Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.730.2025.1.AR
Odpłatne udostępnienie infrastruktury przez Gminę w ramach MOSIR stanowi działalność gospodarczą i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków zarówno inwestycyjnych, jak i bieżącego utrzymania, związanych bezpośrednio z usługami opodatkowanymi VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Gmina działa na podstawie odpowiednich przepisów prawnych regulujących zakres działań jednostki samorządu terytorialnego oraz sektora finansów publicznych m.in.: ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t. j. Dz. U. 2025. 1153), ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t. j. Dz. U. 2024. 107 ze zm.), ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (t. j. Dz. U. 2024. 1530 ze zm.) oraz ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. 2018. 280) (dalej: „ustawa centralizacyjna”).
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej: „MOSIR”) jest jedną z wielu jednostek budżetowych funkcjonujących w Gminie, które z dniem 1 stycznia 2017 r. zostały scentralizowane na gruncie podatku od towarów i usług. Działalność MOSiR skupiona jest głównie na organizowaniu oraz wspieraniu sportu masowego, turystyki i rekreacji poprzez upowszechnienie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych, utrzymanie, budowę nowych oraz rozbudowę istniejących obiektów i urządzeń kultury fizycznej, współpracę w dziedzinie kultury fizycznej z zagranicą, współdziałanie z WOPR w zakresie bezpieczeństwa osób kąpiących się oraz uprawiających sporty wodne, prowadzenie sekcji sportowych, współpracę z innymi jednostkami i organizacjami kultury fizycznej na terenie miasta. MOSIR prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (wynajem obiektów sportowych oraz pomieszczeń, sprzedaż biletów wstępu na obiekty będące w jego administrowaniu) oraz działalność niepodlegającą opodatkowaniu VAT (działalność MOSIR na rzecz pozostałych jednostek Gminy).
Gmina uzyskała dofinansowanie do realizacji projektu pn. „…” (dalej: „projekt”, „ośrodek”, „obiekt”) w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014¬2020 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna dla działania: 10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych dla poddziałania: 10.3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych – RIT. Cała inwestycja kosztowała (…) zł brutto (netto … zł). Gmina pozyskała na ten cel dofinansowanie w wysokości (…) zł, w tym (…) zł ze środków UE oraz (…) zł z Budżetu Państwa. Podatek VAT stanowi koszt niekwalifikowany.
Wysokość środków własnych Gminy przeznaczonych na realizację Inwestycji wynosiła (…) PLN (wartość przedstawiona jako różnica pomiędzy kwotą (…) PLN brutto a otrzymanym dofinansowaniem w wysokości ( … PLN).
Głównym zadaniem projektu pn. „…” było wybudowanie w miejscu starego kąpieliska, supernowoczesnego basenu i parkingu, a także odnowienie obiektów mieszczących się na terenie Ośrodka: kortów ziemnych, boiska do siatkówki plażowej wraz ze stalową trybuną zewnętrzną, zespołu budynków towarzyszących, odnowienie zieleni parkowej i leśnej.
Przedmiotowy projekt polegał na przywróceniu utraconych funkcji nieczynnemu pokopalnianemu ośrodkowi rekreacyjno-sportowemu w (…). Głównym celem przebudowy było dostosowanie standardu istniejącego obiektu do współczesnych wymagań dotyczących wyglądu i wyposażenia obiektów użyteczności publicznej, w tym m.in. dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, bezpieczeństwa rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców i turystów.
Przebudowa polegała na dostosowaniu obiektów, pomieszczeń, ciągów pieszych, obiektów wodnych, terenu rekreacji i wypoczynku oraz małej architektury do obowiązujących standardów funkcjonalno - użytkowych oraz osób z niepełnosprawnościami poprzez zastosowanie materiałów i urządzeń wyposażenia odpowiadających współczesnym technologiom w budownictwie.
