Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.617.2025.3.MS
Spółdzielnia mieszkaniowa od 1 kwietnia 2026 r. jest zobowiązana do ewidencjonowania usług najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia Ministra Finansów, przy braku generalnego obowiązku fakturowania tych usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od 1 kwietnia 2026 r. z ewidencji na kasie rejestrującej i dokumentowania fakturą, świadczenia usług wynajmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2025r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od 1 kwietnia 2026 r. z ewidencji na kasie rejestrującej i dokumentowania fakturą, świadczenia usług wynajmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Uzupełnili go Państwo pismami z 28 października 2025 r. (wpływ 28 października 2025 r.) oraz pismem z 2 grudnia 2025 r. (wpływ 2 grudnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółdzielnia Mieszkaniowa (...) jest czynnym podatnikiem VAT i użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym prowadzi działalność w zakresie wynajmu miejsc parkingowych.
Na podstawie zawartej umowy Spółdzielnia oddaje w najem Najemcy miejsce parkingowe na terenie parkingu stanowiącego własność Spółdzielni.
Parking stanowi teren ogrodzony, niestrzeżony, czynny 7 dni w tygodniu. Wynajmujący przydziela Najemcy zapisane w umowie oznaczone miejsce parkingowe. Najemca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Wynajmującego czynszu najmu w wysokości określonej w umowie do 10 dnia każdego miesiąca.
Najem miejsca parkingowego jest udokumentowany fakturą VAT.
Z chwilą zawarcia umowy, Najemca uiszcza jednorazową kaucję za pilota do bramy wjazdowej. Po zakończeniu umowy i dokonaniu zwrotu pilota, kaucja wraca do Najemcy.
W uzupełnieniu do wniosku, udzielając odpowiedzi na zadane pytania, wskazali Państwo:
1)Czy przedmiotem Państwa wniosku o interpretację indywidualną są wyłącznie usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych?
Nie, Spółdzielnia Mieszkaniowa świadczy usługi najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zamieszkałych w zasobach Spółdzielni oraz dla takich samych osób, które nie mieszkają w zasobach Spółdzielni.
2)Proszę opisać, jakie zapisy zawierają umowy na najem miejsc parkingowych. Czy umowy najmu miejsc parkingowych zawierają zapisy, że jest to najem miejsc parkingowych/postojowych dla samochodów, innych pojazdów? Jeśli nie, to jakie zapisy w tym zakresie zawierają umowy? Czy w umowach jest wskazany numer pojazdu dla którego miejsce jest przeznaczone?
Z Najemcą zawierana jest umowa zwana „Umową najmu miejsca parkingowego”. Zapis umowy brzmi: „Wynajmujący oddaje w najem Najemcy miejsce parkingowe na terenie parkingu/hali garażowej położonego w (...) przy ul. (…), stanowiącego własność Wynajmującego, zwanego dalej „Parkingiem”. Parking stanowi teren ogrodzony, niestrzeżony. Wynajmujący przydziela Najemcy miejsce parkingowe oznaczone nr (…), zwane dalej „Miejscem parkingowym”.
Przedmiotem najmu jest konkretne, oznaczone numerem miejsce parkingowe. W istocie umowa dotycząca miejsca parkingowego jest wbrew swojej nazwie, zdaniem Spółdzielni, umową dzierżawy terenu. Świadczy o tym wyznaczenie w umowie miejsca będącego przedmiotem korzystania.
3)Od kiedy świadczą Państwo usługi, które są przedmiotem wniosku?
Usługi, które są przedmiotem wniosku, Spółdzielnia świadczy od 2004 r.
4)Czy w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają Państwo świadczenie usług najmu miejsc postojowych?
W okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. Spółdzielnia kontynuuje świadczenie usług najmu miejsc postojowych.
5)Czy przed 1 stycznia 2025 r. zaprzestali Państwo świadczenia usług najmu miejsc postojowych, a następnie w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. rozpoczęli Państwo świadczenie tych usług?
