Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.127.2025.3.TW
Wartość nagród w postaci voucherów, przyznanych laureatom konkursów z dziedziny sportu, organizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego i sfinansowanych z jej środków własnych, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, o ile jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 2000 zł i nie jest związana z działalnością gospodarczą.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 października 2025 r. (wpływ 24 października 2025 r.) oraz pismem z 4 listopada 2025 r. (wpływ 4 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Miasto i Gmina (…) (dalej: „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, która w 2025 roku przystąpiła do ogólnopolskiego Projektu pn. „Puchar Rowerowej Stolicy Polski” (dalej: „Projekt”), którego głównym celem jest promowanie zrównoważonego transportu oraz aktywności fizycznej, w szczególności poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania z roweru jako alternatywnego środka przemieszczania się.
Projekt miał charakter konkursu realizowanego za pomocą aplikacji mobilnej, w której uczestnicy rejestrowali swoje przejazdy rowerowe. Rywalizacja trwała w terminie od 1 do 30 czerwca 2025 roku i była organizowana na poziomie ogólnopolskim między miastami i gminami, które zadeklarowały udział w Projekcie.
W celu zachęcenia mieszkańców do aktywnego udziału w rywalizacji, Wnioskodawca zorganizował lokalne działania promocyjne i motywacyjne, w tym zakupił vouchery, które zostały następnie przekazane osobom fizycznym – uczestnikom Projektu (mieszkańcom lub osobom przypisanym do Gminy), jako forma uznania za ich aktywność i zaangażowanie.
Wartość poszczególnych voucher wynosiła (...) na osobę. Nagrody były finansowane ze środków własnych Wnioskodawcy. Wydarzenie miało charakter publiczny i powszechny, skierowany do mieszkańców gminy.
W uzupełnieniu, po wezwaniu, wskazali Państwo, że Miasto i Gmina (…) (dalej: „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, która w 2025 roku przystąpiła do ogólnopolskiego Projektu pn. „(…)”. Projekt jest dedykowany osobom aktywnie spędzającym czas, rowerzystom amatorom, pasjonatom dwóch kółek, osobom lubiącym zdrową sportową rywalizację. W wymiarze społecznym akcja koncentruje się na aktywizacji fizycznej społeczeństwa, dążeniu do poprawy zdrowia na poziomie powszechnej rekreacji oraz integracji społeczeństwa wokół wspólnego celu. Projekt mobilizuje do działania samorządy uczestniczące w projekcie. Projekt miał charakter konkursu realizowanego za pomocą aplikacji mobilnej, w której uczestnicy rejestrowali swoje przejazdy rowerowe. Rywalizacja trwała od 1 do 30.06.2025 roku i była organizowana na poziomie ogólnopolskim – między miastami i gminami, które zadeklarowały swój udział. Organizatorem ogólnopolskiego Projektu pn. „(…)” jest Miasto (…), które corocznie ogłasza i koordynuje ten Projekt, który posiada regulamin określający zasady udziału, dla jednostek samorządu terytorialnego i osób fizycznych. Regulamin określa zasady działania aplikacji oraz sposób liczenia przejechanych kilometrów.
Miasto i Gmina (…) była uczestnikiem w rywalizacji (…), a osoby fizyczne – mieszkańcy lub osoby przypisane do Gminy – były uczestnikami rywalizacji indywidualnej i zarazem realnymi autorami wyniku Gminy.
Wnioskodawca nie otrzymał żadnych środków finansowych od organizatora Projektu ani od innych podmiotów zewnętrznych na zakup voucherów. Koszty zakupu voucherów zostały w całości sfinansowane ze środków własnych Gminy, w ramach realizacji zadań własnych, związanych m.in. z promocją zdrowia i aktywności fizycznej.
Zgodnie z Regulaminem Projektu nagrody w klasyfikacji lokalnej dla trzech najlepszych zawodników i zawodniczek gwarantuje właściwy Organizator Lokalny. Regulamin nie określa rodzaju, ani wysokości nagrody.
Wydanie voucherów przez Gminę (…) było inicjatywą własną, mającą na celu lokalne wsparcie i zmotywowanie mieszkańców do aktywnego udziału w ogólnopolskiej rywalizacji. Wnioskodawca sam określił sposób kryteria oceny, zasady przyznawania nagród (...), sposób ogłoszenia wyników i wydania nagród.
