Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.835.2025.1.KK
Świadczenie usług opracowania dokumentacji technicznej mebli, zgodnych z wytycznymi klienta i pozbawionych elementów doradczych, uprawnia do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, nie wyłączając tego prawa przez posiadanie VAT-UE i sporadyczne usługi w trybie „reverse charge”.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 listopada 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 10 listopada 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wskazania, czy świadcząc usługi opracowania dokumentacji technicznej mebli (PKD 74.14.Z), obejmujące opracowanie modeli 3D, rysunków technicznych, zestawień materiałowych i danych do produkcji mebli, wykonywane wyłącznie na podstawie wytycznych klienta oraz bez elementów doradztwa, aranżacji wnętrz czy projektowania koncepcyjnego, ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jest Pan czynnym przedsiębiorcą, który korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży w żadnym roku podatkowym nie przekroczyła i nie przekracza limitu 200 000 zł.
Głównym przedmiotem Pana działalności jest PKD 43.32.Z – montaż mebli. Dodatkowo prowadzi Pan działalność w zakresie PKD 74.14.Z – pozostała działalność w zakresie specjalistycznego projektowania technicznego.
Usługi montażu mebli.
W ramach PKD 43.32.Z wykonuje Pan usługi montażu gotowych mebli na terytorium Polski na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych. Zakres tych usług obejmuje w szczególności:
-rozpakowanie elementów dostarczonych przez klienta lub producenta,
-złożenie mebli zgodnie z instrukcją producenta,
-ustawienie, wypoziomowanie, przymocowanie mebli we wskazanym miejscu,
-montaż frontów, cokołów, półek, szuflad i okuć,
-montaż blatów oraz ich dopasowanie do ścian (docinki, silikonowanie),
-nieskomplikowane czynności techniczne towarzyszące montażowi (np. przykręcenie uchwytów, elementów mocujących),
-w niektórych przypadkach montaż wykonywany na hali produkcyjnej kontrahenta, jako techniczna usługa montażowa.
Nie produkuje Pan mebli we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie świadczy Pan usług doradczych w zakresie aranżacji wnętrz, doboru materiałów, kolorów, rozwiązań funkcjonalnych czy technologicznych. Działa Pan na podstawie zlecenia klienta i dostarczonej dokumentacji lub instrukcji.
Usługi opracowania dokumentacji technicznej mebli.
W ramach PKD 74.14.Z świadczy Pan usługi opracowania dokumentacji technicznej mebli (dalej: „Dokumentacja techniczna mebli”) na rzecz podmiotów profesjonalnych (m.in. stolarni, producentów, firm meblarskich, architektów) oraz w niektórych przypadkach na rzecz osób fizycznych.
Zakres tych usług obejmuje w szczególności:
-opracowanie modeli 3D mebli przeznaczonych do produkcji,
-przygotowanie rysunków technicznych 2D (rzuty, widoki, przekroje) z wymiarami,
-przygotowanie dokumentacji montażowej dla ekip produkcyjnych i montażowych,
-przygotowanie list formatek, zestawień elementów, wykazów okuć i materiałów,
-przygotowanie plików do maszyn xx oraz innych danych technicznych niezbędnych do wytworzenia mebli.
Dokumentacja techniczna mebli jest każdorazowo wykonywana wyłącznie na podstawie wytycznych przekazanych przez klienta (np. projektu architekta, rysunku xxx, opisu, listy materiałów, wskazania systemów okuć). Po stronie klienta leży:
-wybór układu zabudowy,
-wybór systemów, okuć, materiałów i kolorystyki,
-określenie funkcji i podziałów.
Pana rola ogranicza się do technicznego opracowania rozwiązań umożliwiających wykonanie mebli zgodnie z przekazanymi wytycznymi oraz zasadami poprawnej konstrukcji meblowej. Nie przedstawia Pan własnych wariantów aranżacji, nie rekomenduje materiałów, nie dokonuje wyboru pomiędzy różnymi koncepcjami, nie świadczy Pan usług doradztwa technicznego ani projektowego w rozumieniu usług doradczych. Ewentualne wizualizacje 3D mają charakter pomocniczy (podglądowy), służą wyłącznie potwierdzeniu zgodności projektu technicznego z wytycznymi klienta i nie stanowią samodzielnej usługi aranżacji wnętrz.
