Interpretacja indywidualna z dnia 25 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.837.2025.4.JM
W przypadku rozszerzenia działalności obejmującej rodzinne gospodarstwo rolne, ponowna rejestracja VAT nie jest wymagana dla osoby już zarejestrowanej, ani dla współpracujących członków rodziny, o ile działalność ta nie obejmuje zmiany w przeznaczeniu lub sposobie wykorzystania nabytych towarów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
20 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 sierpnia 2025 roku o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku ponownej rejestracji Pani dla potrzeb podatku VAT oraz braku obowiązku rejestracji Pani synów jako podatników podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego i braku obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku VAT oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 października 2025 r. (wpływ 27 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
Opis zdarzenia przyszłego
I. [Wnioskodawczyni] Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”). Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”).
II. [Gospodarstwo Rolne Wnioskodawczyni] Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne („Gospodarstwo Rolne”) na gruntach rolnych położonych w (gm.) (działkach ewidencyjnych gruntu nr A, nr B, nr C, nr D, obręb oraz działce ewidencyjnej gruntu nr E obręb (nr KW) („Nieruchomości”). Jedynym właścicielem Nieruchomości jest Wnioskodawczyni.
Na Nieruchomości Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą polegającą na uprawie warzyw, głównie szczypiorku i cebuli w nieogrzewanych tunelach foliowych oraz ogrzewanych tunelach foliowych.
Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię z tytułu uprawy warzyw w ogrzewanych tunelach foliowych kwalifikowane są przez Wnioskodawczynię jako działy specjalne produkcji rolnej. Od tych dochodów Wnioskodawczyni opłaca podatek PIT przy zastosowaniu norm szacunkowych.
Jedna z działek ewidencyjnych gruntu posiadanych przez Wnioskodawczynię jest wydzierżawiana na rzecz osoby fizycznej. Wnioskodawczyni z tytułu dzierżawy przysługuje czynsz dzierżawny płatny raz w roku.
III. [Rodzinne Gospodarstwo Rolne Wnioskodawczyni] Od dnia 1 stycznia 2026 r., Wnioskodawczyni zamierza prowadzić rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 2052), („ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”) wraz z dwoma synami - („Synowie Wnioskodawczyni”). Wnioskodawczyni - podobnie jak każdy członek rodziny Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni zamierza prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne - będzie uprawniony do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy będzie uprawniony do 1/3 udziału w zysku). Wnioskodawczyni szacuje, że w 2026 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na Wnioskodawczynię, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.500.000 Euro.
Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie będzie większa niż 300 ha (Rodzinne Gospodarstwo Rolne będzie prowadzone na Nieruchomościach). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni oraz Synów Wnioskodawczyni w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym będzie uprawa warzyw gruntowych, głównie szczypiorku w nieogrzewanych i ogrzewanych tunelach foliowych. Status własnościowy Nieruchomości nie ulegnie zmianie, niemniej jednak niewykluczone jest w przyszłości, że Wnioskodawczyni dokona darowizny Nieruchomości na rzecz Synów.
IV. [Synowie Wnioskodawczyni] Przed dniem 1 stycznia 2026 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2026 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2025 r.) nie przekroczą u żadnego z nich równowartości w walucie polskiej kwoty 2.500.000 Euro. Synowie Wnioskodawczyni są ubezpieczeni jako domownicy.
Do dnia 31 grudnia 2025 r. włącznie, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2026 r. zamierza prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni nie prowadzili i nie planują prowadzić ksiąg rachunkowych, a także nie będą prowadzić ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Synowie Wnioskodawczyni w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w 2026 r. planują rozliczać podatek PIT od dochodów uzyskiwanych z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego na podstawie norm szacunkowych.
V. Wnioskodawczyni jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego członkowie rodziny Wnioskodawczyni, tj. Synowie Wnioskodawczyni, nie zamierzają dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT, oraz wybiorą Wnioskodawczynię jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT będzie jedynie Wnioskodawczyni zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawczyni wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
VI. Synowie Wnioskodawczyni są osobami zainteresowanymi w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji.
Uzupełniła Pani opis sprawy, tj. wskazała:
II.1. [Pytanie 1]
1)„Jakie czynności podlegające opodatkowaniu wykonuje Zainteresowana będąca stroną postępowania:
a)opodatkowane podatkiem od towarów i usług;
b)zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Zainteresowana wykonuje jedynie czynności opodatkowane podatkiem VAT polegające na uprawie warzyw, głównie szczypiorku i cebuli w nieogrzewanych tunelach foliowych oraz ogrzewanych tunelach foliowych. Zainteresowana nie wykonuje czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.
