Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.911.2025.3.AK
Dochody z tytułu udzielania pożyczek podmiotom powiązanym kwalifikują się jako zyski kapitałowe, co warunkuje możliwość zastosowania zwolnień podatkowych zgodnie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów dotyczących miejsca zarządzania i beneficjenta.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 11 września 2025 r., który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów sfinansowanych z dotacji otrzymanej z Powiatowego Urzędu Pracy.
Uzupełniła go Pani 11 września 2025 r. oraz w odpowiedzi na wezwania pismami z 13 października 2025 r. (data wpływu 13 października 2025 r.) i 25 listopada 2025 r. (data wpływu 25 listopada 2025 r.) oraz 2 grudnia 2025 r. (data wpływu 2 grudnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Z dniem 07.04.2025 r. podjęła Pani działalność gospodarczą. Nie dokonała Pani zgłoszenia na VAT, korzystała Pani ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy PTU).
Z dniem 07.08.2025 roku przekroczyła Pani obroty, które dawały Pani możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług i stała się Pani podatnikiem podatku VAT.
Wykonuje Pani czynności wyłącznie podlegające pod opodatkowanie podatkiem od towarów i usług – nie uzyskuje Pani żadnych przychodów zwolnionych z VAT oraz niepodlegających pod opodatkowanie VAT.
Podejmując działalność gospodarczą korzystała Pani z dotacji uzyskanej z Powiatowego Urzędu Pracy w ramach projektu „…”. Otrzymała Pani dotację do zakupów w kwotach brutto, ponieważ w momencie rozpoczęcia prowadzenia działalności nie była Pani podatnikiem VAT i nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia VAT zawartego w zakupach sfinansowanych z dotacji.
W umowie zawartej z Powiatowym Urzędem Pracy są zapisy mówiące o kwalifikowalności VAT od zakupów sfinansowanych dotacją i tak podatek VAT:
a)w przedmiotowym projekcie, jest niekwalifikowalny, chyba że brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego;
b)podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy Uczestnikowi/czce Projektu, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT (…). Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez Uczestnika/czki Projektu czynności zmierzających do realizacji tego prawa;
c)w razie posiadania przez Uczestnika/czki Projektu wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) Uczestnik/czka Projektu jest zobowiązany do zwrotu podatku od zakupionych towarów i usług (podatku VAT) w ramach przyznanych środków w terminie do 14 dni od momentu rozliczenia, o którym mowa § 3 ust. 2 niniejszej Umowy.
Powiatowy Urząd Pracy stoi na stanowisku, że w związku z utratą przez Panią prawa do korzystania ze zwolnienia z VAT z dniem 07.08.2025 roku jest Pani zmuszona zwrócić VAT od wszystkich zakupów poczynionych w ramach dotacji, ponieważ z tym dniem VAT przestał być wydatkiem kwalifikowanym i ma Pani prawo do odliczenia VAT od poczynionych z dotacji zakupów.
Uważa Pani, że z przytoczonych zapisów umowy wynika jednoznacznie, że VAT odnośnie którego nie przysługuje Pani prawo do jego odliczenia, jest wydatkiem kwalifikowanym w zakresie otrzymanego dofinansowania.
Zasady odliczania VAT uregulowane są w art. 86 ust. 1 ustawy PTU. Podstawową zasadą regulującą prawo do odliczenia VAT jest, że VAT od poniesionych kosztów można odliczyć wyłącznie w zakresie, w którym ten VAT ma związek z działalnością opodatkowaną VAT, a więc przychodami, które nie są zwolnione z VAT bądź nie podlegają w ogóle pod przepisy ustawy PTU.
W art. 86 ust. 10, 10d, 10e i 11 oraz ust. 13 ustawy PTU określone są terminy dające prawo do odliczenia VAT, które mają związek ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia VAT przysługuje w miesiącu otrzymania faktury lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych.
Zakupy z dofinansowania poczyniła Pani w kwietniu 2025 roku. Przeszła Pani na VAT w miesiącu sierpniu 2025 r. Wynika z tego, że prawo do odliczenia VAT miała Pani do końca lipca (kwiecień plus trzy kolejne miesiące, a więc maj-lipiec), ale i tak tylko w takim zakresie, w jakim poczynione zakupy miały związek ze sprzedażą opodatkowaną.
