Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.801.2025.2.SM
Transakcja obejmująca wysyłkę towarów z Polski do państwa trzeciego, z przeładunkiem w innym państwie UE, stanowi eksport towarów, jeśli wywóz potwierdzony jest odpowiednią dokumentacją celną, co pozwala na zastosowanie stawki VAT 0%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania opisanych transakcji za eksport towarów opodatkowany stawką VAT 0%. Uzupełnili go Państwo pismem z 30 października 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1.Spółka … sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem VAT i ma siedzibę w Polsce.
2.Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej.
3.W ramach optymalizacji kosztów i procesów logistycznych grupa planuje realizować dostawy produktów w taki sposób, że: towar będzie fizycznie wysyłany z magazynu w Polsce (należącego do Wnioskodawcy) do miejsca rozładunku poza terytorium UE w …; transport może obejmować przejazd przez …, gdzie towar będzie konsolidowany z towarami wysyłanymi przez spółkę należącą do tej samej grupy kapitałowej z siedzibą w …, będącą odrębnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w …; fakturowanie będzie odbywać się bezpośrednio przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorcy z kraju trzeciego z siedzibą w …; warunki dostawy – ... (Incoterms); Wnioskodawca będzie posiadać dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE (komunikat IE-599 lub dokument równoważny).
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku na zadane we wezwaniu pytania wskazano:
1.Od kiedy (proszę podać dzień, miesiąc i rok) i w jakim zakresie prowadzą Państwo działalność gospodarczą?
Odpowiedź: … sp. z o.o. („Spółka”) została utworzona Aktem Notarialnym z dnia … roku, rep. A. nr ... Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd (…). Spółce nadano numer statystyczny REGON …. Spółka funkcjonuje pod numerem NIP …. Siedziba Spółki mieści się pod adresem: …. Czas trwania Spółki jest nieoznaczony. Zakres działalności spółki wg kodów PKD: (…).
2.Jakie towary są / będą przedmiotem transakcji objętych zakresem pytania?
Odpowiedź: Przedmiotem transakcji wskazanych we wniosku ORD-IN z dnia 13.08.2025 będzie dostawa i sprzedaż (…).
3.Czy są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT-UE?
Odpowiedź: Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT-UE, numer identyfikacyjny...
4.Czy są Państwo zarejestrowani dla celów podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze? Jeżeli tak, to należy wskazać na terytorium jakiego kraju?
Odpowiedź: Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Polski pod numerem...
5.W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, tj.:
Wnioskodawca będzie posiadać dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE (komunikat IE-599 lub dokument równoważny).
proszę o jednoznaczne wskazanie:
a.Jakie to są / będą „dokumenty równoważne”?
Odpowiedź: Dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza UE będzie komunikat IE 599 bądź CC-599C.
b.Czy z ww. komunikatu IE-599 i „dokumentów równoważnych” będzie wynikała tożsamość towarów będących przedmiotem eksportu z towarami będącymi przedmiotem sprzedaży przez Państwa? Należy wskazać czy towary będące przedmiotem sprzedaży będą widniały na komunikacie IE-599 i „dokumentach alternatywnych” oraz czy będzie na nich wykazana faktura sprzedaży wystawione przez Państwa?
Odpowiedź: Dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza granice będą zawierały wykaz towarów będących przedmiotem transakcji oraz numer faktury VAT wystawionej przez …sp. z o.o. tytułem sprzedaży tych towarów.
c.Czy posiadane przez Państwa dokumenty związane z transakcją objętą zakresem pytania, będą umożliwiać identyfikację, że sprzedane przez Państwa do …towary zostały wywiezione z kraju?
Odpowiedź: Posiadane dokumenty pozwolą na identyfikację, iż sprzedane przez Spółkę towary do …zostały wywiezione z kraju.
6.W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, że „transport może obejmować przejazd przez …, gdzie towar będzie konsolidowany z towarami wysyłanymi przez Spółkę”, proszę o jednoznaczne wskazanie:
Odpowiedź: Transport będzie obejmował przejazd przez …, gdzie będzie konsolidowany z towarami wysyłanymi przez podmiot powiązany zarejestrowany jako podatnik VAT na terytorium…:
a.Jaki podmiot jest / będzie odpowiedzialny za transport z Państwa magazynu do … oraz z … na terytorium …?
Odpowiedź: Transport będzie dokonywany przez zewnętrzną firmę spedycyjną.
b.jeżeli transport jest / będzie wykonany przez przewoźnika to na czyją rzecz działała / będzie działał (na rzecz którego podmiotu w transakcji)?
