Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.620.2025.1.DP
Województwo nie ma prawa do odliczenia VAT w związku z projektem, gdyż nabywane towary i usługi służą wyłącznie zadaniom publicznym niepodlegającym opodatkowaniu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 listopada 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia lub odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Województwo (…), będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie składać wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(…)” w ramach programu Fundusze Europejskie (…).
Celem projektu jest utworzenie odrębnej, uzupełniającej, nowoczesnej oferty kulturalnej, spajającej pojedyncze elementy Szlaku (…) w wielowymiarowy, kompleksowy produkt turystyki kulturowej. Produkt będzie w innowacyjny sposób przedstawiał dziedzictwo (…) poprzez zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości (AR), organizację przenośnej wystawy immersyjnej możliwej do instalacji w instytucjach położonych na Szlaku (…), stworzenie mobilnej kapsuły z ofertą kulturalną. Zastosowane narzędzia w projekcie dostarczą turystom treści związanych z życiem, działalnością naukową, odkryciach i ich wpływie na dzisiejszy świat, dodatkowo spełnią swoje podstawowe funkcje informacyjne o miejscach na Szlaku (…), trasach turystycznych oraz wydarzeniach kulturalnych i historycznych organizowanych na szlaku. Celem projektu jest nie tylko ożywienie historycznego dziedzictwa (…), ale także stworzenie atrakcji dostępnych przez cały rok, angażujących różne grupy odbiorców, w tym młodsze pokolenie, osoby starsze oraz turystów o szczególnych potrzebach. Zaplanowano trzy zintegrowane działania:
I.Aplikacja mobilna Szlaku (…) – to nowoczesne narzędzie mobilne, które zwiększa dostępność kulturowej oferty szlaku – również dla osób z niepełnosprawnościami. Umożliwia planowanie podróży, wirtualne zwiedzanie, korzystanie z rozszerzonej rzeczywistości (AR), interaktywne gry terenowe oraz dzielenie się doświadczeniami w mediach społecznościowych. Rozwiązanie wspiera rozwój turystyki i zaangażowanie odbiorców zarówno na miejscu, jak i zdalnie.
II.Kubik immersyjny – to mobilna, multimedialna przestrzeń projekcyjna w formie sześcianu, która pozwala widzowi całkowicie zanurzyć się w opowieściach związanych z (…) i miejscami Szlaku (…). Dzięki projekcjom 360° i dźwiękowi przestrzennemu, kubik oferuje innowacyjną formę odbioru treści kulturowych. Instalacja wspiera rozwój nowoczesnej oferty kulturowej na szlaku, jest dostępna dla osób z niepełnosprawnościami.
III.Kapsuła wraz z samochodem – Mobilna Kapsuła to innowacyjna, interaktywna przestrzeń w formie zabudowanej przyczepy holowanej przez samochód typu SUV, która umożliwia prezentację kulturowej oferty Szlaku (…) w różnych lokalizacjach. Wyposażona w kino holograficzne, Wirtualne Lustro (…) i strefy tematyczne, angażuje odwiedzających w nowoczesne, atrakcyjne formy kontaktu z postacią (…) i jego dziedzictwem. Dzięki samochodowi typu SUV, posiadającemu odpowiednie parametry techniczne (m.in. moc silnika, uciąg, system napędu), zapewniona jest mobilność Kapsuły. W ten sposób oferta Szlaku (…) dociera także do miejsc o ograniczonym dostępie do nowoczesnej oferty kulturowej, realizując założenia projektu.
Sposób zarządzania w okresie trwałości wytworzoną w ramach projektu infrastrukturą:
•Kubik immersyjny pozostanie własnością Województwa, natomiast jego obsługą zajmie się wybrany zgodnie z prawem zamówień publicznych operator. Wstęp do kubika będzie odpłatny, a wpływy z biletów pokryją koszty operacyjne operatora. Ewentualny niedobór środków uzupełni Beneficjent, a nadwyżki będą przeznaczone na rozwój oferty. Obsługa nie będzie miała charakteru komercyjnego.
•Mobilna kapsuła wraz z samochodem typu SUV, posiadającego odpowiednie parametry techniczne (m.in. moc silnika, uciąg, system napędu) zapewniające bezpieczne i prawidłowe holowanie mobilnej kapsuły zakupionej w ramach projektu. Mobilna kapsuła wraz z pojazdem pozostaną własnością Województwa, a ich obsługą zajmie się Departament Turystyki i Sportu. Udział w wydarzeniach będzie bezpłatny. Po wcześniejszym zgłoszeniu zapotrzebowania przez miejscowości na Szlaku (…), pracownicy Departamentu będą organizować pokazy kapsuły podczas lokalnych wydarzeń.
Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do obsługi Kapsuły. Z uwagi na koszty ewentualnego najmu samochodu w okresie trwałości projektu przewyższające koszt zakupu takiego auta oraz brak w zasobach Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) samochodu osobowego o możliwości holowania kapsuły, zakup auta jest uzasadniony ekonomicznie oraz konieczny dla realizacji celów projektu w zakresie dostępności Kapsuły. Koszty związane z eksploatacją kapsuły oraz samochodu pokrywane będą z budżetu województwa.
