Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.719.2025.3.MR
Dostawa towarów i usług realizowana na rzecz sił zbrojnych państw NATO innego niż docelowe państwo członkowskie podlega zwolnieniu z podatku VAT, tylko jeśli spełnione są formalne i terytorialne warunki określone w przepisach krajowych oraz unijnych, m.in. uzyskanie świadectwa zwolnienia przed złożeniem deklaracji podatkowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki 0% dla dostawy (…) na rzecz spółki amerykańskiej. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 października 2025 r. (wpływ 16 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą prawną – spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność gospodarczą pod nr NIP: (…), będącą rezydentem podatkowym w Polsce. Wiodącym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, sklasyfikowana pod numerem 77.39.Z. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz jest zarejestrowany do VAT-UE.
Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę polega na wynajmie i sprzedaży (…) oraz świadczeniu usług montażu i demontażu (…) wraz z wyposażeniem (…).
Siedziba Wnioskodawcy mieści się w (...), jednak działa On na terytorium kraju oraz Unii Europejskiej.
W grudniu 2024 r. zgłosiła się do Wnioskodawcy zagraniczna spółka (…) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (dalej: (…)) z zamówieniem na zakup (…) oraz na wynajem (…) w celu dalszej odsprzedaży do (…) (ang. …) położonego w (…).
Wnioskodawca przyjął zamówienie oraz wpłatę od kontrahenta (…) na zakup (…) oraz wystawił fakturę zaliczkową dokumentującą otrzymaną wpłatę.
Zamówienie datowane na xx xx 2024 r. od firmy (…) zawierało informację o konieczności zastosowania stawki VAT 0% wobec transakcji, które docelowo służyć będą (…), z uwagi na zwolnienie (…) z wszelkich podatków i ceł na podstawie umowy międzynarodowej z Rzeczypospolitą Polską.
Wnioskodawca zastosował wskazaną przez zleceniodawcę stawkę VAT 0% zarówno na fakturze zaliczkowej, jak i na następnych fakturach, fakturze końcowej oraz fakturze dokumentującej montaż sprzedanej (…) oraz wynajmowanych (…).
Firma (…) jako główny kontraktor (…) nie dostarczyła Wnioskodawcy zaświadczenia o podstawie zastosowania stawki 0% upierając się, że wystarczającym dokumentem jest zamówienie i obowiązujące przepisy prawa – artkuł VIII Protokołu Paryskiego oraz artykuł XI NATO SOFA Zapis o zwolnieniu widniał również w umowie pomiędzy (…) a (…), która jest umową głównego wykonawcy. Wnioskodawca działał jako podwykonawca dla firmy (…). (…) sprzedawana do firmy (…) nigdy nie opuściła terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. (…) została zamontowana przez Wnioskodawcę w (…) na terenie (…) NATO, który zgodnie z umową Rzeczpospolita Polska udostępniła Dowództwu Sojuszniczemu.
W lutym i marcu 2025 r. właściwy dla Wnioskodawcy Urząd Skarbowy prowadził czynności sprawdzające w podatku od towarów i usług, w wyniku których zapis w zamówieniu okazał się niewystarczający. Firma (…) nadal nie udostępniła Wnioskodawcy wymaganych dokumentów (zaświadczenia), dalej powołując się na przepisy wymienione powyżej w związku z czym Wnioskodawca zwrócił się bezpośrednio do (…) w (…). Wnioskodawca uzyskał wymagane zaświadczenie datowane na xx xx 2025 r.
Wnioskodawca, po przeprowadzonej przez właściwy dla Wnioskodawcy Urząd Skarbowy kontroli podatkowej, skorygował wystawione w grudniu 2024 r. i styczniu 2025 r. faktury dotyczące omawianej transakcji zmieniając stawkę na 23% i złożył właściwe korekty plików JPK_V7M za wskazane miesiące zgodnie z protokołem kontroli podatkowej.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
1. Czy podmiot, na rzecz którego kontrahent (…) odsprzedał nabywane od Państwa towary i usługi jest podmiotem, o którym mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej podpisaną w Warszawie 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U z 2020 r. poz. 2153), zwanej dalej umową o wzmocnionej współpracy?