Na terenie Ośrodka przeprowadzono remont pomieszczeń technicznych oraz wykonano instalacje monitoringu wizyjnego, instalację nagłośnienia oraz oświetlenie terenu, a także modernizację istniejących instalacji (m.in. elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, teleinformatycznej) w niezbędnym zakresie oraz zainstalowano Elektroniczny System Obsługi Klienta.
Przebudowa basenu rekreacyjno-pływackiego oraz brodzika - wodnego placu zabaw w maksymalnym stopniu wykorzystała istniejącą infrastrukturę związaną z obsługą nieczynnego basenu. Żelbetowa niecka uległa demontażowi w całości, gdyż nie nadawała się do wykorzystania ze względów technicznych, technologicznych i izolacyjnych. Nieckę o powierzchni lustra ok. (...) m2 w części rekreacyjnej - kąpielowej wykonano z zastosowaniem wykończenia ze stali nierdzewnej. Ponadto oprócz części rekreacyjnej wykonano część o powierzchni ok. (...) m2 przeznaczoną dla młodszych użytkowników, tj. brodzik z atrakcjami – wodny plac zabaw wykonany z nawierzchni sztucznej (...).
Na terenie ośrodka działają punkty gastronomiczne (foodtrack), które wynajmują powierzchnie pod swoją działalność na podstawie umów dzierżawy gruntu według stawek określonych w Zarządzeniu Prezydenta Miasta (…) (…) z dnia (…) 2021 r. w sprawie ustalenia zasad i wysokości stawek oraz zasad naliczania czynszu za grunty będące własnością Gminy (…) i Skarbu Państwa. W związku z powyższym Gmina zawiera umowy cywilnoprawne z najemcami, którzy następnie obciążani są za dzierżawę fakturami VAT ze stawką podstawową 23%.
W ramach przeprowadzonej inwestycji wykonano także nowy parking. Za parking nie jest pobierana dodatkowa opłata, jednakże skorzystać mogą z niego tylko osoby korzystające z Ośrodka. Parking służy sprzedaży opodatkowanej, gdyż tylko osoby korzystające z basenu mogą zaparkować na nim pojazdy.
Cały Obiekt, będący przedmiotem realizacji inwestycji, można podzielić na część basenową i część z boiskami (korty do tenisa ziemnego i boiska do piłki plażowej). Odpłatne usługi wstępu na teren ośrodka świadczone były przez Gminę w okresie od (...) 2024 do końca wakacji (w zależności od uwarunkowań atmosferycznych) w godzinach od (...), w kolejnych latach ośrodek będzie czynny w czasie miesięcy letnich. Od momentu oddania Obiektu do użytkowania do momentu otwarcia dla klientów, Gmina nie udostępniała ośrodka nikomu.
Obiekt wykorzystywany jest przez Gminę od momentu oddania do użytku w pełni do czynności podlegających opodatkowaniu VAT, tj. możliwość skorzystania z Ośrodka jest odpłatna. Gmina opracowała regulamin korzystania z Ośrodka oraz wprowadziła Zarządzeniem Prezydenta Miasta (…) nr (…) z dnia (…) 2024 r. cennik obowiązujący na Ośrodku w zakresie wstępu i udostępniania Obiektu zainteresowanym (mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy, jak i spoza jej obszaru), który zawiera zróżnicowanie cen, aby np. promować korzystanie z Obiektu wśród rodzin i dzieci). Ośrodek nie będzie udostępniany na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy, w szczególności Gmina nie będzie go wykorzystywać nieodpłatnie na cele stricte publiczne, np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych. Część Ośrodka, na którym usytuowane są boiska i korty jest oddzielona od terenu basenu, można z nich skorzystać po wykupieniu odrębnego biletu wstępu, bądź po podpisaniu umowy na wynajęcie boisk według ogólnych stawek ustalonych dla obiektów Gminy (…) zarządzanych przez MOSIR, a na część Obiektu, gdzie usytułowany jest basen można wejść tylko na podstawie biletu wstępu na basen.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przy wykorzystaniu Obiektu, Gmina wprowadziła do cennika zwolnienia z wnoszenia opłat na część basenową Ośrodka tylko i wyłącznie dla weteranów i weteranów poszkodowanych w oparciu o art. 30a ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (t. j. Dz. U. 2023. 2112). Na podstawie powołanego wyżej przepisu weteran i weteran poszkodowany korzystają bezpłatnie z hali sportowej, siłowni i pływalni, będących w zasobie jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie legitymacji weterana lub weterana poszkodowanego. Nieodpłatne udostępnianie Obiektu jest sporadyczną i marginalną działalnością oraz stanowi realizację obowiązków jej narzuconych przepisami prawa krajowego. Obiekt przeznaczony jest do odpłatnego udostępniania, tj. na Obiekcie prowadzona jest wyłącznie działalność komercyjna, a zwolnienie z wnoszenia opłat marginalnej liczby osób - zawiera się w działalności komercyjnej.