Odpowiedź: Przewoźnik będzie działał na rzecz klienta końcowego, którym jest spółka zarejestrowana na terytorium ... Ze względów logistycznych i uproszczenia procedur, transport jest podzielony: z Polski do … (zakład spółki powiązanej kapitałowo): Organizowany przez … Sp. z o.o., ale realizowany na ryzyko i koszt podmiotu w … Z … do … w ramach wspólnego transportu z towarem przeznaczonym w całości organizowany, zlecany i opłacany przez spółkę z …, jako kupującego i ostatecznego odbiorcę.
c.co konkretnie oznacza, że towar jest / będzie konsolidowany na terytorium …?
Proszę w szczególności wskazać:
‒jakie czynności zostaną wykonane?
‒czy wykonane w wyniku „konsolidacji towaru” czynności będą miały wpływ na zmianę właściwości (tożsamości) towarów będących przedmiotem dostawy? Jeśli tak, to proszę wskazać ten wpływ.
‒czy w wyniku konsolidacji zmieni się przeznaczenie nadanego towaru?
‒jak długo towar przebywa / będzie przebywał na terytorium … w zw. z ww. konsolidacją?
Odpowiedź: Poprzez konsolidację towaru rozumiane jest połączenie w ramach jednej wysyłki towarów wysyłanych z Polski przez Spółkę oraz towarów wysyłanych z …przez partnera powiązanego kapitałowo do klienta końcowego, którym jest spółka zarejestrowana na terytorium... W … nie będą wykonywane żadne czynności związane z obsługą towaru (bez otwierania, przepakowywania, przetwarzania). Ponieważ jest to jedynie połączenie dostawy w ramach jednego transportu, nie będzie skutkować zmianą właściwości czy też przeznaczenia towarów. Towar będzie przebywał na terytorium … maksymalnie … dni.
7.Przez organ celny z jakiego kraju będzie potwierdzony wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w ramach transakcji objętej zakresem pytania?
Odpowiedź: Towar opuści terytorium celne Unii Europejskiej w ….. Potwierdzenie wywozu zostanie wydane przez … organy celne (Urząd Celny Wyjścia).
8.Czy procedura wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów prawa celnego będzie rozpoczynana przez Państwa na terytorium kraju?
Odpowiedź: Procedura wywozu poza terytorium Unii Europejskiej będzie rozpoczynana na terytorium Polski.
9.W którym momencie i na terytorium jakiego kraju nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na podmioty uczestniczące w transakcji?
Odpowiedź: W związku z faktem, iż transakcja jest realizowana na warunkach Incoterms EXW, przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel na klienta z …następuje po przygotowaniu i udostępnieniu towaru klientowi na terenie zakładu.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dostawa towarów z Polski bezpośrednio do odbiorcy z siedzibą w Państwie poza Unią Europejską, tj. w …, przy czym towar w trakcie transportu zostanie przeładowany w …, może być traktowana jako eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, a nie jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, oraz czy w takim przypadku Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania stawki VAT 0%, pod warunkiem posiadania dokumentu potwierdzającego wywóz poza UE
Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
W ocenie Wnioskodawcy, opisana transakcja stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, tj. dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej, dokonywaną przez dostawcę lub na jego rzecz.
Przepływ towaru z Polski do państwa trzeciego, nawet jeśli obejmuje przeładunek lub konsolidację w innym państwie członkowskim (…), nie powoduje powstania odrębnej dostawy na odcinku Polska–…, ponieważ: nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz podmiotu w …, fakturowanie odbywa się bezpośrednio z Polski do odbiorcy w państwie trzecim, miejscem rozpoczęcia transportu jest Polska, a miejscem zakończenia – państwo trzecie.
Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z orzecznictwem TSUE (m.in. C-245/04 EMAG Handel Eder OHG), przy ustalaniu charakteru transakcji decydujące znaczenie ma miejsce rozpoczęcia i zakończenia transportu przypisanego do danej dostawy, a nie przebieg trasy.
W konsekwencji, spełnione będą przesłanki do uznania transakcji za eksport towarów, pod warunkiem, że: wywóz poza terytorium UE zostanie potwierdzony komunikatem IE-599 lub innym dokumentem celno-eksportowym; Wnioskodawca jest dostawcą w rozumieniu ustawy o VAT. Zastosowanie znajdzie stawka VAT 0% zgodnie z art. 41 ust. 4 i 11 ustawy o VAT.
