomagające drukowanie” będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 15/11 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Spełnienie wskazanych powyżej unormowań umożliwia opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).
Zgodnie z pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:
‒wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,
‒usługi stanowią:
· wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
· wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazanymi w pkt 5.3.2, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stosownie do art. art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) cyt. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z kolei na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z:
- nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),
- nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),
- nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),
- nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),
- nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),
- nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).
Przy czym, stosownie do art. 12 ust. 3 powyższej ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2, pkt 6 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odrębnymi źródłami przychodów są:
‒ pozarolnicza działalność gospodarcza;
‒ najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
‒ kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Natomiast, jak stanowi art. 14 ust. 2 pkt 11 powołanej ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Zgodnie z art. 659 § 1 oraz art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Natomiast ocenę umowy licencyjnej do utworu, jako umowy o podobnym charakterze do umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy można dokonać w oparciu o art. 67 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.):
1.Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.
2. Jeżeli umowa nie zastrzega wyłączności korzystania z utworu w określony sposób (licencja wyłączna), udzielenie licencji nie ogranicza udzielenia przez twórcę upoważnienia innym osobom do korzystania z utworu na tym samym polu eksploatacji (licencja niewyłączna).
3. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, licencjobiorca nie może upoważnić innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji.
4. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, uprawniony z licencji wyłącznej może dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia autorskich praw majątkowych, w zakresie objętym umową licencyjną.
5. Umowa licencyjna wyłączna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Podkreślić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie definiuje pojęć takich, jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych jak, np. „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego.
Uwzględniając powyższe, w przypadku podatnika, którego działalność zarobkowa jest związana z korzystaniem z praw autorskich (rozporządzaniem takimi prawami) – a przy tym jest wykonywana ramach działalności gospodarczej – to uzyskane z tego tytułu przychody stanowią przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stanowisko tut. organu w tym zakresie pośrednio obrazuje pogląd wyrażony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 14 czerwca 2022 r., sygn. akt: I SA/Rz 270/22, w którym WSA uznał, że:
W przypadku dzierżawy prawa majątkowego przychód określa treść umowy dzierżawy, a nie treść prawa majątkowego. W przypadku dzierżawy prawa majątkowego, jakim jest znak towarowy, źródła przychodu należy upatrywać bezpośrednio w dzierżawie, nie zaś w prawie majątkowym.
Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
-działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochody opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ryczałtem). Przedmiotem Pana działalności jest projektowanie, wytwarzanie i sprzedaż fontów (krojów pisma).
Projektowanie krojów pisma polega na tworzeniu zestawów znaków, które następnie zapisywane są jako pliki fontów cyfrowych (np. (...)). Proces ten obejmuje opracowanie koncepcji, rysowanie glifów, przygotowanie wariantów ((...) itp.), a następnie wygenerowanie gotowego pliku oraz sprzedaż licencji na jego użytkowanie. Fonty znajdują zastosowanie zarówno w druku przemysłowym, jak i prywatnym. Realizacja tych usług wymaga znajomości specjalistycznych programów, doświadczenia oraz zmysłu estetycznego. Efektem końcowym jest plik elektroniczny spełniający standardy typograficzne i oczekiwania klienta.
Kroje pisma objęte są ochroną według przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
W ramach tej działalności:
‒projektuje Pan kroje pisma, które objęte są ochroną według przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
‒sprzedaje Pan projekty fontów na podstawie umowy cywilnoprawnej, w oparciu o szczegółowe wymogi zamawiającego, przy czym udzielana licencja ma charakter wyłączny;
‒sprzedaje Pan licencje poprzez pośredników (...);
‒prowadzi Pan sklep internetowy, przez który sprzedaje Pan własne kroje, gdzie konieczne jest wykupienie licencji niewyłącznej na prawo do korzystania z fontów przez użytkowników.
‒nabywa Pan licencje na fonty (z prawem do rozpowszechniania) od innych projektantów fontów do dalszej odsprzedaży.
Usługa, którą Pan świadczy (pod PKWiU 18.13.30.0 „Usługi wspomagające drukowanie”) obejmuje opracowanie koncepcji kroju pisma, rysowanie znaków, przygotowanie wariantów ((...) itp.), a następnie wygenerowanie plików oraz sprzedaż licencji. Sprzedaż licencji może odbywać się poprzez własny sklep internetowy, poprzez platformy pośredników (...) lub na podstawie umowy cywilnoprawnej. Sprzedaje Pan także licencje fontów zaprojektowanych przez innych twórców, które włącza do własnej oferty usług. Za udostępnianie tych fontów pobiera Pan 30% kwoty ich sprzedaży. Licencje te sprzedaje Pan w stanie nieprzetworzonym. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z PKWiU 58.11.60.0, 58.12.30.0, 58.14.40.0, 58.19.30.0, 58.21.40.0, 58.29.50.0.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że w sytuacji gdy nabywa Pan licencje na fonty (z prawem do rozpowszechniania) od innych projektantów fontów, do dalszej odsprzedaży to w sytuacji, gdy – jak Pan wskazał – sprzedaje licencje w stanie nieprzetworzonym i pobiera 30% od ich sprzedaży to uzyskane z tego tytułu przychody mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody, które osiąga Pan z tytułu świadczenia usługi (PKWiU 18.13.30.0 „Usługi wspomagające drukowanie”) obejmującej opracowanie koncepcji kroju pisma, rysowanie znaków, przygotowanie wariantów ((...) itp.), a następnie wygenerowanie plików oraz sprzedaż licencji, kwalifikują się do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z umów o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Do opodatkowania tych przychodów właściwa będzie stawka w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak Pan wskazał – stawka w wysokości 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a. Skoro bowiem – jak wynika z opisu sprawy – tworzy Pan utwory w ramach działalności gospodarczej, stanowią one niewątpliwie składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.
Tym samym, Pana stanowisko w tej części uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zastrzegam, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, tj. opodatkowania przychody z tytułu działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 2015 18.13.30.0 „Usługi wspomagające drukowanie” w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% przychodu, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