Gmina dokonując sprzedaży opodatkowanej usług oferowanych przez Gminę na Obiekcie zawiera umowy cywilnoprawne, sprzedaż biletów stanowi umowę zobowiązaniową, na mocy, której jedna ze stron (korzystający) otrzymuje świadczenie w postaci możliwości korzystania z Obiektu, a druga strona umowy (Gmina) otrzymuje w zamian zapłatę. Umowa cywilnoprawna zawierana jest w chwili otrzymania biletu wstępu.
W związku z realizacją przedmiotowego projektu wszystkie wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę (…) na podstawie umów zawartych z wykonawcami. Ponadto Gmina ponosi wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Ośrodka, obejmujące zarówno nabycie towarów (m.in. media, środki czystości, itp.), jak i usług (m.in. drobne remonty/konserwacje, utrzymanie czystości, wywóz nieczystości, itp.), które są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez kontrahentów na rzecz Gminy. Wydatki inwestycyjne dokonane w ramach realizacji Projektu, jak i wydatki bieżące związane z utrzymaniem Ośrodka są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną.
Pytania
1. Czy odpłatne udostępnienie Obiektu na rzecz korzystających z powstałej Infrastruktury stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czy czynności te podlegają opodatkowaniu VAT i nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku?
2. Czy Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących realizacji inwestycji, jak również wydatków dotyczących bieżącego utrzymania obiektu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Odpłatne świadczenie usług udostępnienia na rzecz korzystających z powstałej Infrastruktury stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą, a czynności te podlegają opodatkowaniu VAT i nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku.
2. Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących realizacji inwestycji, jak również wydatków dotyczących bieżącego utrzymania obiektu.
Uzasadnienie stanowiska Gminy:
Ad. 1
W pierwszej kolejności Gmina pragnie wskazać, iż stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie przytoczonej wyżej definicji działalności gospodarczej, zdaniem Gminy, za podatników uznaje się wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym i to niezależnie od celu takiej działalności ani od jej rezultatu, gdyż działalność gospodarcza nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku.
Gmina uważa, iż poprzez wykonywanie opisywanych we wniosku czynności, z pewnością działa w sposób profesjonalny, wykonując działalność gospodarczą w sposób zorganizowany i ciągły, w celach zarobkowych, gdyż działalność wykonywana przez Gminę generuje przychody wstępu na Obiekt (na podstawie sprzedaży biletów wstępu lub odpłatnemu udostępnieniu Ośrodka) oraz wynajmu powierzchni pod działalność gastronomiczną.
Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego Gmina opracowała regulamin oraz wprowadziła Zarządzeniem Prezydenta Miasta (…) nr (…) z dnia (…) 2024 r. cennik obowiązujący na basenie w zakresie wstępu i udostępniania Obiektu zainteresowanych (mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy, jak i spoza jej obszaru), który zawiera zróżnicowanie cen, aby np. promować korzystanie z basenu wśród rodzin i dzieci). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przy wykorzystaniu Obiektu, Gmina wprowadziła do cennika opłat zwolnienia z wnoszenia opłat, ale wyłącznie dla weteranów i weteranów poszkodowanych w oparciu o art. 30a ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (t. j. Dz. U. 2023. 2112). Na podstawie powołanego przepisu weteran i weteran poszkodowany korzystają bezpłatnie z hali sportowej, siłowni i pływalni, będących w zasobie jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie legitymacji weterana lub weterana poszkodowanego. Nieodpłatne udostępnianie Obiektu stanowi sporadyczną i marginalną działalność oraz stanowi realizację obowiązków jej narzuconych przepisami prawa krajowego i mieści się, zdaniem Gminy w ogólnej działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę.
Cała działalność prowadzona przez Gminę na obiekcie wykonywana jest w ramach działalności gospodarczej, a nieodpłatne wejścia dla weteranów należałoby zdaniem Gminy, uznać jako działalność gospodarczą, gdyż są z nią bezpośrednio i nierozerwalnie związane oraz wynikają z przepisów prawa krajowego. Ilość osób uprawnionych do uzyskania bezpłatnego biletu jest bardzo mała i usługi świadczone na rzecz tych osób są identyczne jak dla użytkujących Obiekt odpłatnie. Gmina dokonała wydatków na inwestycję oraz ponosi i będzie ponosić koszty bieżącego utrzymania Obiektu i nie przyporządkowuje wydatków do działalności świadczonej odpłatnie, bądź nieodpłatnie (dotyczy zwolnienia z opłat na podstawie legitymacji weterana), gdyż Gmina wykonuje tylko jedną działalność. Wnioskodawca wydatkuje środki zarówno w celu świadczenia usług odpłatnych i nieodpłatnych i tak samo wykonuje działalność udostępniania Obiektu bez rozgraniczania na odpłatne czy bezpłatne.
W związku z opisanym powyżej uzasadnieniem Wnioskodawca stoi na stanowisku, że funkcjonowanie Obiektu związane jest z wykonywaniem przez Gminę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i będzie działać w sposób profesjonalny, zorganizowany oraz w celach zarobkowych.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Gmina zawiera umowy cywilnoprawne z podmiotami wynajmującymi powierzchnie pod działalność gastronomiczną lub z korzystającymi z boisk i kortów czy z korzystającymi z basenu poprzez przystąpienie, kiedy umowa zawierana jest z chwilą zapłaty za bilet. Umowa taka stanowi umowę zobowiązaniową, na mocy, której jedna ze stron (korzystający) otrzymuje świadczenie w postaci możliwości korzystania z Obiektu, a druga strona umowy (Gmina) otrzymuje w zamian zapłatę. W przypadku bezpłatnych wejść dla weteranów Gmina nie otrzymuje zapłaty z tytułu świadczenia usług udostępniania Ośrodka, korzystający wchodząc na teren Obiektu (po okazaniu stosownego dokumentu np. legitymacji weterana) zawiera umowę o świadczenie, zgodnie z którą zobowiązany jest przestrzegać regulaminu korzystających z Ośrodka.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż, co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów. W konsekwencji, w związku z faktem, że czynności udostępniania obiektu nie stanowią dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zdaniem Gminy świadczenie odpłatnych usług w zakresie wstępu na Obiekt stanowić będzie czynności podlegające opodatkowaniu VAT wykonywane w ramach prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej. Jednocześnie ani ustawa o VAT ani też inne akty prawne nie określają zwolnienia z VAT dla czynności opisanych powyżej, wobec czego powyższe nie będą podlegać takiemu zwolnieniu.
