Interpretacja indywidualna z dnia 3 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.947.2025.2.JM
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegostanufaktycznegoizdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo - na wezwanie - pismem z 28 listopada 2025 r. (data wpływu 28 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Państwo są polskim bankiem (…) w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646 z późn. zm.; dalej: „Prawo bankowe”), utworzonym na podstawie ustawy (…) oraz statutu nadanego Rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia (…) w sprawie nadania statutu (…) (dalej: „Bank”, „(…)”).
Bank zawarł z Województwem (…), reprezentowanym przez Zarząd Województwa (…) (dalej: „Instytucja Zarządzająca”, „IZ”) Umowy o Finansowaniu (dalej łącznie: „Umowy”). Dodatkowo Bank zastrzega, że w przyszłości mogą zostać zawarte inne umowy dotyczące finansowania o tożsamym kształcie.
W związku z Umowami Województwo (…) powierza Bankowi, będącemu (...) bankiem ustanowionym jako podmiot prawny prowadzący profesjonalną działalność finansową rolę podmiotu wdrażającego fundusze powiernicze (dalej: „Fundusze”) lub instrumenty finansowe (dalej: „Instrumenty Finansowe”).
Do Umów każdorazowo załączana jest strategia inwestycyjna (dalej: „Strategia Inwestycyjna”), która jest dokumentem określającym m.in. kierunki, cele i wskaźniki, które odnoszą się do poszczególnych projektów (dalej: „Projekty”) określonych w Umowach.
Zgodnie z postanowieniami Umów Bank ustanawia, wdraża, zarządza i obsługuje odpowiednio Fundusze albo Instrumenty Finansowe. Realizując zadania danego Funduszu/Instrumentu Finansowego, Bank działa na rzecz IZ, ale w swoim imieniu. W ramach Umów Bank realizuje zadania obejmujące między innymi współpracę z Radą Inwestycyjną w celu realizacji tych Umów, w tym wdrożenia Strategii Inwestycyjnej.
Bank z tytułu realizacji Umów uprawniony jest do otrzymywania wynagrodzenia w formie opłat za zarządzanie (dalej: „Opłaty za Zarządzanie”).
Na podstawie Umów powoływana jest Rada Inwestycyjna (dalej: „RI”) składająca się maksymalnie z 5 członków, która jest organem monitorującym i nadzorującym realizację Strategii Inwestycyjnej. Do kompetencji RI w ramach Umów należy:
a)zatwierdzanie wszelkich zmian lub aktualizacji Strategii Inwestycyjnej;
b)zatwierdzanie zasad naboru partnerów finansujących/wniosków przygotowywanych przez (…);
c)ocena realizacji Strategii Inwestycyjnej i prawidłowości realizacji Projektów;
d)stałe monitorowanie realizacji Strategii Inwestycyjnej, w tym zatwierdzanie sprawozdań składanych przez (…);
e)zatwierdzanie rocznych planów działań opracowywanych przez Bank;
f)wydawanie zaleceń dla (…) dotyczących realizacji Strategii Inwestycyjnej.
Ponadto Wnioskodawca zobowiązał się do realizacji Umowy zgodnie z Odpowiednimi Regulacjami, które to pojęcie obejmuje m.in. rekomendacje RI.
Członkowie Rady Inwestycyjnej (dalej: „CRI”) są powoływani przez Zarząd Województwa (…) Uchwałą w sprawie powołania Członków Rady Inwestycyjnej. RI wykonuje swoje obowiązki na podstawie regulaminu Rady Inwestycyjnej przygotowanego przez IZ, przyjętego przez CRI na pierwszym posiedzeniu RI. Decyzje podejmowane są w formie uchwał RI. Bank zastrzega, że w przyszłości Zarząd Województwa (…) może powołać nowych członków Rady Inwestycyjnej do realizacji tożsamych zadań.
Działalność RI finansowana jest w ramach Opłat za Zarządzanie, przysługujących Bankowi, a CRI uprawnieni są do otrzymywania miesięcznego ryczałtowego wynagrodzenia, płatnego przez Bank. Bank pragnie podkreślić, że CRI pełnią swoją funkcję na podstawie powołania, nie są z nimi zawierane żadne umowy cywilnoprawne, nie są pracownikami etatowymi i nie wykonują obowiązków w ramach prowadzenia działalności gospodarczej.
Bank wyraża przekonanie, że RI nie jest organem stanowiącym osoby prawnej w rozumieniu art. 13 pkt 7 Ustawy o PIT, z uwagi na fakt, że nie dysponuje uprawnieniami do przyjmowania wiążących rozstrzygnięć odnoszących się zarówno wobec całego Banku ani wobec IZ. Kompetencje CRI nie wykraczają bowiem poza dany Projekt.
Podsumowując:
- CRI pełnią swoją funkcję na podstawie aktu powołania,
- z CRI nie są zawieranie żadne umowy cywilnoprawne z podmiotami wskazanymi w niniejszym wniosku, w tym nie wykonują swoich obowiązków w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
- CRI nie łączy z podmiotami wskazanymi w niniejszym wniosku umowa o pracę.
