Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.580.2025.4.PS
Sprzedaż działek dokonana po upływie pięciu lat od ich nabycia nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT, o ile nie związana jest z działalnością gospodarczą, a podejmowane przy tym działania nie mają charakteru zorganizowanego i zarobkowego obrotu nieruchomościami.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 7 listopada 2025 r. (wpływ 7 listopada 2025 r.) oraz z 17 listopada 2025 r. (wpływ 17 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1. W dniu (…) marca 2009 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość składającą się z działek nr A, B i C za kwotę (…). Nabycie nastąpiło do majątku prywatnego.
2. W dniu (…) lutego 2016 r. dokonano podziału administracyjnego, w wyniku którego powstały działki nr D, E, F, G, H.
3. Następnie decyzją z dnia (…) czerwca 2024 r. (prawomocną (…) czerwca 2024 r.) dokonano kolejnego podziału na 12 działek budowlanych (nr 1-2) oraz jedną działkę drogową (nr 13).
4. Dla wszystkich działek wydane zostały warunki zabudowy.
5. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nigdy nie ogłaszał ani nie reklamował sprzedaży nieruchomości, nie podejmował działań typowych dla dewelopera (uzbrojenie, infrastruktura, marketing).
6. Wnioskodawca zamierza sprzedać część lub wszystkie działki w 2025 r. na rzecz nabywców prywatnych, za łączną kwotę ok. (…).
W uzupełnieniach do wniosku z 7 listopada 2025 r. (wpływ 7 listopada 2025 r.) oraz 17 listopada 2025 r. (wpływ 17 listopada 2025 r.) wskazał Pan następujące informacje:
1. W dniu (…) marca 2009 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość składającą się z działek nr A, B i C za kwotę (…). Nabycie nastąpiło do majątku prywatnego.
2. W dniu (…) lutego 2016 r. dokonano podziału administracyjnego, w wyniku którego powstały działki nr D-H.
3. Następnie decyzją z dnia (…) czerwca 2024 r. (prawomocną (…) czerwca 2024 r.) dokonano kolejnego podziału na 12 działek budowlanych (nr 1-12) oraz jedną drogową (nr 13). Dla wszystkich działek wydano warunki zabudowy.
4. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nigdy nie wykorzystywał nieruchomości w takiej działalności ani nie był czynnym podatnikiem VAT.
5. Nieruchomość nie była nigdy wynajmowana, dzierżawiona ani oddawana do używania osobom trzecim, odpłatnie lub nieodpłatnie. Nie była też wykorzystywana w działalności innych podmiotów.
6. Działki były używane wyłącznie prywatnie, w celach rekreacyjnych i rolnych (nieprowadzących do powstania gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o VAT).
7. Podział nieruchomości dokonany został w celu umożliwienia sprzedaży majątku rodzinnego w mniejszych częściach, nie w celach zarobkowych czy deweloperskich. Wnioskodawca sam wystąpił o podział, aby ułatwić przyszłą sprzedaż.
8. O warunki zabudowy również wystąpił samodzielnie, aby umożliwić przyszłym nabywcom budowę domów jednorodzinnych.
9. Wnioskodawca nie występował o zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ani o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej.
10. Wnioskodawca planuje sprzedać w 2025 r. wszystkie lub część działek nr 1-12. Działka nr 13 stanowi drogę wewnętrzną.
11. Nie podjął żadnych czynności uzbrojenia terenu, ani innych działań zwiększających wartość działek. Nie występował o przyłącza i nie finansował infrastruktury.
12. Nie planuje prowadzenia aktywnych działań marketingowych poza ewentualnym zwykłym ogłoszeniem o sprzedaży (np. portal internetowy lub tablica ogłoszeń).
13. Nabywcy nie są jeszcze znani. Wnioskodawca nie udzielił żadnych pełnomocnictw pośrednikom ani potencjalnym kupującym.
14. Nie były zawierane umowy przedwstępne, ani nie było inwestycji ze strony potencjalnych nabywców.
15. Środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na cele prywatne.
