Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.227.2025.1.AS
Przychody z tytułu diet radnych są rozpoznawane w momencie ich faktycznej wypłaty. Limit zwolnienia z opodatkowania do 3 000 zł stosuje się do łącznych przychodów w jednym miesiącu wypłaty, a oznaczenia przelewów zaliczek podatkowych odnoszą się do miesiąca wypłaty, a nie do miesiąca, za który diety są należne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Zgodnie z art. 21 ust. 4 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 107), radnemu przysługują diety. Starostwo Powiatowe w (…) wypłaca diety radnym Powiatu w kwotach miesięcznych ustalonych w Uchwale nr (…). Wysokość diety miesięcznej jest zróżnicowana ze względu na funkcję sprawowaną przez Radnego, są to funkcje nieetatowe. Najwyższa miesięczna dieta ustalona jest w wysokości (…) krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowisko państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw. Diety wypłacane są według ww. uchwały z dołu, do 10-tego dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni na wskazany przez radnego numer rachunku bankowego. W praktyce może jednak wystąpić sytuacja, w której w jednym miesiącu dojdzie do wypłaty dwóch diet, np. w grudniu zostanie wypłacona dieta należna za miesiąc listopad i grudzień.
Stosownie do art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, czyli przychodów otrzymanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Wysokość ustalonych miesięcznych diet dla radnych Powiatu, a co za tym idzie również wypłacanych fizycznie w danym miesiącu (radny ma wypłacaną miesięcznie tylko jedną dietę - za poprzedni miesiąc, nigdy nie wystąpiła sytuacja aby radny w ciągu jednego miesiąca otrzymał dwie diety) jest zwolniona z podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie mówi się, że wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 3 000 zł.
Starostwo Powiatowe w (…) dokonując wypłaty diet, jako płatnik podatku z tego tytułu zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązany jest do poboru zaliczki na podatek od wypłacanych radnym należności, wg najniższej stawki podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych po uprzednim pomniejszeniu wypłacanego świadczenia o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (20%), a następnie na mocy art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. Dokonując przelewu zaliczek na podatek dochodowy płatnik jako symbol płatności wybiera „PIT-4R”, a jako okres rozliczenia rok i miesiąc, w którym faktycznie przelał diety radnym, czyli np. wypłacając w maju 2025 r. dietę za kwiecień 2025 r. w przelewie zaliczki na podatek do urzędu skarbowego wskazany jest symbol „25M05".
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ze względu na powstanie obowiązku podatkowego, niezwykle istotny jest moment uzyskania przychodu - w przypadku świadczeń pieniężnych będzie to zazwyczaj moment otrzymania przez podatnika lub postawienia do jego dyspozycji środków pieniężnych. W przypadku obrotu bezgotówkowego momentem otrzymania będzie dzień uznania jego rachunku bankowego jako rachunku wierzyciela. W przypadku wypłacania diet dla radnych Powiatu, moment uzyskania przychodu występuje w momencie przelania diety na konto radnego.
Pytania:
1.Czy w przypadku kumulacji wypłat diet radnym w jednym miesiącu za kilka miesięcy (np. w grudniu 2025 r. za m-c listopad i grudzień 2025 r.) Starostwo Powiatowe w (…), jako płatnik przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy rozpoznaje przychód podlegający opodatkowaniu od nadwyżki ponad kwotę 3 000 zł od łącznej wypłaconej kwoty diet w danym miesiącu czy też do każdej kwoty diety należnej za dany miesiąc stosuje odrębnie kwotę wolną od podatku 3 000 zł?
2.Czy w przypadku wypłaty miesięcznej diety za grudzień 2025 r. w styczniu 2026 r. momentem uzyskania przychodu będzie styczeń 2026 r. (miesiąc faktycznej wypłaty diety) zatem dieta zostanie wykazana w informacji PIT-R za 2026 r. w miesiącu styczniu czy jednak momentem uzyskania przychodu będzie grudzień 2025 r. (miesiąc za który dieta jest należna) zatem dieta zostanie wykazana w informacji PIT-R za 2025 r. w miesiącu grudniu?
3.Czy prawidłowe jest oznaczanie w przelewach do urzędu skarbowego zaliczek na podatek od diet radnych symbolem miesiąca w którym dieta została faktycznie wypłacona radnemu, a nie symbolem za który dieta jest należna?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania 1
Zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych -dalej u.p.d.o.f. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się m.in. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (tj. przychodów osób należących do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych).
W odniesieniu do tych przychodów zastosowanie ma ogólna reguła dotycząca momentu powstania przychodu określona w art. 11 u.p.d.o.f., zgodnie z którą przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem okoliczność, za jakie miesiące dieta jest należna, nie ma znaczenia, liczy się data otrzymania środków pieniężnych.