II.2. [Pytanie 2]
2)Czy w związku z wykonywaniem działalności rolniczej Zainteresowana będąca stroną postępowania nabywała towary i usługi w związku z, którymi przysługiwało Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeśli tak, to proszę wskazać:
a)jakie towary i usługi nabywała Zainteresowana będąca stroną postępowania?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Zainteresowana będąca stroną postępowania nabywała towary i usługi, w związku z którymi obniżała kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Główne koszty to: paliwo, leasing, rozsady, nasiona, nawozy, środki ochrony roślin, usługi telekomunikacyjne.
b)z jakimi czynnościami miały związek nabyte towary i usługi:
·opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług;
·zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Nabyte towary i usługi, w związku z którymi przysługiwało Wnioskodawczyni prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
c)z jakimi czynnościami będą miały związek nabyte towary i usługi po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego:
·opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług;
·zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Nabyte towary i usługi, w związku z którymi przysługiwało Wnioskodawczyni prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
d)czy Zainteresowana będąca stroną postępowania ponosiła wydatki na nabycie/wybudowanie środków trwałych? Jeśli tak, to proszę wskazać:
·jakie to były środki trwałe?
·czy były to nieruchomości?
·czy wartość początkowa środków trwałych przekracza 15 000 zł?
·Czy wartość początkowa środków trwałych nie przekracza 15 000 zł?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Zainteresowana będąca stroną postępowania ponosiła wydatki na nabycie środków trwałych. W załączniku Zainteresowana będąca stroną postępowania przesyła ewidencję środków trwałych. W ewidencji nie ma nieruchomości. Wartość początkowa części środków trwałych nie przekracza 15.000 zł.
e)Czy nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania towarów/usług w tym nieruchomości, środków trwałych, po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego?
Jeśli tak, to proszę wskazać:
·których towarów/usług w tym nieruchomości i środków trwałych i czy wartość początkowa towarów/usług w tym nieruchomości, środków trwałych przekracza 15 000 zł czy nie przekracza?
·proszę podać, odrębnie dla poszczególnych towarów/usług w tym nieruchomości i środków trwałych, datę nabycia/wybudowania (miesiąc i rok), datę oddania do użytkowania (dzień, miesiąc, rok).
·czy od końca okresu rozliczeniowego, w którym zostały oddane do użytkowania towary/usługi w tym nieruchomości i środki trwałe, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, do momentu zmiany ich przeznaczenia upłynie okres 12 miesięcy?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania towarów/usług, w tym środków trwałych.
f)Czy Zainteresowana będąca stroną postępowania złożyła w terminie urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym działów specjalnych produkcji rolnej w ramach wskazanego we wniosku Gospodarstwa Rolnego?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Zainteresowana będąca stroną postępowania złożyła w terminie urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym działów specjalnych produkcji rolnej w ramach wskazanego we wniosku Gospodarstwa Rolnego.
g)Czy od 1 stycznia 2026 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadziła zarówno Gospodarstwo Rolne, jak i Rodzinne Gospodarstwo Rolne?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Od dnia 1 stycznia 2026 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadziła wyłącznie Rodzinne Gospodarstwo Rolne.
h)Czy wszyscy Zainteresowani złożą odrębne deklaracje do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Wszyscy Zainteresowani złożą odrębne deklaracje do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.
i)Czy wzrost biologiczny roślin uprawianych w nieogrzewanych tunelach foliowych przed ich sprzedażą będzie wynosił co najmniej miesiąc od dnia nabycia?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Wzrost biologiczny roślin uprawianych w nieogrzewanych tunelach foliowych przed ich sprzedażą będzie wynosił co najmniej miesiąc od dnia nabycia.