Art. 2 pkt 8 ustawy o VAT definiuje eksport towarów jako dostawę, w wyniku której towary są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Przepisy nie wymagają, aby wywóz następował bezpośrednio z Polski – możliwy jest przeładunek lub konsolidacja w innym państwie członkowskim, o ile miejscem zakończenia transportu przypisanego do tej dostawy jest kraj trzeci.
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 13 ustawy o VAT) wymaga, aby miejscem zakończenia transportu było inne państwo członkowskie UE, co w niniejszej sprawie nie ma miejsca.
Brak jest podstaw do wyodrębnienia dostawy Polska-…, ponieważ nie następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz kontrahenta unijnego. Orzecznictwo TSUE potwierdza, że dla celów VAT kluczowe jest ustalenie jednej „transakcji ruchomej” w łańcuchu dostaw, przypisanej do eksportu.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano:
W ocenie Wnioskodawcy, opisana transakcja stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, tj. dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej, dokonywaną przez dostawcę lub na jego rzecz. Przepływ towaru z Polski do państwa trzeciego, nawet jeśli obejmuje przeładunek lub konsolidację w innym państwie członkowskim (…), nie powoduje powstania odrębnej dostawy na odcinku Polska–…, ponieważ: nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz podmiotu w…, fakturowanie odbywa się bezpośrednio z Polski do odbiorcy w państwie trzecim, miejscem rozpoczęcia transportu jest Polska, a miejscem zakończenia– państwo trzecie. Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z orzecznictwem TSUE (m.in. C-245/04 EMAG Handel Eder OHG), przy ustalaniu charakteru transakcji decydujące znaczenie ma miejsce rozpoczęcia i zakończenia transportu przypisanego do danej dostawy, a nie przebieg trasy. W konsekwencji, spełnione będą przesłanki do uznania transakcji za eksport towarów, pod warunkiem, że: wywóz poza terytorium UE zostanie potwierdzony komunikatem IE-599 lub innym dokumentem celno-eksportowym; Wnioskodawca jest dostawcą w rozumieniu ustawy o VAT. Zastosowanie znajdzie stawka VAT 0% zgodnie z art. 41 ust. 4 i 11 ustawy o VAT.
Art. 2 pkt 8 ustawy o VAT definiuje eksport towarów jako dostawę, w wyniku której towary są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Przepisy nie wymagają, aby wywóz następował bezpośrednio z Polski – możliwy jest przeładunek lub konsolidacja w innym państwie członkowskim, o ile miejscem zakończenia transportu przypisanego do tej dostawy jest kraj trzeci. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 13 ustawy o VAT) wymaga, aby miejscem zakończenia transportu było inne państwo członkowskie UE, co w niniejszej sprawie nie ma miejsca. Brak jest podstaw do wyodrębnienia dostawy Polska–…, ponieważ nie następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz kontrahenta unijnego. Orzecznictwo TSUE potwierdza, że dla celów VAT kluczowe jest ustalenie jednej „transakcji ruchomej” w łańcuchu dostaw, przypisanej do eksportu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1, 3 i 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1)terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
3)terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…);
5)terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na podstawie art. 2 pkt 8 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
‒jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Z art. 13 ust. 1 ustawy wynika, że:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
W świetle art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7.
Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).
Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Według art. 41 ust. 7 ustawy:
Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
Jak stanowi art. 41 ust. 9 ustawy:
Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Ponadto, na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Zatem, zastosowanie stawki VAT 0% w eksporcie towarów jest możliwe pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku eksportu pośredniego dokument, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, i z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Należy również nadmienić, że zgodnie z powołanym art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy – w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejscem dostawy towarów jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Zatem tylko wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium UE znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, podlegający opodatkowaniu w Polsce.
W kwestii eksportu towarów wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 25 czerwca 2012 r., sygn. akt I FPS 3/12 orzekając, że: „(…) Dla zastosowania przez podatnika stawki 0% w Polsce z tytułu eksportu towaru konieczne jest, aby miejscem dostawy tej czynności była Polska, co wymaga wykazania, że wywóz tego towaru poza obszar Unii Europejskiej następuje – stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. – w ramach transportu, który rozpoczął się na terytorium Polski, w wykonaniu czynności określonej w art. 7 ustawy. Zgłoszenie towaru do procedury wywozu towarów, o której mowa w art. 161 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, w krajowym urzędzie celnym należy traktować jako niewątpliwy dowód rozpoczęcia takiego transportu na terytorium Polski, niemający jednak charakteru wyłącznego”.
