Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.797.2025.1.EC
Opodatkowanie dywidend uzyskiwanych przez polskiego rezydenta od szwajcarskich spółek powinno uwzględniać krajowy podatek niezwłocznie po ich otrzymaniu, przy czym odliczenia zagranicznego podatku mogą obejmować jedynie stawkę ustaloną w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkanie w Polsce. Wnioskodawca uzyskuje przychody z dywidend wypłacanych przez spółki mające siedzibę w Szwajcarii. Podmiot wypłacający dywidendę, działając na podstawie szwajcarskich przepisów podatkowych, potrąca z niej 35% tytułem podatku u źródła, a pozostałe 65% przelewa na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Następnie, powołując się na art. 10 ust. 2 Konwencji CH- PL, Wnioskodawca występuje o zwrot podatku, tj. w wysokości 20% kwoty dywidendy brutto, załączając do wniosku polski certyfikat rezydencji oraz zaświadczenie polskiej administracji podatkowej o rozliczeniu przez Wnioskodawcę należnego w Polsce podatku dochodowego od tych dywidend. Zwrot podatku nigdy nie następuje więc w roku wypłaty dywidendy, lecz najwcześniej w roku następnym, a nierzadko jeszcze później. W ten sposób, po uzyskaniu zwrotu, stan faktyczny staje się zgodny z art. 10 ust. 2 ww. Konwencji, tj. podatek pobrany przez Szwajcarię od przedmiotowych dywidend nie przekracza 15%.
W związku z powyższym, Wnioskodawca rozlicza polski podatek od dywidendy w następujący sposób:
1. W zeznaniu podatkowym składanym za rok otrzymania dywidendy nie wykazuje w ogóle podatku do zapłaty od tej dywidendy, gdyż faktycznie pobrany przez Szwajcarię podatek u źródła (35%) jest wyższy od kwoty podatku należnego w Polsce (19%),
2. W zeznaniu podatkowym składanym za rok otrzymania od Szwajcarii zwrotu części pobranego podatku w wysokości 20% kwoty dywidendy brutto, Wnioskodawca wykazuje podatek od tej dywidendy do zapłaty w Polsce w wysokości 4% (19% polskiego podatku minus 15% podatku pobranego przez Szwajcarię).
Pytanie
Czy opisany powyższej sposób rozliczania w Polsce podatku od dywidend otrzymanych ze szwajcarskich spółek jest prawidłowy?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, opisany powyższej sposób rozliczania w Polsce podatku od dywidend otrzymanych ze szwajcarskich spółek jest prawidłowy.
Przepisy ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepis ten, jak wynika z art. 4a, stosuje się jednak z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 7), a w tym dywidendy (art. 17 ust. 1 pkt 4). Od uzyskanych przychodów z dywidend pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy (art. 30a ust. 1 pkt 4) z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (art. 30a ust. 2). Podatnicy uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody z dywidend, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów przy zastosowaniu stawki 19% (art. 30a ust. 9).
Zgodnie z art. 30a ust. 11 ustawy o PIT, kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów z dywidend, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a. Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1). Zeznaniami nie obejmuje się dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 29-30a (ust. 3); wykazuje się go jednak w przypadku, gdy podatek ten nie został pobrany przez płatnika (ust. 3b). Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone (art. 45 ust 3a).
Przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Stosownie do art. 10 ust. 1 Konwencji CH-PL, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć - w przypadku, gdy osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie - 15% kwoty dywidendy brutto (ust. 2).
W myśl art. 23 ust. 1 lit. b) Konwencji CH-PL, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 oraz 13 może być opodatkowany w Szwajcarii, Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Szwajcarii. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód uzyskany w Szwajcarii.
Wnioski.
