Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2603/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Sławomir Wojciechowski Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Joanna Ukalska po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Powiatu Starogardzkiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 28 lipca 2022 r. sygn. akt III SA/Gd 432/22 w sprawie ze skargi Burmistrza S. na uchwałę Rady Powiatu Starogardzkiego z dnia [...] lutego 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na rozwiązania stosunku pracy z radnym 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Powiatu Starogardzkiego na rzecz Burmistrza S. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 28 lipca 2022 r. sygn. akt III SA/Gd 432/22, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Burmistrza S. na uchwałę Rady Powiatu Starogardzkiego z dnia 23 lutego 2022 r. nr XXXV/345/2022 w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały (pkt 1), a także zasądził od Rady Powiatu Starogardzkiego na rzecz Burmistrza S. zwrot kosztów postępowania (pkt 2).
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Burmistrz S. (dalej: "wnioskodawca", "skarżący") pismem z dnia 8 lutego 2022 r. zwrócił się do Rady Powiatu Starogardzkiego (dalej: "Rada Powiatu") o wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z M. B., pracownikiem Urzędu Miejskiego w S., radnym Rady Powiatu Starogardzkiego wskazując na ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych, uzasadnione podejrzenie możliwości popełnienia przez M. B. szeregu przestępstw, jak również naruszenie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2399 z późn. zm., zwana dalej "ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne") oraz ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych. W ocenie wnioskodawcy zaszły okoliczności uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia w trybie art. 52 § 1 ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 z późn. zm., zwana dalej: "k.p."). Burmistrz wyjaśnił, że M. B. od dnia 8 lutego 2019 r. pełnił w Gminie S. funkcję Sekretarza Gminy, będąc zatrudnionym w oparciu o umowę o pracę z dnia 8 lutego 2019 r. Wcześniej pełnił w Gminie S. funkcję Zastępcy Burmistrza w oparciu o umowę o pracę z dnia 8 grudnia 2014 r.