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 17 u.p.d.o.f. zwalnia się z podatku diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł. Przepis powyższy zwalnia przychody do określonej kwoty. Reguły wykładni nakazują przyjąć, że limit zwolnienia dotyczy przychodów otrzymanych w danym miesiącu, a nie kwot należnych za dany miesiąc. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy należałoby pobrać w tym przypadku podatek od łącznej nadwyżki ponad kwotę 3000 zł.
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania 2
W odniesieniu do przychodów z tytułu diet radnych powiatu zastosowanie ma ogólna reguła dotycząca momentu powstania przychodu określona w art. 11 u.p.d.o.f.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Okoliczność, za jakie miesiące dieta jest należna, nie ma znaczenia, liczy się data jej otrzymania. Przychód radnego z tytułu diety zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. powstaje w miesiącu, w którym dieta zostaje faktycznie wypłacona i powinien on zostać wykazany w PIT-R w miesiącu i w roku, w którym dieta została faktycznie wypłacona. Także użycie przez ustawodawcę w objaśnieniach zawartych na druku PIT-R (wersja 22) czasu przeszłego "przychody ogółem (...) uzyskane w danym miesiącu przez podatnika" potwierdza, że chodzi o należności faktycznie wypłacone w danym miesiącu, a nie należności za dany miesiąc. Zatem w ocenie Wnioskodawcy dieta za grudzień 2025 r. wypłacona w styczniu 2026 r. będzie przychodem stycznia 2026 r. i zostanie wykazana w informacji PIT-R za 2026 r. w miesiącu styczniu.
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania 3
Na podstawie art. 41 ust 1 u.p.d.o.f. Starostwo Powiatowe w (…) zobowiązane jest jako płatnik pobierać zaliczki na podatek dochodowy i przekazywać je w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego kierowanego przez właściwego dla nich naczelnika urzędu skarbowego (art. 42 ust. 1 u.p.d.o.f.).
W myśl art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. - przychodami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (z zastrzeżeniem) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z przepisu tego wynika zasada kasowego powstawania przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. A zatem w przedstawionej sytuacji płatnik obowiązany jest pobierać (potrącać) zaliczki na podatek dochodowy w momencie wypłaty diety radnym powiatu. Zaliczki te obowiązane jest wpłacać na rachunek urzędu skarbowego kierowanego przez właściwego dla spółki naczelnika urzędu skarbowego do 20 dnia kolejnego miesiąca.
Zatem w opinii Wnioskodawcy oznaczając w przelewie okres jakiego dotyczy przelew zaliczki należy wskazywać miesiąc i rok faktycznej wypłaty diety radnym. To samo będzie dotyczyć sytuacji w której dieta za m-c grudzień 2025 r. zostanie wypłacona w styczniu 2026 r. Wówczas płatnik będzie musiał przelać zaliczkę podatku do 20-go lutego 2026 r. wskazując w przelewie bankowym symbol „26M01".
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Jest to tzw. „kasowa zasada”, według której powstanie obowiązku podatkowego następuje z chwilą faktycznego uzyskania przychodu/dochodu, niezależnie od tego za jaki okres ten przychód/dochód jest należny. Zasada ta obowiązuje m.in. do dochodów z diet.
Jednym ze źródeł przychodów jest – stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działalność wykonywana osobiście.
W myśl art. 13 pkt 5 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Wyłączenie, o którym mowa w cytowanym przepisie, odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Stosownie do art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Konsekwencją zakwalifikowania uzyskiwanych przychodów jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa m.in. w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3 000 zł.
Powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie przychodów ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 cytowanej ustawy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 13 wyodrębnia i różnicuje przychody z działalności wykonywanej osobiście w taki sposób, że przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7) nie mogą być utożsamiane z wyodrębnionymi w punkcie 5 tego przepisu przychodami otrzymywanymi przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich. Zakresy pojęciowe obu tych przepisów (pkt 7 i 5) wzajemnie się wyłączają.
„Obowiązki” w rozumieniu art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą mieć charakter obowiązków wykonywanych na podstawie ustawy w tym sensie, że funkcja, z pełnieniem której obowiązki te się wiążą, jest funkcją unormowaną ustawowo.
Dookreślenie, że chodzi o obowiązki o charakterze „obywatelskim” bądź „społecznym” wprowadza kryterium dodatkowe, sytuujące daną funkcję w płaszczyźnie relacji państwo – obywatel państwa albo społeczność – członek tej społeczności. W orzecznictwie i doktrynie przyjęto, że o pełnieniu obowiązku obywatelskiego można mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych.
Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Tak rozumiane obowiązki społeczne lub obywatelskie można pełnić na podstawie wyboru, w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek podobnych prawem określonych zdarzeń.
