Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.740.2025.2.AK
Świadczenie z ubezpieczenia na życie, otrzymane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, jest opodatkowane według regulacji polskich, jednakże zwolnione z podatku dochodowego, o ile nie pochodzi z inwestowania składki ubezpieczeniowej, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 24 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 13 października 2025 r. (wpływ 16 października 2025 r.) oraz pismem z 22 października 2025 r. (wpływ 28 października 2025r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2003 r., mieszkając i pracując w Niemczech, opłacała Pani prywatne ubezpieczenie na życie (w Niemczech). W 2012 r. wróciła Pani do Polski i nadal płaciła Pani składki ubezpieczeniowe na to ubezpieczenie.
W 2021 r. otrzymała Pani na swoje konto bankowe (niemieckie) wypłatę z tego ubezpieczenia. Przez cały pobyt w Niemczech rozliczała się Pani corocznie z tamtejszym urzędem finansowym.
Ubezpieczyciel (…) poinformował Panią, że składki ubezpieczenia były opodatkowane przy rocznym rozliczeniu podatkowym z niemieckim urzędem finansowym. Równocześnie poinformowano Panią, że urząd skarbowy w Polsce może Panią obciążyć podatkiem dochodowym tylko za lata spędzone w Polsce, tj. od 2012 r. do końca ubezpieczenia. Według niemieckiego dokumentu pt.: „Możliwość zaliczenia podatku u źródła od dywidend i odsetek z państw, z którymi Niemcy zawarły umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (stan na 1 stycznia 2021 r.)” (http://www.bzst.de/DE/Privatpersonen/ Kapitalertraege/AuslaendischeQuellensteuer/auslaendischequellensteuer_node.html), opodatkowanie od dywidend w Polsce wynosi nie 19% lecz 15%. W Niemczech suma wypłaty tego ubezpieczenia jest zwolniona z podatku.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że posiada Pani miejsce zamieszkania w Polsce i podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Wypłata świadczenia z tytułu ubezpieczenia na życie nastąpiła w formie jednorazowej.
Umowa ubezpieczenia została zawarta na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej według prawa niemieckiego.
Według informacji otrzymanych od ubezpieczyciela, od każdej miesięcznej składki pobierano podatek dochodowy w Niemczech.
Nie posiada Pani informacji, aby składka ubezpieczeniowa była inwestowana przez ubezpieczyciela. Umowa została zawarta 1 lipca 2003 r. na okres 18 lat i po zawarciu nie była zmieniana ani odnawiana.
Miesięczna składka była stała - (…) EUR - oraz oprocentowana w skali roku. W treści umowy nie wskazano konkretnej stopy procentowej. Raz w roku otrzymywała Pani zestawienie łącznej wartości zgromadzonych składek na Pani koncie.
W maju 2012 r. powróciła Pani do Polski, nadal opłacała Pani składki z rachunku w banku niemieckim (w EUR). Wypłatę świadczenia otrzymała Pani w 2021 r. na rachunek banku niemieckiego wraz z informacją ubezpieczyciela, że ubezpieczenie podlega niemieckiemu prawu podatkowemu.
W styczniu 2025 r. otrzymała Pani z właściwego urzędu skarbowego w Polsce informację, o obowiązku zapłaty podatku od sumy wypłaconego świadczenia.
Z informacji uzyskanych od ubezpieczyciela wynika że stawka opodatkowania dywidend przypadających Polsce wynosi 15%, a nie - jak wskazano w korespondencji z urzędem skarbowym - 19% (stan na 1 stycznia 2021 r.).
Ponadto, wskazała Pani, że suma ubezpieczenia została wypłacona w całości po zakończeniu trwania ubezpieczenia, w roku 2021, na Pani rachunek bankowy w niemieckim banku. Zgodnie z informacją uzyskaną od ubezpieczyciela, świadczenie to podlega niemieckiemu prawu podatkowemu.
Pytania (sformułowane we wniosku i doprecyzowane w uzupełnieniu)
Czy urząd skarbowy w Polsce ma prawo żądać 19% podatku od sumy ubezpieczenia oraz ewentualnego naliczania odsetek za zwłokę, biorąc pod uwagę brak wcześniejszej informacji ze strony ubezpieczyciela o przekazaniu danych do polskiego organu podatkowego?
Pani stanowisko w sprawie (zaprezentowane w uzupełnieniu wniosku)
W Pani ocenie, mając na uwadze powyższe okoliczności, w tym fakt, że przez 18 lat opłacała Pani miesięczne, opodatkowane w Niemczech składki, oraz że wypłata świadczenia nastąpiła zgodnie z prawem niemieckim, powinna być uwzględniona zasada unikania podwójnego opodatkowania oraz przedstawiony stan faktyczny.