Lokalne działania promocyjne i motywacyjne miały charakter konkursowy – zawierały elementy współzawodnictwa i rywalizacji między uczestnikami (osobami fizycznymi), polegające na gromadzeniu przejechanych kilometrów rowerem. Na podstawie uzyskanych wyników (danych z aplikacji) zostały wyłonione osoby najbardziej aktywne – laureaci, którzy otrzymali vouchery. Vouchery otrzymały tylko osoby wyłonione jako zwycięzcy według określonych kryteriów – nie były one przekazywane wszystkim uczestnikom. Opisane działania nie dotyczyły sportu zawodowego ani współzawodnictwa w dziedzinie sportu w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie. Miały one charakter rekreacyjny, prozdrowotny i edukacyjny, promując aktywność fizyczną. Uczestnikami lokalnych działań były osoby fizyczne, udział w Projekcie był dobrowolny, otwarty i ogólnodostępny, uczestnictwo miało charakter prywatny, niezwiązany z działalnością gospodarczą.
Z kolei w uzupełnieniu, po ponownym wezwaniu, wskazali Państwo, że Miasto i Gmina (…) (dalej: „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, która w 2025 roku przystąpiła do ogólnopolskiego projektu pn. „(…)”. Projekt jest dedykowany osobom aktywnie spędzającym czas – rowerzystom amatorom. Organizatorem ogólnopolskiego Projektu jest Miasto (…), które corocznie ogłasza i koordynuje przedsięwzięcie, posiadające regulamin określający zasady udziału jednostek samorządu terytorialnego i osób fizycznych. Projekt miał charakter konkursu realizowanego za pomocą aplikacji mobilnej, w której uczestnicy rejestrowali swoje przejazdy rowerowe w okresie od 1 do 30 czerwca 2025 r.
Miasto i Gmina (…) uczestniczyła w rywalizacji (…), natomiast osoby fizyczne – mieszkańcy lub osoby przypisane do Gminy – brały udział w rywalizacji indywidualnej, będąc rzeczywistymi autorami wyniku Gminy.
Wnioskodawca nie otrzymał żadnych środków finansowych od organizatora Projektu ani od innych podmiotów na zakup nagród. Koszty zakupu voucherów zostały pokryte ze środków własnych Gminy w ramach zadań własnych, dotyczących m.in. promocji zdrowia i aktywności fizycznej. Zgodnie z ogólnopolskim regulaminem Projektu, organizator lokalny może zapewnić nagrody dla uczestników klasyfikacji lokalnej. Wnioskodawca, działając, jako organizator lokalny, postanowił przyznać nagrody w postaci voucherów dla najbardziej aktywnych uczestników przypisanych do Gminy. Wnioskodawca samodzielnie określił kryteria oceny, sposób przyznawania nagród (...), a także sposób ogłoszenia wyników i wydania nagród. Vouchery otrzymały wyłącznie osoby wyłonione jako laureaci na podstawie danych z aplikacji.
Wnioskodawca opracował regulamin lokalnej rywalizacji w ramach Projektu. Regulamin określał w szczególności:
• nazwę działania („(…)”),
• organizatora (Miasto i Gmina (…)),
• uczestników (przeznaczony jest dla wszystkich chętnych, którzy zalogują się w aplikacji „(…)” oraz wybiorą z listy (…)),
• cel (rozwijanie tożsamości lokalnej, popularyzacja walorów przyrodniczych gminy (...), promowanie aktywnego spędzania czasu, sport i rekreacja, rozwijanie turystyki rowerowej, integracja różnych grup, popularyzacja przepisów ruchu drogowego w zakresie ruchu rowerów oraz zasad bezpiecznej jazdy na rowerze),
• sposób rywalizacji (rejestrowanie przejazdów w aplikacji mobilnej),
• kryterium wyłonienia zwycięzców (liczba przejechanych kilometrów w okresie rywalizacji),
• nagrody i zasady ich przyznawania (vouchery o określonej wartości dla najlepszych uczestników),
• reguły konkurencji (ranking kilometrów).
Regulamin został upubliczniony na tablicach ogłoszeń na terenie Miasta i Gminy (...).