Zatem przy wykładni pojęć użytych w art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy – by uniknąć zastosowania wykładni rozszerzającej – należy przyjąć zasadę, że kryteria rozumienia powyższych pojęć muszą mieć w pierwszej kolejności charakter kryteriów ustawowych, a tylko pomocniczo, tj. w kwestiach nierozstrzygniętych przez ustawy mogą odwoływać się do znaczeń pozaprawnych.
Samo nazwanie świadczeń „dietą” bądź „wynagrodzeniem ryczałtowym”, czy też „wynagrodzeniem” nie wystarczy, aby w istocie nimi było i nie stanowi podstawy do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Do uznania określonego świadczenia za „dietę” (zwolnioną z opodatkowania) konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.
Ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, natomiast zwolnieniem nie jest objęte wynagrodzenie tych osób w związku z pełnieniem funkcji w organach stanowiących osób prawnych.
Ponadto zwolnienie odnosi się do określonej, maksymalnej kwoty miesięcznej.
Zakwalifikowanie uzyskiwanych przychodów jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 5 ww. ustawy, powoduje ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika – na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Przy czym, z przepisu art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, że:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stosownie do art. 45b ust. 1 ww. ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu ustalone wzory:
1) deklaracji, o których mowa w art. 30da ust. 14, art. 30h ust. 4, art. 38 ust. 1a, art. 42 ust. 1a, art. 42e ust. 5 oraz art. 43 ust. 1;
2) informacji, o których mowa w art. 21 ust. 46, art. 26ha ust. 10, art. 30dg ust. 1, art. 35 ust. 6, art. 39 ust. 1 i 3, art. 41 ust. 4i, art. 42 ust. 2, art. 42a ust. 1, art. 42e ust. 6 oraz art. 52jb ust. 7;
3) oświadczeń i wniosków, o których mowa w art. 30j ust. 1 pkt 1, art. 30o pkt 1, art. 31b ust. 1, art. 32 ust. 3 i 6-8, art. 41 ust. 11 oraz art. 45c ust. 3a;
4) rocznego obliczenia podatku oraz informacji, o których mowa w art. 34 ust. 7 i 8;
5) zeznań podatkowych, o których mowa w art. 45 ust. 1-1aa.
Według objaśnień zawartych na druku PIT-R „Informacja o przychodach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich” (wersja 22) została wprowadzona zmiana tytułu części D oraz opisów poszczególnych kolumn. W części D zatytułowanej „Informacja o przychodach podatnika” (przed zmianą „Informacja o kwotach wypłaconych podatnikowi”) wprowadzono:
- opis kolumny „a” – „Miesiąc uzyskania przychodu” zamiast „Miesiąc, za który dokonano wypłaty”,
- opis kolumny „b” – „Przychód” zamiast „Kwota wypłacona”,
- opis kolumny „c” – „Przychód zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy” zamiast „Kwota wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy”,
- opis kolumny „d” – „Przychód zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy” zamiast „Kwota wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy”,
- opis kolumny „e” – „Przychód do opodatkowania” zamiast „Kwota po odliczeniu kwot wolnych od podatku”.
Zwracam przy tym uwagę, że w przepisie ustawodawca nie zawarł sformułowania „za miesiąc”, które sugerowałoby, że zwolnienie dotyczy każdej „należnej” za różne miesiące, kwoty diety.
Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w przypadku kumulacji wypłat diet radnych w jednym miesiącu (np. w grudniu 2025 r. dokonana zostanie wypłata diet należnych za miesiące listopad i grudzień 2025 r.), przychód podlegający opodatkowaniu należy rozpoznać łącznie w miesiącu faktycznej wypłaty. Jeżeli skumulowana wypłata diet (które w informacji PIT-R powinny zostać przyporządkowane do przychodów z grudnia 2025 r.) spowoduje przekroczenie limitu zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przysługującego za grudzień 2025 r., wówczas od nadwyżki ponad limit zwolnienia, pomniejszonej o miesięczne koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 tej ustawy, należy obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy, stosownie do art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ust. 1 ww. ustawy.
Oznacza to, że limit 3 000 zł stosuje się do łącznej kwoty wypłaconych diet w danym miesiącu, a nie odrębnie do każdej diety należnej za poszczególne miesiące.
W przypadku wypłaty diety za grudzień 2025 r. w styczniu 2026 r. momentem uzyskania przychodu – zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest miesiąc, w którym świadczenie zostało faktycznie otrzymane, tj. styczeń 2026 r. W konsekwencji dieta ta powinna zostać wykazana w informacji PIT-R za 2026 rok.
Prawidłowe jest oznaczanie w przelewach do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od diet radnych symbolem miesiąca, w którym nastąpiła faktyczna wypłata diety, a nie miesiąca, za który dieta jest należna. Oznacza to, że w przypadku wypłaty diety za grudzień 2025 r. dokonanej w styczniu 2026 r., w przelewie należy wskazać miesiąc styczeń 2026 r.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