16. Wnioskodawca wcześniej nie sprzedawał nieruchomości i nie nabywa innych nieruchomości z zamiarem sprzedaży. Nie planuje prowadzenia takiej działalności w przyszłości.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 17 listopada 2025 r.)
Czy sprzedaż działek będzie podlegać opodatkowaniu PIT, czy – wobec upływu 5-letniego terminu od nabycia – nie powstanie obowiązek podatkowy?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 7 listopada 2025 r.)
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, sprzedaż nieruchomości po upływie 5 lat od końca roku nabycia nie stanowi źródła przychodu. Nabycie nastąpiło w 2009 r., więc sprzedaż w 2025 r. nie będzie opodatkowana PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Natomiast, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, nie stanowi ono źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa majątkowego w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.
Aby przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości mógł zostać zaliczony do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinny zostać spełnione co najmniej dwie podstawowe przesłanki:
‒ nieruchomość nie może być przedmiotem odpłatnego zbycia w wykonywaniu działalności gospodarczej,
‒ nieruchomość nie może być składnikiem majątku, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (z wyjątkiem nieruchomości mieszkalnych).
Według art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową :
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;
Użyte w tym przepisie pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” opiera się na trzech przesłankach:
-zarobkowym celu działalności,
-wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
-prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednak brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.
Na pojęcie „zorganizowanie”, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.
Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, „organizować” to „przygotowywać”, „zakładać jakieś przedsięwzięcie”, bądź w znaczeniu drugim „nadawać czemuś reguły”, „wprowadzać porządek”.
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r. sygn. I SA/Po 919/14:
Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.
Natomiast przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie natomiast czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.
W szczególności działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio aktywne czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości (zarówno w fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji), angażując środki podobne do wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Istotne znaczenie, choć nie decydujące, mają również poszczególne elementy zdarzenia będące efektem aktywnych działań podatnika, np. to w jaki sposób i w jakim celu zostaną nabyte lub wytworzone składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży (w drodze zakupu, spadku, darowizny), to czy zostaną nabyte de facto na cele inwestycyjne celem czerpania zysków z najmu lub sprzedaży, czy przede wszystkim na potrzeby osobiste podatnika i jego najbliższej rodziny.
Przy czym każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może zatem stanowić przychód z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy). Zakwalifikowanie do źródła przychodu ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak sposób opodatkowania przychodu, możliwość odliczenia kosztów jego uzyskania, możliwość skorzystania ze zwolnień przedmiotowych itp.
Ze złożonego przez Pana wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że (…) marca 2009 r. nabył Pan nieruchomość składającą się z działek nr A, B i C. Nabycie nastąpiło do majątku prywatnego. (…) lutego 2016 r. dokonano podziału administracyjnego, w wyniku którego powstały działki nr D, E, F, G, H. Następnie decyzją z dnia (…) czerwca 2024 r. (prawomocną (…) czerwca 2024 r.) dokonano kolejnego podziału na 12 działek budowlanych (nr 1-12) oraz jedną działkę drogową (nr 13). Dla wszystkich działek wydane zostały warunki zabudowy. Podział nieruchomości dokonany został w celu umożliwienia sprzedaży majątku rodzinnego w mniejszych częściach, nie w celach zarobkowych czy deweloperskich. Sam Pan wystąpił o podział, aby ułatwić przyszłą sprzedaż. O warunki zabudowy również wystąpił Pan samodzielnie, aby umożliwić przyszłym nabywcom budowę domów jednorodzinnych. Nie występował Pan o zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, ani o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, nigdy nie wykorzystywał przedmiotowej nieruchomości w takiej działalności. Nieruchomość ta nie była nigdy wynajmowana, dzierżawiona ani oddawana do używania osobom trzecim, odpłatnie lub nieodpłatnie. Nie była też wykorzystywana w działalności innych podmiotów. Działki były używane wyłącznie prywatnie, w celach rekreacyjnych i rolnych. Nie podjął Pan żadnych czynności uzbrojenia terenu, ani innych działań zwiększających wartość działek. Nie występował Pan o przyłącza i nie finansował infrastruktury. Zamierza Pan sprzedać wszystkie lub część działek nr 1-12 w 2025 r. na rzecz nabywców prywatnych. Nigdy nie ogłaszał, ani nie reklamował Pan sprzedaży nieruchomości, nie podejmował działań typowych dla dewelopera (uzbrojenie, infrastruktura, marketing). Nie planuje Pan prowadzenia aktywnych działań marketingowych poza ewentualnym zwykłym ogłoszeniem o sprzedaży (np. portal internetowy lub tablica ogłoszeń). Nabywcy przedmiotowych działek nie są jeszcze znani. Nie udzielił Pan żadnych pełnomocnictw pośrednikom ani potencjalnym kupującym. Nie były zawierane umowy przedwstępne ani nie było inwestycji ze strony potencjalnych nabywców. Środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na cele prywatne. Wcześniej nie sprzedawał Pan nieruchomości i nie nabywa innych nieruchomości z zamiarem sprzedaży. Nie planuje Pan prowadzenia takiej działalności w przyszłości.