j)Czy sprzedaż roślin uprawianych w nieogrzewanych tunelach foliowych będzie następowała w stanie nieprzetworzonym (naturalnym)?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Sprzedaż roślin uprawianych w nieogrzewanych tunelach foliowych będzie następowała w stanie nieprzetworzonym (naturalnym).
k)Do jakiego źródła przychodów Zainteresowana będąca stroną postępowania zalicza przychody z dzierżawy wskazanej we wniosku działki oraz w jakiej wysokości osiąga przychody z powyższego tytułu?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Zainteresowana będąca stroną postępowania zalicza przychody z umowy dzierżawy do zryczałtowanych przychodów z tytułu najmu prywatnego w wysokości zł rocznie.
l)Czy ktokolwiek z Zainteresowanych występujących z wnioskiem wspólnym prowadzi/zamierza prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą?
Jeśli tak, należy w odniesieniu do każdego z Zainteresowanych podać następujące informacje:
·Od kiedy i w jakim zakresie prowadzi/zamierza prowadzić działalność gospodarczą?
·W jakiej formie opodatkowana jest/będzie prowadzona działalność gospodarczą?
·Jakie księgi dla celów rachunkowości podatkowej są/będą prowadzone?
·Czy przychody uzyskane przez Zainteresowaną/Zainteresowanego za 2025 r. oraz w kolejnych latach podatkowych z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Żaden z Zainteresowanych występujących z wnioskiem wspólnym nie prowadzi oraz nie zamierza prowadzić pozarolniczej działalności gospodarczej.
m)Czy przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w 2025 r. z działów specjalnych produkcji rolnej (w tym uprawa roślin w tunelach ogrzewanych w ramach Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w 2025 r. z działów specjalnych produkcji rolnej (w tym uprawa roślin w tunelach ogrzewanych w ramach Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.500.000 euro.
n)Czy łączne przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w latach kolejnych po 2025 r. z działów specjalnych produkcji rolnej (w tym uprawa roślin w tunelach ogrzewanych w ramach Gospodarstwa Rolnego oraz w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Łączne przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w latach kolejnych po 2025 r. z działów specjalnych produkcji rolnej (w tym uprawa roślin w tunelach ogrzewanych w ramach w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.500.000 euro. Od dnia 1 stycznia 2026 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadziła wyłącznie Rodzinne Gospodarstwo Rolne, nie będzie prowadzić Gospodarstwa Rolnego.
o)Czy przychody uzyskiwane odrębnie przez każdego z Zainteresowanych niebędących stroną postępowania w 2025 r. oraz w kolejnych latach podatkowych z działów specjalnych produkcji rolnej (w tym uprawa roślin w tunelach ogrzewanych w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Przychody uzyskiwane odrębnie przez każdego z Zainteresowanych niebędących stroną postępowania w 2025 r. oraz w kolejnych latach podatkowych z działów specjalnych produkcji rolnej (w tym uprawa roślin w tunelach ogrzewanych w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.500.000 euro. Przed dniem 1 stycznia 2026 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2026 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2025 r.) nie przekroczą u żadnego z nich równowartości w walucie polskiej kwoty 2.500.000 Euro. Synowie Wnioskodawczyni są ubezpieczeni jako domownicy.
p)Czy przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w 2025 r. z działalności rolniczej (w tym uprawa roślin w tunelach nieogrzewanych w ramach Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w 2025 r. z działalności rolniczej (w tym uprawa roślin w tunelach nieogrzewanych w ramach Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.500.000 euro.
q)Czy łączne przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w kolejnych po 2025 r. latach podatkowych z działalności rolniczej (w tym uprawa roślin w tunelach nieogrzewanych w ramach Gospodarstwa Rolnego oraz w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Łączne przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w kolejnych po 2025 r. latach podatkowych z działalności rolniczej (w tym uprawa roślin w tunelach nieogrzewanych w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.500.000 euro. Od dnia 1 stycznia 2026 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadziła wyłącznie Rodzinne Gospodarstwo Rolne, nie będzie prowadzić Gospodarstwa Rolnego.
r)Czy przychody uzyskiwane odrębnie przez każdego z Zainteresowanych niebędących stroną postępowania w 2025 roku podatkowym oraz w kolejnych latach podatkowych z działalności rolniczej (w tym uprawa roślin w tunelach nieogrzewanych w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro?