Za rok wypłaty dywidendy, Wnioskodawca oblicza PIT w następujący sposób: 19% dywidendy brutto (art. 30a ust. 1 pkt 4) ustawy o PIT) minus 35% dywidendy brutto, nie więcej jednak niż 19% dywidendy brutto (art. 30a ust. 9 i art. 23 ust. 1 lit. b) Konwencji CH-PL), co w efekcie powoduje, że PIT należny za ten rok wynosi zero. Za rok otrzymania zwrotu części podatku pobranego przez Szwajcarię, Wnioskodawca zobowiązany jest zastosować art. 45 ust. 3a ustawy o PIT, tj. ze względu na uprzednio dokonane odliczenie od podatku (19%) oraz późniejsze otrzymanie zwrotu części odliczonych kwot (4%), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza kwoty poprzednio odliczone (4%). W efekcie, za rok otrzymania ww. zwrotu, Wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym, podatku od dywidendy w wysokości 4% kwoty dywidendy brutto. Z pobranych przez Szwajcarię 35%, Wnioskodawca odliczył 19%, a więc 16% nie odliczył. Zatem zwrot przez Szwajcarię 20% dzieli się na 16% podatku nieodliczonego przez Wnioskodawcę oraz 4% podatku przez Wnioskodawcę odliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podatek dochodowy od osób fizycznych – zasada powszechności opodatkowania
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach tej ustawy jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ogólną definicję przychodu zawiera art. 11 ust. 1 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia przy tym odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy.
Nieograniczony obowiązek podatkowy
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast stosownie do art. 3 ust. 1a cyt. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
a)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
b)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W świetle art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania mają pierwszeństwo przed polskim wewnętrznym prawem podatkowym.
Źródła przychodów
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne bycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, przychody z:
a)odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,
b)realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Przepis dotyczy przy tym zarówno dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych utworzonych na gruncie prawa polskiego, jak i utworzonych na gruncie prawa innych państw.
Dywidendy – sposób opodatkowania
Dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają opodatkowaniu na zasadach szczególnych, określonych w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 30a ust. 7 ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na tzw. zasadach ogólnych określonych w art. 27.
I tak, stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy:
Od dochodów (przychodów) uzyskanych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.
Na mocy art. 30a ust. 2 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Należy przy tym wskazać, że co do zasady zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest pobierany przez płatnika co wynika z treści art. 41 ust. 1 i 4 ustawy.
Jeżeli jednak podatek ten nie został pobrany przez płatnika, to – zgodnie z regulacją art. 45 ust. 3b ustawy – podatnik wykazuje należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a.
Jednocześnie, stosownie do art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 (podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce), uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5 (m.in. dywidendy ze spółek z siedzibą w państwie innym niż Polska), od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
Podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, którzy uzyskują poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody m.in. z dywidend ze spółek z siedzibą w państwie innym niż Polska, od zryczałtowanego podatku obliczonego wg art. 30a ust. 1 od tych dywidend, odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
W myśl art. 30a ust. 11 ustawy:
Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.
Zgodnie z omawianą ustawą – Pana przychody z dywidend podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.
W przypadku dywidend z zagranicznych spółek ocena skutków podatkowych powinna uwzględniać odpowiednią umowę o uniknięciu podwójnego opodatkowania podpisaną między Polską a krajem, w którym ma siedzibę spółka wypłacająca dywidendę.
Opodatkowanie dywidendy na gruncie umowy międzynarodowej
W przypadku dywidendy ze spółki szwajcarskiej będzie to Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Bernie dnia 2.09.1991 r. (Dz. U. z 1993 r. nr 22, poz. 92 ze zm.).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. Umowy:
Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Stosownie do art. 10 ust. 2 ww. Konwencji:
Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale - jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie - podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 15 procent kwoty dywidendy brutto.
Natomiast w myśl art. 10 ust. 3 ww. Konwencji:
Ustępu 2 nie stosuje się, jeżeli odbiorca dywidendy mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa posiada zakład na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, na którym znajduje się siedziba osoby prawnej wypłacającej dywidendy, a udziały, z tytułu których wypłaca się dywidendy, faktycznie należą do tego zakładu. W tym przypadku stosuje się artykuł 8 niniejszej Umowy.
Zgodnie z art. 10 ust. 4 ww. Konwencji:
Postanowień ustępów 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli właściciel dywidend, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki płacącej dywidendy, działalność zarobkową przez zakład położony w tym Państwie bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o stałą placówkę, która jest w nim położona, i gdy udział, z tytułu którego wypłaca się dywidendy, rzeczywiście wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W tym przypadku, w zależności od konkretnej sytuacji, stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.