Wystawiane dokumenty sprzedaży za tę część działalności zawierają jednoznaczne określenia typu „Dokumentacja techniczna mebli”, bez elementów opisu sugerujących doradztwo, aranżację wnętrz lub usługi o charakterze prawniczym czy konsultingowym.
Zakres terytorialny i transakcje zagraniczne.
Pana działalność jest skoncentrowana na terytorium Polski. Sporadycznie świadczył Pan usługę montażu mebli na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Usługa była wykonana fizycznie na terytorium Polski, na rzecz zagranicznego kontrahenta, z zastosowaniem mechanizmu rozliczenia „reverse charge” zgodnie z obowiązującymi przepisami. Posiada Pan numer VAT-UE wyłącznie w celu prawidłowego rozliczenia takich transakcji. Tego rodzaju transakcje mają charakter incydentalny.
Planowany dalszy sposób prowadzenia działalności.
Zamierza Pan kontynuować i rozwijać opisany model działalności, w ramach którego:
-wykonuje Pan samodzielnie usługi montażu mebli,
-wykonuje Pan samodzielnie usługi Dokumentacji technicznej mebli,
-może Pan wykonywać zlecenia, w których Dokumentacja techniczna mebli oraz montaż są łączone w ramach jednej usługi na rzecz tego samego klienta,
-może Pan organizować kompleksową realizację mebli na zamówienie klienta w ten sposób, że Dokumentacja techniczna mebli jest przygotowana przez Pana, natomiast fizyczna produkcja elementów meblowych zlecana jest zewnętrznym podwykonawcom (stolarniom), przy czym nie prowadzi Pan własnej produkcji przemysłowej i nie świadczy Pan usług doradczych – Pana rola pozostaje techniczna (opracowanie dokumentacji i ewentualny montaż).
W żadnym z powyższych wariantów nie wykonuje Pan usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, w szczególności usług doradczych, prawniczych ani usług o podobnym charakterze. Nie dokonuje Pan dostaw towarów akcyzowych, nowych środków transportu ani terenów budowlanych.
Na tle powyższego stanu faktycznego wnosi Pan o potwierdzenie, czy ma Pan prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w związku ze świadczeniem opisanych usług montażu mebli oraz Dokumentacji technicznej mebli.
Pytanie
Czy Wnioskodawca, świadcząc usługi opracowania dokumentacji technicznej mebli (PKD 74.14.Z), obejmujące opracowanie modeli 3D, rysunków technicznych, zestawień materiałowych i danych do produkcji mebli, wykonywane wyłącznie na podstawie wytycznych klienta oraz bez elementów doradztwa, aranżacji wnętrz czy projektowania koncepcyjnego, ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, mimo posiadania numeru VAT-UE i sporadycznego świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego rozliczanych w trybie „reverse charge”?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym przysługuje Mu prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Świadczone usługi opracowania dokumentacji technicznej mebli (PKD 74.14.Z) mają charakter wyłącznie techniczny i nie stanowią usług doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. Wnioskodawca nie uczestniczy w procesie decyzyjnym klienta w zakresie wyboru materiałów, kolorystyki, układu czy funkcji mebli. Wykonuje prace techniczne na podstawie przekazanych wytycznych, opracowując modele 3D, rysunki 2D, zestawienia materiałowe i dane do produkcji.
Posiadanie numeru VAT-UE i sporadyczne świadczenie usług dla kontrahenta zagranicznego, rozliczanych na zasadzie „reverse charge”, nie wpływa na prawo do stosowania zwolnienia podmiotowego w zakresie działalności prowadzonej w Polsce, ponieważ czynności te nie są opodatkowane na terytorium kraju.
Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT (w szczególności usług doradczych, prawniczych ani o podobnym charakterze) i nie dokonuje dostaw towarów akcyzowych, nowych środków transportu ani terenów budowlanych.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przedstawione usługi spełniają przesłanki do stosowania zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wnioskujest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W świetle ww. ustawy, działalnością gospodarczą jest również działalność nierejestrowana. W praktyce oznacza to, że osoba fizyczna, która zdecyduje się na prowadzenie działalności w tej formie będzie co do zasady podatnikiem VAT. Jednakże osoba prowadząca działalność nierejestrową może być zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.