Potwierdzenie takiego stanowiska można znaleźć w wielu interpretacjach indywidualnych, w których opisane są stany faktyczne podobne do zamieszczonych w niniejszym wniosku, wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Są to między innymi interpretacje:
·z dnia 28 lipca 2023 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.302.2023.2.MK, w której Organ stwierdził, iż:
„należy uznać, iż świadczenie na rzecz zainteresowanych odpłatnych usług w zakresie wstępu na Obiekt stanowić będzie czynności podlegające opodatkowaniu VAT wykonywane w ramach prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej. Zważywszy natomiast, że ani ustawa o VAT ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia nie przewidują zwolnienia z VAT dla tych czynności powyższe nie będą podlegać takiemu zwolnieniu.”;
·z dnia 7 czerwca 2021 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.239.2021.1.KK, w której Organ uznał, że:
„należy wskazać, że odpłatne udostępnienie Basenu przez Gminę będzie stanowić odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług”;
·z dnia 1 lipca 2024 r. sygn. 0112-KDIL1-1.4012.250.2024.2.JKU, w której Organ stwierdził, że
„Wobec powyższego występuje bezpośredni związek (ekwiwalentność) pomiędzy świadczeniami Gminy a zapłatą wnoszoną przez podmioty korzystające z Obiektu. Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymywanymi płatnościami a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz korzystających z Obiektu należy stwierdzić, że usługi, które Gmina będzie wykonywać w zamian za otrzymane płatności od korzystających (w tym także od ew. dzierżawcy Pomieszczenia), stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a Gmina wystąpi w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.”
Reasumując w świetle przytoczonych powyżej regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie zaprezentowanych w opisie stanu faktycznego usług udostępniania Obiektu, działa ona w roli podatnika VAT prowadzącego działalność gospodarczą, a czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzystają ze zwolnienia z naliczania tego podatku.
Ad. 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w niniejszej sprawie. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
·zostały nabyte przez podatnika tego podatku (przesłanka podmiotowa) oraz
·pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (przesłanka przedmiotowa).
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność w świetle przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, w szczególności sprawy dotyczące m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, działa ona w roli podatnika VAT.
Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji Gmina odpłatnie udostępnia Ośrodek, więc czynności te stanowią odpłatne świadczenie usług, a odpłatny wstęp na obiekt realizowany jest przez Gminę jako podatnika VAT. Osoby korzystające z ośrodka zawierają z Gminą umowę cywilnoprawną w formie ustnej w zamian za wynagrodzenie w postaci biletu. Taka działalność Gminy ma charakter działalności gospodarczej, wobec czego zostaje spełniona przesłanka podmiotowa, warunkująca odliczenie podatku VAT naliczonego.
Zważywszy na to, iż cała działalność określona w opisie stanu faktycznego wykonywana jest przez Gminę w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, Gmina stoi na stanowisku, iż należy uznać, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z nabyciem towarów i usług w ramach zrealizowanej inwestycji przedstawionej w niniejszym Wniosku, jak i od wydatków dotyczących bieżącego utrzymania Ośrodka, służących do wykonywania działalności w zakresie jego udostępniania. Wobec powyższego spełniona została, zdaniem Gminy, druga przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku VAT należnego, gdyż działalność pozostaje w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (przesłanka przedmiotowa).
Skorzystanie z ww. prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest związkiem zakupów z wykonywanymi przez czynnego podatnika podatku VAT czynnościami opodatkowanymi. Warunek ten wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli gdy wykorzystywane są do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gmina jest bowiem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone w związku z Inwestycją i na bieżące utrzymanie Obiektu są i będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, tj. odpłatnym udostępnianiem Infrastruktury na podstawie umowy cywilnoprawnej, podlegającym opodatkowaniu VAT, niekorzystającym ze zwolnienia od tego podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwaną dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia, odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną – co do zasady – w sytuacji kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Zatem każde świadczenie, niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
‒w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
‒świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych ściśle określonych przypadkach również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu ww. podatkiem.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy tego przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.
Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.
Nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
‒inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
‒mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina, która wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że uzyskali Państwo dofinansowanie do realizacji projektu pn. „…”.
Głównym zadaniem ww. projektu było wybudowanie w miejscu starego kąpieliska, supernowoczesnego basenu i parkingu, a także odnowienie obiektów mieszczących się na terenie Ośrodka: kortów ziemnych, boiska do siatkówki plażowej wraz ze stalową trybuną zewnętrzną, zespołu budynków towarzyszących, odnowienie zieleni parkowej i leśnej.
Na terenie Ośrodka przeprowadzono remont pomieszczeń technicznych oraz wykonano instalacje monitoringu wizyjnego, instalację nagłośnienia oraz oświetlenie terenu, a także modernizację istniejących instalacji (m.in. elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych, teleinformatycznej) w niezbędnym zakresie oraz zainstalowano Elektroniczny System Obsługi Klienta.
Przebudowa basenu rekreacyjno-pływackiego oraz brodzika - wodnego placu zabaw w maksymalnym stopniu wykorzystała istniejącą infrastrukturę związaną z obsługą nieczynnego basenu. Żelbetowa niecka uległa demontażowi w całości, gdyż nie nadawała się do wykorzystania ze względów technicznych, technologicznych i izolacyjnych. Nieckę o powierzchni lustra ok. (...) m2 w części rekreacyjnej - kąpielowej wykonano z zastosowaniem wykończenia ze stali nierdzewnej. Ponadto oprócz części rekreacyjnej wykonano część o powierzchni ok. (...) m2 przeznaczoną dla młodszych użytkowników, tj. brodzik z atrakcjami – wodny plac zabaw wykonany z nawierzchni sztucznej (...).
Na terenie ośrodka działają punkty gastronomiczne (foodtrack), które wynajmują powierzchnie pod swoją działalność na podstawie umów dzierżawy gruntu według stawek określonych w Zarządzeniu Prezydenta (…) (…) z dnia (…) 2021 r. w sprawie ustalenia zasad i wysokości stawek oraz zasad naliczania czynszu za grunty będące własnością Gminy i Skarbu Państwa. W związku z powyższym Gmina zawiera umowy cywilnoprawne z najemcami, którzy następnie obciążani są za dzierżawę fakturami VAT ze stawką podstawową 23%.
W ramach przeprowadzonej inwestycji wykonano także nowy parking. Za parking nie jest pobierana dodatkowa opłata, jednakże skorzystać mogą z niego tylko osoby korzystające z Ośrodka. Parking służy sprzedaży opodatkowanej, gdyż tylko osoby korzystające z basenu mogą zaparkować na nim pojazdy.
Cały Obiekt, będący przedmiotem realizacji inwestycji, można podzielić na część basenową i część z boiskami (korty do tenisa ziemnego i boiska do piłki plażowej). Odpłatne usługi wstępu na teren ośrodka świadczone były przez Gminę w okresie od (...) 2024 do końca wakacji (w zależności od uwarunkowań atmosferycznych) w godzinach (...), w kolejnych latach ośrodek będzie czynny w czasie miesięcy letnich. Od momentu oddania Obiektu do użytkowania do momentu otwarcia dla klientów, Gmina nie udostępniała ośrodka nikomu.
