Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.661.2025.3.LM
Transakcja sprzedaży samochodu przez Spółkę, będąca pierwszym przekroczeniem limitu 20 000 zł, nie wymaga ewidencjonowania na kasie fiskalnej zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów, z uwagi na status środków trwałych i dokumentację fakturami.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku instalacji kasy rejestrującej. Uzupełnili go Państwo pismem z 12 września 2025 r. (wpływ 12 września 2025 r.) oraz pismem z dnia 7 października 2025 r. (wpływ 7 października 2025 r.) w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od roku 2022 użytkowali Państwo samochód osobowy (…) na podstawie umowy leasingu operacyjnego dla celów podatkowych i leasingu finansowego dla celów bilansowych. Spółka dokonywała odpisów amortyzacyjnych dla celów bilansowych. Dla celów podatku dochodowego kosztem były raty leasingowe.
W lipcu 2025 została podjęta decyzja o sprzedaży samochodu osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i niebędącej pracownikiem za kwotę 70 000,00 pln brutto. 30 lipca 2025 r. samochód został wykupiony z leasingu i stał się własnością Spółki.
Dodatkowo, Spółka otrzymała przelewem na rachunek bankowy zaliczki na ten samochód w dniach 24 lipca 2025 w kwocie 40 000,00 pln brutto i 28 lipca 2025 w kwocie 30 000,00 pln brutto. Otrzymane zaliczki zostały udokumentowane fakturami zaliczkowymi. 31 lipca 2025 została wystawiona faktura końcowa.
Informacja dodatkowa: Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka nie posiada kasy fiskalnej. Spółka wystawia faktury VAT na pracowników z tytułu udostępniania samochodu służbowego wraz z paliwem i korzysta ze zwolnienia z kasy fiskalnej, które regulowane są przez rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W roku 2025 Spółka sprzedała samochody, które były zaliczone do środków trwałych na podstawie przepisów podatkowych. Transakcje te korzystały ze zwolnienia z ewidencji na kasie fiskalnej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Sprzedany samochód osobowy na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej od 19 stycznia 2022 r. użytkowany był na podstawie umowy leasingu operacyjnego dla celów podatkowych i leasingu finansowego dla celów bilansowych. Ww. samochód był wprowadzony do ewidencji środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości. Dla celów podatku dochodowego kosztem były raty leasingowe.
Spółka udostępnia samochody służbowe na rzecz pracowników, na podstawie umowy z grudnia 2017 r. Spółka odpłatnie udostępnia pracownikom samochody służbowe wraz z paliwem.
Zgodnie z zawartą umową użytkowania samochodu służbowego, pracodawca wyraża zgodę na wykorzystanie przez pracownika samochodu również do celów prywatnych. Pracownik obowiązany jest zapłacić na podstawie wystawionej faktury wynagrodzenie zależne od ilości przejechanych km prywatnych wg tabeli zużycia paliwa dla poszczególnych typów samochodów. Wynagrodzenie obejmuje udostępnienie samochodu, jak i koszty eksploatacji, w tym paliwo.
Odpłatne udostępnienie samochodu wraz z paliwem nie jest ewidencjonowane w kasie fiskalnej. Czynność ta korzysta ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej a podstawą zastosowania tego zwolnienia jest § 2 oraz poz. 39 załącznika - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Z tytułu odpłatnego udostępniania pracownikom samochodów służbowych wraz z paliwem w poszczególnych latach nie przekroczyła rocznego limitu - kwoty 20 000 zł.
Wszystkie transakcje sprzedaży samochodów służbowych zostały udokumentowane fakturami VAT.
Pytanie ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku
Czy transakcja sprzedaży samochodu przez Spółkę spowodowała obowiązek rejestracji na kasie fiskalnej?
Państwa stanowisko w sprawie
W przedstawionych okolicznościach faktycznych nie istnieje obowiązek posiadania kasy rejestrującej. Transakcja sprzedaży samochodu nie była objęta obowiązkiem ewidencji na kasie fiskalnej. Była to pierwsza transakcja powodująca przekroczenie limitu. W związku z tym nie wymagała ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Obowiązek taki powstałby dopiero przy kolejnych transakcjach, których jednak Spółka nie planuje realizować.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w myśl którego:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2025 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Rozporządzenie w § 2 i § 3 wskazuje na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, a mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:
1)podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
2)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.
Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia:
Na potrzeby korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1:
1) nie uwzględnia się dokonanej lub przewidywanej sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 40 i 50 załącznika do rozporządzenia;
2) przy obliczaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się należnego podatku od towarów i usług.
Stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano m.in. w poz. 39:
Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali
w poz. 50 zostały wymienione:
Dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1) dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
- ciągników,
- pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
- samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób,
- włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
- pojazdów silnikowych do transportu towarów,
- pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych,
- pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
- z wyłączeniem motocykli,
h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i) wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j) wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l) sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t) wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w) towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
2) świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n) parkingu samochodów i innych pojazdów,
o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, Spółka nie posiada kasy fiskalnej. Od 2022 roku Spółka użytkowała samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego dla celów podatkowych. W lipcu 2025 Spółka podjęła decyzję o sprzedaży samochodu osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i niebędącej pracownikiem za kwotę 70 000,00 zł brutto. 30 lipca 2025 r. samochód został wykupiony z leasingu i stał się własnością Spółki, a 31 lipca 2025 została wystawiona faktura końcowa dokumentująca sprzedaż samochodu osobowego.