Powziął Pan wątpliwość, czy planowana w 2025 r. sprzedaż działek nr 1-12 będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy – wobec upływu 5-letniego terminu od nabycia – nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.
W pierwszej kolejności należy ustalić prawidłowe źródło przychodów z tytułu przychodów uzyskanych z planowanej w 2025 r. sprzedaży działek nr 1-12. W tym celu należy rozważyć, czy czynność sprzedaży powyższych działek będzie zawierała znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków Pana działań do właściwego źródła przychodu, należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.
Przyjęcie, iż dana osoba fizyczna – sprzedając nieruchomości – działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną np. nabycie nieruchomości, podział nieruchomości, wystąpienie o pozwolenie na budowę, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, podjęcie działań marketingowych, korzystanie z usług podmiotów w zakresie pośrednictwa nieruchomościami, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.
Podkreślić należy, że zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Zatem sprzedaż przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Okoliczności opisane we wniosku oraz jego uzupełnieniach – w odniesieniu planowanej w 2025 r. sprzedaży działek nr 1-12 – wskazują, że przedmiotowe działki nie służyły Panu do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Co prawda, wskazał Pan, że (…) lutego 2016 r. dokonano podziału administracyjnego, w wyniku którego z działek nr A, B i C nabytych przez Pana (…) marca 2009 r., powstały działki nr nr D, E, F, G, H. Następnie decyzją z (…) czerwca 2024 r. dokonano kolejnego podziału na 12 działek budowlanych (nr 1-12) oraz jedną drogową (nr 13). Dla wszystkich działek wydano warunki zabudowy. Jednakże, jak Pan również wskazał, podział nieruchomości dokonany został w celu umożliwienia sprzedaży majątku rodzinnego w mniejszych częściach, nie w celach zarobkowych czy deweloperskich. Sam Pan wystąpił o podział, aby ułatwić przyszłą sprzedaż. O warunki zabudowy również wystąpił Pan samodzielnie, aby umożliwić przyszłym nabywcom budowę domów jednorodzinnych. Nie występował Pan o zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ani o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej. Dlatego też ww. Pana działania nie mogą świadczyć o zamiarze wykonywania działalności gospodarczej w zakresie profesjonalnego obrotu nieruchomościami, gdyż należy je oceniać w kontekście przedstawionej sprawy. Ponadto, nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, nigdy nie wykorzystywał przedmiotowych działek w takiej działalności. Działki te nie były nigdy wynajmowane, dzierżawione ani oddawane do używania osobom trzecim, odpłatnie lub nieodpłatnie. Nie były też wykorzystywane w działalności innych podmiotów. Działki były używane wyłącznie prywatnie, w celach rekreacyjnych i rolnych. Nie podjął Pan żadnych czynności uzbrojenia terenu, ani innych działań zwiększających wartość działek. Nie występował Pan o przyłącza i nie finansował infrastruktury. Zamierza Pan sprzedać je na rzecz nabywców prywatnych. Nigdy nie ogłaszał, ani nie reklamował Pan sprzedaży nieruchomości, nie podejmował działań typowych dla dewelopera (uzbrojenie, infrastruktura, marketing). Nie planuje Pan prowadzenia aktywnych działań marketingowych poza ewentualnym zwykłym ogłoszeniem o sprzedaży (np. portal internetowy lub tablica ogłoszeń). Nie udzielił Pan żadnych pełnomocnictw pośrednikom, ani potencjalnym kupującym. Nie były zawierane umowy przedwstępne, ani nie było inwestycji ze strony potencjalnych nabywców. Środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na cele prywatne. Wcześniej nie sprzedawał Pan nieruchomości i nie nabywa innych nieruchomości z zamiarem sprzedaży. Nie planuje Pan prowadzenia takiej działalności w przyszłości.