Spółdzielnia przed 1 stycznia 2025 r. nie zaprzestała świadczenia usług najmu miejsc postojowych, Spółdzielnia w sposób ciągły prowadzi usługi najmu miejsc postojowych.
6)Proszę podać klasyfikację PKWiU (pełny siedmiocyfrowy symbol) na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) dla świadczonych przez Państwa usług objętych wnioskiem.
Świadczone przez Spółdzielnię usługi objęte wnioskiem są na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 68.20.12.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych”.
7)Czy wartość Państwa świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w poprzednim roku lub w którymś z wcześniejszych kwotę 20 000 zł?
Wartość świadczonych usług na rzecz osób fizycznych, o których mowa w odpowiedzi na pytanie 1, nieprowadzących działalności gospodarczej w poprzednim roku przekroczyła kwotę 20 000 zł.
8)Czy świadczenie usług, o których mowa we wniosku, w całości zostało/zostanie udokumentowane fakturą?
Świadczenie usług, o których mowa we wniosku, w całości jest udokumentowane fakturą zgodnie z zapisem w umowie: „Najem miejsca parkingowego będzie udokumentowany fakturą VAT”.
9)Czy otrzymują/będą Państwo otrzymywać w całości zapłatę za wykonaną czynność, o której mowa we wniosku, za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na Państwa rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są Państwo członkiem)?
Zapłatę za wykonaną czynność, o której mowa we wniosku, Spółdzielnia otrzymuje na rachunek bankowy Spółdzielni oraz w kasie Spółdzielni.
10)Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika/będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie transakcji (czynności, o których mowa we wniosku) zapłata dotyczy/będzie dotyczyła?
Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.
11)Czy posiadają Państwo kasę rejestrującą? Jeżeli nie, to proszę wskazać dlaczego i z jakich zwolnień Państwo korzystają?
Spółdzielnia Mieszkaniowa (...) posiada kasę rejestrującą. Pierwsza fiskalizacja nastąpiła 7 sierpnia 2014 r. Spółdzielnia rejestruje za pomocą kasy fiskalnej czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie mogą korzystać ze zwolnienia zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Spółdzielnia Mieszkaniowa (...) świadcząc usługi w zakresie najmu miejsc parkingowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie pozycji 29 część I załącznika oraz pozycji 39, 42 i 43 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 października 2025 r.)
Czy Spółdzielnia od 1 kwietnia 2026 r., może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i dokumentować wymienione usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturą VAT?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 2 grudnia 2025 r.)
W Państwa ocenie, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.). Sekcja L Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje „Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości”. W ramach tej sekcji mieści się:
-kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,
-wynajem i obsługa nieruchomości własnych lub dzierżawionych,
-usługi agencji nieruchomości,
-usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (włączając usługi w zakresie wyceny).
W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 68 „Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości”.
Dział ten obejmuje:
-usługi wynajmujących, agentów i/lub maklerów w zakresie: kupna lub sprzedaży nieruchomości, wynajmowania nieruchomości oraz pozostałe usługi związane z nieruchomościami, takie jak: wycena nieruchomości; usługi te mogą być prowadzone na własnej lub dzierżawionej nieruchomości lub na zlecenie,
-realizację projektów budowlanych, na użytek własny lub na wynajem,
-zarządzanie nieruchomościami.
Dział ten nie obejmuje:
-realizacji projektów budowlanych do sprzedaży, sklasyfikowanej w 41.00,
-usług związanych z podziałem ziemi w celu jej ulepszenia, sklasyfikowanych w 42.99.29.0,
-usług hoteli, letnich domów, wynajmu pokoi gościnnych, pól namiotowych, kempingów i pozostałych obiektów i miejsc zakwaterowania na krótkie pobyty, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 55.
Przez umowę najmu, wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu czynsz (Art. 659 § 1 K.c.).
Najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną – odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Usługa wynajmu miejsca parkingowego spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 68 „Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości”.