Obiekt wykorzystywany jest przez Gminę od momentu oddania do użytku w pełni do czynności podlegających opodatkowaniu VAT, tj. możliwość skorzystania z Ośrodka jest odpłatna. Gmina opracowała regulamin korzystania z Ośrodka oraz wprowadziła Zarządzeniem Prezydenta Miasta (…) nr (…) z dnia (…) 2024 r. cennik obowiązujący na Ośrodku w zakresie wstępu i udostępniania Obiektu zainteresowanym (mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy, jak i spoza jej obszaru), który zawiera zróżnicowanie cen, aby np. promować korzystanie z Obiektu wśród rodzin i dzieci. Ośrodek nie będzie udostępniany na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy, w szczególności Gmina nie będzie go wykorzystywać nieodpłatnie na cele stricte publiczne, np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych. Część Ośrodka, na którym usytuowane są boiska i korty jest oddzielona od terenu basenu, można z nich skorzystać po wykupieniu odrębnego biletu wstępu, bądź po podpisaniu umowy na wynajęcie boisk według ogólnych stawek ustalonych dla obiektów Gminy zarządzanych przez MOSIR, a na część Obiektu, gdzie usytułowany jest basen można wejść tylko na podstawie biletu wstępu na basen.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej przy wykorzystaniu Obiektu, Gmina wprowadziła do cennika zwolnienia z wnoszenia opłat na część basenową Ośrodka tylko i wyłącznie dla weteranów i weteranów poszkodowanych w oparciu o art. 30a ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa. Na podstawie powołanego wyżej przepisu weteran i weteran poszkodowany korzystają bezpłatnie z hali sportowej, siłowni i pływalni, będących w zasobie jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie legitymacji weterana lub weterana poszkodowanego. Nieodpłatne udostępnianie Obiektu jest sporadyczną i marginalną działalnością oraz stanowi realizację obowiązków jej narzuconych przepisami prawa krajowego. Obiekt przeznaczony jest do odpłatnego udostępniania, tj. na Obiekcie prowadzona jest wyłącznie działalność komercyjna, a zwolnienie z wnoszenia opłat marginalnej liczby osób - zawiera się w działalności komercyjnej.
Gmina dokonując sprzedaży opodatkowanej usług oferowanych przez Gminę na Obiekcie zawiera umowy cywilnoprawne, sprzedaż biletów stanowi umowę zobowiązaniową, na mocy, której jedna ze stron (korzystający) otrzymuje świadczenie w postaci możliwości korzystania z Obiektu, a druga strona umowy (Gmina) otrzymuje w zamian zapłatę. Umowa cywilnoprawna zawierana jest w chwili otrzymania biletu wstępu.
W związku z realizacją przedmiotowego projektu wszystkie wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę na podstawie umów zawartych z wykonawcami. Ponadto Gmina ponosi wydatki związane z bieżącym utrzymaniem Ośrodka, obejmujące zarówno nabycie towarów (m.in. media, środki czystości, itp.), jak i usług (m.in. drobne remonty/konserwacje, utrzymanie czystości, wywóz nieczystości, itp.), które są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez kontrahentów na rzecz Gminy. Wydatki inwestycyjne dokonane w ramach realizacji projektu, jak i wydatki bieżące związane z utrzymaniem Ośrodka są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy odpłatne udostępnienie Obiektu na rzecz korzystających z powstałej Infrastruktury stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czy czynności te podlegają opodatkowaniu VAT i nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku.
Odnosząc się do czynności polegających na udostępnieniu odpłatnie powierzchni pod działalność punktów gastronomicznych (foodtracków) na podstawie umowy dzierżawy oraz wynajmie boisk, należy wskazać, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Natomiast w myśl art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Zatem umowa dzierżawy/najmu jest cywilnoprawną umową, nakładającą na strony tej umowy określone przepisami obowiązki. Oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy dzierżawy/najmu związane jest ze wzajemnym świadczeniem dzierżawcy, polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z ww. zapisu wynika, że dzierżawa/najem jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego/wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania (i – w przypadku dzierżawy - pobierania pożytków), jest świadczenie dzierżawcy/najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne, należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę/najemcę.