Odpowiedź:
Nie, podmiot na rzecz którego kontrahent (…) odsprzedał nabyte od nas (…) nie jest siłami zbrojnymi USA w rozumieniu umowy o wzmocnionej współpracy. Kontrahent ten to (…) – (…), którego siedziba od (…) r. mieści się w (…).
Zgodnie z umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającą Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (dalej: Umowa NATO) (…) jest Dowództwem Sojuszniczym. Artykuł 4 ust. 1 tej umowy stanowi, że Rzeczpospolita Polska udostępniła Dowództwu Sojuszniczemu grunty, nieruchomości oraz instalacje stałe bez opłat, wolne od podatków lub pozwoleń. W dokumentach przetargowych pomiędzy (…) a firmą (…) znajduje się zapis:
„Zgodnie z artykułem VIII Protokołu paryskiego z dnia 28 sierpnia 1952 r. oraz artykułem 17 Umowy uzupełniającej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Sztabem Naczelnego Dowódcy ds. Transformacji Sojuszu oraz Sztabem Naczelnym Sił Sojuszniczych w Europie do Protokołu w sprawie statusu Międzynarodowych Sztabów Wojskowych utworzonych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, z dnia 9 lipca 2016 r., towary i usługi w ramach niniejszej umowy są zwolnione z podatków, ceł i podobnych opłat”.
2. Czy są Państwo wykonawcą kontraktowym w rozumieniu art. 2 lit. e umowy o wzmocnionej współpracy, tj. m.in. czy jako osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną dostarczają Państwo towary lub świadczą Państwo usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz?
Odpowiedź:
Nie, nie świadczyliśmy usług, ani nie sprzedawaliśmy towarów na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz, ponieważ jak wskazano powyżej (…) nie jest siłami zbrojnymi USA.
3. Czy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej (tj. nie później niż do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który podatnik rozlicza daną transakcję) posiadali Państwo wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm.) oraz zamówienie, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia, dotyczące usług oraz dostaw towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia?
Odpowiedź:
(…) nie jest siłami zbrojnymi USA, zatem niezasadne byłoby posiadanie świadectwa zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm.).
Natomiast świadectwo zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm.) otrzymaliśmy xx xx 2025 r. Zamówienie dotyczące omawianych towarów datowane jest na xx xx 2024 r, zatem byliśmy w jego posiadaniu przed złożeniem deklaracji podatkowej.
4. Czy powyższe dokumenty, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienie, bezpośrednio wiążą się z transakcjami realizowanymi przez Państwa na rzecz kontrahenta (…)?
Odpowiedź:
Posiadane przez nas dokumenty – zamówienie oraz świadectwo zwolnienia z podatku VAT wiąże się bezpośrednio z transakcjami realizowanymi na rzecz kontrahenta (…), który odsprzedał zakupione towary (…) z siedzibą w (…).
Pytanie
Czy Wnioskodawca był uprawniony do zastosowania stawki VAT 0% wobec transakcji opisanych w stanie faktycznym polegających na sprzedaży do firmy amerykańskiej (…) , która jest zgodnie z kontraktem wykorzystywana na potrzeby (…) w (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy był On uprawniony do zastosowania stawki 0% wobec transakcji opisanych w stanie faktycznym.
(…) to (…), którego siedziba od (…) mieści się w (…). Zadaniem (…) jest (…).
Zgodnie z umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającą Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego (dalej: Umowa NATO) (…) jest Dowództwem Sojuszniczym. Artykuł 4 ust. 1 tej umowy stanowi, że Rzeczpospolita Polska udostępniła Dowództwu Sojuszniczemu grunty, nieruchomości oraz instalacje stałe bez opłat, wolne od podatków lub pozwoleń.