W myśl art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
-jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Według art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu.
3)(uchylony)
Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze, jubilerskie, ściągania długów oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Zgodnie z powyższym, usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwo. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, gdyż już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności z ww. zwolnienia.
Jednocześnie, w myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Według art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:
1)„podatnika VAT czynnego”,
2)„podatnika VAT zwolnionego” – w przypadku podatnika, o którym mowa w:
a)ust. 3 i 3c,
b)art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE
-i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.
Stosownie do art. 97 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.
W myśl art. 97 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.
Jak stanowi art. 97 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:
1)nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
2)świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Stosownie do art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.
Regulacja art. 97 ust. 3 ustawy, odnosi się do obowiązku rejestracji m.in. w przypadku podatników niepodlegających obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, którzy świadczą usługi do których stosuje się art. 28b ustawy, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.
Na podstawie art. 97 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.
Jak stanowi art. 97 ust. 9 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zarejestrowanie podmiotu, o którym mowa w ust. 1-3, jako podatnika VAT UE.
Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy:
Faktura powinna zawierać w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi – wyrazy „odwrotne obciążenie”.
Z opisu sprawy wynika, że korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Wartość sprzedaży w żadnym roku podatkowym nie przekroczyła i nie przekracza limitu 200 000 zł.
Głównym przedmiotem Pana działalności jest PKD 43.32.Z – montaż mebli. Dodatkowo prowadzi Pan działalność w zakresie PKD 74.14.Z – pozostała działalność w zakresie specjalistycznego projektowania technicznego.
W ramach PKD 43.32.Z wykonuje Pan usługi montażu gotowych mebli na terytorium Polski na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych. Zakres tych usług obejmuje w szczególności:
-rozpakowanie elementów dostarczonych przez klienta lub producenta,
-złożenie mebli zgodnie z instrukcją producenta,
-ustawienie, wypoziomowanie, przymocowanie mebli we wskazanym miejscu,
-montaż frontów, cokołów, półek, szuflad i okuć,
-montaż blatów oraz ich dopasowanie do ścian (docinki, silikonowanie),
-nieskomplikowane czynności techniczne towarzyszące montażowi (np. przykręcenie uchwytów, elementów mocujących),
-w niektórych przypadkach montaż wykonywany na hali produkcyjnej kontrahenta, jako techniczna usługa montażowa.
Nie produkuje Pan mebli we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie świadczy Pan usług doradczych w zakresie aranżacji wnętrz, doboru materiałów, kolorów, rozwiązań funkcjonalnych czy technologicznych. Działa Pan na podstawie zlecenia klienta i dostarczonej dokumentacji lub instrukcji. W ramach PKD 74.14.Z świadczy Pan usługi opracowania dokumentacji technicznej mebli (dalej: „Dokumentacja techniczna mebli”) na rzecz podmiotów profesjonalnych (m.in. stolarni, producentów, firm meblarskich, architektów) oraz w niektórych przypadkach na rzecz osób fizycznych.
Zakres tych usług obejmuje w szczególności:
-opracowanie modeli 3D mebli przeznaczonych do produkcji,
-przygotowanie rysunków technicznych 2D (rzuty, widoki, przekroje) z wymiarami,
-przygotowanie dokumentacji montażowej dla ekip produkcyjnych i montażowych,
-przygotowanie list formatek, zestawień elementów, wykazów okuć i materiałów,
-przygotowanie plików do maszyn xx oraz innych danych technicznych niezbędnych do wytworzenia mebli.
Dokumentacja techniczna mebli jest każdorazowo wykonywana wyłącznie na podstawie wytycznych przekazanych przez klienta (np. projektu architekta, rysunku xxx, opisu, listy materiałów, wskazania systemów okuć). Po stronie klienta leży:
-wybór układu zabudowy,
-wybór systemów, okuć, materiałów i kolorystyki,
-określenie funkcji i podziałów.