Odnosząc się natomiast do nieodpłatnego świadczenia usług polegającego na przyznaniu bezpłatnego wstępu i korzystania z Obiektu przez weteranów i weteranów poszkodowanych, należy stwierdzić, że są one świadczone przez Państwa wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Wskazali Państwo, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przy wykorzystaniu Obiektu, Gmina wprowadziła do cennika zwolnienia z wnoszenia opłat na część basenową Ośrodka tylko i wyłącznie dla weteranów i weteranów poszkodowanych w oparciu o art. 30a ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa. Na podstawie powołanego wyżej przepisu weteran i weteran poszkodowany korzystają bezpłatnie z hali sportowej, siłowni i pływalni, będących w zasobie jednostek samorządu terytorialnego, na podstawie legitymacji weterana lub weterana poszkodowanego. Nieodpłatne udostępnianie Obiektu jest sporadyczną i marginalną działalnością oraz stanowi realizację obowiązków jej narzuconych przepisami prawa krajowego. Obiekt przeznaczony jest do odpłatnego udostępniania, tj. na Obiekcie prowadzona jest wyłącznie działalność komercyjna, a zwolnienie z wnoszenia opłat marginalnej liczby osób - zawiera się w działalności komercyjnej.
Nieodpłatne udostępnianie Obiektu dla wyżej określonej grupy osób wpisuje się więc w ogólną działalność gospodarczą prowadzoną przez Państwa, związaną z usługami udostępniania Ośrodka.
Ponadto należy zaznaczyć, że uprawnienia powyższe w zakresie zwolnienia z opłat zostały ustalone na podstawie cennika opłat za korzystanie z Ośrodka, wprowadzonego na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta (…) nr (…) z dnia (…) 2024 r.
Zatem, w przedstawionych przez Państwa okolicznościach, świadczą Państwo usługi wstępu na Obiekt wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W analizowanej sprawie, występują skonkretyzowane świadczenia, które są wykonane między dwoma stronami umowy, tj. między Państwem (zobowiązali się Państwo umożliwić wstęp na Obiekt), a korzystającymi z Obiektu, którzy zobowiązali się do wniesienia zapłaty wynagrodzenia (opłata za wstęp) na Państwa rzecz w związku z ww. możliwością wstępu na teren Obiektu.
W związku z tym, dzierżawa powierzchni pod działalność punktów gastronomicznych (foodtrucków), wynajem boisk i sprzedaż biletów wstępu stanowią odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem, w odniesieniu do czynności polegających na udostępnieniu odpłatnie powierzchni pod działalność punktów gastronomicznych (foodtracków) na podstawie umowy dzierżawy, wynajmie boisk i sprzedaży biletów wstępu, Gmina nie działa jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie korzysta z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Świadcząc ww. usługi, z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanymi płatnościami a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz korzystających z Obiektu ww. czynności – jako usługi zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy –podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a Państwo w analizowanym przypadku występują w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla opisanych we wniosku czynności. W związku z tym, usługi te opodatkowane są według właściwej stawki podatku VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących realizacji inwestycji, jak również wydatków dotyczących bieżącego utrzymania obiektu.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
‒odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
‒towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Powołany przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.
Natomiast cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Jak wynika z opisu sprawy, Obiekt nie będzie udostępniany na rzecz Państwa jednostek organizacyjnych, w szczególności nie będą go Państwo wykorzystywać nieodpłatnie na cele stricte publiczne, np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych.
Ponadto, jak rozstrzygnięto powyżej, świadczą Państwo wskazane we wniosku usługi (dzierżawa powierzchni pod działalność punktów gastronomicznych (foodtrucków), wynajem boisk i udostępnienie Obiektu na podstawie biletów wstępu) wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Nie są więc Państwo zobowiązani do odliczania podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją inwestycji oraz w związku z ponoszonymi wydatkami dotyczącymi bieżącego utrzymania Obiektu, zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, ze względu na nieodpłatne udostępnienie Obiektu na rzecz weteranówi weteranów poszkodowanych.
Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, mają Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących realizacji inwestycji pn. „…”, jak również wydatków dotyczących bieżącego utrzymania Obiektu.
Wynika to z faktu, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki inwestycyjne i bieżące mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Ty samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