Pani zdaniem Urząd Skarbowy w Polsce nie może żądać zapłaty podatku od wypłaconej sumy ubezpieczenia w wysokości 19% ani odsetek za zwłokę od chwili wypłaty wyżej wymienionego świadczenia.
Ponadto, według informacji ubezpieczyciela (…), suma ubezpieczenia, która wpłynęła na konto w niemieckim banku jest w Polsce zwolniona z podatku (według przepisów prawa UE), ponieważ podatek był opłacany przy opłacaniu składek na to ubezpieczenie, więc opodatkowanie wypłaconej sumy ubezpieczenia stanowiłoby podwójne opodatkowanie. Oprócz tego ubezpieczyciel przekazał Pani, że w związku z wypłatą świadczenia ubezpieczeniowego stosuje się wyłącznie niemieckie prawo podatkowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu sprawy wynika, że od 2012 roku ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Mieszkając i pracując wcześniej w Niemczech zawarła Pani w 2003 r. prywatne ubezpieczenie na życie, którego opłacanie kontynuowała Pani po powrocie do Polski.
Umowa ubezpieczenia została zawarta na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej według prawa niemieckiego. Według informacji otrzymanych od ubezpieczyciela, od każdej miesięcznej składki pobierano podatek dochodowy w Niemczech. Nie posiada Pani informacji, aby składka ubezpieczeniowa była inwestowana przez ubezpieczyciela. Umowa została zawarta 1 lipca 2003 r. na okres 18 lat i po zawarciu nie była zmieniana ani odnawiana. Miesięczna składka była stała - wynosiła (…) EUR - oraz oprocentowana w skali roku. W treści umowy nie wskazano konkretnej stopy procentowej. Raz w roku otrzymywała Pani zestawienie łącznej wartości zgromadzonych składek na Pani koncie. W 2021 r. otrzymała Pani na swoje konto bankowe (niemieckie) wypłatę z tego ubezpieczenia. Przez cały pobyt w Niemczech rozliczała się Pani corocznie z tamtejszym urzędem finansowym. Wypłata świadczenia z tytułu ubezpieczenia na życie nastąpiła w formie jednorazowej.
W maju 2012 r. powróciła Pani do Polski, nadal opłacała Pani składki z rachunku w banku niemieckim (w EUR). Wypłatę świadczenia otrzymała Pani w 2021 r. na rachunek banku niemieckiego wraz z informacją ubezpieczyciela, że ubezpieczenie podlega niemieckiemu prawu podatkowemu.
W związku z tym, że otrzymała Pani z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia świadczenie z Niemiec od ubezpieczyciela (…), w przedmiotowej sprawie zastosowanie mają uregulowania zawarte w Umowie z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90; dalej Umowa).
W myśl art. 22 ust. 1 Umowy:
Dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów Umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Z powyższego przepisu wynika, że dochody, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów Umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w Państwie zamieszkania osoby.
Mając na uwadze powyższe stwierdzam, że świadczenie, które Pani otrzymała na podstawie zawartej umowy ubezpieczenia, z uwagi na fakt, że miejscem Pani zamieszkania jest Polska, podlega opodatkowaniu w Polsce. Zatem, do opodatkowania ww. świadczenia w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b omawianej ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Należy podkreślić, że użyte w konstrukcji art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy sformułowanie „w szczególności” świadczy o przykładowym katalogu przychodów z innych źródeł. Oznacza to, że przychodami z innych źródeł są także inne przychody, niewymienione wprost w tym przepisie.
Zatem, otrzymywana przez Panią wypłata tego świadczenia dotyczącego ubezpieczenia na życie, niepochodzącego z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej, stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:
a)odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,
b)dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15 i 15a.
We wskazanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 4 wspomnianej ustawy, ustawodawca posługuje się zwrotem „kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń”. W związku z powyższym, jeżeli świadczenie wypłacone zostało z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, a nie mieści się ono w punktach a) i b) przepisu, to takie świadczenie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przez kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń objęte dyspozycją ww. przepisu rozumie się świadczenia, do wypłaty których zobowiązany jest ubezpieczyciel w związku z zawartą umową ubezpieczenia.
Zgodnie z brzmieniem art. 24 ust. 15 ww. ustawy:
Dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.