- Bank wyraża przekonanie, że Rada Inwestycyjna nie jest organem stanowiącym Banku ani IZ w rozumieniu art. 13 pkt 7 Ustawy o PIT.
Uzupełnienie opisu sprawy:
Członkowie Rady Inwestycyjnej nie zasiadają i nie będą zasiadać w Zarządzie, Radzie Nadzorczej bądź innym organie Banku. Rada Inwestycyjna jest powoływana i będzie powoływana przez Zarząd Województwa. Rada Inwestycyjna nie posiada i nie będzie posiadać kompetencji do wpływania na działalność (np. inwestycyjną) Banku. Rada Inwestycyjna nie ma i nie będzie mieć kompetencji do decydowania o funkcjonowaniu Banku.
Uzasadnienie
Członkowie Rady Inwestycyjnej nie zasiadają i nie będą zasiadać w Zarządzie, Radzie Nadzorczej bądź w innym organie Banku. Rada Inwestycyjna powoływana jest przez Zarząd Województwa, który zgodnie z ustawą o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w ramach kolejnych perspektyw finansowych UE jest jednocześnie Instytucją Zarządzającą programem, która powierza Wnioskodawcy realizację projektów ze środków programu operacyjnego/regionalnego województwa. W ramach realizacji programu, w celu nadzorowania realizacji ww. projektów, Zarząd Województwa podejmuje również uchwały w sprawie powołania członków Rady Inwestycyjnej. Wyznaczeni przedstawiciele Wnioskodawcy biorą udział w posiedzeniach Rady jedynie jako obserwatorzy, bez prawa głosu. Rada Inwestycyjna nie posiada i nie będzie posiadać kompetencji do wpływania na działalność (np. inwestycyjną) Banku. Kompetencje Rady Inwestycyjnej dotyczą wyłącznie projektów powierzonych Wnioskodawcy do realizacji. Dodatkowo, Rada Inwestycyjna nie ma i nie będzie mieć kompetencji do decydowania o funkcjonowaniu Banku
Pytania
1)Czy wynagrodzenie wypłacane przez Bank na rzecz CRI stanowi i będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT?
2)Czy na Banku nie ciążą i nie będą ciążyły obowiązki płatnika, a jedynie obowiązek wystawienia PIT-11 zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie:
Ad. 1)
Wynagrodzenie wypłacane przez Bank na rzecz CRI stanowi i będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Ad. 2)
Na Banku nie ciążą i nie będą ciążyły obowiązki płatnika, a jedynie obowiązek wystawienia PIT-11 zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.
Uzasadnienie
Ad. 1
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z definicją przychodów określoną w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jednym ze źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT są tzw. „inne źródła”, wskazane w pkt 9, do których zalicza się te wszystkie przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do ściśle określonej kategorii wymienionej w pkt 1-8b ww. przepisu.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zwrot „w szczególności” użyty w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT oznacza, że ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł. Katalog ten nie jest więc zamknięty. Oznacza to, że do „innych źródeł” należy zakwalifikować wszelkie przychody, których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
Jednym ze źródeł przychodów jest, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, działalność wykonywana osobiście. Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
O zakwalifikowaniu otrzymanego wynagrodzenia do źródła jakim jest działalność wykonywana osobiście decyduje spełnienie określonych warunków, tj.:
- osoba powinna zasiadać w organie osoby prawnej; oraz
- ów organ musi mieć charakter stanowiący, czyli decydujący o funkcjonowaniu osoby prawnej, posiadający kompetencje do wpływania na jej działalność.
Takie podejście jest zgodne z podejściem organów podatkowych przykładowo wyrażonym w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia 31 grudnia 2020 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.735.2020.2.TR.
W zakresie charakteru stanowiącego organu, wypowiedział się z kolei skład orzekający WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 29 czerwca 2009 r. sygn. akt I SA/Gl 61/09 wskazując, że:
„Organem stanowiącym osoby prawnej, w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie taki organ, który dysponuje (na podstawie ustawy albo aktu prawa wewnętrznego np. statutu) uprawnieniami do przyjmowania wiążących rozstrzygnięć odnoszących się do całej osoby prawnej”.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w odniesieniu do zarządu oddziału przedsiębiorcy. WSA oparł swoją argumentację na fakcie, że: „(…) kompetencje zarządu oddziału nie wykraczają poza teren działania oddziału. Nawet zatem gdyby niektóre z kompetencji zarządu oddziału uznawać za przejaw stanowienia, to będą one miały zasięg lokalny, a więc pozbawiony oddziaływania na osobę prawną - A. W tym stanie rzeczy twierdzenie, iż zarząd oddziału jest (innym) organem stanowiącym osoby prawnej, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy podatkowej jest całkowicie bezzasadne”.
Jak stanowią Umowy RI jest organem monitorującym i nadzorującym realizację Strategii Inwestycyjnej, a do głównych jej zadań należy zatwierdzanie zmian lub aktualizacji, zatwierdzanie zasad naboru i rocznych planów oraz ocena realizacji Strategii Inwestycyjnej.