Kwota dofinansowania projektu wynosi (…) ze środków EFRR, których maksymalny udział wynosi 85%. Minimalny wkład własny wynosi 15%.
Województwa posiadają osobowość prawną i funkcjonują na podstawie Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566). Do ich zadań należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie kultury fizycznej i turystyki.
Wykonawcy zadań przewidzianych do realizacji zostaną wyłonieni na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Faktury za zadania zrealizowane przez Województwo (…) zostaną wystawione na:
Nabywcę: Województwo (…).
Odbiorcę: Urząd Marszałkowski Województwa (…).
Planowane do realizacji przedsięwzięcie jest zgodne z celami rozwojowymi dla turystyki, uwzględnionymi w strategiach rozwoju województwa, o których mowa w rozdziale 2 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566). Założenia realizacji projektu są zgodne z celami i kierunkami działań terytorialnych i odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby w zakresie wspólnej promocji i budowania produktów turystycznych opartych na potencjale przyrodniczym i kulturowym obszaru.
Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566) samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu i na własną odpowiedzialność, a planowane przedsięwzięcie zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 11 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566) stanowi zadanie samorządu województwa.
Pytanie
Czy Województwu przysługuje prawo do odliczenia lub odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, biorąc pod uwagę, że powstała infrastruktura i produkty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań publicznych niepodlegających opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym Województwo nie ma prawa do odliczenia lub odzyskania podatku VAT ponoszonego przy realizacji projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać wytworzonych w ramach projektu elementów do działalności gospodarczej, a jedynie do zadań o charakterze publicznym, edukacyjnym i promocyjnym.
W konsekwencji, brak jest podstaw do uznania, że poniesione wydatki pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, co oznacza brak prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Szczegółowe zasady zwracania różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika są zawarte w art. 87 ust. 2-6l ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
•towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
•podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
•spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
•nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy – pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników VAT, gdy wykonują czynności:
•inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
•mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności – czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.
Rolę województwa szczegółowo określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 581 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:
Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 14 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie kultury fizycznej i turystyki.
Województwo działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdy wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia lub odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, biorąc pod uwagę, że powstała infrastruktura i produkty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań publicznych niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo realizować projekt pn. (…)”. Produkt będzie w innowacyjny sposób przedstawiał dziedzictwo (…). Celem projektu jest nie tylko ożywienie historycznego dziedzictwa (…), ale także stworzenie atrakcji dostępnych przez cały rok, angażujących różne grupy odbiorców, w tym młodsze pokolenie, osoby starsze oraz turystów o szczególnych potrzebach. Zaplanowano trzy zintegrowane działania:
1.Aplikacja mobilna Szlaku (…) – to nowoczesne narzędzie mobilne, które zwiększa dostępność kulturowej oferty szlaku – również dla osób z niepełnosprawnościami. Umożliwia planowanie podróży, wirtualne zwiedzanie, korzystanie z rozszerzonej rzeczywistości (AR), interaktywne gry terenowe oraz dzielenie się doświadczeniami w mediach społecznościowych.
2.Kubik immersyjny – to mobilna, multimedialna przestrzeń projekcyjna w formie sześcianu, która pozwala widzowi całkowicie zanurzyć się w opowieściach związanych z (…) i miejscami Szlaku (…). Dzięki projekcjom 360° i dźwiękowi przestrzennemu, kubik oferuje innowacyjną formę odbioru treści kulturowych. Obsługą zajmie się operator wybrany zgodnie z prawem zamówień publicznych. Wstęp do kubika będzie odpłatny, a wpływy z biletów pokryją koszty operacyjne operatora. Ewentualny niedobór środków uzupełni Beneficjent, a nadwyżki będą przeznaczone na rozwój oferty. Obsługa nie będzie miała charakteru komercyjnego.
3.Mobilna kapsuła wraz z samochodem typu SUV – to innowacyjna, interaktywna przestrzeń w formie zabudowanej przyczepy holowanej przez samochód, która umożliwia prezentację kulturowej oferty Szlaku (…) w różnych lokalizacjach. Jest wyposażona w kino holograficzne, Wirtualne Lustro (…) i strefy tematyczne. Po wcześniejszym zgłoszeniu zapotrzebowania przez miejscowości na Szlaku (…) , pracownicy Departamentu Turystyki i Sportu będą organizować pokazy kapsuły podczas lokalnych wydarzeń. Udział w wydarzeniach będzie bezpłatny.
Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje – zakresem interpretacji objęli Państwo infrastrukturę i produkty projektu, które będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań publicznych niepodlegających opodatkowaniu VAT.
W konsekwencji nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. związek dokonywanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Tym samym, nie będzie Państwu również przysługiwać prawo do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany okolicznościami sprawy, które przedstawili Państwo we wniosku. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z informacjami podanym przez Państwa we wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. Jeśli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