Natomiast stosownie do art. 24 ust. 15a cytowanej ustawy:
Dochodem z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia na życie lub dożycie, zawartą na podstawie odrębnych przepisów, w której świadczenie zakładu ubezpieczeń z tytułu dożycia jest:
1)ustalane na podstawie określonych indeksów lub innych wartości bazowych albo
2)równe składce ubezpieczeniowej powiększonej o określony w umowie ubezpieczenia wskaźnik
- jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a składką wpłaconą do zakładu ubezpieczeń.
Zatem, treść art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyklucza ze zwolnienia od podatku dochodowego, dochód z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi, o którym mowa w art. 24 ust. 15 ww. ustawy oraz wyklucza ze zwolnienia od podatku dochodowego dochód z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia na życie lub dożycie, zawartą na podstawie odrębnych przepisów, w której świadczenie zakładu ubezpieczeń z tytułu dożycia jest ustalane na podstawie określonych indeksów lub innych wartości bazowych albo równe składce ubezpieczeniowej powiększonej o określony w umowie ubezpieczenia wskaźnik.
Jak wynika jednak z opisu sprawy, nie posiada Pani informacji, aby składka ubezpieczeniowa była inwestowana przez ubezpieczyciela. Umowa została zawarta 1 lipca 2003 r. na okres 18 lat i po zawarciu nie była zmieniana ani odnawiana. Miesięczna składka stała to (…) EUR, która była oprocentowana w skali roku. W treści umowy nie wskazano konkretnej stopy procentowej. Raz w roku otrzymywała Pani zestawienie łącznej wartości zgromadzonych składek na Pani koncie.
Tym samym w rozpatrywanej sprawie, przy założeniu, że składka ta nie była inwestowana, nie ma zastosowania art. 24 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto należy zauważyć, że do 17 października 2014 r. przepis art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazywał, że wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:
a.odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,
b.dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15.
Zmianę tego przepisu, poprzez dodanie lit. b wyłączenia ze zwolnienia dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15a, wprowadzono na mocy art. 2 pkt 8 lit. c ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1328; dalej: ustawa zmieniająca). Zmiana weszła w życie 18 października 2014 r.
Z treści art. 10 ust. 1 tej ustawy wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 18 października 2014 r., stosuje się do dochodów uzyskanych z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia na życie lub dożycie, w której świadczenie zakładu ubezpieczeń jest ustalane na podstawie określonych indeksów lub innych wartości bazowych albo świadczenie jest równe składce ubezpieczeniowej powiększonej o określony w umowie ubezpieczenia wskaźnik, jeżeli umowa ta została zawarta do 18 października 2014 r. Jeżeli po 31 grudnia 2014 r. umowa ta została zmieniona lub odnowiona, zwolnienia tego nie stosuje się do dochodów przypadających za okres od dnia zmiany lub odnowienia tej umowy; podatek, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, określa się od tej części dochodów, jaka przypada na okres umowy po jej zmianie lub odnowieniu proporcjonalnie do całego okresu obowiązywania umowy.
Z kolei art. 10 ust. 2 ustawy zmieniającej wskazuje, że jeżeli wypłata dochodów z tytułu, o którym mowa w ust. 1, wynika z umów zawartych, zmienionych lub odnowionych od 18 października 2014 r. do 31 grudnia 2014 r., zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 18 października 2014 r., stosuje się do 31 grudnia 2014 r., z tym że podatek, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 5a ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, określa się od tej części dochodów, jaka przypada na okres od 1 stycznia 2015 r. proporcjonalnie do całego okresu obowiązywania umowy.
W konsekwencji, do zawartej przez Panią umowy ubezpieczenia na życie nie ma zastosowania art. 24 ust. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten bowiem został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 18 października 2014 r., zaś przepis przejściowy, zawarty w art. 10 tej ustawy stanowi o zastosowaniu zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy zmieniającej, do umów zawartych do 17 października 2014 r.
W związku z tym, że jak wynika z treści wniosku, zawarła Pani umowę ubezpieczenia na życie w 2003 r., do zawartej przez Panią umowy mają zatem zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 17 października 2014 r.
Zatem, wypłacone Pani w 2021 r. świadczenie jako niepochodzące z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z ubezpieczeniem związanym z funduszami kapitałowymi, stanowi przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który jednak korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 17 października 2014 r.
W konsekwencji, mając na względzie zaprezentowany opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, nie ma Pani obowiązku zapłaty podatku dochodowego - do właściwego urzędu skarbowego - od wypłaconej Pani w 2021 r. sumy ubezpieczenia, a w konsekwencji naliczania i zapłaty odsetek za zwłokę dotyczących ww. sumy ubezpieczenia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku.
W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pani stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r., poz. 111, z późn.).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