Zgodnie z artykułem 17 tejże umowy stosownie do artykułu 8 Protokołu Paryskiego oraz artykułu XI NATO SOFA, zgodnie z procedurami wykonawczymi ustanowionymi przez przepisy prawa Rzeczypospolitej Polskiej, Dowództwo Sojusznicze jest zwolnione z wszelkich obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej podatków, ceł, składek i opłat dotyczących licencji lub pozwoleń związanych z jego oficjalną działalnością, bez względu na ich wysokość. Zwolnienia mają również zastosowanie do dóbr, innego mienia, jak również usług przywożonych lub nabytych w Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz Dowództwa Sojuszniczego przez wykonawców kontraktowych, których usługi zostały nabyte przez Dowództwo Sojusznicze na podstawie kontraktu komercyjnego wykonywanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub poza nim oraz jeżeli przywóz lub nabycie dóbr jest niezbędne do wykonania kontraktu.
(…) udzieliło kontraktu firmie (…) jako wynik rozstrzygnięcia przetargu. Do realizacji kontraktu firma (…) nabyła od podwykonawców w tym Wnioskodawcy, niezbędne towary i usługi zarówno w Polsce jak i poza granicami kraju.
Wnioskodawca zgodnie z informacjami od swojego klienta – (…) zastosował stawkę 0% na podstawie otrzymanego zamówienia. Następnie w wyniku czynności sprawdzających oraz kontroli podatkowej został zobowiązany do skorygowania wystawionych faktur do stawki 23% – z uwagi na brak posiadanego zaświadczenia, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wielokrotnie wnioskował do klienta, jako do kontaktującego się z (…) o wymagane zaświadczenie, jednak klient, jako firma amerykańska uparcie twierdził, że nie jest wymagane żadne zaświadczenie i zapisy w umowie oraz zamówieniu są wystarczające. Przedstawianie (…) podstaw prawnych przez Wnioskodawcę również nie odniosło skutku. W trakcie prowadzonych przez US czynności sprawdzających, kiedy zaświadczenie było definitywnie wymagane, Wnioskodawca zwrócił się bezpośrednio do (…) o wydanie stosownego zaświadczenia. Otrzymał takie datowane na xx xx 2025 już po terminie wskazanym w Rozporządzeniu. Jednakże w zaświadczeniu wyraźnie wskazano, że dotyczy ono omawianego w stanie faktycznym zamówienia (…), których dotyczyły faktury wystawione ze stawką 0%.
W późniejszym czasie Wnioskodawca otrzymał również od (…) oświadczenie, w którym podpisany (…) wskazuje wyraźnie, że umowa uzupełniająca jest w świetle art. 91 Konstytucji Rzeczypospolitej częścią porządku prawnego RP, więc powinna być stosowana bezpośrednio w szczególności w przypadkach, w których innych źródeł prawa nie sposób pogodzić z ww. ustawą.
Umowa stanowi jednoznacznie, że nabycie dóbr w RP na rzecz Dowództwa Sojuszniczego przez wykonawców kontraktowych uprawnia do zastosowania stawki 0%. Zapis ten dotyczy również podwykonawców co zostało potwierdzone zaświadczeniem wymaganym w Rozporządzeniu oraz oświadczeniem otrzymanym od (…).
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa jak na wstępie, że miał prawo do zastosowania stawki 0% wobec dostaw, których beneficjentem końcowym jest (…) z siedzibą w (…), co potwierdzają ogólne przepisy dotyczące współpracy z siłami NATO.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Według art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów niewysyłanych ani nietransportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
W analizowanej sprawie wskazać należy na zapisy Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającej Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego podpisanej w dniu 9 lipca 2016 r. (Dz. U z 2017 r. poz. 1179) zwanej dalej: Umową Uzupełniającą.
Zgodnie z art. 1 ust. 9 Umowy Uzupełniającej:
Dowództwo Sojusznicze obejmuje na potrzeby niniejszej Umowy Uzupełniającej oraz w uzupełnieniu artykułu 1 Protokołu Paryskiego, wszelkie organy wojskowe NATO, którym na podstawie decyzji Rady Północnoatlantyckiej oraz zgodnie z decyzją przyjętą przez Radę Północnoatlantycką w dniu 19 maja 1969 r. o procedurach aktywacji i reorganizacji wojskowych organów NATO w czasie pokoju oraz zasad przyznawania im statusu międzynarodowego i międzynarodowego finansowania (C-M(69)22), przyznany został status wynikający z art. 14 Protokołu Paryskiego.
