System kaucyjny
Od 1 października 2025 r. oficjalnie działa już system kaucyjny i niektórzy z jego operatorów – tzw. podmiotów reprezentujących. Jakie nowe obowiązki podatkowe niesie ze sobą ten system i za co grożą kary? Na co warto zwrócić uwagę w kontekście podatkowych skutków uczestnictwa w nim i co budzi wątpliwości? Czy system kaucyjny wpływa na obowiązki w zakresie transakcji z podmiotami powiązanymi? Na pytania dotyczące tych kwestii odpowiadają eksperci MDDP oraz z kancelarii Osborne Clarke.
O co podatnicy pytają na szkoleniach
Ewidencja opakowań dla celów podatkowych
problem Nasza spółka przystąpiła do systemu kaucyjnego od 1 października 2025 r. Sprzedaliśmy już pierwsze napoje w puszkach i butelkach PET ze znakiem kaucji. Przekazujemy operatorowi naszego systemu kaucyjnego informacje o ilości sprzedanych napojów i ich kody EAN. Dla potrzeb weryfikacji obowiązku recyklingu prowadzimy ewidencję o masie, liczbie i pojemności opakowań na nasze napoje. Na podstawie tych danych podmiot reprezentujący ma sporządzić dla nas sprawozdanie o opakowaniach na napoje i składać je w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Czy oprócz tych sprawozdań będziemy musieli prowadzić odrębną ewidencję dla celów rozliczenia VAT od opakowań w systemie kaucyjnym? Czy będziemy musieli wysyłać do urzędu skarbowego JPK, w którym wskażemy ilość sprzedanych przez nas napojów oraz pobrane kaucje? Czy będą kary za brak takiej ewidencji?
Skoro spółka przystąpiła do systemu kaucyjnego, podpisując w tym zakresie umowę z podmiotem reprezentującym i już nawet wprowadziła na rynek napoje w puszkach i butelkach PET ze znakiem kaucji, to ciążyć będzie na niej obowiązek prowadzenia podatkowej ewidencji opakowań (art. 109 ust. 11ia ustawy o VAT) oraz rozliczenia podatku od niezwróconych opakowań. Dla 2025 r. termin na jego zadeklarowanie i ewentualną dopłatę minie wraz z terminem na złożenie deklaracji VAT za luty, czyli 25 marca 2026 r.