Zatem uzasadnione jest przekonanie Banku, że RI nie jest organem stanowiącym w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o PIT.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez DKIS w interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2020 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.735.2020.2.TR, w którym ww. organ przyznał rację wnioskodawcy, żewynagrodzenie członka rady instytutu należy zakwalifikować do źródeł przychodu jako „inne” na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Podsumowując:
a)członkowie Rady Inwestycyjnej nie zasiadają w organie osoby prawnej (…/IZ);
b)Rada Inwestycyjna nie ma charakteru stanowiącego, czyli decydującego o funkcjonowaniu Banku lub Województwa (…) i nie posiada kompetencji do wpływania na prowadzone przez nich działalności.
Tym samym, zakwalifikowanie wynagrodzenia otrzymywanego przez członków tejże rady do przychodów z działalności wykonywanej osobiście nie znajduje uzasadnienia, a przychód należy zakwalifikować do źródeł przychodu wskazanych jako „inne” na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.
Ad. 2
Zgodnie art. 42a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na mocy art. 42g ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:
1.urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym; oraz
2.podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
W ustawie o PIT ustawodawca w przypadku uzyskiwania przychodu z „innych źródeł” nie określił obowiązku naliczania i uiszczania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy.
Tym samym, przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego z rzeczonego tytułu na Banku nie ciążą i nie będą ciążyły obowiązki płatnika PIT.
Na Banku ciąży jedynie obowiązek informacyjny, o którym mowa w ww. art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych znajduje się w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odrębnymi źródłami przychodów są m.in.:
6) działalność wykonywana osobiście;
9) inne źródła.
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się ściśle określone kategorie przychodów wymienione w art. 13 omawianej ustawy. W myśl art. 13 pkt 7 i 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
7)otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
8)z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
‒z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Do przychodów z tzw. „innych źródeł” zalicza się natomiast te wszystkie przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do ściśle określonej kategorii wymienionej w pkt 1-8b ww. przepisu.
W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Otrzymywane przez Członków Rady Inwestycyjnej wynagrodzenie niewątpliwie stanowi dla nich przysporzenie majątkowe, a więc przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
O zakwalifikowaniu otrzymanego wynagrodzenia do źródła jakim jest działalność wykonywana osobiście decyduje spełnienie określonych warunków, tj. osoba powinna zasiadać w organie osoby prawnej oraz ów organ musi mieć charakter stanowiący, czyli decydujący o funkcjonowaniu danego podmiotu, posiadający kompetencje do wpływania na jego działalność.
Jak wynika z opisu sprawy, członkowie Rady Inwestycyjnej powoływani są na swoje stanowiska w drodze uchwały przez Zarząd Województwa. Z Członkami Rady Inwestycyjnej nie są zawierane żadne umowy cywilnoprawne, w tym nie wykonują swoich obowiązków w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Członków Rady Inwestycyjnej nie łączy z Bankiem, ani Zarządem Województwa umowa o pracę.
Zatem uzyskane przez Członków Rady Inwestycyjnej przychody nie mieszczą się w dyspozycji art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto Rada Inwestycyjna jest powoływana i będzie powoływana przez Zarząd Województwa. Rada Inwestycyjna nie posiada i nie będzie posiadać kompetencji do wpływania na działalność (np. inwestycyjną) Banku. Rada Inwestycyjna nie ma i nie będzie mieć kompetencji do decydowania o funkcjonowaniu Banku. Kompetencje Rady Inwestycyjnej dotyczą wyłącznie projektów powierzonych Bankowi do realizacji. Członkowie Rady Inwestycyjnej nie zasiadają i nie będą zasiadać w Zarządzie, Radzie Nadzorczej bądź innym organie Banku. Wyznaczeni przedstawiciele Banku biorą udział w posiedzeniach Rady jedynie jako obserwatorzy, bez prawa głosu. Bank wyraża przekonanie, że Rada Inwestycyjna nie jest organem stanowiącym Banku ani Zarządu Województwa w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym, należności wypłaconych na rzecz Członków Rady Inwestycyjnej nie można zakwalifikować także do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym, uzyskane przez Członków Rady Inwestycyjnej wynagrodzenie należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypłacane należności nie mieszczą się w innych kategoriach wymienionych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.
Na Banku jako podmiocie dokonującym świadczeń z innych źródeł ciążą z kolei obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów(PIT-11) i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na mocy art. 42g ust. 1 ustawy:
Płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 6, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:
1)urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
2)podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
W świetle obowiązujących przepisów stwierdzić zatem należy, że nie mają Państwo obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń wypłacanych Członkom Rady Inwestycyjnej. Ciążą na Państwu jedynie obowiązki informacyjne, określone w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w terminie i na zasadach określonych w tym przepisie, są Państwo zobowiązani do sporządzenia i przekazania Członkom Rady Inwestycyjnej oraz właściwemu dla nich urzędowi skarbowemu informacji PIT-11 o przychodach, w której wykażą Państwo kwotę przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Członkowie Rady Inwestycyjnej będą natomiast zobowiązani do samodzielnego opodatkowania uzyskanego przychodu w zeznaniu podatkowym.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