Natomiast na podstawie art. 1 pkt 16 Umowy Uzupełniającej:
Uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego oznacza członków Dowództwa Sojuszniczego, zgodnie z definicją określoną w punkcie 13 powyżej, z wyjątkiem członków przydzielonych przez Rzeczpospolitą Polską lub osób zatrudnionych przez Dowództwo Sojusznicze i posiadających obywatelstwo polskie lub zamieszkałych na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 14 ust. 1 Umowy Uzupełniającej:
Dowództwo Sojusznicze może niezależnie nabywać dobra i usługi przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego na podstawie umów zawieranych zgodnie z prawem zobowiązań (umowy komercyjne), zarówno indywidualnie, jak i na podstawie umów ze spółkami, przedsiębiorstwami lub agentami, włączając w to specjalistyczne usługi świadczone przez ekspertów technicznych i specjalistów.
Według art. 14 ust. 2 Umowy Uzupełniającej:
Wykonawcy kontraktowi rozumiani jako spółki i przedsiębiorstwa, będą zwolnieni z obowiązku stosowania przepisów prawa Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących warunków uzyskania pozwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej i jej rejestracji, pod warunkiem, że:
a. nie są spółkami i przedsiębiorstwami polskimi, oraz
b. nie posiadają siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
c. zapewniają specjalistyczną wiedzę w zakresie wymaganym dla wsparcia funkcjonowania Dowództwa Sojuszniczego lub w inny sposób pełnią funkcje doradcze, oraz
d. przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie w celu wykonania umowy zawartej z Dowództwem Sojuszniczym lub na jego rzecz.
W myśl art. 18 ust. 2 Umowy uzupełniającej:
Uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego mogą nabywać w Rzeczypospolitej Polskiej bez konieczności uiszczania podatków i akcyzy niżej określone towary w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe oraz pod warunkiem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nimi członków ich rodzin:
a.rzeczy osobiste przeznaczone do użytku we własnym gospodarstwie domowym, za wyjątkiem określonych w ustępie 3 poniżej;
b.usługi, inne niż usługi budowlane, restauracyjne i cateringowe, hotelowe, których nabycie potwierdzono pojedynczą fakturą o wartości co najmniej 450 zł (wraz z podatkiem VAT);
c.benzynę lub paliwo dla prywatnych pojazdów i motocykli w ilości nieprzekraczającej 600 litrów na kwartał, na zarejestrowany pojazd;
d.jeden prywatny pojazd na każdą osobę w gospodarstwie domowym, będącą w wieku upoważniającym do prowadzenia pojazdów zgodnie z przepisami prawa Rzeczypospolitej Polskiej, w dowolnym momencie;
e.jeden prywatny samochód osobowy o nadwoziu typu van i jedną przyczepę kempingową na uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego;
f.jeden motocykl, zgodnie z definicją określoną przez przepisy prawa Rzeczypospolitej Polskiej, na każdą osobę w gospodarstwie domowym będącą w wieku upoważniającym do prowadzenia pojazdów zgodnie z przepisami prawa Rzeczypospolitej Polskiej;
g.jeden pojazd sportowo-rekreacyjny, zgodnie z definicją określoną przez przepisy prawa Rzeczypospolitej Polskiej, na uprawnionego członka Dowództwa Sojuszniczego.
Jak wskazano w art. 18 ust. 4 Umowy uzupełniającej:
Rzeczpospolita Polska zaniecha pobierania podatków albo zwróci ich wartość zgodnie z procedurą określoną w przepisach prawa krajowego w odniesieniu do towarów podlegających zwolnieniu na podstawie niniejszego artykułu.
Zaznaczyć należy, że ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z treścią art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 i art. 138i ust. 4 wynosi 23%.
W myśl art. 146ee ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, w roku 2023 może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.
Na podstawie delegacji ustawowej określonej ww. przepisem art. 146ee ust. 1 ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z 9 grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2024 (Dz. U. z 2023 r. poz. 2670, ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Według § 6 ust. 1 pkt 4 i 5 rozporządzenia:
Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz:
4)sił zbrojnych Państwa-Strony Traktatu Północnoatlantyckiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia – do celów służbowych tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych,
5)sił zbrojnych państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia – do celów służbowych tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, jeżeli siły te biorą udział w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii Europejskiej w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.