Pytanie
Czy wartość nagród w postaci voucherów przekazanych osobom fizycznym (uczestnikom Projektu „(…)”), sfinansowanych ze środków własnych Miasta i Gminy (…), podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przekazane uczestnikom Projektu „(…)” nagrody rzeczowe korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1771 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”). Zgodnie z treścią powołanego przepisu:
Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT:
Wolne od podatku dochodowego są wartość nagród i wygranych otrzymanych w konkursach i grach organizowanych i ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także w sprzedaży premiowej – jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 2 000 zł; zwolnienie to nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą, jeżeli nagroda została uzyskana w związku z tą działalnością.
Chociaż przepis ten mówi wprost o mediach, a w części o konkursach z dziedzin nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, to w interpretacjach organów podatkowych oraz orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowało się stanowisko, że jednostki samorządu terytorialnego organizujące konkursy sportowe i rekreacyjne również mogą korzystać z tego zwolnienia, o ile spełnione są określone warunki.
W niniejszym przypadku spełnione są łącznie następujące przesłanki umożliwiające zastosowanie przedmiotowego zwolnienia:
1. Nagrody przyznawane były w konkursie
Projekt „(…)” miał charakter konkursowy, ponieważ opierał się na zasadzie rywalizacji uczestników (osób fizycznych) między sobą oraz pomiędzy samorządami. Nagrody rzeczowe przyznawane były lokalnie przez Wnioskodawcę, jako element dodatkowej motywacji, za konkretne wyniki, osiągnięcia lub aktywność uczestników w trakcie trwania rywalizacji.
2. Nagrody dotyczyły dziedziny sportu
Nagrody były przekazywane uczestnikom aktywności fizycznej – tj. jazdy na rowerze – a więc w ramach konkursu z dziedziny sportu. W świetle wykładni pojęcia „sport” przyjętej przez organy podatkowe, nie musi to być sport zawodowy – wystarczy aktywność fizyczna o charakterze rekreacyjnym, propagująca zdrowy tryb życia.
Przykładowo, Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 12 maja 2022 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.162.2022.2.AWO) stwierdził, że konkurs rowerowy organizowany przez gminę spełnia kryteria konkursu sportowego i może korzystać z omawianego zwolnienia.
3. Wartość nagrody nie przekroczyła limitu 2 000 zł
Wnioskodawca oświadcza, że wartość nagród rzeczowych przekazywanych uczestnikom nie przekraczała 2 000 zł w odniesieniu do jednej osoby (jednorazowej nagrody), co oznacza, że spełniony został limit wynikający wprost z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
4. Nagrody nie były powiązane z działalnością gospodarczą uczestników
Nagrody były przekazywane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (lub w przypadku osób prowadzących działalność – nagroda nie była związana z tą działalnością), co wyklucza wyłączenie zwolnienia określone w treści ww. przepisu.
5. Konkurs był ogólnodostępny i miał charakter społeczny
Rywalizacja w Projekcie była otwarta, dobrowolna i adresowana do szerokiego kręgu odbiorców –mieszkańców gminy oraz innych osób, które przypisały się do niej w aplikacji. Udział nie był limitowany ani selektywny, co potwierdza jej społeczny charakter.
Celem organizacji wydarzenia nie była promocja produktów ani usług, lecz działania na rzecz ogółu mieszkańców, propagowanie postaw prozdrowotnych, aktywności fizycznej i zrównoważonej mobilności. Tym samym, konkurs wpisuje się w realizację zadań własnych gminy w zakresie promocji zdrowia, kultury fizycznej i sportu (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekazanie nagród-voucher uczestnikom Projektu nie rodzi po stronie tych osób obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ wartość nagród spełnia przesłanki zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku od przekazanych nagród, ani sporządzania informacji PIT-8C.
W uzupełnieniu, po wezwaniu, wskazali Państwo, że zdaniem Wnioskodawcy, wartość nagród w postaci voucherów przekazanych osobom fizycznym –uczestnikom lokalnej rywalizacji w ramach ogólnopolskiego Projektu pn. „(…)”, sfinansowanych ze środków własnych Miasta i Gminy (...) – korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Organizatorem lokalnej rywalizacji oraz fundatorem nagród była Miasto i Gmina (…) – jednostka samorządu terytorialnego w rozumieniu ustawy o samorządzie gminnym. Nagrody zostały w całości sfinansowane ze środków własnych Gminy, bez udziału środków zewnętrznych lub sponsorów.