Pana rola ogranicza się do technicznego opracowania rozwiązań umożliwiających wykonanie mebli zgodnie z przekazanymi wytycznymi oraz zasadami poprawnej konstrukcji meblowej. Nie przedstawia Pan własnych wariantów aranżacji, nie rekomenduje materiałów, nie dokonuje wyboru pomiędzy różnymi koncepcjami, nie świadczy Pan usług doradztwa technicznego ani projektowego w rozumieniu usług doradczych. Ewentualne wizualizacje 3D mają charakter pomocniczy (podglądowy), służą wyłącznie potwierdzeniu zgodności projektu technicznego z wytycznymi klienta i nie stanowią samodzielnej usługi aranżacji wnętrz.
Wystawiane dokumenty sprzedaży za tę część działalności zawierają jednoznaczne określenia typu „Dokumentacja techniczna mebli”, bez elementów opisu sugerujących doradztwo, aranżację wnętrz lub usługi o charakterze prawniczym czy konsultingowym.
Pana działalność jest skoncentrowana na terytorium Polski. Sporadycznie świadczył Pan usługę montażu mebli na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Usługa była wykonana fizycznie na terytorium Polski, na rzecz zagranicznego kontrahenta, z zastosowaniem mechanizmu rozliczenia „reverse charge” zgodnie z obowiązującymi przepisami. Posiada Pan numer VAT-UE wyłącznie w celu prawidłowego rozliczenia takich transakcji. Tego rodzaju transakcje mają charakter incydentalny.
Zamierza Pan kontynuować i rozwijać opisany model działalności, w ramach którego:
-wykonuje Pan samodzielnie usługi montażu mebli,
-wykonuje Pan samodzielnie usługi Dokumentacji technicznej mebli,
-może Pan wykonywać zlecenia, w których Dokumentacja techniczna mebli oraz montaż są łączone w ramach jednej usługi na rzecz tego samego klienta,
-może Pan organizować kompleksową realizację mebli na zamówienie klienta w ten sposób, że Dokumentacja techniczna mebli jest przygotowana przez Pana, natomiast fizyczna produkcja elementów meblowych zlecana jest zewnętrznym podwykonawcom (stolarniom), przy czym nie prowadzi Pan własnej produkcji przemysłowej i nie świadczy Pan usług doradczych – Pana rola pozostaje techniczna (opracowanie dokumentacji i ewentualny montaż).
W żadnym z powyższych wariantów nie wykonuje Pan usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, w szczególności usług doradczych, prawniczych ani usług o podobnym charakterze. Nie dokonuje Pan dostaw towarów akcyzowych, nowych środków transportu ani terenów budowlanych.
Pana wątpliwości dotyczą, wskazania czy świadcząc usługi opracowania dokumentacji technicznej mebli (PKD 74.14.Z), obejmujące opracowanie modeli 3D, rysunków technicznych, zestawień materiałowych i danych do produkcji mebli, wykonywane wyłącznie na podstawie wytycznych klienta oraz bez elementów doradztwa, aranżacji wnętrz czy projektowania koncepcyjnego, ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, mimo posiadania numeru VAT-UE i sporadycznego świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego rozliczanych w trybie „reverse charge”.
Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że skoro w ramach świadczonych przez Pana ww. usług nie będzie Pan świadczyć usług w zakresie doradztwa, a przewidywana wartość Pana sprzedaży w 2025 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł, to może Pan korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Podsumowując, stwierdzić należy, że świadcząc usługi opracowania dokumentacji technicznej mebli (PKD 74.14.Z), obejmujące opracowanie modeli 3D, rysunków technicznych, zestawień materiałowych i danych do produkcji mebli, wykonywane wyłącznie na podstawie wytycznych klienta oraz bez elementów doradztwa, aranżacji wnętrz czy projektowania koncepcyjnego, ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, mimo posiadania numeru VAT-UE i sporadycznego świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego rozliczanych w trybie „reverse charge”.
Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego wartość sprzedaży w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, przekroczy kwotę 200 000 zł – stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy – zwolnienie podmiotowe straci moc z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota zostanie przekroczona. Prawo do omawianego zwolnienia również Pan straci, gdy zacznie wykonywać którąkolwiek z czynności, wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (stanu faktycznego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