Stosownie do § 6 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia:
Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:
1)w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-6 – wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.4), dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze:
a)państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-3 i 6 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo,
b)państwa członkowskiego przeznaczenia - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5;
3)zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 2.
W myśl § 6 ust. 6 rozporządzenia:
Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się, pod warunkiem że dostawa towarów lub świadczenie usług są dokonywane przeznaczeniem do innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego przeznaczenia.
Z § 6 ust. 10 rozporządzenia wynika, że:
W przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6, są przeznaczone do celów służbowych, świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.
Według § 6 ust. 11 rozporządzenia:
W przypadku, o którym mowa w ust. 10, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. a i pkt 4-6 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, albo właściwe władze państwa członkowskiego przeznaczenia.
Przepisy te implementują art. 151 ust. 1 lit. c dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej dyrektywą, zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje dostawy towarów i świadczenie usług w państwach członkowskich, które są stronami Traktatu Północnoatlantyckiego na rzecz sił zbrojnych innych państw będących stronami tego traktatu, do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, gdy siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Z art. 151 ust. 1 lit. d dyrektywy wynika, że:
Państwa członkowskie zwalniają transakcje dostawy towarów lub świadczenie usług dokonywane z przeznaczeniem do innego państwa członkowskiego na rzecz sił zbrojnych każdego z państw będących stronami Traktatu Północnoatlantyckiego, innego niż państwo członkowskie przeznaczenia, do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, gdy siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
Co bardzo istotne art. 151 dyrektywy wskazuje, że do czasu przyjęcia jednolitych przepisów podatkowych zwolnienia przewidziane w akapicie pierwszym, inne niż te, o których mowa w lit. ab), mają zastosowanie w granicach ustalonych przez przyjmujące państwo członkowskie.
Na mocy art. 151 ust. 2 dyrektywy:
W przypadku gdy towary nie są wysyłane lub transportowane z państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa tych towarów, jak również w przypadku świadczenia usług, zwolnienie może zostać przyznane zgodnie z procedurą zwrotu VAT.
Na mocy art. 51 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:
W przypadku gdy w państwie członkowskim, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, stosuje się bezpośrednie zwolnienie, dostawca towarów lub usługodawca zobowiązani są uzyskać od nabywcy towarów lub usługobiorcy świadectwo, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zachowując je jako dokument do celów księgowych. W przypadku zwolnienia przyjmującego postać zwrotu VAT, zgodnie z art. 151 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE, świadectwo załącza się do wniosku o zwrot składanego we właściwym państwie członkowskim.
W załączniku nr II do rozporządzenia 282/2011, w którym określono wzór świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego – w objaśnieniach w punkcie 1 wskazano, że:
Świadectwo służy dostawcy lub uprawnionemu prowadzącemu skład podatkowy jako dokument będący podstawą do zwolnienia z podatku dostaw towarów i usług lub przesyłek towarów do kwalifikujących się podmiotów lub osób fizycznych określonych w art. 151 dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 13 dyrektywy 2008/118/WE. Sporządza się odpowiednio po jednym świadectwie dla każdego dostawcy/właściciela składu. Ponadto dostawca/właściciel składu zobowiązany jest do przechowywania niniejszego świadectwa jako części swojej dokumentacji zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie w danym państwie członkowskim.