Projekt „(…)” ma na celu promocję aktywnego stylu życia, zdrowia, integracji społecznej i współdziałania mieszkańców. Działania Gminy miały charakter promocyjny i prozdrowotny, służący upowszechnianiu aktywności fizycznej oraz budowaniu pozytywnego wizerunku Miasta i Gminy (…), jako samorządu wspierającego sport i rekreację. Działania te niewątpliwie stanowią formę promocji jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Nagrody (vouchery) zostały przyznane w ramach lokalnego konkursu, opartego na zasadach rywalizacji i współzawodnictwa między uczestnikami (osobami fizycznymi). Wyróżniono osoby, które uzyskały najlepsze wyniki w rejestrowaniu przejazdów rowerowych w aplikacji „(…)”. Nagrody otrzymali wyłącznie laureaci wyłonieni na podstawie obiektywnych kryteriów – nie były one przekazywane wszystkim uczestnikom.
Przyznane nagrody miały wartość: (...), a zatem jednorazowa wartość żadnej nagrody nie przekroczyła 2000 zł, co oznacza, że spełniony jest warunek limitu określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Uczestnikami byli mieszkańcy lub osoby przypisane do Gminy, które brały udział w projekcie dobrowolnie, w celach rekreacyjnych, poza działalnością gospodarczą. W konsekwencji, nie zachodzi przesłanka wyłączająca zastosowanie zwolnienia. W konsekwencji, wartość przyznanych nagród nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a Miasto i Gmina (…) nie ma obowiązku poboru zryczałtowanego podatku PIT od przekazanych voucherów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1) obliczenie,
2) pobranie,
3) wpłacenie
– podatku, zaliczki.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.
Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 2a ww. ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są tzw. „inne źródła”.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:
Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy, stanowi, że:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Odnosząc się zatem do Państwa obowiązków płatnika w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy wskazać, że w niniejszej sprawie, uzyskany w wyniku konkursu przychód (wartość wygranej) dla tychże uczestników konkursu kwalifikujemy do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.
Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.
Z przytoczonych wyżej definicji wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi jeżeli wygrana/nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie bowiem z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu.
Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.
Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:
·organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,
·podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu (np.: Internet),
·jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2000 zł.
Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, z którym to rodzajem konkursu mamy do czynienia w odniesieniu do wydarzeń, opisanych we wniosku.
Wskazuję, że ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował również pojęcia „dziedzina”, jednakże dziedzina, to zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury itp.
Ww. przepisy nie zawierają także definicji „sportu”. „Sport” oznacza ćwiczenia i gry mające na celu podnoszenie sprawności fizycznej, wykonywane według ustalonych reguł, często we współzawodnictwie, których celem jest osiągnięcie jak najlepszych wyników; sprzyjające zachowaniu zdrowia i rozwijające cenne cechy osobowości (wytrwałość, silną wolę, zdyscyplinowanie, itp.). Pojęcie „sport” odnosi się do wykonywania ćwiczeń fizycznych i gier mających na celu podnoszenie sprawności fizycznej.
Mając na uwadze powyższe w sytuacji opisanej we wniosku oraz jego uzupełnieniu, pomimo że działania (lokalne działania promocyjnych i motywacyjne mające charakter konkursowy) nie dotyczyły sportu zawodowego ani współzawodnictwa w dziedzinie sportu w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie, jednak miały one charakter rekreacyjny, prozdrowotny i edukacyjny, promując aktywność fizyczną, to wówczas zasadne jest uznać, że będzie to konkurs z „dziedziny sportu”, albowiem – jak wynika z powołanych definicji dziedzina sportu obejmuje rywalizację w zakresie ćwiczeń fizycznych mających na celu podnoszenie sprawności fizycznej. W tym zakresie niewątpliwie mieszczą się też przejazdy rowerowe.
Dokonując zatem analizy wskazanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że w przedsięwzięciu, które zostało organizowane przez Państwa, wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs z dziedziny sportu. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować, a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu. Wnioskodawca będzie ponosił ciężar ekonomiczny przyznawanych nagród.
W sytuacji gdy beneficjentami nagród będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zostaną przesłanki zwolnienia z opodatkowania wypłaconych nagród.
W związku z powyższym Państwo – jako płatnik, zwolnieni będziecie z obowiązku naliczenia, pobrania i przekazania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przyznanych nagród.
Podsumowując, wartość nagród w postaci voucherów przekazanych osobom fizycznym w ramach lokalnych działań promocyjnych i motywacyjnych mających charakter konkursowy z dziedziny sportu, sfinansowanych ze środków własnych Miasta i Gminy (…), podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
