Interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.465.2025.1.IN
Spółka może przystąpić do estońskiego CIT, spełniając wymagania art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, a w roku kalendarzowym przejścia ma obowiązek sporządzenia dwóch sprawozdań finansowych: jedno za okres przed i drugie za okres po wyborze opodatkowania ryczałtem.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przyjęcia, że:
·Spółka będzie uprawniona do wybrania jako formy opodatkowania ryczałtu od dochodów spółek – jest prawidłowe;
·Spółka powinna sporządzić dwa sprawozdania finansowe w trakcie roku podatkowego, w sytuacji gdy wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek - jest prawidłowe.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wniosek dotyczy A. sp. z o.o. (dalej: Spółka). Spółka jest dealerem samochodów (...) marek B. i C. Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy. Spółka planuje wybór ryczałtu od dochodów spółek (estoński CIT). Wybór nastąpi albo w trakcie trwającego roku podatkowego, albo począwszy od nowego roku podatkowego. Spółka powstała w dniu 1.07.2025 r. w wyniku przekształcenia ze spółki A. SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA , nr KRS (…), NIP (…).
Odnośnie do przepisu art. 28j ustawy o CIT Spółka wskazuje, że:
·będzie spełniać warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2-6;
·złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. W chwili sporządzania niniejszego wniosku o interpretację jednym ze wspólników Spółki jest osoba prawna. Jednakże w miesiącu wyboru estońskiego CIT wspólnikami będą wyłącznie osoby fizyczne, gdyż udziały należące aktualnie do osoby prawnej zostaną wcześniej sprzedane osobie fizycznej.
·Spółka nie jest:
- przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT;
- instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
·jak również nie osiąga dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.
Po wyborze estońskiego CIT Spółka planuje przejęcie majątku powiązanej spółki D. sp. z o.o. (NIP (…)) w wyniku podziału przez wydzielenie. Obecnie spółka D. sp. z o.o. zajmuje się sprzedażą samochodów marek B. i C. Po podziale część przedsiębiorstwa związana z C. zostanie przeniesiona do spółki A. Zarówno Spółka, jak i spółka D. sp. z o.o. na moment dokonania podziału przez wydzielenie będą opodatkowane estońskim CIT.
Aktywa, które mają zostać przeniesione do A. sp. z o.o., to:
1. Środki Trwałe.
2. Towary.
3. Produkcja w toku.
Spośród w/w trzech grup aktywów jedynie w środkach trwałych występują różnice pomiędzy wartością rynkową a wartością księgową (tj. wartość rynkowa jest wyższa).
Obecnie struktura właścicielska D. sp. z o.o. oraz A. z o.o. przedstawia się następująco:
D. sp. z o.o.:
1. A.A. 50% udziałów;
2. B.B. 50% udziałów.
A. sp. z o.o.:
1. C.C. 50% udziałów;
2. A.A. 24% udziałów;
3. B.B. 24% udziałów;
4. osoba prawna 2% udziałów.
Przed wyborem estońskiego CIT oraz przejęciem składników majątku w wyniku podziału przez wydzielenie udziały należące do osoby prawnej zostaną sprzedane pozostałym dotychczasowym wspólnikom (osobom fizycznym) spółki A. Tak zatem, wspólnikami A. pozostaną C.C., A.A. i B.B.
Pytania
1. Czy Spółka będzie mogła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek?
2. Jeżeli Spółka wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie trwającego roku podatkowego, to czy w danym roku kalendarzowym powinna sporządzić dwa sprawozdania finansowe?
3. Czy Spółka nie utraci uprawnienia do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek po dokonanym podziale przez wydzielenie?
4. Czy podział przez wydzielenie będzie powodował powstanie dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku?
5. Jeżeli powstanie dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku, to jak ustalić jego wysokość?
6. Czy Spółka będzie mogła dokonać rozliczenia podziału przez wydzielenie metodą łączenia udziałów?
Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3 – 6 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Spółka będzie miała prawo wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Spółka powstała w wyniku przekształcenia, przy czym nie jest to okoliczność wyłączająca możliwość opodatkowania ryczałtem. Spółka spełniać będzie również pozostałe warunki określone w ustawie o CIT. W chwili sporządzania niniejszego wniosku o interpretację jednym ze wspólników Spółki jest osoba prawna. Jednakże w miesiącu wyboru estońskiego CIT wspólnikami będą wyłącznie osoby fizyczne, gdyż udziały należące aktualnie do osoby prawnej zostaną wcześniej sprzedane osobie fizycznej.