Z opisu sprawy wynika, że działalność prowadzona przez Państwa polega na wynajmie i sprzedaży (…) oraz świadczeniu usług montażu i demontażu (…) wraz z wyposażeniem (podłogi, oświetlenie, drzwi, wentylacja, ogrzewanie). W grudniu 2024 r. zgłosiła się do Państwa zagraniczna spółka (…) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych z zamówieniem na zakup (…) oraz na wynajem (…) w celu dalszej odsprzedaży do (…) Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego (…), położonego w (…). (…) jest Dowództwem Sojuszniczym. Przyjęli Państwo zamówienie oraz wpłatę od kontrahenta (…) na zakup (…) oraz wystawili Państwo fakturę zaliczkową dokumentującą otrzymaną wpłatę. Zamówienie datowane na 19 grudnia 2024 r. od firmy (…) zawierało informację o konieczności zastosowania stawki VAT 0% wobec transakcji, które docelowo służyć będą (…), z uwagi na zwolnienie (…) z wszelkich podatków i ceł na podstawie umowy międzynarodowej z Rzeczypospolitą Polską. Zastosowali Państwo wskazaną przez zleceniodawcę stawkę VAT 0% zarówno na fakturze zaliczkowej, jak i na następnych fakturach i fakturze końcowej. Firma (…) jako główny kontraktor (…) nie dostarczyła Państwu zaświadczenia o podstawie zastosowania stawki 0% upierając się, że wystarczającym dokumentem jest zamówienie i obowiązujące przepisy prawa – artkuł VIII Protokołu Paryskiego oraz artykuł XI NATO SOFA. Zapis o zwolnieniu widniał również w umowie pomiędzy (…) a (…), która jest umową głównego wykonawcy. Działali Państwo jako podwykonawca dla firmy (…). (…) sprzedawana do firmy (…) nigdy nie opuściła terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. (…) została zamontowana przez Państwa w (…) na terenie (…) NATO, który zgodnie z umową, Rzeczypospolita Polska udostępniła Dowództwu Sojuszniczemu. W związku z brakiem możliwości uzyskania świadectwa od spółki (…), zwrócili się Państwo o ww. zaświadczenie bezpośrednio do (…) w (…). Świadectwo zwolnienia, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług otrzymali Państwo 13 marca 2025 r.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy byli Państwo uprawnieni do zastosowania stawki VAT 0% wobec transakcji opisanych w stanie faktycznym, polegających na sprzedaży do firmy amerykańskiej (…) , która jest zgodnie z kontraktem, wykorzystywana na potrzeby (…) w (…).
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zauważyć, że stawka podatku 0% przysługuje na podstawie § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z 23 grudnia 2023 r. wyłącznie w sytuacji gdy:
- dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane na rzecz sił zbrojnych Państwa -Strony Traktatu Północnoatlantyckiego innego niż państwo członkowskie przeznaczenia,
- dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane do celów służbowych tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego bądź dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane w celu zaopatrzenia mes i kantyn sił zbrojnych,
- siły zbrojne biorą udział we wspólnych działaniach obronnych,
- spełnione są warunki, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia.
Odnośnie warunków wymienionych § 6 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia z 23 grudnia 2023 r. należy wskazać, że dotyczą one posiadania świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją. Dokumentację wymienioną w § 6 ust. 2 pkt 1 i 3 rozporządzenia z 23 grudnia 2023 r. (świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, zamówienie dotyczące towarów i usług wraz ze specyfikacją) jako m.in. jeden z warunków umożliwiających stosowanie stawki 0% VAT dla świadczonych usług na rzecz podmiotu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z 23 grudnia 2023 r., podatnik powinien posiadać przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej co jasno i wyraźnie wynika z § 6 ust. 2 rozporządzenia.
Z praktycznego punktu widzenia podatnik powinien otrzymać wskazane dokumenty przed lub w momencie dokonania sprzedaży. Zamówienie wraz ze specyfikacją, co do ilości i rodzaju towarów lub usług, umożliwia mu bowiem przygotowanie transakcji zgodnie z zamówieniem. Wypełnione świadectwo zwolnienia, o którym mowa w załączniku nr II do rozporządzenia 282/2011 potwierdza natomiast uprawnienie przez siły zbrojne Państwa Strony Traktatu Północnoatlantyckiego do zakupów nieobciążonych podatkiem. Na podstawie tych dokumentów podatnik (zarejestrowany w Polsce) wystawia fakturę na dostawę towarów ze stawką podatku 0%.