Uważają Państwo, że usługa najmu może nadal od 1 kwietnia 2026 r. korzystać ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w oparciu o § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. W załączniku do rozporządzenia w pozycji 43 wymieniono dzierżawę gruntu oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, zatem, świadcząc takie usługi, będą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i dokumentować sprzedaż usług najmu miejsc parkingowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturą VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 1902).
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
We wniosku wskazali Państwo, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT i użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym prowadzą Państwo działalność w zakresie wynajmu miejsc parkingowych. Na podstawie zawartej umowy Spółdzielnia oddaje w najem Najemcy miejsce parkingowe na terenie parkingu stanowiącego własność Spółdzielni. Parking stanowi teren ogrodzony, niestrzeżony, czynny 7 dni w tygodniu. Przydzielają Państwo Najemcy zapisane w umowie oznaczone miejsce parkingowe. Najemca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Wynajmującego czynszu najmu w wysokości określonej w umowie do 10 dnia każdego miesiąca. Z Najemcą zawierana jest umowa zwana „Umową najmu miejsca parkingowego”. Zapis umowy brzmi: „Wynajmujący oddaje w najem Najemcy miejsce parkingowe na terenie parkingu/hali garażowej położonego w (...) przy ul. (…), stanowiącego własność Wynajmującego, zwanego dalej „Parkingiem”. Parking stanowi teren ogrodzony, niestrzeżony. Wynajmujący przydziela Najemcy miejsce parkingowe oznaczone nr (…), zwane dalej „Miejscem parkingowym”. Przedmiotem najmu jest konkretne, oznaczone numerem miejsce parkingowe. Usługi najmu miejsc parkingowych, Spółdzielnia świadczy od 2004 r. W okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. Spółdzielnia kontynuuje świadczenie usług najmu miejsc parkingowych/postojowych. Spółdzielnia przed 1 stycznia 2025 r. nie zaprzestała świadczenia tych usług, Spółdzielnia w sposób ciągły prowadzi usługi najmu miejsc postojowych. W istocie umowa dotycząca miejsca parkingowego, jest wbrew swojej nazwie, Państwa zdaniem, umową dzierżawy terenu. Świadczy o tym wyznaczenie w umowie miejsca będącego przedmiotem korzystania. Świadczone przez Spółdzielnię usługi objęte wnioskiem – wg Państwa – są na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 68.20.12.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych”. Wartość świadczonych ww. usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w poprzednim roku przekroczyła kwotę 20 000 zł. Posiadają Państwo kasę rejestrującą. Spółdzielnia rejestruje za pomocą kasy fiskalnej czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie mogą korzystać ze zwolnienia zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazali Państwo, że usługi w zakresie najmu miejsc parkingowych świadczą Państwo na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, korzystając ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie pozycji 29 część I załącznika oraz pozycji 39, 42 i 43 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. Zapłatę za wykonane usługi, o której mowa we wniosku, Spółdzielnia otrzymuje na rachunek bankowy Spółdzielni oraz w kasie Spółdzielni. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczy zapłata.
Pod poz. 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono:
Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła – PKWiU ex 68.20.1.
Natomiast pod poz. 39 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono:
Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.
Poz. 42 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących obejmuje:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Pod poz. 43 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono:
Dzierżawa gruntów oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:
1) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
2) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł;
W wyżej powołanym rozporządzeniu, niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Stosownie do § 4 ust. 3 pkt 2 lit. e) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. n, zgodnie z warunkami określonymi w poz. 38 załącznika do rozporządzenia.
Zgodnie z ww. przepisem § 4 ust. 3 pkt 2 lit. e) rozporządzenia przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. n), zgodnie z warunkami określonymi w poz. 38 załącznika do rozporządzenia. W pozycji 38 załącznika wskazano natomiast – bez względu na symbol PKWiU – „Usługi parkingu samochodów i innych pojazdów świadczone przez podatnika na rzecz jego pracowników”.