W art. 91 ust. 7-7d ustawy PTU z kolei jest mowa o korekcie VAT związanej ze zmianą przeznaczenia zakupionych towarów. Zmiana przeznaczenia dotyczy utraty związku ze sprzedażą opodatkowaną bądź nabycia prawa do odliczenia VAT w związku z przeznaczeniem zakupów do sprzedaży opodatkowanej. Te przepisy nie mają zastosowania do zakupów, które miały związek wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną - nie doszło do zmiany ich przeznaczenia, zostały zakupione w okresie, gdy nie była Pani czynnym podatnikiem VAT i zostały wykorzystane do sprzedaży w całości zwolnionej z VAT.
Część poczynionych przez Panią w kwietniu 2025 r. zakupów miała związek ze sprzedażą wyłącznie zwolnioną z VAT, czyli sprzedażą, którą zrealizowała Pani w okresie 07.04.2025 r. – 06.08.2025 r. Dotyczy to materiałów wykorzystanych do produkcji towarów sprzedanych przez Panią w okresie do 06.08.2025 roku. W okresie tym korzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego z VAT, a więc cała Pani sprzedaż była zwolniona z VAT. Wszystkie materiały, które zakupiła Pani do dnia 06.08.2025 r. i wykorzystała je Pani do wytworzonych przez Panią produktów w tym okresie miały związek ze sprzedażą zwolnioną, a więc nie miała Pani prawa do odliczenia VAT od faktur dokumentujących ich zakup.
Wszystkie te materiały zostały wykorzystane w okresie do 06.08.2025 r. a więc miały związek ze sprzedażą zwolnioną z VAT i nie miała Pani prawa do odliczenia VAT od faktur dokumentujących ich zakup oraz nie nabyła Pani takiego prawa z dniem 07.08.2025 roku. Nie ma Pani prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego. O takiej możliwości jest mowa w umowie z Powiatowym Urzędem Pracy. Uważa Pani więc, że nie powinna Pani zwracać VAT od zakupionych materiałów, które zostały wykorzystane przeze Panią w okresie do 06.08.2025 r.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:
1.Wszystkie faktury dokumentujące nabycia opisane we wniosku otrzymała Pani w dniach 09.04.2025-25.04.2025, a więc dotyczą miesiąca kwietnia 2025 r.
2.Wszystkie zakupy poczynione w ramach dotacji z Urzędu Pracy są udokumentowane fakturami VAT z wykazanym podatkiem VAT w stawce 23%.
3.W ramach dotacji nabyła Pani następujące towary:
| LP | Data nabycia | Numer faktury | Nazwa towaru | Wartość brutto |
| 1. | 09.04.2025 | … | Urządzenie wielofunkcyjne ... | 1 499,00 PLN |
| 2. | 09.04.2025 | … | ... + Lampa LED ... + Statyw ... | 3 637,00 PLN |
| 3. | 09.04.2025 | .. | Zestaw oświetlenia ... | 2 090,00 PLN |
| 4. | 09.04.2025 | .. | Stół roboczy ..., Stół roboczy ... | 3 262,35 PLN |
| 5. | 11.04.2025 | … | ... | 9 039,01 PLN |
| 6. | 11.04.2025 | .. | Krzesło biurowe ..., biurko ... | 1 070,68 PLN |
| 7. | 11.04.2025 | .. | Regał metalowy ... | 2 994,00 PLN |
| 8. | 17.04.2025 | … | ... Plexi lustro złote, usługa cięcia | 10 625,86 PLN |
| 9. | 17.04.2025 | … | Płyty Plexi czarne, cięte na wymiar | 2 564,60 PLN |
| 10. | 24.04.2025 | … | Pleksa 5 mm czarna, matowa | 6 218,10 PLN |
| 11. | 24.04.2025 | … | Stół warsztatowy ..., wysyłka | 3 022,11 PLN |
| 12. | 25.04.2025 | .. | Filtry wentylacyjne, kieszeniowe i HEPA | 3 546,08 PLN |
| RAZEM: | 49 568,79 PLN | |||
Wszystkie zakupy były opodatkowane stawką 23% VAT i VAT ten był zawarty na fakturach dokumentujących transakcje. Pozycje 1-7 oraz 11 z przedstawionej tabeli dokumentują zakup środków trwałych, a więc są to kompletne i zdatne do użytku przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane będą przez Panią na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast żadna z przedstawionych pozycji nie wymagała wprowadzenia na ewidencję środków trwałych, ponieważ żaden z zakupów nie przekraczał jednostkowej ceny 10.000 zł.
4.Wszystkie zakupione przez Panią materiały z otrzymanego dofinansowania będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Podatnikiem tego podatku stała się Pani jednak w dniu 07.08.2025 r. Do dnia 06.08.2025 roku była Pani podmiotowo zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy PTU.