Odpowiedź Wnioskodawczyni: Przychody uzyskiwane odrębnie przez każdego z Zainteresowanych niebędących stroną postępowania w 2025 roku podatkowym oraz w kolejnych latach podatkowych z działalności rolniczej (w tym uprawa roślin w tunelach nieogrzewanych w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.500.000 euro. Przed dniem 1 stycznia 2026 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2026 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2025 r.) nie przekroczą u żadnego z nich równowartości w walucie polskiej kwoty 2.500.000 Euro. Synowie Wnioskodawczyni są ubezpieczeni w KRUS jako domownicy.
Pytania
1)(we wniosku 7) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w przedstawionym we Wniosku zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik podatku VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?
2)(we wniosku 8) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni w 2026 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni nie mają obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik podatku VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz (ii) członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni w 2026 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni nie będą objęci obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1 (we wniosku Ad. 7)
Zdaniem Wnioskodawczyni, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż Wnioskodawczyni nie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 [ustawy o VAT].”. Art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż „podmioty, o których mowa w art. 15 [ustawy o VAT], są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 [ustawy o VAT] złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, (...).” Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 (...) [ustawy o VAT], zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.”
Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika VAT uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłączenie przez jedną z tych osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny należy uznać, że jest ona podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT.
Należy również wskazać, że art. 91 ustawy o VAT dotyczący zasad dokonywania korekty podatku VAT naliczonego, znajduje zastosowanie w sytuacji gdy zmienia się zakres prawa do odliczenia (np. w przypadku występowania sprzedaży zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej).
Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni przez cały czas występuje jako podatnik podatku VAT czynny oraz wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT brak będzie po stronie Wnioskodawczyni obowiązku dokonywania korekty VAT, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, z uwagi na to, że Wnioskodawczyni przez cały czas będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na spełnianie przez Rodzinne Gospodarstwo Rolne dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wszelkie zmiany w zakresie rejestracji Wnioskodawczyni jako podatnika VAT czynnego byłyby nawet niedopuszczalne, gdyż ustawa o VAT nie reguluje kwestii składu osobowego, w tym zmian osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne.
Ad. 2 (we wniosku Ad. 8)
Zdaniem Wnioskodawczyni, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni w 2026 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni nie mają obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz (ii) członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni w 2026 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni nie są objęci obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 [ustawy o VAT].”. Art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż „podmioty, o których mowa w art. 15 [ustawy o VAT], są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 [ustawy o VAT] złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, (...).”. Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 (...) [ustawy o VAT], zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.”.
Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika VAT uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłączenie przez jedną z tych osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny należy uznać, że jest ona podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT.
Należy również wskazać, że art. 91 ustawy o VAT dotyczący zasad dokonywania korekty podatku VAT naliczonego, znajduje zastosowanie w sytuacji gdy zmienia się zakres prawa do odliczenia (np. w przypadku występowania sprzedaży zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej).
Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni przez cały czas występuje jako podatnik podatku VAT czynny oraz wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT brak będzie po stronie Wnioskodawczyni obowiązku dokonywania korekty VAT o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, z uwagi na to, że Wnioskodawczyni przez cały czas będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na spełnianie przez Rodzinne Gospodarstwo Rolne dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wszelkie zmiany w zakresie rejestracji Wnioskodawczyni jako podatnika VAT czynnego byłyby nawet niedopuszczalne, gdyż ustawa o VAT nie reguluje kwestii składu osobowego, w tym zmian osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne.