W powyższej uchwale stwierdzono również, „(…) w sytuacji gdy eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 i art. 22 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. (art. 146 w zw. z art. 32 Dyrektywy 2006/112/WE), stanowi wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Wspólnoty znajdują się na terytorium kraju, oznacza to, że wywóz tych towarów z kraju poza obszar Unii Europejskiej powinien nastąpić w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze. Dla przybliżenia charakteru takiego transportu przydatne może być sięgnięcie do normy art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) u.p.t.u., stanowiącej, że przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej. W sytuacji gdy transport towaru z Polski zostanie przerwany na terytorium innego kraju unijnego i ponownie podjęty w okolicznościach wskazujących, że miejscem jego rozpoczęcia, w celu wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jest tenże inny kraj unijny, brak podstaw do stwierdzenia, że eksport tych towarów nastąpił z terytorium Polski. Oznacza to, że w przypadku gdy towar jest transportowany (wysyłany, przemieszczany) z Polski do innego państwa członkowskiego z pominięciem procedury wywozu i tam rozładowany i magazynowany (składowany poza składem celnym), po czym dopiero z tego kraju transportowany (wysyłany) – po zgłoszeniu w nim tegoż towaru do wywozu poza terytorium Unii Europejskiej – nie ma podstaw do stwierdzenia, że wywóz tego towaru poza terytorium Wspólnoty nastąpił z terytorium Polski, gdyż miejscem świadczenia takiej dostawy eksportowej, w rozumieniu art. 22 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. (art. 32 Dyrektywy 2006/112/WE), nie jest w takiej sytuacji Polska, lecz tenże kraj unijny, w którym znajdują się eksportowane towary w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy poza terytorium Unii Europejskiej. Nie są zatem w tym przypadku spełnione przesłanki do stwierdzenia eksportu takiego towaru w Polsce, a tym samym do stosowania z tego tytułu stawki 0%”.
Z powyższego wynika, że towar podlegający eksportowi nie musi opuścić terytorium Unii Europejskiej za pośrednictwem krajowego granicznego urzędu celnego, gdyż może to nastąpić poprzez każdy unijny urząd celny. Niemniej jednak niezbędne jest, aby transport (wysyłka) tego towaru, przed opuszczeniem terytorium Unii Europejskiej, rozpoczął się na terytorium Polski oraz, aby transport miał nieprzerwany charakter. Przy czym, nie chodzi o aspekt fizyczny tego transportu, czyli o to aby transportu dokonywał np. tylko jeden podmiot (np. spedytor), czy też towar nie mógł być przeładowany, czy chwilowo składowany. Istotne jest, aby przeznaczeniem nadanego towaru było tylko jego wywiezienie z terytorium Unii Europejskiej.
Z wniosku wynika, że Państwo są czynnym podatnikiem VAT i mają siedzibę w Polsce. Państwo są zarejestrowani jako podatnik VAT-UE – są Państwo zarejestrowani dla celów podatku od wartości dodanej na terytorium Polski. Zakres Państwa działalności, to: (…). Należą Państwo do międzynarodowej grupy kapitałowej. W ramach optymalizacji kosztów i procesów logistycznych grupa planuje realizować dostawy produktów w taki sposób, że: towar będzie fizycznie wysyłany z magazynu w Polsce (należącego do Państwa) do miejsca rozładunku poza terytorium UE w …; transport może obejmować przejazd przez …, gdzie towar będzie konsolidowany z towarami wysyłanymi przez spółkę należącą do tej samej grupy kapitałowej z siedzibą w …, będącą odrębnym podatnikiem VAT zarejestrowanym w... Fakturowanie będzie odbywać się bezpośrednio przez Państwa na rzecz odbiorcy z kraju trzeciego z siedzibą w... Warunki dostawy – .... (Incoterms). Przedmiotem transakcji wskazanych we wniosku będzie dostawa i sprzedaż (...). Transport będzie dokonywany przez zewnętrzną firmę spedycyjną. Przewoźnik będzie działał na rzecz klienta końcowego, którym jest spółka zarejestrowana na terytorium... Ze względów logistycznych i uproszczenia procedur, transport jest podzielony: z Polski do … (zakład Spółki powiązanej kapitałowo): organizowany przez Państwa, ale realizowany na ryzyko i koszt podmiotu w... Z … do … w ramach wspólnego transportu z towarem przeznaczonym w całości organizowany, zlecany i opłacany przez spółkę z …, jako kupującego i ostatecznego odbiorcę.