5.Prowadzi Pani działalność wyłącznie podlegającą pod opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. W okresie 07.04.2025 - 06.08.2025 korzystała Pani ze zwolnienia z podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy PTU. Zakupy mające związek ze sprzedażą zrealizowaną w tym okresie miały związek wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną z VAT. Zakupy wykorzystane do przychodów uzyskanych od dnia 07.08.2025 r. mają związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.
6.Pierwszy przychód z działalności uzyskała Pani w dniu 02.06.2025 r. w wysokości 38,48 zł.
7.W ramach dotacji zakupiła Pani między innymi materiały wykorzystywane do produkcji sprzedawanych przez Panią wyrobów (pozycje 8-10 tabeli z pkt 3). Pozycja 8 oraz część pozycji 10 (o wartości 3.119,34 zł brutto) zostały wykorzystane do sprzedaży, którą uzyskała Pani w okresie korzystania ze zwolnienia z VAT. To samo dotyczy pozycji 12 – filtry zostały w całości zużyte w czasie, kiedy korzystała Pani ze zwolnienia z VAT.
Pozostałe towary przedstawione w tabeli posiadała Pani na dzień utraty zwolnienia z VAT i będą mieć związek ze sprzedażą opodatkowaną.
8.Przedmiotem Pani działalności zgodnie z klasyfikacją PKD jest: 32.99.Z - Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana.
9.Produkuje i sprzedaje Pani toppery okolicznościowe na torty, akcesoria cukiernicze oraz inne dekoracje wycinane laserowo.
10.Otrzymane dofinansowanie w całości będzie przeznaczone bezpośrednio do wytwarzania i reklamy wytwarzanych przez Panią produktów.
Pytanie
Czy ma Pani prawną możliwości odliczenia VAT od zakupów sfinansowanych z dotacji otrzymanej z Powiatowego Urzędu Pracy i wykorzystanych do produktów sprzedanych w okresie, gdy korzystała Pani ze zwolnienia z VAT wynikającego z art. 113 ust. 9 ustawy PTU?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że wszystkie materiały, które zostały wykorzystane w okresie do 06.08.2025 r., a więc miały związek wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną z VAT i nie miała Pani prawa do odliczenia VAT od faktur dokumentujących ich zakup oraz nie nabyła Pani takiego prawa z dniem 07.08.2025 roku. Nie ma Pani prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:
Doprecyzowując stanowisko, uważa Pani, że nie ma prawa odliczenia podatku VAT od zakupów sfinansowanych z dotacji wykorzystanych do dnia 06.08.2025 r., ponieważ zużyte materiały miały związek wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną z VAT.
Natomiast na pozostałe zakupy z dotacji niewykorzystane do dnia 06.08.2025 r. uważa Pani, że posiada takie prawo.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza tym samym możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wynikających z cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podkreślenia wymaga, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w myśl którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
W oparciu o art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
W myśl z art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Stosownie do treści art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jednakże, aby podatnik nabył prawo do odliczenia VAT muszą zostać spełnione jeszcze dwie przesłanki, tj. transakcja faktycznie zaistniała i podatnik posiada fakturę dokumentującą tę transakcję. Oznacza to, że odliczenia podatku naliczonego, w odniesieniu do nabytych towarów lub wyświadczonych usług, co do zasady można dokonać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:
- powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
- doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
- podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.
Zauważenia wymaga, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej. Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast dla realizacji tego prawa konieczne jest m.in. posiadanie statusu podatnika VAT czynnego.
Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Według art. 113 ust. 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W świetle art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) (uchylony).
Według art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W myśl art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Ponadto na mocy art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.
Pani wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów sfinansowanych z dotacji otrzymanej z Powiatowego Urzędu Pracy.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że podjęła Pani działalność gospodarczą z dniem 07.04.2025 r. Nie dokonała Pani zgłoszenia na VAT, korzystała Pani ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z otrzymanej z Powiatowego Urzędu Pracy dotacji zakupiła Pani w kwietniu 2025 r. określone towary wymienione w poz. 1-12 tabeli:
- poz. 1-7 oraz 11 ww. tabeli – to środki trwałe wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Są to kompletne i zdatne do użytku przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane będą przez Panią na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast żadna z przedstawionych pozycji nie wymagała wprowadzenia na ewidencję środków trwałych, ponieważ żaden z zakupów nie przekraczał jednostkowej ceny 10.000 zł,
- poz. 8-10 ww. tabeli – to materiały wykorzystywane do produkcji sprzedawanych wyrobów,
- poz. 12 ww. tabeli – to filtry wentylacyjne, kieszeniowe i HEPA.
Wszystkie zakupy były opodatkowane stawką 23% VAT i VAT ten był zawarty na fakturach dokumentujących transakcje.
Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy w momencie zakupu towarów sfinansowanych z dotacji otrzymanej z Powiatowego Urzędu Pracy, tj. w kwietniu 2025 r., w celu produkcji topperów okolicznościowych na torty, akcesoriów cukierniczych oraz innych dekoracji wycinanych laserowo nie był spełniony, gdyż ww. towary nie były wykorzystywane przez Panią do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie była Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zatem w momencie zakupów nie miała Pani prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych ww. towarów, sfinansowanych z dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy.
Z okoliczności sprawy wynika również, że z dniem 7.08.2025 r. przekroczyła Pani obroty, które dawały Pani możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy i stała się Pani podatnikiem podatku VAT. Zakupy mające związek ze sprzedażą zrealizowaną w okresie od 7.04.2025 r. do 6.08.2025 r. miały związek wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną z VAT. Zakupy wykorzystane do przychodów uzyskanych od dnia 07.08.2025 r. mają związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Wskazała Pani, iż pozycja 8, 12 oraz część pozycji 10 zostały wykorzystane do sprzedaży, którą uzyskała Pani w okresie korzystania ze zwolnienia z VAT.
W związku z tym, że część zakupionych towarów/materiałów (poz. 8, 12 i częściowo 10) została wykorzystana przez Panią do sprzedaży, którą uzyskała Pani w okresie, gdy była Pani podatnikiem zwolnionym od podatku VAT, to nie przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych towarów, sfinansowanych z dotacji z Powiatowego Urzędu Pracy.
Jak Pani wskazała we wniosku, pozostałe towary przedstawione w tabeli posiadała Pani na dzień utraty zwolnienia z VAT i będą mieć związek ze sprzedażą opodatkowaną.
W konsekwencji powyższego, w analizowanej sprawie w momencie rozpoczęcia wykorzystywania pozostałych towarów do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, doszło do zmiany ich przeznaczenia.
Zmiana przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych daje podatnikowi, pod pewnymi warunkami, możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, który nie został odliczony przy ich nabyciu, na zasadach wynikających z art. 91 ustawy.
Wyjaśnienia wymaga, że w art. 91 ustawy zostały określone zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego.
W świetle art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Na mocy art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
W świetle art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Jak wynika z art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Według art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
W oparciu o art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Według art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Z powyższych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.
Zaznaczenia wymaga, że związek podatku do odliczenia z poszczególnymi rodzajami czynności (opodatkowanymi lub nieopodatkowanymi) ma charakter prognozowany, planowany. Zatem może się zmienić przekreślając prawo do odliczenia lub to odliczenie uzasadniając.
Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia nabywanych towarów i usług zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.
W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy nabycie towarów nastąpiło w okresie, kiedy prawo do odliczenia Pani nie przysługiwało z uwagi na fakt, iż korzystała Pani w tym czasie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. Na moment utraty zwolnienia posiadała Pani nabyte środki trwałe, których wartość nie przekracza 15.000 zł i nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych (poz. 1-7 i 11 tabeli) i część zakupionych materiałów (poz. 9 i częściowo 10). Towary te są przedmiotem obecnie prowadzonej działalności przez Panią jako czynnego podatnika VAT i są wykorzystane do czynności opodatkowanych.
Zatem w analizowanej sprawie nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywanych przez Panią ww. towarów i materiałów, które posiadała Pani w chwili utraty zwolnienia, z towarów/materiałów, które wykorzystywała Pani do czynności zwolnionych na towary/materiały wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zmiana ta nastąpiła od miesiąca, w którym uzyskała Pani status czynnego podatnika podatku VAT i przeznaczyła Pani nabyte towary wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji, na podstawie art. 91 ust. 7c ustawy ma Pani prawo do dokonania korekty nieodliczonego podatku z tytułu zakupu towarów wymienionych w poz. 1-7 i 11 tabeli, poprzez jego uwzględnienie w deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym uzyskała Pani status czynnego podatnika VAT, a od końca miesiąca, w którym oddano je do użytkowania do czasu tej zmiany nie upłynął okres 12 miesięcy.
Jednocześnie na podstawie art. 91 ust. 7d ustawy ma Pani prawo do dokonania korekty nieodliczonego podatku z tytułu zakupu materiałów wymienionych w poz. 9 i częściowo 10 (pozostałe na dzień utraty zwolnienia), poprzez jego uwzględnienie w deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym uzyskała Pani status czynnego podatnika VAT.
Tym samym, oceniając całościowo Pani stanowisko – z uwagi na niewskazanie prawa do dokonania korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ust. 7 c i ust. 7d ustawy, uznałem je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