Dywidenda uzyskana przez polskiego rezydenta podatkowego ze Szwajcarii – zgodnie z przepisami Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Konfederacją Szwajcarską, które są nadrzędne w stosunku do wewnętrznych przepisów podatkowych danego państwa – podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Szwajcarii jednakże kwota podatku w Szwajcarii nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.
W przypadku dywidendy ze Szwajcarii Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje, że dywidendy uzyskiwane przez Pana ze Szwajcarii mogą być opodatkowane w Polsce i mogą być opodatkowane w Szwajcarii, przy czym podatek ustalony w Szwajcarii nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.
W przypadku, gdy polski rezydent podatkowy zapłaci za granicą podatek w wyższej wysokości niż przewidują to przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania to o ewentualny zwrot nadpłaty należy ubiegać się za granicą, zgodnie z tamtejszymi przepisami.
Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji
Z wniosku wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Uzyskuje Pan przychody z dywidend wypłacanych przez spółki mające siedzibę w Szwajcarii.
Przedmiotem Pana wątpliwości jest czy otrzymaną dywidendę należy rozliczyć za rok otrzymania dywidendy i czy w związku z tym, że kwota podatku pobranego w Szwajcarii jest wyższa od podatku należnego w Polsce należy rozliczyć tylko różnicę w roku otrzymania zwrotu części pobranego podatku przez Szwajcarię.
Przechodząc do Pana wątpliwości, tj. opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu dywidend wypłacanych przez spółki mające miejsce siedziby w Szwajcarii wskazać należy, że Pana przychody z tego tytułu podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.
Od zryczałtowanego podatku obliczonego w Polsce, odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, czyli w odniesieniu do Szwajcarii 15% kwoty dywidendy brutto.
Zatem, od uzyskanych przez Pana poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej dywidend z tytułu posiadania określonych akcji w spółkach zagranicznych, dokonując rozliczenia dochodów w PIT-38 może Pan odliczyć kwotę równą podatkowi faktycznie zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania (tj. 15%).
O ewentualny zwrot nadpłaty wynikający z uiszczenia w Szwajcarii podatku w wyższej wysokości niż przewidują to przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może Pan ubiegać się w Szwajcarii, zgodnie z tamtejszymi przepisami.
Podsumowując, otrzymana przez Pana dywidenda ze spółek w Szwajcarii podlega opodatkowaniu w Polsce. Rozliczenia dokonuje Pan za rok, w którym otrzymał Pan dywidendę. Samodzielnie zatem oblicza i wpłaca Pan podatek oraz składa odpowiednie roczne zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. O ewentualny zwrot nadpłaty wynikający z uiszczenia w Szwajcarii podatku w wyższej wysokości niż przewidują to przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może Pan ubiegać się w Szwajcarii, zgodnie z tamtejszymi przepisami.
Nie można zatem zgodzić się z Pana stanowiskiem, że za rok wypłaty dywidendy, oblicza Pan 19% dywidendy brutto (art. 30a ust. 1 pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) minus 35% dywidendy brutto, nie więcej jednak niż 19% dywidendy brutto (art. 30a ust. 9 i art. 23 ust. 1 lit. b) Konwencji ), co w efekcie powoduje, że podatek należny za ten rok wynosi zero. Nie można także potwierdzić Pana stanowiska, że za rok otrzymania zwrotu części podatku pobranego przez Szwajcarię, jest Pan zobowiązany ze względu na uprzednio dokonane odliczenie od podatku (19%) oraz późniejsze otrzymanie zwrotu części odliczonych kwot (4%), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał Pan ten zwrot, doliczyć kwoty poprzednio odliczone (4%). W efekcie, za rok otrzymania ww. zwrotu, stwierdza Pan, że jest zobowiązany do wykazania w zeznaniu rocznym, podatku od dywidendy w wysokości 4% kwoty dywidendy brutto.
W związku z powyższym, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczyzaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