Stosownie do § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
1. W przypadku podatników, którzy:
1)nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
2)nie zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie § 2 i § 3
– zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji traci moc z dniem 1 lipca 2025 r., z zastrzeżeniem § 8 ust. 2-4.
2.Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
1.Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jednakże w myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy:
1)w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n,
2)przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. rozpoczną świadczenie tych usług
– świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Działalność spółdzielni mieszkaniowych regulują przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 593) oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 558 ze zm.).
W myśl art. 1 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze:
Spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 67 ustawy Prawo spółdzielcze:
Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą na zasadach rachunku ekonomicznego przy zapewnieniu korzyści członkom spółdzielni.
W art. 1 ust. 1 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wskazano, że:
Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. (t. j. Dz.U. 2024 poz. 558 ze zm.)
W myśl art. 1 ust. 3 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.
Stosownie do art. 1 ust. 6 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.
Podkreślić należy, że zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie została zawarta definicja usług parkingu samochodów i innych pojazdów. W związku z tym, aby prawidłowo określić, czy podatnik ma obowiązek ewidencjonować usługi na kasie rejestrującej konieczne jest wzięcie pod uwagę faktycznej treści świadczonej usługi.
W § 3 pkt 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225 ze zm.) jest wskazane, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o parkingu – należy przez to rozumieć wydzieloną powierzchnię terenu przeznaczoną do postoju i parkowania samochodów, składającą się ze stanowisk postojowych oraz dojazdów łączących te stanowiska, jeżeli takie dojazdy występują.
Odnosząc się do usługi parkingowej, należy zauważyć, że charakter tego rodzaju usługi, polegającej na udostępnieniu miejsca parkingowego, pozostaje zbieżny z charakterem usług najmu czy usług o podobnym do najmu charakterze. Nie ma przy tym znaczenia czas tego parkowania.
Wskazać w tym miejscu należy, że dyrektywa VAT wprost posługuje się pojęciem „wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów”.
W art. 135 ust. 2 lit. b dyrektywy VAT, w Rozdziale 3 „Zwolnienia dotyczące innych czynności” wskazano:
Zwolnienie przewidziane w ust. 1 lit. l) nie obejmuje:
(…) b) wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów.
Powyższe potwierdza zatem, że analizowaną czynność – udostępnianie/najem miejsc parkingowych – należy traktować jako usługę najmu czy usługę o podobnym charakterze, co nie zmienia faktu, że pozostaje ona usługą parkingową.
Należy zauważyć, że od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w którym w § 4 ust. 1 pkt 2 dodano lit. n) – świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Jak wcześniej wskazano zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług wymienionych w § 4 rozporządzenia.
Zatem, nie mają Państwo prawa korzystać, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ww. usług, tj. najmu miejsc parkingowego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 29 załącznika. Z tych samych przyczyn nie znajdzie w Państwa przypadku zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 39 załącznika.
W myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeśli podatnik:
·korzysta ze zwolnień o których mowa w § 2 i § 3,
·w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuuje świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów,
to świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzam, że w związku ze świadczeniem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług najmu miejsc parkingowych – zastosowanie znajdzie przepis § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Jednakże z uwagi na treść ww. § 8 ust. 2 rozporządzenia, będą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla świadczenia tych usług do 31 marca 2026 r.
Podsumowując, stwierdzam, że od 1 kwietnia 2026 r. będą Państwo zobowiązani ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie opisanych we wniosku usług najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Z wniosku wynika również, że dotychczas świadczenie usług najmu miejsc parkingowych, w Państwa Spółdzielni, w całości jest udokumentowane fakturą, zgodnie z zapisem w umowie: „Najem miejsca parkingowego będzie udokumentowany fakturą VAT”.
Państwa wątpliwości, w drugiej części zadanego pytania, dotyczą wskazania, czy będą Państwo zobowiązani od 1 kwietnia 2026 r., do dokumentowania świadczonych usług najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, fakturą.
Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
W odniesieniu do powyższej kwestii, należy wskazać, że w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Zatem, jako podatnik VAT, są Państwo zobowiązani wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Powyższy przepis nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. W określonych sytuacjach jednak taki obowiązek powstaje.
W oparciu o art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a)otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Zgodnie z powyższymi przepisami, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy (niebędącego podatnikiem), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż.
Stosownie do art. 106i ust. 1 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Jednakże w myśl z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż: z upływem terminu płatności – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT, chyba że wystąpią przesłanki wskazane w art. 106b ust. 3 ustawy, tj. nabywca wystąpi w przewidywanym w przepisie terminie z żądaniem wystawienia faktury. Jednakże, nie ma przeszkód, aby w powyższych sytuacjach podatnik dobrowolnie wystawił fakturę zgodnie z przepisami podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 106h ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej:
1)do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży albo
2)pozostawia się w dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej.
Podkreślenia wymaga fakt, że przedstawione wyżej przepisy wskazują, że podatnik może dokumentować każdą sprzedaż fakturą bez uzyskania żądania, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy. Należy jednak podkreślić, że w przypadku sprzedaży niektórych usług i/lub towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, sprzedaż ta powinna być dokumentowana również przy pomocy kasy rejestrującej, a paragon powinien być załączony do egzemplarza faktury pozostającego u Państwa.
W tym miejscu należy wskazać, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).
Jak już wyżej wskazano – od 1 kwietnia 2026 r., świadczenie usług najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, nie może korzystać z żadnego z zwolnień z ewidencji na kasie rejestrującej wskazanych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Odnosząc zatem treść powyższych przepisów do analizowanej sprawy, ponownie wskazać należy, że ze względu na to, że przedmiotem wniosku są usługi wynajmu miejsc parkingowych świadczone dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które od 1 kwietnia 2026 r. nie korzystają z żadnego z zwolnień z ewidencji na kasie rejestrującej, w pierwszej kolejności będą mieli Państwo obowiązek zaewidencjonowania ww. sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – natomiast, nie będą mieli Państwo obowiązku wystawienia faktury z tytułu świadczenia ww. usług.
Zatem, obowiązek wystawienia faktury na świadczone usługi najmu miejsc parkingowych będzie istniał wówczas, gdy nabywca (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) wystąpi z takim żądaniem w odpowiednim terminie (art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy), przy czym będą mogli wystawić Państwo fakturę również bez żądania nabywcy.
Mają też Państwo możliwość dobrowolnego wystawienia faktury dokumentującej świadczenie usługi najmu miejsc parkingowych (bez żądania nabywcy). Należy jednocześnie zauważyć, że wystawienie faktury nie zwalnia Państwa z obowiązku zaewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.
Reasumując, świadcząc usługi najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, od 1 kwietnia 2026 r. będą Państwo zobowiązani ewidencjonować je na kasie rejestrującej. W związku z powyższym, dla tej grupy odbiorców, nie będą mieli Państwo od 1 kwietnia 2026 r. obowiązku dokumentowania świadczenia ww. usług fakturą, chyba że nabywca zażąda jej wystawienia zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy lub podejmą Państwo decyzję o dobrowolnym wystawianiu takich faktur.
Zatem, odpowiadając na Państwa pytanie, stwierdzam, że od 1 kwietnia 2026 r., świadczenie usług najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będą Państwo zobowiązani ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy jednoczesnym braku obowiązku dokumentowania tych usług fakturą. Obowiązek wystawienia faktury powstanie jedynie w przypadku gdy nabywca wystąpi z takim żądaniem.
Zatem, całościowo Państwa stanowisko, zgodnie z którym, nadal od 1 kwietnia 2026 r., świadcząc usługi najmu miejsc parkingowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w oparciu o § 2 ust. 1 (pozycja 43) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. i dokumentować sprzedaż tych usług fakturą, należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