Jeżeli podatnik nie posiada ww. dokumentów w chwili sprzedaży, nie oznacza to, że podatnik nie może sprzedać towarów lub wyświadczyć usług przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0% i że od razu musi opodatkować taką transakcję stawką podatku właściwą dla danego towaru lub usługi w kraju. Przepisy przewidują bowiem możliwość dostarczenia do podatnika tych dokumentów w terminie późniejszym, przy czym podatnik powinien je posiadać najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (lub kwartale – w przypadku podatników, którzy wybrali taki okres rozliczeniowy), za który podatnik rozlicza tę transakcję. Taka decyzja o umożliwieniu nabywcy dostarczenia świadectwa zwolnienia w terminie późniejszym, należy zawsze wyłącznie do decyzji podatnika i oparta jest o zaufanie i współpracę z nabywcą.
Natomiast nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług wykorzystywanych przez siły zbrojne Państwa Strony Traktatu Północnoatlantyckiego.
Przede wszystkim jednak należy zauważyć, odnosząc się do Państwa przypadku, że zgodnie z § 6 ust. 6 rozporządzenia, możliwość zastosowania stawki 0% będzie mieć miejsce dla dostaw towarów i świadczenia usług dla sił zbrojnych Państwa Strony Traktatu Północnoatlantyckiego (innego niż Polska) tylko w przypadku gdy są to dostawy towarów i usługi dokonywane z przeznaczeniem do innego państwa członkowskiego, a nie na terytorium Polski. W przypadku sił zbrojnych NATO biorących udział we wspólnych działaniach obronnych innych niż polskie siły zbrojne, które przebywają w Polsce przysługuje zwrot podatku VAT co również wynika z dyrektywy na którą się Państwo powołujecie.
W przypadku dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz przebywających na terytorium kraju wojsk NATO – (innych niż wojska polskie, w przedmiotowym przypadku organu wojskowego NATO, tj. (…)) wskazać należy, że stawka 0% podatku VAT określona w § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy są one dokonywane z przeznaczeniem do innego państwa członkowskiego, a nie na terytorium Polski.
Oznacza to, że stawka 0% będzie miała zastosowanie, gdy organy wojskowe NATO – (…), będą stacjonować w innym niż Polska państwie członkowskim, a towary i usługi będą nabywać w Polsce.
Skoro w tym przypadku, dostawa (…) dokonana przez Państwa na rzecz podmiotu pośredniczącego (spółki (…), który następnie odsprzedał ww. (…) na rzecz (…) – nie została dokonana z przeznaczeniem do innego państwa członkowskiego (została dostarczona i wykorzystywana jest do (…) w (…)), to nie znajdzie zastosowania stawka 0% podatku VAT, a Państwo nie są uprawnieni do wystawienia faktury ze stawką podatku VAT 0% na podstawie § 6 ust. 1 pkt 4 w zw. z § 6 ust. 2 rozporządzenia.
Nie są Państwo również uprawnieni do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 151 lit. c i d dyrektywy. Art. 151 dyrektywy wskazuje jasno i wyraźnie, że do czasu przyjęcia jednolitych przepisów podatkowych zwolnienia przewidziane w akapicie pierwszym, inne niż te, o których mowa w lit. ab), mają zastosowanie w granicach ustalonych przez przyjmujące państwo członkowskie. Przepisy prawne wskazujące na możliwość zastosowania stawki 0% dla świadczeń dokonywanych na rzecz sił zbrojnych Państwa – Strony Traktatu Północnoatlantyckiego zostały zaimplementowane przez ustawodawcę polskiego w rozporządzeniu które wyraźnie wskazuje, jakie warunki i przesłanki muszą być spełnione, aby możliwe było zastosowanie stawki preferencyjnej. Z art. 151 ust. 2 dyrektywy wynika, że w przypadku gdy towary nie są wysyłane lub transportowane z państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa tych towarów, jak również w przypadku świadczenia usług, zwolnienie może zostać przyznane zgodnie z procedurą zwrotu VAT.
W związku z powyższym, w stosunku do dostawy (…) nie mają Państwo prawa do zastosowania stawki 0%.
W konsekwencji, stwierdzić należy, że nie byli Państwo uprawnieni do zastosowania stawki VAT 0% dla transakcji opisanych w stanie faktycznym, polegających na sprzedaży do firmy amerykańskiej (…), która zgodnie z kontraktem wykorzystywana jest na potrzeby (…) w (…).
Zatem, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