Ad 2
Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT: Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.
W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 sierpnia 2024 r., nr 0111-KDIB2- 1.4010.280.2024.1.KK, wskazano: „Zamknięcie ksiąg rachunkowych, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest zamknięciem - w świetle art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości - na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami. W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2 tej ustawy, oraz na inny dzień bilansowy. A zatem sprawozdanie finansowe sporządzone na podstawie ww. przepisu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest sprawozdaniem finansowym w rozumieniu art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości. W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy wskazać należy, że zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień 30 czerwca 2024 r., w związku z zamknięciem roku podatkowego i Państwa przejściem na ryczałt będzie oznaczało dla Państwa obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego, które w analizowanej sprawie nie będzie sprawozdaniem rocznym bowiem obejmować będzie okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Z kolei, sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. będzie rocznym sprawozdaniem finansowym, obejmujące także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r., a nie jak Państwo wskazali sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres trwający od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. obejmujące także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Zatem w sytuacji Spółki, która ma rok obrotowy zgodny z kalendarzowym i od 1 lipca 2024 r. planuje przejść na ryczałt, Spółka ma obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. i rocznego sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień kończący rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 UoR) za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.”
W konsekwencji, jeżeli Spółka wybierze estoński CIT w trakcie roku podatkowego, to w jednym roku kalendarzowym powinna sporządzić dwa sprawozdania finansowe. Pierwsze będzie sprawozdaniem wynikającym z obowiązku z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, natomiast drugie będzie sprawozdaniem rocznym. Pierwsze obejmować będzie okres od 1 stycznia do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego wybór estońskiego CIT. Drugie obejmować będzie okres od pierwszego dnia miesiąca opodatkowania estońskim CIT do 31 grudnia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Odpowiedź na pytanie nr 1
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia przyjęcia, że Spółka będzie uprawniona do zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):
1. Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Jak stanowi art. 28k ustawy o CIT:
1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
2. W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.
Podatnik, aby móc wybrać formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest zobowiązany łącznie spełnić wszystkie warunki określone w powołanym wyżej przepisie art. 28j ust. 1 ustawy CIT. Przy czym warunki te podatnik musi spełniać w każdym okresie korzystania z tej formy opodatkowania. Dodatkowo przepisy zawarte w art. 28k ust. 1 wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka zamierza zmienić formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek. Wybór nastąpi albo w trakcie trwającego roku podatkowego, albo począwszy od nowego roku podatkowego. Spółka z o.o. powstała z przekształcenia Spółki z o.o. Sp. k.
Spółka z o.o. będzie spełniać warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 – 6, złoży zawiadomienie w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. W miesiącu wyboru estońskiego CIT wspólnikami będą wyłącznie osoby fizyczne, gdyż udziały należące aktualnie do osoby prawnej zostaną wcześniej sprzedane osobie fizycznej.
Spółka nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT, ani instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim. Spółka nie osiąga dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.
Jak wskazano powyżej, podatnik, aby mógł wybrać ryczałt od dochodów spółek, jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy o CIT. Z treści wniosku wynika, że wskazane przepisy w Państwa przypadku nie znajdą zastosowania.
Zauważyć również należy, że przekształcenie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest czynnością restrukturyzacyjną również wymienioną w tym przepisie. Wobec tego Spółka powstała z przekształcenia, nie będzie podlegała wyłączeniu spod możliwości wyboru ryczałtu od dochodów spółek na podstawie art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
Tym samym w analizowanej sprawie nie znajdą zastosowania wyłączenia, które uniemożliwiają przejście na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek po przekształceniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowej w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Zatem, Spółka będzie uprawniona do wybrania jako formy opodatkowania ryczałtu od dochodów spółek. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka będzie spełniać warunki wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 – 6, wspólnikami Spółki będą wyłącznie osoby fizyczne, a zawiadomienie ZAW-RD zostanie złożone do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Tym samym art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT również zostanie spełniony.