Wskazali Państwo, że poprzez konsolidację towaru należy rozumieć połączenie w ramach jednej wysyłki towarów wysyłanych z Polski przez Państwa oraz towarów wysyłanych z … przez partnera powiązanego kapitałowo do klienta końcowego, którym jest spółka zarejestrowana na terytorium... W … nie będą wykonywane żadne czynności związane z obsługą towaru (bez otwierania, przepakowywania, przetwarzania). Ponieważ jest to jedynie połączenie dostawy w ramach jednego transportu, nie będzie skutkować zmianą właściwości czy też przeznaczenia towarów. Towar będzie przebywał na terytorium … maksymalnie …dni. Towar opuści terytorium celne Unii Europejskiej w... Potwierdzenie wywozu zostanie wydane przez … organy celne (Urząd Celny Wyjścia). Procedura wywozu poza terytorium Unii Europejskiej będzie rozpoczynana na terytorium Polski. Państwo będą posiadać dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE. Dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza UE będzie komunikat IE 599 bądź CC-599C. Dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza granice będą zawierały wykaz towarów będących przedmiotem transakcji oraz numer faktury VAT wystawionej przez Państwa, tytułem sprzedaży tych towarów. Podali Państwo, że posiadane dokumenty pozwolą na identyfikację, że sprzedane przez Spółkę towary do … zostały wywiezione z kraju.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania wskazać należy, że z powołanego art. 2 pkt 8 ustawy wynika, że aby czynność mogła być uznana za eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:
‒ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni - art. 2 pkt 8 lit. a ustawy) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni - art. 2 pkt 8 lit. b ustawy),
‒wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Niespełnienie jakiejkolwiek z ww. przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.
Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku VAT w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.
Zgodnie z powołanym art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki VAT 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby podatnik mógł opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku VAT w wysokości 0% musi posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy.
Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”. Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.
W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.
Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.
Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:
‒elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,
‒wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
‒elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.
Nadmieniam także, że od 31 października 2024 r. nastąpiło ogólnopolskie uruchomienie systemu AES/ECS2 PLUS, w którym nie funkcjonuje już komunikat IE 599. W związku z tym, na terytorium Polski nie jest już wydawany komunikat IE 599, gdyż został on zastąpiony komunikatem CC599C, który pełni jednak taką samą rolę jak jego poprzednik, tj. jest dokumentem celnym stanowiącym potwierdzenie wywozu towaru.
Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki VAT 0% przy eksporcie towarów będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES (AES/ECS2 PLUS) lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.
W analizowanej sprawie, w wyniku dostawy dokonanej przez Państwa na rzecz nabywcy z kraju trzeciego (Kontrahenta z…) nastąpi wywóz towarów z Polski poza terytorium UE (do…). Przy czym, transport towarów od Państwa z Polski do nabywcy poza UE odbywa się dwuetapowo, tj. najpierw towary transportowane są do …, gdzie są połączone w ramach jednej wysyłki towarów wysyłanych z Polski przez Państwa oraz towarów wysyłanych z … przez partnera powiązanego kapitałowo z Państwem do klienta końcowego, którym jest spółka zarejestrowana na terytorium…, a następnie wywożone do...
Jednocześnie z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika aby na terytorium … towary poddawane były jakimkolwiek czynnościom/modyfikacjom, które powodowałyby jakąkolwiek zmianę ich charakteru, co pozwala przyjąć, że w tym przypadku pobyt towarów w … nie przerywa ciągłości transportu. W … nie będą wykonywane żadne czynności związane z obsługą towaru (bez otwierania, przepakowywania, przetwarzania). Jest to jedynie połączenie dostawy w ramach jednego transportu. Towar będzie przebywał na terytorium … maksymalnie …dni. Towar opuści terytorium celne Unii Europejskiej w... Potwierdzenie wywozu zostanie wydane przez … organy celne.
W świetle całokształtu okoliczności sprawy skoro transport przedmiotowych towarów rozpoczyna się na terytorium Polski, ma nieprzerwany charakter oraz kończy się na terytorium państwa trzeciego – w…, to przedmiotowa transakcja nie będzie stanowiła wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 ustawy, lecz należy uznać, że ta dostawa towarów, dokonana przez Państwa na rzecz Kontrahenta…, będzie spełniała przesłanki wskazane w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy, a w konsekwencji będzie stanowiła eksport towarów opodatkowany na terytorium Polski.
Zatem jeżeli, na potwierdzenie wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej będą Państwo posiadali dokument celny IE 599/CC599C, przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, to należy przyjąć, że będą mieli Państwo prawo do opodatkowania dostaw towarów stanowiących eksport towarów stawką VAT w wysokości 0%, o ile z posiadanych dokumentów będzie wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