W roku 2025 Spółka sprzedała już samochody, które były zaliczone do środków trwałych na podstawie przepisów podatkowych i zostały udokumentowane fakturą. Transakcje te korzystały ze zwolnienia z ewidencji na kasie fiskalnej.
Ponadto Spółka świadczy usługi udostępnienia samochodu wraz z paliwem na rzecz swoich pracowników. Odpłatne udostępnienie samochodu wraz z paliwem nie jest ewidencjonowane w kasie fiskalnej. Czynność ta korzysta ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej a podstawą zastosowania tego zwolnienia jest § 2 oraz poz. 39 załącznika - do rozporządzenia.
Z tytułu odpłatnego udostępniania pracownikom samochodów służbowych wraz z paliwem w poszczególnych latach nie przekroczyła rocznego limitu- kwoty 20 000 zł.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy wątpliwości Spółki dotyczą tego czy przedstawiona transakcja sprzedaży samochodu na rzecz osoby fizycznej przez Spółkę spowodowała obowiązek rejestracji tej transakcji na kasie fiskalnej, czy też przy tej transakcji Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania na kasie fiskalnej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Aby odpowiedzieć na powyższe wątpliwości Spółki należy przeanalizować wszystkie transakcje, które mogłyby spowodować obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jakich dokonywała Spółka na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
Zwrócić należy bowiem uwagę, że do limitu o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia należy wziąć pod uwagę wartość sprzedaży jakiej dokonuje Spółka na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, bez względu na to czy sprzedaż ta korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania na kasie fiskalnej (przedmiotowo jak i podmiotowo) czy też nie.
I tak jak Państwo wskazali Spółka świadczy usługi udostępnienia samochodu wraz z paliwem na rzecz swoich pracowników. Odpłatne udostępnienie samochodu wraz z paliwem nie jest ewidencjonowane na kasie fiskalnej zgodnie § 2 rozporządzenia w zw. z poz. 39 załącznika. Co istotne w niniejszej sprawie z tytułu tych usług w poszczególnych latach Spółka nie przekroczyła rocznego limitu – kwoty 20 000 zł.
Jak wynika z opisu sprawy w roku 2025 Spółka dokonała również sprzedaży samochodów osobowych które były zaliczone do środków trwałych na podstawie przepisów podatkowych, a transakcje te zostały udokumentowane fakturą. Zaznaczyli Państwo że transakcje te korzystały ze zwolnienia z ewidencji na kasie fiskalnej.
Jak wskazuje § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia przy ustalaniu kwoty na potrzeby obliczenia wartości sprzedaży do zwolnienia o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia nie uwzględnia się dokonanej lub przewidywanej sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 50 załącznika, co oznacza, że do limitu określonego w tym przepisie nie wlicza się dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.
Zatem mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że transakcje sprzedaży samochodów, które były zwolnione, z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej z poz. 50 załącznika do rozporządzenia, nie stanowiły transakcji, które należało wliczać do kwoty limitu o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia na podstawie § 3 ust. 3 pkt 1 tego rozporządzenia.
Przechodząc do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży samochodu marki (…) należy wskazać że zgodnie z ww. § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 50 załącznika do rozporządzenia, prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej ma podatnik który spełni łącznie następujące warunki:
·towary i usługi są zaliczone na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegają amortyzacji,
·sprzedaż tych czynności została udokumentowana fakturą.
W odpowiedzi na pytanie czy samochód był wprowadzony do ewidencji środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym Spółka wskazała, że ww. samochód był wprowadzony do ewidencji środków trwałych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości. Dla celów podatku dochodowego kosztem były raty leasingowe. Ponadto, przez cały okres użytkowania samochód ten nie był własnością Spółki. Użytkowany był na podstawie umowy leasingu operacyjnego i dopiero 30 lipca 2025 r. został wykupiony przez Spółkę z leasingu i stał się jej własnością, a dnia następnego tj. 31 lipca 2025 r., Spółka wystawiła fakturę końcową dokumentującą sprzedaż tego samochodu.
Zatem po analizie opisu sprawy oraz przepisów obowiązujących w tym zakresie stwierdzić należy, że nie został spełniony jeden z warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży opisanego samochodu osobowego przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 50 załącznika stanowiącego jego integralną część, tj. samochód osobowy (…) nie został wprowadzony przez Spółkę na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Z analizy przedstawionego opisu sprawy oraz przepisów obowiązujących w tym zakresie wynika, że transakcja sprzedaży samochodu osobowego (…) na rzecz osoby fizycznej była pierwszą transakcją którą to Spółka przekroczyła limit o którym mowa § 3 ust. 1 rozporządzenia.
Jak wyżej wskazano stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Zatem, w opisanej sytuacji zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej straciło moc dopiero po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym sprzedali Państwo opisany samochód, wówczas bowiem wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczyła 20 000 zł. Tym samym, jednorazowa transakcja sprzedaży samochodu osobowego (…), będąca pierwszą transakcją powodującą przekroczenie limitu o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, nie wymaga ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.
Podsumowując, w przedstawionych okolicznościach sprawy, sprzedaż samochodu osobowego (…), niebędącego towarem, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia, nie spowodowała, na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, obowiązku ewidencji tej transakcji na kasie rejestracyjnej.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