Uwzględniając całokształt czynności dotyczących planowanej w 2025 r. sprzedaży działek nr 1-12, należy stwierdzić, że czynności podejmowane przez Pana wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Nie prowadził i nie prowadzi Pan w sposób profesjonalny zorganizowanego i ciągłego działania w celu przygotowania nieruchomości (działek) do sprzedaży. Zatem istotą Pana działania nie było i nie jest prowadzenie działalności gospodarczej, lecz zwykły zarząd majątkiem.
Okoliczności dotyczące planowanej w 2025 r. sprzedaży działek nr 1-12 nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione będą przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie przedmiotowej sprzedaży do działalności gospodarczej. Pana czynności nie stanowią aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Zatem Pana działania należy wpisać w zarząd majątkiem prywatnym i są wystarczające do uznania, że planowana w 2025 r. sprzedaż działek nr 1-12 nie nosi przymiotów działalności gospodarczej.
Okoliczności opisane we wniosku wskazują, że skutki podatkowe planowanej w 2025 r. sprzedaży przez Pan działek nr 1-12 należy ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego, jak wskazano powyżej, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku nienastępującego w wykonywaniu działalności gospodarczej odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw majątkowych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma zatem ustalenie momentu oraz sposobu ich nabycia.
Wyjaśnić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, nie wskazuje, czy ma to być nabycie odpłatne, czy nieodpłatne. Nie określa również, na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości lub praw majątkowych.
Wskazać należy, że moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określony jest zgodnie z normami prawa cywilnego. Stosownie do art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.):
Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
Pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości lub tych praw, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw. Zatem, poprzez „nabycie” należy rozumieć każde zwiększenie aktywów podatnika. Jest to każda czynność, na mocy której na osobę fizyczną – nabywcę przechodzi własność nieruchomości, bez względu na to, czy nabycie następuje w sposób odpłatny, czy nieodpłatny.
We wniosku wskazała Pan, że (…) marca 2009 r. nabył Pan nieruchomość składającą się z działek nr A, B i C. (…) lutego 2016 r. dokonano podziału administracyjnego, w wyniku którego powstały działki nr D, E, F, G, H. Następnie decyzją z dnia (…) czerwca 2024 r. (prawomocną (…) czerwca 2024 r.) dokonano kolejnego podziału na 12 działek budowlanych (nr 1-12) oraz jedną działkę drogową (nr 13).
W świetle powyższego stwierdzić należy, że planowana przez Pana sprzedaż w 2025 r. działek nr 1-12 powstałych z podziału działek nabytych przez Pana 3 marca 2009 r., nie będzie stanowiła dla Pana źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zbycie tych działek zostanie dokonane po upływie 5 lat, licząc od końca roku, w których nastąpiło nabycie przez Pana działek, z podziału których powstały ostatecznie działki nr 1-12 (tj. w 2009 r.).
W związku z powyższym, planowana przez Pana sprzedaż w 2025 r. działek nr 1-12, nie będzie stanowiła dla Pana przychodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Planowana sprzedaż działek nr 1-12 nie będzie również stanowiła przychodu ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, ponieważ sprzedaż ta nastąpi po upływie pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem planowana sprzedaż ww. działek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych – nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (…) listopada 2025 r. została wydana interpretacja indywidualna (…).
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego(…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
