Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.680.2025.1.RD
W przypadku realizacji projektu o nieodpłatnym charakterze rekreacyjnym realizowanego przez jednostkę samorządową, czynności te nie stanowią działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, ani nie uprawniają do odliczenia podatku naliczonego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 października 2025 r. za pośrednictwem systemu e-Doręczeń wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT czynności, w ramach których wykorzystywany jest majątek będący przedmiotem Projektu oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Realizując zadania własne Miasta, określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 i 12 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), tj. w szczególności zadania w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz zieleni gminnej i zadrzewień, Miasto będzie realizowało zadanie pn. „(…)” (dalej: Projekt).
Celem Projektu jest zagospodarowanie zieleni miejskiej dla zaspokojenia potrzeb rekreacyjnych mieszkańców oraz zwiększenie bioróżnorodności. Miasto zrealizuje Projekt przy współudziale środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych – w tym zakresie Miasto będzie wnioskowało o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach interwencji I.13.1 LEADER/Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność PS WPR 2023-2027 – komponent Wdrażanie LSR.
Zakres prac związanych z realizacją Projektu obejmować będzie urządzenie (…) w niekomercyjną infrastrukturę publiczną służącą rekreacji i zwiększeniu bioróżnorodności.
Zaplanowane zostały strefy relaksu z nowymi nasadzeniami drzew, krzewów, roślin, urządzeniem trawników wraz z wyposażeniem w elementy małej architektury (tj. ławki, leżaki (…) oraz zakup sprzętu do pielęgnacji terenów zielonych.
Ponoszone w ramach Projektu wydatki będą dokumentowane wystawianymi na Miasto przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Miasto będzie oznaczone jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Miasta.
Efekty rzeczowe Projektu po jego realizacji będą ogólnodostępne oraz przeznaczone do użytku niekomercyjnego (tj. działalności innej niż gospodarcza). Zakupione w ramach Projektu towary/usługi będą służyły nieodpłatnie mieszkańcom Miasta, jak i osobom odwiedzającym Miasto, zgodnie z celami Projektu – tj. w szczególności w celu zaspokajania potrzeb rekreacyjnych mieszkańców oraz zwiększenia bioróżnorodności. W związku z powyższym, Miasto nie będzie osiągało jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystywania efektów rzeczowych Projektu przez wskazane powyżej podmioty. Ponadto, Miasto nie planuje w przyszłości zmiany charakteru korzystania z efektów rzeczowych Projektu, w tym udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Miasto będzie wykorzystywać majątek realizowany w ramach Projektu, będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT?
2.Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W opisanym zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Miasto będzie wykorzystywać majątek realizowany w ramach Projektu, nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT.
2.Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.
Uzasadnienie
Zważywszy na fakt, że majątek stanowiący przedmiot Projektu po jego ukończeniu będzie nieodpłatnie wykorzystywany przez Miasto na potrzeby rekreacyjne mieszkańców Miasta oraz w celu zwiększenia bioróżnorodności, w ocenie Miasta nie będzie on wykorzystywany w ramach jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT.
Miasto będzie wykorzystywać przedmiotową infrastrukturę w ramach zadań własnych związanych ze sprawami kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 12 ustawy o samorządzie gminnym). Jednocześnie, Miasto nie będzie osiągać jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania realizowanej w ramach Projektu infrastruktury przez wskazane powyżej podmioty. Tym samym nie będzie tutaj dochodzić do odpłatnej dostawy towarów czy odpłatnego świadczenia usług, a omawiana infrastruktura wykorzystywana będzie wyłącznie w ramach zadań własnych Miasta (czynności o charakterze publicznym, niepodlegające opodatkowaniu VAT).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane przez podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Miasta brak jest bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami, które będą ponoszone na realizację Projektu, a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).
W związku z powyższym, zdaniem Miasta, Projekt nie będzie związany z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Miasto nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.