W związku z tym, zdaniem Wnioskodawczyni, członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni w 2026 r. oraz latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni nie mają obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz (ii) członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni w 2026 r. oraz latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni nie są objęci obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy:
W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy:
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy:
W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą polegającą na uprawie warzyw, głównie szczypiorku i cebuli w nieogrzewanych tunelach foliowych oraz ogrzewanych tunelach foliowych. Wnioskodawczyni jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Od 1 stycznia 2026 r., Wnioskodawczyni zamierza prowadzić rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego wraz z dwoma synami - („Synowie Wnioskodawczyni”). Wnioskodawczyni - podobnie jak każdy członek rodziny Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni zamierza prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne - będzie uprawniony do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy będzie uprawniony do 1/3 udziału w zysku). Przed 1 stycznia 2026 r. członkowie rodziny Wnioskodawczyni, z którymi Wnioskodawczyni będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Wnioskodawczyni, nie prowadzili gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego ani pozarolniczej działalności gospodarczej. Synowie Wnioskodawczyni nie prowadzili i nie planują prowadzić ksiąg rachunkowych, a także nie będą prowadzić ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Synowie Wnioskodawczyni, nie zamierzają dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT, oraz wybiorą Wnioskodawczynię jako podatnika podatku VAT. Zainteresowana wykonuje jedynie czynności opodatkowane podatkiem. Zainteresowana nie wykonuje czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Zainteresowana będąca stroną postępowania nabywała towary i usługi, w związku z którymi obniżała kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Główne koszty to: paliwo, leasing, rozsady, nasiona, nawozy, środki ochrony roślin, usługi telekomunikacyjne. Nabyte towary i usługi, w związku z którymi przysługiwało Wnioskodawczyni prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zainteresowana będąca stroną postępowania ponosiła wydatki na nabycie środków trwałych. W ewidencji nie ma nieruchomości. Wartość początkowa części środków trwałych nie przekracza 15.000 zł. Po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania towarów/usług, w tym środków trwałych.
Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności braku obowiązku ponownej rejestracji Pani dla potrzeb podatku VAT oraz braku obowiązku rejestracji Pani synów jako podatników podatku VAT dla rodzinnego gospodarstwa rolnego.
Powyższe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazują, że w przypadku wykonywania opodatkowanej działalności rolniczej przez współprowadzących do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego tej działalności ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.
W rozpatrywanej sprawie osobą wytypowaną do reprezentowania wspólnego gospodarstwa rodzinnego jest Pani. Ponieważ Pani widnieje już jako podatnik VAT czynny z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego to nie będzie miała Pani obowiązku dokonywać ponownej rejestracji, gdyż warunki o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5 ustawy w związku z art. 96 ust. 1 ustawy, są spełnione. W konsekwencji Pani synowie w związku z prowadzeniem razem z Panią rodzinnego gospodarstwa rolnego nie będą mieli z tytułu prowadzenia tego gospodarstwa obowiązku rejestracji jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług.
Ponadto Pani wątpliwość dotyczy także braku obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Wyjaśnić w tym miejscu należy, że w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego co oznacza, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług winien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży.
Należy zauważyć, że w sytuacji, gdy już po złożeniu rozliczenia zmieniły się okoliczności mające wpływ na odliczenie całości lub części podatku naliczonego, powstaje konieczność dokonania jego korekty.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekty podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
W myśl art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Na podstawie art. 91 ust. 8 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
Z powołanych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.
Przepisy art. 91 ustawy wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z tym, że w systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia.
W tym momencie związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia.
Jeśli zatem podatnik nabył towary lub usługi z zamiarem ich wykorzystania do określonych czynności (opodatkowanych lub niepodlegających opodatkowaniu lub zwolnionych od podatku) i nie wykorzystał ich zgodnie z takim zamiarem (zmiana przeznaczenia), wówczas konieczne jest dokonanie korekty podatku. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Odnosząc się zatem do Pani wątpliwości w zakresie braku obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku VAT zauważyć należy, że z opisu sprawy wynika, że Pani prowadzi działalność rolniczą i jest podatnikiem czynnym podatku VAT oraz nabywała towary i usługi, w związku z którymi obniżała kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nabyte towary i usługi miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary i usługi po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zatem Pani jako przedstawiciel rodzinnego gospodarstwa rolnego nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy ze względu na brak zmiany przeznaczenia nabytych towarów i dalsze wykorzystywanie ich do czynności opodatkowanych. W konsekwencji Pani synowie również nie będą zobowiązani do dokonania korekty podatku o której mowa w ww. przepisach ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wskazuję, że niniejsza interpretacja została wydana w zakresie podatku od towarów i usług (pytań nr 7 i 8 wniosku), natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wniosek został załatwiony odrębnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pani (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