Jak wskazano powyżej, w analizowanej sprawie wyłączenie z art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o CIT nie znajduje zastosowania. Spółka nie jest przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT ani instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, jak również nie osiąga dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT. Zatem Spółka Spełni warunki przewidziane w art. 28j i 28k ustawy o CIT.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Odpowiedź na pytanie nr 2
Powzięli Państwo wątpliwość również w zakresie przyjęcia, że jeśli spółka wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie trwającego roku podatkowego, to w danym roku kalendarzowym powinna sporządzić dwa sprawozdania finansowe.
Odnosząc się do powyższego, wskazać należy na treść art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z art. 28e ustawy o CIT:
1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek ma charakter fakultatywny. Aby skorzystać z tej formy opodatkowania, podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.
Należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm., dalej: "uor").
I tak zgodnie z art. 45 ust. 1 uor:
1. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
Stosownie do art. 12 ust. 2 uor:
2. Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d:
1) na dzień kończący rok obrotowy,
2) na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego, o ile nie nastąpiło jego umorzenie,
3) na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,
4) w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, to jest na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,
5) na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, to jest na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,
6) na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości,
7) na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami
- nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
W świetle powyższego jeżeli jednostka przeszła w ciągu roku obrotowego na inny sposób opodatkowania, tj. na opodatkowanie ryczałtem, to z punktu widzenia obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego za zasadne należy w tej sytuacji wskazać zastosowanie art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości (uor). Zgodnie z tym przepisem jednostka zamyka księgi rachunkowe i sporządza sprawozdanie finansowe na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami, w tym przypadku podatkowymi, tj. na podstawie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT. W tym przypadku nie jest to roczne sprawozdanie finansowe, gdyż nie zostało sporządzone na dzień kończący rok obrotowy.
Jak wynika z art. 45 uor, sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (tzw. dzień bilansowy) i ma zostać ono sporządzone nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego (art. 52 uor). Tym samym również podpis pod sprawozdaniem finansowym należy złożyć nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego.
W przypadku przejścia na ryczałt od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego sprawozdanie finansowe sporządza się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, a tym samym czynności związane ze sporządzeniem sprawozdania finansowego, w tym również jego podpisanie, należy dokonać w ciągu 3 miesięcy.
Dla skutecznego wyboru ryczałtu od dochodów spółek, sprawozdanie finansowe powinno zostać podpisane przez wskazane w ustawie osoby najpóźniej w dniu upływu ostatniego dnia wynikającego z przepisów na jego sporządzenie. Jak wynika z art. 28j ust. 5 updop, sprawozdanie finansowe ma być sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Definicję rocznego sprawozdania finansowego zawiera pkt 3.1 Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 14, zgodnie z którym roczne sprawozdanie finansowe to sprawozdanie sporządzone na dzień bilansowy kończący rok obrotowy. Zatem sprawozdanie sporządzone w trakcie roku obrotowego, zgodnie z art. 28j ust. 5 CIT, nie będzie sprawozdaniem rocznym i nie będzie podlegało obowiązkowi zatwierdzenia i złożenia w KRS.
Podsumowując zamknięcie ksiąg rachunkowych, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest zamknięciem – w świetle art. 12 ust. 2 pkt 7 ustawy o rachunkowości – na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami. W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2 tej ustawy, oraz na inny dzień bilansowy. A zatem sprawozdanie finansowe sporządzone na podstawie ww. przepisu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, jest sprawozdaniem finansowym w rozumieniu art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli Spółka wybierze jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego, to w jednym roku kalendarzowym powinna sporządzić dwa sprawozdania finansowe. Pierwsze będzie sprawozdaniem wynikającym z obowiązku z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, natomiast drugie będzie sprawozdaniem rocznym.
Zatem w sytuacji Spółki, która ma rok obrotowy zgodny z kalendarzowym i w trakcie roku planuje zmienić formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek to, Spółka ma obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego wybór ryczałtu od dochodów spółek i rocznego sprawozdania finansowego sporządzonego na okres od pierwszego dnia miesiąca opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek do 31 grudnia tego roku. Przy czym wskazać należy, że roczne sprawozdanie finansowego obejmować będzie także dane ujęte w sprawozdaniu za okres od 1 stycznia do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego wybór estońskiego CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały także wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Każdą sprawę tut. organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