Stanowisko Miasta znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2025 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.128.2025.1.RM, w której wskazano, że: „Przedmiotem pierwszego zadania jest utworzenie ścieżki przyrodniczej w części przyjeziornej zlokalizowanej od strony (...). W ramach prac zaplanowano roboty rozbiórkowe i przygotowawcze do ułożenia nowej nawierzchni, montaż nowoczesnego oświetlenia oraz małej architektury. Ścieżka pieszo-rowerowa zostanie pokryta nową nawierzchnią makadamową. W ramach małej architektury powstaną miejsca wypoczynku wyposażone w stoły z ławami oraz koszami na odpadki. Wzdłuż ścieżki przyrodniczej zostaną zamontowane tablice informacyjne (nośniki) dotyczące przyrody występującej w przestrzeni (...). Drugie zadanie w ramach niniejszego projektu dotyczy oświetlenia ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż jeziora przy (...). Teren zostanie wyposażony w nowoczesne oświetlenie (słupy oświetleniowe z nowoczesną oprawą LED) i elementy osprzętu elektrycznego. Podmiotem realizującym projekt i ponoszącym wydatki będzie Gmina (...). Nakłady inwestycyjne oraz koszty bieżące związane z realizacją przedsięwzięcia będą pochodziły ze środków budżetu Gminy oraz funduszy pozyskanych na ten cel ze środków (...)” oraz „Jak wynika z opisu sprawy, zmodernizowana infrastruktura będzie służyć wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Z tytułu realizowanego projektu nie będą Państwo uzyskiwać przychodów (nie pobierają Państwo i nie będą pobierać opłat za korzystania z tej infrastruktury), ani zawierać w związku z tą inwestycją umów cywilnoprawnych. Projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją inwestycji nie jest związany z realizacją czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Tym samym, nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług służących realizacji inwestycji”.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy:
‒majątek będący przedmiotem Projektu nie będzie wykorzystywany przez Miasto do jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu VAT;
‒Miastu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Należy zauważyć, że z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usługi, co do zasady, podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.
Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
‒istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
‒wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy,
‒istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
‒odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
‒istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Przepis ten wyjaśnia, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.
Przepis ten wyjaśnia, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.
Z opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto będzie realizowało zadanie pn. „(…)”. Celem Projektu jest zagospodarowanie zieleni miejskiej dla zaspokojenia potrzeb rekreacyjnych mieszkańców oraz zwiększenie bioróżnorodności. Miasto zrealizuje Projekt przy współudziale środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych. Zakres prac związanych z realizacją Projektu obejmować będzie urządzenie (…) w niekomercyjną infrastrukturę publiczną służącą rekreacji i zwiększeniu bioróżnorodności.
Zaplanowane zostały strefy relaksu z nowymi nasadzeniami drzew, krzewów, roślin, urządzeniem trawników wraz z wyposażeniem w elementy małej architektury (tj. ławki, leżaki parkowe, (…)) oraz zakup sprzętu do pielęgnacji terenów zielonych. Ponoszone w ramach Projektu wydatki będą dokumentowane wystawianymi na Miasto przez dostawców/usługodawców fakturami VAT, na których Miasto będzie oznaczone jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Miasta. Efekty rzeczowe Projektu po jego realizacji będą ogólnodostępne oraz przeznaczone do użytku niekomercyjnego (tj. działalności innej niż gospodarcza). Zakupione w ramach Projektu towary/usługi będą służyły nieodpłatnie mieszkańcom Miasta, jak i osobom odwiedzającym Miasto, zgodnie z celami Projektu – tj. w szczególności w celu zaspokajania potrzeb rekreacyjnych mieszkańców oraz zwiększenia bioróżnorodności. W związku z powyższym, Miasto nie będzie osiągało jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystywania efektów rzeczowych Projektu przez wskazane powyżej podmioty. Ponadto, Miasto nie planuje w przyszłości zmiany charakteru korzystania z efektów rzeczowych Projektu, w tym udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy czynności, w ramach których wykorzystują Państwo majątek powstały w ramach Projektu, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy.
Rozpatrując Państwa wątpliwości należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa ww. Projektu będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Jak Państwo wskazali, efekty Projektu po jego realizacji będą ogólnodostępne oraz przeznaczone do użytku niekomercyjnego. Zakupione w ramach Projektu towary/usługi będą służyły nieodpłatnie mieszkańcom Miasta, jak i osobom odwiedzającym Miasto, zgodnie z celami Projektu w szczególności w celu zaspokajania potrzeb rekreacyjnych mieszkańców oraz zwiększenia bioróżnorodności. Miasto nie będzie osiągało jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystywania efektów rzeczowych Projektu przez wskazane powyżej podmioty. Miasto nie planuje w przyszłości zmiany charakteru korzystania z efektów rzeczowych Projektu, w tym udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że realizując opisany Projekt nie będą Państwo wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (nie zostaną tu spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych), w związku z czym nie będzie można Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.
W konsekwencji, Państwa działania w związku z realizacją Projektu pn. „(…)” nie będą stanowić ani dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z czym czynności zrealizowane w ramach Projektu, nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5, 7 lub 8 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. „(…)”
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten, określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak rozstrzygnięto wyżej, czynności, w ramach których Państwo będą wykorzystywali majątek będący przedmiotem Projektu, nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy.
W konsekwencji nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. „(…)”
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jestprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
